سلام ، چند روز پيش مي خواستم مطلبي رو تو سايت بالاترين بذارم ولي به خاطر اينكه عضويت آن بسته شده بود نتونستم اين كارو بكنم به فكر اين كار افتادم.
شما مي توانيد پيام هاي خود را مستقيما با استفاده از ايميل بر روي اين وبلاگ بگذاريد . روش كار خيلي ساده است ،پيام هاي خود را به اين آدرس alirezairf.social@blogger.com ميل كنيد.
فقط به مباني اخلاقي خود و ديگران احترام بگذاريد



۱۳۸۹ مهر ۵, دوشنبه

News from VOA in Persian

مهم ترين خبرها

تحقیق دولت فدرال آمریکا درباره فساد مالی برادر حامد کرزی

روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال می گوید برادر بزرگتر حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان، به دلیل فساد مالی تحت تحقیق گروه های تجسسی دولتی آمریکا قرار دارد.

این روزنامه می گوید دادستانی نیویورک در حال تحقیق درباره محمود کرزی، به اتهام فرار از مالیات، اخاذی و قاچاق هستند. محمود کرزی شهروند آمریکا است.

وال استریت جورنال می گوید دادستان های آمریکایی به عنوان بخشی از کار پرونده، درباره بانک های افغانستان و مظنونین به توزیع تریاک نیز تحقیق می کنند.

محمود کرزی در گفت و گو با این روزنامه هرگونه خطا را رد کرد و خود را بازرگانی توصیف کرد که ثروت خود را از راه مشروع به دست آورده است.

او اسناد مالی را به روزنامه وال استریت جورنال داده که نشان می دهد شبکه ای به ارزش ۱۲ میلیون دلار را گرد آورده است.

محمود کرزی هفته گذشته به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت برای انجام کارهای مربوط به اصلاحیه بدهی فرم های مالیات خود و درآمدهای دیگرش آماده می شده است. او گفت می خواسته درآمد حاصل از اجاره خانه اش در ایالت مریلند و عایدات فروش املاک در دبی را نیز گزارش  کند.

آقای کرزی گفته است از طریق خرید و فروش یک ویلای لوکس در دبی با استفاده از وامی که از بانک کابل افغانستان گرفت، دست کم ۸۰۰ هزار دلار عایدش شده است.

محمود کرزی همچنین مالک رستورانی در شمال شرقی ایالت ماساچوست و دارنده سهام یک پروژه ساختمانی مسکونی در ولایت قندهار افغانستان است.

زلزله ای به شدت شش و یک دهم درجه ریشتر، شهر کنارتخته را به لرزه در آورد

بعد از ظهر دوشنبه به وقت محلی، زمین لرزه ای به شدت شش و یک دهم درجه ریشتر، شهر کُنارتخته در استان فارس را لرزاند.

مرکز تحقیقات ژئولوژیکی آمریکا شدت این زمین لرزه را ۵ و ۷ دهم درجه ریشتر اعلام کرده است.

درباره آسیب های مالی و جانی احتمالی گزارشی منتشر نشده است.

ایران بر روی خط زلزله قرار دارد و وقوع زمین لرزه در ایران شایع است.

مرگبارترین زلزله در سال های اخیر در ایران، زمین لرزه ۶ و ۳ دهم ریشتری بم در دسامبر ۲۰۰۳ رخ داد که در آن ۳۱۰۰۰ نفر، نزدیک به نیمی از جمعیت شهر بم، جان باختند و ارگ تاریخی شهر فرو ریخت.

کشته شدن ۳۰ تن از عوامل بمب گذاری مهاباد

سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران از کشتن «عوامل اصلی» بمب گذاری مهاباد خبر داد.

در انفجار هفته گذشته در جریان رژه نیروهای مسلح به مناسبت سالگرد جنگ ایران و عراق، در شهر مهاباد، دست کم ۱۲ نفر کشته شدند.

عبدالرسول محمود آبادی، فرمانده قرارگاه حمزه سيدالشهدا، می گوید ۳۰ نفر از مظنونان عضو گروهی که عامل بمب گذاری مهاباد بود، در عملیات سپاه پاسداران کشته شده اند. دست کم ۷۰ نفر دیگر نیز در این حادثه زخمی شدند.

او بدون آن که نام گروه مظنون را ذکر کند افزود یک یا دو نفر از عناصر دخیل در بمب گذاری هنوز فراری هستند و این افراد نیز توسط نیروها دستگیر خواهند شد.

گفته می شود اغلب قربانیان انفجار مهاباد زنان و کودکان از جمله همسران دو تن از فرماندهان از مقامات بلند پایه نظامی بودند.

هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته است. مقامات ایرانی گروه های جدایی طلب کرد را عامل انفجار می دانند. پیشتر در روز یکشنبه محمود پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران، اسراییل و آمریکا را مسئول این حمله دانست.

کارشناسان امنیتی: دولت و یا نهادی با بودجه هنگفت مسئول طراحی حمله بدافزار به کامپیوترهای تاسیسات صنعتی ست

بنا به تحلیل یک شرکت امنیت کامپیوتری معروف در ایالات متحده، کارشناسان کامپیوتری که در استخدام یک کشور و یا یک گروه خصوصی با بودجه هنگفت بوده اند، به کد کامپیوتری تاسیسات صنعتی کشورهای جهان، به ویژه در ایران حمله کرده اند.

بیش از ۴۵ هزار سیستم کامپیوتری سراسر جهان به این بدافزار کامپیوتری پیچیده آلوده شده اند.

لیام  او مارچو، مدیر عملیات واکنش امنیتی شرکت « Symantec » می گوید بدافزار « استاکس نت » برای ایجاد اخلال در چندین هدف « ارزشمند » طراحی شده بوده است.

او مارچو گفته است تحلیل «Symantec » از کد این بدافزار نشان می دهد که تقریباً ۶۰ درصد کامپیوترهایی که با کد «استاکس نت » آلوده شده اند، در ایران و هجده درصد از آن ها  در اندونزی هستند.

وی گفته است: « طراحی چنین کدی کار یک گروه عادی نیست و یا حاصل تلاش « نهاد خصوصی ست که بودجه هنگفتی در اختیار داشته » و یا « یک نهاد دولتی و پروژه تحت حمایت یک دولت خاص » که با سیستم های کنترل صنعتی آشنا بوده اند، مسئولیت آن را به عهده داشته اند.

بنا به گفته این کارشناس آمریکایی، تعدادی از دولت ها همچون روسیه، چین، اسرائیل، بریتانیا، آلمان و ایالات متحده از مهارت های کامپیوتری پیچیده برای خلق چنین بدافزاری برخوردارند.

وی تاکید کرده است هنوز سرنخی از کشور مبداء تولید این بدافزار کامپیوتری به دست نیامده است.

با وجودی که برخی از پژوهشگران گمانه زنی هایی را در مورد طراحی این بدافزار کامپیوتری برای هدف قراردادن تاسیاست اتمی ایران مطرح کرده اند، اما کارشناسان ایالات متحده گفته اند شواهدی مبنی براثبات ان ادعا وجود ندارد.

ناظران معتقدند طراحی کد این بدافزار کامپیوتری نیازمند تلاش گروهی متشکل از پنج تا ده هکر تحصیل کرده بوده است که بودجه هنگفتی در اختیار داشته اند. کارشناسان دولت آمریکا و تحلیلگران مستقل هنوز نتوانسته اند انگیزه و هویت فرد و یا افرادی که این بدافزار را طراحی کرده اند، شناسایی کنند.

کارشناسان براین باورند احتمال دارد تعدادی از سیستم های فیلتر آب، انتقال نفت و تاسیسات اتمی و برق کشورهای جهان به ویروس این بدافزار آلوده شده باشند. حمله اینترنتی اخیر به سیستم های کامپیوتری، تاثیر مخربی بر فعالیت این تاسیسات صنعتی نداشته است.

رالف لانگر، پژوهشگر امنیتی آلمان با تحلیل ویژگی های این کرم کامپیوتری، اخیراً این نظریه را  در یک کنفرانس کامپیوتری در مریلند مطرح کرده که « استاکس نت » برای حمله به تاسیسات اتمی ایران طراحی شده است. وی اذعان کرده این نظریه صرفاً یک گمانه زنی ست.

سازمان انرژی اتمی ایران برای مقابله با این بدافزار کامپیوتری تدابیر امنیتی در تاسیسات صنعتی و اتمی کشور از جمله نیروگاه بوشهر را افزایش داده است.

ایسنا، خبرگزاری نیمه رسمی دانشجویان ایران گزارش داده است کارشناسان سازمان انرژی اتمی برای گفتگو در مورد چگونگی مقابله با این بدافزار دیدار کرده اند.

کشتی حامل کمک های بشردوستانه از قبرس عازم نوار غزه شد

یک قایق حامل فعالان یهودی از اسراییل، اروپا و ایالات متحده برای ارائه کمک های بشر دوستانه به فلسطینیان از قبرس راهی نوار غزه شد. کشتی «ایرن» که پرچم بریتانیا بر فراز آن در اهتزاز است، روز یکشنبه با ۹ سرنشین قبرس را ترک کرد.

گروه انگلیسی «یهودیان برای اجرای عدالت در مورد فلسطینی ها» سفر این کشتی را سازماندهی کرده است. این گروه می گوید قصد دارد تجهیزات پزشکی، اسباب بازی و دیگر کالاهای لازم را به ساکنین نوار غزه برساند.

ریچارد کوپر، سخنگوی گروه، می گوید سفر این کشتی اقدامی نمادین به نشانه اعتراض به اشغال سرزمین های فلسطینی توسط اسراییل و محاصره نوار غزه است. به گفته آقای کوپر این گروه می خواهد نشان دهد که «سیاست های دولت اسراییل مورد حمایت تمامی یهودیان نیست».

حمله اسراییل به یک کشتی امدادی حامل کمک های بین المللی در ماه مه توجه جامعه بین الملل را به خود جلب کرد. در حمله تکاوران اسراییلی به کشتی که از ترکیه عازم نوار غزه شده بود، ۹ فعال طرفدار فلسطینی ها کشته شدند.

به گفته خبرگزاری رویترز، اگر در مسیر کشتی بریتانیایی اشکالی پیش نیاید، باید تا ۲۴ ساعت دیگر به مناطق فلسطینی برسد.

کشته شدن ۵۰ شورشی در پاکستان به دست نیروهای ناتو

به گفته نیروهای ناتو در افغانستان در پی حمله شبه نظامیان به یک پست بازرسی امنیتی افغانستان، در عملیات ارتش در مناطق مرزی پاکستان و افغانستان دست کم ۵۰ شبه نظامی کشته شدند.

ایساف، نیروی کمک رسانی امنیتی بین المللی، اعلام کرد نخستین حمله به مناطق مرزی واقع در پاکستان در روز شنبه انجام شد که طی آن ۴۹ شبه نظامی کشته شدند. حمله هوایی یک روز پس از آن انجام شد که شبه نظامیان به یک پست بازرسی در ولایت خوست حمله کردند.

بنا به گزارش ها چند شبه نظامی دیگر نیز در حمله دوم هلی کوپترهای ایساف به مناطق مرزی کشته شدند.

به گفته ایساف در این عملیات هیچ غیرنظامی کشته و یا زخمی نشده است.

منطقه قبیله ای نشین پاکستان عمدتا تحت کنترل شبه نظامیانی است که معمولا حملاتی را علیه سربازان ناتو در افغانستان ترتیب می دهند.

گفته می شود ایالات متحده آمریکا از هواپیماهای بدون سرنشین برای حمله به این منطقه استفاده می کنند.

مقامات پاکستانی می گویند یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی روز دوشنبه موشک هایی را به سوی خانه ای در شمال غربی پاکستان شلیک کرد که ۴ کشته برجای گذاشت.

این حمله در روستایی در میرانشاه، شهر اصلی منطقه قبیله ای وزیرستان شمالی، انجام شد.

نخست وزیر اسراییل محمود عباس را به ادامه مذاکرات صلح فرا خواند

بنیامین ناتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، از محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی، خواست که گفتگوهای صلح را ادامه دهد. وی این مطلب را در حالی مطرح کرد که مهلت ده ماهه توقف موقت ساخت شهرک های یهودی نشین در کرانه باختری رود اردن روز یکشنبه ۲۶ سپتامبر به پایان رسید.

نخست وزیر اسراییل صبح دوشنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه ای از محمود عباس خواست که گفتگوها را به منظور دست یابی به توافقی تاریخی ظرف یک سال آینده ادامه دهد.

او گفت اسراییل آماده برقراری ارتباط مداوم با فلسطینیان در روزهای آینده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک سخنگوی محمود عباس گزارش داد که رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی از اسراییل درخواست کرده است که مهلت تعلیق شهرک سازی ها را تمدید کند.

نبیل ابوردینه می گوید این تنها راه موفقیت گفتگوهای صلح است.

فلسطینیان تهدید کرده اند که در صورت ازسرگیری شهرک سازی های یهودی نشین گفتگوهای صلح را ترک خواهند کرد.

مقام های فلسطینی خواستار دیدار با وزیران امور خارجه اتحادیه عرب شده اند تا درباره سرنوشت مذاکرات صلح در صورت ازسرگیری شهرک سازی های اسراییلی، تصمیم بگیرند.

گزارش ها به نقل از آقای عباس اعلام می کنند که اجلاس وزیران خارجه اتحادیه عرب روز ۴ اکتبر برگزار می شود.

همزمان «جروسلم پست» می گوید که اسراییل و مسئولان فلسطینی درباره اختصاص یک هفته دیگر برای یافتن راه حلی که از شکست مذاکرات جلوگیری کند، به توافق رسیده اند.

ایالات متحده آمریکا در این میان میانجی گری می کند. پی جی کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، شامگاه یکشنبه با انتشار بیانیه ای از دیدار دیپلمات های ارشد آمریکا با مقامات اسراییلی و فلسطینی در روز یکشنبه خبر داد.

ساکنین کرانه غربی روز یکشنبه انقضای مهلت توقف ساخت و ساز را جشن گرفتند.

نزدیک به ۲۰۰۰ نفر در خیابان های رواوه راهپیمایی کردند و پیش از انقضای مهلت توقف ساخت و ساز بادکنک هوا کردند و در منطقه ای دیگر در کرانه غربی، ساکنان یهودی سنگ اولیه یک مدرسه ابتدایی را بنا نهادند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، شهرک نشینان یهودی کرانه غربی را به خویشتن داری فراخواند.

همزمان مسئولان امنیتی اسراییلی می گویند مردان مسلح فلسطینی روز یکشنبه بر روی یک خودروی اسراییلی آتش گشودند. در این حادثه راننده خودرو زخمی شد.

مقامات همچنین از بروز برخی خشونت ها در شهر هبرون در کرانه غربی خبر دادند.

اسراییل به صدها هزار شهروند این کشور اجازه داده است تا در سرزمین هایی که از سال ۱۹۶۷ اشغال کرده است، ساکن شوند.

فلسطینی ها می گویند شهرک های یهودی نشین مانعی بر سر راه طرح تشکیل کشور مستقل فلسطینی است.

گزارش: اسراييل و فلسطينيان با پايان توقف شهرک سازی ها به چه سو ميروند؟

مهلت ده ماهۀ توقف فعاليتهای شهرک سازی اسراييل در کرانه باختری رود اردن در ساعت ۲۲ يکشنبه شب به وقت محلی به پايان رسيد.

پيش از پايان اين مهلت، بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسراييل، از ساکنان شهرکهای يهودی نشين خواست که شکيبايی خود را از دست ندهند.

پيش از آنکه مهلت توقف موقت شهرک سازيهای اسراييل در کرانه باختری رود اردن رو به پايان بگذارد، فضای شهرک يهوديان رِواوا مملو از شادی و سرور بود. در رأس ساعت پايان مهلت، بادکنکهای رنگی بر فراز شهرک به سوی آسمان رها شدند و در شهرکی ديگر صدای ريزش پی های بتونی با سرو صدا و دست زدنهای ممتد ساکنان، در هم آميخت.

گِرشون مِسيکا، سرپرست شورای محلی شوروم، می گويد «در اينجا روی سخن من با حسين اوباماست: سرزمين اسراييل به مردم اسراييل، به يهوديان، تعلق دارد.»

بنيامين نتانياهو از شهرک نشينان خواسته است خويشتنداری و شکيبايی از خود نشان دهند، درخواستی که به نظر می رسد عمدتاً با هدف لطمه نخوردن به روند مذاکرات جاری صلح صورت گرفته است.

با وجود تهديد فلسطينيها به ترک دور مذاکرات و درخواستهای مکرر پرزيدنت اوباما، نخست وزير اسراييل حاضر به تمديد مهلت توقف فعاليتهای شهرک سازی در کرانه باختری رود اردن نشد، اما می گويد حجم شهرک سازيها را می تواند محدودتر کند.

ايالات متحده در طول هفته گذشته با توجه به عدم تمديد مهلت توقف شهرک سازيها با گفتگوی مستمر با مقامهای اسراييلی و فلسطينی تلاش کرد از شکست مذاکرات جاری، جلوگيری کند.

فلسطينی ها می گويند، ادامه فعاليتهای شهرک سازی اسراييل، تشکيل يک کشور فلسطينی را عملاً غيرممکن می سازد و اين مسأله ای است که در حال حاضر به بزرگترين مانع بر سر راه مصالحه اسراييل و فلسطينيها، تبديل شده است.

در همين حال يک گروه از فعالان سياسی يهودی روز يکشنبه با اقدام به کشتيرانی به طرف نوار غزه اعتراض خود را به محاصره اقتصادی نوار غزه توسط اسراييل و مشکلاتی که ساکنان غزه با آن مواجهند، نمايانگر ساختند. دولت اسراييل ضمن رد اين اقدام، از آن به عنوان يک اقدام تحريک آميز ياد کرد.

اما محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی، ميگويد که ذهنيت توسعه طلبی و برتری جويی اسراييل؛ فلسطينيان و خاورميانه بزرگتر را به سوی يک دوره تسلسلی از خشونت، سوق ميدهد. به اظهار آقای عباس، چنين امری از چاره های واقعی برای مسايل منطقه جلوگيری بعمل ميآورد.

آقای عباس روز شنبه در سخنرانی خويش در برابر مجمع عمومی ملل متحد گفت که اسراييل بايستی بين درگيری و ادامه شهرک سازی در کرانه باختری اشغالی، يکی را برگزيند. رهبر فلسطينی افزود که اين تعبير وجود دارد که اسراييل کشوری فراسوی قوانين است.

محمود عباس همچنين اسراييل را متهم ساخت که به ويرانی منازل فلسطينيان دست زده است. او ضمنا محاصره غزه، و آنچه را که ساخت يک ديوار تبعيض خواند، به باد انتقاد گرفت.

اما در اروپا قطعنامه ای که از سوی کشورهای عرب برای زير نظر گرفتن فعاليتهای هسته ای اسراييل در آژانس بين المللی انرژی اتمی مطرح شده بود، با تفاوت اندکی از سوی نمايندگان ۱۵۱ کشور عضو آژانس بين المللی انرژی اتمی، رد شد. اين قطعنامه در جهت انتقاد از اسراييل برای عدم شفافيت در مورد برنامه های اتمی آن کشور بود.

در جلسه ای با شرکت نمايندگان ۱۵۱ کشور عضو آژانس بين المللی انرژی اتمی در وين پايتخت اطريش در روز جمعه تلاش های آمريکا و متحدانش برای پيشگيری از قطعنامه ای که از سوی کشورهای عرب حمايت ميشد، با اختلاف اندکی يعنی ۵۱ راًی مخالف و ۲۳ رای ممتنع، رد شد.

«گلين ديويس،» رييس هيئت نمايندگی آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی، در اين مورد می گويد «اين راًی گيری بسيار نزديک بود و در آنچه مورد توجه من است هيچ برنده ای در اين ميان وجود نداشت. در واقع هيچ بازنده ای نيز در اين راًی گيری ديده نميشد. اما آنچه در اين ميان اهميت داشت آن بود که ما يک فرصت را برای حرکت روند صلح بجلو، حفظ کرده ايم.»

نماينده آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی در ادامه گفت «هنگامی که صلح خاورميانه بدست آيد، چيزی که همه ما خواهان آن هستيم، تنها صلح خاور ميانه و منطقه ای عاری از سلاح های اتمی نيست، بلکه تمامی جهان است.»

«اهود آزولای،» نماينده اسراييل در آژانس بين المللی انرژی اتمی، بنوبه خود گفت «من اين را يک موفقيت نمی شمارم، من اين را يک پيروزی در جهت يک دليل - در جهت نوعی تلاش سياسی - بحساب می آورم. در نتيجه اين امر يک موفقيت نيست.»

در اين راًی گيری ۴۶ راًی موافق نيز ديده ميشد. يک ديپلمات ارشد آمريکايی گفت که اين راًی گيری در چارچوب ادامه گفتگوهای صلح بين اسراييل و فلسطينی ها که از سوی آمريکا حمايت ميشود، اهميت داشت.

بيشتر کشورهای صنعتی و متحدين آنان عليه تصويب اين قطعنامه راًی منفی دادند، در حالی که کشورهای در حال توسعه از اين قطعنامه که از سوی کشورهای عرب حمايت ميشد، به آن راًی مثبت دادند.

علی اصغر سلطانيه رئيس هيئت نمايندگی ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی که کشور متبوع وی بهمراه گروه کشورهايی بود که شديداً از تصويب اين قطعنامه حمايت ميکرد، با وجود عدم تصويب قطعنامه، آن را يک پيروزی بحساب آورد.

در همين حال در نيويورک، کوين راد، وزير امور خارجه استراليا، در يک سخنرانی در مقابل مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواهان تلاش بيشتری برای خلع سلاح هسته ای و دستيابی به صلحی پايدار در خاورميانه شد. آقای راد از رهبران جهان خواست از «ظاهر سازی» دست بردارند و در عوض به وعده های خود، عمل کنند.

کوين راد روز شنبه از رهبران جهان خواست برای مقابله با مسائلی همچون تروريسم و گسترش سلاح های هسته ای، متحد شده و به وعده هايی که در سازمان ملل متحد داده اند، جامعه عمل بپوشانند. آقای راد در سخنرانی خود در مقابل ۶۵ اُمين مجمع عمومی سازمان ملل متحد، خطاب به رهبران جهان گفت انتظار دارد آنها تنها به حرف، اکتفا نکنند.

وزير امور خارجه استراليا گفت «ما بايد به گفته های خود عمل کنيم. اگر کنفرانسی در مورد خلع سلاح داريم، بايد خلع سلاح کند و تنها ادای اين کار را در نيآورد. اگر نشستی در مورد رسيدگی به تغييرات آب و هوايی داريم، بايد عمل کنيم و تنها حرف نزنيم. مسأله عمران نيز همين طور. در غير اين صورت سازمان ملل متحد اعتبار خود را از ديدگاه جهان و شهروندان خودمان، از دست می دهد.»

کوين راد در مورد مسأله خلع سلاح هسته ای به طور خاص به کشورهای ايران و کره شمالی اشاره کرد. آقای راد گفت «نقض معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای توسط کشورهايی همچون جمهوری خلق کره و ايران تهديد جدی و بالقوه عليه همه ما است. به همين دليل است که استراليا به شدت از تحريم های شورای امنيت عليه ايران و کره شمالی، حمايت می کند.»

وزير امور خارجه استراليا همچنين از کشورهايی که تا به امروز معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای را امضاء نکرده اند درخواست کرد، به آن بپيوندند.

آقای راد در بخش درگيری از سخنان خود به از سرگيری مذاکرات مستقيم اسراييل و فلسطينيان اشاره کرد و دو طرف را تشويق کرد از آنچه وی «فرصت تاريخی» پيش آمده خواند استفاده کرده و صلحی پايدار، برقرار کنند. اين در حالی است که روز يکشنبه مدت برنامه تعليق شهرک سازی در کرانه باختری رود اردن، به پايان رسيد. فلسطينی ها تهديد کرده اند که در صورت از سرگيری شهرک سازی ها، از دور مذاکرات خارج شوند، و اسراييل نيز اعلام کرده است که قصد تمديد توقف شهرک سازی ها را ندارد.

برنانکی: از رشد منفی اقتصاد آمريکا جلوگيری خواهيم کرد

بن برنانکی، رييس بانک مرکزی آمريکا ميگويد با توجه به تلاشهای آن بانک، از جمله خريد بيش از يک تريليون دلار از اوراق قرضه آمريکا، آهسته شدن رشد اقتصاد کشور دور از انتظار مقامات دولت است. او گفت که بانک مرکزی آماده است که در صورت نياز با اقدامات و تدابير جديدی از رشد منفی اقتصاد آمريکا، جلوگيری به عمل آورد.

در همين حال بيمه فدرال سپرده های بانکی آمريکا دو بانک ديگر را بست و تعداد بانک های ورشکسته در سال جاری را به ۱۲۷ بانک رساند. بستن ۵ اتحاديه از ۲۷ اتحاديه ارائه کننده وام به بانکها و ورشکستگی ۱۲۷ بانک نشان ميدهد که پس از گذشتن دوسال از اوج بحرانهای مالی آمريکا، هنوز سيستم مالی شکننده کشور درگير دارايی های مخاطره آميز است.

بازرسان اداره اتحاديه بانکداران ملی آمريکا می خواهند در ماه مارس دو شرکت وام دهنده عمده آمريکا موسوم به «بانکدار بانکها» را ملی اعلام کنند. آنها روز جمعه نيز بار ديگر کنترل سه اتحاديه عمده وام دهنده ديگر را که در آستانه ورشکستگی بودند، بدست گرفتند، و آنها را ملی اعلام کردند.

در خبری ديگر در آمريکا شرکت اتومبيل سازی هوندائی کره جنوبی، بعلت نقص فنی در سيستم فرمان، نزديک به ۱۴۰ هزار اتومبيل را بازخوانی کرده است. وزارت بازرگانی چين نيز روز يکشنبه اعلام کرد که از امروز، دوشنبه، برروی برخی از انواع مرغ های واراداتی آمريکا ۱۰۵ درصد ماليات برقرار خواهد کرد. وزارت بازرگانی چين طی صدور بيانيه ای در وبسايت خود برخی از شرکتهای آمريکايی را متهم کرد که مرغ های سوخاری وارداتی را به زير قيمت آنها در آمريکا به چين صادر و يا به اصطلاح تجارت بين المللی، آنها را به چين «دامپ» ميکنند، که اين امر دفاع از محصولات داخلی، يا پروتکشنيسم، محسوب می شود، و ناقض قوانين و مقررات سازمان تجارت جهانی است.

يکی ديگر از خبرهای اقتصادی مهم هفته گذشته بازگشت کوبا بسوی سرمايه داری بود. مقامات کوبا طرح های اقتصادی جديدی را مطرح ساخته اند که بر اساس آنها ارزش حجم توليدات بخش خصوصی را به سه برابر افزايش خواهد داد. يکی از اين تصميمات صدور ۲۵۰ هزار جواز شرکت های خصوصی جديد در دويست بخش مختلف در آن کشور است.

در عربستان سعودی نيز عليرغم نگرانی از تورم قيمتها، محمد ياسر رييس بانک مرکزی بخشی از تورم را ناشی از افزايش تقاضا در ماه رمضان خواند و گفت که رشد اقتصادی آن کشور در سال ميلادی جاری حدود ۳ و نيم درصد خواهد بود، که عمدتاً ناشی از ثبات قيمت نفت در سطح جهانی است.

اما در بازارهای مالی، هفته گذشته، برای چهارمين هفته متوالی، بر ارزش شاخص های عمده سهام در بازارهای بورس آمريکا، افزوده شد. اين افزايش عمدتاً ناشی از استقبال خريداران سهام از اعلام پشتيبانی رييس بانک مرکزی آمريکا از اقتصاد و نيز گزارش افزايش وسائل توليد در اين کشور بود. در همين حال هفته گذشته بازار بورس دوبی نيز شاهد افزايش بهای شاخص های عمده سهام به بالاترين سطح خود در چهار ماه گذشته بود.

مقام های کره شمالی نشست مهمی را در پيونگ يانگ تدارک می بينند

نمايندگان حزب کارگر کره شمالی، حزب حاکم آن کشور، در آستانه برگزاری يک گردهمايی بزرگ سياسی در پيونگ يانگ، گرد آمدند.

قرار است روز سه شنبه اعضاء حزب کارگر در بزرگترين گردهمايی چند دهه اخير کره شمالی حضور يافته و اعضاء «هيئت عالی رهبری» را برگزينند. کارشناسان خارج از کره شمالی پيش بينی کرده اند که کيم جونگ ايل، رهبر کره شمالی، از اين گردهمايی برای جلب حمايت از کيم جونگ اون، پسر سوم خود، استفاده خواهد کرد و مسير را برای رهبر شدن وی هموار خواهد کرد.

رسانه های رسمی کره شمالی به طور مستقيم به کيم جونگ اون، به عنوان جانشين احتمالی رهبری، اشاره نکرده اند، زيرا سخن گفتن در مورد جانشين رهبر، اصولاً بطور کلی در کره شمالی، سخن ناگفتنی يا به اصطلاح تابو، محسوب می شود.

نشست روز سه شنبه - فردا -- در کره شمالی اولين گردهمايی حزب حاکم از سال ۱۹۸۰ ميلادی تا کنون است. در آن نشست کيم ايل سونگ بنيانگذار کره شمالی، کنگره را مورد خطاب قرار داد و کيم جونگ ايل، فرزند وی، به جانشينی رهبر، برگزيده شد. آخرين گردهمايی نمايندگان حزب کارگر کره شمالی نيز در سال ۱۹۶۶ برگزار شد.

اکنون هفته ها ست که اعلاميه های برگزاری نشست روز سه شنبه در پيونگ يانگ، ديده می شوند. روز شنبه برای اولين بار تزئين آلاتی به منظور گراميداشت اين نشست در خيابان های پيونگ يانگ، مشاهده شد.

دولت کره شمالی از طريق رسانه ها در ماه ژوئن گذشته با اعلام برنامه برگزاری اين گردهمايی تاکيد کرده بود که نشست در اوائل ماه سپتامبر برگزار خواهد شد. هيچ توضيحی در مورد به تاخير افتادن گردهمايی و نهايتا برگزاری آن در ۲۸ ماه سپتامبر، داده نشده است.

ماه آينده مقارن با ۶۵ اُمين سالگرد تشکيل حزب کارگران کره شمالی است و قرار است به اين مناسبت مراسم گوناگون بزرگی در آن کشور، برگزار شود.

اگر شما ورزشکار هستید و مایلید در دانشگاه های آمریکا تحصیل کنید واز طریق ورزش بورس تحصیلی بگیرید، به ما بگویید در چه رشته ورزشی فعالیت می کنید، تا دانشگاه های برتر آمریکا در رشته مورد نظرتان را به شما معرفی کنیم.
برای این منظور تنها از ایمیلvarzesh@voanews.com استفاده کنید و در قسمت موضوع ایمیل نیز، نام رشته ورزشی خود را قید کنید.
**********

هنرمندان، ورزشکاران و شخصیتهای ایرانی به سئوالهای شما پاسخ می دهند. سئوالهای خود را از فرامرز اصلانی با عنوان "سئوال هفته" Question of the Week به ايميل آدرس: q10@voanews.com ارسال کنيد.
پاسخهای داريوش به پرسشها را از اينجا ببينيد.
**********

شبکه خبری فارسی صدای آمريکا آخرين خبرها و ويديوهای روز را روی تلفن موبايل، يا هر وسيله اينترنتی دستی ديگر، بطور رايگان عرضه می کند. لطفأ به آدرس سايت جديد موبايل صدای آمريکا توجه کنيد:

pnn.voa.mobi

DIT - پراکسی

Ultrareach - نرم افزار اولترا ريچ را از اينجا دانلود کنيد

UltraVOAPersian96

PSIPHON - نرم افزار

http://bit.ly/9XBTr

https://3241257.net/a.php?token=
cb57eb84c442fc36aa0af64235bdc17f

نرم افزار فيلترشکن

www.voanews.com/persian
/parvaaz.cfm

وبلاگ ها

راهروهای کنگره
http://voacapitol.blogspot.com

نوشته ها و خوانده ها
http://pnnketab.blogspot.com

روی خط
http://rooyekhat.blogspot.com

زنگ ورزش
http://zangevarzesh.blogspot.com

پيچ در پيچ
http://peechdarpeech.blogspot.com

روزنگار
http://sigarchi.net/roznegar

ماهواره های صدای آمريکا

لطفاً توجه داشته باشید که صدای آمریکا از مشکلاتی که بر سر راه دریافت برنامه های شبکه خبری فارسی صدای آمریکا از طریق ماهواره ها قرار دارد، آگاه است، و با استفاده از همه امکانات خود در تلاش است که دسترسی به برنامه های تلویزیونی خود را با استفاده از تکنولوژی و مراجعه به تشکیلات و سازمانهای حقوقی و قانونی امکان پذیر سازد.
متاسفانه آنگونه که برخی از تماشاگران برنامه های تلویزیونی ما تصور میکنند برداشتن موانعی که بر سر این راه قرار دارد به آسانی میسر نیست، چرا که مشکلات فنی و پخش پارازیت بر روی ماهواره هائی که برنامه های ما را به شما میرساند از سوی جمهوری اسلامی ایران ایجاد میشود و مرکز ایجاد اختلال در ایران قرار دارد. همانگونه که بسیاری اطلاع دارند این مشکل برای بی  بی  سی و صدای آلمان نیز وجود دارد، و آنها نیز به اتفاق صدای آمریکا در رفع این مشکل تلاش می کنند.

Arabsat/Eurobird 8 (25.5 Deg East)

Downlink Frequency: 11,585 MHz

FEC: 3/4

Symbol Rate: 27.500 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 175

Eutelsat W3A (7 Deg East)

Downlink Frequency: 10,720.75 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 22.0 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Asiasat - 3 (105.5 Deg E)

Downlink Frequency: 4,040 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 20.4 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 415

Telstar 12 (15 Deg W)

Downlink Frequency: 11,566.63 MHz

FEC: 2/3

Symbol Rate: 2.22 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 1

Telstar 12 (15 Deg W)

Downlink Frequency: 12,608 MHz

FEC: 2/3

Symbol Rate: 19.279 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Nilesat (AB4) - (7 Deg W)

Downlink Frequency: 11,355 MHz

FEC: 3/4

Rate: 27.5 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 1004

 

در اين ايميل

خبرها
ايران
آمريکا
آمريکای لاتين
اروپا
خاورميانه
آسيا
آفريقا
مناطق ديگر
هنر و فرهنگ
حوادث و بلايا
اقتصادي
آموزش
محيط زيست
بهداشت
حقوق بشر
نيروی کار
سياست
مذهب
علم و فن آوری
مسايل اجتماعی
ورزش
زنان

فسخ آبونمان

اگرنمی خواهيد اين ايميل را دريافت کنيد فسخ آبونمان

کمک می خواهيد؟

اگر در مورد اين ايميل پرسشی داريد به ankbut@voanews.com اطلاع دهيد.

صفحه نخست سايت از نو طراحی شده است تا دسترسی به اخبار و اطلاعات، ويديو، و برنامه های صدای آمريکا را تسهيل کند.

فسخ آبونمان | خبرهای بيشتر