سلام ، چند روز پيش مي خواستم مطلبي رو تو سايت بالاترين بذارم ولي به خاطر اينكه عضويت آن بسته شده بود نتونستم اين كارو بكنم به فكر اين كار افتادم.
شما مي توانيد پيام هاي خود را مستقيما با استفاده از ايميل بر روي اين وبلاگ بگذاريد . روش كار خيلي ساده است ،پيام هاي خود را به اين آدرس alirezairf.social@blogger.com ميل كنيد.
فقط به مباني اخلاقي خود و ديگران احترام بگذاريد



۱۳۸۹ مهر ۲۵, یکشنبه

News from VOA in Persian

مهم ترين خبرها

نتانیاهو: مذاکرات با حماس در باره سرباز اسیر اسرائیلی از سرگرفته شد

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت دولت وی مذاکرات غیر مستقیمی را با هدف آزاد کردن یک سرباز اسرائیلی که در اسارت حماس بسر میبرد، آغاز کرده است.

آقای نتانیاهو روز یکشنبه در مصاحبه با رادیوی ارتش اسرائیل گفت میانجی آلمانی که در تلاش است «گیلاد شالیت» سرباز ۲۴ ساله اسرائیلی را آزاد کند، وارد منطقه شده است و با هر دو سو همکاری دارد. نخست وزیر اسرائیل گفت همه تلاشها برای باز گرداندن شالیت به کشورش بعمل میاید.

حماس نیز اعلام کرد که گفت و گوهای غیر مستقیم از سر گرفته شده است ولی جزئیات بیشتری را در اختیار نگذاشت.

چریکهای حماس شالیت را در ماه ژوئن ۲۰۰۶ در نزدیکی مرز غزه دستگیر کردند. آن گروه خواستار آزادی ۱۰۰۰ فلسطینی زندانی در برابر آزادی یک سرباز اسرائیلی بودند.

اسرائیل گفته است که حاضر است یکهزار زندانی را آزاد کند ولی این آزادی شامل کسانیکه در مرگبار ترین حملات تروریستی شرکت داشتند نمیشود. حماس این پیشنهاد اسرائیل را نپذیرفته است.

پدر بزرگ شالیت به رادیوی اسرائیل گفته است که آقای نتانیاهو باید سیاستهای خود را تغییر دهد و به فوریت آن سرباز اسیر را به سرزمینش بازگرداند. ولی یکی از وزیران کابینه که وابسته به حزب لیکود است میگوید تروریستها نباید به هر قیمتی آزاد شوند.

پروازهای اروپائی ايران اير در آستانه لغو و يا کاهشی شديد است

واشينگتن پست زير عنوان "معامله آمريکا با شرکت های نفتی اروپائی ايران اير را کند و لنگ کرده است" می نويسد توافق اخير چهار شرکت از بزرگترين شرکت های نفتی اروپا با آمريکا برای بيشتر منزوی ساختن ايران موثر بوده است، و ايران اير، هواپيمائی ملی جمهوری اسلامی، اکنون قادر به سوخت گيری برای هواپيماهايش در بخش عمده ای از اروپا نيست.
اين مشکل سوخت گيری ناشی از يک فشار جديد دولت اوباما برای پيشبرد دامنه اجرائی تحريم های شديدی است که با هدف دور ساختن شرکت های بين المللی از معامله با ايران وضع کرده است.
اين درعين حال معرف تغيير دريک سياست قبلی آمريکا درنزديک شدن به مردم ايران وهدف گرفتن تشکيلات مرتبط با برنامه اتمی ايران است. مقامات اکنون اذعان دارند که تشديد فشار موجب ناراحتی مردم شده است، اما می گويند مردم بايد رهبرانشان را برای بيشتر منزوی شدن جمهوری اسلامی مقصر بدانند.
در هفته های اخير چندين شرکت عمده نفتی، از جمله British Petroleum، Royal Dutch Shell و Q8 به گونه ای ناگهانی قراردادهای خود را با ايران اير برای تحويل سوخت جت لغو کرده اند.
در نتيجه لغو اين قراردادها، تمامی هواپيماهای ايران اير در پرواز از فرودگاههائی نظير آمستردام، لندن و استکهلم اکنون مجبورند يک توقف طولانی سوخت گيری در فرودگاهی در آلمان و يا فرودگاهی در اتريش داشته باشند، که Total فرانسه، و يا OMV اتريش هنوز، و احتمالا تا ماه آينده که قراردادهايشان منقضی می شود، به اين شرکت هواپيمائی ۶۶ ساله سوخت می رسانند. در آن هنگام ايران اير مجبور است پروازهای خود را لغو کند، و يا بشدت کاهش دهد.
اقدامات قبلی برای منزوی ساختن ايران متوجه تشکيلات دولتی مورد ظن در توليد تسليحات اتمی ، نظير سپاه پاسداران انقلاب و يا سازمان انرژی اتمی بود. اما تحريم های جديد، که محدوديت های مربوط به فروش فرآورده های پالايش شده نفتی به ايران بخشی از آن است، و نيز فشارهای بيشتر به شرکت ها برای دوری از ايران، اکنون بر بخش خصوصی و مردم عادی اثر می گذارد. به عنوان مثال وارد کردن جنس، از اتوموبيل های لوکس گرفته تا مواد اوليه روز به روز دشوار تر می شود.
محمد جلالی، مدير شعبه ايران اير در آمستردام می گويد ما به پروازهای خود به اروپا ادامه می دهيم، و اگر لازم باشد اين کار را با نصف ظرفيت و از طريق سوختی که می توانيم از تهران بياوريم انجام خواهيم داد.
ايران اير در نظر دارد به دادگاه بين المللی در لاهه مراجعه کند. جلالی می گويد مسافرت يک حق بشر است. کنوانسيون های بين المللی هواپيمائی نقض شده است، و هيچکدام از تحريم های اتحاديه اروپا، آمريکا و سازمان ملل متحد اين تحريم ها راعليه ما توصيه نمی کند

یک سرباز ناتو در جنوب افغانستان کشته شد

ناتو از کشته شدن یکی از سربازان این نیروهای بین المللی در انفجار بمب در جنوب افغانستان در روز یکشنبه خبر داد.
روز شنبه، ناتو اعلام کرد دو سرباز نیز بر اثر انفجار دو بمب در جنوب و شمال این کشور کشته شدند.

پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، هویت یا ملیت کشته شدگان روز شنبه و یکشنبه را اعلام نکرد. هرچند، ارتش سوئد گفت سرباز کشته شده در شمال افغانستان در روز شنبه، سوئدی بود. این کشور گفت دو سرباز دیگر نیز بر اثر انفجار اتومبیل بر اثر رفتن روی بمب کنار جاده، مجروح شدند.

همچنین ناتو می گوید در روز شنبه، پنج شبه نظامی در حمله هوایی در شرق افغانستان کشته شدند.

در جایی دیگر، نیروهای افغانی و ائتلاف چندین شورشی مظنون را طی سه عملیات شبانه با هدف بازداشت رهبران شبکه طالبان و حقانی، دستگیر کردند.

ناتو از تلاش های حامد کرزی برای آشتی با شبه نظامیان طالبان حمایت کرده است.

یک سخنگوی شورای عالی صلح، بریالی هلالی، روز شنبه در گفت و گو با صدای آمریکا از جریان داشتن مذاکراتی «غیررسمی» میان دولت افغان و طالبان خبر داد.

اظهارات آقای هلالی یک روز پس از آن ایراد شد که ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده ارشد نیروهای ناتو و آمریکا در افغانستان، گفت ناتو امنیت رهبران طالبان را در کابل تأمین می کرد.

طالبان از روز چهارشنبه هنگامی که هرگونه تماس با دولت افغانستان را رد کرد، تاکنون هیچگونه اظهار نظری نکرده است.

محمود احمدی نژاد: «با ۵+۱ طبق شرایط قبل گفت ‌و گو می ‌کنیم»

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه طی سخنانی با استقبال از دور جدید مذاکرات با قدرت های جهانی درباره برنامه اتمی تهران، گفت کشورهای غربی راه دیگری غیر از مذاکره با ایران ندارند. آقای احمدی نژاد که این سخنان را در استان اردبیل ایراد می کرد همچنین هشدار داد که تهران از هیچ یک از حقوق بین المللی خود دست نمی کشد.

رئیس دولت دهم در جمع مردم اردبیل همچنین گفت که ایران آماده مذاکره با گروه ۵+۱ است اما این گفت ‌و گو باید «از موضع عدالت و احترام» باشد.

چهار شرطی که ایران برای از سرگیری مذاکرات با غرب از آن یاد می‌ کند عبارت است از «پایبندی به مقررات آژانس، انجام مذاکره با هدف دوستی و همکاری، تبعیت از منطق و قانون در مذاکره و اعلام نظر درباره بمب‌های اتمی رژیم صهیونیستی».

پیشتر کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیمه نوامبر، ماه آینده میلادی را به عنوان زمان برگزاری این گفت ‌و گوها پیشنهاد داد.

اظهارات اخیر محمود احمدی نژاد، اولین اظهار نظر وی درباره مذاکرات اتمی است که احتمالا در اواسط نوامبر در وین برگزار خواهد شد.

گروه ۱+۵ اخیرا از تمایل برای ازسرگیری مذاکرات با تهران خبر داد.

ایران به دلیل سرباز زدن از غنی سازی اورانیوم، با چهار قطعنامه تحریمی صادره از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد مواجه است. اتحادیه اروپا و چندین کشور دیگر نیز تحریم هایی را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرده اند.

ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورهای قدرتمند جهان به ایران مظنون هستند و می گویند تهران تحت پوشش برنامه صلح آمیز اتمی سعی دارد به سلاح اتمی دست یابد. ایران این اتهامات را رد می کند.

جلسه نیمه نوامبر میان ایران و کشورهای ۱+۵ در مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین، بر پیشنهاد انتقال سوخت اتمی ایران به خارج تمرکز خواهد داشت. این پیشنهاد سال گذشته ارائه شده بود و به موجب آن، ایران اورانیوم کمتر غنی شده خود را در ازای سوخت اورانیوم به خارج منتقل می کند و سوخت اتمی دریافتی را در راکتور تحقیقاتی پزشکی مورد استفاده قرار می دهد.

روز جمعه، منوچهر متکی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با استقبال از این پیشنهاد آن را «یک خبر خوب» توصیف کرد.

مذاکرات ایران با نمایندگان کشورهای چین، روسیه، فرانسه، آمریکا، بریتانیا و آلمان از اکتبر سال ۲۰۰۹ متوقف شد.

رای گیری در کراچی برای جایگزینی نماینده ترور شده پارلمان

به دنبال خشونت هایی که ۲۱ کشته برجای گذاشت، رای دهندگان پاکستانی روز یکشنبه در بندر جنوبی کراچی برای شرکت در انتخابات به پای صندوق های رأی می روند.

به گفته پلیس دست کم ۲۰ مظنون در ارتباط با خشونت های مرگبار روز یکشنبه دستگیر شده اند.

رأی دهندگان برای جایگزینی قانونگزار استانی که در ماه اوت، در نیمه تابستان ترور شد، رأی می دهند.

شلیک به رضا حیدر، عضو حزب «جنبش متحده قومی»، منجر به بروز خشونت هایی چهار روزه شد که دست کم ۸۵ کشته برجای گذاشت.

جنبش متحده قومی، عمدتا نماینده جامعه اردو زبان است. رقیب آن، «حزب عوامی ملی» نماینده قومیت پشتون در پاکستان است. هر دو حزب یکدیگر را به خشونت هایی که پس از مرگ رضا حیدر درگرفت، متهم می کنند.

کراچی صحنه کشتارهای قومی و فرقه ای و همچنین جرم و جنایت و آدم ربایی است.

سفر نخست وزیر عراق به اردن، در راستای جلب حمایت منطقه

نوری المالکی نخست وزیر عراق در تلاش برای جلب حمایت منطقه ای از خود برای ماندن در مسند قدرت، به اردن سفر کرده است.

آقای مالکی روز یکشنبه برای دیدار و گفت و گو با ملک عبدالله پادشاه اردن و دیگر مقامات سیاسی درباره توسعه سیاسی عراق، وارد عمان شد. مذاکرات، همچنین بر مسائل دو جانبه و مسائل اقتصادی تاکید خواهد داشت.

هیأتی رسمی در این سفر رهبر عراق را همراهی می کند. نوری المالکی قرار است روز دوشنبه به ایران برود. او احتمالا در هفته جاری به ترکیه و مصر نیز سفر خواهد کرد.

انتخابات پارلمانی عراق در ماه مارس، هیچ برنده مشخصی نداشت و هیچ یک از احزاب نتوانستند دولت جدید تشکیل دهند.

آقای مالکی تلاش می کند اتحادی تشکیل دهد که کرسی های لازم پارلمانی برای تشکیل دولت را در اختیار او قرار دهد.

نوری المالکی اخیرا توانست حمایت جنبش شیعیان به رهبری مقتدی صدر روحانی تندرو و بانفوذ را جلب کند که همین امر آقای مالکی را یک گام به هدفش نزدیک تر کرد.

نخست وزیر عراق تور سفرهای منطقه ای خود را هفته گذشته با دیدار از سوریه آغاز کرد. او در این سفر با بشار اسد رئیس جمهور سوریه در دمشق دیدار کرد تا درباره تحکیم مناسبات دوجانبه گفت و گو کند.

ایاد علاوی، نخست وزیر سابق عراق که رقیب اصلی نوری المالکی به شمار می رود نیز در تلاش برای جلب حمایت کشورهای منطقه، تلاش کرده است تا با رهبران کشورهای خاورمیانه ارتباط برقرار کند. آقای علاوی هفته گذشته با ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی در ریاض دیدار و درباره وضعیت سیاسی عراق با او مذاکره کرد.

اتفاقات اخير بازار ارز ایران، بسته‌ نانوشته هدفمندی يارانه‌ها شناخته شد

واریز یارانه های نقدی از روز شنبه ۲۴ مهر ماه در ۹ استانی که در افتتاح حساب بانکی پیش قدم بوده اند آغاز شد.

خبرگزاری فارس بامداد روز جمعه ۲۲ مهر ماه ضمن بیان این موضوع اعلام کرد،مرحله آزمایشی و نخستین مرحله رسمی اعلام شماره حساب در ۹ استان گیلان، ایلام، خراسان شمالی، اردبیل، سمنان، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویر احمد، مازندران و هرمزگان بزودی کلید می خورد.

محمد رضا تجلی پور، دبیر ستاد هدفمند کردن یارانه های استان تهران، نیز بامداد روز جمعه ۲۳ مهر ماه در گفت و گو با خبرگزاری مهر در مورد زمان واریز یارانه ها به حساب سرپرستان خانوار در استان تهران اظهار داشت، هنوز زمان واریز مشخص نیست ولی تا زمانی که قیمت حامل های انرژی مشخص نشود مردم نمی توانند از حساب خود پول برداشت کنند.

این مقام از طرح های ویژه برای مبارزه با گران فروشی در زمان اجرای این طرح خبر داد و افزود،

۱۴ درصد از شهروندان استان تهران که موفق به ثبت شماره حساب بانکی خود نشده اند تا آذر ماه منتظر باشند تا با اعلام روز ثبت نام شماره حساب خود را وارد کنند.

محمد حسین فرهنگی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای مجلس شورای اسلامی، در همین رابطه بامداد روز پنج شنبه ۲۲ در گفت و گو با خبرنگار سرویس مجلس سیاست خبری تحلیلی تابناک اظهار داشت، اکنون نگرانی دیگری به وجود آمده و این نگرانی رها شدن دستگاه های دولتی از جمله سازمان هواپیمایی کشور، وزارت بازرگانی، و وزارت نیرو است که احساس می کنند هر نظری که در تغییر قیمت کالاها و خدمات دارند را می توانند اعمال کنند.

این در حالی است که خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) بامداد روز جمعه ۲۳ مهر ماه، با بیان این موضوع که «بالاخره بلیط هواپیما گران شد»، از قول مسوولان شرکت های هواپیمایی اعلام کرد، این میزان افزایش تنها می تواند بدهی های قبلی این شرکت ها را پرداخت کند و مسافران توقع نوسازی ناوگان را نداشته باشند، چرا که برای نوسازی قيمت بلیت باید به اندازه ۸۰ درصد افزایش یابد نه ۳۰ درصد!

به گزارش خبرنگار راه ايسنا حميد بهبهاني، وزیر راه و ترابری، درباره افزايش ۳۰ درصدی قيمت بليت هواپيما اظهار كرد، طی ۱۰ سال گذشته اين بخش افزايش ۱۳ درصدی داشته كه يا بايد با همين هواپيماهای نامطمئن و همين قيمت‌ها پرواز كنيم و وضعيت صنعت هوايی ‌مان اينگونه باشد که هريك از ايرلاين‌ها چند ده ميليارد به وزارت نفت و شركت فرودگاه‌ها بدهكار باشند و تعداد خلبانان و مهمانداران ‌شان را كاهش دهند يا منفعتی برای اين بخش از حمل و نقل ايجاد كنيم تا بتوانند هواپيماهای نزديك به نو وارد كنند.

هم زمان آیت الله احمد جنتی، خطیب نماز جمعه تهران، هفته گذشته (۲۳ مهر ماه) با اشاره به موضوع هدفمند کردن یارانه ها و با بیان این که همه می دانند این طرح به نفع کشور است، گفت، «اجرای این طرح یک حالت جراحی و خونریزی دارد که باید تلاش شود آثار آن به حداقل برسد.»

آیت الله احمد جنتی در خطبه های نماز جمعه هم چنین گفت، «اخیرا شنیده ام و از شهر های دیگر به من گفته اند که قیمت برق را دو و سه و حتی چهار برابر بالا برده اند. من به وزیر تلفن کرده ام، نامه نوشته ام اما جواب روشنی نگرفته ام.»

دبیر شورای نگهبان از دولتی ها خواهش کرد که در اجرای این طرح خودشان کاری نکنند که مردم ناراضی شوند.

در همین حال مهدی حنطه، کارشناس اقتصادی، بعد از ظهر روز جمعه ۲۳ مهر ماه در گفت و گو با خبرگزاری فارس، با اشاره به التهاب بازار ارز پیش از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها، گفت، ممکن است این اقدامات جزء بسته های نانوشته هدفمندی یارانه ها باشد، زیرا با اجرای قانون مذکور در کوتاه مدت برای کنترل اثرات تورمی مقداری از حجم نقدینگی کاسته خواهد شد.

بازرگان آمریکایی - ایرانی در ایران آزاد شد

یک بازرگان آمریکایی ایرانی تبار که بیش از دو سال در ایران زندانی بود آزاد شده است.

رسانه های غربی گزارش می دهند رضا تقوی ۷۱  ساله زندان اوین را ترک کرده است و به زودی از ایران خارج خواهد شد.

تقوی در جریان سفری به تهران در سال ۲۰۰۸ دستگیر شد. مقامات ایران  او را  به پرداخت ۲۰۰ دلار به یک گروه اپوزیسیون متهم کردند. تقوی این نظر را او که آگاهانه  از گروه حمایت کرد نادرست دانست، و هرگز به ارتکاب جرمی متهم نشد.

تقوی در دهه ۱۹۷۰ همراه با خانواده اش از ایران به کالیفرنیا نقل مکان کرد. او طرح ریزی و تهیه یک بازی ویدیوئی را در گاراژ خانه اش آغاز کرد و آن را به یک شرکت موفق تبدیل کرد.

فروش دلار در ایران منوط به ارائه بلیت و پاسپورت شد

تراز بازرگاني خارجي ايران بدون احتساب صادرات نفت و ميعانات گازي در شش ماهه نخست امسال با كسري ۱۷ ميليارد و ۳۰۸ ميليون دلاري مواجه بوده است كه اين ميزان كسري نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بيش از سه ميليارد دلار رشد داشته است.
به گزارش خبرنگار بازرگاني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين تراز بازرگاني نيمه نخست امسال ايران حاصل اختلاف ۲۹ ميليارد و ۵۶۹ ميليون دلاري واردات با ۱۲ ميليارد و ۲۳۱ ميليون دلاري صادرات غيرنفتي بدون احتساب ميعانات گازي و تجارت چمداني ايران بوده است .
اين در حالي است كه ميزان كسري تجاري ايران در سال گذشته بيش از ۳۳ ميليارد و ۶۶۵ ميليون دلار گزارش شده است، كه با حفظ روند تجارت نيمه نخست امسال، این خبرگزاری پيش‌بيني می کند كه كسري ۱۷ ميليارد دلاري شش ماهه نخست امسال در پايان سال ۳۴ ميليارد دلار يعني بيش تر از سال گذشته شود.
هم زمان محمد رضا سروش عضو هیات رئیسه کمیسیون سازمان های بین المللی اتاق بازرگانی ایران ، بامداد روز شنبه ۲۴ مهر ماه در گفت و گو با خبرگزاری کار ایران ( ایلنا) اظهار داشت:
«اگر می خواهیم در توسعه صادرات و کاهش واردات گام برداریم باید به تغییرات نرخ ارز توجه داشته باشیم و به گونه ای برنامه ریزی کنیم که صادر کننده ما برای حضور کالاهایش در بازارهای جهانی با مشکلی مواجه نشود.»
وی متذکر شد: اگر نتوانیم هم اکنون نرخ ارز را مدیریت کنیم در سال های آینده با جهش ناگهانی آن مواجه خواهیم شد .
روزنامه تهران امروز نیز در شماره روز شنبه ۲۴ مهر ماه خود، در گزارشی با عنوان «سیاست ارز نفتی اصلاح شدنی نیست» از قول مهدی تقوی اقتصادان در خصوص وضعیت بازار ارز نوشته است:
واقعی شدن نرخ ارز به نفع کشور هایی است که کالا تولید و صادر می کنند . این اقتصادان می افزاید:
ایران بجز نفت محصول دیگری برای صادرات ندارد.
پدرام سلطانی، رئیس کمیسیون سازمان تجارت جهانی اتاق تهران هم در گفت و گو با همین روزنامه، معتقد است تا زمانی که بانک مرکزی موظف به تبدیل دلارهای نفتی دولت به ریال است تا بودجه نفتی دولت را منطقی جلوه دهد نمی تواند سیاست ارز شناور را در کشور اعمال کند.
در این بین ناصر سودانی نایب رئیس کمیسون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ، بامداد روز شنبه ۲۴ مهر ماه در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به انتخاب ايران براي رياست دوره‌اي اوپك بعد از ۳۶ سال، گفت:
«در اين شرايط ايران مي‌تواند در كاهش نفوذ مصرف‌كنندگان، واقعي شدن قيمت‌ها، بدست آوردن تكنولوژي‌هاي نوين و مستحكم‌تر شدن روابط تجاري، صنعتي، اقتصادي و سياسي با كشورهاي ديگر تاثير بسزايي داشته باشد.»
هم زمان حسین نجابت عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز ، در گفت و گو با همین خبرگزاری، با اشاره به انتخاب ايران براي رياست دوره‌اي اوپك بعد از ۳۶ سال، اين پيروزي را در حوزه ديپلماسي و فني بسيار بزرگ خواند و گفت:
«ايران در حال حاضر مي‌تواند با اتخاذ تصميم درست، با خارج كردن نفت از دست تماميت‌خواهان بين‌المللي، آن را به صاحبان اصلي‌اش برگرداند.»
در همین حال ، مشاهدات خبرنگار خبرگزاری فارس بعد از ظهر روز شنبه ۲۴ مهر ماه ، از صرافی های خیابان فردوسی تهران حاکی از آن است «که به موجب بخشنامه بانک مرکزی ، امروز باید عرضه دلار فقط با ارائه بلیت و پاسپورت متقاضیان صورت بگیرد ، هر چند که برخی از صرافی ها کماکان تنها به مشاهده کارت ملی و سایر مدارک شناسایی خریداران اکتفا می کنند .»
به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبري فارس «توانا»،‌طي روز جاري صرافي‌هاي خيابان فردوسي با قيد اين شرط كه فروش دلار تنها در قبال ارائه بليت و پاسپورت به اشخاص حقيقي صورت خواهد گرفت اقدام به فروش دلار حداكثر تا ۲۰۰۰ دلار نمودند.
 به گزارش این خبرگزاری، اين اقدام موجب شده تا صف‌هايي كه پيش از اين در خيابان فردوسي براي خريد دلار دولتي تشكيل مي‌شد، تقليل يابد و فقط مسافران يا همان نيازمندان حقيقي موفق خريد دلار شوند.
این خبرگزاری تاکید می کند ، تصميم جديد بانك مركزي و ابلاغ آن به صرافي‌ها خروج دلالان را از صف‌هاي دلار به همراه داشت.
هر چند از دید این منبع، اين به معناي بي‌كار شدن دلال‌ها تلقي نمي‌شود چرا كه اين افراد بي‌كار نمانده و مبادرت به خريد و فروش دلار در حوالي خيابان مي كنند.
طي روز جاري صرافي‌هاي مجاز با قيمت ۱۰۵۰ تومان و دلالان با قيمت ۱۰۹۰ تومان دلار را به مردم مي‌فروشند.
گزارش خبرنگار فارس حاكي است نوسانات بازار ارز در حالي هم چنان ادامه دارد كه بانك مركزي از كنترل اين بازار خبر داده بود، اما آن چه از دید این خبرگزاری ، در واقعيت به چشم مي‌خورد ثابت ماندن قيمت دلار از روز چهارشنبه ۲۱ مهرماه تاكنون است.
هم زمان اسد‌الله اسدپور مدیر صرافی بانک ملی بامداد روز شنبه ۲۴ مهر ماه، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبري فارس «توانا» ضمن تشريح وضعيت فروش ارز در صرافي بانك ملي طي روز جاري (شنبه)،‌اظهار كرد: امروز قيمت فروش دلار براي صرافي‌هاي مجاز ۱۰۴۵تومان و مردم عادي ۱۰۵۰ تومان بود.
وي با بيان اين كه طي روز جاري بيش تر جمعيتي كه مقابل اين صرافي در صف ايستادند، صراف‌هستند، افزود: درحالي كه صرافي‌هاي ملي و ملت فقط به صرافان و كساني كه داراي مداركي مانند گذرنامه و بليت هستند دلار مي‌فروشند ولي بازهم در صف‌هاي مقابل صرافي‌هاي ديگر عمدتاً دلالان حضور دارند.
مدير صرافي بانك ملي از فروش ۲۰ ميليون دلار تا ساعت ۱۲ بعد ازظهر روز جاري به صرافي‌ها و اشخاص حقيقي داراي مدارك معتبر خبر داد و گفت:
با باز شدن راه حواله‌هاي ارزي بايد وضعيت خريد و فروش دلار در بازار به حالت عادي برگردد.
وي در ادامه اظهارات خود به صحبت‌هاي خود با رئيس كل بانك مركزي اشاره و تصريح كرد: از آقاي بهمني درخواست كردم تا تمامي كساني كه بليت و گذرنامه دارند از فرودگاه دلار مورد نياز خود را تامين كنند.
مدير صرافي بانك ملي تاكيد كرد: كساني كه احتياج ندارند نبايد در صف خريد دلار بايستند زيرا پول رايج كشور ريال است و براي سبزي خريدن و مصارف روزانه نيازي به دلار نيست و اين ارز در اين موارد كاربرد ندارد.
وي اضافه كرد: بايد به مصرف كننده واقعي دلار فروخته شود و دليلي ندارد كه با ارائه كارت ملي به اشخاصي كه احتياجي ندارند دلار فروخته شود.
مدير صرافي بانك ملي خاطر نشان کرد: هم اکنون افرادی در صف می ایستند که دلال هستند.

ادامه اعتراض فرانسویان به برنامه دولت برای بالا بردن سن بازنشستگی

در فرانسه، ده ها هزار نفر در جدیدترین اعتراض به تلاش های نیکولا سارکوزی برای بالابردن سن بازنشستگی، در شهرهای سراسر کشور راه پیمایی می کنند.

کارگران روز شنبه در ده ها شهر راه پیمایی کردند، بزرگترین جمعیت در پاریس گرد آمدند.

شنبه پنجمین روز اعتصاب هایی است که موجب قطع سرویس های ترن و پرواز هواپیماها شده است. اعتصاب ها در پالایشگاه ها موجودی سوخت را کاهش داده است.

دولت به شرکت های نفت اجازه داده است از اندوخته های اضطراری برداشت کنند، اما تاکید می کند دلیلی وجود ندارد که رانندگان نگران کمبود بنزین باشند.

روز جمعه، پلیس فرانسه برای بازگشایی انبارهای سوخت از صف محاصره معترضین گذشت، در همین حال کارگران پالایشگاه یک خط لوله سوخت رسانی به پاریس و فرودگاه های آن را قطع کردند.

اعتراضات روز شنبه جدیدترین رویداد در یک ماه کامل تظاهرات و اعتصاب هایی است که بر ترابری، بیمارستان ها و مدارس در سراسر کشور اثر گذاشته است.

علیرغم فشارها، دولت سارکوزی حاضر نشده است برنامه خود را برای بالابردن سن بازنشستگی از ۶۰  به ۶۲ سال تغییر دهد.

قرار است سنای فرانسه روز چهارشنبه به این پیشنهاد رای دهد.

 

اگر شما ورزشکار هستید و مایلید در دانشگاه های آمریکا تحصیل کنید واز طریق ورزش بورس تحصیلی بگیرید، به ما بگویید در چه رشته ورزشی فعالیت می کنید، تا دانشگاه های برتر آمریکا در رشته مورد نظرتان را به شما معرفی کنیم.
برای این منظور تنها از ایمیلvarzesh@voanews.com استفاده کنید و در قسمت موضوع ایمیل نیز، نام رشته ورزشی خود را قید کنید.
**********

هنرمندان، ورزشکاران و شخصیتهای ایرانی به سئوالهای شما پاسخ می دهند. سئوالهای خود را از فرامرز اصلانی با عنوان "سئوال هفته" Question of the Week به ايميل آدرس: q10@voanews.com ارسال کنيد.
پاسخهای داريوش به پرسشها را از اينجا ببينيد.
**********

شبکه خبری فارسی صدای آمريکا آخرين خبرها و ويديوهای روز را روی تلفن موبايل، يا هر وسيله اينترنتی دستی ديگر، بطور رايگان عرضه می کند. لطفأ به آدرس سايت جديد موبايل صدای آمريکا توجه کنيد:

pnn.voa.mobi

DIT - پراکسی

Ultrareach - نرم افزار اولترا ريچ را از اينجا دانلود کنيد

UltraVOAPersian96

PSIPHON - نرم افزار

http://bit.ly/9XBTr

https://3241257.net/a.php?token=
cb57eb84c442fc36aa0af64235bdc17f

نرم افزار فيلترشکن

www.voanews.com/persian
/parvaaz.cfm

وبلاگ ها

راهروهای کنگره
http://voacapitol.blogspot.com

نوشته ها و خوانده ها
http://pnnketab.blogspot.com

روی خط
http://rooyekhat.blogspot.com

زنگ ورزش
http://zangevarzesh.blogspot.com

پيچ در پيچ
http://peechdarpeech.blogspot.com

روزنگار
http://sigarchi.net/roznegar

ماهواره های صدای آمريکا

لطفاً توجه داشته باشید که صدای آمریکا از مشکلاتی که بر سر راه دریافت برنامه های شبکه خبری فارسی صدای آمریکا از طریق ماهواره ها قرار دارد، آگاه است، و با استفاده از همه امکانات خود در تلاش است که دسترسی به برنامه های تلویزیونی خود را با استفاده از تکنولوژی و مراجعه به تشکیلات و سازمانهای حقوقی و قانونی امکان پذیر سازد.
متاسفانه آنگونه که برخی از تماشاگران برنامه های تلویزیونی ما تصور میکنند برداشتن موانعی که بر سر این راه قرار دارد به آسانی میسر نیست، چرا که مشکلات فنی و پخش پارازیت بر روی ماهواره هائی که برنامه های ما را به شما میرساند از سوی جمهوری اسلامی ایران ایجاد میشود و مرکز ایجاد اختلال در ایران قرار دارد. همانگونه که بسیاری اطلاع دارند این مشکل برای بی  بی  سی و صدای آلمان نیز وجود دارد، و آنها نیز به اتفاق صدای آمریکا در رفع این مشکل تلاش می کنند.

Arabsat/Eurobird 8 (25.5 Deg East)

Downlink Frequency: 11,585 MHz

FEC: 3/4

Symbol Rate: 27.500 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 175

Eutelsat W3A (7 Deg East)

Downlink Frequency: 10,720.75 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 22.0 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Asiasat - 3 (105.5 Deg E)

Downlink Frequency: 4,040 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 20.4 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 415

Telstar 12 (15 Deg W)

Downlink Frequency: 11,566.63 MHz

FEC: 2/3

Symbol Rate: 2.22 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 1

Telstar 12 (15 Deg W)

Downlink Frequency: 12,608 MHz

FEC: 2/3

Symbol Rate: 19.279 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Nilesat (AB4) - (7 Deg W)

Downlink Frequency: 11,355 MHz

FEC: 3/4

Rate: 27.5 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 1004

 

در اين ايميل

خبرها
ايران
آمريکا
آمريکای لاتين
اروپا
خاورميانه
آسيا
آفريقا
مناطق ديگر
هنر و فرهنگ
حوادث و بلايا
اقتصادي
آموزش
محيط زيست
بهداشت
حقوق بشر
نيروی کار
سياست
مذهب
علم و فن آوری
مسايل اجتماعی
ورزش
زنان

فسخ آبونمان

اگرنمی خواهيد اين ايميل را دريافت کنيد فسخ آبونمان

کمک می خواهيد؟

اگر در مورد اين ايميل پرسشی داريد به ankbut@voanews.com اطلاع دهيد.

صفحه نخست سايت از نو طراحی شده است تا دسترسی به اخبار و اطلاعات، ويديو، و برنامه های صدای آمريکا را تسهيل کند.

فسخ آبونمان | خبرهای بيشتر