سلام ، چند روز پيش مي خواستم مطلبي رو تو سايت بالاترين بذارم ولي به خاطر اينكه عضويت آن بسته شده بود نتونستم اين كارو بكنم به فكر اين كار افتادم.
شما مي توانيد پيام هاي خود را مستقيما با استفاده از ايميل بر روي اين وبلاگ بگذاريد . روش كار خيلي ساده است ،پيام هاي خود را به اين آدرس alirezairf.social@blogger.com ميل كنيد.
فقط به مباني اخلاقي خود و ديگران احترام بگذاريد



۱۳۸۹ بهمن ۵, سه‌شنبه

News from VOA in Persian

مهم ترين خبرها

تظاهرات هزاران شهروند مصری در خیابان های قاهره

هزاران تن از شهروندان مصر در اعتراض به حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر و دولت او به خیابان های قاهره ریخته اند. پلیس مصر با استفاده از گاز اشک آور و فشار قوی آب سعی کرد تظاهرکنندگان را در قاهره متفرق سازد.

تظاهرکنندگان با الهام از تظاهرات و ناآرامی های اخیر تونس که منجر به سرنگونی رئیس جمهوری این کشور شد، در رشته تظاهرات خود خواستار اصلاحات اقتصادی و سیاسی در کشورشان هستند.

پیشتر، علی رغم هشدارهای دولتی و بازداشت هایی که صورت گرفت، ده ها هزار شهروند مصری وعده دادند که در تظاهرات قاهره و چندین شهر بزرگ دیگر مصر شرکت خواهند کرد.

تظاهرات اعتراضی از سوی گروه هایی که می گویند از جانب جوانان مصری سخن می گویند ترتیب داده شد. جوانان مصری مانند معترضان تونسی می گویند که از فقر و سرکوب به تنگ آمده اند.

فعالان جنبش «کفایه» مصر- متشکل از مخالفان دولت- و جنبش جوانان ششم آوریل، تظاهرات را در شبکه های اجتماعی اینترنتی در فیسبوک و توییتر سازماندهی کردند.

احزاب سیاسی از جمله حزب لیبرال «وفد» و حزب اسلامی و ممنوعه «اخوان المسلمین»، بزرگترین و سازمان یافته ترین گروه اپوزیسیون مصر، رسما تظاهرات را حمایت نکرده اند اما گفته اند که برخی از اعضایشان احتمالا در تظاهرات شرکت می کنند.

قوانین مصر از سال ١٩٨١ برگزاری تظاهرات را در این کشور ممنوع می کند. گروه های اپوزیسیون می گویند مجوز برگزاری راهپیمایی به آنان داده نشده است و نیروهای امنیتی مصر در گذشته با تظاهرکنندگان برخورد خشونت آمیز داشته اند.

معترضان مصری روز سه شنبه با استفاده از فرصت فرارسیدن روز ملی پلیس، از عوامل کلیدی حفظ قدرت حسنی مبارک در سی سال گذشته، به خیابان ها ریخته اند.

به دنبال تظاهرات ضد دولتی مردم تونس، دست کم پنج شهروند مصری اقدام به خودکشی کرده اند. این افراد پس از خودسوزی و مرگ «محمد بوعزیزی» جوان تونسی، خود را قربانی می کنند. بوعزیزی جوان تحصیلکرده ای بود که مجبور به سبزی فروشی شده بود و خودسوزی او تبدیل به سمبل و یکی از عوامل درگیری تظاهرات در تونس شد.

دولت مصر سعی می کند موارد اخیر خودکشی های اعتراضی شهروندان را بی اهمیت جلوه دهد و گفته است این موارد با «انگیزه های شخصی» انجام شده است.

انتشار دور دیگری از اسناد محرمانه مذاکرات صلح خاورمیانه

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، در سفر به کرانه باختری رود اردن مورد استقبال حامیانش قرار گرفت. این اولین سفر آقای عباس به رام الله از زمان انتشار اسناد مربوط به مذاکرات صلح خاورمیانه به شمار می رود.

هزاران تن از حامیان محمود عباس در حالی که شعار می دادند روز سه شنبه در مقابل دفتر کار او در رام الله گردآمدند. آقای عباس گفت این راهپیمایی پاسخی مثبت به انتشار اسناد مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطینی ها به شمار می ورد. آقای عباس این اسناد را غیرواقعی و دستکاری شده توصیف کرده است. رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی تأکید می کند که تلاش های او در راه صلح «در مسیر درست» بوده است.

اظهارات اخیر آقای عباس به دنبال انتشار دور دوم اسناد محرمانه مذاکرات صلح خاورمیانه در شبکه تلویزیونی الجزیره ایراد می شود. طبق این اسناد آقای عباس گفته است درخواست از اسرائیل برای جذب ۵ میلیون پناهنده به عنوان بخشی از قرارداد نهایی صلح، «غیرمنطقی» است.

اسناد محرمانه درز کرده و منتشر شده در الجزیره با مواضع رسمی و علنی رهبران فلسطینی که می گویند پناهندگان جنگ ۱۹۴۸ -۴۹ و اخلافشان باید حق بازگشت به اسرائیل را داشته باشند، در تناقض است.

اسناد محرمانه همچنین حاکی است آقای عباس به شکل خصوصی گفته است که بازگشت حتی یک میلیون آواره فلسطینی پناهنده به معنای «پایان اسرائیل» است و عملی نیست.

در اسناد گفته می شود که مذاکره کنندگان فلسطینی تقاضا کرده اند که اسرائیل به بازگشت سالانه ۱۰ هزار پناهنده برای مدت ده سال، یعنی در مجموع ۱۰۰ هزار نفر، مجوز دهد.

در جایی دیگر، در اسناد محرمانه منتشر شده صلح خاورمیانه مذاکره کنندگان فلسطینی با بازگشت تنها ده هزار پناهنده به اسرائیل موافقت کرده اند.

رهبران اسرائیل می گویند پذیرش شمار بالای پناهندگان، جای بحث ندارد زیرا این مسئله تهدیدی است علیه اکثریت یهودی اسرائیل.

یکی از دستیاران ارشد محمود عباس روز دوشنبه قطر، مقر شبکه تلویزیونی الجزیره را به تلاش عامدانه برای صدمه به منافع فلسطینی ها متهم کرد. او گفت اسناد منتشر شده تنها نقل قول هایی است که بدون در نظر گرفتن محتوای بحث منتشر شده و از آنجا که اسنادی دست کاری شده است، مشروعیت ندارد.

یاسر عابد همچنین گفته است که امیر قطر با این کار «چراغ سبز» را برای راه افتادن کمپین علیه رهبری تشکیلات خودگردان فلسطینی در کرانه غربی، روشن کرده است. قطر با حماس روابط نزدیک دارد. حماس کنترل نوار غزه را برعهده دارد. این گروه اسلامگرا که کنترل نوار غزه را در دست دارد می گوید اسناد منتشر شده نشان می دهد که حماس رهبر حقیقی فلسطینی ها است و انتشار اسناد محرمانه را خیانت نامید.

دولت قطر در سال ۱۹۹۶ هنگام تاسیس تلویزیون الجزیره، از آن حمایت مالی کرد و گفته می شود که این حمایت هنوز ادامه دارد.

صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد فلسطینی گفت مذاکرات با اسرائیل شامل مواردی نیز بوده است که فلسطینی ها «هرگز با آن موافقت نمی کنند». او گفت بدون تأیید مردم فلسطینی هیچ گونه توافقی با اسرائیل صورت نمی گیرد.

اسناد محرمانه ای که در اختیار الجزیره گذاشته شده میگوید که مذاکره کنندگان فلسطینی به شکل مخفیانه امتیازهای گسترده ای شامل توافق با بخشیدن تقریبا تمامی اراضی اشغالی شرق اورشلیم به اسرائیل را ارائه داده اند.

آقای عباس روز دوشنبه ضمن دیدار از قاهره گفت این پیشنهاد که الجزیره آن را به فلسطینی ها نسبت داده است، در واقع از سوی طرف اسرائیلی ارائه شده است.

متن افشا شده مربوط به جلسه مذاکرات ژوئن ۲۰۰۸ میان نمایندگان فلسطینی، اسرائیلی و آمریکایی حاکی است که احمد قریع، مذاکره کننده فلسطینی پیشنهاد کرده است که اسرائیل تمامی شهرک ها غیر از یک شهرک در شرق اورشلیم را در اختیار بگیرد. اسرائیل اراضی اشغالی شرق اورشلیم را در جنگ ۱۹۶۷ خاورمیانه اشغال کرد.

۱۷۰۰ سند درز کرده مربوط به مذاکرات صلح خاورمیانه دوره ای ۱۱ ساله از ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۰ را در بر می گیرد. الجزیره نشت این اسناد را بزگترین نشت اسناد مربوط به درگیری های اسرائیل و فلسطینی ها می داند. الجزیه این اسناد را با روزنامه بریتانیایی گاردین نیز درمیان گذاشته است. گاردین صحت اغلب این اسناد را تأیید کرده است.

نامزد گروه حزب الله، نخست وزیر لبنان شد

رئیس جمهور لبنان، نجیب میقاتی، کاندیدای تحت حمایت حزب الله را به عنوان نخست وزیر این کشور معرفی کرد. این در حالی است که تظاهرات هواداران سعد حریری نخست وزیر موقت لبنان در بیروت و برخی شهرهای دیگر ادامه دارد.

دفتر میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنان اعلام کرده است که آقای میقاتی به زودی کابینه جدید لبنان را تشکیل می دهد.

نجیب میقاتی به خبرنگاران گفت مایل به تشکیل دولت وحدت ملی است. خبرگزاری رویترز به نقل از آقای میقاتی گفت مذاکرات درباره تشکیل دولت روز پنجشنبه آغاز خواهد شد.

اکثریت قانونگزاران لبنانی یا به عبارتی صاحبان ٦٨ کرسی از ١٢٨ کرسی پارلمان، حمایت خود را از جانشین شدن نجیب میقاتی به جای سعد حریری، نخست وزیر موقت اعلام کرده اند. هرچند، آقای حریری نیز حمایت ٦٠ تن از نمایندگان را کسب کرد. نجیب میقاتی در سال ٢٠٠٥ نخست وزیر لبنان بود.

با به خشونت کشیده شدن تظاهرات سنی های لبنان در روز سه شنبه در شهر شمالی طرابلس، آقایان حریری و میقاتی، هر دو خواستار حفظ آرامش شده اند. معترضان عمدتا مخالف رشد فزاینده قدرت سیاسی جنبش شیعیان لبنان به رهبری حزب الله هستند که در فهرست سازمان های تروریستی واشنگتن قرار دارد.

در تظاهرات طرابلس، شرکت کنندگان آنچه که آن را «روز خشم» نام گذاری کرده اند، به یک کامیون متعلق به شبکه خبری الجزیره حمله بردند و آن را به آتش کشیدند.

آنها همچنین عکسهایی از نجیب میقاتی، نخست وزیر تحت حمایت حزب الله را سوزاندند. در بعلبک نیز گردهمایی وسیع هواداران حزب الله برگزار شد.

سعد حریری در سخنانی گفت نباید خشم را با «مسدود کردن خیابان ها، به آتش کشیدن لاستیک و یا از بین بردن آزادی دیگران» نشان داد.

روز دوشنبه، قانونگزاران سنی حزب الله را به انجام «کودتا» با هدف اجرای حکومت مذهبی مشابه جمهوری اسلامی ایران در لبنان، محکوم کردند.

در واشنگتن، فیلیپ کرالی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز دوشنبه گفت افزایش نقش حزب الله در دولت لبنان پیوندهای دیپلماتیک دو کشور را پیچیده خواهد کرد و بر کمکهای آمریکا به لبنان تأثیر خواهد گذاشت.

پیشتر در ماه جاری میلادی، اعضای حزب اللهی دولت لبنان از کابینه استعفا دادند. این اقدام منجر به سقوط کابینه سعد حریری شد.

اقدامات تحقیقاتی و تجسس کمیته تحت حمایت سازمان ملل متحد در ترور رفیق حریری، نخست وزیر سابق لبنان در سال ٢٠٠٥، موجب افزایش تنش ها در لبنان شده است.

گزارش های رسانه ای حاکی است که این کمیته تحقیق و تفحص، اعضای حزب الله را عامل این ترور شناسایی کرده است. گروه اسلام گرای تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران، این اتهام و هر گونه نقش در ترور پدر سعد حریری را رد کرده است.

رهبران مسکو می گویند عاملان بمب گذاری به سزای اعمالشان می رسند

رهبران روسیه روز سه شنبه وعده دادند که عاملان بمب گذاری در بزرگترین فرودگاه مسکو را به سزای اعمالشان برسانند. بمب گذاری روز دوشنبه، 35 کشته و دست کم ١١٠ مجروح بر جای گذاشت.

دمیتری مدودیف، رئیس جمهوری روسیه روز سه شنبه گفت مسئولان حمله تروریستی به فرودگاه دومودیه دوو، «باید مجازات شوند». ولادیمیر پوتین نخست وزیر روسیه نیز در سخنانی مشابه گفت عاملان حمله «حتما مجازات خواهند شد».

هیچ شخص یا گروهی مسئولیت حمله روز گذشته به فرودگاه بین المللی دومویه دوو در مسکو را برعهده نگرفته است.

رئیس جمهور و نخست وزیر روسیه، روز سه شنبه در بیمارستان های مسکو با مجروحان این حمله ملاقات کردند. به گزارش ریانووستی، خبرگزاری دولتی روسیه، آقای پوتین به خانواده های قربانیان بمب گذاری اخیر، ١٠٠ هزار دلار کمک مالی ارائه می کند.

دمیتری مدودیف، رئیس جمهوری روسیه، با انتقاد از ناکارامدی تمهیدات امنیتی در فرودگاه که موجب موفقیت حمله شد، گفت بمبگذار با استفاده از هرج و مرج در سیستم امنیتی، هدف خود را عملی کرده است.

شاهدان می گویند مردی را دیده اند که یک چمدان با خود داشت و به سوی بخش چمدان های فرودگاه حرکت می کرد. آنان حدس می زنند که این فرد بمب را منفجر کرده است.

ریا نووستی، به نقل از منابع قضایی می گویند احتمالا یک زن، با مرد بمب گذار در ترتیب دادن حمله همکاری کرده است.

گزارش های منابع خبری روسیه حاکی است دوربین مدار بسته فرودگاه انفجار را ثبت کرده است و مقامات اکنون در جستجوی سه فردی هستند که در انفجار دست داشته اند.

 

مقامات وزارت خارجه روسیه می گویند انفجار هشت شهروند خارجی از قرقیزستان، آلمان، تاجیسکتان، اوکرایین، ازبکستان و بریتانیا را به کشتن داده است. همچنین نه تبعه صربستان، ازبکستان، آلمان، اسلواکی، فرانسه و ایتالیا در این حادثه مجروح شده و در بیمارستان بستری شده اند. دو نیجریه ای نیز در این انفجار مجروح شده اند.

یکی از کشته شدگان حادثه گوردون کوسلند، شهروند ٣٩ ساله بریتانیا بوده و به گفته خانواده اش، دختری شش ماهه داشت و قرار بود در ماه آوریل، ازدواج کند.

رهبران جهان، از جمله باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا و بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد بمب گذاری در فرودگاه مسکو را محکوم کرده اند.

حمله روز دوشنبه در فرودگاه بین المللی دمودیه دوو، پس از انفجارهای دوگانه انتحاری در متروی مسکو در ماه مارس، که دست کم ٤٠ کشته برجای گذاشت، شدیدترین حمله تروریستی در این شهر به شمار می رود.

دو زن عامل بمب گذاری در مترو، اهالی داغستان، منطقه ای در جنوب روسیه بودند که درگیر افراط گرایی اسلامی است.

اقدامات امنیتی پیشتر نیز در فرودگاه دومودیه دوو ناموفق عمل کرده است.

در سال ٢٠٠٤، دو بمب گذار انتحاری از طریق خرید غیرقانونی بلیط از پرسنل این فرودگاه، سوار هواپیما شدند. این دو مهاجم با انفجار در دو هواپیمای در حال پرواز، ٩٠ نفر را به کشتن دادند.

روسیه در منطقه شمال قفقاز با شورشیان اسلامگرا در حال مبارزه است. در این منطقه تقریبا هر روزه حملات مسلحانه علیه مقامات دولتی و امنیتی صورت می گیرد.

خاکسترهای آتشفشانی عامل بزرگترین انقراض تاریخ سیاره زمین

نتایج تحقیق جدید دانشمندان کانادایی حاکی از آن است که وقوع آتشفشانی های عظیم  و فوران خاکسترهای ناشی از آتشفشان و سوختن زغال سنگ و در نتیجه افزایش شدید گازهای گلخانه ئی عامل عظیم ترین پدیده انقراض تاریخ جهان بوده اند.

حدود ۲۵۰ میلیون سال پیش و پیش از عصر دایناسورها، پدیده «پرمیان» عامل انقراض ۹۵ درصد حیات دریایی و ۷۰ درصد موجودات زنده روزی زمین شد.

در شرایطی که دانشمندان برای سال های متمادی تصور می کردند فوران آتشفشان ها در سیبری، عامل اصلی انقراض در زمین بوده است، پژوهشگران دانشگاه کالگری بر یافتن شواهد معتبری برای تایید این نظریه مهر تایید زده اند.

استفان گراسبی، زمین شناس دانشگاه کالگری و محقق علمی مرکز «منابع طبیعی کانادا» می گوید او و همکارانش شواهدی از فوران آتشفشان و لایه های خاکستر زغال سنگ را در صخره های متعلق به دوران انقراض را در مناطق قطب شمال کانادا یافته اند.

دانشمندان همچنین خاکسترهای آتشفشان هایی را در مناطق شمالی روسیه یافته اند که فوران حجم عظیم خاکسترهای آن ها نشانه ای از آغاز یک پایان برای انواع بسیاری از گیاهان و حیوانات آن دوران بودند و این خاکسترها که مناطق اطراف را درنوردیدند هم اکنون در مناطق قطبی شمالگان کانادا پیدا شده اند.

آقای گراسبی می گوید:« فوران این آتشفشان ها که از طریق سوختن زغال سنگ، آتش سوزی های گسترده پدید آورده بودند و در سطح زمین و دریا گازهای بسیار سمی منتشر می کردند، دوران بسیار دشوار و تلخی برای زمین بود و بزرگترین و بدترین انقراض تاریخ کره زمین را رقم زد.»

پس از این انقراض عظیم، ۵ میلیون سال طول کشید تا سیاره زمین بتواند خود را احیا کند و اشکال متکامل تری از حیات پدید بیایند.

دانشمندان کانادایی معتقدند فوران متوالی و زنجیروار آتشفشان های لایه های رسوبی سنگ رس و زغال سنگ سرزمین های سیبری عامل نابودی و انقراض بیش از هفتاد درصد از موجودات مهره دار خشکی و ۹۶ درصد از موجودات آبزی حیات دریایی شدند.

این پژوهشگران دریافته اند که فوران خاکستر آتشفشان های مرگبار منطقه سیبری روسیه در یک دوره چندین میلیون ساله، نقطه عطف آغاز انقراض حیات روی سیاره زمین بودند و مواد مذاب زیرزمینی که حدود ۵۰۰ تا ۷۵۰ هزار سال پیش از انقراض «پرمیان» شکل گرفته بودند و به حالت انفجاری درآمده بودند، در نهایت با لایه های زغال سنگ زیر بستر سنگی منطقه سیبری برخورد کردند، پوسته زمین را شکافتند و ابری از خاکستر و گازهای معلق را همچون قارچ های انفجاری غول آسایی با لایه استراتوسفر زمین برخورد کرد و به صورت بارانی از خاکستر مسموم به زمین بارید.

محققان کانادایی معتقدند بارش این باران های اسیدی که حاوی ۳ تریلیون تن کربن و گازهای هالوژن ناشی از فوران خاکسترهای آتشفشانی هستند، عامل اصلی ایجاد شکاف های عمیق در لایه ازن جو و انقراض بخش عظیمی از گونه های حیاتی سیاره زمین بوده است.

نتایج این پژوهش جدید در شماره روز ۲۴ ژانویه نشریه علمی « Nature Geoscience » منتشر شد ه است.    

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ایران: نظام نادرست بانک مرکزی اقتصاد را فلج کرده است

حجت الاسلام مصطفی پور محمدی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، در تازه ترین گفت و گويش با خبرگزاری فارس از بدهی ۴۷ هزار میلیارد تومانی دولت به بانک ها و پرونده های مفاسد اقتصادی ۵۰۰ میلیارد تومانی خبر داد.

عبدالرضا رحمانی فضلی، رئیس دیوان محاسبات کشور، نیز بی انضباطی مالی را بزرگ ترین مشکل حوزه اقتصاد می داند.

عباس علی نورا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر این موضوع که نظام نادرست بانک مرکزی  اقتصاد را فلج کرده است اظهار داشت، «در حال حاضر هیچ نظارتی، بر بانک مرکزی وجود ندارد و این بانک در مقابل هیچ ارگانی پاسخ گو نیست.»

در همین حال عزت الله یوسفیان ملا، عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، در تازه ترین گفت و گويش با روزنامه تهران امروز با بیان این موضوع که با وجود ابلاغ این ستاد به بانک ها در زمینه عدم پرداخت خدمات به کسانی که بدهی معوق به سیستم بانکی دارند برخی از بانک ها به طور کامل این مصوبه را اجرا نمی کنند، اذعان کرد، «مردم عادی، برای دریافت، ۵ تا ۱۰ میلیون یا حتی کم تر از این ارقام باید کلی ضامن، و سفته و... بیاورند» که از دید این نمانیده مجلس شورای اسلامی این ها همه مصداق بی عدالتی است.

این عضو ستاد مبازره با مفاسد اقتصادی رسما اعلام کرد، «نمی توانیم، یقه مفسدان اقتصادی را بگیریم.»

در حالی که برخی از گزارش ها از خالی بودن خزانه دولت، سخن می گوید بعضی از گزارش ها نیز از بی میلی قابل تامل بانک ها به وصول معوقات خبر می دهد.

آن هم در شرایطی که کاظم حجازی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در تازه ترین گفت و گويش با پایگاه خبری تحلیلی تابناک بر این نکته تاکید دارد که گزارش دقیقی از عملکرد دولت در بخش در آمد هزینه وجود ندارد و اگر منابع تامین نشود تاخیر در پروژه ها تداوم خواهد داشت.

نيويورک تايمز: مردم تونس را نه ايدئولوژی بلکه مطالبات ملموس به خيابان کشاند

نيويورک تايمز نوشته است دوران قدرت ايدئولوژی در برانگيختن مردم به پايان رسيده است. اين روزنامه با اشاره به رويکرد سياسی جديد در روند مبارزات مردم می نويسد در تحولات خاورميانه جهت گيری جديدی مشاهده می شود و آن، فاصله گرفتن از ايدئولوژی است. چه در تونس، چه در مصر و ديگر کشورهای منطقه، فراخوان برای تغييرات، پيوندش را با ايدئولوژی های خاص- از جمله اسلام گرايی- از دست می دهد. در عوض، تحليلگران و فعالان سياسی می گويند نيرويی که مردم تونس را به خيابان ها کشاند و خاورميانه را به هيجان آورد، درخواست واقعی برای پايان دادن به فساد دولتی، به کرسی نشاندن حکومت قانون، و رفع مشکلات اقتصادی مردم بود؛ و اين همه، خواسته هايی ملموس است که ريشه هايی عميقتر از ايدئولوژی دارد و بيش از آن می تواند مردم را متحد کند.

هافينگتن پست در مقايسه خيزش مردم تونس و جنبش دموکراسی خواهی مردم ايران نوشته است، آنچه که به مردم تونس قدرت داد تا ديکتاتور را سرنگون کنند اين بود که جنبش از خارج از حکومت رهبری شد؛ اما در جنبش سال ۱۳۸۸مردم ايران، رهبری مخالفان به دست لايه های قديمی رژيم اسلامی افتاد، که نهايت خواسته شان ايجاد اصلاحات در رژيم حاکم بود؛ نه تغيير بنيادی در حکومت.

ديلی تلگراف چاپ لندن نيز با اشاره به سفر روز يکشنبه علی اکبر صالحی سرپرست وزارت خارجه جمهوری اسلامی به دمشق نوشته است رسماً تأييد شده است که اوضاع لبنان در کانون گفتگوهای مقامات ايران و سوريه قرار دارد. اين روزنامه می نويسد در حالی که در پی سقوط دولت ائتلافی سعد حريری، لبنان با بحران سياسی رو به روست، ايران و سوريه، با حمايت از حزب الله قصد دارند نفوذ خود را در سياست لبنان گسترش دهند. و اکنون سيد حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان به پشتگرمی تهران و دمشق، می رود تا نخست وزير آينده لبنان را معرفی کند.

اما روزنامه تهران امروز، خبر سفر عليرضا دبير، کشتی گير سابق تيم ملی ايران و عضو شورای شهر تهران به واشنگتن را منتشر کرده و نوشته است آقای دبير، به نمايندگی از شهرداری تهران برای شركت در مراسم جايزه بين‌المللی حمل‌ونقل به واشنگتن رفت. رسانه ها پيش از اين گزارش دادند که دولت محمود احمدی نژاد، با سفر محمدباقر قاليباف، شهردار تهران به واشنگتن مخالفت کرده بود. آقای قاليباف پيش از اين از دولت محمود احمدی نژاد به دليل عدم تحويل بودجه لازم برای توسعه مترو تهران، انتقاد کرده بود

در اروپا نيکولا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه، قدرت های جهانی را به تشديد تحريم ها عليه ايران فراخواند. آقای سارکوزی روز دوشنبه به خبرنگاران گفت تاثيرگذاری تحريم ها عليه ايران آغاز شده است و بايد بر شدت آن افزوده شود. رييس جمهوری فرانسه همچنين بر گزينه نظامی غرب در رويارويی با برنامه هسته ای ايران شديدا تاکيد کرد. مذاکرات دو روزه جمهوری اسلامی با گروه پنج بعلاوه يک متشکل از ۵ عضو دائمی شورای امنيت سازمان ملل متحد و آلمان در استانبول بدون هيچ نتيجه ای در روز شنبه پايان يافت.

در خبری ديگر در ايران دو زندانی سياسی در زندان اوين اعدام شدند. هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، در ماه اوت سال گذشته بيانيه ای در مورد وضعيت حقوق بشر در ايران صادر کرده بود که از چندين پرونده در آن نام برده شده بود. يکی از آن موارد جعفر کاظمی و محمد علی حاج آقايی بودند که روز دوشنبه در ايران اعدام شدند. خانم کلينتون کلاً در بيانيه چند ماه پيش خود اظهار نگرانی شديد دولت آمريکا را نسبت به نقض حقوق بشر در ايران بيان کرده بود. نقض حقوق در قالب اينکه دولت ايران حق مدنی ابراز بيان را از مردم خود ميگيرد و به مرعوب کردن شهروندان خود ادامه داده و آنهايی را که از دولت جواب ميخواهند بازداشت ميکند. وزير امور خارجه آمريکا از دولت ايران خواسته بود که اعدامها را متوقف کند چرا که از امضا کنندگان کنوانسيون بين المللی حقوق مدنی و سياسی است . همچنين خانم کلينتون از جمهوری اسلامی ايران خواسته بود کليه زندانيان سياسی و مدافعين حقوق بشر را که در زندان هستند، آزاد کند. در بيانيه وزارت امور خارجه آمريکا مورخ ۱۹ مرداد ماه ۱۳۸۹ گفته شده است که ايالات متحده در کنار آنهايی که ميخواهند از حقوق جهانی خود استفاده و در دفاع از آزاديهای انسانی فعاليت کنند، ميايستد و اين سياست آمريکا همه کشورهای جهان را شامل ميشود.

ايساف: دو رهبر طالبان کشته شدند

نيروهای کمکی امنيتی بين المللی در افغانستان با صدور اطلاعيه ای از مرگ دو رهبر طالبان در حمله هوايی به نواحی شرقی آن کشور خبر دادند.

در اطلاعيه روز دوشنبه ايساف آمده است که مولوی انور، فرماندار دولت سايه طالبان در منطقه حصارک ولايت ننگرهار در حمله هوايی روز جمعه کشته شد.

اطلاعيه جداگانه ای حاکی ست عبدالباری، يکی از رهبران مرتبط با شبکه تهاجم طالبان در کابل نيز در حمله هوايی روز يکشنبه نيروهای ائتلاف در منطقه پل علم در ولايت لوگار جان خود را از دست داد.

اروپا و ژاپن در همکاری با يکديگر دو سفينه به مدار عطارد می فرستند

ئی اس اِی يا آژانش فضايی اروپا با همکاری آژانس هوا-فضای ژاپن، پروژه ای مشترک در دست اجرا دارند که طی آن سفينه ای به مدار سياره ی عطارد خواهند فرستاد. فضاپيمايی که قرار است تحت اين پروژه به نام بپیکلمبو در مدار عطارد قرار بگيرد، بايد سخت ترين شرايطِ موجود در منظومه ی شمسی را تحمل کند، چرا که عطارد نزديکترين سياره به خورشيد است. دانشمندان در يک مرکز تحقيقاتي-آزمايشی بسيار پيشرفته در هلند سخت مشغولند تا فضاپيمايی طراحی کنند که بتواند شرايطی با حرارت ۴۰۰ درجه سانتيگراد را تحمل کند.

فضاپيمايی که تحت پروژه آژانس فضايی اروپا ساخته می شود، قرار است پس از ۶ سال سفر در فضا، در سال ۲۰۱۹ به سياره عطارد برسد و در مدار آن قرار بگيرد. طی همکاری اروپا با ژاپن و همزمان با اين سفينه، ژاپن نيز قرار است فضاپيمای ديگری برای بررسی ميدان مغناطيسی اطراف اين سياره به مدار آن بفرستد. مسافتی که اين دو فضاپيما طی خواهند کرد تا در مدار عطارد قرار بگيرند بيش از ۶۰ ميليون کيلومتر ست. هنگامی که اين دو فضاپيما در مدار قرار بگيرند، در معرض حرارت و تابش بسيار بالای خورشيد خواهند بود. به همين خاطر دانشمندان و مهندسان دخيل در اين پروژه از جديدترين فناوری ها استفاده می کنند تا فضاپيمايی بسازند که اين شرايط را تحمل کند. اين پروژه ای بسيار پيچيده است چرا که سياره ی عطارد نزديکترين سياره به خورشيد است. به علت نور شديد خورشيد در اطراف اين سياره، مشاهده و مطالعه آن از روی زمين بسيار سخت است. از ديگر سختی های اين پروژه غلبه بر نيروی زياد گرانش خورشيد هنگام قرار دادن فضاپيما در مدار است. با اين حال دانشمندان علاقه بسيار زيادی به مطالعه و درک بيشتر اين سياره دارند چرا که دانش در اين زمينه به فهم دقيقتر ارتباط پيچيده ميان سيارات ديگر و خورشيد کمک می کند.

برای جلوگيری از صدمات ناشی از حرارت بالا، اين فضاپيما با لايه ای از سراميک سفيد پوشانده می شود؛ يعنی همان لايه ای که آتش نشان ها بر تن می کنند. علاوه بر اين، از يک لايه آهنی نازک نيز برای عايق کردن استفاده خواهد شد. خنک نگاه داشتن اين فضاپيما گام اصلی در موفقيت اين مأموريت خواهد بود. برای اين منظور، يک سيستم تهويه بر بدنه اين فضاپيما نصب خواهد شد تا حرارت بيش از اندازه و تابش های خطرناک را دفع کند.

يکی ديگر از پيچيده ترين مراحل طراحی اين فضاپيما، طراحی صفحه های خورشيدی آن است. بر خلاف فضاپيماهای ديگر که از خورشيد دور هستند و برای تأمين انرژی بايد تمام نور تابشی را جذب کنند، فضاپيمايی که به مدار عطارد خواهد رفت، تنها بايد کسری از تابش خورشيد و عطارد را جذب کند. به علت حرارت و تابش بسيار شديد در نزديکی خورشيد، صفحه های خورشيدی معمول از کار خواهند افتاد و يا ذوب خواهند شد. آنتونيو کوهن، مهندس بخش تابش خورشيدی، در اينباره می گويد: «در کنار استفاده از سلول های خورشيدی بايد از آينه هم استفاده کنيم تا بتونيم با منعکس کردن نور، ميزان بيشتری از تابش اضافی رو دفع کنيم. حتی اگر اين سلول ها را در زير لايه ای پنهان کنيم که نور خورشيد به آنها نرسد، باز هم تابش های مادون قرمز ناشی از خود عطارد از اين لايه عبور خواهد کرد و حرارت را بالا خواهد برد.»

دانشمندان برای آزمايش طرح های ارائه شده، به مرکزی در ۳۰ کيلومتری آمستردام می روند. در اين مرکز شرايطی با دماهای بسيار بالا شبيه سازی می شوند تا بتوان طرح های ساخته شده را آزمايش کرد.

تا کنون تنها فضاپيما های مويرنر۱۰ و مسنجر متعلق به ناسا به مدار سياره ی عطارد رفته اند. مويرنر۱۰ بين سال های ۱۹۷۴ و ۱۹۷۵سه بار از نزديکی عطارد عبور کرد و اولين تصاوير از اين سياره را ارائه داد. فضاپيمای مسنجر نيز در سال ۲۰۸ از کنار اين سياره عبور کرد و اطلاعات ارزشمندی از آن در دسترس دانشمندان قرار داد.

مأموريت سازمان فضايی اروپا، مستلزم موفقيت هر دو فضاپيمايی است که ژاپن و اروپا به مدار عطارد خواهند فرستاد. يکی از اين ها سطح سياره و ديگری ميدان مغناطيسی اطراف آن را مطالعه خواهند کرد.

از جمله سؤالاتی که اميد می رود اين مأموريت به عطارد پاسخگوی آنها باشد می توان اشاره کرد به اينکه آيا هسته مرکزی اين سياره جامد است يا مايع، و از همه مهمتر آيا به رغم نزديکی اين سياره به خورشيد، آب و يا يخ می توان در قطب های آن پيدا کرد يا خير!

در خبری ديگر سازمان اکتشاف فضايی ژاپن از پرتاب يک راکت حامل يک سفينه باری بدون سرنشين به ايستگاه فضايی بين المللی خبر داده و گفته است پرتاب راکت با موفقيت انجام شده است.

سازمان اکتشاف فضائی ژاپن در بيانيه خود نام راکت را «اچ تو- بی» ذکر کرده و گفته است راکت از مرکزفضايی تانگاشيم در جنوب کشور پرتاب شده و درمدار ازپيش تعيين شده قرار گرفته است.

دراين ماموريت بيش از ۵ تن مواد غذايی، آب ،پوشاک و تجهيزات فضانوردی به ايستگاه بين المللی فرستاده شده است.

سفينه باری پس از خالی کردن بار خود در ايستگاه، مواد زائد موجود درآنجا را با خود به جو زمين می آورد و دراين جو آتش می گيرد و می سوزد.

وازنيک در همايش بزرگ فناوری در برزيل حضور داشت

به تازگی حدود ۶۵۰۰ نفر از علاقمندان به فن آوری های پيشرفته در يک همايش يک هفته ای تکنولوژی که در برزيل برگزار شد شرکت کردند.

در اين همايش شرکت کنندگان شبها را در چادرهای کوچک سپری کردند.

در طول اين همايش يک هفته ای کنفرانسهايی با حضور شخصيتهای برجسته جهان فن آوری از جمله اِستيو وازنيک يکی از دو بنيانگذار شرکت اَپل که اکنون باز نشسته شده است، برگزار شد.

اين همايش بين روزهای ۱۸ تا ۲۳ ژانويه در شهر سائو پائولو برگزار شد. در طول اين همايش شرکت کنندگان در مورد طرح ها و نظرات خود که معمولا آنها را از راه اينترنت توئيتر و يا فيس بوک با يکديگر در ميان می گذارند با هم گفتگو کردند.

اين همايش دومين مراسم بزرگ تکنولوژی و ابداعات در نوع خود در جهان محسوب می شود. استيو وازنيک از شرکت اپل با حضور در يک کنفرانس خبری که در ۲۲ ژانويه برگزار شد به پرسش های حاضران پاسخ گفت. وازنيک از پاسخ به سوالات مربوط به مرخصی پزشکی استيو جابز مدير اجرايی شرکت اپل خودداری کرد.

بسياری از علاقمندان و سرمايه گذاران در شرکت اپل نگران سلامت استيو جابز هستند. وی مبتلا به سرطان لوزالمعده بوده و مدتها است که تحت درمان و رسيدگی های لازم پزشکی قرار دارد. استيو وازنيک گفت: «استيو جابز با مشکلاتی در زمينه سلامت مواجه بوده و اين مسائل برای وی خصوصی است. برای او آرزوی سلامتی داريم و بايد بگويم که اين روزها خيلی سرحال به نظر ميرسد.»

استيو جابز تا کنون هيچ اطلاعات تازه ای در مورد وضعيت سلامت خود در اختيار عموم قرار نداده است. گفتنی است در گذشته بسياری از سهامداران شرکت اپل از عدم آگاهی لازم در مورد سلامت جابز، انتقاد کرده بودند.

شرکت کنندگان در اين همايش يک هفته ای در کلاسها و سمينارهای گوناگونی حضور يافتند که در آنها اطلاعات تازه ای در مورد نرم افزارهای گوناگون بازی های کامپيوتری دانش رباتيک و موزيک به آنها ارائه شد.

اين جوانان همچنين می توانستند از غرفه ها و دستگاه های گوناگون برای آزمايش بازی های جديد کامپيوتری شرکتهای سونی، مايکروسافت و ديگر توليدکنندگان اين گونه محصولات، استفاده کنند.

لوچيانا بِسا، دانشجوی رشته مهندسی کامپيوتر از دانشگاه ميناس گرياس، ميگويد شرکت در اين همايش از جنبه های گوناگون برای وی مفيد بوده است. وی اضافه کرد: «بهترين جنبه حضور در اين همايش فرصت آشنايی با افراد ديگر از سراسر کشور است. دوستانی دارم که فقط در اينجا ميتوانم با آنها ملاقات کنم. اين فرصت برای من عالی است.»

در گوشه و کنار سالن همايش ديدار کنندگان با کامپيوترها و رباتهای ويژه روبرو می شدند. تصاوير شخصيت های کارتونی مانند «چاکی دال» و «هالک شکست ناپذير» روی صفحه برخی کامپوترها نمايان بود.

بُرونو کاروال هو، دانشجوی رشته مايکرو الکتروينک، ميگويد: «در اين جا اطلاعات زيادی کسب کرده ام. اميدوارم جايزه بهترين مُودِم را از آن خود کنم.»

شرکت کنندگان در اين همايش علمی بخت اين را داشتند که با شرکت در رقابت ها جوايزی را در زمينه ابتکارات و نوع آوری های فنی بدست بياورند. اين همايش علمی برای نخستين بار در سال ۱۹۹۷ در اسپانيا برگزار شد. قرار است اين همايش امسال در آمريکا و فرانسه هم برگزار بشود.

پخش زنده برنامه های بخش فارسی صدای آمريکا از آيفون

**********

هنرمندان، ورزشکاران و شخصیتهای ایرانی به سئوالهای شما پاسخ می دهند. سئوالهای خود را از جيمی دلشاد (شهردار بورلی هيلز) با عنوان "سئوال هفتهبه ايميل آدرس: q10@voanews.com ارسال کنيد.

پاسخهای شاهين نجفی به پرسشها را از اينجا ببينيد.

**********

شبکه خبری فارسی صدای آمريکا آخرين خبرها و ويديوهای روز را روی تلفن موبايل، يا هر وسيله اينترنتی دستی ديگر، بطور رايگان عرضه می کند. لطفأ به آدرس سايت جديد موبايل صدای آمريکا توجه کنيد:

pnn.voa.mobi

DIT - پراکسی

Ultrareach - نرم افزار اولترا ريچ را از اينجا دانلود کنيد

UltraVOAPersian96

PSIPHON - نرم افزار

http://bit.ly/9XBTr

https://3241257.net/a.php?token=
cb57eb84c442fc36aa0af64235bdc17f

نرم افزار فيلترشکن

www.voanews.com/persian
/parvaaz.cfm

وبلاگ ها

راهروهای کنگره
http://voacapitol.blogspot.com

نوشته ها و خوانده ها
http://pnnketab.blogspot.com

روی خط
http://rooyekhat.blogspot.com

زنگ ورزش
http://zangevarzesh.blogspot.com

پيچ در پيچ
http://peechdarpeech.blogspot.com

روزنگار
http://sigarchi.net/roznegar

ماهواره های صدای آمريکا

Arabsat/Eurobird 8 (25.5 Deg East)

Downlink Frequency: 11,585 MHz

FEC: 3/4

Symbol Rate: 27.500 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 175

Eutelsat W3A (7 Deg East)

Downlink Frequency: 10,720.75 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 22.0 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Asiasat - 3 (105.5 Deg E)

Downlink Frequency: 4,040 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 26.5 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 415

Telstar 12 (15 Deg W)

Downlink Frequency: 12,608 MHz

FEC: 2/3

Symbol Rate: 19.279 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Nilesat (AB4) - (7 Deg W)

Downlink Frequency: 11,355 MHz

FEC: 3/4

Rate: 27.5 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 1004

 

در اين ايميل

خبرها
ايران
آمريکا
آمريکای لاتين
اروپا
خاورميانه
آسيا
آفريقا
مناطق ديگر
هنر و فرهنگ
حوادث و بلايا
اقتصادي
آموزش
محيط زيست
بهداشت
حقوق بشر
نيروی کار
سياست
مذهب
علم و فن آوری
مسايل اجتماعی
ورزش
زنان

فسخ آبونمان

اگرنمی خواهيد اين ايميل را دريافت کنيد فسخ آبونمان

کمک می خواهيد؟

اگر در مورد اين ايميل پرسشی داريد به ankbut@voanews.com اطلاع دهيد.

صفحه نخست سايت از نو طراحی شده است تا دسترسی به اخبار و اطلاعات، ويديو، و برنامه های صدای آمريکا را تسهيل کند.

فسخ آبونمان | خبرهای بيشتر