سلام ، چند روز پيش مي خواستم مطلبي رو تو سايت بالاترين بذارم ولي به خاطر اينكه عضويت آن بسته شده بود نتونستم اين كارو بكنم به فكر اين كار افتادم.
شما مي توانيد پيام هاي خود را مستقيما با استفاده از ايميل بر روي اين وبلاگ بگذاريد . روش كار خيلي ساده است ،پيام هاي خود را به اين آدرس alirezairf.social@blogger.com ميل كنيد.
فقط به مباني اخلاقي خود و ديگران احترام بگذاريد



۱۳۸۹ دی ۳۰, پنجشنبه

News from VOA in Persian

مهم ترين خبرها

تشکیل نخستین جلسه دولت موقت تونس تشکیل

دولت موقت جدید تونس نخستین جلسه کابینه را از زمان برکناری زین العابدین بن علی رییس جمهوری سابق تشکیل داده است.

جلسه روز پنجشنبه به رغم سلسله اعتراضاتی که در آنها تظاهر کنندگان از دولت موقت به دلیل حضور وزیران نزدیک به بن علی انتقاد کرده اند تشکیل شد.

خبرگزاری فرانسه می گوید جدائی بین حکومت و حزب حاکم و عفو عمومی، مسائل اصلی دستور مذاکرات جلسه است.

در این میان، نیروهای امنیتی در شهر تونس به سوی معترضینی که در خارج از ستاد حزب رییس جمهوری سابق جمع شده بودند، تیرهای اخطار شلیک کردند.

پیشتر، تلویزیون دولتی تونس گزارش داد وزیران دولت موقت از حزب حاکم زین العابدین بن علی رییس جمهوری سابق استعفا داده اند. همچنین محمد غنوشی؛ نخست وزیر، و فواد المبزع رییس جمهوری موقت هر دو در تلاش برای دور شدن از رهبر سابق، حزب حاکم را ترک کردند.

رهبری موقت تونس در تلاش برای تکمیل «گسستن از گذشته» باقی زندانیان سیاسی را آزاد کرده و برای دنبال کردن دارائی های رییس جمهوری معزول و خانواده اش در خارج دست به کار شده است.

تلویزیون دولتی گزارش داد ۳۳ عضو خانواده بن علی هنگامی که سعی داشتند از تونس فرار کنند دستگیر شدند.

ملاقات رییس جمهوری چین با قانون گذاران آمریکا

هو جیانتائو رییس جمهوری چین روز پنجشنبه با برخی از سرسخت ترین منتقدین آمریکایی خود در کنگره ملاقات کرد.

اعضای کنگره از وضعیت حقوق بشر چین و سیاست های اقتصادی جاری آن، که به باور بسیاری از قانون گذاران موجب بیکاری آمریکاییان می شود، خشمگین هستند.

مذاکرات آقای هو با اعضای کنگره یک روز پس از استقبال رسمی از وی در کاخ سفید صورت می گیرد. او در آنجا درباره مجموعه ای از مسائل با پرزیدنت اوباما مذاکره کرد و در یک ضیافت رسمی حضور یافت.

اما دو رهبر ارشد کنگره - هری رید، رهبر اکثریت سنا، و جان بینر، رییس مجلس نمایندگان - دعوت شرکت در ضیافت را رد کردند.

هر دو سناتور گفتند آنها منتظر هستند روز پنجشنبه با آقای هو ملاقات کنند. اما خشم نسبت به چین در کنگره زیاد است. سناتور رید در یک مصاحبه تلویزیونی رییس جمهوری چین را یک «دیکتاتور» نامید. ولی بعدا از این گفته ابراز تاسف کرد.

رییس جمهوری چین در کنفرانس خبری مشترک با پرزیدنت اوباما در روز چهار شنبه امتیاز نادری در مساله حقوق بشر داد. پس از آنکه آقای اوباما آشکارا از چین خواست به «حقوق جهانی» پای بند بماند، آقای هو اعتراف کرد برای بهبود وضعیت حقوق بشر در کشورش هنوز باید کارهای زیادی انجام گیرد.

قرار است امشب آقای هو پیش از آنکه به شیکاگو برود، آنچه را مقامات چین " نطق عمده ای" توصیف کرده اند، در یک مجمع بازرگانی آمریکا در واشنگتن ایراد کند.

در شیکاگو او بر اهمیت تماس های فرهنگی بین دو کشور تاکید خواهد گذاشت و در مراسم امضای قراردادهایی حضور خواهد یافت.

در حالی که حقوق بشر یک مقوله احساسی برای بسیاری از اعضای کنگره است، مساله واحد پول چین منبع احتمالی تری برای اختلاف است. ۸۴ قانون گذار نامه ای امضا کرده اند که در آن به پرزیدنت اوباما گفته می شود شکیبایی آنها «نزدیک به پایان است.» قانون گذاران لایحه ای پیشنهاد کرده اند که اگر پکن به پایین نگاهداشتن مصنوعی ارزش برابری واحد پول خود، یوآن، ادامه دهد، تعرفه هایی بر واردات از چین وضع شود.

پرزیدنت اوباما نیز روز چهارشنبه گفت بالا رفتن ارزش برابری یوآن به کاهش نابرابری عظیم تجارتی بین دو کشور کمک خواهد کرد.

اما او همچنین ارزش همکاری بین دو بزرگترین اقتصاد جهان را ستود و گفت ده ها قرارداد بازرگانی که در این هفته امضا شد، صادرات آمریکا به چین را بیش از ۴۵ میلیارد دلار افزایش خواهد داد و چندین میلیارد دلار بر سرمایه گذاری های چین در آمریکا خواهد افزود.

آقای اوباما همچنین گفت آمریکا از گفت و شنود بیشتر بین چین و دالائی لاما، رهبر روحانی تبت، حمایت می کند. در مورد تنش های جاری در شبه جزیره کره، پرزیدنت اوباما گفت او و آقای هو موافقت کردند که کره شمالی باید از تحریکات بیشتر پرهیز کند.

واکنش غير منتظره مردم در ايران به قطع يارانه ها

وال استريت جرنال زير عنوان"ايرانيان چاره ای نمی بينند جز اينکه خود را با قيمت های رو به افزايش تطبيق بدهند" می نويسد برنامه ايران برای صرفه جوئی پولی از طريق کاهشی عمده در يارانه های سوخت، برق و مواد اوليه غذائی با واکنشی غير منتظره روبرو شده است. بسياری از ايرانيان در معرض ضربه و تهديد به توقيف در صورت اعتراض ، به آرامی خود را با هزينه های رو به افزايش زندگی تطبيق می دهند.

مقامات برای واکنشی شديد تر آماده شده بودند.

به رغم نگرانی ها، اعتراض و اعتصابی نشده است، و مير حسين موسوی و مهدی کروبی رهبران اپوزيسيون بر نياز به قطع يارانه ها صحّه گذاشته اند، هرچند که از زمان اجرای آن انتقاد می کنند.

افراد و خانواده ها برای کاستن از مخارج زندگی اقدامات مختلفی انجام می دهند. مينو رضائی، مادر ۳۳ ساله دارای ۳ فرزند می گويد خانواده اش استفاده از لوازم برقی خانگی نظير مايکروويو و سشوار را کم کرده اند، و برای روشنائی سراغ لامپ های کم مصرف دارای کارآئی بيشتر رفته اند.

عبدالله صفرزاده، مهندس صنايع غذائی، می گويد استفاده از بنزين اکتان پائين را شروع کرده است و برای آمد و شد از سيستم حمل و نقل عمومی استفاده می کند.

خانواده های ديگر می گويند سراغ ذخيره کردن مواد اوليه غذائی، نظير برنج، حبوبات و گوشت رفته اند، که احتمالا به کسبه لطمه می زند.

درحاليکه ثروتمندان ممکن است مجبور نباشند خود را با اوضاع جديد تطبيق بدهند، تغيير و دگرگونی در وضعيت مردمی که جزو طبقه متوسط رو به بالا محسوب می شوند، مشهود است. سارا خطيبی، شيمیست ۳۹ ساله می گويد سفرهای آخرهفته به مناطق کوهستانی و يا سواحل دريای خزر ديگر به راحتی ممکن نيست.

تحريم های بين المللی برای وادار ساختن تهران به مصالحه در مورد برنامه اتمی اش، و سوء مديريت اقتصادی دولت نيز بر گرفتاری های اقتصادی ايران افزوده است که در عين حال با تورم رو به رشد و بيکاری روبروست.

آثارناشی از برنامه قطع يارانه ها بر اقتصاد ايران هنوز بطور کامل محسوس نشده است و اين در حالی است که صنايع متکی به يارانه ها و کسبه ای که از بالا بردن قيمت ها منع شده اند، با نخستين موج قطع يارانه ها مواجه بوده اند.

فشار کامرون به بلر برای انتشار نامه های محرمانه به بوش

دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا از مردم درخواست کرده است تونی بلر نخست وزیر سابق را برای انتشار اسناد محرمانه مربوط به حمله به عراق زیر فشار بگذارند.

کامرون این درخواست را پس از آن عنوان کرد که «گاس او دانل»، وزیر مشاور از فاش ساختن نامه های بلر به جرج بوش رییس جمهوری وقت آمریکا خودداری کرد و گفت چنین کاری به مصلحت عموم نیست.

کامرون گفت تونی بلر هنگام ادای شهادت در کمیسیون تحقیق جنگ عراق در روز جمعه، باید درخواست خود را برای محرمانه ماندن اسناد پس بگیرد.

روز چهارشنبه، کمیسیون مدارکی منتشر کرد که نشان می دهد یک منشی سابق بلر برای پنهان ساختن محتوای بحث های واقعی بین او و آقای بوش، گزارش های متفاوتی در باره مکالمات و مکاتبات آنها ارائه داد.

توقف تلاش های میانجی گرانه ترکیه و قطر در بحران لبنان

وزیران امور خارجه ترکیه و قطر می گویند تلاش برای میانجیگری در بحران سیاسی لبنان را متوقف می کنند.

احمد داود اوغلو و شیخ حمد بن جاسم آل ثانی وزیران امور خارجه ترکیه و قطر پس از دو روز گفت و گو با سیاستمداران لبنانی در بیانیه مشترکی اعلام کردند مبنای مذاکرات بر طرح عربستان سعودی و سوریه برای حل بحران متمرکز بود. اما به علت برخی ملاحظات نسبت به پیشنهادها، آنان تصمیم گرفته اند برای رایزنی با مسئولان ارشد کشورشان تلاش های جاری را متوقف کنند.

روز چهارشنبه، سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان سعودی هم در موضعی مشابه اعلام کرده بود که اوضاع در لبنان خطرناک است و ممکن است به تجزیه مذهبی، قومی و فرقه ای این کشور منجر شود. لبنان ماه هاست که بر سر نتایج تحقیقات یک دادگاه سازمان ملل متحد درباره ترور رفیق حریری نخست وزیر سابق، با بحران سیاسی دست به گریبان است. در همین حال منابع خبری گزارش داده اند که دادستان دادگاه قصد دارد اعضای برجسته حزب الله را تحت پیگرد قرار دهد. اما حزب الله هر گونه دخالتی در این حادثه را انکار می کند.

کره جنوبی قصد ندارد برد موشک هایش را افزایش دهد

یک مقام کره جنوبی گزارش هایی را که حاکی است کشور او برای افزایش برد موشک هایش با واشنگتن گفت و گو می کند تکذیب کرده است.

خبرگزاری «یونهاپ» و یک روزنامه عمده کره جنوبی روز چهارشنبه گزارش دادند دو طرف در مورد نیاز به افزایش برد موشک ها که بتوانند به هدف هایی در هر نقطه ای در داخل کره شمالی برسند، به یک «تفاهم مشترک» رسیده اند.

بر اساس قراردادی با آمریکا جهت پرهیز از به راه افتادن مسابقه تسلیحاتی در شبه جزیره کره، برد موشک های کره جنوبی باید به حد اکثر ۳۰۰ کیلومتر محدود باشد.

اما یک مقام ارشد دولت روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت گزارش ها درست نیست، و مذاکره با آمریکا را تکذیب کرد.

در گزارش یونهاپ گفته می شد هدف دولت سئول از دیرباز این بوده است که با موشک به هر نقطه کره شمالی حمله کند. عقیده بر این است که کره شمالی بالغ بر یک هزار موشک دارد که به سوی سئول و هدف های دیگر در کره شمالی نشانه گیری شده اند.

وزیران کابینه تونس از حزب حاکم خارج می شوند

تلویزیون دولتی تونس گزارش می دهد وزیران دولت موقت از حزب حاکم زین العابدین بن علی، رییس جمهوری پیشین استعفا داده اند.

این اقدام چند روز پس از آن صورت می گیرد که وزیران اپوزیسیون در اعتراض به ادامه نفوذ حزب حاکم در دولت از کابینه خارج شدند. روز دوشنبه، محمد غنوشی نخست وزیر یک دولت ائتلافی شامل وزیران دفاع، کشور، امورخارجه و دارائی کابینه قبلی را اعلام کرد.

غنوشی و فواد المبزع رییس جمهوری موقت هر دو در تلاش برای دور شدن از رهبر سابق، حزب حاکم را ترک کردند.

انتظار می رفت دولت جدید نخستین جلسه خود را روز پنجشنبه تشکیل دهد.

در این میان، سربازان به سوی صدها معترض که تظاهراتی علیه دولت در شهر تونس برپا کرده بودند، تیرهای اخطار شلیک کردند.

معترضین که به سوی ستاد حزب در حرکت بودند، از دولت موقت جدید به دلیل حضور وزیران نزدیک به رییس جمهوری برکنار شده، انتقاد می کردند.

رهبری موقت تونس در تلاش برای تکمیل «گسستن از گذشته» باقی زندانیان سیاسی را آزاد کرده و برای دنبال کردن دارائی های رییس جمهوری معزول و خانواده اش در خارج دست به کار شده است.

تلویزیون دولتی گزارش داد ۳۳ عضو خانواده بن علی هنگامی که سعی داشتند از تونس فرار کنند دستگیر شدند.

در انفجار بمب در کربلا ده ها تن کشته شدند

در انفجار انتحاری دو اتومبیل در حومه شهر کربلا در عراق، دست کم ۵۰ تن کشته شده اند.

به گفته مقام ها، هر دو انفجار در امتداد مسیرهایی که زائران شیعه از آنها برای رفتن به کربلا استفاده می کنند صورت گرفت.

در انفجارهایی که مسئولیت آن را هنوز کسی بر عهده نگرفته است، دست کم ۱۵۰ نفر نیز زخمی شدند.

پیشتر در روز پنجشنبه، یک بمب گذار انتحاری یک خودرو پر از مواد انفجاری را در خارج از یک کلانتری در بعغوبه، مرکز استان دیاله، منفجر کرد و سه تن را کشت.

به گفته مقامات محلی، در انفجار که حدود ساعت ۱۰ بامداد پنجشنبه روی داد ۳۰ نفر نیز مجروح شدند. افسران امنیتی و یک زن رهگذر ار جمله کشته شدگان بودند.

این حمله چند بلوک دورتر از صحنه انفجار یک اتومبیل در روز چهارشنبه صورت گرفت. در آن حمله که یک نیروی گارد عراقی هدف آن بود، دست کم ۱۲ تن کشته شدند.

تحقیقات درباره قتل خبرنگار وال استریت جورنال دقیق نیست

یک گزارش جدید حاکی است چهار مردی که در پاکستان به اتهام کشتن دانیل پرل، خبرنگار روزنامه وال استریت جورنال زندانی شده اند، در صحنه مرگ او حضور نداشتند و دادستان ها در کوشش برای بستن سریع پرونده در جریان محاکمه آنها از شهادت های دروغ استفاده کردند.

در این گزارش، که حاصل تحقیق چند ساله روزنامه نگاران و دانشجویان آمریکایی است، آمده است محکومین در ربودن پرل در سال ۲۰۰۲، هنگامی که درباره افراط گرائی اسلامی پژوهش می کرد، دست داشتند. ویدیوئی که به مقامات آمریکایی در پاکستان تحویل داده شد قتل پرل را نشان داد و جسد او چند ماه بعد در گور کم عمقی پیدا شد.

بنا بر این گزارش، در ربودن و کشتن پرل در حقیقت ۲۷ نفر دست داشتند و ۱۴ نفر از آنها آزاد هستند.

مولف مشترک گزارش، باربارا فیمن تاد، می گوید «عدالت اجرا نشده است.»

این گزارش، شواهد ادعاهای خالد شیخ محمد را که او خبرنگار را گردن زده است، تقویت می کند. تحقیقگران عکس های دست های محمد را با عکس دستی که در ویدیو دیده می شد مقایسه کردند.

محمد مغز متفکر حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکا شناخته می شود که اعتراف کرده و اینک در بازداشتگاه نظامی آمریکا در گوانتانامو زندانی است.

دبیر کل خانه کارگر ایران: هدفمند کردن یارانه ها وابستگی به نفت را بیش تر می کند

مسعود میر کاظمی، وزیر نفت در تازه ترین نشست خبری اش، بخشی از سخنان خود را  به محدودیت های مربوط به سرمایه گذاری های جدید در صنعت نفت اختصاص داد.

وزیر نفت با بیان این که صنعت نفت هم اکنون ظرفیت تولید چهار میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت را دارد، اظهار داشت، «به دلیل پایبندی به سهمیه های تولید هیچ گاه در حد ظرفیت خود تولید نکرده ایم.»

وزیر نفت در حالی این سخنان را بیان می کند، که بر اساس آمار ارائه شده، از سوی خود وی، ظرفیت تولید نفت خام کشور، حدود ۱۵۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

اخیرا بانک مرکزی نیز، گزارشی منتشر کرد که بر اساس آن، تولید نفت خام ایران در دوران وزرات مسعود میر کاظمی، حدود ۴۰۰ چهار هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

گزارش های گوناگون منابع خبری، این موضوع را نتیجه کاهش سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران می دانند.

وزیر نفت نیز، در ششمین نشست خبری روز یک شنبه ۲۶ دی ماه اذعان کرد، «برای سرمایه گذاری مورد نیاز صنعت نفت  باید صد میلیارد دلار از منابع داخلی و خارجی وام گرفت.»

وزیر نفت دولت دهم اعلام کرد، برای فعالیت شرکت های خارجی و سرمایه گذاری آن ها هیچ گونه محدودیتی ایجاد نخواهد شد.

هم زمان علی رضا محجوب، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، و دبیر کل خانه کارگر، در تازه ترین گفت و گويش با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) با اشاره به اين كه با اجرای هدفمند كردن يارانه‌ها، در درآمد و هزينه‌های دولت نوعی عدم تعادل ايجاد می‌شود، گفت، «دولت در به مرور اجرای هدفمند كردن يارانه‌ها به واسطه افزايش هزينه‌ها و كاهش درآمدها دچار كسری‌های فراوان می‌شود؛ لذا تاثيری كه اجرای اين طرح در روند عمومی اقتصاد كشور می‌ گذارد اتكای بيش تر كشور به نفت و اتكای بيش تر خزانه به درآمدهای ناشی از نفت است و در واقع اين نوعی بی‌نظمی اقتصادی برای تولید کنندگان خواهد بود كه بايد خسارت‌های زيادی را بابت افزايش هزينه‌ها بدهند.»

پخش زنده برنامه های بخش فارسی صدای آمريکا از آيفون

**********

هنرمندان، ورزشکاران و شخصیتهای ایرانی به سئوالهای شما پاسخ می دهند. سئوالهای خود را از جيمی دلشاد (شهردار بورلی هيلز) با عنوان "سئوال هفتهبه ايميل آدرس: q10@voanews.com ارسال کنيد.

پاسخهای شاهين نجفی به پرسشها را از اينجا ببينيد.

**********

شبکه خبری فارسی صدای آمريکا آخرين خبرها و ويديوهای روز را روی تلفن موبايل، يا هر وسيله اينترنتی دستی ديگر، بطور رايگان عرضه می کند. لطفأ به آدرس سايت جديد موبايل صدای آمريکا توجه کنيد:

pnn.voa.mobi

DIT - پراکسی

Ultrareach - نرم افزار اولترا ريچ را از اينجا دانلود کنيد

UltraVOAPersian96

PSIPHON - نرم افزار

http://bit.ly/9XBTr

https://3241257.net/a.php?token=
cb57eb84c442fc36aa0af64235bdc17f

نرم افزار فيلترشکن

www.voanews.com/persian
/parvaaz.cfm

وبلاگ ها

راهروهای کنگره
http://voacapitol.blogspot.com

نوشته ها و خوانده ها
http://pnnketab.blogspot.com

روی خط
http://rooyekhat.blogspot.com

زنگ ورزش
http://zangevarzesh.blogspot.com

پيچ در پيچ
http://peechdarpeech.blogspot.com

روزنگار
http://sigarchi.net/roznegar

ماهواره های صدای آمريکا

Arabsat/Eurobird 8 (25.5 Deg East)

Downlink Frequency: 11,585 MHz

FEC: 3/4

Symbol Rate: 27.500 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 175

Eutelsat W3A (7 Deg East)

Downlink Frequency: 10,720.75 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 22.0 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Asiasat - 3 (105.5 Deg E)

Downlink Frequency: 4,040 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 26.5 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 415

Telstar 12 (15 Deg W)

Downlink Frequency: 11,566.63 MHz

FEC: 2/3

Symbol Rate: 2.22 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 1

Telstar 12 (15 Deg W)

Downlink Frequency: 12,608 MHz

FEC: 2/3

Symbol Rate: 19.279 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Nilesat (AB4) - (7 Deg W)

Downlink Frequency: 11,355 MHz

FEC: 3/4

Rate: 27.5 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 1004

 

در اين ايميل

خبرها
ايران
آمريکا
آمريکای لاتين
اروپا
خاورميانه
آسيا
آفريقا
مناطق ديگر
هنر و فرهنگ
حوادث و بلايا
اقتصادي
آموزش
محيط زيست
بهداشت
حقوق بشر
نيروی کار
سياست
مذهب
علم و فن آوری
مسايل اجتماعی
ورزش
زنان

فسخ آبونمان

اگرنمی خواهيد اين ايميل را دريافت کنيد فسخ آبونمان

کمک می خواهيد؟

اگر در مورد اين ايميل پرسشی داريد به ankbut@voanews.com اطلاع دهيد.

صفحه نخست سايت از نو طراحی شده است تا دسترسی به اخبار و اطلاعات، ويديو، و برنامه های صدای آمريکا را تسهيل کند.

فسخ آبونمان | خبرهای بيشتر