سلام ، چند روز پيش مي خواستم مطلبي رو تو سايت بالاترين بذارم ولي به خاطر اينكه عضويت آن بسته شده بود نتونستم اين كارو بكنم به فكر اين كار افتادم.
شما مي توانيد پيام هاي خود را مستقيما با استفاده از ايميل بر روي اين وبلاگ بگذاريد . روش كار خيلي ساده است ،پيام هاي خود را به اين آدرس alirezairf.social@blogger.com ميل كنيد.
فقط به مباني اخلاقي خود و ديگران احترام بگذاريد



۱۳۸۹ آذر ۹, سه‌شنبه

News from VOA in Persian

مهم ترين خبرها

کاخ سفید می گوید از روند برگزاری و نتیجه انتخابات مصر ناامید است

کاخ سفید ضمن صدور بیانیه ای در روز سه شنبه (۳۰ نوامبر)، درباره روند برگزاری و نتایج انتخابات پارلمانی مصر، ابراز ناامیدی کرد.

مایک همر، یک سخنگوی کاخ سفید در این این بیانیه می نویسد همچنان که کارشناسان کاخ سفید سرگرم بررسی گزارش های منابع مختلف درباره انتخابات مصر هستند، گزارش های متعددی درباره بی نظمی ها در حوزه های اخذ رأی، نبود ناظران بین المللی و مشکلات فراوان ناظران مصری، موانع بر سر راه آزادی اولیه انجمن ها، آزادی بیان و آزادی مطبوعات، نگران کننده است.

کاخ سفید با گفتن این مطالب می افزاید، آمریکا مردم مصری را که در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه، به عنوان کاندیدا، فعال، رای دهنده و یا ناظر شرکت کردند، می ستاید.

این بیانیه میگوید آمریکا با مردم مصر شراکتی قدیمی دارد که در منافع و ارزش های مشترک ریشه دوانده است.

مایک همر، سخنگوی کاخ سفید در این بیانیه می نویسد، آمریکا در انتظار ادامه همکاری با دولت مصر و جامعه مدنی این کشور است تا در دستیابی مصر به اهداف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی طبق با استانداردهای بین المللی، به این کشور کمک کند.

بسیاری از منتقدان، می گویند برگزاری انتخابات پارلمانی مصر با تقلب های گسترده همراه بود.
با برنده شدن حزب حاکم مصر در انتخابات، مردم این کشور درباره عادلانه بودن روند رأی گیری نگرانی هایی دارند و به آن مشکوک هستند.

اخوان المسلمین، مهمترین گروه مخالفت دولت در مصر می گوید برای جلب حمایت عموم فعالیت می کند و پس از آن که در رای گیری روز یکشنبه گذشته، بسیاری از کرسی های پارلمان را از دست داد، به مقابله با دولت ادامه خواهد داد. این گروه اسلامی همچنین می گوید از دور دوم انتخابات که قرار است هفته آینده برگزار شود، کناره گیری نخواهد کرد.

اخوان المسلمین ادعا کرده است که اعضا و حامیان این حزب، در جریان انتخابات مورد ارعاب قرار گرفته اند.

انتخابات پارلمانی مصر روز یکشنبه، ۲۸ نوامبر،برگزار شد. نتیجه این انتخابات پس از دور دوم و دور حذفی انتخابات اعلام خواهد شد.

دولت مصر این انتخابات را عادلانه توصیف کرده است. به دنبال برگزاری انتخابات در هفته گذشته، اعتراض هایی در طول شب به نحوه برگزاری آن صورت گرفت. این اعتراض ها از چند روز پیش از برگزاری انتخابات در گوشه و کنار مصر به چشم می خورد.

حزب حاکم مصر به رهبری حسنی مبارک، رئیس جمهوری این کشور، بیش از ۳۰ سال است که بر مسند قدرت نشسته است.

فعالیت گروه اخوان المسلمین در مصر ممنوع است و این گروه نامزدهای خود را به عنوان نامزدهای مستقل در انتخابات شرکت می دهد.

اسناد منتشر شده ويکی ليکس حمايت چين را از يک کره متحد نشان می دهد

 
 
 
 
 

تلگرافهای محرمانه ديپلماتها که از سوی وبسايت اينترنتی «ويکی ليکس» در اختيار همگان قرار گرفته است، می گويند، مقامات چينی بر اين باورند که کره شمالی و جنوبی در صورت سرنگونی کره شمالی، بايد تحت کنترل کره جنوبی به يکديگر به پيوندند. چزئيات تلگرافهای محرمانه مورد بحث، از سوی سازمان های خبری منجمله روزنامه های نيويورک تايمز و گاردين، منتشر شده اند.

مبادلات ديپلماتيک مورد بحث نشان می دهد که «چون – يونگ – وو،» معاون وزارت خارجه کره جنوبی، به سفير آمريکا در کره جنوبی گفته است که مقامات چينی، اتحاد کره شمالی با کره جنوبی، در اتحاديه بی طرفی را با آمريکا، خواهند پذيرفت، امّا، دولت چين، حضور سربازان را در وراء منطقه غيرنظامی که در حال حاضر کره شمالی و جنوبی را به دو قسمت تقسيم می کند، نخواهد پذيرفت.

گزارش مورخ سال ۲۰۰۹ از سوی ريچارد هوگلند، سفير آمريکا در قزاقستان، حاکی است که يکی از فرستادگان چين در قزاقستان، براستی نگران آزمايشهای موشکی اتمی کره شمالی بوده است.

از قول فرستاده چينی گزارش شده است که آزمايشهای کره شمالی، برای امنيت تمام جهان، ايجاد خطر می کند.

دور دوم انتخابات پارلمانی مصر روز ۱۴ آذر برگزار شود

در حاليکه انتخابات پارلمانی روز يکشنبه مصر با اتهامات انجام تقلب روبرو شد صندوق های رای گيری مهرو موم و برای شمارش برده شدند.

اتهاماتی از قبيل پر کردن بيش از حد برگه های رای گيری استفاده از ترفند های نادرست و ايجاد ناآرامی توسط معترضين، انتخابات قانونی روز يکشنبه مصر را تحت الشعاع قرار داد. رای دهندگان و گروههای مخالف دولت می گويند که تنها چند دقيقه پس از آغاز رای گيريها صندوقهای رای کاملا پر شده بود. برخی ديگر نيز می گويند که پليس رای دهندگان را می ترساند گزارشهائی هم از رشوه گيری منتشر شده است.

عمده ترين حزب مخالف دولت مصر گفت که اعضای اين حزب در انتخابات پارلمانی، از اعضای حزب حاکم به رهبری حسنی مبارک شکست سنگينی خورده اند. اخوان المسلمين روز دوشنبه اعلام کرد که هيچ يک از اعضای اين حزب موفق به کسب کرسی در دور نخست انتخابات پارلمانی مصر نشده است. به گفته اخوان المسلمين برخی از اعضای اين حزب موفق به کسب حداقل آراء برای شرکت در دور دوم انتخابات پارلمانی اين کشور شده اند.

فعاليت حزب اخوان المسلمين در مصر ممنوع است اما اعضای اين حزب می توانند به عنوان نامزد مستقل در انتخابات شرکت کنند.

پس از پايان انتخابات هواداران اخوان المسلمين در شهر محله کبری در نزديکی اسکندريه به رای گيريها اعتراض کردند.

در انتخابات سال ۲۰۰۵ اعضای اخوان‌المسلمين حزب رقيب و عمده ترين حزب مخالف دولت توانستند يک پنجم کرسی‌های پارلمان مصر را به دست بياورند و به همين دليل دولت حسنی مبارک تلاش می کند تا جلوی تکرار اين مسأله را بگيرد.

اما حزب اسلامگرای مخالف امسال انتظار کمتری دارد. بسياری از اعضای گروه اخوان المسلمين پيش از انتخابات دستگير شدند و اين نشان دهنده تلاش دولت در کمرنگ تر کردن نقش مخالفان در پارلمان در آستانه انتخابات سال ۲۰۱۱ رياست‌ جمهوری آن کشور است.

در برنده شدن حزب حاکم دمکراتيک ملی، حزب حسنی مبارک، رييس جمهوری مصر، در اين انتخابات، شکی نيست. اکنون پرسش اينستکه اين حزب به چه اندازه پيروز خواهد شد. مقامات می گويند اينبار خواستار بدست آوردن دو سوم پارلمان هستند.

انتخابات دو مرحله ای پارلمانی جديد که ۵۱۸ نماينده خواهد داشت، ۵۰۸ نفر منتخب مردم و ۱۰ نفر منتخب رييس جمهور می تواند چشم اندازی باشد به چگونگی برگزاری انتخابات رياست جمهوری سال آينده توسط دولت.

حسنی مبارک از سال ۱۹۸۱ ميلادی تا کنون بر سر قدرت است. اما هنوز نگفته است که آيا برای يک دوره ديگر رياست جمهوری نامزد می شود يا نه. از طرفی سرمايه گذاران اطمينان خود را از دست داده اند و می گويند رهبری کشور باعث کم شدن ميل کشور های خارجی به خريد اوراق بهادار مصر شده است.

قرار است انتخابات دور دوم روز پنجم ماه دسامبر – ۱۴ آذر -- برگزار شود. در دور اول اين انتخابات هيچ يک از کانديدا ها نتوانستند بيش از ۵۰ درصد آرا را بدست بياورند.

آنگ سان سوچی با خانواده های زندانيان سياسی در برمه ديدار می کند

آنگ سان سوچی، رهبر مخالفان دمکراسی طلب رژيم نظامی برمه، روز دوشنبه در جريان ملاقات با خانواده های زندانيان سياسی در رانگون به آنها اطمينان داد که حزب وی به تلاشهای خود جهت حفظ جان و امنيت عزيزان آنها در زندانها، ادامه خواهد داد.

آنگ سان سوچی همراه با کوچکترين پسر خود در صومعه ای در شهر رانگون با خانواده های زندانيان سياسی، ملاقات کرد.

خانم سوچی در اين ملاقات کوتاه به خانواده های زندانيان سياسی گفت: «هريک از شما چنانچه برای ملاقات با اعضای خانواده های خود در زندان دچار مشکل بوديد به ما اطلاع دهيد، ما سعی می کنيم بطور سيستماتيک اين مشکلات را از پيش پا برداريم.»

از آنجا که اين ملاقات از پيش برنامه ريزی نشده بود، خانم سوچی به خانواده های زندانيان سياسی وعده داد در آينده نزديک وقت بيشتری در اختيار آنها قرار دهد.

آنگ سان سوچی در اين ملاقات گفت از وضعيت راهبان در زندانها خبر دارد، و می داند که برخی از آنها از زمان دستگيری در تظاهرات سال ۲۰۰۷ تا کنون در زندان به سر می برند.

اين ملاقات به مناسبت گراميداشت سالگرد مرگ مادر يکی از زندانيان سياسی برجسته برمه صورت گرفت. اين شخص در جريان اعتراضات دانشجويی در سال ۱۹۸۸ دستگير شد. او بار ديگر در سال ۲۰۰۷ بازداشت و ازآن تاريخ تا کنون در زندان، به سر می برد.

در حال حاضر بيش از ۲ هزار و ۲۰۰ زندانی سياسی در برمه، وجود دارد.

يک گروه مدافع حقوق بشر در آمريکا می گويد، تعداد زندانيان سياسی در برمه از سال ۲۰۰۷ تا کنون دو برابر شده است.

بسياری از رهبران جهان ضمن استقبال از اقدام رژيم نظامی برمه در جهت آزادی خانم سوچی خواهان آزادی کليه زندان سياسی از زندانهای سراسر برمه شدند.

گزارش: احيای پارک حيوانات در سيبری با گرمايش زمين ممکن می شود

اسب های وحشی و همچنين گاوميش های شمالگان يعنی حيوانات پرمويی که زمانی در سرزمينهای يخ زده در کنار ماموت ها و گربه های تيزدندان سيبری می زيستند به شمال سيبری بازمی گردند.

سرگی زيموف، دانشمند روسی، با راه اندازی «پارک دوران يخبندان» شماری از حيوانات منحصر بفرد قطب شمال را در اين محل جمع آوری کرده و قرار است به تدريج بر شمار و تنوع اين مجموعه، افزوده شود.

اين دانشمند روسی در زمينه تغييرات آب و هوايی پژوهش های زيادی انجام داده و تلاش دارد تاثيرات منفی گرمايش کره زمين را کاهش بدهد.

سرزمين پهناور سيبری امروزه خالی است اما در دوران يخبندان شمار زيادی از حيوانات قطبی در اين منطقه سکونت داشتند. سِرگی زيموف دانشمند روسی تلاش دارد دوباره حيوانات چرنده را به اين محل بازگرداند. زيموف بر اين باور است که چريدن شمار بالای حيوانات در اين زمينها ميتواند گرمايش کره زمين را کاهش بدهد.

تاثيرات گرمايش کره زمين در قطب شمال يعنی جايی که دمای هوا سريع تر از ديگر نقاط جهان در حال افزايش است بسيار محسوس است.

اکثر دانشمندان مسائل آب و هوايی عقيده دارند آلاينده های صنعتی و فعاليت های روزمره انسان ها مانند استفاده از خودرو، توليد برق و دامداری موجب گرمايش کره زمين ميشوند.

ولادمير تاتائِو شبانی است که از شماری حيوانات غيرمتداول نگاهداری می کند. اين گاوميش ها بازمانده های واقعی از حيوانات دوران يخبندان هستند و اخيراً از جزيره رَنگِل در ميان اقيانوس شمالگان در شمال سيبری به اين منطقه، منتقل شده اند. وی می گويد: «ميدانيد که خرس از حيوانات بومی ماست در ۴۰۰ متری اينجا يک آشيانه خرس هست ما کاری به خرس ها نداريم آن ها هم با ما کاری ندارند.»

سرگی زيموف تلاش دارد دوباره اِکو سيستمی را که حدود ۱۰ هزار سال پيش و با پايان دوران يخبندان نابود شد در اين منطقه احياء کند. دوران يخبندان با عبور از دورهِ ۱ ميليون و ۸۰۰ هزار ساله «پليستوسن» به پايان رسيد و وارد دوران آب و هوايی شد که امروزه آنرا تجربه می کنيم.

زيموف بر اين باور است که سکونت دوباره حيوانات چرنده در سرزمين های پهناور قطبی اين زمين های بی علف را مجددا به زمينهای سر سبز و پرعلوفه تبديل خواهد کرد. وی می گويد: «تا چند سال پيش هيچ حيوانی در اينجا وجود نداشت. اکنون شماری از حيوانات در اينجا ساکن هستند و هر سال هم بر تعدادشان افزوده خواهد شد. اسب گاوميش قطبی و گوزن شمالی علوفه و بوته ها را خواهند خورد و زمين را حاصلخيز خواهند کرد. به تدريج درختان خواهند خشکيد اما علف های زمين رشد خواهند کرد و و در هر کيلومتر مربع حدود ۱۰۰ حيوان سکونت خواهد داشت.»

زيموف ميگويد علفها و بوته های بلند دارای ريشه و ساختمان پيچيده ای هستند که به تدريج زمينهای يخ زده را متعادل خواهند کرد. جانوران گياه خوار علفهای وحشی را کوتاه و سالم نگاه ميدارند و موجب رويش جوانه های تازه در فصلهای تابستان و پائيز می شوند. پيشاب اين حيوانات کود مناسبی برای اين دشت هاست و اين حيوانات در زمستان با قدم زدن برفهای سطح زمين را کوبيده و صاف می کنند. اين امر موجب گردش هوای سرد در سطح زمين شده و از آب شدن پرمافراستها يا يخبندان های دائمی جلوگيری خواهد کرد.

در آخرين دوران يخبندان ماموتها، کرگدنهای پشمالو و گاوميشهای شمالی در قطب شمال، ساکن بودند. اما حدود ۱۰ هزار سال پيش و در طول چند صد سال نسل اين حيوانات منقرض شد. دانشمندان حوزه ديرينه شناسی مدت زيادی است که در جستجوی علت انقراض اين حيوانات هستند.

دکتر آدريان ليستر از موزه تاريخ طبيعی لندن ميگويد: «شايد انسانها نقش مهمی در اين زمينه ايفا کردند اما اين کل داستان نيست. فکر ميکنم تغييرات آب و هوايی و تغيير در سبزينگی شمار ماموت ها و حيوانات ديگر را کاهش داد و نهايتا موجب انقراضشان شد.»

زيموف ميگويد طرح احيای پارک حيوانات در سيبری تا کنون رضايت بخش بوده است. هم اکنون ۷۰ حيوان در اين محل سکونت دارند اما زيموف خواستار سکونت هزاران حيوان در اين منطقه است. زيموف ميگويد انتقال هزار گاوميش وحشی از آمريکای شمالی به سيبری يک ميليون دلار هزينه خواهد داشت اما پرداخت اين هزينه در قياس با ديگر هزينه های زيست محيطی ناچيز است.

محمود احمدی نژاد حملات سایبری به تاسیسات هسته ای ایران را تایید کرد

محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار تایید کرد چندین سانتریفیوژ غنی سازی اورانیوم در ایران اخیرا به علت یک حمله سایبری آسیب دیدند.

آقای احمدی نژاد روز دوشنبه گفت ویروس کامپیوتری استاکسنت در یک وسیله الکترونیکی جاسازی شده بود که موقتا برای تعداد محدودی از سانتریفیوژها مشکل ایجاد کرد.

چند ماه پیش، مسوولان ایرانی گفته بودند که برنامه اتمی ایران از ویروس استاکسنت تاثیری ندیده است.اما اخیرا آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش داد که تهران مجبور شد که اوایل ماه نوامبر، فعالیت غنی سازی اورانیوم را موقتا متوقف کند.

کشورهای غربی ایران را متهم می کنند که در تلاش است با استفاده از فناوری هسته ای سلاح اتمی تولید کند. تهران این اتهام را رد می کند.

وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت واشنگتن در پیشنهادی به تهران تاریخ و مکان های مذاکرات با قدرت های غربی درباره برنامه اتمی ایران را اعلام کرده است، اما هنوز منتظر پاسخ تهران است.

در همین حال، مقامات جمهوری اسلامی ماموران اسراییلی و آمریکایی را مسئول بمبگذاری های روز دوشنبه علیه استادان دانشگاه در ایران معرفی کردند که به کشته شدن یک دانشمند مطرح هسته ای و مجروح شدن دیگری انجامید.

آقای احمدی نژاد در رابطه با بمبگذاری های روز دوشنبه در تهران به خبرنگاران گفت:«بدون ترديد دست دولت‌های غربی و رژيم صهيونيستی وجود دارد.»

وی گفت بمبگذاری ها ایران را از ادامه برنامه اتمی اش باز نمی دارد.

واکنش اسراییل و آمریکا به بمبگذاری ها

مارک رگیف، سخنگوی دولت اسراییل در پاسخ به سوالی درباره اتهامات تهران گفت اسراییل درباره این مسائل اظهار نظر نمی کند. در واشنگتن، پی جی کراولی، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا گفت ایالات متحد اقدامات ترورسیتی را در هر کجا که رخ دهد، تقبیح می کند.

رسانه های ایرانی گزارش داده اند که اوایل روز دوشنبه مهاجمان سوار بر موتورسیکلت، بمب ها را به خودروی دانشمندان هسته ای در حالی که به سمت محل کار در دانشگاه شهید بهشتی می رفتند، چسباندند.

علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت مجید شهریاری، دانشمند هسته ای کشته شده در بمبگذاری روز دوشنبه،«مسوول یکی از بزرگترین پروژه های برنامه اتمی ایران» بوده است.

مجید شهریاری همچنین در برنامه موسوم به پروژه SESAME حضور داشت که اسراییل نیز در آن شرکت داشت. این برنامه مورد حمایت سازمان ملل متحد بود. فریدون عباسی، دانشمند هسته ای دیگر ایران در این بمب گذاری ها مجروح شد.
در سال های اخیر، مهاجمان دست کم دو داشمند دیگر هسته ای ایران را به قتل رسانده اند.

کلینتون: ایران از دیدهمسایگانش یک تهدید جدی است

هیلیری کلینتون، وزیر امورخارجه آمریکا روز دوشنبه درز پیام های دپیلماتیک سفارت خانه ها و کنسولگری های آمریکا در سایت ویکی لیکس را محکوم کرد و گفت «ایالات متحده قویا افشای غیر قانونی طلاعات طبه بندی شده را محکوم می کند. این امر جان افراد را به خطر می اندازد، امنیت ملی ما را تهدید می کند و تلاش ما برای کار با دیگر کشورها برای حل مشکلات مشترک را تضعیف می کند.»

 وی که در وزارت امورخارجه آمریکا در واشنگتن سخن می گفت، در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران گفت به نظر او برای کسی نباید تعجب بر انگیز باشد که ایران کانون اصلی نگرانی ها است.

وزیر امورخارجه آمریکا که در سخنان خود به فعالیت های اتمی ایران اشاره کرد، گفت: «در هر نشستی که من در سراسر جهان شرکت می کنم، نگرانی درباره اقدامات و نیت های ایران مطرح می شود.»

به گفته خانم کلینتون، اظهاراتی که گفته می شود مربوط به پیام های دیپلماتیک است، این حقیقت را تایید می کند که «ایران از دید بسیاری از همسایگانش یک تهدید بسیار جدی به شمار می رود» و یک نگرانی جدی فراتر از منطقه ای که در آن حضور دارد.

وزیر امورخارجه آمریکا اضافه کرد به همین دلیل است که جامعه بین الملل کنار هم آمدند و شدیدترین تحریم های ممکن علیه ایران را تصویب کردند.وی افزود: تصویب این تحریم ها به این دلیل نبود که آمریکا در خواست تصویب این تحریم ها را کرد، بلکه «کشورها پس از بررسی مدارک در خصوص اقدامات ایران و مقاصدش به همان نتیجه ای رسیدند که آمریکا پیش از آن رسیده بود» و آن این بود که «از تبدیل شدن ایران به یک کشور مجهز به سلاح اتمی جلوگیری کنیم.»

وزیر امورخارجه آمریکا گفت، هر کس که پس از خواندن اخبار مربوط به پیام های دیپلماتیک تفکر کند، نتیجه ای که به آن می رسد این است نگرانی درباره ایران اساس درستی دارد و  این نگرانی بطور گسترده ای مشترک است.

سایت ویکی لیکس روز یکشنبه شماری از نشریات بین المللی از جمله روزنامه نیویورک تایمز و گاردین را از محتوای صدها هزار پیام دیپلماتیک سفارتخانه ها و کنسولگری های آمریکا با وزارت امورخارجه با خبر کرد. این اقدام ویکی لیکس از سوی مسوولان آمریکایی محکوم شد.

شماری از کشورها بیم آن دارند که برنامه اتمی ایران با هدف ساخت سلاح اتمی دنبال می شود. اما مقامات جمهوری اسلامی این اتهام را رد می کنند.

جمهوری اسلامی آمریکا و اسراییل را متهم به دست داشتن در ترور استادان دانشگاه کرد

به گفته رسانه های خبری جمهوری اسلامی ایران، انفجار جداگانه دو بمب در تهران در روز دوشنبه، یک استاد فیزیک دانشگاه را کشته و یک نفر دیگر را مجروح کرد.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی فورا این حملات را محکوم کرد و مسئولیت آن را به دوش سازمان های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا و اسرائیل انداخت.

همچنین محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در نشستی خبری در تهران گفت: «دولت های غربی و رژیم صهیونیستی در ترور ۲ استاد دانشگاه ایران دست دارند».

علی لاریجانی، رئیس مجلس جمهوری اسلامی نیز روز دوشنبه در ادامه سفر دو روزه اش به سوریه، در گفت و گو با خبرنگاران در دمشق با «غده سرطانی» خواندن اسرائیل درباره ترورهای تهران گفت: «حدس می زنیم این اقدام تروریستی ریشه در رفتارهای رژیم صهیونیستی داشته باشد».

تلویزیون جمهوری اسلامی می گوید مهاجمان موتورسوار، بامداد دوشنبه، بمب ها را در اتومبیل های دو استاد فیزیک کار گذاشتند.

حسین ساجدی نیا، فرمانده انتظامی تهران بزرگ به خبرگزاری ها گفت دکتر مجید شهریاری، استاد فیزیک و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، صبح دوشنبه هنگامی که همراه با راننده و همسرش به سمت دانشگاه در حرکت بود، در حوالی میدان ارتش بر اثر انفجار بمب کشته شد.
در این انفجار، همسر و راننده آقای شهریاری مجروح و روانه بیمارستان شدند.

انفجار دیگر فریدون عباسی، دیگر استاد فیزیک دانشگاه شهید بهشتی را مجروح کرده است. به گفته فرمانده انتظامی تهران بزرگ، او صبح دوشنبه هنگام که همراه با همسرش اتومبیلش را در مقابل دانشگاه شهید بهشتی پارک می کرد، مورد سوء قصد قرار گرفت. به گفته خبرگزاری مهر او متوجه بمب گذاری شده و فورا از محل حادثه فاصله گرفت اما بر اثر انفجار مجروح شد. دکتر عباسی و همسرش پس از انفجار به بیمارستان طالقانی منتقل شدند.

به گفته آقای ساجدی نیا، مهاجمان بمب گذار سوار بر موتورسیکلت بودند و در هر دو مورد، بمب را با آهنربا به بندنه اتومبیل متصل کردند.
مسئولان و خبرگزاری های دولتی و رسمی جمهوری اسلامی در حالی انگشت اتهام را به سوی آمریکا و اسرائیل نشانه گرفته اند که تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته است.
پیشتر، مسعود علی محمدی، استاد فیزیک دانشگاه تهران در دی ماه ۱۳۸۸ در مقابل منزل مسکونی اش بر اثر انفجار بمب کشته شد.

دکتر مجید شهریاری پس از دکتر علی محمدی، دومین محقق و فیزیکدان ایرانی است که از اعضای شورای ملی سزامی، مرکز تابش سینکروترون برای تحقیقات و علوم کاربردی در خاورمیانه، بود و مورد سوء قصد قرار گرفت.

طرح سزامی، مربوط به بهره‌برداری از یك دستگاه سینكروترون در منطقه است كه قرار است با همكاری كشورهای منطقه در كشور اردن راه اندازی شود.

فریدون عباسی دوانی، در قطعنامه تحریمی ۱۷۴۷ شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۷ از جمله افرادی است که مورد تحریم قرار گرفته اند. به نوشته برخی سایت های خبری او عضو هیات عملی دانشگاه امام حسین است و زمانی ریاست دانشکده فیزیک این دانشگاه را برعهده داشته است. همچنین بنا به گزارش ها او کارمند وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران است.

کشورهای غربی ایران را به تلاش برای تولید سلاح اتمی متهم می کنند، اتهامی که تهران آن را همواره رد کرده است.

وکیل متهم پرونده بمب گذاری پرتلند می گوید موکلش بیگناه است

وکیل متهم آمریکایی - سومالیایی پرونده تلاش برای بمبگذاری در شهر پرتلند آمریکا می گوید موکلش بیگناه است. محمد عثمان محمود، روز دوشنبه در دادگاه فدرال پرتلند حاضر شد.  وکیل این نوجوان ۱۹ ساله، پلیس فدرال آمریکا، اف بی آی را متهم به اغفال موکلش کرده است.

محمد عثمان محمود رسما متهم شده است که قصد استفاده ازسلاح کشتار جمعی را داشته است. اتهامی که می تواند مجازات حبس ابد را برای او در پی داشته باشد.

دادستان ها می گوید وی تلاش کرده روز جمعه با استفاده از تلفن همراه، خودروی ونی که فکر می کرده بمب گذاری شده است را در مراسم چراغانی درخت کریسمس در شهر پرتلند منفجر کند.

مقامات می گویند ماموران مخفی اف بی آی، مواد منفجره تقلبی در اختیار او قرار داده بودند.

محمد عثمان محمود پس از آن که با شماره تلفنی به قصد منفجر کردن بمب تماس گرفت، دستگیر شد. اما این شماره به اف بی آی وصل شد. ماموران اف بی آی ابتدا سال گذشته از برنامه محمد عثمان محمود با خبر شدند. دادستان ها می گویند محمد عثمان محمود ناخواسته  طرح خود را چند ماه پیش از طریق ایمیل و در حالی که فکر می کرد با یک هم دست خود در پاکستان در تماس است، برای ماموران مخفی اف بی آی فاش کرد.

آغاز به کار کنفرانس آب و هوایی سازمان ملل در مکزیک

فیلیپ کالدرون، رئیس جمهوری مکزیک طی سخنانی در آیین گشایش کنفرانس بررسی آب و هوایی در شهرک ساحلی و توریستی کنکون مکزیک خواستار همکاری همه جانبه کشورها برای مقابله با شرایط گلخانه ای جو زمین شد.

دراین نشست آب و هوایی که از سوی سازمان ملل متحد سازماندهی شده، نمایندگان بیش از دویست کشور در آن شرکت کرده اند تا به راهکاری همه جانبه در جهت کاهش گازهای گلخانه ای جو زمین دست یابند.

رئیس جمهوری مکزیک در سخنرانی روز آغاز این نشست افزود: پیامدهای تغییرات آب و هوایی هم اینک در مکزیک و بسیاری دیگر از کشورها پدیدار شده است.

فیلیپ کالدرون افزود: تلاش برای کاهش گازهای گلخانه ای می تواند همپای رشد اقتصادی در کشورها پیش رود.

کریستینا فیگورس، مدیر کل اداره آب و هوایی سازمان ملل متحد نیز در سخنان خود در روز نخست این نشست خواستار اجرایی کردن برنامه های مصوب سازمان ملل شد.

در این نشست دو هفته ای نمایندگان کشورهای جهان برآن اند تا به پیش نویس پیمانی نوین که جایگزین پیمان کیوتو ژاپن شود دست یابند که زمان اجرای آن در سال ۲۰۱۲ به پایان می رسد.

سازمان ملل گفته است نشست کنکون مکزیک در سالی برگزار می شود که یکی از گرمترین سالهای تاریخ معاصر کره زمین است.

دانشمندان آب و هوایی می گویند گرمترشدن دمای زمین به معنای افزایش بیشتر میزان سیلابها، خشکسالی ها و توفانهای شن و سطح آب دریاهاست.

پخش زنده برنامه های بخش فارسی صدای آمريکا از آيفون

**********

هنرمندان، ورزشکاران و شخصیتهای ایرانی به سئوالهای شما پاسخ می دهند. سئوالهای خود را از ليلا فروهر با عنوان "سئوال هفتهبه ايميل آدرس: q10@voanews.com ارسال کنيد.

پاسخهای شهرزاد سپانلو به پرسشها را از اينجا ببينيد.

**********

شبکه خبری فارسی صدای آمريکا آخرين خبرها و ويديوهای روز را روی تلفن موبايل، يا هر وسيله اينترنتی دستی ديگر، بطور رايگان عرضه می کند. لطفأ به آدرس سايت جديد موبايل صدای آمريکا توجه کنيد:

pnn.voa.mobi

DIT - پراکسی

Ultrareach - نرم افزار اولترا ريچ را از اينجا دانلود کنيد

UltraVOAPersian96

PSIPHON - نرم افزار

http://bit.ly/9XBTr

https://3241257.net/a.php?token=
cb57eb84c442fc36aa0af64235bdc17f

نرم افزار فيلترشکن

www.voanews.com/persian
/parvaaz.cfm

وبلاگ ها

راهروهای کنگره
http://voacapitol.blogspot.com

نوشته ها و خوانده ها
http://pnnketab.blogspot.com

روی خط
http://rooyekhat.blogspot.com

زنگ ورزش
http://zangevarzesh.blogspot.com

پيچ در پيچ
http://peechdarpeech.blogspot.com

روزنگار
http://sigarchi.net/roznegar

ماهواره های صدای آمريکا

لطفاً توجه داشته باشید که صدای آمریکا از مشکلاتی که بر سر راه دریافت برنامه های شبکه خبری فارسی صدای آمریکا از طریق ماهواره ها قرار دارد، آگاه است، و با استفاده از همه امکانات خود در تلاش است که دسترسی به برنامه های تلویزیونی خود را با استفاده از تکنولوژی و مراجعه به تشکیلات و سازمانهای حقوقی و قانونی امکان پذیر سازد.
متاسفانه آنگونه که برخی از تماشاگران برنامه های تلویزیونی ما تصور میکنند برداشتن موانعی که بر سر این راه قرار دارد به آسانی میسر نیست، چرا که مشکلات فنی و پخش پارازیت بر روی ماهواره هائی که برنامه های ما را به شما میرساند از سوی جمهوری اسلامی ایران ایجاد میشود و مرکز ایجاد اختلال در ایران قرار دارد. همانگونه که بسیاری اطلاع دارند این مشکل برای بی  بی  سی و صدای آلمان نیز وجود دارد، و آنها نیز به اتفاق صدای آمریکا در رفع این مشکل تلاش می کنند.

Arabsat/Eurobird 8 (25.5 Deg East)

Downlink Frequency: 11,585 MHz

FEC: 3/4

Symbol Rate: 27.500 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 175

Eutelsat W3A (7 Deg East)

Downlink Frequency: 10,720.75 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 22.0 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Asiasat - 3 (105.5 Deg E)

Downlink Frequency: 4,040 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 20.4 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 415

Telstar 12 (15 Deg W)

Downlink Frequency: 11,566.63 MHz

FEC: 2/3

Symbol Rate: 2.22 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 1

Telstar 12 (15 Deg W)

Downlink Frequency: 12,608 MHz

FEC: 2/3

Symbol Rate: 19.279 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Nilesat (AB4) - (7 Deg W)

Downlink Frequency: 11,355 MHz

FEC: 3/4

Rate: 27.5 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 1004

 

در اين ايميل

خبرها
ايران
آمريکا
آمريکای لاتين
اروپا
خاورميانه
آسيا
آفريقا
مناطق ديگر
هنر و فرهنگ
حوادث و بلايا
اقتصادي
آموزش
محيط زيست
بهداشت
حقوق بشر
نيروی کار
سياست
مذهب
علم و فن آوری
مسايل اجتماعی
ورزش
زنان

فسخ آبونمان

اگرنمی خواهيد اين ايميل را دريافت کنيد فسخ آبونمان

کمک می خواهيد؟

اگر در مورد اين ايميل پرسشی داريد به ankbut@voanews.com اطلاع دهيد.

صفحه نخست سايت از نو طراحی شده است تا دسترسی به اخبار و اطلاعات، ويديو، و برنامه های صدای آمريکا را تسهيل کند.

فسخ آبونمان | خبرهای بيشتر