سلام ، چند روز پيش مي خواستم مطلبي رو تو سايت بالاترين بذارم ولي به خاطر اينكه عضويت آن بسته شده بود نتونستم اين كارو بكنم به فكر اين كار افتادم.
شما مي توانيد پيام هاي خود را مستقيما با استفاده از ايميل بر روي اين وبلاگ بگذاريد . روش كار خيلي ساده است ،پيام هاي خود را به اين آدرس alirezairf.social@blogger.com ميل كنيد.
فقط به مباني اخلاقي خود و ديگران احترام بگذاريد



۱۳۸۹ شهریور ۲۴, چهارشنبه

News from VOA in Persian

مهم ترين خبرها

۵ نفر در درگیری ها در کشمیر کشته شدند

پلیس در کشمیر تحت کنترل هند روز چهارشنبه نیز به روی تظاهر کنندگان آتش گشود که در نتیجه آن پنج نفر کشته شدند. دهلی نو تلاش می کند نا آرامی هایی را که با تظاهرات جدایی طلبان آغاز شد فرو بنشاند.

تازه ترین خشونت ها در منطقه پونچ واقع در ۱۰۰ کیلومتری جنوب غربی سریناگار صورت گرفت.

مسئولان می گویند هزاران تظاهر کننده در این شهر عمدتا مسلمان نشین، در اعتراض به پیشنهاد یک کشیش آمریکایی مبنی بر سوزاندن قرآن ها در نهمین سالروز ۱۱ سپتامبر، تجمع کردند. به گفته پلیس، ماموران پس از ناکامی در جلوگیری از حمله معترضان به یک مدرسه مسیحی، به روی آنان شلیک کردند.  در این درگیری چهار نفر کشته و دست کم ده نفر مجروح شدند.

بعدا، مقامات در شمال کشمیر گفتند که پلیس یک تظاهر کننده را در آنجا کشته است.

روز دوشنبه ۱۸ نفر در کشمیر تحت کنترل هند در درگیری میان تظاهر کنندگان جدایی طلب و پلیس کشته شدند. این مرگبارترین درگیری از زمان آغاز نا آرامی های منطقه در سه ماه پیش به شمار می رود و قوانین منع رفت و آمد در آنجا حاکم است.

روز چهارشنبه در دهلی نو، مانموهان سینگ، نخست وزیر هند، جلسه ای اضطراری با رهبران احزاب سیاسی اصلی برگزار کرد. شرکت کنندگان در این جلسه پنج ساعته سپس از طرح هایی برای اعزام هیات های چند حزبی به کشمیر خبر دادند.

آقای سینگ و حزبش در مورد رسیدگی به وضعیت نا آرام کشمیر تحت فشار است. پیش از مذاکرات روز چهارشنبه وی با احزاب سیاسی، نخست وزیر هند از احزاب دعوت کرد برای کاهش تنش ها در کشمیر وارد گفت و گو شوند.

مانموهان سینگ گروه های جدایی طلب را به مهندسی برخی نا آرامی ها متهم کرده است.

جدایی طلبان کشمیر از سال ۱۹۸۹ با هدف استقلال از هند و پیوستن به پاکستان که اغلب مسلمان نشین است، مبارزه می کنند.

کشمیر میان هند و پاکستان تقسیم شده است و هر دو این کشورها ادعای مالکیت آن را دارند. بیش از ۶۰ هزار نفر در مبارزات جدایی طلبی کشته شده اند.

جنگ قدرت در ايران يک صدائی در مورد مسائل مهم را دشوار می کند

واشنگتن پست زير عنوان «استراحت آمريکائی آزاد شده در عمان پس از معامله سپردن وثيقه» می نويسد سارا شورد آمريکائی اولين روز کامل آزادی خود را در پی معامله ای غافلگيرانه با ايران در مورد وثيقه ای که آزادی وی را پس از بيش از ۱۳ ماه توقيف ميسر ساخت، در مسقط، پايتخت عمان، دراستراحت می گذراند و برای معاينات پزشکی آماده می شود.

خروج سريع شورد در وضعيت دو آمريکائی ديگر، شين بائر، نامزد او، و جاش فتال، که در توقيف باقی مانده اند، تغيير عمده ای نمی دهد، ضمن آنکه مقامات برای محاکمه احتمالی آنان به اتهام جاسوسی - که در صورت مجرم شناخته شدنشان می تواند به حبس تا ده سال بيانجامد، اقدام کرده اند.

اين سه در ژوئيه ۲۰۰۹ در مرز با عراق بازداشت شدند. خانواده هایشان می گويند آنان بی گناه اند و برای کوهنوردی به ناحيه کوهستانی زيبای کردستان عراق رفته بودند، و اگر هم با عبور از مرز وارد ايران شده باشند، ناخواسته بوده است.
در نيويورک، بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد، ضمن ابراز خشنودی از آزادی شورد و قدردانی از انعطاف دولت ايران گفت من قلبا اميدوارم دولت ايران مجددا با نظری مساعد آزاد کردن دو کوهنورد آمريکائی باقيمانده را بررسی کند تا آنان نيز بتوانند در اولين فرصت ممکن نزد خانواده هايشان بازگردند.

هر سناريوی ديگری می تواند اذهان را ناخواسته به رقابت های داخلی و رو به افزايش در کادر رهبری اسلامی ايران جلب کند.

حتی ژست آزاد سازی شورد به دلايل پزشکی نيز که نخست هفته گذشته به عنوان اقدامی حاکی از رافت اسلامی از سوی محمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری، مطرح شد به يک قلدری علنی سياسی در سطح بالا و اين زورآزمائی منجر شد که مرجع تصميم گيری در مورد سرنوشت شورد کجاست، و اصولا آزاد ساختن وی عاقلانه بوده است يا نه.

به نظر می رسد اين جر و بحث ها اختلاف و شکاف ناشی ازهرج و مرج پس از گزينش مورد اختلاف و مجدد احمدی نژاد به مقام رياست جمهوری در سال گذشته را شديدتر کرده است.

در يک سو احمدی نژاد و متحدانش، به رهبری شبکه گسترده نظامی و اقتصادی سپاه پاسداران انقلاب قرار دارند، که بعضی تحليلگران آن را نظامی شدن دولت اسلامی توصيف می کنند.

قطب ديگر، معرف رهبر ارشد، آيت الله علی خامنه ای، محافظ قديمی و بدون چالش قدرت، و ستون های سنتی دين سالاری نظير قوه قضائيه است.

در مورد پرونده شورد، قضات دست بالا را پيدا کردند. آنها با تحقير احمدی نژاد برای آزاد ساختن شورد ضوابطی با يک وثيقه بسيار کلان وضع کردند.

اما در مفهومی وسيع تر، رقابت ها معرف تضعيف تفاهم در ميان کادر رهبری محافظه کاران است، با اين نتيجه که منتقدين احمدی نژاد بيشتردرباره ادعايشان مبنی بر سعی وی در گسترش دامنه اختيارات خود و ترسيم مجدد نقشه سياسی ايران صحبت می کنند.

چنين اختلافاتی می تواند در غايت، یک صدائی و همنوائی را برای ايران در موارد کليدی نظير برنامه اتمی و يا هرگونه ابتکاری برای پايان بخشيدن به سی سال دوری ديپلماتيک از آمريکا دشوارتر کند.

احمدی نژاد ممکن است نيش قوه قضائيه را در مورد پرونده شورد حس کرده باشد. اما وی در عين حال به نتيجه ای هم که می خواست رسيده است: گرفتن ژست حسن نيت کمتراز يک هفته قبل از برنامه ورود به نيويورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد.

بعضی تحليلگران می گويند ايران ممکن است از آزاد سازی شورد به عنوان ابزاری برای تخفيف خشم و اعتراض عمومی بر سر مسئله حکم سنگسار در مورد زنی که در اتهام زنا مجرم شناخته شده است، و نيز برای ادامه سرکوب گروه های اپوزيسيون استفاده کند، که در اين هفته به استعفای دو نماينده ايران در اروپا از مقام خود و درخواست آنان برای پناهندهگی منجر شد.

ایران به ارعاب آژانس بین المللی انرژی اتمی متهم شد

آمریکا و دیگر کشورهای غربی تصمیم تهران را برای رد ورود بازرسان اتمی به ایران به عنوان تلاشی برای ارعاب آژانس بین المللی انرژی اتمی، محکوم کردند.

گلن دیویس، نماینده آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی، روز چهارشنبه به شورای حکام گفت این شورا باید به دلیل ممانعت تهران از ورود سربازان به ایران، علیه تهران اقدام کند. او گفت ممانعت از ورود بازرسان به دلیل «گزارش های دقیق آنان» امری «بی سابقه» است.

همزمان بریتانیا، فرانسه و آلمان در بیانیه ای مشترک خطاب به شورای حکام در وین گفتند ایران تعمدا تلاش می کند تا آژانس بین المللی انرژی اتمی را از انجام اختیاراتش بازدارد.

در ماه ژوئن، جمهوری اسلامی ایران، ورود دو بازرس سازمان بین المللی انرژی اتمی به ایران را رد کرد. این اقدام پس از آن بود که تهران گفت بازرسان «گزارش های نادرست» درباره تاسیسات اتمی ایران منتشر می کنند.

پیشتر در هفته جاری، یوکیا آمانو، رییس آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفت کارشکنی های تهران روند بازرسی را مختل کرده و امکان تایید ادعای تهران مبنی بر صلح آمیز بودن برنامه اتمی اش را از بین می برد.

علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، سخنان آقای آمانو را «اشتباهی بزرگ» و «خطرناک» توصیف کرد.

سازمان ملل متحد دور چهارم تحریم های بین المللی را به دلیل سرپیچی تهران از گردن نهادن به درخواست های جهانی مبنی بر توقف غنی سازی، علیه جمهوری اسلامی صادر کرده است.

ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و برخی کشورهای دیگر نیز اقدامات تنبیهی مضاعفی علیه ایران در پیش گرفتند.

غرب به تهران مشکوک است و می گوید جمهوری اسلامی تحت پوشش برنامه صلح آمیز اتمی به دنبال تولید سلاح اتمی است. ایران این اتهامات را رد می کند.

کلینتون در دور جدیدی از مذاکرات صلح در اورشلیم شرکت می کند

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، می گوید رهبران آمریکایی و فلسطینی «عملا وارد مذاکره شده اند» و مسائل عمده درباره درگیری خاورمیانه را بررسی می کنند.

خانم کلینتون این سخنان را روز چهارشنبه در اورشلیم ایراد کرد. او برای شرکت در روز دوم مذاکرات مستقیم میان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، و محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی، به اسراییل رفته است. پیش بینی می شود که احداث شهرک های یهودی نشین در کرانه غربی رود اردن، محور این مذاکرات باشد.

وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه خود را در اورشلیم با ملاقات شیمون پرز، رییس جمهوری اسراییل، آغاز کرد. او پیش از مذاکرات سه جانبه صلح همراه با آقای نتانیاهو و آقای عباس در رشته ملاقات هایی با مقامات اسراییلی شرکت می کند.

جرج میچل، فرستاده آمریکا به خاورمیانه، گفت مذاکرات سه شنبه «بحث هایی جدی، گسترده و با پرداخت به جزئیات» بود و از جمله درباره مرزهای کشور فلسطینی، تضمین های امنیتی برای اسراییل، موقعیت سیاسی اورشلیم و حقوق پناهندگان فلسطینی صحبت شد.

بنیامین نتانیاهو گفته است دولت او مهلت تعلیق شهرک سازی را تمدید نمی کند. همزمان مقامات فلسطینی تهدید کرده اند که در صورت از سرگیری ساخت و سازهای جدید، مذاکرات را ترک خواهند کرد.

نخست وزیر اسراییل گفته است این کشور حجم ساخت و سازهای آینده را کاهش خواهد داد و طرح قبلی برای ساخت «ده ها هزار واحد مسکونی» محدود خواهد شد.

این در حالی است که احمد الجباری، فرمانده شاخه نظامی حماس، در اظهاراتی تهدید آمیز از موج خشونتی یاد کرده است که مذاکرات را منحرف می کند.

فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، می گوید جرج میچل، فرستاده ایالات متحده به خاورمیانه، تا به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح در منطقه می ماند و از سوریه و لبنان نیز دیدار خواهد کرد.

هیلاری کلینتون روز سه شنبه وارد خاورمیانه شد و در مصر با حسنی مبارک، رییس جمهوری آن کشور، دیدار کرد. او همچنین روز سه شنبه در امان با ملک عبدالله، پادشاه اردن، ملاقات کرد.  

مصر و اردن تنها کشورهای عرب هستند که با اسراییل رابطه دوستانه دارند.

مذاکرات این هفته به دنبال از سرگیری مذاکرات مستقیم صلح میان اسراییل و فلسطینی ها است که پیشتر در ماه سپتامبر در آمریکا آغاز شد.

برگزاری تظاهرات ضد آمریکایی در کابل

پلیس افغانستان برای پراکنده کردن صدها تظاهرکننده سنگ پران که در کابل پایتخت افغانستان تظاهرات ضد آمریکایی برگزار کرده بودند، تیر هوایی شلیک کرد.

تظاهر کنندگان در کابل در روز چهارشنبه، شعار مرگ بر آمریکا سر دادند و با آتش زدن لاستیک اتومبیل خیابان اصلی شهر را بستند. پلیس ضد شورش نیز سعی می کرد کنترل اوضاع را در دست بگیرد.

به گفته پلیس کابل، برخی از تظاهر کنندگان پرچم طالبان را تکان می دادند. دست کم پنج مامور پلیس و ده تظاهر کننده در درگیری ها مجروح شدند. دو تن از تظاهر کنندگان بر اثر جراحت ناشی از گلوله بستری شده اند.

تظاهر کنندگان به طرح لغو شده سوزاندن قرآن ها اعتراض داشتند. این طرح پیشتر از سوی کشیش یک کلیسای کوچک در آمریکا به مناسبت نهمین سالروز حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر، ارائه شده بود.

طرح قرآن سوزی که هفته گذشته لغو شد، موجب برگزاری چندین تظاهرات گسترده در افغانستان شد.

تظاهرات روز چهارشنبه تنها سه روز پیش از انتخابات پارلمانی افغانستان برگزار می شود که طالبان وعده داده بود آن را مختل کند.

روز یکشنبه پلیس افغانستان در ولایت شرقی لوگر در اقدامی مشابه به روی تظاهرکنندگان شلیک کرد.

ناتو روز چهارشنبه گفت یک حمله هوایی ناتو در روز سه شنبه در ولایت وردک یک فرمانده طالبان را کشت.

نیروهای ائتلاف می گویند فرمانده کشته شده طالبان طرح حملاتی در کابل و استان های مجاور را به امید مختل کردن انتخابات پارلمانی ۱۸ سپتامبر ترتیب می داده است.

ناتو همچنین می گوید سه مرد عضو یک هسته شورشی را در روز چهارشنبه در کابل دستگیر کرد.

به گفته نیروهای آمریکایی و عراقی، این افراد به دلیل طرح یک حمله راکتی به مرکز آموزش نظامی کابل در روز انتخابات، بازداشت شدند.

در حملات نیروهای عراقی و آمریکایی به فلوجه ۷ نفر کشته شدند

نیروهای آمریکایی و عراقی در حمله ای مشترک به مخفی گاه ها و محل استقرار شورشیان عراقی در فلوجه، دست کم هفت نفر را کشتند.

مقامات عراقی می گویند هنگام بروز درگیری نیروهای مشترک، شورشیان مظنون در این منطقه را هدف گرفتند.

آنان می گویند دست کم چهار تن دیگر نیز در این درگیری مجروح شدند.

مقامات آمریکایی ضمن تایید این حمله، از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کردند.

نیروهای آمریکایی عملیات خود را در عراق رسما به پایان رسانده اند اما حدود ۵۰ هزار سرباز آمریکایی برای آموزش به نیروهای عراقی و پلیس همچنان در عراق هستند و در عملیات مبارزه با تروریست مشارکت می کنند.

همچنین روز چهارشنبه پلیس عراق اعلام کرد انفجار یک بمب کنار جاده ای ۹ سرباز عراقی را در شهر شمالی موصل به کشتن داد.

مسئولان می گویند سربازان کشته شده در حال انجام وظیفه نبودند و در هنگام وقوع حمله سوار مینی بوسی بودند که منفجر شد.

در این انفجار ۶ سرباز نیز مجروح شدند.

گزارش: ادامه مذاکرات رهبران اسراييلی و فلسطينی و نقش ايران

بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسراييل، و محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی، روز سه شنبه جلسه ديگری از مذاکرات مستقيم صلح خاورميانه را در خاک مصر، به انجام رساندند و روز چهارشنبه، اين مذاکرات در اورشليم از سر گرفته می شود.

دور دوم مذاکرات صلح خاورميانه روز سه شنبه در شهر ساحلی شرم الشيخ در مصر، برگزار شد.

جرج ميچل، سناتور سابق آمريکايی و فرستاده ويژه آمريکا به خاورميانه، به خبرنگاران گفت دو رهبر اسراييلی و فلسطينی در ملاقات روز سه شنبه خود با هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، بحث هايی جدی در مورد مسايل اصلی و اساسی داشته اند.

با اينکه اين مذاکرات عمدتاً بين اسراييل و تشکيلات خودگردان فلسطينی انجام می شود اما ايران هم به واسطه نمايندگان خود در جنوب لبنان و نوار غزه در روند اين مذاکرات و چشم انداز آينده صلح، نقش موثری دارد.

جفری يانگ، خبرنگار صدای آمريکا، در اين رابطه گزارش می دهد که «در دهم شهريور، کاخ سفيد ميزبان بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسراييل، و محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی بود، تا مذاکرات صلح را از سر بگيرند. در آن ديدار علاوه بر طرح اختلافات هميشگی، مانند شهرک سازی اسراييل، و مرزهای کشور آينده فلسطينی، نام يک کشور ديگر نیز مطرح شد و آن ايران بود.»

خبرنگار صدای آمريکا گزارش می دهد که «در مهمانی شامی که همان شب در کاخ سفيد برگزار شد، تمرکز آقای نتانياهو بر جمهوری اسلامی ايران بود. او در رابطه با منطقه ای که فلسطينی ها می خواهند به عنوان کشور آينده خود تحت کنترل داشته باشند، صحبت می کرد.»

به گزارش جفری يانگ، آقای نتانياهو گفته است که «ما لبنان را ترک کرديم اما با ترور مواجه شديم. نوار غزه را ترک کرديم و باز هم با ترور روبرو شديم. می خواهيم مطمئن باشيم مناطقی که اين بار واگذار خواهيم کرد، تبديل به سومين مرکز ترور مسلحانه تحت حمايت ايران، در قلب اسراييل، نخواهد شد.»

گزارش می افزايد که از دهه ۸۰ ميلادی، گروه اسلام گرای حزب الله در جنوب لبنان، اسراييل را مورد حمله قرار داده است. اسراييل، برای مقابله با اين حملات، در تابستان ۲۰۰۶ به لبنان حمله کرد تا حزب الله را خنثی و خلع سلاح کند اما موفق نشد و حزب الله همچنان فعال و مسلح است.

پس از انتخابات فلسطينيان در سال ۲۰۰۶، دو گروه فتح و حماس، يک دولت متحد تشکيل دادند. اما در تابستان سال ۲۰۰۷، حماس که به دنبال نابودی اسراييل است، فتح را از غزه بيرون کرد. اين مسأله باعث شد اسراييل، غزه را مورد سرکوب شديد امنيتی قرار دهد، که تا امروز هم ادامه دارد.

عليرضا نادر، تحليلگر مرکز تحقيقاتی رند، نيز می گويد «حزب الله و حماس هر دو با ايران ارتباط نزديکی دارند. ايران بزرگترين حامی حزب الله است و منابع مالی، آموزش نظامی، و اسلحه در اختيار اين گروه می گذارد. در رابطه با حماس هم، هر دو آنها، يعنی حماس و ايران، در روند صلح، منافع مشترکی دارند و متحد هستند. ايران همچنين به حماس کمک مالی می کند و احتمالا حماس اکنون بيشترين کمک مالی خود را از ايران دريافت می کند.»

به گفته اين تحليلگر «ايران، علاوه بر حمايت از حزب الله و حماس، از روند مذاکرات صلح خاورميانه هم انتقاد زيادی کرده است.»

اما هيلاری کلينتون، روز يازدهم شهريور، به انتقادهای تهران پاسخ داد، و از ايران خواست که در مذاکرات صلح، يک بازيگر سازنده باشد. خانم کلينتون گفت «کسانی که از اين روند انتقاد می کنند و در حاشيه می ايستند و با آن مخالفت می کنند. من از شما می خواهم که در تلاش ما شريک شويد.»

عليرضا نادر معتقد است «مخالفت شديد ايران با مذاکرات اسراييل و فسلطينيان، انگيزه پنهانی دارد. به گفته او، جمهوری اسلامی نمی خواهد روند صلح، باعث کم شدن نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه شود. در تهران، گوش شنوايی برای پيشنهاد خانم کلينتون نيست جايی که محمود احمدی نژاد، بارها مذاکرات صلح را بيهوده خوانده است.»

محقق مرکز اتاق فکر رَند می گويد «جمهوری اسلامی، بخش بزرگی از سياست خارجی خود را بر پايه اين موضوع طراحی کرده است که بين اسراييل و فلسطينيان هيچ توافقی وجود نداشته باشد. ايران، در بين جمعيت اعراب منطقه، نفوذ زيادی دارد، چرا که خود را به عنوان يک مظهر مقاومت و مدافع فلسطينيان در برابر آنچه تهاجم اسراييل می خواند، معرفی می کند. در نتيجه اگر مذاکرات صلح موفق شود، که البته اين «اگر» بزرگی است، برای منافع ايران در منطقه ضرر زيادی در بر خواهد داشت.»

کاخ سفيد، برای مذاکرات جديد صلح، برنامه يک ساله ای در نظر گرفته است. در همين حال، گروه موسوم به چهارگانه خاورميانه، يعنی ايالات متحده، روسيه، سازمان ملل متحد، و اتحاديه اروپا، قرار است در هفته های آينده ديدار کنند تا اين مذاکرات را بررسی کنند و چشم انداز آينده آن را برای رسيدن به يک توافق، مورد ارزيابی قرار دهند.

ايران سارا شورد را پس از دريافت وثيقه آزاد کرد

سارا شورد، زن ۳۲ ساله آمريکايی، که بيش از يک سال در ايران زندانی بود، آزاد شد. مقام های ايرانی از دريافت وثيقه پانصد هزار دلاری، از طريق بانک ملی ايران در مسقط، پايتخت عمان، خبر داده اند.

در آمريکا پرزيدنت باراک اوباما، رييس جمهوری ايالات متحده از اين رويداد استقبال کرد. پرزيدنت اوباما در بيانيه خود ابراز اميدواری کرده است که جمهوری اسلامی ايران نسبت به بازگشت دو گردشگر ديگر آمريکايی به ايالات متحده به همراه ديگر آمريکاييان بازداشت شده و يا ناپديد شده در ايران، اقدام کند.

علت دستگيری اين سه آمريکايی عبور غيرقانونی از مرز بود اما بعداً مقام های ايرانی کوهنوردان آمريکايی را به جاسوسی نيز متهم کردند.

اين سه تن تاکيد دارند به طور اتفاقی از مرز عبور کرده اند و اتهام جاسوسی را به شدت رد می کنند. اين در حالی است که چند ماه پيش مجله نيشن طی گزارشی اعلام کرد اين افراد در خاک عراق، دستگير شده اند.

مقامات ايرانی می گويند بازداشت جاش فتال، و شين بائر، دو همراه سارا شورد، برای دو ماه ديگر تمديد شده است.

در واشنگتن، پی جی کراولی، سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا، در رابطه با آزادی سارا شورد بر نقش مقامات عمانی  تاکيد کرد و از همکاری عمان در اين رابطه، قدردانی کرد. آقای کراولی گفت که سارا شورد با يک هواپيمای عمانی خاک ايران را ترک کرد و ديپلمات های عمانی و سوييسی او را همراهی کردند.

سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا همچنين به نقش ديپلمات های ترکيه در اين ارتباط اشاره کرد. پی جی کراولی مشخص نکرد که مبلغ وثيقه آزادی سارا شورد از چه منبعی تامين شده است اما گفت که اين منبع دولت آمريکا نبوده است.

پيش از اين مسعود شفيعی، وکيل ايرانی سه گردشگر زندانی در ايران گفته بود وثيقه پانصد هزار دلاری آزادی سارا شورد، از سوی يک غيرايرانی تامين شده است. آقای شفيعی از اعلام نام پرداخت کننده وثيقه خودداری کرد. برخی از منابع خبری از تامين وثيقه پانصد هزار دلاری سارا شورد از طريق بانک ملی ايران در مسقط پايتخت عمان خبر داده اند.

طبق اظهارات مقامات دولتی در ايران، قرار بود سارا شورد به مناسب عيد فطر در روز شنبه گذشته آزاد شود اما دادستان تهران با رد اين موضوع اعلام کرد که برای آزادی سارا شورد بايد ۵۰۰ هزار دلار وثيقه پرداخت شود. هنوز مشخص نيست آيا سارا شورد که از سوی مقامات ايرانی به جاسوسی متهم شده است برای محاکمه در دادگاه انقلاب به ايران باز می گردد يا نه.

در آمريکا، نانسی پلوسی، رييس مجلس نمايندگان آمريکا، با صدور بيانيه ای بازداشت سارا شورد را غيرقانونی و غير ضروری خواند و ابراز اميدواری کرد که دو گردشگر ديگر آمريکايی نيز به زودی به خانه هايشان، بازگردند.

مجلس سنای فرانسه به ممنوعيت پوشيدن روبنده در اماکن عمومی رای داد

اقدام مجلس سنای فرانسه آخرين گام برای ممنوعيت قانونی پوشيدن روبنده در اماکن عمومی در فرانسه است.

اين لايحه که با ۲۶۱ رأی مثبت و يک رأی منفی تصويب شد پيش از اين نيز در مجمع نمايندگان فرانسه رأی آورده بود.

پيش از آنکه رييس جمهوری فرانسه اين قانون را امضا کند مخالفان ۱۰ روز فرصت دارند که اين لايحه را در شورای قانون اساسی اين کشور به چالش بکشند.

بر اساس اين قانون، پوشيدن حجاب اسلامی که تنها چشم ها را نشان ميدهد در سراسر فرانسه، ممنوع خواهد شد.

البدری: کنترل منابع توسط شرکتهای ملی دستاورد ۵۰ ساله اوپک است

دبير کل سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در پنجاهمين سالگرد شالوده ريزی اين سازمان آن را مورد ستايش قرار داده است.

عبدالله سالم ال بدری، دبير کل سازمان اوپک، روز سه شنبه در ۵۰ امين سالگرد تأسيس آن سازمان در يک کنفرانس خبری در شهر وين، پايتخت اتريش، در مورد دستآوردهای اوپک سخن بميان آورد.

آقای البدری بويژه به ۳ زمينه اصلی اشاره کرد که از ديد او سازمان اوپک در آنها پيشرفتهايی عمده داشته است: «اول از همه اينکه ما منابع مان را خود کنترل ميکنيم. دوم آنکه ما خود نيروی کارمان را آموزش ميدهيم. ما هم اکنون دارای نيروی کار بسيار ماهری هستيم ودستاورد سوم ما نيز اين است که ما قادر هستيم شرکتهای ملی خودمان را راه اندازی کنيم، شرکتهايی که اکنون صنعت ما را تحت کنترل دارند. بنابراين با مقايسه دوره بعد از شالوده ريزی اوپک با زمان پيش از آن می بينيم که اين دستآورد عظيمی است.»

عبدالله سالم ال بدری، دبير کل اوپک، افزود تنها امری که مايه تأسف او بوده برخورد ميان کشورهای عضو بوده است. اما اظهار داشت که آن مسايل اکنون منتفی است. وی به اختلافات ميان عراق و ايران و نيز بين عراق و کويت اشاره کرد.

دبير کل سازمان اوپک به اين نکته پرداخت که آن سازمان تنها نهاد جهان سوم است که توانسته است به مدت ۵۰ سال ادامه زيست دهد.

اوپک که يک سازمان دائمی و ميان دولتی است در جريان کنفرانس بغداد در تاريخ ۱۰ ام تا ۱۴ ام ماه سپتامبر سال ۱۹۶۰ ميلادی شالوده ريزی شد، که پايه گذاران آن ايران، عراق، کويت، عربستان سعودی، و ونزوئلا بودند. اعضای اصلی و اوليه در سالهای پس از آن شاهد پيوستن کشورهايی ديگر به اوپک بودند: قطر، اندونزی، ليبی، امارات متحده عربی، الجزاير، نيجريه، اکوادور، آنگولا، و گابون. در ميان اين کشورها اندونزی عضويت خود را در سازمان اوپک از ماه ژانويه ۲۰۰۹ ميلادی به تعليق درآورد - اکوادور نيز از دسامبر ۱۹۹۲ تا اکتبر ۲۰۰۷ به چنين کاری مبادرت ورزيد. گابون تنها از ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۴ عضو سازمان بود.

مقر سازمان اوپک در ۵ سال نخست فعاليت آن در شهر ژنو در سوئيس بود و سپس در اول سپتامبر سال ۱۹۶۵ به شهر وين در اتريش انتقال يافت.

هنرمندان، ورزشکاران و شخصیتهای ایرانی به سئوالهای شما پاسخ می دهند. سئوالهای خود از داريوش را با عنوان "سئوال هفته" Question of the Week به ايميل آدرس: q10@voanews.com ارسال کنيد.
**********

شبکه خبری فارسی صدای آمريکا آخرين خبرها و ويديوهای روز را روی تلفن موبايل، يا هر وسيله اينترنتی دستی ديگر، بطور رايگان عرضه می کند. لطفأ به آدرس سايت جديد موبايل صدای آمريکا توجه کنيد:

pnn.voa.mobi

DIT - پراکسی

Ultrareach - نرم افزار اولترا ريچ را از اينجا دانلود کنيد

UltraVOAPersian96

PSIPHON - نرم افزار

http://bit.ly/9XBTr

https://3241257.net/a.php?token=
cb57eb84c442fc36aa0af64235bdc17f

نرم افزار فيلترشکن

www.voanews.com/persian
/parvaaz.cfm

وبلاگ ها

راهروهای کنگره
http://voacapitol.blogspot.com

نوشته ها و خوانده ها
http://pnnketab.blogspot.com

روی خط
http://rooyekhat.blogspot.com

زنگ ورزش
http://zangevarzesh.blogspot.com

پيچ در پيچ
http://peechdarpeech.blogspot.com

روزنگار
http://sigarchi.net/roznegar

ماهواره های صدای آمريکا

لطفاً توجه داشته باشید که صدای آمریکا از مشکلاتی که بر سر راه دریافت برنامه های شبکه خبری فارسی صدای آمریکا از طریق ماهواره ها قرار دارد، آگاه است، و با استفاده از همه امکانات خود در تلاش است که دسترسی به برنامه های تلویزیونی خود را با استفاده از تکنولوژی و مراجعه به تشکیلات و سازمانهای حقوقی و قانونی امکان پذیر سازد.
متاسفانه آنگونه که برخی از تماشاگران برنامه های تلویزیونی ما تصور میکنند برداشتن موانعی که بر سر این راه قرار دارد به آسانی میسر نیست، چرا که مشکلات فنی و پخش پارازیت بر روی ماهواره هائی که برنامه های ما را به شما میرساند از سوی جمهوری اسلامی ایران ایجاد میشود و مرکز ایجاد اختلال در ایران قرار دارد. همانگونه که بسیاری اطلاع دارند این مشکل برای بی  بی  سی و صدای آلمان نیز وجود دارد، و آنها نیز به اتفاق صدای آمریکا در رفع این مشکل تلاش می کنند.

Arabsat/Eurobird 8 (25.5 Deg East)

Downlink Frequency: 11,585 MHz

FEC: 3/4

Symbol Rate: 27.500 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 175

Eutelsat W3A (7 Deg East)

Downlink Frequency: 10,720.75 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 22.0 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Asiasat - 3 (105.5 Deg E)

Downlink Frequency: 4,040 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 20.4 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 415

Telstar 12 (15 Deg W)

Downlink Frequency: 11,566.63 MHz

FEC: 2/3

Symbol Rate: 2.22 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 1

Telstar 12 (15 Deg W)

Downlink Frequency: 12,608 MHz

FEC: 2/3

Symbol Rate: 19.279 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Nilesat (AB4) - (7 Deg W)

Downlink Frequency: 11,355 MHz

FEC: 3/4

Rate: 27.5 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 1004

 

در اين ايميل

خبرها
ايران
آمريکا
آمريکای لاتين
اروپا
خاورميانه
آسيا
آفريقا
مناطق ديگر
هنر و فرهنگ
حوادث و بلايا
اقتصادي
آموزش
محيط زيست
بهداشت
حقوق بشر
نيروی کار
سياست
مذهب
علم و فن آوری
مسايل اجتماعی
ورزش
زنان

فسخ آبونمان

اگرنمی خواهيد اين ايميل را دريافت کنيد فسخ آبونمان

کمک می خواهيد؟

اگر در مورد اين ايميل پرسشی داريد به ankbut@voanews.com اطلاع دهيد.

صفحه نخست سايت از نو طراحی شده است تا دسترسی به اخبار و اطلاعات، ويديو، و برنامه های صدای آمريکا را تسهيل کند.

فسخ آبونمان | خبرهای بيشتر