سلام ، چند روز پيش مي خواستم مطلبي رو تو سايت بالاترين بذارم ولي به خاطر اينكه عضويت آن بسته شده بود نتونستم اين كارو بكنم به فكر اين كار افتادم.
شما مي توانيد پيام هاي خود را مستقيما با استفاده از ايميل بر روي اين وبلاگ بگذاريد . روش كار خيلي ساده است ،پيام هاي خود را به اين آدرس alirezairf.social@blogger.com ميل كنيد.
فقط به مباني اخلاقي خود و ديگران احترام بگذاريد



۱۳۸۹ دی ۲۸, سه‌شنبه

News from VOA in Persian

مهم ترين خبرها

تعهد آمریکا به ثبات در یمن

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا در جریان دیدار اخیر خود از صنعا گفت «ما خواهان مشارکتی گسترده و جامع نه تنها با دولت بلکه با مردم یمن هستیم.»

وی تصریح کرد «ایالات متحده خواهان یمنی با ثبات، دمکرات و موفق است که جامعه مدنی بتواند فعال باشد اما القاعده از این فرصت برخوردار نباشد.» آمریکا برای رسیدن به این هدف، میزان کمک های مالی به این کشور را از دوسال پیش تا دو برابر افزایش داده است. ظرف پنج سال گذشته، مجموع کمک های آمریکا به این کشور تا ۲۵۰ میلیون دلار بالغ شده است. در سال ۲۰۱۰میلادی کمک های نظامی و غیر نظامی تقریبا برابر بود و به ۳۰۰ میلیون دلار بالغ می شد.

هیلاری کلینتون همچنین علی عبداله صالح رییس جمهوری یمن را به همکاری بیشتر برای مقابله با تروریسم ترغیب کرده است. وی در یک نشست عمومی گفت « امروز هستند تروریست هایی که از خاک یمن برای سازماندهی حمله بر علیه منافع آمریکا استفاده می کنند. توقف چنین تهدیدهایی الویت هرملتی از جمله آمریکاست.»

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد «ما با تهدید مشترک تروریست ها و القاعده روبرو هستیم، ولی مشارکت ما از مقابله با تروریسم هم فراتر می رود.»

کلینتون تصریح کرد که آمریکا به کوشش های خود برای کمک به حل معضلات گسترده یمن از جمله فقر، فساد، نابرابری اجتماعی، شورش شیعیان در شمال و جنبش جدائی خواه در جنوب ادامه خواهد داد.  وزیر خارجه آمریکا همچنین خواستار افزایش سن ازدواج دختران و اصلاحات اجتماعی در این کشور شد.

انتخابات پارلمانی یمن در بهار ۲۰۱۱یک بحث جدی است. هیلاری کلینتون در این باره گفته بود« ما خواستار موافقت رییس جمهوری و اپوزیسیون در مورد چگونگی برگزاری انتخاباتی عادلانه، مشروع و فراگیر هستیم.» َ

وی همچنین پشتیبانی آمریکا از حفظ محدودیت دوره ریاست جمهوری اعلام کرد.  پارلمان یمن در اوایل ژانویه نخستین گام را برای لغو چنین محدودیت هایی تصویب کرد.  دومین و آخرین دوران ریاست جمهوری علی عبداله صالح در سال ۲۰۱۳ پایان می یابد.     

رابطه شباهت های ژنتیکی و دوست یابی

   
   

براساس نتایج یک پژوهش جدید، افراد بیشتر تمایل دارند تا دوستان خود را از بین افرادی انتخاب کنند که ژن های شبیه به هم دارند.

جیمز فولر، پژوهشگر نسل شناس دانشگاه کالیفرنیا در سن دیه گو در این مورد گفته است: «افراد نه تنها دوستان خود را براساس شباهت های رفتاری و صفات اخلاقی انتخاب می کنند بلکه آن ها در واقع از نظر ژنتیکی نیز شبیه هم هستند».  

پژوهشگران در مراحل تکمیل این تحقیق در مورد ژن های «DRD2»، (این ژن در افراد معتاد به الکل مشاهده می شود) و «CYP2AP» (این ژن در افرادی مشاهده می شود که شخصیت صریح و بی پرده دارند) دو الگوی خاص در شبکه های اجتماعی مشاهده کردند.

دانشمندان دریافتند افرادی که ژن «DRD2» دارند، با افرادی دوست می شوند که همان ژن را در ساختار ژنتیکی خود دارند و افرادی که فاقد این ژن بودند، به نوبه خود با افرادی دوست شده بودند که ژن منفی «DRD2» را دارند.  

محققان با تحلیل نتایج این پژوهش دریافتند با وجود توجه به این واقعیت که افراد به احتمال زیاد با کسانی دوست می شوند که در نزدیکی آن ها زندگی می کنند، اما شباهت های غیرقابل انکاری در خوشه های ژنی شبکه های اجتماعی این افراد مشاهده کردند.

در بخشی از این مقاله تحقیقی آمده است: «ممکن است فردی که ژن مستعد اعتیاد به الکل را دارد، به نوشیدن بیش از حد الکل تمایل زیادی نشان دهد، اما با این وجود ممکن است این فرد به دلیل انتخاب دوستانی که ژن های مشابه دارند، به طورغیرمستقیم به الکل اعتیاد پیدا کند و حتی دوستان او دسترسی وی به الکل را تسهیل کنند.»

دانشمندان معتقدند برای یافتن ارتباط بین ویژگی های قطعی یک ژن خاص، باید نه تنها ژن های فرد را مورد آزمایش قرار دهند، بلکه ژن های دوستان او را نیز تحلیل کنند.

در شرایطی که تحقیق پژوهشگران در مورد ژن های «DRD2» و «CYP2A6» در شبکه های اجتماعی افراد، الگوهای مشابهی را اثبات کرد، داده های دانشمندان در تحقیق دیگری در مرکز «Framingham Heart Study» نیز وجود همان الگوها را اثبات کرد.

مشاهدات محققان در مورد چهار ژن دیگر بین گروه دوستان نتایج مشابهی نداشت.

یافته های این تحقیق در شماره روز جمعه ( ۱۴ ژانویه ) نشریه «Proceedings of the National Academy of Sciences» منتشر شد.
    

رییس جمهوری روسیه در کرانه غربی

دیمیتری مدودف رییس جمهوری روسیه برای گفتگو با مقام های تشکیلات خودگردان فلسطینی به کرانه غربی سفر کرده است. این نخستین دیدار رییس جمهوری روسیه از کرانه غربی است.

وی قرار است در این سفر با محمود عباس رییس تشکیلات خود گردان فلسطینی درباره احیای روند صلح گفتگوهای خاورمیانه مذاکره کنند. صائب عریقات مذاکره کننده ارشد فلسطینی در این باره گفته است « دیدار رییس جمهوری روسیه یک رویداد تاریخی است، و یک علامت دیپلماتیک مبنی بر آمادگی فلسطینیان برای برخورداری از حق یک کشور مستقل.»

مذاکرات اسراییل و فلسطینیان در باره امکان تشکیل یک کشور فلسطینی و مرزهای آن در پی انقضای مدت توقف عملیات ساختمانی اسراییل در کرانه غربی در ماه سپتامبر قطع شد. فلسطینیان مخالف خانه سازی در سرزمینی هستند که آن را بخشی از کشور آینده خود می دانند. هفته پیش، اتحادیه اروپا اعلام کرد گروه چهارگانه صلح خاورمیانه در ماه فوریه در کوشش برای یافتن راهی جهت پایان دادن به بن بست مذاکرات صلح در آلمان تشکیل جلسه خواهد داد. این گروه، اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد، آمریکا و روسیه را شامل می شود.

مدودف در آغاز قرار بود به عنوان بخشی از سفر خاورمیانه ای خود از اسراییل نیز دیدن کند، اما این بخش از سفرش را به دلیل اعتصاب کارکنان وزارت امورخارجه آن کشور لغو کرد. وی در این سفر از اردن نیز دیدن خواهد کرد.     

افزایش قیمت مواد خوراکی در ایران

طبق تازه ترین گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به ۲۴ دی ماه امسال قیمت عمده اقلام برنج و انواع میوه و سبزهای تازه در این هفته نسبت به هفته قبل خود افزایش یافته است.
بر اساس گزارش بانک مرکزی، قیمت بادمجان و خیار بیش ترین افزایش را داشته که نسبت به هفته مشابه سال قبل به ترتیب ۱۱۹ و ۹۵  درصد رشد داشته است.
بر اساس همین گزارش، با وجود آن که قیمت برخی از کالاها، از جمله همه اقلام در گروه لبنیات ثابت بود، نسبت به هفته مشابه سال قبل ۴ و هشت دهم درصد رشد داشته است. بهاي تخم مرغ نيز معادل ۴ دهم درصد نسبت به هفته قبل خود افزايش يافت.
البته اين ميزان افزايش نسبت به هفته مشابه سال قبل بيش از ۱۳ درصد بوده است.
با این وجود محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی، بامداد روز سه شنبه ۲۸ دی ماه در همایش ملی بازار سرمایه در ایران ۱۴۰۴ درباره وضعیت تورم پس از هدفمند کردن یارانه ها، اظهار داشت:
«نگرانی که مردم و رسانه ها در خصوص تورم احتمالی ناشی از اجرای هدفمندی یارانه ها در گذشته داشتند بر طرف شده  و قیمت ها هم اکنون متعادل است.»
رئیس بانک مرکزی با اشاره به نرخ تورم ۱۰ و یک دهم درصدی در آذر ماه سال جاری افزود:
«تمام سعی بر این است که با ابزارهای پولی این نرخ را کنترل کنیم.»
رئیس کل بانک مرکزی در عین حال، از رشد ۳۴ هزار میلیارد تومانی نقدینگی از سال گذشته تا کنون خبر داد و گفت:
«حجم نقدینگی در دی ماه سال جاری به ۲۶۷ هزار میلیارد تومان رسید.»
در همین حال محمد رویانیان، رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل کشور، بامداد روز سه شنبه ۲۸ دی ماه، با تشریح جزئیات اختصاص سهمیه گازوئیل به خودروها در بهمن ماه از افزایش ۱۵ درصدی نرح کرایه تاکسی تا سه روز آینده خبر داد.
خبرگزاری مهر در گزارشی که روز دوشنبه ۲۷ دی ماه، با عنوان «تغییر تدریجی رفتار مصرفی مردم» انتشار داد، اعلام کرد:
در حالی که دولت با امضای تفاهم نامه های متعددی با تولید کنندگان از آن ها در خواست کرده که سطح قیمت ها را تا اطلاع ثانوی ثابت نگه دارند اما به نظر می رسد یکی از دلایل ثبات قیمتی در بازار را بتوان کاهش تقاضا دانست.

دکتر رییس دانا آزاد شد

فریبرز رییس دانا اقصاد دان منقتد دولت پس از یک ماه بازداشت روز دوشنبه از زندان آزاد شد.

دادستان تهران اتهام دکتر رییس دانا را اخلال در روند اجرای هدفمند کردن یارانه ها اعلام کرده بود. پیش از این آزاده فرقانی همسر وی به برخی منابع خبری گفته بود که همسرش به جرم عضویت در کانون نویسندگان ایران نیز تفهیم اتهام شده است.

۵۰ کشته در عملیات انتحاری در بغداد

در عراق، یک بمب انداز انتحاری روز سه شنبه خود را در میان جمعیتی در نزدیکی یک مرکز پلیس در شهر تکریت منفجر کرد و ۵۰ تن را کشت. در این حادثه دستکم ۱۵۰ نفر مجروح شده اند.

منابع خبری می گویند این جمعیت برای استخدام در نیروی پلیس در این محل گرد آمده بودند. مقام های محلی در اولین واکنش ها القاعده را مسئول این بمبگذاری اعلام کرده اند. درپی این حمله، مردم از طریق مساجد برای کمک به مصدومین بسیج شدند.

این حمله مرگبارترین بمبگذاری از زمان تشکیل دولت جدید عراق محسوب می شود. به تازگی بر تعداد و دامنه حملات و بمبگذاری های انتحاری در سراسر عراق افزوده شده است. روز دوشنبه نیز یک بمب انداز انتحاری در حمله ای به یک کاروان حامل فرماندار استان انبار و همراهانش دستکم شش نفر را مجروح کرد، اما این مقام آسیب ندید.

فعالیت های گروه حامی طالبان در بریتانیا ممنوع می شود

دولت بریتانیا آماده است تا نام گروه طالبان پاکستان را به عنوان یک گروه تروریستی اعلام کند. بر این اساس عضویت یا جمع آوری کمک های مالی برای این گروه در بریتانیا غیر قانونی می شود.

«ِترسا می» وزیر کشور انگلیس روز سه شنبه دستور این اقدام را صادر کرد و گفت: « این اقدام برای نبرد با تروریسم لازم است.» وی تصریح کرد این کار برای دولت متبوعش آسان نیست.

وزیر کشور گفت: «معنای دستور این است که عضویت در گروه حامی و تحریک کننده طالبان جرم خواهد بود، و این گروه نمی تواند به طور قانونی در کشور ما فعالیت کند.» در خواست وزیر کشور به تصویب پارلمان نیاز دارد. پایگاه اصلی طالبان در پاکستان است. این گروه از نزدیک با القاعده مرتبط است. این گروه مسئولیت حملاتی را در داخل پاکستان بر عهده گرفته و تهدید کرده است که در آینده حملات جدیدی را در آمریکا و بریتانیا سازماندهی خواهد کرد. 

استقرار نیروهای ویژه ارتش پاکستان در کراچی

در پاکستان، نیروهای ویژه ارتش در بندر کراچی به جستجو پرداخته و برای مهار خشونت فزاینده ده ها تن را بازداشت کرده اند.

این نیروها روز سه شنبه در محله «اورانگی تاون» فرود آمدند، خودروها را متوقف کرده، خانه ها را جستجو کردند تا مظنونین را بازداشت کنند. منابع خبری محلی از بازداشت و بازجویی حدود ۳۰۰ گزارش داده اند در حالی منابع غیر رسمی این رقم را بیش از این چند برابر اعلام کرده اند.

عملیات سرکوب در پی اوج گیری خشونت در ماه ژانویه که دست کم ۴۹ کشته بر جای گذاشته، اوج گرفته است. تنها در هفته گذشته ۱۷ تن هدف گلوله قرار گرفتند. کراچی همواره با خشونت سیاسی و قومی دست به گریبان بوده و تنش های فزاینده بین دو حزب سیاسی جنبش قومی متحده و حزب ملی عوام لیگ بر آن دامن می زند.  

رییس جمهوری چین در راه آمریکا

هو جین تائو رییس جمهوری چین برای دیداری رسمی از آمریکا با هدف کاهش تنش بین دو قدرت برتر اقتصادی جهان، رهسپار ایالات متحده شده است.

وی سه شنبه شب ، به وقت شرق آمریکا، وارد واشنگتن می شود و روز چهارشنبه گفتگوهای رسمی خود را با پرزیدنت اوباما آغاز می کند. آقای هو همچنین برای ملاقات با بازرگانان آمریکایی به شیکاگو نیز سفر می کند.

چین پیش از این مبادلات تجاری با شرکت های آمریکایی تا ۶۰۰ میلیارد دلار افزایش داده و این امکان برای سطحی بالاتر نیز وجود دارد. این در حالی که مازاد تجاری دو کشور به بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار بالغ شده است.

روز دوشنبه، سه نماینده دمکرات مجلس نمایندگان با ارائه لایحه ای خواستار تعدیل سریع تر ارزش پول چین شدند.

تنش بین کره شمالی و کره جنوبی و فروش های تسلیحاتی آمریکا به تایوان، از جمله مسایلی است که انتظار می رود در گفتگوهای رییس جمهوری چین با رهبران آمریکا مطرح شد. آقای هو پیش تر در مصاحبه با روزنامه های آمریکایی از پاسخ به پرسش هایی در باره حقوق بشر پرهیز کرده بود در حالی که ممکن است این موضوع در کنفرانس خبری مشترک در روز چهارشنبه مطرح شود.

هر دو کشور در روزهای اخیر برای پرهیز از رویارویی با یکدیگر تاکید کرده اند. در حالی که چین قدرت اقتصادی و نظامی خود را به سرعت گسترش می دهد.

رییس جمهوری چین در مصاحبه با روزنامه های واشنگتن پست و وال استریت جورنال گفته است« دو کشور باید زمینه مشترکی را در مجموعه ای از مسائل جستجو کنند و ذهنیت بده بستان جنگ سرد را ،که در آن ُبرد یک کشور، باخت کشور دیگری تلقی می شد ، کنار بگذارند.»

 هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه امریکا هفته پیش گفته بود ایالات متحده افزایش قدرت چین را تهدید تلقی نمی کند و علاقه ای به ایجاد مانع در این راه ن

رییس جمهوری چین به امریکا سفر می کند

هو جیانتائو رییس جمهوری چین برای دیداری رسمی از امریکا با هدف کاهس تنش بین دو بزرگترین قدرت اقتصادی جهان، رهسپار ایالات متحده شده است.

او قرار است سه شنبه شب ، به وقت شرق امریکا، برای یک شام خصوصی وارد واشنگتن شود ، و روز چهارشنبه با پرزیدنت اوباما به گفت و گو خواهد نشست. یک ضیافت شام رسمی نیز در چهارشنبه شب برای رییس جمهوری چین ترتیب داده شده است. او همچنین برای ملاقات با بازرگانان به شیکاگو، سومین شهر بزرگ امریکا خواهد رفت.

چین قبلا معاملات تجارتی به ارزش ٦٠٠ میلیارد دلار با شرکت های امریکایی اعلام کرده است، و ممکن است معاملات بیشتری انجام گیرد. اما با مازاد بازرگانی سالیانه چین با امریکا که از ٢٠٠ میلیارد دلار فراتر می رود، این معاملات احتمال بحث های تند در باره اختلافات اقتصادی را منتفی نخواهد کرد.

روز دوشنبه، سه قانون گذار حزب دمکرات لایحه ای ارائه دادند که چین را برای تعدیل سریعتر ارزش پول خود زیر فشار می گذارد.

تنش بین کره شمالی و کره جنوبی و فروش های تسلیحاتی امریکا به تایوان، از جمله مسائل دیگری است که انتظار می رود در گفت و گوهای رییس جمهوری چین با رهبران امریکا مطرح شد. هو جیانتائو پیشتر در مصاحبه با روزنامه های امریکا از پاسخ به پرسش هایی در باره حقوق بشر پرهیز کرد، اما این موضوع ممکن است در کنفرانس خبری مشترک در روز چهارشنبه عنوان شود.

هر دو دولت در روزهای اخیر به پرهیز ار رویاروئی، در حالی که چین قدرت اقتصادی و نظامی خود را بسرعت گسترش می دهد، تاکید گذاشته اند.

 هو در مصاحبه با روزنامه های واشنگتن پست و وال استریت جورنال گفت دو کشور باید « زمینه مشترکی» را در مجموعه ای از مسائل جستجو کنند و « ذهنیت بده بستان جنگ سرد» را ،که در آن ُبرد یک کشور، باخت کشور دیگری تلقی می شود، کنار بگذارند.

 هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه امریکا هفته پیش گفت ایالات متحده افزایش قدرت چین را تهدیدی نمی بیند و علاقه ای ندارد مانعی در راه رشد آن بوجود آورد.

پخش زنده برنامه های بخش فارسی صدای آمريکا از آيفون

**********

هنرمندان، ورزشکاران و شخصیتهای ایرانی به سئوالهای شما پاسخ می دهند. سئوالهای خود را از جيمی دلشاد (شهردار بورلی هيلز) با عنوان "سئوال هفتهبه ايميل آدرس: q10@voanews.com ارسال کنيد.

پاسخهای شاهين نجفی به پرسشها را از اينجا ببينيد.

**********

شبکه خبری فارسی صدای آمريکا آخرين خبرها و ويديوهای روز را روی تلفن موبايل، يا هر وسيله اينترنتی دستی ديگر، بطور رايگان عرضه می کند. لطفأ به آدرس سايت جديد موبايل صدای آمريکا توجه کنيد:

pnn.voa.mobi

DIT - پراکسی

Ultrareach - نرم افزار اولترا ريچ را از اينجا دانلود کنيد

UltraVOAPersian96

PSIPHON - نرم افزار

http://bit.ly/9XBTr

https://3241257.net/a.php?token=
cb57eb84c442fc36aa0af64235bdc17f

نرم افزار فيلترشکن

www.voanews.com/persian
/parvaaz.cfm

وبلاگ ها

راهروهای کنگره
http://voacapitol.blogspot.com

نوشته ها و خوانده ها
http://pnnketab.blogspot.com

روی خط
http://rooyekhat.blogspot.com

زنگ ورزش
http://zangevarzesh.blogspot.com

پيچ در پيچ
http://peechdarpeech.blogspot.com

روزنگار
http://sigarchi.net/roznegar

ماهواره های صدای آمريکا

Arabsat/Eurobird 8 (25.5 Deg East)

Downlink Frequency: 11,585 MHz

FEC: 3/4

Symbol Rate: 27.500 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 175

Eutelsat W3A (7 Deg East)

Downlink Frequency: 10,720.75 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 22.0 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Asiasat - 3 (105.5 Deg E)

Downlink Frequency: 4,040 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 26.5 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 415

Telstar 12 (15 Deg W)

Downlink Frequency: 11,566.63 MHz

FEC: 2/3

Symbol Rate: 2.22 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 1

Telstar 12 (15 Deg W)

Downlink Frequency: 12,608 MHz

FEC: 2/3

Symbol Rate: 19.279 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Nilesat (AB4) - (7 Deg W)

Downlink Frequency: 11,355 MHz

FEC: 3/4

Rate: 27.5 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 1004

 

در اين ايميل

خبرها
ايران
آمريکا
آمريکای لاتين
اروپا
خاورميانه
آسيا
آفريقا
مناطق ديگر
هنر و فرهنگ
حوادث و بلايا
اقتصادي
آموزش
محيط زيست
بهداشت
حقوق بشر
نيروی کار
سياست
مذهب
علم و فن آوری
مسايل اجتماعی
ورزش
زنان

فسخ آبونمان

اگرنمی خواهيد اين ايميل را دريافت کنيد فسخ آبونمان

کمک می خواهيد؟

اگر در مورد اين ايميل پرسشی داريد به ankbut@voanews.com اطلاع دهيد.

صفحه نخست سايت از نو طراحی شده است تا دسترسی به اخبار و اطلاعات، ويديو، و برنامه های صدای آمريکا را تسهيل کند.

فسخ آبونمان | خبرهای بيشتر