سلام ، چند روز پيش مي خواستم مطلبي رو تو سايت بالاترين بذارم ولي به خاطر اينكه عضويت آن بسته شده بود نتونستم اين كارو بكنم به فكر اين كار افتادم.
شما مي توانيد پيام هاي خود را مستقيما با استفاده از ايميل بر روي اين وبلاگ بگذاريد . روش كار خيلي ساده است ،پيام هاي خود را به اين آدرس alirezairf.social@blogger.com ميل كنيد.
فقط به مباني اخلاقي خود و ديگران احترام بگذاريد



۱۳۸۹ بهمن ۲۳, شنبه

News from VOA in Persian

مهم ترين خبرها

ايران و کره شمالی ۲ کشور کمتر محبوب نزد آمريکائيان

واشنگتن پست زير عنوان "ايران و کره شمالی کشورهائی هستند که نزد آمريکائيان کم ترين محبوبيت را دارند" می نويسد آمريکائيان، براساس نظر سنجی سالانه گالوپ در باره امورجهانی که روز جمعه منتشر شد، اشتياق چندانی به ايران و کره شمالی ندارند، از کانادا و بريتانيا راضی اند، و با نظری مساعد تربه فرانسه نگاه می کنند.

ايران و کره شمالی از سال ۲۰۰۴ ببعد هر سال دراين نظر سنجی دررديف دو کشور برخوردار از پائين ترين درصد محبوبيت نزد آمريکائيان جا داشته اند. در نظر سنجی امسال، هر دو کشور، اين پائين ترين رديف را با کسب نظر مساعد فقط ۱۱درصد از پاسخ دهندگان حفظ کرده اند.

نظر سنجی نشان می دهد که آمريکائيان بيشترين نظر مثبت را، با ۹۲ درصد، به کانادا، و پس از آن، با ۸۸ درصد، به بريتانيا داشته اند. هر دو کشور در يازده سالی که از عمر اين نظرسنجی سالانه می گذرد، همواره در راس فهرست کشورهای مورد علاقه آمريکائيان بوده اند.

آلمان با ۸۲ درصد، ژاپن با ۸۰ درصد و هند با ۷۲ درصد، به ترتيب در رديف هائی پائين تراز کانادا و بريتانيا جا گرفته اند.
محبوبيت فرانسه در نظر سنجی امسال برای نخستين بارپس از سال ۲۰۰۲ به بالاتراز ۷۰ درصد رسيد. اين محبوبيت که در سال ۳۰۰۳ با افزايش نظر منفی آمريکائيان در جريان وقايع منجر به جنگ عراق نسبت به فرانسه مخالف جنگ به ۳۴ درصد تنزل کرده بود، از آن پس مداوما سير صعودی داشته است.

نظر مساعد آمريکائيان به کره جنوبی نيزسير صعودی را حفظ کرده است و از ۴۹ درصد در سال ۲۰۰۱ به ۶۵ درصد در نظرسنجی امسال ترقی کرده است. آمريکا و کره جنوبی اواخر سال گذشته در مورد گشودن بازارهای دو کشور به روی يکديگر به توافقی رسيدند که در انتظار تائيد در مجالس قانونگذاری هر دو کشور است.

درهمين حال نظر مساعد آمريکائيان به مکزيک در سالهای اخير به سرعت رو به کاهش گذاشته و از ۷۴ درصد در سال ۲۰۰۵ به ۴۵ درصد در سال جاری تنزل کرده است. گالوپ می گويد اين تنزل احتمالا ناشی از مسئله بحث انگيز مهاجرت های غيرقانونی و خشونت های مرتبط با کارتل های مواد مخدر است.

محبوبيت مصر در نظر سنجی امسال به ۴۰ درصد تنزل کرده است که معرف کاهشی ۱۸ درصدی در مقايسه با نظر سنجی سال قبل است. اين نظر سنجی در فاصله دوم تا پنجم فوريه انجام گرفت که مصر با التهاب ناشی از اعتراض های ضد دولتی روبرو بود، وگالوپ می گويد موجب شد آن که آمريکائيان از ماهيت ديکتاتوری اين دولت متحد آمريکا در خاورميانه اطلاعات بيشتری کسب کنند.

ميزان محبوبيت اسرائيل نزد آمريکائيان در نظر سنجی امسال ۶۸ درصد و محبوبيت خودگردانی فلسطينی فقط ۱۹ درصد بود.

افغانستان با ۱۴ درصد، پاکستان با ۱۸ درصد و خود مختاری فلسطينی با ۱۹ درصد به ترتيب سه کشوری هستند که در نظر سنجی امسال گالوپ پس از ايران و کره شمالی کمترين ميزان محبوبيت را نزد آمريکائيان کسب کرده اند.

صدور حکم دستگیری پرویز مشرف

یک دادگاه مبارزه با تروریسم در پاکستان، حکم دستگیری پرویز مشرف، رییس جمهوری پیشین را در ارتباط با ترور بی نظیر بوتو، نخست وزیر سابق صادر کرده است.

دادستان پرونده، ذوالفقار علی چودری، روز شنبه گفت پرویز مشرف به شرکت در توطئه گسترده ای که بی نظیر بوتو را کشت متهم است. او جزییات دیگری ارائه نداد.

بوتو، مخالف مشرف، در ۲۷ ماه سپتامبر سال ۲۰۰۷، هنگامی که برای کمپین انتخاباتی به شهر راولپندی رفته بود، در یک حمله انتحاری ترور شد.

آقای مشرف بارها این اتهامات را که او در ترور درگیر بوده یا حفاظت کافی برای بوتو فراهم نیاورده تکذیب کرده است.

حکم دستگیری به مشرف دستور می دهد روز ۳۰ بهمن ماه در دادگاه در پاکستان حاضر شود، اما احتمال نمی رود او حکم را رعایت کند.

پرویز مشرف از زمان کناره گیری از ریاست جمهوری در خارج از کشور زندگی کرده است و بیشتر وقتش را در لندن و دوبی گذرانده است.

سخنگوی مشرف روز شنبه در گفت و گو با تلویزیون الجزیره اعتبار اتهامات را زیر سئوال برد و گفت مشرف فقط زمانی که مناسب بداند در دادگاه حاضر خواهد شد.

تحقیقات سازمان ملل متحد درباره قتل بی نظیر بوتو از مقام های امنیتی پاکستان به دلیل جلوگیری از تحقیقات انتقاد کرد. گزارش سازمان ملل متحد همچنین تشکیلات نظامی پاکستان را تهدیدی برای نخست وزیر سابق معرفی کرد.

در ماه دسامبر، دو افسر پلیس پاکستان به اتهام کوتاهی در فراهم آوردن حفاظت کافی از خانم بوتو دستگیر شدند.

واکنش محتاطانه جهان به رویدادهای مصر

چین در واکنشی احتیاط آمیز به استعفای حسنی مبارک رییس جمهوری مصر، خواهان حفط ثبات در آن کشور شده است.

حزب حاکم کمونیست چین روز شنبه در بیانیه ای گفت قدرت های خارجی نباید در سیاست های مصر مداخله کنند.

رسانه های دولتی چین استعفای مبارک را گزارش داده اند، اما اعتراضات انبوهی را که منجر به استعفای وی شد زیاد منعکس نکردند. کارشناسان می گویند چین نگران آن است که امکان دارد حوادث مصر اعتراضات مشابهی را علیه دولت موجب شود. سایت های اینترنتی چین اظهار نظرهای عمومی درباره نا آرامی در مصر را محدود کرده اند.

جولیا گیلارد، نخست وزیر استرالیا روز شنبه از مقام های مصری خواست جدول زمانی روشنی برای برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه تهیه کنند.

نخست وزیر ژاپن گفت توکیو امیدوار است مصر نقش سازنده تری در منطقه خاورمیانه ایفا کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کره جنوبی گفت سئول به تصمیم مبارک برای کناره گیری احترام گذاشته و قول می دهد دولت کره جنوبی از نزدیک با دولت جدید مصر کار کند.

در حمله شورشیان طالبان به قندهار ۱۶ تن کشته شدند

شورشیان طالبان روز شنبه در حمله عمده به یک قرارگاه پلیس در شهر قندهار در جنوب افغانستان، دست کم ۱۶ تن را کشته و بیش از ۴۰ نفر را مجروح کردند.

مقام ها می گویند مردان مسلح که جلیقه های انتحاری پوشیده بودند، با نارنجک و تفنگ های اتوماتیک به شهربانی حمله کردند. برخی از آنان در یک تالار عروسی در ساختمان مقابل مرکز پلیس موضع گرفته بودند.

امکان دارد برخی از بمب گذاران خود را در جریان نبرد با پلیس منفجر کرده باشند، در حالی که گفته می شود در حمله از دست کم یک اتومبیل که در آن بمب کار گذاشته شده بود نیز استفاده شد.

به گفته مقام ها ۱۵ پلیس و یک مامور امنیتی کشته شده اند.

طالبان مسئولیت حمله را بر عهده گرفتند. علیرغم هجوم سربازان خارجی به منطقه، ولایت قندهار همچنان به صورت یک مرکز عمده فعالیت های طالبان باقی است.

کشته شدن ۲۸ زائر شیعه در عراق

مقام های عراقی می گویند یک بمب گذار انتحاری به گروهی از زائران شیعه در نزدیکی شهر سامره، در شمال بغداد، حمله کرد و دست کم ۲۸ تن را کشت.

به گفته مقام ها، بمب گذار، خود را روز شنبه در اتوبوس حامل زائران منفجر کرد. گزارش می رسد دست کم ۲۸ نفر نیز مجروح شدند.

این دومین حمله ای است که در این هفته در نزدیکی سامره صورت می گیرد. در آنجا زائران شیعه برای برگزاری مراسم سالگرد رحلت امام حسن عسگری جمع می شوند.

روز پنجشنبه، انفجار یک اتومبیل دست کم هشت زائر را که رهسپار مسجد عسگری در سامره بودند کشت و دست کم ۳۹ نفر را مجروح کرد.

خشونت در عراق نسبت به آنچه در اوج مناقشات فرقه ای در چند سال گذشته بود کاهش یافته است. اما ستیزه گران هنوز تقریبا روزانه به بمب گذاری و تیراندازی دست می زنند و اغلب زائران شیعه را هدف می گیرند.

اعلام برنامه های برگزاری انتخابات فلسطینیان

تشکیلات خودگردان فلسطینی برنامه هایی را برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در شهریور ماه اعلام کرده است.

یکی از دستیاران محمود عباس، رییس تشکیلات، روز شنبه جدول زمانی برای انتخابات را اعلام کرد. دوره چهارساله محمود عباس در سال ۲۰۰۹ به پایان رسید، اما به طور نامحدود تمدید شد.

رهبران حماس، که بر نوار غزه حکومت می کنند، برنامه ها را رد کرده اند. در اوائل فوریه، سخنگوی حماس گفت تا دو دولت به آشتی نرسند، انتخاباتی در کار نخواهد بود.

در این میان، مذاکره کننده اصلی فلسطینی با اسراییل استعفا داد. خبرگزاری فرانسه می گوید صائب اریغات در نتیجه اطلاعاتی که ماه پیش درز کرد استعفا داده است.

در اواخر ژانویه، اریغات شبکه تلویزیونی الجزیره را متهم ساخت با انتشار اسنادی که حاکی است او در جریان مذاکرات با اسراییل امتیازاتی را پیشنهاد کرده، زندگی اش به خطر افتاده است. به گفته شبکه تلویزیونی الجزیره اسناد نشان می دهد دولت فلسطینی امتیازات بسیار زیادی پیشنهاد کرده در حالی که در مقابل امتیاز عمده ای نگرفته است.

تاکید آمریکا بر حمایت از اسراییل و اردن

قرار است یک مقام ارشد نظامی آمریکا از اسراییل و اردن دیدن کند و آنها را از حمایت آمریکا در پی استعفای حسنی مبارک، رییس جمهوری مصر مطمئن سازد.

به گفته سخنگوی پنتاگون دریادار مایک مولن، رییس ستاد مشترک ارتش روز یکشنبه در امان با ملک عبدالله پادشاه و دیگر مقام های اردن ملاقات خواهد کرد.

او سپس برای گفت و گو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر، شیمون پرز رییس جمهوری و نیز رهبران نظامی اسراییل در روز دوشنبه به تل آویو خواهد رفت.

مصر نیرومندترین متحد عرب اسراییل بوده است و رهبران اسراییل نگران آن هستند که تغییر رهبری به مناسبات دو کشور صدمه بزند.

اردن نیز به تازگی نا آرامی هایی را که موجب برکناری حسنی مبارک و زین العابدین بن علی، رییس جمهوری تونس شد شاهد بوده است. روز چهارشنبه، ملک عبدالله مراسم تحلیف دولت جدیدی را که قول داده است بر آزادی های عمومی بیفزاید و به اصلاحات سیاسی ادامه دهد، برگزار کرد.

ارتش مصر: تمام پیمان های بین المللی رعایت خواهد شد

مردم مصر استعفای حسنی مبارک را جشن گرفته اند.

ارتش مصر بعد از ظهر شنبه در اعلامیه ای که از تلویزیون پخش شد گفت وزیران کابینه فعلی تا زمان انتخاب کابینه جدید در پست های خود باقی خواهند ماند. ارتش همچنین وعده داد تمام پیمان های بین المللی، از جمله قرارداد های صلح، را رعایت کند.

از شمار جمعیت در میدان تحریر قاهره، محل آغاز اعتراضاتی که به استعفای مبارک منجر شد، کاسته شده است. سربازان به برداشتن راه بندان ها و سیم های خاردار و جمع کردن آشغال و خرده ریز از میدان و اطراف دیگر ساختمان های دولتی پرداخته اند و در برخی موارد معترضینی که به داوطلب تبدیل شده اند به آنها کمک می کنند.

عمر سلیمان، معاون رییس جمهوری روز جمعه استعفای مبارک را اعلام کرد و هیجان سراسر مصر را فرا گرفت. او گفت اختیارات مبارک به ارتش، که مردم به آن اعتماد دارند، تفویض شده است.

مبارک قاهره را ترک کرده و به استراحتگاه ساحلی شرم الشیخ رفته است.

موج اعتراضات کشورهای عرب را فرا می گیرد

یک روز پس از آن که حسنی مبارک رییس جمهوری مصر، استعفای خود را اعلام کرد، روز شنبه در صنعا پایتخت یمن، هزاران معترض از علی عبدالله صالح، رییس جمهوری خواستند استعفا دهد.

معترضین راه پیمایی به سوی سفارت آن کشور را آغاز کردند اما با گروهی از تظاهرکنندگان طرفدار دولت روبرو شده و با آنها به زد و خورد پرداختند.

به نظر می رسید نقطه های تجمع برای معترضین، دانشگاه قاهره و میدان تحریر صنعا باشد.

همانند مبارک، بن علی از سال ۱۹۸۷ بیش از سه دهه در قدرت بوده است. او در تلاش برای فرونشاندن نا آرامی، قول داده است در پایان دوره ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۳ کنار برود.

در این میان، در الجزیره پایتخت الجزایر حدود ۳۰ هزار پلیس برای مقابله با تظاهرات اعتراضی علیه دولت، که بر اساس قوانین فوق العاده ۱۹ ساله کشور قدغن است، مستقر شده اند. اما گزارش ها حاکی است نزدیک به ۲ هزار نفر به هر حال در خیابان ها جمع شده اند. آنها می خواهند قوانین فوق العاده لغو شود و عبدالعزیر بوتفلیقه رییس جمهوری استعفا دهد.

دولت الجزیره قول داده است این قوانین را در آینده لغو کند.

فعالان در بحرین خواهان آغاز اعتراضات از روز دوشنبه شده اند. در تلاش برای آرام ساختن تظاهر کنندگان احتمالی، پادشاه بحرین روز جمعه اعلام کرد هر خانواده بحرینی به عنوان نشانه ای از «قدردانی پادشاه از مردم بحرین» یک هزار دلار دریافت خواهد کرد.

دو تحليلگر انقلاب های مصر و ايران را مقايسه می کنند

همزمان با سالگرد انقلاب اسلامی ايران، در مقطعی که مردم مصر يکپارچه عليه حکومت فعلی خود دست به اعتراض زده اند، بسياری از رهبران جهان با نگاهی به گذشته، و با توجه به شباهت روند تحولات سياسی اخير مصر با تحولاتی که ۳۲ سال پيش در ايران به وقوع پيوست، مجموعه مناسبات خود را با مصر مورد ارزيابی مجدد قرار می دهند. اما به باور برخی از ناظران سياسی اعتراضات سياسی مصر به هيچ وجه جنبه مذهبی ندارد.

بسياری از رهبران جهان در ارزيابی های خود از تحولات سياسی اخير در مصر به اين می انديشند که چه انگيزه ای امواج ميليونی مردم مصر را به خيابانها کشانده است؟ مردم مصر به دنبال چه هستند؟ و به کجا رهنمون خواهند شد؟

بعضی از تحليلگران سياسی معتقدند، تاريخ تکرار می شود، انقلاب مصر، تکرار انقلاب ۱۹۷۹ ايران است، اما کسانی مانند ماهر شيراز که خود در بطن اعتراضات مردم مصر حضور داشته اند، با اين تحليل موافق نيستند.

ماهر شيراز که از پژوهشگران برجسته مرکز بين المللی مطالعات افراط گرايی در لندن است، می گويد: «اين يک حرکت اسلامی نيست. من برای مطالعه و تحقيق برای سازمانمان به شخصه در ميدان تحرير حضور داشته ام و پای صحبت تظاهر کنندگان نشسته ام، خواسته های آنها فقط جنبه ابتدايی و اساسی دارد. آنها به دنبال کسب حقوق انسانی اند. آنها خواهان آزادی، استقلال و هويت مصری خود هستند.»

با نگاهی اجمالی به صحنه های اعتراضات خيابانی و خشونتهای مصر، به طرز شگفت آوری صحنه های انقلاب ۱۹۷۹ ايران تداعی می شود.

سير وقايع اخير مصر همچون وقايع ۳۲ سال پيش ايران، ابتدا با چندين تظاهرات و گردهمايی پراکنده آغاز شد و به ناگاه به سيل عظيمی تبديل شد که همچون انقلاب ايران که پايه های حکومت شاه را، باوجوديکه او هم مانند مبارک از حمايت قاطع آمريکا برخوردار بود، به يکباره از جا کند.

اما بر خلاف ماهر شيراز، هژير تيموريان، يک تحليلگر سياسی که در دوران انقلاب ايران گزارشها و رويدادهای مربوط به انقلاب ايران را پوشش داده است، می گويد: «ايرانيها به خودشان می گفتند، از اين که هست بدتر نمی شود. ما فقط می خواهيم شاه برود، بگذار اول تکليف شاه روشن شود، بعد تصميم می گيريم چه کسی روی کار بيايد. مصريها هم دقيقاً همين اشتباه را می کنند و متأسفانه ممکن است خيلی وضعيت بدتر شود. چون متأسفانه آنها نيز با هم اتحاد ندارند و هنوز نمی دانند چه کسی را به جای مبارک می خواهند.»

از آنجا که در حال حاضر هيچيک از گروههای اپوزيسيون مصر از حمايت قاطع مردم برخوردار نيستند، در نتيجه گروه اخوان المسلمين، گرچه خود مدعی است که نه در پی قدرت و نه به دنبال اعمال اسلام گرايی بر مصر است، اما تنها گروه سياسی منسجم و با نفوذ در اين کشور به شمار می رود.

نوروز در راه است و بخش فارسی صدای آمریکا سرگرم تهیه فهرستی است از مهمترین وقایع سال گذشته در زمینه های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، هنری و ورزشی. به ما بگویید به نظر شما مهمترین خبرهای سال گذشته چه بوده است.
نظرات خود را با ایمیل shoma@voanews.com با ما در میان بگذارید.
لطفاً در محل موضوع ایمیل بنویسید مهمترین خبرها تا دسترسی به نظرات شما آسانتر شود.

**********

پخش زنده برنامه های بخش فارسی صدای آمريکا از آيفون

**********

هنرمندان، ورزشکاران و شخصیتهای ایرانی به سئوالهای شما پاسخ می دهند. سئوالهای خود را از جيمی دلشاد (شهردار بورلی هيلز) با عنوان "سئوال هفتهبه ايميل آدرس: q10@voanews.com ارسال کنيد.

پاسخهای شاهين نجفی به پرسشها را از اينجا ببينيد.

**********

شبکه خبری فارسی صدای آمريکا آخرين خبرها و ويديوهای روز را روی تلفن موبايل، يا هر وسيله اينترنتی دستی ديگر، بطور رايگان عرضه می کند. لطفأ به آدرس سايت جديد موبايل صدای آمريکا توجه کنيد:

pnn.voa.mobi

DIT - پراکسی

Ultrareach - نرم افزار اولترا ريچ را از اينجا دانلود کنيد

UltraVOAPersian96

PSIPHON - نرم افزار

http://mardomdoost.com/

ماهواره های صدای آمريکا

Arabsat/Eurobird 8 (25.5 Deg East)

Downlink Frequency: 11,585 MHz

FEC: 3/4

Symbol Rate: 27.500 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 175

Eutelsat W3A (7 Deg East)

Downlink Frequency: 10,720.75 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 22.0 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Asiasat - 3 (105.5 Deg E)

Downlink Frequency: 4,040 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 26.5 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 415

Telstar 12 (15 Deg W)

Downlink Frequency: 12,608 MHz

FEC: 2/3

Symbol Rate: 19.279 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Nilesat (AB4) - (7 Deg W)

Downlink Frequency: 11,355 MHz

FEC: 3/4

Rate: 27.5 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 1004

 

در اين ايميل

خبرها
ايران
آمريکا
آمريکای لاتين
اروپا
خاورميانه
آسيا
آفريقا
مناطق ديگر
هنر و فرهنگ
حوادث و بلايا
اقتصادي
آموزش
محيط زيست
بهداشت
حقوق بشر
نيروی کار
سياست
مذهب
علم و فن آوری
مسايل اجتماعی
ورزش
زنان

فسخ آبونمان

اگرنمی خواهيد اين ايميل را دريافت کنيد فسخ آبونمان

کمک می خواهيد؟

اگر در مورد اين ايميل پرسشی داريد به ankbut@voanews.com اطلاع دهيد.

صفحه نخست سايت از نو طراحی شده است تا دسترسی به اخبار و اطلاعات، ويديو، و برنامه های صدای آمريکا را تسهيل کند.

فسخ آبونمان | خبرهای بيشتر