سلام ، چند روز پيش مي خواستم مطلبي رو تو سايت بالاترين بذارم ولي به خاطر اينكه عضويت آن بسته شده بود نتونستم اين كارو بكنم به فكر اين كار افتادم.
شما مي توانيد پيام هاي خود را مستقيما با استفاده از ايميل بر روي اين وبلاگ بگذاريد . روش كار خيلي ساده است ،پيام هاي خود را به اين آدرس alirezairf.social@blogger.com ميل كنيد.
فقط به مباني اخلاقي خود و ديگران احترام بگذاريد



۱۳۸۹ بهمن ۳۰, شنبه

News from VOA in Persian

مهم ترين خبرها

دو روزنامه نگار آلمانی آزاد شدند

ایران دو روزنامه نگار آلمانی را که پس از مصاحبه با پسر یک زن محکوم به سنگسار بازداشت شده بودند، آزاد کرد.

مقام های ایرانی و آلمانی گفتند آنها روز شنبه آزاد و به مقام های کنسولگری آلمان تحویل داده شدند.

پیشتر در روز شنبه، رسانه های دولتی ایران گزارش داده بودند که دادگاه انقلاب محکومیت آلمانی ها از ۲۰ ماه زندان، به پرداخت ۵۰ هزار دلار جریمه برای هر نفر تبدیل کرده است. در گزارش ها گفته می شود آنان به جرم نقض امنیت ملی به زندان محکوم شدند، اما در مجازاتشان بر اساس «شفقت اسلامی» تخفیف داده شد.

مقام های امنیتی جمهوری اسلامی دو آلمانی را که با ویزای توریستی وارد شده بودند در ماه اکتبر دستگیر کرده و آنان را به نداشتن مجوز خبرنگاری متهم ساختند.

هفته نامه آلمانی بیلدام سایتونگ گفت این دو تن که کارمند هفته نامه هستند، برای تهیه گزارشی درباره سکینه محمدی آشتیانی به ایران رفته بودند.

ربوده شدن قایق آمریکایی در دریای عرب

مقام های آمریکایی واکنش های احتمالی به ربوده شدن یک قایق حامل چهار آمریکایی در دریای عرب را، در نزدیکی ساحل سومالی بررسی می کنند.

یک سخنگوی سفارت آمریکا در نایروبی، پایتخت کنیا، می گوید تمام آژانس های مربوط به دولت آمریکا وضعیت را زیر نظر دارند.

به گفته مقام ها، دزدان دریایی قایق «کوئست» را روز جمعه در کنترل خود گرفتند.

قایق، متعلق به یک زوج آمریکایی است که از سال ۲۰۰۴ به جهانگردی پرداخته اند.

ربودن قایق چند روز پس از آن صورت می گیرد که یک قاضی در نیویورک یک دزد دریایی سومالیایی را به جرم ربودن کشتی باری مرسک آلاباما در سال ۲۰۰۹، به ۳۳ سال زندان محکوم کرد. دومین دزد در جریان عملیاتی برای نجات ناخدای کشتی کشته شد.

گشت های دریایی بین المللی در نزدیکی ساحل سومالی در متوقف ساختن دزدان دریایی از حمله به کشتی ها در خلیج عدن و اقیانوس هند موفقیت زیادی نداشته است.

بودجه سال آینده امسال تصویب نمی شود مگر این که زمان از حرکت بایستد

طبق آیین نامه مجلس شورای اسلامی مقرر شده دولت لایحه بودجه حداکثر تا پانزدهم ۱۵ آذر ماه به مجلس ارائه کند، هر چند بیش از ۷۰ روز از زمانی قانونی گذشته و دولت لایحه بودجه را  به مجلس ارائه نکرده، و از این رو دولت محمود احمدی نژاد، رکورد دار در تاخیر ارائه بودجه به مجلس است.
حجت الاسلام میر تاج الدینی، معاون رئیس جمهوری در امور مجلس، یک شنبه هفته گذشته ۲۴ بهمن ماه، در گفت و گو با خبرگزاری فارس، از ارائه لایحه بودجه ۹۰ به مجلس شورای اسلامی در روز یک شنبه اول اسفند ماه آن هم با حضور محمود احمدی نژاد خبر داد.
حجت الاسلام حسین سبحانی نیا، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا )، با اشاره به این که قرار بود بودجه روز سه شنبه ۲۶ بهمن ماه به مجلس ارائه شود، گفت:
«به دلیل سفر دولت به استان بوشهر ارائه ی بودجه به تاخیر افتاد و بر این اساس قرار است روز یک شنبه اول اسفند ماه این کار انجام شود.»
به گفته این عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، مجلس در تلاش است تا پایان سال کار اصلی بودجه را انجام دهد و اگر به اتمام نرسید، پس از تعطیلات این کار انجام می شود .
هر چند محسن کوهکن، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خبرگزاری فارس، با اشاره به ارائه لایحه بودجه در روز یک شنبه اول اسفند ماه گفت:
«که هیئت رئیسه همان روز در جلسه ای در خصوص بررسی کامل / یا چند دوازدهمی بودجه تصمیم گیری می کند . »
با این وجود موسی الرضا ثروتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خبرگزاری فارس گفت:
«تصویب لایجه بودجه ۱۳۹۰ در سال جاری به شرط این که، با توقف حرکت زمان همراه شود و یک ماه آخر سال به دو ماه آخر سال تبدیل شود امکان پذیر است .»

سانسور اينترنت در ايران از ديدگاه خبرنگار همراه رئيس جمهوری ترکيه

TODAY'S ZAMAN روزنامه انگليسی زبان ترکيه زيرعنوان "اينترنت لعنتی" گزارشی را که ABDULHAMIT BILICI خبرنگار اين روزنامه در جريان سفر اخير عبدالله گل رئيس جمهوری ترکيه به ايران از تهران داده بود چاپ کرده است که چنين آغاز می شود:

برای نوشتن اين گزارش، در اتاقم در هتل بين المللی اسپيناس، که محل اقامت پرزيدنت گل، وهيات مرکب از شخصيت های سياسی، دانشگاهی و بازرگانی همراه اوست، کامپيوترلپ تاپم را روشن کرده ام.

اين هتل برای ارائه خدماتی با کيفيت عالی، و به مراتب کاملا بيشتر در مقايسه با آنچه که در سفرقبلی ام در هتل استقلال ديده بودم، تحسين هيات را برانگيخته بود. حتی برای استفاده از اينترنت رمز ورود به سيستم Wireless هتل را هم به همگی ما داده بودند.

پيش از آنکه شروع به نوشتن کنم، اينترنت را چک کردم. کار نمی کرد. تلفن موبيلم هم از کارافتاده بود و نمی توانستم حتی از سيستم پيام رسانی آن استفاده کنم.

چند دقيقه بعد Cengiz Candar [همکارم] از اتاق مجاور سراغم آمد. او هم به اينترنت دسترسی پيدا نکرده بود. می خواست بداند آيا اين فقط اوست که مشکل ارتباط با اينترنت را دارد؟ به او گفتم نه. من هم ارتباط ندارم.

با رسپشن هتل تماس گرفتيم و پرسيديم آيا برای ارتباط با اينترنت مشکلی وجود دارد؟ جواب اين بود که "متاسفانه بله". پرسيديم آيا کاری کرده ايم که اين مشکل به وجود آمده است؟، و آيا می داند مشکل چه وقت برطرف می شود؟ جواب اين بود که"خير مشکل ناشی ازشما نيست. ارتباط شهر با اينترنت قطع است".

شهری بزرگ با ۱۰ ميليون جمعيت اينترنت نداشت.

ازبدو ورودمان به تهران صحبت از تدارک ديدن تظاهراتی نظير تظاهرات مصر توسط اپوزيسيونی بود که رهبرش برای وقايع پس از انتخابات ۲۰۰۹ مدتی مديد در حبس خانگی است. مسلم بود که نيروهای امنيتی عليه چنين تظاهراتی عمل می کردند. اما جالب اين بود که تمامی اين وقايع با سفر رسمی رئيس جمهوری ترکيه به ايران همراه شده بود.

روز بعد، پس از مذاکرات آقای گل با محمود احمدی نژاد رئيس جمهوری ايران، وکنفرانس خبری مشترک آنها، از ميهمانی ناهار سفارت ترکيه در تهران برای نوشتن گزارش به اتاقم در هتل بازگشتم. اين بار اينترنت کار می کرد. اما با تجربه ای روبرو شدم که پيش از آن هرگز تصورش را هم نمی کردم.

در حاليکه ديدن بعضی ازوب سايت ها ممکن بود، رفتن به بعضی ديگر امکان نداشت. بی بی سی، که اغلب برای آگاهی از وقايع جهان سراغ آن می روم، جزو وب سايت هائی بود که نمی توانستم بازکنم. سراغ گاردين يکی از پربيننده ترين سايت های خبری رفتم. نتيجه ای نداشت.

سعی کردم توئيتر را بازکنم که معترضين برای تماس با يکديگر و آگاه ساختن جهان خارج از وقايع به گونه ای موثر از آن استفاده می کنند. واژه Tweeter را در جعبه جستجوی گوگل تايپ کردم. جواب، هشداری حاکی از قطع ارتباط بود.

دست آخر به فکر فيس بوک افتادم. گرچه پس از تايپ کردن واژه Facebook در جعبه جستجوی گوگل صفحه حاوی نتايج باز می شد، ولی دسترسی به هيچيک ازاين نتايج امکان نداشت. اما وقتی مثلا واژه Apple [سيب] را تايپ کردم، گوگل تمامی اطلاعات راجع به Apple [سيب] را ارائه می داد. معلوم بود که اينترنت تحت کنترل است.

حمله به یک بانک در افغانستان

مردان مسلح در حمله ای به یک بانک در شرق افغانستان دست کم ۱۸ تن را کشته و ۷۰ نفر را مجروح کردند.

مقام های محلی می گویند چند پلیس که برای گرفتن حقوقشان به بانک مراجعه کرده بودند از جمله تلفات هستند.

شاهدان و مقام ها می گویند هفت مرد مسلح به تفنگ و بمب روز شنبه به شعبه کابل بانک در جلال آباد حمله کردند.

یک سخنگوی طالبان بعدا مسئولیت حمله را بر عهده گرفت، با این حال این ادعا مستقلا تایید نشده است.

بانک کابل، حقوق بسیاری از افراد پلیس و سربازان افغان را پرداخت می کند.

پیشگیری از ورود معترضان به میدان اصلی الجزیره

پلیس الجزایر از جمع شدن صدها معترض مخالف دولت در مرکز الجزیره جلوگیری کرده است.

معترضان روز شنبه در حالی که سعی می کردند به میدان مرکزی پایتخت برسند، شعار می دادند «الجزایر، آزاد و دموکرات.» خبرگزاری فرانسه می گوید نزدیک به ۲۰۰ نفر توانستند وارد میدان شوند، اما پلیس با باتون آنها را عقب راند.

معترضان می خواهند عبدالعزیر بونفلیقه رییس برکنار شود.

اعتراضات مشابهی هفته گذشته برپا شد، هر چند پلیس راه را بر شرکت کنندگان احتمالی بسته بود.

اعتراضات الجزیره را ائتلافی از احزاب مخالف، سازمان های مدنی و اتحادیه های کارگری غیر رسمی سازمان می دهند. فعالان قول داده اند هر شنبه تظاهراتی برگزار کنند تا دولت بوتفلیقه کنار برود. با این حال، دولت تظاهرات را ممنوع کرده است.

 

صدور دوباره حکم دستگیری رییس جمهوری پیشین پاکستان

در پاکستان، یک دادگاه مبارزه با تروریسم حکم دستگیری پرویز مشرف رییس جمهوری پیشین را در ارتباط با ترور بی نظیر بوتو نخست وزیر سابق دوباره صادر کرد.

دادستان پرونده، چودری ذوالفقار علی، روز شنبه گفت حکمی که هفته پیش صادر شد نمی تواند اجرا شود زیرا مشرف دیگر در پاکستان زندگی نمی کند.

دادگاه به مقام های خود دستور داده است حکم را به مشرف در لندن، که از زمان کناره گیری در سال ۲۰۰۸، در آنجا به سر می برد، ابلاغ کنند.

رسیدگی به پرونده تا ۱۳ اسنفند به تاخیر افتاده است.

آقای مشرف بارها هرگونه مداخله ای در ترور خانم بوتو و این اتهام را که به اندازه کافی از او حفاظت نکرده، رد کرده است.

بی نظیر بوتو، که مخالف مشرف بود، در تیراندازی و بمب گذاری انتحاری در دسامبر ۲۰۰۷، هنگامی که سرگرم یک کمپین انتخاباتی در شهر راولپندی بود، ترور شد.

در تحقیقات سازمان ملل متحد درباره این حادثه از مقام های پاکستانی به دلیل اشکال تراشی در تحقیقات در مورد مرگ بوتو انتقاد شده است. گزارش سازمان ملل متحد همچنین تشکیلات نظامی پاکستان را تهدیدی برای نخست وزیر سابق دانسته است.

در ماه دسامبر، دو افسر ارشد پلیس پاکستان به اتهام عدم حفاظت کافی از بوتو دستگیر شدند.

معترضان بحرینی به میدان ُلوُلو در منامه باز می گردند

شاهدان در بحرین می گویند هزاران معترض ضد دولت در پی عقب نشینی سربازان به میدان ُلوُلو در منامه باز می گردند.

برخی از معترضین روز شنبه هنگام بازگشت به میدان، که به یک مرکز نمادین برای جنبش مخالفان تبدیل شده است، با تکان دادن پرچم ها، کلمه «پیروزی» را فریاد می کشیدند.

گزارش ها حاکی است دقایقی پس از آن که سربازان و تانک ها از میدان خارج شدند، پلیس در تلاش برای پراکنده کردن مردم از گاز اشک آور استفاده کرد.

روز جمعه، در تیراندازی نیروهای امنیتی به سوی سوگوارانی که از مراسم تدفین یک معترض باز می گشتند، دست کم ۳۵ نفر مجروح شدند. معترضان سعی داشتند با نادیده گرفتن ممنوعیت بازگشت به میدان لولو، خود را به میدان برسانند.

در این میان، اعضای بلوک مخالف وفاق در پارلمان بحرین روز شنبه گفتند پیش از آنکه آنان پیشنهاد مذاکرات برای پایان اعتراضات را بررسی کنند، دولت باید استغفا دهد.

ولیعهد بحرین روز جمعه در تلویزیون دولتی گفت پادشاه به وی اجازه داده است گفت و شنود با تمام احزاب را آغاز کند.

کشته شدن یک تن در اعتراضات ضد دولتی در یمن

گزارش ها از یمن حاکی است که در زد و خوردهای روز شنبه در صنعا، پایتخت، یک معترض ضد دولت جان سپرد و ۵ نفر مجروح شدند.

در این باره که آیا معترضان با هواداران دولت درگیر شده اند یا با پلیس، گزارش ها متفاوت است. نیروهای امنیتی در حالی که افرادی در لباس های شخصی به سوی تظاهر کنندگان سنگ پرتاب می کردند، حضور داشتند.

تظاهر کنندگان بیش از یک هفته است که خواهان برکناری علی عبداله صالح، رییس جمهوری هستند.

روز جمعه، منابع پزشکی گفتند در پی زد و خورد معترضان با نیروهای امنیتی در بندر عدن چهار نفر هدف گلوله قرار گرفته و کشته شدند.

در شهر تعز، در جنوب غربی یمن، در پرتاب نارنجکی از داخل یک اتومبیل به سوی جمعیتی از تظاهر کنندگان مخالف دولت، یک تن کشته و ۲۸ نفر زخمی شدند.

معترضان، افزون بر در خواست استعفای صالح، آنچه را سرکوب منظم و فساد گسترده می نامند نیز محکوم کرده اند.

سرکوب معترضین در لیبی شدت می گیرد

سازمان دیده بان حقوق بشر می گوید در جریان سرکوب اعتراضات در چندین شهر لیبی، دست کم ۸۴ تن کشته شده اند.

به گفته این سازمان این رقم ۳۵ نفر را که، به نقل از منابع بیمارستانی، توسط نیروهای امنیتی در شهر بنغازی کشته شده اند شامل می شود. آنان بیشتر هدف گلوله های واقعی قرار گرفتند.

گزارش هایی که از لیبی می رسد حاکی است بامداد شنبه دسترسی مردم به اینترنت در پاسخ به روزها اعتراض علیه معمر قذافی، که چهار دهه در قدرت بوده است، قطع شده است. شبکه تلویزیونی الجزیره نیز می گوید از پخش برنامه های آن جلوگیری می شود.

اسوشیتدپرس گزارش می دهد نیروهای ویژه لیبی به یک اردوگاه معترضان در مقابل یک دادگاه در بنغازی حمله کردند. به گفته یک شاهد، سربازان به سوی صدها تظاهر کننده گاز اشک ور شلیک کردند.

بیشتر فعالیت های اعتراضی در این بندر متمرکز است. تلویزیون دولتی، فیلمی از تظاهرات صدها هوادار دولت را در طرابلس نشان داد.

قذافی در تلاش برای فرونشاندن اعتراضات حقوق کارمندان دولت را به دو برابر افزایش داده و ۱۱۰ ستیزه گر اسلامی را آزاد کرده است. اما برخی از تجمعات از ناراحتی های گذشته ناشی می شود. اعتراضات، شب سه شنبه و زمانی آغاز شد که پلیس یک وکیل حقوق بشر را دستگیر کرد. او نماینده خانواده های یک هزار بازداشتی است که در سال ۱۹۹۶ در زندان مخوف ابو سلیم در طرابلس قتل عام شدند.

قذافی قدرت را در سال ۱۹۶۹ در یک کودتای بدون خونریزی به دست گرفت و حکومت خود را بر یک فرقه شخصی و شبکه ای از اتحادیه های فامیلی و قبیله ای بنا کرده است.

نوروز در راه است و بخش فارسی صدای آمریکا سرگرم تهیه فهرستی است از مهمترین وقایع سال گذشته در زمینه های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، هنری و ورزشی. به ما بگویید به نظر شما مهمترین خبرهای سال گذشته چه بوده است.
نظرات خود را با ایمیل shoma@voanews.com با ما در میان بگذارید.
لطفاً در محل موضوع ایمیل بنویسید مهمترین خبرها تا دسترسی به نظرات شما آسانتر شود.

**********

پخش زنده برنامه های بخش فارسی صدای آمريکا از آيفون

**********

هنرمندان، ورزشکاران و شخصیتهای ایرانی به سئوالهای شما پاسخ می دهند. سئوالهای خود را از ماز جبرانی با عنوان "سئوال هفتهبه ايميل آدرس: q10@voanews.com ارسال کنيد.

پاسخهای جيمی دلشاد به پرسشها را از اينجا ببينيد.

**********

شبکه خبری فارسی صدای آمريکا آخرين خبرها و ويديوهای روز را روی تلفن موبايل، يا هر وسيله اينترنتی دستی ديگر، بطور رايگان عرضه می کند. لطفأ به آدرس سايت جديد موبايل صدای آمريکا توجه کنيد:

pnn.voa.mobi

DIT - پراکسی

Ultrareach - نرم افزار اولترا ريچ را از اينجا دانلود کنيد

UltraVOAPersian96

PSIPHON - نرم افزار

http://mardomdoost.com/

ماهواره های صدای آمريکا

Arabsat/Eurobird 8 (25.5 Deg East)

Downlink Frequency: 11,585 MHz

FEC: 3/4

Symbol Rate: 27.500 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 175

Asiasat - 3 (105.5 Deg E)

Downlink Frequency: 4,040 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 26.5 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 415

Telstar 12 (15 Deg W)

Downlink Frequency: 12,608 MHz

FEC: 2/3

Symbol Rate: 19.279 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Nilesat (AB4) - (7 Deg W)

Downlink Frequency: 11,355 MHz

FEC: 3/4

Rate: 27.5 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 1004

 

در اين ايميل

خبرها
ايران
آمريکا
آمريکای لاتين
اروپا
خاورميانه
آسيا
آفريقا
مناطق ديگر
هنر و فرهنگ
حوادث و بلايا
اقتصادي
آموزش
محيط زيست
بهداشت
حقوق بشر
نيروی کار
سياست
مذهب
علم و فن آوری
مسايل اجتماعی
ورزش
زنان

فسخ آبونمان

اگرنمی خواهيد اين ايميل را دريافت کنيد فسخ آبونمان

کمک می خواهيد؟

اگر در مورد اين ايميل پرسشی داريد به ankbut@voanews.com اطلاع دهيد.

صفحه نخست سايت از نو طراحی شده است تا دسترسی به اخبار و اطلاعات، ويديو، و برنامه های صدای آمريکا را تسهيل کند.

فسخ آبونمان | خبرهای بيشتر

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر