سلام ، چند روز پيش مي خواستم مطلبي رو تو سايت بالاترين بذارم ولي به خاطر اينكه عضويت آن بسته شده بود نتونستم اين كارو بكنم به فكر اين كار افتادم.
شما مي توانيد پيام هاي خود را مستقيما با استفاده از ايميل بر روي اين وبلاگ بگذاريد . روش كار خيلي ساده است ،پيام هاي خود را به اين آدرس alirezairf.social@blogger.com ميل كنيد.
فقط به مباني اخلاقي خود و ديگران احترام بگذاريد



۱۳۸۹ مهر ۱۹, دوشنبه

News from VOA in Persian

مهم ترين خبرها

در اعتراض به اهدای جایزه نوبل به معترض چینی، پکن ملاقات با وزیر نروژی را لغو کرد

دولت چین ملاقات با وزیر شیلات نروژ را لغو کرد. به گفته مقامات نروژی دلیل این امر تصمیم کمیته نوبل مبنی بر اهدای جایزه صلح به لیو شائوبو، دگراندیش محبوس چینی است.

لیزبت برگ هنسن، وزیر شیلات نروژ، روز دوشنبه وارد چین شد تا طی اقامت یک هفته ای اش در این کشور در نمایشگاه جهانی شانگهای شرکت کند. او قرار بود روز چهارشنبه با مقامات شیلات چین ملاقات و درباره تجارت محصولات دریایی میان دو کشور مذاکره کند، اما این ملاقات لغو شد.

خانم برگ هنسن می گوید نروژ هیچگونه توضیح رسمی برای لغو این ملاقات دریافت نکرده است. هرچند مقامات نروژی پیشتر گفته بودند که این اقدام در نتیجه تصمیم کمیته نوبل در اهدای جایزه صلح به یک دگراندیش دربند چینی است.

روز جمعه، چین تصمیم کمیته نوبل را محکوم کرد و لیو شائوبو را مجرم خواند. پکن هشدار داد اگر لیو شائوبو برنده جایزه صلح نوبل شود، روابط میان دو کشور آسیب خواهد دید.

مقامات چینی آقای لیو را در دسامبر سال ۲۰۰۸ بازداشت و او را به ۱۱ سال زندان به اتهام خرابکاری محکوم کردند.

آقای لیو سازمان دهنده منشور ۰۸ که یک طومار دموکراسی خواه است به شمار می رود. او همچنین یکی از سازماندهنگان گردهمایی خونین میدان تیانان من، در پکن است.

این در حالی است که لیو شیا، همسر برنده جایزه نوبل صلح سال ۲۰۱۰ از طریق تویتر اعلام کرده است که پس از ملاقات با همسرش در زندان و رساندن خبر برنده شدن او برای جایزه نوبل صلح، در خانه اش در پکن، در بازداشت خانگی به سر می برد.

ایران از افزایش برآورد ذخائر نفتی اش خبر داد

یک هفته پس از آن که عراق اعلام کرد میزان ذخائر نفت خام این کشور افزایش یافته و از ایران پیشی گرفته است، جمهوری اسلامی ایران از افزایش ۹ درصدی ذخائر نفتی خود خبر داد.

مسعود میرکاظمی، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه گفت ایران بیش از ۱۵۰ میلیارد بشکه نفت دارد. این رقم پیشتر ۱۳۸ میلیارد بشکه تخمین زده می شد.

آقای میرکاظمی می گوید دولت پیش بینی می کند که این رقم تا ماه مارس  سال ۲۰۱۱ بیشتر می شود.

مقامات عراقی هفته گذشته گفتند ذخائر نفت این کشور به ۱۴۳ میلیارد بشکه رسیده است.

مسعود میرکاظمی می گوید این افزایش بر مبنای تولید بیشتر و اکتشاف های جدید است. ایران پس از عربستان سعودی، دومین کشور دارنده نفت در جهان است.

وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران، در سخنان روز دوشنبه خود تاثیر تحریم های بین المللی بر سرمایه گذاری های غربی در صنعت نفت ایران را رد کرد.

شرکت های نفتی اروپایی «توتال» و «شل» و شرکت ژاپنی «اینپکس» گفته اند سرمایه گذاری در نفت ایران را متوقف می کنند.

طرح سرمایه گذاری مشترک ایران و ترکیه برای تولید «خودروی اسلامی»

ایران خودرو قصد دارد برای طرح های سرمایه گذاری مشترک تولید خودرو با کارخانه خودروسازی ترکیه مذاکره کند.

بنا به گزارش رسانه های بین المللی، شرکت ایران خودرو قصد دارد برای سرمایه گذاری مشترک  و اجرای پروژه ساخت خودرویی متمرکز بر خریداران کشورهای اسلامی، با  شرکت خودروسازی ترکیه وارد گفت و گو شود.

میر جواد سلیمانی، معاون اجرایی ارشد توسعه کیفیت  و محصول شرکت ایران خودرو در مصاحبه ای با تارنمای «بلومبرگ» گفته است: «برای آغاز مذاکرات ابتدایی، یک هیات اقتصادی و صنعتی طی دو هفته آینده به ایران سفر می کند و در صورت دستیابی به توافق، تولید یک خودروی اسلامی را آغاز خواهیم کرد».

آقای سلیمانی گفته است وزیر صنایع ترکیه در دیدار اخیر خود با معاون اول رئیس جمهوری در ایران مسئله احتمال همکاری برای سرمایه گذاری مشترک برای تولید خودرو را مطرح کرده بود.

ایران یکی از هشت کشور در حال توسعه یا «دی ٨» است. این گروه متشکل از کشورهای در حال توسعه ای ست که جمعیت بزرگی از مردم آن ها مسلمان هستند و یک ائتلاف اقتصادی تشکیل داده اند.

ایران، ترکیه، مصر، اندونزی، مالزی، نیجریه، بنگلادش و پاکستان اعضای گروه «دی ٨» هستند.   

آقای سلیمانی خاطرنشان کرده است خودروی جدید «به طور خاص بازارهای کشورهای مسلمان» و «دی ٨» را هدف قرار می دهد و برای مصرف کنندگان این کشورها تولید می شود.

بنا به گزارش «بلومبرگ»، ایران در ابتدا قرار بود طرح سرمایه گذاری مشترکی را با «Proton Holdings Bhd»، شرکت خودروسازی دولتی مالزی اجرا کند اما این شرکت از این تصمیم صرف نظر کرده است.

بنا به گزارش « سازمان بین المللی تولیدکنندگان خودروی موتوری »، ایران در سال ٢٠٠٩، ١̷٣٩ میلیون خودرو، از جمله خودروهای تجاری تولید کرد و پس از کانادا، مکزیک، فرانسه  و اسپانیا در رده دوازدهمین کشور تولید کننده خودرو در جهان قرار دارد.

ایران خودرو که بزرگترین شرکت خودروسازی دولتی ایران است، در سال ١٩٦٢ تاسیس شد. این شرکت با تولید سالانه هشتصد هزار خودرو، ٦٥ درصد بازار خودوری کشور را در اختیار دارد. درآمد سالانه صادرات خودروهای تولیدی ایران خودرو ١٢ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

تهران می گوید آماده انتشار اسنادی درباره برنامه اتمی اسراییل است

سعید جلیلی، مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی ایران، از آمادگی تهران برای نشان دادن اسنادی خبر داد که نشان می دهد ایالات متحده اورانیوم غنی شده به اسراییل می فرستد.

آقای جلیلی روز دوشنبه به تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی گفت که اسراییل باید طبق پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای از داشتن سلاح اتمی منع شود. او گفت جمهوری اسلامی قصد دارد اسنادی را منتشر کند که نشان می دهد آمریکا به برنامه هسته ای اسراییل، حمایت می کند.

گفته می شود اسراییل تنها کشور دارای سلاح هسته ای در خاورمیانه است. این کشور برنامه هسته ای خود را تصریح نمی کند و میزان توانایی هایش را فاش نمی سازد.

ایران خواستار آن شده است که سازمان ها و نهادهای بین المللی، در مورد برنامه های اتمی اسراییل و گزارش ها درباره زرادخانه های هسته ای آن، این کشور را مورد پرسش قرار دهند.

علی رغم اعمال تحریم های بین المللی علیه جمهوری اسلامی بر سر برنامه جنجالی اتمی این کشور، اسراییل گزینه نظامی علیه تاسیسات اتمی ایران را برای توقف فعالیت های هسته ای این کشور، رد نکرده است.

اهدای جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۱۰ به طور مشترک به دو اقتصاددان آمریکایی و یک اقتصاد دان بریتانیایی

دو اقتصاددان آمریکایی و یک اقتصاد دادن بریتانیایی قبرسی تبار، به طور مشترک برنده جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۱۰ شدند. پیتر دایموند، دیل مورتنسن و کریستوفر پیساریدس برای توسعه فرضیه هایی در توضیح تاثیر سیاست های دولتی بر نرخ بیکاری، فرصت های شغلی و تحلیل هایشان از بازار، موفق به دریافت این جایزه معتبر شدند.

آکادمی سلطنتی علوم سوئد، روز دوشنبه ۱۱ ماه اکتبر، ضمن معرفی این سه اقتصاددان به عنوان برندگان نوبل اقتصاد در بیانیه ای گفت فرضیه های این سه نفر در تحلیل بازار به تحلیلگران کمک کرد تا دریابند سیاست های دولتی چگونه بر بازار، بیکاری و فرصت های شغلی تاثیر می گذارند.

فرضیه های آنها همچنین برای تحقیق درباره پرسش های مرتبط با مسائل پولی و مالی، و اقتصاد خانواده و منطقه ای به کار گرفته می شود.

پیتر دایموند، ۷۰ ساله و کارشناس اقتصاد در موسسه تکنولوژی ماساچوست و کارشناس در مسئله مالیات، بازنشستگی و مزایا در آمریکا است. دیل مورتنس، استاد اقتصاد در دانشگاه نورت وسترن در ایلی نوی است و  کریستوفر پیساریدس استاد مدرسه اقتصاد لندن است.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، پرفسور دایموند را به عنوان یکی از اعضای بانک مرکزی ایالات متحده معرفی کرده است و این پیشنهاد در انتظار تصویب سنا است.

لیو شائوبو، دگراندیش چینی که هم اکنون در زندان به سر می برد، روز جمعه از سوی آکادمی نوبل، به دلیل «یک عمر تلاش بی خشونت برای حقوق بنیادین بشر در چین» به عنوان برنده جایزه صلح معرفی شد.

همچنین ماریو وارگاس یوسا، نویسنده برجسته پرویی و یکی از ستایش شده ترین نویسندگان ادبیات اسپانیایی، برنده جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۰ شد.

رابرت ادواردز، دانشمند بریتانیایی نیز برای فعالیت هایش در توسعه باروری موفق به دریافت برنده جایزه علوم نوبل شد.

احتمال کشته شدن امدادگر بریتانیایی در عملیات نیروهای آمریکایی

دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، می گوید امدادگر ربوده شده انگلیسی که در یک عملیات نجات در افغانستان جان باخت، ممکن است به دست نیروهای آمریکایی که تلاش می کردند او را نجات دهند کشته شده باشد.

آقای کامرون روز دوشنبه گفت ژنرال دیوید پتریوس، فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان، به او اطلاع داده است که خانم لیندا نرگرو، در نتیجه انفجار خمپاره ای که توسط نیروهای ویژه آمریکایی منفجر شد، کشته شده بود و نه به دست نیروهای طالبان.

نخست وزیر بریتانیا به خبرنگاران در لندن گفت که این واقعه در دست تحقیق و بررسی است. او همچنین از تصمیم به دست گرفتن عملیات نجات، دفاع کرد.

خانم نرگرو، روز جمعه در ولایت شرقی کنار در افغانستان کشته شد. این امدادگر بریتانیایی روز ۲۶ سپتامبر، در دره «دواگر» ولایت کنار ربوده شد.

ناتو روز دوشنبه با صدور بیانیه ای گفت ژنرال پتریوس درباره مرگ خانم نرگرو فرمان تحقیق و تجسس داده است. گزارش های قبلی حاکی بود که لیندا نرگرو، امدادگر انگلیسی در انفجاری توسط آدم ربایان کشته شده است. ناتو می گوید گزارش تهیه شده مشخصا علت مرگ او را بیان نمی کند.

لیندا نرگرو امدادگر ۳۶ ساله بریتانیایی سرپرست یک پروژه «یو اس اید»، برنامه های دولتی آمریکا برای توسعه بود.

همزمان روز دوشنبه ناتو از کشته شدن یکی از سربازانش در جنوب افغانستان در روز دوشنبه بر اثر انفجار بمب کنار جاده ای خبر داد. در این زمینه جزئیات دیگری اعلام نشده است.

در رویدادی دیگر در جنوب افغانستان، ناتو می گوید در حال تحقیق بر روی گزارش کشته شدن غیرنظامیان در روز یکشنبه در ولایت قندهار است که طی آن نیروهای ائتلاف زیر آتش شورشیان قرار گرفتند.

نیروهای ائتلاف می گویند در حمله هوایی یک شورشی را به قتل رسانده اند. ناتو نیز می گوید گزارش هایی در دست است دایر بر این که دو غیر نظامی کشته و یک کودک در این میان مجروح شد.

همزمان، پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، بمب های کنار جاده ای طالبان را محکوم کرد. به گفته ناتو انفجار یک بمب در کنار جاده ای در ولایت شرقی خوست در روز دوشنبه، یک غیر نظامی افغان را کشت. ناتو می گوید قربانی یک پیمانکار ساختمانی بود.

وزیر امور خارجه اسراییل: اروپا بهتر است به حل مشکلات خود بپردازد

وزیر امور خارجه اسراییل خطاب به کشورهای فرانسه و اسپانیا گفت پیش از اظهار نظر در مورد اینکه اسراییل چگونه باید اختلافات میان این کشور و اعراب را حل کند بهتر است که فرانسه و اسپانیا به حل مشکلات اروپا بپردازند.

آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسراییل، این مطلب را روز یکشنبه در اورشلیم و هنگام دیدار با برنارد کوشنر و میگل مراتبنوس همتایان خود از فرانسه و اسپانیا مطرح کرد.

آویگدور لیبرمن به دو دیپلمات گفت دولت اسراییل اجازه نخواهد داد که این کشور نیز به سرنوشت چکسلواکی سابق دچار شود که به گفته وی به منظور خشنود کردن آلمان نازی توسط قدرت های اروپایی قربانی شد.

وزیران امور خارجه فرانسه و اسپانیا به منظور کمک به  ادامه روند صلح خاورمیانه به منطقه سفر کرده اند. آنها روز یکشنبه با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، ملاقات کردند.

اتحادیه اروپا برای پیشگیری از شکست در مذاکرات صلح، اسراییل را زیر فشار گذاشته تا ساخت و ساز شهرک های یهودی نشین در کرانه غربی را متوقف سازد.

گزارش: جاسوسی در تأسيسات اتمی و تحريمها در کانون توجه مقامات ايرانی قرار دارد

برنامه اتمی جمهوری اسلامی موضوع مقاله هايی در مطبوعات آمريکا ست. واشنگتن پست می گويد ايران برای نخستين بار تأييد کرد که «تعدادی از پرسنل شاغل در تأسيسات هسته ای کشور در برابر وعده های مالی تطميع شده و حاضر شده اند اسرار اتمی ايران را در اختيار کشورهای غربی قرار دهند، اما افزايش همزمان تدابير امنيتی و مزايای کارکنان جلوی جاسوسی برای غرب را گرفته است.»

واشنگتن پست اظهارات علی اکبر صالحی، رييس سازمان انرژی اتمی و معاون رييس جمهوری، را آشکارترين تأييد يک مقام بلندپايه دولت جمهوری اسلامی در مورد مبارزه با جاسوسی در تأسيسات هسته ای ايران، خوانده است و می نويسد در هفته های اخير، ايران دستگيری چندين جاسوس اتمی را اعلام کرد و آلودگی سيستم اينترنت کشور به کرم کامپيوتری «استاکس نت» را توطئه غرب برای منحرف کردن برنامه اتمی خود، توصيف کرده است.

به نوشته اين روزنامه معاون رييس جمهوری ايران گفته است تعدادی از پرسنل اتمی به اطلاعاتی در مورد طرح های دولت برای «خريدهای خارجی و مسائل بازرگانی،» دسترسی داشته اند. وی بدون اشاره به ماهيت اطلاعات و زمانی که اقدامات جاسوسی انجام گرفته، گفته است «پيش از اين کارکنان اين سازمان به راحتی به اطلاعات دسترسی داشتند، اما اکنون وضع چنين نيست و مسأله جاسوسی برای بيگانگان نيز روز به روز، کمرنگ تر می شود.»

از سوی ديگر نيويورک تايمز از آمادگی جمهوری اسلامی ايران برای برگزاری مذاکرات اتمی با شش قدرت بزرگ جهان در اواخر ماه اکتبر يا اوايل ماه نوامبر خبر می دهد. به نوشته اين روزنامه، وزير خارجه ايران اين تاريخ را برای گفتگو با نمايندگان کشورهای پنج بعلاوه يک مناسب خوانده اما به محل برگزاری آن اشاره ای نکرده است. مقامات غربی مقر آژانس در وين را برای اين منظور، مناسب می دانند.

نيويورک تايمز می گويد پس از آن که گفتگوها ميان جمهوری اسلامی با پنج کشور عضو دائم شورای امنيت و آلمان بر سر مسأله هسته ای ايران در ماه اکتبر سال گذشته به بن بست کشيده شد شورای امنيت تحريم های شديدتری عليه ايران، به اجرا گذاشت.

اين روزنامه می نويسد رييس جمهوری ايران خواستار شرايط جديدی برای بازگشت به ميز مذاکره شده است از جمله آن که کشورهای بيشتری در مذاکرات حضور يابند، گروه شش اعلام کند که در صدد دوستی با ايران است يا دشمنی با کشور ست، و همچنين اعضا درباره زرادخانه هسته ای اسراييل اظهار نظر کنند.

در همين حال تحريمهای آمريکا و اتحاديه اروپا عليه ايران که افزون بر تحريمهای شورای امنيت اعمال می شوند بر چگونگی مناسبات جامعه بين الملل با ايران تأثيرهای گسترده ای می گذارد. اين تحريمها حتی عملا توافقهای پيش از تاريخ تصويب اين تحريمها را نيز، نقض می کنند. برای نمونه، محموله ای را که هلند روز جمعه توقيف کرد احتمالا تا چند ماه پيش می توانست بی مانع به ايران برسد.

هلند با اعلام توقيف محموله ای که به مقصد ايران حمل می شد اعلام کرد ممکن است عليه صادر کننده اين محموله به جرم نقض تحريم‌های اتحاديه اروپا عليه ايران به اقدام‌های قانونی، متوسل شود. به گزارش خبرگزاری رويترز، يکی از سخنگويان وزارت اقتصاد هلند گفته است آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در چارچوب يک موافقتنامه همکاری‌های فنی با جمهوری اسلامی محموله‌ای را برای سازمان انرژی اتمی ايران که مشمول تحريم‌های اتحاديه اروپا است، ارسال کرده است.

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی خبر سفارش دادن يک دستگاه يابنده گاز هليوم را برای ايران، تأييد کرد. ايران اورنسل، سخنگوی آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، گفت پروژه ای که ايران در جهت پيشبرد آن نيازمند به اين دستگاه است در سال ۲۰۰۷ مورد تاييد شورای حکام آژانس بين‌الملی انرژی اتمی قرار گرفته است که چند کشور عضو اتحاديه اروپا نيز در آن، عضو هستند. سخنگوی آژانس بين‌المللی انرژی اتمی با انتشار بيانيه‌ای در اين زمينه، بدون اعلام جزئيات بيشتر، هدف از همکاری فنی آژانس بين‌المللی انرژی اتمی با ايران در اجرای اين پروژه را فراهم آوردن شرايط لازم برای درمان سرطان با استفاده از راديو داروها، اعلام کرده است.

به دنبال تصويب قطعنامه چهارم تحريم ايران در شورای امنيت سازمان ملل که در خرداد ماه سال جاری صورت گرفت، آمريکا و اتحاديه اروپا تحريم‌های يک‌جانبه‌ديگری نيز عليه ايران اعمال کرده‌اند که در برخی زمينه ها گسترده تر از تحريم‌های شورای امنيت است.

کشورهای غربی، جمهوری اسلامی ايران را متهم مي‌کنند که در پوشش برنامه هسته‌ای خود به دنبال دستيابی به سلاح اتمی ست. جمهوری اسلامی اين اتهام را رد می ‌کند.

کشورهای غربی با تشديد تحريم‌ها عليه ‌ايران، در ارسال هر گونه تجهيزات پيشرفته به ايران که قابليت کاربرد در برنامه هسته‌ای يا موشکی جمهوری اسلامی را داشته باشد، بسيار سختگيری مي‌کنند. وزارت اقتصاد هلند با اعلام اين که توقيف محموله ارسال آژانس بين‌المللی انرژی اتمی به ايران در راستای تحريم‌های تازه اتحاديه اروپا عليه جمهوری اسلامی صورت گرفته، در عين حال تصريح کرده است که تجهيزات ياد شده قابليت استفاده در برنامه هسته‌ای ايران را ندارد.

به گفته سخنگوی وزارت اقتصاد هلند، در اين مورد آنچه محل ايراد است، نه خود تجهيزات ارسالی، بلکه دريافت کننده آن است. دريافت کننده اين محموله توقيف شده قرار بوده است سازمان انرژی اتمی ايران باشد که مسؤل برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، به شمار می‌آيد. وزارت اقتصاد هلند می گويد اين دستگاه به صورت غيرقانونی از طريق خاک اين کشور به ايران ارسال می شده است. نام صادر کننده و نيز کشور ارسال کننده، هنوز اعلام نشده است.

در خبری ديگر وزارت امور خارجه آمريکا به شهروندان خود هشدار داد که به ايران سفر نکنند.

وزارت امور خارجه آمريکا در اطلاعيه جديد خود به شهروندان آمريکايی تاًکيد می کند که «با نهايت دقت خطرات سفر به ايران را مورد ملاحظه قرار دهند و از هر گونه سفر غيرضروری به ايران خودداری کنند.»

اطلاعيه جديد وزارت امور خارجه آمريکا که روز جمعه صادر شد در واقع جايگزين اطلاعيه ای است که در ماه مارس گذشته، صادر شده بود.

از سال ۲۰۰۹ ميلادی تا کنون مقامات ايران از خروج تعدادی از شهروندان آمريکايی با تبار ايرانی، از جمله روزنامه نگاران و دانشگاهيان که به ايران سفر کرده اند، جلوگيری به عمل آورده اند.

در اين اطلاعيه همچنين به اين موضوع اشاره شده است که عدم وجود رابطه ديپلماتيک يا کنسولی بين آمريکا و ايران، مانع ارائه خدمات معمول و دائم کنسولی برای شهروندان آمريکايی است.

برهان الدين ربانی رياست شورا يا جرگه صلح را برعهده خواهد گرفت

حامد کرزی، رييس جمهوری افغانستان، اعلام کرد برهان الدين ربانی، رييس جمهوری پيشين افغانستان، به رياست شورای عالی صلح اين کشور، برگزيده شده است.

آقای کرزی در يک سخنرانی در کابل با تمجيد از اين گزينه تاکيد کرد که رهبری آقای ربانی برای افغانستان، مثبت خواهد بود.

برهان الدين ربانی از رهبران مجاهدين و کسانی است که در دهه ۹۰ ميلادی به منظور خروج نيروهای شوروی سابق از افغانستان، جنگيده است.

آقای ربانی در سالهای ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶ رياست جمهوری افغانستان را برعهده داشت و در نهايت توسط نيروهای طالبان از اين سمت، برکنار شد.

جرگه عالی صلح افغانستان که ۷۰ عضو دارد ربه طور رسمی کار خود را وز پنجشنبه، آغاز خواهد کرد.

اين شورا توسط حامد کرزی و به منظور هدايت گفتگوها با گروه های شبه نظامی افغانستان، شکل گرفته است.

طالبان اعلام کرده است تا زمان خروج تمام نيروهای خارجی از افغانستان در مذاکرات صلح، شرکت نخواهد کرد.

گفته می شود نجات ۳۳ معدنچی در شيلی تا روز چهارشنبه امکانپذير خواهد شد

در شيلی ادامه عمليات موفقيت آميز حفر زمين، روزنه اميدی به روی معدنچيانی که بيش از دو ماه است در زير زمين محبوس مانده اند، گشوده است.

پيش بينی شده است که نجات ۳۳ معدنچی تا روز چهارشنبه، امکانپذير شود.

در منطقه کوپياکوی شيلی، بستگان معدنچيان گرفتار در عمق صدمتری زمين، عمليات حفاری برای نجات آنان را لحظه به لحظه، دنبال می کنند. سباستين پيـنرا، رييس جمهوری شيلی، شنبه شب اظهار داشت تلاش ما از ابتدا اين بود که معدنچيان را به روشی مطمئن و هوشمندانه در کوتاه ترين زمان ممکن و مهمتر از همه -- زنده و سالم -- از زير زمين، بيرون بياوريم.

رييس جمهوری شيلی ابراز اميدواری کرد عمليات نجات بين روزهای سه شنبه تا پنجشنبه آينده، عملی شود. اين تاريخ با توجه به روند عمليات تعيين شده است.

لارنس گالبورن، وزير معادن شيلی با حضور در منطقه گفت پس از تکميل مسير حفره و بازرسی محفظه، امداد توسط دوربين فيلمبرداری، روز چهارشنبه را برای انجام عمليات، در نظر گرفتيم.

به گفته وزير معادن شيلی، به منظور پيشگيری از ريزش سنگ در مسير، دالانی که برای بيرون کشيدن معدنچيان حفر شده است، تيم مهندسی امداد قصد دارد نزديک به صد متر از مسير را با لوله فولادی، پوشش دهد. يک محفظه استوانه ای شکل در مسير حفره به عمق زمين فرستاده می شود تا معدنچيان را به بالا، هدايت کند.

پوشش فولادی در عمق سی تا پنجاه متری کار گذاشته می شود و مانع از آن خواهد شد که در صورت ريزش سنگ، معدنچيان بار ديگر، به دام افتند. وی افزود ديگر قسمت های حفره از ايمنی کافی برخوردار است و نيازی به پوشش فولادی ندارد.

تيم مهندسين پروژه، نجات معدنچيان را بسيار ضعيف دانسته اند با اين حال، تنها از روی محکم کاری و برای جلوگيری از هر گونه رويداد پيش بينی نشده در جريان عمليات، قسمت هايی از مسير را پوشش فولادی داده اند.

همسر رييس جمهوری شيلی با حضور در محل عمليات روحيه بالای معدنچيان را ستود و گفت مردم شيلی بايد از اين معدنچيان درس اميد، ايمان، مناعت، شکيبايی و استقامت بگيرند.

در محل عمليات برای نجات معدنچيان، چادرهايی برای اعضای خانواده های آنان برپا شده که «کمپ هوپ» يا «اردوگاه اميد،» نام گرفته است. بستگان سی و سه معدنچی که بيش از دو ماه است در زير زمين گرفتار شده اند، از اين محل شاهد مراحل اجرای پروژه بی سابقه نجات آنان هستند.

قرار است معدنچيان پس از بيرون آورده شدن برای معاينات کامل پزشکی به بيمارستان محلی کوپياکو، منتقل شوند.

اگر شما ورزشکار هستید و مایلید در دانشگاه های آمریکا تحصیل کنید واز طریق ورزش بورس تحصیلی بگیرید، به ما بگویید در چه رشته ورزشی فعالیت می کنید، تا دانشگاه های برتر آمریکا در رشته مورد نظرتان را به شما معرفی کنیم.
برای این منظور تنها از ایمیلvarzesh@voanews.com استفاده کنید و در قسمت موضوع ایمیل نیز، نام رشته ورزشی خود را قید کنید.
**********

هنرمندان، ورزشکاران و شخصیتهای ایرانی به سئوالهای شما پاسخ می دهند. سئوالهای خود را از فرامرز اصلانی با عنوان "سئوال هفته" Question of the Week به ايميل آدرس: q10@voanews.com ارسال کنيد.
پاسخهای داريوش به پرسشها را از اينجا ببينيد.
**********

شبکه خبری فارسی صدای آمريکا آخرين خبرها و ويديوهای روز را روی تلفن موبايل، يا هر وسيله اينترنتی دستی ديگر، بطور رايگان عرضه می کند. لطفأ به آدرس سايت جديد موبايل صدای آمريکا توجه کنيد:

pnn.voa.mobi

DIT - پراکسی

Ultrareach - نرم افزار اولترا ريچ را از اينجا دانلود کنيد

UltraVOAPersian96

PSIPHON - نرم افزار

http://bit.ly/9XBTr

https://3241257.net/a.php?token=
cb57eb84c442fc36aa0af64235bdc17f

نرم افزار فيلترشکن

www.voanews.com/persian
/parvaaz.cfm

وبلاگ ها

راهروهای کنگره
http://voacapitol.blogspot.com

نوشته ها و خوانده ها
http://pnnketab.blogspot.com

روی خط
http://rooyekhat.blogspot.com

زنگ ورزش
http://zangevarzesh.blogspot.com

پيچ در پيچ
http://peechdarpeech.blogspot.com

روزنگار
http://sigarchi.net/roznegar

ماهواره های صدای آمريکا

لطفاً توجه داشته باشید که صدای آمریکا از مشکلاتی که بر سر راه دریافت برنامه های شبکه خبری فارسی صدای آمریکا از طریق ماهواره ها قرار دارد، آگاه است، و با استفاده از همه امکانات خود در تلاش است که دسترسی به برنامه های تلویزیونی خود را با استفاده از تکنولوژی و مراجعه به تشکیلات و سازمانهای حقوقی و قانونی امکان پذیر سازد.
متاسفانه آنگونه که برخی از تماشاگران برنامه های تلویزیونی ما تصور میکنند برداشتن موانعی که بر سر این راه قرار دارد به آسانی میسر نیست، چرا که مشکلات فنی و پخش پارازیت بر روی ماهواره هائی که برنامه های ما را به شما میرساند از سوی جمهوری اسلامی ایران ایجاد میشود و مرکز ایجاد اختلال در ایران قرار دارد. همانگونه که بسیاری اطلاع دارند این مشکل برای بی  بی  سی و صدای آلمان نیز وجود دارد، و آنها نیز به اتفاق صدای آمریکا در رفع این مشکل تلاش می کنند.

Arabsat/Eurobird 8 (25.5 Deg East)

Downlink Frequency: 11,585 MHz

FEC: 3/4

Symbol Rate: 27.500 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 175

Eutelsat W3A (7 Deg East)

Downlink Frequency: 10,720.75 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 22.0 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Asiasat - 3 (105.5 Deg E)

Downlink Frequency: 4,040 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 20.4 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 415

Telstar 12 (15 Deg W)

Downlink Frequency: 11,566.63 MHz

FEC: 2/3

Symbol Rate: 2.22 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 1

Telstar 12 (15 Deg W)

Downlink Frequency: 12,608 MHz

FEC: 2/3

Symbol Rate: 19.279 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Nilesat (AB4) - (7 Deg W)

Downlink Frequency: 11,355 MHz

FEC: 3/4

Rate: 27.5 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 1004

 

در اين ايميل

خبرها
ايران
آمريکا
آمريکای لاتين
اروپا
خاورميانه
آسيا
آفريقا
مناطق ديگر
هنر و فرهنگ
حوادث و بلايا
اقتصادي
آموزش
محيط زيست
بهداشت
حقوق بشر
نيروی کار
سياست
مذهب
علم و فن آوری
مسايل اجتماعی
ورزش
زنان

فسخ آبونمان

اگرنمی خواهيد اين ايميل را دريافت کنيد فسخ آبونمان

کمک می خواهيد؟

اگر در مورد اين ايميل پرسشی داريد به ankbut@voanews.com اطلاع دهيد.

صفحه نخست سايت از نو طراحی شده است تا دسترسی به اخبار و اطلاعات، ويديو، و برنامه های صدای آمريکا را تسهيل کند.

فسخ آبونمان | خبرهای بيشتر