سلام ، چند روز پيش مي خواستم مطلبي رو تو سايت بالاترين بذارم ولي به خاطر اينكه عضويت آن بسته شده بود نتونستم اين كارو بكنم به فكر اين كار افتادم.
شما مي توانيد پيام هاي خود را مستقيما با استفاده از ايميل بر روي اين وبلاگ بگذاريد . روش كار خيلي ساده است ،پيام هاي خود را به اين آدرس alirezairf.social@blogger.com ميل كنيد.
فقط به مباني اخلاقي خود و ديگران احترام بگذاريد



۱۳۸۹ آذر ۳, چهارشنبه

News from VOA in Persian

مهم ترين خبرها

همسر نخست وزير کانادا در مبارزه برای حقوق زنان در ايران سنت شکنی می کند

گلوب اند ميل (Globe and Mail) زيرعنوان "نقش جديد لورين هارپر(Laureen Harper) در مبارزه برای زنان ايران" می نويسد همسر نخست وزير کانادا با خروج از محدوده آرام خود پا به دنيای پيچيده و غامض حقوق بشر گذاشته است.
خانم هارپر، نظيرهمسران نخست وزيران پيشين، می توانست از مسائل و آرمان های بحث انگيز اجتناب کند.

اما مخمصه سکينه آشتيانی محمدی ، زن ايرانی محکوم به مجازات اعدام از طريق سنگسار برای اتهام زنا، او را برآن داشته است که وارد صحنه سياست شود.
خانم هارپر روز سه شنبه در خانه دولتی محل سکونت خانواده نخست وزير ميزبان ميزگردی بود که فعالان جامعه ايرانی مقيم کانادا، کارشناسان حقوق بشر و جمعی از ژورناليست ها اعضای آن بودند.

هيدر رايسمن (Heather Reisman) رئيس بزرگترين کتابفروشی های زنجيره ای کانادا، بنام اينديگو (Indigo) نيز که تابستان گذشته طومار نجات دادن خانم آشتيانی را ترتيب داده بود، در برگزاری اين ميزگرد به خانم هارپر ملحق شد.
اين گروه ۱۴ نفری قريب دو ساعت در باره راههائی بحث و تبادل نظر کردند که بتواند مخمصه خانم آشتيانی را درافکار عمومی زنده نگاه دارد.

تام فلانگان (Tom Flanagan) استاد علوم سياسی در دانشگاه کلگری، که پيشتر رئيس دفتر مخصوص استيفن هارپر نخست وزير کاناد بود، می گويد " مسلما خانم هارپر اين کار را بدون تائيد نخست وزير انجام نداده است.

اين دو زن، اوايل اين ماه هنگامی که بنظر می رسيد اعدام خانم آشتيانی قريب الوقوع است، نامه مشترکی منتشر ساختند که قويا از دولت ايران خواستار آزادی خانم آشتيانی است.

ايران اجرای حکم سنگسار را به تعليق انداخته است و ديوان عالی کشور اکنون پرونده را بازبينی می کند، هرچند که دولت گفته است خانم آشتيانی برای قتل شوهرش کماکان ممکن است به دار آويخته شود.

آنچه که در جلسه روز سه شنبه مطرح شد نامه ای سرگشاده به رئيس جمهوری ايران بود که اين دوزن خواستار منع مجازات بی رحمانه و غير انسانی سنگسار برای هميشه شده اند.

آنها در نامه خود می گويند ما با افزودن صدای خود به خشم و اعتراض بين المللی اميدواريم زنان در ايران نيز از همان حقوق و آزادی هائی برخوردار شوند که ما در کانادا شانس برخورداری از آنها را داريم

موفقیت بی سابقه فیزیکدانان در کنترل اتم های ضد ماده

برای اولین بار در تاریخ، فیزیکدانان توانسته اند اتم های ضد ماده را برای مدت زمان کافی در کنترل خود قرار دهند تا بتوانند با استفاده از ابزار علمی در مورد آن ها تحقیق کنند.

این آزمایش تحقیقاتی که زیر عنوان ابتکار علمی «آلفا» تکمیل شده است، ثمره همکاری یک گروه بین المللی ست که محققان کانادایی ریاست آن را به عهده داشته اند.

همزمان با تبدیل توده به انرژی وبه هنگام برخورد ذرات، معادل ماده، ضد ماده تولید می شود و گمان می رود به هنگام «انفجار بزرگ» (Big Bang)  و در آغاز پیدایش کائنات نیز همین اتفاق روی داده است. به همین دلیل فیزیکدانان از کمبود مقدار قابل توجه ضد ماده در جهان هستی در تعجب هستند.    

ماکوتو فوجیوارا، پژوهشگر کانادایی در این مورد گفته است: « ما بسیار خوشحالیم که در واقع توانسته ایم اتم های ضد ماده را در مقیاس زمانی لازم کنترل کنیم تا بتوانیم با بررسی ویژگی های آن، تفاوت های آن با ماده را دریابیم.»

بنا به گفته فوجیوارا، این کشف دانشمندان را قدمی به حل راز سرنوشت بیشتر ضد ماده در کائنات و جهان هستی نزدیک تر می کند.

علاقه و کنجکاوی دانشمندان به تحقیق در مورد ضد ماده با ماده، یافتن کلیدهایی برای راز ناپدید شدن ظاهری ضدماده است. اما مشکل این است که ماده و ضد ماده به محض برخورد نابود می شوند  و انرژی تولید می کنند.

به این علت که کائنات از ماده تشکیل شده است، اتم های ضد ماده ای که به طور مصنوعی تولید می شدند، هم اکنون به اندازه فقط یک میلیونیوم ثانیه دوام می آورند و سپس با دیواره های ماده ظرف خود برخورد می کنند و نابود می شوند.

نتایج این پژوهش جدید که در آزمایشگاهی در حومه ژنو در سوئیس انجام شد، حاکی از آن است که پیشگیری از نابودی اتم های آنتی ئیدروژن برای مدت زمان تقریباً یک دهم ثانیه و دور کردن آن ها از دیواره های ظرفشان، یکی از راه های به دام انداختن آن هاست.

آنتی ئیدروژن از آمیزش آنتی پروتون ها ( ضدماده همتای ذرات اتمی که پروتون نامیده می شوند ) و پوزیترون ها ( ضدماده همتای اکترون ها ) تولید می شوند. این ذرات باردار هستند و بنابراین دانشمندان توانسته اند با استفاده از میدان های الکتریکی آن ها را تا چند روز در کنترل خود داشته باشند.

دکتر فوجیوارا، دانشمند و محقق «تریومف»، «آزمایشگاه ملی کانادا برای اجزا و فیزیک هسته ای» در ونکوور گفته است: « با وجودی که آنتی ئیدروژن ها خنثی هستند و از این راه کنترل نمی شوند، اما میزان بسیار بسیار اندکی مغناطیس دارند و دانشمندان توانستند با تولید یک میدان مغناطیسی بسیار کوچک، حدود ۳۸ اتم این آنتی ئیدورژن ها را به دام بیاندازند.»

بنا به گفته این پژوهشگران، قدم بعدی همکاری این گروه بین المللی آزمایش های تجربی روی اتم هایی خواهد کرد که به کنترل دانشمندان درآمده اند.

چهل و دو فیزیکدان از پانزده موسسه علمی سراسر جهان در این تحقیق شرکت کرده اند. سیزده دانشمند از کانادا و بقیه از کشورهای ایالات متحده، دانمارک، ژاپن، اسرائیل، سوئد، بریتانیان و برزیل بوده اند.

نتایج این تحقیق در شماره ماه نوامبر نشریه اینترنتی « نیچر » منتشر شده است.

انفجار در شمال یمن، ۱۷ شورشی حوثی را کشت

انفجار انتحاری بمب کار گذاشته شده درون اتومبیل در شمال یمن، سبب مرگ دستکم ۱۷ تن از شورشیان شیعه حوثی و زخمی شدن ۱۵ تن دیگر شد.

به گفته مقام های یمن حادثه روز چهارشنبه در مسیر حرکت کاروان چریک های حوثی در

استان الجوف، هنگامی رخ داد که بمبگذار انتحاری، خودروی حامل مواد منفجره را در حین عبور کاروان شورشیان منفجر کرد.

مقام های یمن بمبگذاری روز چهارشنبه را به ستیزه گران گروه القاعده نسبت داده اند که پیشتر نیروهای امنیتی یمن در جنوب آن کشور را مورد حمله قرار داده اند.

بمبگذاری روز چهارشنبه یک روز پس از آن رخ می دهد که آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد اعلام کرد خشونت ها در مرز شمالی یمن با عربستان سعودی، از زمان امضای آتش بس میان شیعیان شورشی حوثی با مقامات دولتی صنعا، وخیم ترین حملات در این منطقه است.

نیروهای دولتی یمن در مرز شمالی با عربستان سعودی، با جدایی خواهان شیعه حوثی و در جنوب با شاخه یمن القاعده در نبرد هستند.

صنعا می گوید انفجاری در شهر جنوبی لادار در روز سه شنبه، یک سرباز را کشته و دست کم دو تن دیگر را مجروح کرده است. مقامات و شاهدان عینی می گویند انفجار سه شنبه یک گشت نظامی را هدف قرار داده بود.

 

 

آلودگی هوا، تهران نشینان را خانه نشین کرد

به دلیل بالا رفتن میزان آلودگی در هوای تهران، مسئولان روز چهارشنبه را در پایتخت ایران، تعطیل اعلام کردند.

در این روز ادارات دولتی، مدارس و بانک ها تعطیل شد.

پرویز رضازاده، رئیس سازمان هواشناسی کشور به خبرگزاری مهر گفت موقعیت جغرافیایی تهران و محاصره آن در میان کوه ها و همچنین وقوع وارونگی هوا در فصول سرد، مشکل آلودگی هوا در پایتخت را تشدید می کند.

تهران، طی سال های اخیر با افزایش جمعیت، افزایش شمار اتومبیل ها و همچنین افزایش میزان استفاده از بنزین سرب دار، با معضل آلودگی هوا دست به گریبان بوده است.

مقامات تهران می گویند تعطیلی های ناشی از آلودگی هوا، روزانه تا ۱۳۰ میلیون دلار به اقتصاد صدمه می زند.

تعطیلی روز چهارشنبه به دلیل آلودگی هوا مصادف شده است با تعطیلی پنجشنبه به مناسبت عید غدیر خم و به این ترتیب تهران نشینان، تعطیلی سه روزه در پیش دارند.

نتایج انتخابات افغانستان به جز در یک استان، اعلام شد

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نتایج نهایی انتخابات پارلمانی را که در ماه سپتامبر انجام شده بود، بجز یک ولایت، انتشار داد.

 

این کمیسیون، روز چهارشنبه اعلام کرد نتایج ایالت ناآرام غربی هنوز آماده نشده است زیرا اغلب حوزه های اخذ رأی به دلایل امنیتی بسته شد.

نتایج انتخابات ۱۸ سپتامبر قرار بود در ماه اکتبر منتشر شود، اما به دلیل شکایات بیشماری که از تقلب در انتخابات شد انتشار آنها به تأخیر افتاد.

آمریکا از اعلام اخیر کمسیون مستقل انتخابات افغانستان استقبال کرد. بیانیه سفارت آمریکا در کابل با اشاره به برخی بی نظمی ها و تقلب ها می گوید مقامات انتخاباتی «برای بهبود روند انتخابات و شمارش آرا، به خوبی عمل کرده اند».

 

کمیسیون انتخابات همچنین اعلام کرد به دلیل بروز تقلب، از سه نامزد دیگر سلب صلاحیت شده است، و بدین ترتیب شمار نامزدانی که از ورود به مجلس محروم شده اند به ۲۴ نفر رسید.

مقامات انتخابات تقریبا یک چهارم از ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار رأی که به صندوقها ریخته شد را باطل اعلام کردند.

 

رئیس کمیسیون امکان برگزاری دوباره رای گیری در استان ها را یکسره رد کرده است.

عبدالله عبدالله، رئیس اپوزیسیون افغانستان می گوید کاندیداهای حامی جنبش وی، دست کم ۹۰ کرسی در رای گیری کسب کرده اند. عبدالله که در انتخابات ریاست جمهوری اخیر با حامد کرزی رقابت می کرد گفت اعضای اپوزیسیون در پارلمان خواهند توانست بر دولت آقای کرزی فشار وارد کنند.

اعزام ناو عظیم آمریکایی به آبهای کره برای انجام مانور نظامی مشترک با سئول

روسای جمهوری کره جنوبی و آمریکا درباره انجام یک مانور مشترک نظامی توافق کردند که قرار است در پاسخ به حمله اخیر کره شمالی به یک جزیره مرزی کره جنوبی انجام شود. در حمله خمپاره ای پیونگ یانگ به جزیره ای در کره جنوبی در روز سه شنبه، چهار نفر از جمله دو غیرنظامی کشته شدند که اجسادشان یک روز بعد پیدا شد.

مقامات می گویند مانور نظامی مشترک واشنگتن و سئول روز یکشنبه آینده آغاز خواهد شد و به همین منظور یک روز پس از حملات توپخانه ای کره شمالی به کره جنوبی، آمریکا یک ناو هواپیمابر را برای شرکت در این مانور نظامی، به آبهای شبه جزیره کره اعزام کرده است.

کاخ سفید این خبر را شامگاه سه شنبه و در پی مکالمه تلفنی میان باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و لی میونگ باک، رئیس جمهوری کره جنوبی، اعلام کرد.

کاخ سفید گفت آقای اوباما همچنین وعده داده است که «دوش به دوش» کره جنوبی بایستد و با دیگر کشورها همکاری کند تا اقدام نظامی و حمله این کشور به جزیره کره جنوبی، مورد محکومیت بین المللی قرار گیرد.

پیشتر در کره جنوبی، مسئول نظامی آمریکا که مسئول گروه سازمان ملل متحد در شبه جزیره کره است گفت این گروه درباره حمله کره شمالی تحقیقات مفصلی را انجام خواهد داد که طی آن دو نیروی دریایی کره جنوبی جان باخته اند.

تنش ها میان کره شمالی و جنوبی همچنان بالا است و هر کدام دیگری را تهدید کرده است که در صورت هرگونه اقدام تحریک آمیز، با پاسخ عظیم نظامی مواجه خواهد شد.

کاخ سفید اعلام کرده است که در حمایت از کره جنوبی، «کاملا متعهد» است. در حمله روز سه شنبه، پیونگ یانگ بیش از ۱۰۰ گلوله توپخانه به یک جزیره مورد اختلاف دو طرف شلیک کرد که در قلمرو کره جنوبی است.

کره جنوبی نیز در واکنش حدود ۸۰ گلوله توپخانه را به سوی همسایه شمالی اش شلیک کرد. این یکی از وخیم ترین رویارویی های نظامی میان سئول و پیونگ یانگ، از زمان جنگ کره در سال ۱۹۵۳ به شمار می رود.

کره جنوبی گفت ۱۵سرباز در این واقعه مجروح شده اند. همچنین اخبار از مجروح شدن سه غیرنظامی در روز سه شنبه حاکی است و روز چهارشنبه نیز اجساد سوخته شده دو مرد غیرنظامی حدود ۶۰ ساله، کشف شد.

مقامات در سئول می گویند احتمال کشته شدن غیرنظامیان در کره شمالی نیز وجود دارد.

کاخ سفید گفت هدف از رزمایش مشترک نظامی میان آمریکا و کره جنوبی، «تاکید بر استحکام» اتحاد این دو کشور و نمایش قدرت آنان و همچنین تعهدشان به حفظ ثبات منطقه است.

یک سخنگوی نیروهای آمریکایی در سئول گفت ناو هواپیمابر «جرج واشنگتن» هدایت گروه نظامی آمریکایی را در مانور مشترک چهار روزه آمریکا و کره جنوبی برعهده دارد. این مانور چهار روزه، یکشنبه در دریای زرد آغاز می شود.

این مانور نظامی، موجب نارضایتی چین شده است که هم اکنون برای افسار زدن بر روابطش با پیونگ یانگ، تحت فشار قرار سنگین بین المللی است. ژاپن و استرالیا روز سه شنبه علنا چین را به استفاده از نفوذش در کره شمالی ترغیب کردند. همزمان، استفن بازورت، فرستاده ویژه آمریکا برای مذاکره با مقامات چینی، در پکن بود.

دوئل توپخانه ای کره شمالی و کره جنوبی در روز سه شنبه، حدود یک ساعت طول کشید و ده ها خانه را در جزیره «یئونپیوئنگ» در شعله های آتش سوزاند. اغلب ساکنان ۱۶۰۰ نفری جزیره توانستند به پناهگاه بروند.

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در صدور هشدار درباره این رویارویی نظامی، به دیگر رهبران جهان پیوست و آن را یکی از وخیم ترین وقایع در شبه جزیره کره خواند.

 

روزنامه های سئول با ابراز احساسات به این رویداد خواستار پاسخ قوی نظامی سئول به همسایه شمالی شده اند. وزیر دفاع کره جنوبی روز چهارشنبه برای عدم پاسخگویی شدید به به کره شمالی، مورد انتقاد پارلمان قرار گرفت. سئول همچنین از توقف ارسال محموله های امدادی به کره شمالی خبر داد.

رئیس جمهوری کره جنوبی ضمن دیدار از یک مرکز نظامی گفت سئول باید هرگونه تحریک جدید کره شمالی را «قویا تلافی کند» تا کره شمالی جرأت انجام دوباره آن را نداشته باشد.

کره شمالی گفته است اگر سئول به نقض آبهای منطقه مورد ادعای آن ادامه دهد، با «حملات نظامی بی رحمانه» بیشتری مواجه خواهد شد.

کره جنوبی تایید کرده است که پیش از آغاز حمله کره شمالی، نیروهایش در حال انجام آزمایش نظامی و شلیک گلوله در دریا، به سوی آبهای کره جنوبی بودند و شلیک ها در راستای سرزمین های کره شمالی نبود. کره شمالی با رد مرزهای تعیین شده از سوی سازمان ملل متحد بر این آبها ادعای مالکیت دارد.

گزارش: ايران و کره شمالی همچنان در کانون توجه مطبوعات بين المللی قرار دارند

 
 
 
 
 

تحولات اخير در زمينه فعاليتهای تحريک آميز کره شمالی همچنان بخش مهمی از خبرها را تحت الشعاع خود قرار داده است. تهران و پيونگ يانگ در طول سه دهه گذشته روابط گسترده نظامی با يکديگر برقرار کرده و در توسعه و ايجاد سيستم موشکی، زيردريايی وسلاحهای کوچک، همکاری کرده اند. سرويسهای اطلاعاتی آمريکا و متحدانش نيز طی سالها بارها محموله های تسليحاتی کره شمالی به مقصد ايران را کشف کرده اند و قانونگذاران و متخصصين منع گسترش تسليحات اتمی ميگويند کره شمالی فرومانده بدنبال ارز، ميتواند با گسترش اينگونه بستگی های نظامی و بويژه در زمانی که جمهوری اسلامی در توليد سوخت اتمی با چالش روبرو شده است، نياز ايران را فراهم کند.

وال استريت جورنال مينويسد ايران در ماههای اخير به گسترش توليد سوخت اتمی در نطنز ادامه داده و ديده بان اتمی سازمان ملل، از تلاشهای دولت ايران در ساخت سانتريفيوژهای پيشرفته مانند پی - ۲ خبر داده اما «اولٍی هاينون» بازرس ارشد پيشين آژانس بين المللی اتمی، روز دوشنبه ضمن آنکه گفت هنوز علامتی حاکی از استقرار اين دستگاه در مراکز اتمی ايران در دست نيست، افزود جمهوری اسلامی ميتواند سانتريفيوژهای پيشرفته تری در سايتهای مخفی مستقر کرده باشد.

در همين حال در مقاله ديگری بقلم فرناز فصیحی در وال ستریت جورنال کفته می شود که مجلس شورای اسلامی قصد استیضاح دولت محمود احمدی نژاد را داشت ولی با مداخله آیت الله خامنه ای این اقدام صورت نگرفت. این مقاله می افزاید طرح استیضاح احمدی نژاد که مستلزم حمایت ۷۴ نماینده مجلس است تا کنون توانسته است پشتیبانی ۴۰ نماینده را کسب کند. در طرح استیضاح آمده است که از جمله تخلفات دولت احمدی نژاد واردات غیر قانونی فرآورده های نفتی، عدم شفافیت در بودجه و برداشتن میلیونها دلار از ذخائر ارزی کشور بدون کسب تایید از مجلس اسلامی است.

وال ستریت جورنال نتیجه گیری میکند که این طرح استیضاح نشان دهنده فشار روزافزون داخلی بر دولت است. اعلام حذف یارانه های مواد غذایی و سوخت، و اقتصادی که تحت فشار تحریم های بین المللی در تنگنا قرار گرفته به شکاف در هیئت حاکمه ایران دامن زده است و دولت را واداشته که اقدامات امنیتی را تشدید کند و افراد بیشتری از مخالفان را دستگیر کند تا از ناآرامی های احتمالی جلو گیری بعمل آورد.

روزنامه گاردین چاپ لندن از کاهش احتمالی مجازات سکینه محمدی آشتیانی که چندی پیش به مرگ محکوم شده بود خبر میدهد و مینویسد که امکان این کاهش روز دوشنبه توسط محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه جمهوری اسلامی، در مصاحبه ای با پرس تی وی اعلام شد. بنوشته این روزنامه اگر مقامات قضایی ایران از جان سکینه محمدی آشتیانی بگذرند، این یک پیروزی برای فعالان حقوق بشر و رسانه های جهانی حساب میشود که برای نجات جان این زن ایرانی وقت بسیاری را صرف کرده اند. گاردین در پایان این مقاله خاطر نشان میکند که صحبت از نجات احتمالی این زن در حالی صورت میگیرد که مقامات قضایی اعلام کرده اند که حکم اعدام شهلا جاهد، معشوقه ستاره پیشین ستاره فوتبال ایران، ناصر محمد خانی، هفته آینده به اجرا در خواهد آمد. شهلا جاهد متهم بقتل همسر این فوتبالیست است و پرونده جنایی او سالهاست که توجه عموم را بخود جلب کرده است.

سرانجام روزنامه دیلی تلگراف چاپ لندن با نشان دادن مدل خودرو پژو محمود احمدی نژاد از قصد به حراج گذاشتن این خودرو توسط ريیس جمهور ایران مینویسد و میگوید که عواید ناشی از فروش خودروی پژوی قدیمی رئیس جمهور به تأمین مسکن محرومان اختصاص یافته است. صادق محصولی، وزیر رفاه در دولت دهم جمهوری اسلامی، روز یکشنبه اعلام کرد که این خودرو در یک حراج بین المللی بفروش گذاشته خواهد شد. چندی پیش محمود احمدی نژاد خانه ای به مساحت ۱۷۵ متر در نارمک، دو حساب بانکی و این پژو قدیمی را بعنوان تنها داراییهای خود، اعلام کرده بود. برخی ناظران به این نکته اشاره می کنند که بهای این اتومبیل قدیمی آنچنان اندک است که براستی هیچ باری از دوش بنیاد مسکن مهر برنخواهد داشت.

آمريکا و کره جنوبی با مانورهای تازه نظامی به حمله کره شمالی واکنش نشان می دهند

پرزيدنت باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، در تماس تلفنی با لی ميونگ-بک، رييس جمهوری کره جنوبی، تعهد آمريکا را نسبت به دفاع از کره جنوبی مجدداً تأييد کرد و متعهد گرديد که آمريکا شانه یه شانه کره جنوبی بايستد و با کشورهای ديگر برای «محکوم کردن شديد» کره شمالی به دليل حمله مرگبار خمپاره به جزيره کره جنوبی، همکاری نمايد.

کاخ سفيد می گويد در بيانيه ای که اواخر سه شنبه دو رييس جمهوری صادر کردند توافق شده است تا تمرينات نظامی مشترک و آموزش عالی تر نظامی را برای به نمايش گذاردن بنيه ائتلاف خود، برگزار کنند.

مقامات می گويند مانورهای نظامی روز يکشنبه با تمريناتی که مدتی به تعويق افتاده بود، آغاز می شود و طی آن ناو هواپيمابر «يو اس اس واشنگتن» به آبهای حساس بين شبه جزيره کره و چين، وارد خواهد شد.

پرزيدنت اوباما همچنين به آقای «لی» گفت خانواده های دو تفنگدار کره جنوبی که در اين رويداد کشته شدند و ۱۸ نفر از جمله ۳ غيرنظامی که در حمله توپخانه روز سه شنبه زخمی شدند همواره در انديشه و ضمير مردم آمريکا جای خواهند داشت و دعای خير مردم آمريکا هميشه بدرقه راه آنان خواهد بود.

حمله کره شمالی هنگامی روی داد که نيروهای کره جنوبی تمرينات نظامی را در جزيره « یون پیونگ» در ۱۲ کيلومتری ساحل کره شمالی انجام می دادند و حمله به آتش متقابل خمپاره منجر شد که يکی از دراماتيک ترين درگيری های دوطرف از زمان پايان جنگ ميان دو کره در سال ۱۹۵۳ بود.

پيشتر پرزيدنت اوباما در مصاحبه ای با شبکه خبری اِی بی سی گفت که در مورد واکنش نظامی، گمانه زنی نخواهد کرد.

رييس جمهوری آمريکا روز سه شنبه با مقامات ارشد امنيت ملی در دولت خود در مورد وضعيت کنونی کره شمالی، مشورت کرد. بيانيه کاخ سفيد که پس از نشست پرزيدنت اوباما صادر شد بر «حمايت تزلزل ناپذير» آمريکا از کره جنوبی، تأکيد مجدد گذارد.

خبر: مردی با نام «منصور،» مدعی فرماندهی طالبان در مذاکرات کابل، شياد توصيف شد

مقامات آشنا با تلاشهای دولت افغانستان برای برقراری آشتی با طالبان می گويند مردی که در گفتگوهای محرمانه مشارکت داشته و مدعی است که يکی از فرماندهان بلند پايه طالبان است، در واقع شيادی بيش نيست.

گزارشهاس خبری به نقل از مقاماتی که نام آنها فاش نشده حاکی است که اين مرد که خود را اختر محمد منصور معرفی کرده است با جعل هويت به دغلکاری دست زده است.

روزنامه آمريکايی نيويورک تايمز می نويسد مقامات ناتو و افغانستان می گويند با اين شخص سه بار جلسه تشکيل داده اند؛ و حتی يک بار او را با هواپيمای ناتو به کابل برده اند تا با حامد کرزای رئيس جمهوری افغانستان، ملاقات کند.

حامد کرزای روز سه شنبه در يک کنفرانس خبری در کابل گفت هيچگاه با منصور ديدار نداشته است. اما آقای کرزای نمی گويد که آيا با شخصی که خود را «منصور» معرفی می کند، ملاقات کرده است يانه.

انتشار اين گزارش ترديدهايی را نسبت به نتايج تلاشهايی که در جهت آشتی ملی و صلح در افغانستان صورت می گيرد، برانگيخته است.

هفته گذشته ملا عمر، رهبر طالبان، اخبار و شايعات مربوط به مذاکرات صلح گروه خود با مقامات دولتی افغانستان را تکذيب کرد، و آنها را بی اساس خواند.

برخی از مقامات افغانستان گمان دارند که منصور از سوی سرويس اطلاعاتی پاکستان به افغانستان، فرستاده شده است.

رييس جمهوری بوليوی از روابط با ايران دفاع می کند

ايوو مورالس، رييس جمهوری بوليوی، در جلسه وزاری خارجه نيمکره غربی، که رابرت گيتس وزير دفاع آمريکا نيز در آن حضور داشت، صريحاً به روابط با ايران اشاره کرد و گفت، به رغم نظر آمريکا، کشورهای آمريکای لاتين، در انتخاب دوستان خود آزادند.

رهبر چپگرای بوليوی در سخنرانی يک ساعته خود که در استقبال از نمايندگان شرکت کننده در کنفرانس وزرای دفاع کشورهای نيم کره غربی ايراد کرد، ضمن اشاره به روابط بوليوی با ايران گفت، کشور متبوع وی با هر که بخواهد رابطه ايجاد می کند. آقای مورالس بدون اشاره مشخص به نام رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا، که در جلسه حضور داشت گفت: «بوليوی تحت رهبری من با هر کشوری رابطه و توافقنامه های همکاری خواهد داشت. هيچ کس نمی تواند مانع من شود. اين حق ما است. ما فرهنگ گفتگو داريم.»

آقای مورالس به گسترش تجارت با روسيه و ايران و روابط با کشورهای ديگر اشاره کرد و گفت، جايی برای شکايت آمريکا وجود ندارد.

ايوو مورالس با کشورهای ونزوئلا، کوبا و ايران متحد شده است و آمريکا رابطه آن کشور با تهران را مورد انتقاد قرار داده است. بوليوی می خواهد برای ساخت يک نيروگاه هسته ای و تشکيل يک بانک مشترک با تهران همکاری کند. وزير دفاع آمريکا مستقيماً به سخنان مورالس واکنش نشان نداد. او پيشتر از کشورهايی که طرف تجاری ايران هستند خواست، در روابط خود با ايران که به علت برنامه هسته ای تحت تحريم های بين المللی است، هشيار باشند.

رئيس جمهوری بوليوی در سخنان خود آمريکا را متهم به دخالت در طرح کودتا در سال ۲۰۰۲ ميلادی در ونزوئلا کرد و گفت: «امپراطوری آمريکا در هندوراس بُرد. اما مردم کشورهای آمريکايی در ونزوئلا، بوليوی و اکوادر پيروز شدند. بنابراين ما سه به يک از آمريکا پيشی گرفته ايم. ببينم آينده چه پيش می آورد.»

بدلیل تقاضای روز افزون و گسترده علاقمندان به دریافت بورسیه ورزشی از دانشگاه های آمریکا، گروه ورزش تلويزیون صدای آمریکا برنامه های ویژه دیگری در نظر گرفته است. آن دسته از علاقمندانی که از طریق برنامه های قبلی ما، پاسخ پرسشهای خود را در مورد نحوه دریافت بورسیه ورزشی و تقاضای گرین کارت، برای ورزشکاران برتر، دریافت نکرده اند میتوانند با ارسال  ایمیل به گروه ورزش صدای آمریکا (varzesh@voanews.com)، نظرات و سوالات خود را از کارشناس  دو برنامه درنظر گرفته شده، جویا شوند. از علاقمندان  و ورزشکاران  متقاضی دعوت می کنيم، روزهای پنجشنبه نهم و یکشنبه دوازدهم دیماه ، راس ساعت ۸ و ۴۵ دقیقه شب به وقت ایران، زمان پخش خبرهای ورزشی، بیننده این دو برنامه ویژه باشید.
**********

هنرمندان، ورزشکاران و شخصیتهای ایرانی به سئوالهای شما پاسخ می دهند. سئوالهای خود را از ليلا فروهر با عنوان "سئوال هفتهبه ايميل آدرس: q10@voanews.com ارسال کنيد.

پاسخهای شهرزاد سپانلو به پرسشها را از اينجا ببينيد.

**********

شبکه خبری فارسی صدای آمريکا آخرين خبرها و ويديوهای روز را روی تلفن موبايل، يا هر وسيله اينترنتی دستی ديگر، بطور رايگان عرضه می کند. لطفأ به آدرس سايت جديد موبايل صدای آمريکا توجه کنيد:

pnn.voa.mobi

DIT - پراکسی

Ultrareach - نرم افزار اولترا ريچ را از اينجا دانلود کنيد

UltraVOAPersian96

PSIPHON - نرم افزار

http://bit.ly/9XBTr

https://3241257.net/a.php?token=
cb57eb84c442fc36aa0af64235bdc17f

نرم افزار فيلترشکن

www.voanews.com/persian
/parvaaz.cfm

وبلاگ ها

راهروهای کنگره
http://voacapitol.blogspot.com

نوشته ها و خوانده ها
http://pnnketab.blogspot.com

روی خط
http://rooyekhat.blogspot.com

زنگ ورزش
http://zangevarzesh.blogspot.com

پيچ در پيچ
http://peechdarpeech.blogspot.com

روزنگار
http://sigarchi.net/roznegar

ماهواره های صدای آمريکا

لطفاً توجه داشته باشید که صدای آمریکا از مشکلاتی که بر سر راه دریافت برنامه های شبکه خبری فارسی صدای آمریکا از طریق ماهواره ها قرار دارد، آگاه است، و با استفاده از همه امکانات خود در تلاش است که دسترسی به برنامه های تلویزیونی خود را با استفاده از تکنولوژی و مراجعه به تشکیلات و سازمانهای حقوقی و قانونی امکان پذیر سازد.
متاسفانه آنگونه که برخی از تماشاگران برنامه های تلویزیونی ما تصور میکنند برداشتن موانعی که بر سر این راه قرار دارد به آسانی میسر نیست، چرا که مشکلات فنی و پخش پارازیت بر روی ماهواره هائی که برنامه های ما را به شما میرساند از سوی جمهوری اسلامی ایران ایجاد میشود و مرکز ایجاد اختلال در ایران قرار دارد. همانگونه که بسیاری اطلاع دارند این مشکل برای بی  بی  سی و صدای آلمان نیز وجود دارد، و آنها نیز به اتفاق صدای آمریکا در رفع این مشکل تلاش می کنند.

Arabsat/Eurobird 8 (25.5 Deg East)

Downlink Frequency: 11,585 MHz

FEC: 3/4

Symbol Rate: 27.500 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 175

Eutelsat W3A (7 Deg East)

Downlink Frequency: 10,720.75 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 22.0 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Asiasat - 3 (105.5 Deg E)

Downlink Frequency: 4,040 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 20.4 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 415

Telstar 12 (15 Deg W)

Downlink Frequency: 11,566.63 MHz

FEC: 2/3

Symbol Rate: 2.22 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 1

Telstar 12 (15 Deg W)

Downlink Frequency: 12,608 MHz

FEC: 2/3

Symbol Rate: 19.279 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Nilesat (AB4) - (7 Deg W)

Downlink Frequency: 11,355 MHz

FEC: 3/4

Rate: 27.5 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 1004

 

در اين ايميل

خبرها
ايران
آمريکا
آمريکای لاتين
اروپا
خاورميانه
آسيا
آفريقا
مناطق ديگر
هنر و فرهنگ
حوادث و بلايا
اقتصادي
آموزش
محيط زيست
بهداشت
حقوق بشر
نيروی کار
سياست
مذهب
علم و فن آوری
مسايل اجتماعی
ورزش
زنان

فسخ آبونمان

اگرنمی خواهيد اين ايميل را دريافت کنيد فسخ آبونمان

کمک می خواهيد؟

اگر در مورد اين ايميل پرسشی داريد به ankbut@voanews.com اطلاع دهيد.

صفحه نخست سايت از نو طراحی شده است تا دسترسی به اخبار و اطلاعات، ويديو، و برنامه های صدای آمريکا را تسهيل کند.

فسخ آبونمان | خبرهای بيشتر