سلام ، چند روز پيش مي خواستم مطلبي رو تو سايت بالاترين بذارم ولي به خاطر اينكه عضويت آن بسته شده بود نتونستم اين كارو بكنم به فكر اين كار افتادم.
شما مي توانيد پيام هاي خود را مستقيما با استفاده از ايميل بر روي اين وبلاگ بگذاريد . روش كار خيلي ساده است ،پيام هاي خود را به اين آدرس alirezairf.social@blogger.com ميل كنيد.
فقط به مباني اخلاقي خود و ديگران احترام بگذاريد



۱۳۸۹ بهمن ۲۶, سه‌شنبه

News from VOA in Persian

مهم ترين خبرها

نخست وزیر ایتالیا محاکمه می شود

یک قاضی ایتالیایی دستور محاکمه سیلویو برلوسکونی نخست وزیر به اتهام پرداخت پول به یک دختر ۱۷ ساله مراکشی برای سکس و سواستفاده از قدرت را صادر کرده است.

این مقام قضایی روز سه شنبه در میلان زمان محاکمه را روز ۶ آوریل اعلام کرد. برلوسکونی تاکنون این اتهام را تکذیب کرده و دختر جوان نیز گفته است رابطه ای با نخست وزیر نداشته است. برلوسکونی همچنین به سواستفاده از قدرت برای آزادی این دختر از زندان متهم شده است. روسپیگری در ایتالیا قانونی است، اما پرداخت پول برای سکس به دختران کمتر از ۱۸ سال غیر قانونی است. برلوسکونی همه این اتهام ها را سیاسی خوانده است.

چالش کنونی پرزيدنت اوباما-تصويب بودجه سال آينده آمريکا

پرزيدنت باراک اوباما بودجه فدرال ۳ تريليون و ۷۳۰ ميليارد دلاری سال ۲۰۱۲ کشور را به کنگره آمريکا ارائه کرد، که در آن کاهش کسری بودجه و افزايش رشد اقتصادی کشور در نظر گرفته شده است. لايحه بودجه فدرال سال ۲۰۱۲ دولت بيدرنگ قانونگزاران آمريکا را به بحث و جدل سختی واداشته است. اکثر قانون گذاران جمهوری خواه، که مجلس نمايندگان آمريکا را کنترل ميکنند، به دليل هزينه های هنگفت و بقول آنها ناديده گرفته شدن کسری فاحش بودجه کشور، تصويب لايحه بودجه سال آينده کشور را سخت به چالش گرفته اند.

پرزيدنت اوباما می گويد لايحه بودجه سال ۲۰۱۲ با قطع و يا کاهش هزينه های غير ضروری کسری بودجه کشور را بشدت کاهش خواهد داد. پرزيدنت اوباما تأکيد کرد که به تعهدات خود عمل خواهد کرد و وی لايحه بودجه را پيش درآمدی برای بازسازی اقتصادی آمريکا و مقابله با کسری بودجه کشور خواند. رئيس جمهوری آمريکا گفت که نميتوان آينده اقتصادی کشور را قربانی کاهش بودجه برنامه های حياتی کشور کرد.

ولی پال رايان، قانون گذار جمهوريخواه مجلس نمايندگان، بحران کسری بودجه و  بدهیهای سرسام آور آمريکا را ناشی از هزينه های بالای دولت خواند و خواستار کاهش بيشتر و سريعتر کسری بودجه کشور شد.

در خبری ديگر، ديدار ماهانه وزيران دارائی اتحاديه اروپا روز سه شنبه، يک روز پس از آنکه آنها در مورد صندوق کمکهای اضطراری اتحاديه اروپا، بنام صندوق «مکانيسم ثبات اروپا» به توافق رسيدند، در بروکسل برگزار شد. وزيران دارائی ۱۷ کشور حوزه يوروی اتحاديه اروپا روز گذشته موافقت کردند که بمنظور ارائه وام های اضطراری به کشورهای عضو، از سال ۲۰۱۳ يک صندوق اعتباری  بنام «مکانيسم ثبات اروپا» به اعتبار ۵۰۰ ميليارد يورو ايجاد کنند. اعتبار اين صندوق را کشورهای عضو اتحاديه اروپا، صندوق بين المللی  پول، و بخش خصوصی تأمين خواهند کرد.

اما در مصر، عليرغم قيام افتخار آميز مردم، کسادی گسترده ای صنعت جهانگردی اين کشور را فرا گرفته و راهنمايان و  شرکتهای توريستی  از کار بيکار شده مصری مصراً خواستار بازگشت توريست ها به اين کشور هستند.  صنعت توريسم و کارهای خدماتی  ۵۰ درصد اقتصاد مصر را تشکيل ميدهند.

واکنش فرانسه و اتحادیه اروپا نسبت به سرکوب مردم ایران

 مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ایران خواسته تا معترضان دولت اجازه برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز را داشته باشند.

کاترین آشتون روز سه شنبه و یک روز پس از آن که رسانه ها از سرکوب گسترده معترضان در تهران خبر دادند این درخواست را اعلام کرده است. شاهدان عینی گفته اند نیروهای امنیتی ایران برای متفرق ساختن معترضان در تهران از گاز اشک آور وسلاح گرم استفاده کرده اند. در بیانیه دفتر خانم اشتون تصریح شده آزادی بیان و حق برپایی تجمع های مسالمت آمیز از حقوق اساسی ملتهاست و نباید نادیده گرفته شود.

در همین حال فرانسه نیز سرکوب معترضان در ایران را محکوم کرده است.  سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه روز سه شنبه گفت ما با اعمال خشونت علیه تظاهرکنندگان مخالفیم و می خواهیم معترضان بازداشت شده نیز آزاد شوند.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران سرکوب معترضان را محکوم کرد

«کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران» از نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی خواست تا بهره گیری از زور بی حد و حصر، هراس افکنی و بازداشت های خودسرانه معترضان آرام را متوقف کند.

«کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران» روز ۲۵ بهمن با انتشار بیانیه ای مقامات جمهوری اسلامی را متهم کرد در حالی ادعای حمایت از مردم مصر را دارند که حق آزادی تجمعات مردم ایران را نقض می کنند.

این نهاد مدافع حقوق بشر در ایران ضمن اشاره به گردهمایی هزاران تن از شهروندان تهران و چندین شهر بزرگ دیگر ایران برای ابراز همبستگی با مردم مصر و تونس در این بیانیه می نویسد:« نیروهای امنیتی ایران تظاهرکنندگان سراسر کشور را سرکوب کردند و براساس گزارش های رسیده از گاز اشک آور، شلیک گلوله رنگ، چوب، باتوم های برقی و مواد منفجره (علیه مردم تظاهرکننده) استفاده کردند. گزارش هایی مبنی بر کشته شدن یک نفر نیز منتشر شده است.»

آرون رودز، سخنگوی «کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران» خاطرنشان کرده است: «سرکوب امروز تردیدی باقی نمی گذارد که دولت ایران مصمم است مخالفان خود را به هر هزینه ای و با اعزام تعداد وسیعی از نیروهای پلیس، بسیج  و نیروهای اطلاعاتی لباس شخصی سرکوب کند و مردمی را که براساس حقوق مشروع خود خواهان برگزاری تجمعات هستنتد را با اعمال خشونت به سکوت وادارد.»

آقای رودز افزوده است تظاهرکنندگان در ایران به این دلیل به خیابان ها ریختند که از رویدادهای مصر و تونس انرژی گرفته بودند.

سخنگوی کمپین خاطرنشان کرده است دولت ایران که از حسنی مبارک به دلیل نقض حقوق مردم مصر انتقاد می کند، خود هم اکنون با بهره گیری از خشونت، ایجاد رعب  و وحشت و بازداشت قصد دارد شهروندانی را که نظر خود را در خیابان ها ابراز می کنند، به سکوت وادارد.

در بخشی از بیانیه «کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران» به نقل از یک فعال ایرانی آمده است بنا به گزارش های رسیده دو فعال اینترنتی که به هماهنگی اعتراض ها کمک کرده بودند، مورد ضرب و شتم نیروهای امنیتی قرار گرفتند و به بیمارستان منتقل شدند، اما پس از آن مفقود شدند.

بنا به گزارش های رسیده به دفتر این کمپین، نیروهای امنیتی ایران در تلاشی به منظور تحت الشعاع قرار دادن تظاهرات در شهرهای بزرگ کشور تعداد زیادی از فعالان و تظاهرکنندگان را بازداشت کردند. محسن برزگر و حسین ضامن ضرابی  دو تن از این فعالان هستند که بنا به گزارش این بیانیه بازداشت و به محل نامعلومی برده شده اند.

برگزاری گردهمایی های ۲۵ بهمن به تهران محدود نبود و تظاهرات گسترده ای در شهرهای اصفهان، شیراز، مشهد، کرمانشاه و  گیلان نیز برگزار شد.

آقای رودز در پایان بیانیه «کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران» تاکید کرده است: «عدم تحمل و مدارای دولت ایران برای برگزاری تظاهرات عمومی شوک آور است. مقامات باید هرچه سریع تر به سرکوب این گردهمایی های اعتراضی پایان دهند و متحدان ایران نیز، همانگونه که از مصر انتظار می رفت، باید بر اصل احترام به حقوق بشر در ایران پافشاری کنند.»


قانونگذاران ایران خواهان اعدام رهبران اوپوزیسیون شده اند

شماری از قانونگذاران ایران خواسته اند رهبران اوپوزیسیون به دلیل سازمان دادن تجمعات ضد دولتی در چندین شهر در روز دوشنبه، اعدام شوند.

قانونگذاران محافظه کار روز سه شنبه گفتند میر حسین موسوی و مهدی کروبی باید بدلیل «فتنه گری» محاکمه شوند. آنها مردم را دعوت کرده بودند به نشانه همبستگی با قیام های اخیر در کشورهای عربی تظاهراتی برپا کنند.
رسانه های دولتی گزارش می دهد بیش از ۲۰۰ قانون گذار با امضای بیانیه ای خواهان محاکمه رهبران اوپوزیسیون شدند. تلویزیون دولتی ویدیویی از برخی از آنها را که شعار می دادند «مرگ بر موسوی، مرگ بر کروبی» پخش کرد.
روز دوشنبه هزاران فعال با نادیده گرفتن ممنوعیت های دولت در حمایت از قیام های اعراب علیه دولت های دیکتاتوری در تظاهرات شرکت کردند.
پیشتر، منابع اوپوزیسیون در ایران گفتند بنظر می رسد نیروهای امنیتی در گردهمایی های روز دوشنبه، صدها فعال ضد دولتی را دستگیر کرده اند.
وب سایت میر حسین موسوی می گوید گزارش های تایید نشده ای از دستگیری صدها نفر دریافت کرده است.

رسانه ها می گویند در اعتراضات روز دوشنبه ۲ تن کشته شدند و ۹ نفر از ماموران امنیتی از جمله زخمی شدگان هستند. چندین وب سایت اوپوزیسیون بنقل از احمد رضا رادان، معاون نیروی انتظامی می گویند دست کم حدود ۱۵۰ نفر دستگیر شده اند.
او همچنین می گوید یک گروه ممنوعه اوپوزیسیون به تجمعات پیوست و بسوی پلیس آتش گشود.
خبرگزاری نیمه رسمی فارس می گوید «فتنه گران» در میان معترضین در تهران بسوی رهگذران تیراندازی کردند، یک تن را کشتند و چندین نفر را مجروح کردند. دیگر رسانه های دولتی گفتند تجمعات زمانی که گروه های طرفدار دولت در خیابان ها جمع شدند، به پایان رسید.
شاهدان می گویند نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان، که برخی از آنها در شعارهایی رهبران ایران را با حکام برکنار شده در مصر و تونس مقایسه می کردند، به گاز اشک آور و تفنگ های ساچمه ای متوسل شدند.
فعالان اوپوزیسیون همچنین شعار «مرگ بر دیکتاتور» را فریاد می کشیدند.
نیروهای امنیتی روز دوشنبه خانه های موسوی و مهدی کروبی را محاصره کردند و مانع از آن شدند به گردهمایی ها ملحق شوند.
علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی آمریکا و متحدان آنرا متهم کرد که از جنبش اوپوزیسیون در ایران بعنوان ابزاری برای تحریک ناآرامی استفاده می کنند.
هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا تظاهر کنندگان ایرانی را بعنوان افرادی شجاع ستود و از دولت ایران خواست با بازکردن نظام سیاسی خود از مصر پیروی کند. ویلیام هیگ وزیر امور خارجه بریتانیا ایران را ترغیب کرد خویشتنداری بکار برد و به مردم اجازه دهد نظریات و افکارشان را آزادانه بیان کنند.
منابع اوپوزیسیون می گویند فعالان ضد دولتی در شهرهای دیگر، از جمله اصفهان، شیراز و کرمانشاه نیز راه پیمایی کردند.
عبدالله گل رییس جمهوری ترکیه روز دوشنبه در آغاز دیداری از تهران، از دولت های منطقه ای خواست به درخواست های مردم خود توجه کنند، با این حال مشخصا از ایران نام نبرد.

ايران و ترکيه توافق های اقتصادی امضا کردند

روز دوشنبه تالار آینه وزارت کشور، شاهد بزرگترین توافق اقتصادی دوجانبه، میان دو کشور ایران وترکیه بود.

در پی گفتگوی دوو نیم ساعته عبدل الله گل، وهیات همراه وی، با مقامات دولت ایران به سرپرستی محمود احمدی نژاد توافق شد تا حجم روابط تجاری دو كشور از ده ميليارد دلار در سال گذشته فراتر رفته و به مرز سی ميليارد دلار افزاریش یابد و سرمايه‌گذاری‌هايی نیز در زمينه‌های گوناگون همچون برق و انرژی انجام گیرد.

محمود احمدي‌نژاد در کنفرانس خبری برگزار شده، پس ازامضاء این توافق ها، ضمن اشاره به همكاری ‌های امنیتی میان دو کشور تصریح کرد ايران از حقوق تركيه در همه مجامع بين‌المللی حمايت کرده و اطمینان دارد، تركيه نيز از حقوق ملت ايران در تمام مجامع بين‌المللی دفاع می‌كند.

وی همچنین از مواضع ترکيه در مورد مسائل هسته‌ای ايران سپاسگزاری کرد و نشست ۱ + ۵ در استانبول را يک «موفقيت» خواند.

اين در حالی است که کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، در پايان مذاکرات هسته‌ای گفته بود کشورهای ۱ + ۵ از موضع ايران در گفت‌و‌گوها «دل‌سرد‌» شده اند، چرا که پيش شرط‌های ايران غير قابل پذيرش است.

رييس‌جمهوری تركيه نیز با ابراز خرسندی از توافقات صورت گرفته اعلام کرد، در این سفر هیات سيصد نفره ای از وزرا، اعضای گروه دوستی پارلمانی، نويسندگان برجسته، كارفرمايان و تجار بزرگ تركيه وی را همراهی می‌كنند.

عبدالله گل، فردا تهران را به مقصد اصفهان و تبريز ترک خواهد کرد و پس از آن به سفر چهار روزه خود پایان خواهد داد.

به اعتقاد کارشناسان، پس از اعمال تحریم های گستره علیه ایران به دلیل فعالیت های هسته ای تهران، دولت از هر گونه توافق اقتصادی، نظير توافق کنونی، برای رفع موقت مشکلات اقتصادی استقبال می کند.

خبر توافق های صورت گرفته میان مقامات ایران با کشور ترکیه، در حالی منتشر می شود، که مقامات دولت ایران هیچ جزئیاتی از این توافقات و یا تحلیل کارشناسانه نسبت به لزوم و یا تاثیرات آن در آینده اقتصادی ایران ارائه نکرده اند.

از این رو تاثیر قراردادها برکل اقتصاد ایران و منافع آن برای ایران همچنان در پرده ای از ابهام قرار دارد.

وال استريت جورنال: برای ايرانيان پيروزی مردم مصر در روز ۲۲ بهمن طنز تلخی بود

گروههايی از مردم ايران روز دوشنبه در حالی برای پشتيبانی از جنبشهای دموکراسی خواهانه در تونس و مصر به خيابان ها ريختند که به نوشته نيويورک تايمز، رهبران جمهوری اسلامی پيشاپيش، تظاهرات را غيرقانونی خوانده؛ و اعلام کردند به شديدترين وجهی با تظاهرکنندگان برخورد خواهند کرد. وال استريت جورنال می نويسد برای ايرانيانی که با دقت تحولات مصر را دنبال می کردند، پيروزی مردم مصر در روز ۲۲ بهمن، طنز تلخی بود؛ که خاطره انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ و جنبش دموکراسی خواهانه سال گذشته را پيش چشم آنان، زنده کرد. اما در کنار احساساتی همچون باليدن به قدرت مردم؛ هيجان ساختن تاريخ و انديشه فرداهای بهتر -- که ايرانيان به خوبی با آن آشنا هستند-- بسياری با نگرانی به اين فکر می کنند که آنچه در فردای پيروزی روی خواهد داد، به همان اندازه پيروزی، اهميت دارد. آيا انقلاب به وعده های خود عمل خواهد کرد؟ يا به بيراهه کشيده خواهد شد؟ اين روزنامه يادآوری می کند که مردمی که انقلاب سال ۵۷ را برپا کردند -- همچون مردم امروز مصر-- خواستار آزادی و دموکراسی بودند. اما پس از سی و دو سال، هنوز نتوانسته اند دموکراسی را با مذهب و ايدئولوژی آشتی دهند.

روزنامه فرانسوی لوموند خبر می دهد که تشکل موسوم به «هماهنگی ملی برای تغيير و دموکراسی در الجزاير» مردم را فراخوانده است که تا «سرنگونی رژيم ديکتاتوری» هر شنبه در پايتخت الجزاير به خيابان ها بريزند. به نوشته گاردين «ديروز مصر، امروز الجزاير» شعار مردم الجزاير است که با الهام از قيام مردم مصر، شجاعانه به پا خاستند و نخستين شکاف را در ديوار رژيم ارعاب و وحشت يازده ساله عبدالعزيز بوتفليقه، ايجاد کردند. وزير امور خارجه الجزاير می گويد وضعيت فوق العاده در اين کشور ظرف چند روز آينده خاتمه خواهد يافت. حدود ۱۹ سال است که در الجزاير وضعيت فوق العاده برقرار است. وزارت امور خارجه آمريکا روز يکشنبه از نيروهای انتظامی الجزاير خواست خويشتنداری از خود نشان داده و با تظاهرکنندگان درگير نشوند. پی جی کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، روز يکشنبه گفت واشنگتن از آنچه که او حق جهانشمول مردم الجزاير در آزادی بيان و اجتماعات خواند، حمايت می کند -- حقوقی که شامل آزادی تجمع و بيان حتی ابراز عقيده بر روی اينترنت نيز ميشود. وزارت امور خارجه آمريکا ميگويد اين حقوق بايد رعايت شوند و وضعيت آنکشور را از نزديک دنبال خواهد کرد. به رغم ممنوعيت اعتراضات، تظاهرات ضددولتی در الجزاير ادامه دارد.

يمن نيز از موج دموکراسی خواهی که در منطقه شکوفا شده مصون نمانده و دستخوش تظاهرات بوده است. فعالان اپوزيسيون يمنی روز دوشنبه چهارمين روز پياپی اعتراضات خيابانی خود را در صنعا پايتخت يمن آغاز کردند. آنان خواستار برکناری علی عبدالله صالح، رييس جمهوری يمن، هستند. دست کم هزار دانشجو، وکيل و فعال مدنی از دانشگاه صنعا به سوی مرکز شهر راه پيمايی کردند. اين گروه تظاهرکننده با الهام از شعارهايی که در تظاهرات مصر داده شد شعارهای ضد علی عبدالله صالح سردادند و به اعتراض نسبت به ارتشای گسترده دولتی پرداختند. همچنين گروهی از طرفداران رييس جمهوری يمن روز دوشنبه درصنعا گردآمدند تا با مخالفان رييس جمهوری مقابله کنند. پليس يمن کوشيده است تا گروههای رقيب را از يکديگر جدا نگهدارد. علی عبدالله صالح سفر ماه آينده خود به واشنگتن را تا اطلاع ثانوی لغو کرده است. در اين ميان آمريکا حضور القاعده در آنکشور -- موسوم به القاعده شبه جزيره عربستان-- را تهديدی عمده برای خود ميداند؛ از اينرو آمريکا تصميم گرفته است آموزشهای نظامی ضدتروريسم به نيروهای ارتش يمن دهد. آخرين نفر که از سوی آن گروه قصد اجرای حمله ای به آمريکا داشت عمر فاروق عبدالمطلب بود که مواد منفجره را در لباس زير خود پنهان کرده بود و قصد داشت در هواپيمايی عازم آمريکا آنرا منفجر کند.

اردن ديگر کشوری است که آمريکا شرايط آنرا تحت نظر دارد و با توجه به دوستی بلندمدت دو کشور، ويليام برنز، معاون سياسی وزارت امور خارجه، را به آنکشور اعزام کرد. آقای برنز که جمعه و شنبه گذشته در امان بود با پادشاه، نخست وزير، وزير امور خارجه و رهبران جوامع مدنی آنکشور در خصوص مسائل جاری در مصر و ديگر موضوعات منطقه ای و دوجانبه گفتگو کرد. ويليام برنز که سابقاً سفير آمريکا در اردن نيز بوده است از اصلاحاتی که ملک عبدالله قصد اجرای آنرا دارد، استقبال کرده است. از طريق آقای برنز دولت آمريکا گفته است از اصلاحات سياسی و اقتصادی جدی، مستمر و فراگير اعلام شده، حمايت ميکند.

اما در سواحل دريای مديترانه، سالگرد ترور رفيق حريری نخست وزير ترور شده لبنان است. کاخ سفيد و وزارت امور خارجه آمريکا بيانيه هايی جداگانه به اين مناسبت صادر کرده اند و خواسته اند دولت آتی آنکشور با همکاری و تسهيل کار دادگاه ويژه رسيدگی به ترور حريری آرمانهای شهروندان آنکشور را محترم بشمارد. بنوشته هيلاری کلينتون ديدگاه رفيق حريری فرای مذهب و قوم بود و برای مردم خود وارد ميدان سياست شده بود.

در کرانه غربی رود اردن نيز دولت خودگردان فلسطينی به منظور تجديد ساختار خود، روز دوشنبه استعفای خويش را به محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی، تسليم کرد. مقامهای فلسطينی می گويند انتظار دارند، آقای عباس به سلام فياض، نخست وزير دولت خودگردان فلسطينی، اجازه دهد تا با مشورت و صلاحديد جناحهای مختلف فلسطينی، کابينه ای جديد تشکيل دهد، اقدامی که ممکن است ماهها به طول بيانجامد. گفته می شود آقای عباس نيز همسو با ساير رهبران جهان عرب که تحت تأثير تحولات اخير مصر و با توجه به کناره گيری حسنی مبارک در نتيجه اعتراضات مردم، ناچار به انجام پاره ای اصلاحات سياسی شده اند، با تشکيل يک کابينه جديد موافقت کرده است. صائب عريقات، مذاکره کننده ارشد فلسطينی، افشای مدارکی توسط شبکه تلويزيونی الجزيره داير بر تن دادن رهبران فلسطينی به امتيازات بيش از حد به اسراييل در گفتگوهای صلح را دليل عمده استعفای خود در روز شنبه، عنوان کرد. آقای عريقات می گويد مدارکی که وبسايت ويکی ليکس منتشر کرده و در شبکه الجزيره بازتاب يافت از دفتر وی به بيرون درز کرده است. برپايه اخبار منتشر شده، محمود عباس، رهبر تشکيلات خودگردان، در سال ۲۰۰۸ ميلادی در زمينه ادعای مالکيت فلسطينيان بر اورشليم شرقی و بازگشت آوارگان فلسطينی به سرزمين های اشغالی بيش از حد به اسراييلی ها، امتياز داده است.

اما در مصر، دولت موقت آن کشور روز يکشنبه برای اولين بار پس از کناره گيری حسنی مبارک در قاهره تشکيل جلسه داد و در پاسخ به تقاضای مردم آن کشور، رهبران نظامی مصر، پارلمان آن کشور را منحل و قانون اساسی را به حالت تعليق، در آوردند. هزاران تن ازجمله پليس مصر روز دوشنبه درقاهره گرد آمدند . تعداد کسانی که درميدان تحرير آن شهر تجمع کردند بسيار کمتراز دهها هزار تنی بود که طی چند هفته اخير آنجا گردآمده بودند. در نقاط ديگر مصر پليس آن کشور به گروههای بزرگ مردم پيوست که طی دو هفته گذشته به اعتصاب دست زدند و خواهان شرايط بهتر کار و حقوق بيشتر شدند. يک منبع نظامی مصر به خبرگزاری رويترز گفت که ارتش قصد دارد جلسات اتحاديه های کارگری را ممنوع کند و افزود که چنين جلساتی ممکن است به هرج و مرج و بی نظمی بيانجامد. فعالان اپوزيسيون مصر می گويند شورای ارتش به آنها گفته است که کميته ای طی ده روز به متمم های قانون اساسی مصر که قرار است درآنها تغييراتی ايجاد شود، رسيدگی می کند.

در همين حال در آمريکا به رغم حمايت از پاسخ درخوری که پرزيدنت اوباما به بحران مصر نشان داده است بعضی از جمهوريخواهان، آژانس های اطلاعاتی آمريکا را در مورد بهتر لمس نکردن اوضاع در مصر و منطقه به باد انتقاد گرفته اند. جان بينر، رييس مجلس نمايندگان آمريکا، می گويد بايد ارزيابی مجددی در اينباره صورت گيرد. با اينهمه سناتور جان مک کين، ديگر قانونگذار جمهوريخواه، می گويد ما هنگاميکه قصور دولت مصر را در روند دموکراتيزه کردن کشور مشاهده کرديم بايد انتظار چنين اتفاقاتی را می داشتيم. سناتور مک کين در بخش ديگری از سخنان خود پرزيدنت اوباما را در مورد وقايع بعد از انتخابات رياست جمهوری ايران در دو سال پيش مورد انتقاد قرار داد و گفت: «هنگاميکه پرزيدنت اوباما از حمايت مردم در خيابانهای تهران سر باز زد، زمانيکه يک دختر جوان در خون خود غلطيد که جهان نظاره گر آن بود و اين دولت چيزی نگفت، اين امر پيام بسياری بدی را به تمام ديکتاتوری ها فرستاد.» آقای مک کين می افزايد ما بايد صدای رسای آنها می بوديم همانگونه که رونالد ريگان صدای رسای مردمی شد که در پشت پردۀ آهنين قرار داشتند. اشارۀ آقای مک کين به مردم کشورهای بلوک شرق پس از جنگ جهانی دوم است. روز شنبه کاخ سفيد آمريکا با صدور بيانيه ای از دولت ايران خواست تا به مخالفان اجازۀ برگزاری تظاهرات بدهد. در بيانيه ای که توسط تام دانيلون، مشاور امنيت ملی، و از سوی کاخ سفيد منتشر شد آمده است که آنها به مخالفان اجازۀ تظاهرات نخواهند داد، به عبارت ديگر دولت ايران چيزی را که برای مردم مصر با ارزش قلمداد می کند برای مردم کشور خود غيرقانونی می داند. در اين بيانيه آمده است ما از دولت ايران می خواهيم تا به مردم ايران اجازه دهد با استفاده از حقوق جامع خود، تجمعات، تظاهرات و ارتباطات صلح آميزداشته باشند، همچنان که مردم مصر از آن برخوردار شدند. سناتور مک کين روز يکشنبه گفت: «اصرار مردم ايران برای برگزاری تظاهرات مبين پخش تمايلات مردم مصر در منطقه و خبر بسيار بزرگيست.»

هافينگتن پست نوشته است وزارت خارجه آمريکا در همنوايی با جنبش های دموکراسی خواهانه در خاورميانه، بخش تويتر به زبان فارسی را راه اندازی کرده است تا با توجه به محدوديت های رسانه ای در ايران، مردم بتوانند با استفاده از رسانه های اجتماعی با يکديگر در ارتباط قرار گيرند.

پنجمین روز تظاهرات در یمن

در صنعا، پایتخت یمن، هزاران فعال اوپوزیسیون در پنجمین روز اعتراضات جمع شده اند و بر خواست خود برای انجام اصلاحات سیاسی و برکناری علی عبدالله صالح رییس جمهوری تاکید می گذارند.
روز سه شنبه حدود ۳ هزار معترض، که اکثرا دانشجو بودند، از دانشگاه صنعا بطرف کاخ ریاست جمهوری براه افتادند، اما پلیس راه آنها را بست. صدها نفر از طرفداران دولت، که برخی مسلح به چماق بودند، با مخالفان روبرو شدند و زدوخورد بین آنها در گرفت.
پلیس یمن در کوشش برای متفرق ساختن معترضین به طرفداران دولت پیوست. دست کم سه نفر زخمی شدند. یک قانونگذار اوپوزیسیون می گوید طرفداران صالح در جریان درگیری به او حمله کردند. دو طرف روز دوشنبه نیز به زدوخورد پرداختند.
اعتراضات علیه صالح از روز جمعه، زمانی که مردم استعفای حسنی مبارک رییس جمهوری مصر را جشن گرفتند، شدت یافته است. صالح، که از سال ۱۹۷۶ در قدرت بوده است، در اوایل فوریه اعلام کرد پس از پایان دوره فعلی اش در سال ۲۰۱۳، دوباره کاندید ریاست جمهوری نخواهد شد.

نمايندگان مجلس شورای اسلامی خواستار اعدام رهبران اپوزيسيون شدند

قانونگذاران ايران خواستار آن شده اند که برای رهبران اپوزيسيون به اتهام سازماندهی تظاهرات ضددولتی در روز دوشنبه که در چند شهر ايران برپا شده بود، مجازات اعدام در نظر گرفته شود.

نمايندگان محافظه کار مجلس شورای اسلامی ايران روز سه شنبه اعلام کردند که ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، رهبران اپوزيسيون، بايستی به اتهام راه انداختن شورش، جرمی که مجازات اعدام در بر دارد، محاکمه شوند. دو اصلاح طلب ايران برای تظاهرات روز دوشنبه در تهران و نقاط ديگر ايران در حمايت از خيزش های اخير در کشورهای عربی عليه دولت های ديکتاتوری خاورميانه، دعوت به راه پيمايی کرده بودند.

احمد رضا رادان، رييس پليس ايران، از بازداشت معترضان خبر داد اما تعداد بازداشت شدگان را اعلام نکرد. وی همچنين گفت يک گروه ممنوعه با تيراندازی بسوی پليس رهگذری را کشته و ۹ تن از مأموران امنيتی را مجروح کرده است. اين رويداد مستقلاً تأييد نشده است.

علی لاريجانی، سخنگوی مجلس شورای اسلامی، آمريکا و متحدان را متهم کرد که از اپوزيسيون ايران بمثابه ابزاری برای راه انداختن ناآرامی در کشور، استفاده می کنند.

دارايی چند ده ميليارد دلاری خانواده حسنی مبارک در سوئيس بلوکه شد

داراييهای حسنی مبارک، رييس جمهوری برکنار شده مصر، و وابستگان وی در بانکهای سوييس مسدود شد و مسؤلان مبارزه با فساد مالی از ساير کشورهای جهان خواستار انجام اقدام مشابهی شده اند.

گرچه در حال حاضر، ميزان سرمايه و داراييهای خانواده مبارک هنوز مشخص نيست، اما طبق شواهد موجود، مجموع داراييهای وی از مرز ۷۰ ميليارد دلار فراتر می رود.

در صورت صحت شايعات مربوط به ميزان سرمايه و داراييهای موجود خانواده مبارک، که گفته می شود از مرز ۷۰ ميليارد دلار فراتر می رود، می توان مدعی شد که وی از لحاظ ميزان ثروت گوی سبقت را از بيل گيتس، بانی شرکت نرم افزار کامپيوتری، نيز ربوده است.

کارشناسان معتقدند اين شايعات، در زمينه سرمايه های آشکار خانواده مبارک مطرح می شود، کشف ميزان واقعی ارزش سرمايه ها و دارايی های پنهان آنها، کار ساده ای نيست.

فساد مالی خانواده مبارک، در جامعه ای که ۴۰ درصد از جمعيت ۸۰ ميليونی آن با روزی تنها دو دلار، يا حتی کمتر از آن روزگار می گذرانند، راه را برای انجام چنين انقلاب قاطع و همه گيری هموار ساخت. ثروت کلانی که از ديد منتقدان، تنها و تنها از طريق غصب و محروم ساختن مردم از رفاه اجتماعی به دست آمده است.

در حال حاضر با انتشار خبر بلوکه شدن سرمايه های خانواده مبارک در بانکهای سوئيس، مسؤلان مبارزه با فساد مالی از ساير کشورهای جهان نيز خواستار انجام اقدام مشابهی شده اند.

مردم مصر پيش از سرنگونی مبارک، منشاء ثروت ۷۰ ميليار دلاری مبارک و خانواده او را به زير سئوال برده بودند.

محمود محمد، از ساکنان قاهره روز دوشنبه ضمن اينکه وضعيت قاهره را عادی اعلام کرد، گفت: «مقدار پول و داراييهای نه فقط مبارک، بلکه همه سران فاسد بايد معلوم و مشخص شود.»

مردم مصر از سالها پيش از زدو بندهای پشت پرده دولت مصر با سرمايه داران و تجار بزرگ به تنگ آمده بودند.

در روز های اخيرگروههای ناظر و وکلای خصوصی از رييس قوه قضاييه مصر خواسته اند مبارک و شرکای سرمايه دار او را تحت پيگرد قانونی قرار دهد.

در حال حاضر چندين نفر از مقامهای دولت مصر ممنوع الخروج شده و سرمايه های چهار نفر از آنها مسدود شده است.

به احتمال زياد، چندين نفر از سران ارشد ارتش مصر که در حال حاضر هنوز در مصدر کارند و نقش فعالی در دوران گذار سياسی اين کشور ايفا می کنند، مشمول تحقيقات مالی وسيعی خواهند شد، که قرار است بزودی انجام گيرد.

گفته می شود خبر مربوط به داراييهای پنهان حسنی مبارک، از جمله املاک و زمينهای با ارزش وی در بريتانيا و آمريکا و کشورهای ديگر، از طريق حلقه روابط خصوصی او به خارج درز کرده است.

نوروز در راه است و بخش فارسی صدای آمریکا سرگرم تهیه فهرستی است از مهمترین وقایع سال گذشته در زمینه های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، هنری و ورزشی. به ما بگویید به نظر شما مهمترین خبرهای سال گذشته چه بوده است.
نظرات خود را با ایمیل shoma@voanews.com با ما در میان بگذارید.
لطفاً در محل موضوع ایمیل بنویسید مهمترین خبرها تا دسترسی به نظرات شما آسانتر شود.

**********

پخش زنده برنامه های بخش فارسی صدای آمريکا از آيفون

**********

هنرمندان، ورزشکاران و شخصیتهای ایرانی به سئوالهای شما پاسخ می دهند. سئوالهای خود را از ماز جبرانی با عنوان "سئوال هفتهبه ايميل آدرس: q10@voanews.com ارسال کنيد.

پاسخهای جيمی دلشاد به پرسشها را از اينجا ببينيد.

**********

شبکه خبری فارسی صدای آمريکا آخرين خبرها و ويديوهای روز را روی تلفن موبايل، يا هر وسيله اينترنتی دستی ديگر، بطور رايگان عرضه می کند. لطفأ به آدرس سايت جديد موبايل صدای آمريکا توجه کنيد:

pnn.voa.mobi

DIT - پراکسی

  https://zf.lascalea.com.ar/pn/  https://zg.soschuin.com.ar/pn/  https://zv.louis-ip.com/pn/
Ultrareach - نرم افزار اولترا ريچ را از اينجا دانلود کنيد

UltraVOAPersian96

PSIPHON - نرم افزار

http://mardomdoost.com/

ماهواره های صدای آمريکا

Arabsat/Eurobird 8 (25.5 Deg East)

Downlink Frequency: 11,585 MHz

FEC: 3/4

Symbol Rate: 27.500 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 175

Eutelsat W3A (7 Deg East)

Downlink Frequency: 10,720.75 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 22.0 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Asiasat - 3 (105.5 Deg E)

Downlink Frequency: 4,040 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 26.5 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 415

Telstar 12 (15 Deg W)

Downlink Frequency: 12,608 MHz

FEC: 2/3

Symbol Rate: 19.279 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Nilesat (AB4) - (7 Deg W)

Downlink Frequency: 11,355 MHz

FEC: 3/4

Rate: 27.5 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 1004

 

در اين ايميل

خبرها
ايران
آمريکا
آمريکای لاتين
اروپا
خاورميانه
آسيا
آفريقا
مناطق ديگر
هنر و فرهنگ
حوادث و بلايا
اقتصادي
آموزش
محيط زيست
بهداشت
حقوق بشر
نيروی کار
سياست
مذهب
علم و فن آوری
مسايل اجتماعی
ورزش
زنان

فسخ آبونمان

اگرنمی خواهيد اين ايميل را دريافت کنيد فسخ آبونمان

کمک می خواهيد؟

اگر در مورد اين ايميل پرسشی داريد به ankbut@voanews.com اطلاع دهيد.

صفحه نخست سايت از نو طراحی شده است تا دسترسی به اخبار و اطلاعات، ويديو، و برنامه های صدای آمريکا را تسهيل کند.

فسخ آبونمان | خبرهای بيشتر