سلام ، چند روز پيش مي خواستم مطلبي رو تو سايت بالاترين بذارم ولي به خاطر اينكه عضويت آن بسته شده بود نتونستم اين كارو بكنم به فكر اين كار افتادم.
شما مي توانيد پيام هاي خود را مستقيما با استفاده از ايميل بر روي اين وبلاگ بگذاريد . روش كار خيلي ساده است ،پيام هاي خود را به اين آدرس alirezairf.social@blogger.com ميل كنيد.
فقط به مباني اخلاقي خود و ديگران احترام بگذاريد



۱۳۸۹ بهمن ۶, چهارشنبه

News from VOA in Persian

مهم ترين خبرها

افزایش اعدام ها در ایران

سال ۲۰۱۱ هنوز نو رسیده است ، اما با توجه به شمار ایرانیانی که در این سال از سوی دولت اعدام شده اند، کسی نو شدن سال را احساس نمی کند. کمپین بین المللی حمایت از حقوق بشر در ایران گزارش می دهد که از اول ژانویه دستکم ۴۷ زندانی به دار آویخته شده اند.

روز ۱۵ ژانویه ۲۰۱۱، یک زندانی سیاسی کرد به نام حسین خضری در ارومیه اعدام شد. او به دلیل ارتکاب جرم علیه امنیت ملی، محارب شناخته شده بود. خضری همه اتهام ها را تکذیب کرده و مدعی شده بود که شکنجه شده است.

 آرون رودز، سخنگوی این کمپین گفته است« اعدام فعالان کرد، بدون محاکمه های عادلانه و در پی شکنجه، روز به روز بیشتر روندی سازمان یافته با انگیزه های سیاسی پیدا می کند.» در ماه می گذشته چهار زندانی سیاسی کرد، از جمله آموزگاری به نام فرزاد کمانگر و یک فعال فرهنگی کرد به نام شیرین علم حولی در زندان اوین اعدام شدند.  افزون بر این، عفو بین الملل با نگرانی دریافته که پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹، مقام های امنیتی ایران در کوشش برای مهار ناراضیان، مخالفان سیاسی را آشکارا به اعدام تهدید کردند.

در ماه دسامبر، مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه ای نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرد. از جمله، افزایش چشمگیر صدور مجازات مرگ را که در پی انتخابات ریاست جمهوری تشدید شده بود را مورد استناد قرار داد و یاد آور شد مجازات مرگ به عنوان محارب را نگران کننده نامید.

همراه با ناظران حقوق بشر و جامعه بین المللی، آمریکا نیز نگرانی خود را اعدام هایی که در ایران در پی رویه های قضایی فاقد شفافیت و عدالت صورت می گیرد ، ابراز داشت و از دولت ایران خواست به حقوق اساسی مردم ایران احترام قائل شود.  

چالش ارائه بودجه از سوی دولت به مجلس

هنوز تدوین بودجه ۱۳۹۰ پایان نیافته است. شهاب الدین صدر، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، در نامه ای به محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران، خواستار ارائه لایحه بودجه تا روز یکشنبه دهم بهمن ماه شده است.  

البته به گفته کاظم دلخوش، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، حتی اگر در آن  زمان هم لایحه به مجلس ارسال شود، دیر است.

بااین وجود، روزنامه تهران امروز در شماره روز دوشنبه (۴ بهمن ماه) از ارائه لایحه بودجه ۹۰  بعد از ۲۲ بهمن ماه به مجلس خبر داد.

روزنامه خبر در شماره روز چهارشنبه ۶ بهمن در این زمینه نوشت، «بررسی عملکرد دولت نهم در ارائه اولین

لایحه نشان می دهد در حالی که دولت نهم در ارائه اولین لایحه بودجه خود حدود ۴۰ روز تاخیر داشته است در سال جاری این تاخیر به مرز ۵۵ روز رسیده است.»

تاخیر در زمان ارائه بودجه امر تازه ای نیست. حداقل در ۱۰ ده سال گذشته هر سال زمان ارائه لایحه بودجه به تعویق افتاده است. شاید آن چه این بار جلب نظر می کند این نکته است که احتمالا دولت دهم در این زمینه رکورد دار خواهد شد.

در حالی که حجت الاسلام محمد رضا میر تاج الدینی، معاون رئیس جمهوری در امور مجلس، در اواسط آذر ماه گفته بود، «ان شالله  بودجه تا ۱۵ بهمن تقدیم مجلس تقدیم می شود.»

رحیم مبینی ، معاون بودجه و برنامه ریزی رئیس جمهوری، بعد از ظهر روز چهارشنبه ۶ بهمن ماه، در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد زمان ارائه لایحه بودجه ۹۰ از سوی دولت به مجلس گفت، «اعلام زمان برای ارائه لایحه  صرفا گمانه زنی افراد است و این معاونت زمان مشخصی اعلام نکرده است.»

به گزارش  این خبرگزاری  «برخی از کارشناسان معتقدند متاسفانه رفتارهای لجبازی گونه بین دولت و مجلس

باعث به تاخیر افتادن تصویب قانون برنامه پنجم توسعه و نیز ارائه دیر هنگام لایحه بودجه ۹۰ شده است.»

قانون برنامه پنجم سرنوشت کشور را در ۵ پنج سال آینده مشخص می کند و لایحه بودجه ۹۰  نیز  سرنوشت مالی کشور را در سال آینده رقم می زند.

از این رو  خبرگزاری فارس «این تاخیرها را به ضرر  برنامه های توسعه اقتصادی ایران و دستیابی به اهداف سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور»  می داند.

زدوخورد پلیس و معترضان در قاهره

زدوخورد پلیس و معترضان در قاهره
پلیس مصر از ساعاتی پیش با حضور در خیابان ها تلاش کرده تا هزاران تظاهر کننده را پراکنده کند.
مقام های مصر و خبرگزاری رویتر روز چهارشنبه گفتند در دو روز گذشته دستکم ۵۰۰ تظاهر کننده در سراسر کشور دستگیر شده اند.
پیشتر در روز چهارشنبه وزارت کشور گفت اجازه تظاهرات جدید داده نخواهد شد و هشدار داد معترضین تحت پیگرد قرار خواهند گرفت.
با این وجود هنوز تظاهرات ادامه پیدا کرده و پلیس تلاش می کند تا با خودروهای آب پاش و گاز اشک آور تظاهرکنندگان را پراکنده کند.
پلیس مصر روز چهارشنبه از تلاش معترضان برای گرد آمدن دوباره در قاهره جلوگیری کرده است.

یک روز پس از آن که تظاهر کنندگان سنگ پران ساعت ها کنترل شهر را در اختیار گرفتند ، وزارت کشور مصر اعلام کرد اجازه تظاهرات جدید داده نخواهد شد و هشدار داد معترضان نیز تحت پیگرد قرار خواهند گرفت.

با وجود این ممنوعیت ها ، یک گروه مخالف دولت خواستار تظاهرات گسترده تر در قاهره شده است . گروه جوانان ۶ آوریل با استفاده از صفحه خود در فیس بوک معترضان را به ادمه اعتراض های خیابانی ترغیب کرده است.

روز سه شنبه، هزاران نفر در اعتراض های ضد دولتی در قاهره و دیگر شهر های مصر خواستار پایان راست جمهوری ۳۰ساله حسنی مبارک شدند. در جریان این ناآرامی ها دستکم سه غیر نظامی و یک پلیس کشته شدند. دولت مصر از زخمی شدن ۸۵ افسر پلیس خبر داده است.

تظاهرات ضد دولتی روز سه شنبه که با آرامش آغاز شد از زمان به قدرت رسیدن حسنی مبارک بی سابقه بوده است.

تلاش سازمان ملل برای ارتقا جایگاه زنان

رییس دفتر «برابری جنسی و توانبخشی زنان» سازمان ملل متحد می گوید«هدف این نهاد جدید قدرت بخشیدن به زنان با حضور بالقوه در کشور های جهان است.

دفتر برابری جنسی و توانبخشی زنان سازمان ملل متحد سال گذشته توسط شورای عمومی سازمان و با ادغام ۴ دفتر و آژانس پایه گذاری شد.  این اولین نهاد بزرگ جهان با بودجه ای عظیم است که مساله تبعیض جنسی در جهان را مورد توجه قرار داده است.  اولین جلسه این نهاد با ریاست میشل بشله رییس جمهوری پیشین شیلی روز سه شنبه تشکیل شد تا اهداف و خط مشی آن را ترسیم و اعلام کند.

سوزان رایس سفیر ایالات متحده در سازمان ملل با استقبال از تاسیس و فعالیت این دفتر گفته است«برای اولین بار در تاریخ ۶۵ ساله سازمان ملل متحد، کشورهای عضو چالش ها و فرصت های لازم برای زنان را در بالای دستورالعمل کار خود قرار داده اند. وی تاکید کرد هدف نه تنها برابری و انصاف بلکه توان بخشی به زنان از شرایط اولیه رشد موفقیت و امنیت در جهان است.

میشل بشله رییس این نهاد سازمان ملل متحد معتقد است توانایی، مجاهدت و خرد زنان از منابع استفاده نشده در تاریخ بشر است. خانم بشله افزود این نهاد تلاش خواهد کرد زنان بیشتری بتوانند در مقام رهبری سازمان ها قرار گیرند. وی با اشاره به آمریکای لاتین و این که روسای جمهوری برزیل، آرژانتین و کاستاریکا و نخست وزیران ترینیداد و توباگو زن هستند، گفت« با وجود این پیشرفت ها زنان تنها در ۱۹ کشور از ۱۹۲ کشور جهان به رهبری رسیده اند.»

میشل بشله افزود « این نهاد که زنان سازمان ملل متحد نام گرفته با حضور بالقوه در کشورهای جهان تلاش خواهد کرد با زنان هر منطقه تماس گرفته، مشکلات،نگرانی ها و نیازهای آنان را درک و در جهت رفع مشکلات و توانبخشی زنان اقدام کند.» وی با اشاره به نقشی که زنان می توانند در توسعه جهان داشته باشند ۵ اولویت این نهاد را که در کشورهای جهان مد نظر قرار خواهد گرفت، اعلام کرد: به گوش رساندن صدای زنان، مشارکت فعال و رهبری در مسائل اجتماعی، پایان دادن به خشونت علیه زنان، شرکت زنان در حل و فصل برخوردها و کشمکش ها، بهبود شرایط اقتصادی و برقراری برابری جنسی در کشورهای جهان.

هشدار کارشناسان نسبت به افزایش جهانی قیمت مواد غذایی

دانشمندان بریتانیایی نسبت به افزایش قیمت مواد غذایی و تکرار بحران سال ٢٠٠٧ و ٢٠٠٨ هشدار داده اند.

جان بدینگتون، دانشمند ارشد دولت بریتانیا روز دوشنبه (٢۴ ژانویه) ضمن هشدار نسبت به تکرار بحران جهانی مواد غذایی سال های گذشته، بر ضرورت اعمال اصلاحات در نظام جهانی کشاورزی تاکید کرده است.

آقای بدینگتون همزمان با انتشار گزارش جدیدی در مورد چالش های آتی امنیت غذایی به خبرنگاران گفت در سال ٢٠٠٧ و ٢٠٠٨ همه تصور کردند این پدیده نادر و اتفاقی بوده است و به کاهش قیمت های سی چهل سال گذشته رجوع می کردند، اما واقعیت این است که نظام امنیت غذایی تحت فشار بسیاری قرار دارد.

بنا به گزارش «سازمان جهانی غذا» وابسته به سازمان ملل متحد، قیمت مواد غذایی طی ماه گذشته به طور بی سابقه ای به بالاترین سطح رسید و از سطوحی که عامل شورش های سال ٢٠٠٨ بود نیز فراتر رفت. بنا به گزارش این سازمان، این افزایش قیمت عامل ناآرامی های اعتراضی گسترده ای در خاورمیانه و شمال آفریقا بوده اند.

آقای بدینگتون هشدار داده است «نوسانات اخیر قیمت موادغذایی بزرگترین عاملی است که ثبات اجتماعی را در معرض تهدید قرار می دهد و کشورهای مختلف جهان، در سال ٢٠٠٧ و ٢٠٠٨ شاهد افزایش قیمت مواد مواد غذایی بودند و ما هم اکنون بار دیگر شاهد پدیده مشابهی هستیم که به شورش های اجتماعی منتهی می شوند».

آقای بدینگتون خاطرنشان کرده است تجارت آزاد برای کنترل افزایش قیمت مواد غذایی و اقدامات دیگر همچون توسعه ذخایر مالی و یا فیزیکی منطقه ای «کاملاً حیاتی» هستند و تجارت آزاد نیز با افزایش قیمت با چالش روبرو می شود و در نهایت مشکلات و معضلات دیگری نیز ظهور می کنند.

در گزارش جدید سازمان غذای سازمان ملل متحد تاکید شده است تلاش ها برای پایان دادن به گرسنگی در سراسر جهان چندان ثمربخش نبوده اند و کوتاهی در اتخاذ اقدام عملی در مورد تثبیت قیمت مواد غذایی طی چهل سال آینده، شرایط را وخیم تر خواهد کرد.  

شرمان رابینسون، یکی از نویسندگان این گزارش گفته است: «اتفاق نظر گسترده ای در مورد این واقعیت وجود دارد که دوره کاهش نسبی قیمت محصولات کشاورزی سپری شده و نوسانات قیمت مواد غذایی نگران کننده است.»

رابینسون، استاد اقتصاد دانشگاه ساسکس افزوده است: «طی سال های گذشته شاهد افزایش قیمت مواد غذایی بوده ایم و همه شواهد از شکل گیری نظامی حکایت می کند که تحت فشار قرار دارد و این مسئله برای ما نگران کننده است».

آقای بدینگتون به خبرگزاری رویترز گفته است: «ممکن است افزایش قیمت مواد غذایی به کاهش هدر شدن مواد غذایی در کشورهای توسعه یافته کمک کند و حتی احتمال دارد علم بتواند در مبارزه با چالش های کشورهای در حال توسعه، نقش کلیدی بازی کند. در حال حاضر ۳٠ درصد محصولات و مواد غذایی در کشورهای در حال توسعه، پیش از زمان برداشت نابود می شوند و ٢۵ تا ۳٠ درصد از کالاهای خوراکی در انبارها از بین می رود.»  


افشا اسناد همکاری امنیتی اسراییل و فلسطینیان

شبکه خبری الجزیره شامگاه سه شنبه با انتشار اسنادی از همکاری گسترده میان سرویس های امنیتی اسراییل و  تشکیلات خود گردان فلسطینی از جمله طرح بریتانیا برای کمک به سرکوب گروه حماس پرده برداشت.

 این اسناد به گفتگوی مقام های ارشد سابق فلسطینی و  اسراییلی در سال ۲۰۰۵ استناد می کند که طرفین در باره ترور «حسن الماذون» یک مقام ارشد وابسته به جناح مسلح جنبش فتح به رهبری محمود عباس و اعضای تیپ شهدای الاقصی مذاکره کرده اند.  در این اسناد به نقل از ناصر یوسف، وزیر کشور سابق تشکیلات خود گردان فلسطینی گفته شده در این باره دستور لازم صادر شده است.  ماذون در جریان یک بمب گذاری از سوی اسراییل کشته شد.

اسناد همچنین شامل طرحی است که گفته می شود سرویس اطلاعاتی بریتانیا در سال ۲۰۰۴ به تشکیلات خود گردان فلسطینی ارائه کرده است. به گزارش روزنامه گاردین، این طرح سپس به یک برنامه امنیتی برای دولت عباس تبدیل شد. گفته می شود این طرح بازداشت موقت افسران ارشد متعلق به حماس، جهاد اسلامی و دیگر گروه های فلسطینی را به منظور تضعیف آنها توصیه می کند.  

 الجزیره، از روز یکشنبه اسنادی را در باره مذاکره اسراییل و فلسطینیان منتشر کرده و می گوید بر اساس این اسناد دولت فلسطینی امتیازهای گسترده ای به اسراییل پیشنهاد کرده ، در حالی که در مقابل امتیاز چشمگیری نگرفته است.

این در حالی است که محمود عباس گزارش های الجزیره را سریال های تلویزیونی نامیده و روز سه شنبه به صدها نفر از طرفدارانش در رام اله ، در کرانه غربی، گفت«در مورد حقوق فلسطینیان مصالحه  نخواهم کرد.»

صاعب عریقات مذاکره کننده ارشد فلسطینی روز سه شنبه بار دیگر شبکه الجزیره را به شرکت در یک برنامه از پیش طراحی شده برای بی اعتباری و تضعیف دولت فلسطینی متهم ساخت.

روز دوشنبه، یاسر عبده ربه دستیار ارشد محمود عباس گفت« امیر قطر برای برای راه انداختن یک برنامه سیاسی علیه رهبری فلسطینی در کرانه غربی چراغ سبز داده است.» قطر روابط نزدیکی با حماس دارد.

 

 

قيام تونسی ها به ايرانيان مدافع حقوق بشر قوت قلب می دهد

آيريش تايمز زير عنوان "قيام تونسی ها به فعالان ايرانی مدافع حقوق بشر قوت قلب می دهد" می نويسد شورشی که در تونس منجر به سرنگونی زين العابدين بن علی رئيس جمهوری آن کشور شد، در ايران، به گفته يک فعال سرشناس مدافع حقوق زنان ايرانی در جريان سفرش به دوبلين، با علاقمندی بسيار دنبال می شود.

پروين اردلان، که برای تلاش در دفاع از حقوق بشر در ايران جايزه سال ۲۰۰۷ بنياد اولاف پالمه به او تعلق گرفت، می گويد "انقلاب تونس شوک خوبی بود نه تنها برای تونس، بلکه برای منطقه و ازجمله ايران. اين انقلاب احساسی از اميد را به ارمغان می آورد که بسيار مهم است".

خانم اردلان که ايران را پس از اعتراض های انتخابات مورد اختلاف رياست جمهوری ژوئن ۲۰۰۹ ترک کرد، با فعالان مدافع حقوق بشر در کشورش، که به توصيف او در محيطی با سرکوبگری های روز به روز بيشتر فعاليت می کنند، منظما در تماس است. خانم اردلان می گويد "اوضاع تونس موجب بحث هائی بسيار در ميان مردم ايران از طريق اينترنت، روزنامه ها، و حتی روزنامه های اصول گرا شده است. بعضی ها به تونس نگاه می کنند و به خودشان می گويند ما می توانيم اين وضعيت را در ايران داشته باشيم، اما پس چرا هنوزتحقق نيافته است؟".

شب گذشته خانم اردلان که يک ژورناليست و يکی از پايه گذاران کمپين يک ميليون امضاء برای پايان بخشيدن به قوانين تبعيض آميز در ايران است، در دانشگاه دوبلين در باره جنبش حقوق زنان در ايران صحبت می کرد. جلسه را دانشکده عدالت اجتماعی دانشگاه دوبلين با همکاری عفو بين الملل ترتيب داده بودند. او گرفتاری هائی را مطرح ساخت که فعالان در پی سرکوبی های پس از انتخابات ۲۰۰۹ با آنها مواجه اند. صدها نفر بازداشت، زندانی و يا مجبور به زندگی در تبعيد شده اند، از جمله در ترکيه. دادگاه ها احکامی سخت تر و مجازات هائی سنگين تر وضع می کنند.

خانم اردلان که فعلا در سوئد زندگی می کند از گرفتاری های نسرين ستوده وکيل مدافع خودش، به عنوان يک نمونه ياد کرد. خانم ستوده که در عين حال وکيل شيرين عبادی برنده جايزه صلح نوبل نيز هست، پيشتر در اين ماه به ۱۱ سال حبس محکوم شده است. خانم اردلان گفت "دولت سعی به نهادينه کردن سرکوبی ها از طريق عادی جلوه دادن آن ها دارد. فشار بيشتری که دولت به مردم وارد می کند معرف ترس بيشتر آن است".

خانم اردلان گفت اين سرکوبی ها نشان می دهد که مقاومت در ايران هنوز وجود دارد و مقامات اين را می دانند. مقاومت متوقف نشده است".

رییس جمهوری افغانستان جلسه گشایشی پارلمان را تشکیل می دهد

حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان پارلمان جدید را گشوده است و به یک رویارویی سیاسی فرساینده با قانون گذاران پایان داد.
کرزی پس از آن که نتوانست جلسه گشایشی پارلمان را بتاخیر بیاندازد، روز چهارشنبه مراسم تحلیف ۲۴۹ عضو آنرا برگزار کرد.
او در سخنانی به قانون گذاران گفت امیدوار است علیرغم آشوب سیاسی ناشی از اتهام تقلب در رای گیری، پارلمان بتواند یک نهاد سازنده باشد.
رییس جمهوری از قانون گذاران درخواست کرده بود یک ماه صبر کنند، و گفت یک دادگاه ویژه وقت بیشتری برای تحقیق در باره ادعاهای تقلب در خواست کرده است.
اما قانون گذاران تهدید کرد که جلسه پارلمان را با یا بدون حمایت کرزی تشکیل خواهند داد. آنگاه دادگاه را، که کرزی تشکیل داد، غیر قانونی نامیدند.
کرزی در سخنرانی خود همچنین از قدرت های غربی انتقاد کرد و گفت «مداخله خارجی» به یک «مشکل جدی» تبدیل شده است.
او در پی فشار سازمان ملل متحد، آمریکا و دیگر بازگریان اصلی با تشکیل جلسه گشایشی پارلمان موافقت کرد.
صدها کاندیدای بازنده در روزهای اخیر اعتراضات غیر رسمی در برابر کاخ ریاست جمهوری را هدایت کردند، و کرزی را متهم ساختند که به خارجیان اجازه می دهد کشور را اداره کنند. آنها می خواهند آغاز کار پارلمان به تاخیر افتد تا دادگاه ویژه حکم نهایی را صادر کند.

ژنرال پتریوس: سال سختی در افغانستان در پیش است

فرمانده نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان می گوید نیروهای ائتلاف و افغان در سال ۲۰۱۰ پیشرفت های «چشمگیری» داَشته اند، اما یاد آور شد که آنها ممکن است سال «دشواری» در پیش داشته باشند.
ژنرال پتریوس روز سه شنبه در نامه ای به سربازانش گفت افزایش تعداد سربازان، و نیز رشد و بهبود کیفیت ارتش و پلیس افغانستان، به وارد آوردن «ضایعات عظیم» بر شبکه های شورشیان و قرار دادن آنها در حال دفاعی کمک کرد.
او همچنین به آنچه آنرا «گزارش های متعدد اختلاف بی سابقه» در میان رهبران شورشیان مستقر در پاکستان نامید استناد کرد.
فرمانده نیروهای آمریکا و ناتو بهبودهای امنیتی در پایتخت افغانستان را یاد آور شد، اما گفت لازم است این امنیت نسبی به ایالت های دیگر توسعه پیدا کند.
ژنرال پتریوس همچنین به مساله فساد در افغانستان پرداخت و گفت نیروهای ائتلاف باید کوشش های خود را برای مبارزه با شبکه هایی که از فساد و بزهکاری حمایت می کنند و مانع از توسعه نهادهای کارآمد در کشور هستند، بیافزایند.
وی افزود ارتش نیاز دارد به مساله قراردادهای نظامی و خرید تجهیزات توجه مخصوص نشان دهد.
ژنرال پتریوس گفت در حالی که سال ۲۰۱۱ انتقال وظایف امنیتی در مناطق برگزیده به دولت افغانستان را آغاز می کند، عملیات ائتلاف باید در مشارکت با نیروهای افغان صورت گیرد.
افزون بر مسائل امنیتی، جامعه بین المللی در حوزه های دیگر مانند توسعه اقتصادی و بهبود خدمات دولتی در افغانستان کار می کند. ژنرال پتریوس گفت چنین اقداماتی برای ترغیب جمعیت های محلی به حمایت از دولتشان مهم است.
مایکل اونیل، مقام غیر نظامی ارشد بریتانیا در جنوب افغانستان گفت پیشرفت در مسائل غیر نظامی معمولا از مسائل امنیتی عقب است، و افزود تیم او برای بهبود سرویس های دولتی در راه هایی که افغان ها بتوانند ادامه دهند کار می کند.

پرزيدنت اوباما اقتصاد و کارآفرينی را محور اصلی سخنرانی سالانه خود قرار داد

پرزيدنت باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، ساعت ۹ سه شنبه شب به وقت واشنگتن سخنرانی سالانه خود را در کنگره آمریکا، ارائه داد.

محور سخنان رييس جمهوری را اهداف ملی آمريکا برای سالهای آينده تشکيل می داد. پرزيدنت اوباما نقش کليدی تکنولوژی های نو، آموزش، و به روز رسانی زيربنای کشور را برای موفقيت آمريکا در رقابت در سطح جهانی مورد تأکيد قرار داد و بنوبه خود اين موفقيت را بعنوان راه حل مسأله اشتغال برای مردم آمريکا مطرح کرد. رييس جمهوری آمريکا با تشبيه وضعيت کنونی آمريکا در جهان با دورانی که شوروی فضاپيمای اسپوتنيک را به مدار زمين فرستاد بر لزوم سرمايه گذاری در کارهای تحقيقاتی در عرصه های علمی و تکنيکی جديد و ارتقاء آموزش برای جامه عمل پوشاندن به نيازهای آينده و همچنين ايجاد زيربنای قرن بيست و يکمی نظير اينترنت با سرعت در سطح کشور که رقيبان اقتصادی آمريکا در اختيار دارند، تأکيد کرد.  همچنين خاطر نشان کردن ضرورت برداشتن گام های مؤثر در جهت کاهش کسری بودجه دولت فدرال و بدهی های ملی قسمت های ديگر سخنرانی پرزيدنت اوباما را تشکيل می دادند.

تفاوت اصلی این گزارش سالانه با گزارش سال پیش در این بود که این بار رییس جمهوری دمکرات آمریکا با مجلس نمایندگانی روبروست که اکثریت آن را جمهوریخواهان تشکیل می دهند که نخستین مخالفت هر چند نمادین آن، رای به لغو قانون اصلاحات بیمه های درمانی بوده است. قانونی که تصویب آن در سال گذشته یکی از دستاوردهای بزرگ پرزیدنت اوباما نامیده شد. رييس جمهوری آمريکا در سخنان خود گفت آماده است تصحيحات لازم در قانون اصلاحات بيمه های درمانی انجام شود اما بر نياز به گام گذاردن به پيش را مطرح کرد به رغم آنکه توافق خود را با به عمل درآوردن صرفه جويی های عمده در هزينه های دولت فدرال، اعلام کرد.

پرزيدنت اوباما در کل سخنرانی خود بر نیاز به همکاری کامل میان جمهوریخواهان و دمکرات ها تأکيد داشت. در حمایت از همکاری های دو حزبی، خلاف عرف رایج و برای اولین بار طی سخنرانی امسال اعضای دو حزب دمکرات و جمهوریخواه در کنار یکدیگر، نشسته بودند. تحلیل گران بر این اعتقادند که پرزیدنت اوباما با توجه به مصالحه ای که با جمهوریخواهان در مورد تمدید معافیت های مالیاتی و ادامه کمک های دولتی به بیکاران در سال گذشته انجام داد، در حال ترسیم تصویری جدید از خویش است.

در ارتباط با سیاست خارجی، خارج شدن آمريکا از عراق و مسأله جنگ در افغانستان و طرح خروج آمريکا از آن کشور به همراه تقويت دولت افغانستان برای حفظ امنيت و جلوگيری از بازگشت طالبان به قدرت و نيز عزم آمریکا برای شکست و از کار انداختن القاعده و دیگر گروه های افراطی بار دیگر توسط پرزينت اوباما مورد تاکید قرار گرفتند. در مورد ايران نيز به وضع تحريم های تازه عليه جمهوری اسلامی ايران به دليل برنامه اتمی کشور و مؤثر بودن تحريمها اشاره شد و همچنين اقدامات آمريکا برای مهار کردن کره شمالی ذکر شد. اساساً سياست خارجی چندان در مدنظر سخنرانی سالانه رييس جمهوری آمريکا قرار نداشت همانگونه که برای رأی دهندگان آمريکايی نيز در انتخابات اخير کنگره، موضوع اشتغال و مسائل داخلی در کانون توجه، قرار داشتند.

پال رايان از حزب جمهوريخواه نيز واکنش آن حزب را به سخنرانی پرزيدنت اوباما ارائه کرد. آقای رايان نظر جمهوريخواهان را در مورد کاهش هزينه ها، کوچک کردن اندازه دولت فدرال و دست و پنجه نرم کردن با بدهی ملی، مورد تأکيد مجدد قرار داد و از پرزيدنت اوباما در رابطه با افزايش بدهی ملی کشور، انتقاد کرد.

پخش زنده برنامه های بخش فارسی صدای آمريکا از آيفون

**********

هنرمندان، ورزشکاران و شخصیتهای ایرانی به سئوالهای شما پاسخ می دهند. سئوالهای خود را از جيمی دلشاد (شهردار بورلی هيلز) با عنوان "سئوال هفتهبه ايميل آدرس: q10@voanews.com ارسال کنيد.

پاسخهای شاهين نجفی به پرسشها را از اينجا ببينيد.

**********

شبکه خبری فارسی صدای آمريکا آخرين خبرها و ويديوهای روز را روی تلفن موبايل، يا هر وسيله اينترنتی دستی ديگر، بطور رايگان عرضه می کند. لطفأ به آدرس سايت جديد موبايل صدای آمريکا توجه کنيد:

pnn.voa.mobi

DIT - پراکسی

Ultrareach - نرم افزار اولترا ريچ را از اينجا دانلود کنيد

UltraVOAPersian96

PSIPHON - نرم افزار

http://bit.ly/9XBTr

https://3241257.net/a.php?token=
cb57eb84c442fc36aa0af64235bdc17f

نرم افزار فيلترشکن

www.voanews.com/persian
/parvaaz.cfm

وبلاگ ها

راهروهای کنگره
http://voacapitol.blogspot.com

نوشته ها و خوانده ها
http://pnnketab.blogspot.com

روی خط
http://rooyekhat.blogspot.com

زنگ ورزش
http://zangevarzesh.blogspot.com

پيچ در پيچ
http://peechdarpeech.blogspot.com

روزنگار
http://sigarchi.net/roznegar

ماهواره های صدای آمريکا

Arabsat/Eurobird 8 (25.5 Deg East)

Downlink Frequency: 11,585 MHz

FEC: 3/4

Symbol Rate: 27.500 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 175

Eutelsat W3A (7 Deg East)

Downlink Frequency: 10,720.75 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 22.0 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Asiasat - 3 (105.5 Deg E)

Downlink Frequency: 4,040 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 26.5 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 415

Telstar 12 (15 Deg W)

Downlink Frequency: 12,608 MHz

FEC: 2/3

Symbol Rate: 19.279 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Nilesat (AB4) - (7 Deg W)

Downlink Frequency: 11,355 MHz

FEC: 3/4

Rate: 27.5 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 1004

 

در اين ايميل

خبرها
ايران
آمريکا
آمريکای لاتين
اروپا
خاورميانه
آسيا
آفريقا
مناطق ديگر
هنر و فرهنگ
حوادث و بلايا
اقتصادي
آموزش
محيط زيست
بهداشت
حقوق بشر
نيروی کار
سياست
مذهب
علم و فن آوری
مسايل اجتماعی
ورزش
زنان

فسخ آبونمان

اگرنمی خواهيد اين ايميل را دريافت کنيد فسخ آبونمان

کمک می خواهيد؟

اگر در مورد اين ايميل پرسشی داريد به ankbut@voanews.com اطلاع دهيد.

صفحه نخست سايت از نو طراحی شده است تا دسترسی به اخبار و اطلاعات، ويديو، و برنامه های صدای آمريکا را تسهيل کند.

فسخ آبونمان | خبرهای بيشتر