سلام ، چند روز پيش مي خواستم مطلبي رو تو سايت بالاترين بذارم ولي به خاطر اينكه عضويت آن بسته شده بود نتونستم اين كارو بكنم به فكر اين كار افتادم.
شما مي توانيد پيام هاي خود را مستقيما با استفاده از ايميل بر روي اين وبلاگ بگذاريد . روش كار خيلي ساده است ،پيام هاي خود را به اين آدرس alirezairf.social@blogger.com ميل كنيد.
فقط به مباني اخلاقي خود و ديگران احترام بگذاريد



۱۳۸۹ آذر ۵, جمعه

News from VOA in Persian

مهم ترين خبرها

مصر خواستار عدم دخالت ایران در مسائل کشورهای حوزه خلیج فارس شد

وزیرخارجه مصر می گوید امنیت کشورهای حوزه خلیج فارس، برای مصر در اولویت است و ایران نباید در امور داخلی این کشورها دخالت کند.
احمد ابوالغیث، وزیرخارجه مصر در گفت و گو با روزنامه قطری الشرق همچنین گفته است: «ما به برادران خود در ایران می گوییم که ایران باید عراق و لبنان را به حال خود رها کند و در بحرین هیچگونه اخلالگری نکند.»
احمد ابوالغیث که درجریان سفر به دوحه با این روزنامه قطر گفت و گو کرده است، درعین حال می گوید: «مشکلات ایران با غرب باید به دور از اقدام نظامی و جنگ، از راه گفت و گو و دیپلماسی حل شود.»
گفتگوی روزنامه الشرق در دوحه، در جریان سفر وزیرخارجه مصر به آن کشور صورت گرفت. احمد ابولغیث که به همراه حسنی مبارک رئیس جمهوری مصر به قطر سفر کرده بود، روز پنجشنبه به همراه آقای مبارک به کشورش بازگشت.
روابط تهران و قاهره از سال 1980 و به دنبال وقوع انقلاب اسلامی در ایران، به سردی گرایید. 

سالانه ۶۰۰ هزار نفر بر اثر سیگار کشیدن دیگران کشته می شوند

به موجب یک تحقیق علمی که از سال ۲۰۰۴ تاکنون در ۱۹۲ کشورجهان انجام شده است، هرساله بیش از ۶۰۰ هزار تن از افراد غیر سیگاری که درمعرض دود سیگار اطرافیان قرار می گیرند، براثر ابتلا به بیماری جان خود را از دست می دهند.

لنست مجله پزشکی بریتانیا، درگزارش جدید خود یادآور شده است ۴۰ درصد کودکان و بیش از ۳۰ درصد افراد غیر سیگاری درمعرض دود سیگار قرار دارند. به موجب همین گزارش ۶۰ درصد این افراد براثر حمله قلبی و ۳۰ درصدشان به خاطر بیماریهای ریوی از جمله آسم و سرطان ریه جان می دهند.

یک صدم مرگ ومیرهای جهان متعلق به افراد غیر سیگاری است که درمعرض دود سیگار قرار دارند و در واقع سیگاری های غیرفعال به شمار می روند.

پارلمان اروپا از آمریکا خواست سازمان مجاهدین خلق را از فهرست تروریستی خود خارج کند

پارلمان اتحادیه اروپا، تلاش ها برای متقاعد کردن ایالات متحده با هدف خارج کردن نام سازمان مجاهدین خلق ایران از فهرست سازمان های تروریستی را افزایش می دهد.
پارلمان اروپا روز پنجشنبه درخواستی کتبی صادر کرد که از کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا می خواهد تا برای خروج نام این سازمان از فهرست سازمان های تروریستی آمریکا، با دولت باراک اوباما، لابی کند.
سازمان مجاهدین خلق، گروه اپوزیسیون ایرانی است که نام آن از سال ۱۹۹۷ در فهرست گروه های بین المللی تروریستی  در وزارت خارجه آمریکا بوده است.
اتحادیه اروپا این گروه را سال گذشته از فهرست گروه های تروریستی خود خارج کرد و سپس اعضای این اتحادیه در نامه ای سرگشاده به باراک اوباما گفتند دریافته اند که سازمان مجاهدین خلق «دوست غرب و دشمن افراط گرایی مذهبی» است.
قطعنامه اتحادیه اروپا همچنین از سازمان ملل متحد خواست امنیت اعضای سازمان مجاهدین خلق و خانواده هایشان را که در کمپ اشرف در عراق به سر می برند، تامین کند.
سربازان آمریکایی در نزدیکی کمپ اشرف در شمال بغداد مستقر هستند اما آمریکایی ها در راستای کاهش نیروهایشان در عراق، این مقر را ترک گفتند و ساکنان کمپ اشرف گفتند از آن زمان از سوی سربازان عراقی مورد بدرفتاری قرار گرفته اند.
پس از انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ عراق به سازمان مجاهدین خلق پناه داد اما بعد از آن برخی از اعضای آن به کمک به صدام حسین در سرکوب جنبش شیعیان عراق در ۲۰ سال پیش، متهم شدند.
قطعنامه اتحادیه اروپا می گوید باقی ماندن نام این سازمان در فهرست سازمان های تروریستی آمریکا، ساکنان کمپ اشرف را در معرض «فشارهای خارجی» قرار داده است.
غیر از آمریکا، ایران و عراق نیز سازمان مجاهدین خلق را سازمانی تروریستی می داند.
در دهه ۱۳۶۰ پس از آن که جمهوری اسلامی ایران بسیاری از اعضای سازمان مجاهدین خلق را دستگیر و اعدام کرد، این سازمان مقر خود را به کمپ اشرف در عراق منتقل کرد و سپس در جریان جنگ ۸ ساله ایران و عراق، به ارتش صدام کمک کرد.

صدای شلیک توپخانه در شبه جزیره کره به گوش می رسد

صدای شلیک توپخانه در شبه جزیره کره موجب صدور هشدارهای جدید درباره افزایش تنش ها میان کره شمالی و جنوبی شده است.
ساکنان جزیره «یئوپیه ئونگ» در روز جمعه از شنیدن صدای شلیک توپخانه از قلمرو کره شمالی خبر دادند.
مقامات نظامی کره جنوبی گفتند هیچ گلوله ای به قلمرو این کشور اصابت نکرده است اما این اخبار تنها سه روز پس از حمله خمپاره اندازهای پیونگ یانگ به جزیره مرزی دو کشور منتشر می شود. در این حمله دو عضو نیروی دریایی کره جنوبی و دو غیرنظامی کشته و ۱۸ نفر مجروح شدند.
حمله توپخانه ای کره شمالی با اظهارات شدیدالحن مقامات پیونگ یانگ همراه بود که روز جمعه هشدار داد دو کشور به مرحله «ورود به جنگ» نزدیک می شوند.
از سوی دیگر آژانس خبری مرکزی کره شمالی، از مانور نظامی مشترک میان آمریکا و کره جنوبی را که قرار است روز یکشنبه آغاز شود انتقاد کرد و هشدار داد که این رزمایش، شبه جزیره کره را به پرتگاه جنگ نزدیک می کند.
همزمان، افزایش تنش ها و همچنین مانور نظامی مشترک کره جنوبی و آمریکا، صدور هشدار از جانب چین را موجب شده است.
وزارت خارجه چین روز جمعه گفت پکن باهرگونه «اقدام یک جانبه نظامی» که بدون اجازه چین صورت بگیرد، مخالف است.
قانونگزاران ژاپنی نیز درباره وضعیت پیش آمده در شبه جزیره کره ابراز نگرانی کرده اند و با اکثریت آرا در روز جمعه قطعنامه ای را در محکومیت حمله توپخانه ای کره شمالی به همسایه جنوبی آن، صادر کردند.
برخی ساکنین جزیره یئونپیه ئونگ روز جمعه از ترس حملات بیشتر کره شمالی، خانه های خود را تخلیه کردند.
ژنرال والتر شارپ، فرمانده سربازان آمریکایی در کره جنوبی روز جمعه از این جزیره بازدید کرد. او از پیونگ یانگ خواست از انجام هرگونه حمله خودداری کرده و فورا با نماینده سازمان ملل متحد ملاقات کند.
کره جنوبی نیروهای خود را در جزایر دریای زرد و در مرز با کره شمالی تحکیم کرده است و مقامات گفته اند قوانین نظامی را به شکلی تغییر داده اند که در صورت هرگونه حمله نظامی احتمالی در آینده از سوی کره شمالی، نیروهای کره جنوبی پاسخ کوبنده تری بدهند.
این درحالی است که لی میونگ باک، رئیس جمهوری کره جنوبی روز جمعه، رئیس ستاد مشترک سابق این کشور را به عنوان وزیر دفاع خود معرفی کرد.
وزیر دفاع سابق کره جنوبی در مقابل انتقاداتی که او را به پاسخگویی ضعیف در مقابل حمله کره شمالی متهم کردند، استعفا داد.

انفجار بمب در یمن یک کشته برجای نهاد

گزارشهای خبری از یمن حاکی است که در انفجار یک بمب انتحاری دست کم یک نفر، کشته شده است.
این بمب، که در یک خودرو جاسازی شده بود در میان کاروانی از هواداران شورشیان شیعه حوثی، که برای خاکسپاری یکی از رهبران خود میرفتند، منفجر شد.
تلفات دقیق این حادثه، که در استان سعدا رخ داد، هنوز روشن نشده است.
روز چهارشنبه نیز یک بمب دیگر با هدف از میان بردن شیعیانی که قصد شرکت در مراسم عید غدیر را داشتند نزدیک به ۱۷ تن را کشت.
حمله روز چهارشنبه در استان الجوف رخ داد. شمار زخمیان این حادثه ۱۵ نمازگزار اعلام شده، که به گفته مقامات بسیاری از آنان هوادار شورشیان حوثی هستند. حوثی ها از سال 2004 در حال مبارزه با دولت یمن هستند.
به گفته تحلیلگران این حمله می تواند توافق آتش بس شکننده میان دولت و شورشیان که در ماه فوریه بسته شد، از بین ببرد.
برخی از مسئولان می گویند حمله روز چهارشنبه توسط القاعده صورت گرفت که فعالیت های تروریستی خود از یمن را افزایش داده است.

کاهش سرمایه گذاری خارجی و افزایش خروج ارز از ایران

واحد اطلاعات اكونوميست در تازه‌ترين گزارش خود اعلام کرد که سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي در ايران در سال جاري کاهش مي‌يابد.
به گزارش اكونوميست، سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي در ايران طي سال گذشته سه ميليارد و ۲۰ ميليون دلار بوده است كه اين شاخص در سال جاري با يک ميليارد و ۳۳۰ ميليون دلار کاهش به يك ميليارد و ۶۹۰ ميليون دلار خواهد رسيد.
به اعتقاد اين موسسه طي سال‌هاي آتي ورود سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي در ايران نوسان خواهد داشت به‌طوري كه انتظار مي‌رود در سال آتي يك ميليارد و ۲۰۰ ميليون دلار سرمايه مستقيم خارجي وارد كشور شود.
اکونومیست هم چنین پیش بینی کرده است، سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي در ايران در سال ۱۳۹۳ (چهار سال آینده) بدون تغيير معادل دو ميليارد دلار خواهد بود كه برابر با ۲۵ صدم درصد توليد ناخالص داخلي برآورد شده است.
هم زمان اسدالله عسگراولادی رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران، روز سه شنبه ۲ آذر ماه، در اولین هم اندیشی سراسری تشکلهای اقتصادی کشور، با اشاره به مشکلات ساختاری رقابت صادر‌کنندگان ایرانی با سایر کشورها اظهار داشت:
«دولت در کمیسیون‌های مشترک حضور بخش خصوصی را پذیرفته است اما به توصیه‌های آن عمل نمی‌کند.»
رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران در خصوص تاثیر اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها گفت:
«اجرای این قانون اگر‌چه یک ضرورت به شمار می‌رود ولی در قیمت‌ها اثرگذار خواهد بود‌.»
این تاجر با سابقه با تاکید بر این موضوع، که برای جبران اثرات احتمالی هدفمند کردن یارانه ها می بایست فکری کرد، گفت:
«هم‌اکنون نرخ ارز واقعی نیست و همین موضوع سبب ارزان تمام شدن واردات و آسیب‌پذیری صادرات کشور می‌شود.»
این در حالی است، محمد رویانیان رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، عصر چهارشنبه در همایش استانی هدفمندی سازی یارانه ها در استانداری ساری گفت:
بر اساس سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۴ ، باید بیش از ۳ میلیون بشکه نفت وارد کشور شود.
گزارش ها در حالی، حکایت از کاهش سرمایه گذاری خارجی و کسادی فضای کسب و کار در ایران دارد؛ که روزنامه ملیت چاپ ترکیه در گزارشی که روز چهارشنبه سوم آذر ماه با عنوان «جواب نقد ایران در پاسخ به حمایت ترکیه» منتشر ساخته نوشته است:
از هر پنج نفری که از خارج پول به بانک های ترکیه واریز می کنند، یک نفر در ایران زندگی می کند.
به نوشته روزنامه ملیت، حجم پول واریز شده ایرانی ها، چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون لیره ترک است.
 این روزنامه ترکیه نوشته است:
 به سیستم بانکداری آن کشور، دو ماه گذشته (در ماه سپتامبر) ۵۷۳ میلیارد لیره واریز شده است که هجده میلیارد و ۹۰۰ میلیون لیره آن پول نقدی است که از خارج وارد شده است.
نا به نوشته روزنامه ملیت، یک پنجم کل پول هایی که از خارج وارد ترکیه شده، از ایران بوده است.

جمهوريخواهان کنگره آمريکا و باراک اوباما به مسأله اتمی ايران و حمله کره شمالی چگونه می نگرند؟

تحليل گران بر اين اعتقادند که تحولات روزهای گذشته در شبه جزيره کره نشان می دهد سياست «صبر استراتژيک» پرزيدنت اوباما در قبال کره شمالی تأثير ناچيزی بر رفتار جاه طلبانه آن کشور، داشته است.

تحليلگران شليک توپخانه کره شمالی به جزيره ای متعلق به همسايه جنوبی آن کشور را اقدامی تحريک آميز قلمداد می کنند که هدف روشن آن کشاندن مجدد آمريکا بر سر ميز مذاکرات است.

اين اقدام در پی افشای اين خبر صورت گرفت که پيونگ يانگ در تأسيسات هسته ای خود سانتريفوژ های جديدی را راه اندازی کرده است.

کره شمالی اميدوار است بتواند با اين اقدام کمک های مواد غذايی برای جمعيت گرسنه و تعهدات امنيتی برای کشور خود فراهم کند.

امّا جمهوريخواهان در گذشته به سياست رييس جمهوری آمريکا در نزديک شدن به کشورهايی مانند ايران انتقاد داشته اند سياستی که اساس مبارزات انتخاباتی پرزيدنت اوباما را در سال ۲۰۰۸ تشکيل می داد.

پرزيدنت اوباما در نشست ماه ژوئن گروه ۲۰ کشور صنعتی جهان چين را بخاطر ناديده گرفتن اقدامات تجاوزکارانه کره شمالی مورد انتقاد قرار داد. رهبران آمريکاو چين قرار است در ماه ژانويه ديدار کنند و اتفاقات اخير، کره شمالی را در صدر گفتگو ها قرار خواهد داد.

هاوارد مک کيئون، نماينده جمهوريخواه ايالت کاليفرنيا، معتقد است که کنگره از چنين سياست پا در ميانی چين حمايت خواهد کرد. آقای مک کيئون که به احتمال قوی رياست کميته نيروهای مسلح را در مجلس آينده عهده دار خواهد شد می گويد چين مسئوليت دارد تا هر کمکی را که می تواند به کره جنوبی در قبال اقدامات اخير کره شمالی انجام دهد.

پرزيدنت اوباما در مصاحبه ای با شبکه تلويزيونی « ای بی سی» که قرار است روز جمعه پخش شود گفته است چين بايد با تحت فشار گذاشتن کره شمالی به آنها بگويد که يک رشته قوانين بين المللی وجود دارد که آنها بايد از آن پيروی کنند.

جان مک کين، سناتور جمهوريخواه و عضو ارشد کميته نيروهای مسلح سنای آمريکا، نيز در بيانيه ای که روز سه شنبه صادر کرد می گويد شايد کشور چين بيشترين نفوذ را بر کره شمالی داشته باشد و بخاطر امنيت و ثبات منطقه سناتور مک کين از چين می خواهد نقش مستقيم و مسؤلانه ای را جهت تغيير رفتار بی منطق کره شمالی، بازی کند.

اما در رابطه با ايران، به دنبال سخنان رييس جمهوری آمريکا درکاخ سفيد در خصوص آنکه همکاری دولت پرزيدنت اوباما با روسيه مورد تاکيد و استقبال است و يکی از اصلی ترين دلايل آن را هم پايی و کمک روسيه به ايالات متحده در باب ايران و برخورد با جمهوری اسلامی ناميد، رييس جمهوری آمريکا درنطق راديويی روز شنبه خود نيز بر همين مسأله و نقش ضروری همکاری روسيه با کشورخود درمورد ايران، تاکيد ورزيد.

در همين حال روابط گرم ايران و بوليوی با سخنان اوو مورالس رهبر بوليوی درنشست دفاع منطقه ای که رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا، نيز درآن حضور داشت به گرمای بيشتر گراييده است. آقای مورالس بدون نام بردن از وزير دفاع آمريکا که بابت نزديکی روابط سياسی و تجاری بوليوی و جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده بود درواکنش به سخنان آقای گيتس طی سخنرانی يک ساعته ای گفت کشور متبوع وی با هر که بخواهد رابطه برقرار می کند يا به توافق می رسد، چون راهبردش براساس رابطه است.

رابرت گيتس گفته بود که بوليوی به عنوان کشوری يکپارچه و مستقل می تواند با هرکشور ديگری در جهان رابطه داشته باشد، اما بوليوی بايد مد نظرداشته باشد که سازمان ملل تاکنون چند قطعنامه به سبب نوع رفتار جمهوری اسلامی در رابطه با مساله هسته ای صادر کرده است.

در اين ميان برخی اعضای جمهوری خواه کنگره آمريکا سخن از کاهش يا قطع کمک سالانه ۵۰ ميليون دلاری به بوليوی را به طور غيررسمی طرح کرده اند ويکی از دلايل خود را همکاری و روابط روشن آن کشور با جمهوری اسلامی، عنوان کرده اند.

از سوی ديگر تازه ترين گزارش بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی حاکی از آن است که ايران همچنان به نقض قوانين بين المللی و موازينی که بايد در فعاليتهای هسته ای خود به آنها پای بند باشد دست می زند. مايک تونر، جانشين سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا، طی سخنان خود به اين موضوع اشاره کرد .

آنچه همچنان مايه نگرانی مقامهای ايالات متحده است رفتار جمهوری اسلامی و کره شمالی در فعاليتهای آنها در حوزه برنامه اتمی آن کشورها است، آنچه در گزارشهايی نيز که اخيرا منتشر شده منعکس شده است اما ايران آنها را رد می کند و بر پای بندی خود به موازين بين المللی در فعاليتهای هسته ای خويش، پای می فشرد.

«لی هی-وون» وزير دفاع جديد کره جنوبی اعلام شد

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

کره جنوبی «لی هی-وون،» مشاور امنيتی رييس جمهوری، را بعنوان وزير دفاع جديد کشور، اعلام کرد. «کيم تائو-يانگ،» وزير دفاع پيشين کره جنوبی، روز پنجشنبه از مقام خود، استعفاء کرد.

دفتر رييس جمهوری کره جنوبی گزينش وزير دفاع جديد را اوائل روز جمعه، اعلام کرد.

لی ميونگ-بک، رييس جمهوری کره جنوبی، روز پنجشنبه تحت فشار افکار عمومی با استعفای آقای «کيم،» موافقت کرد. وزير دفاع پيشين به واکنش ضعيف در برابر حملات مرگبار توپخانه کره شمالی در روز سه شنبه، متهم شده بود.

در همين حال روز جمعه کره شمالی هشدار داد مانوردريايی آمريکا و کره جنوبی که قرار است روز يکشنبه برگزار شود شبيه جزيره کره را به وضعيت جنگی، نزديک می کند.

کره شمالی روز سه شنبه جزيره «یئون پیه ئونگ» را در نزديکی مرز دو کره در دريای زرد هدف آتش خمپاره، قرار داد. دو تفنگدار دريايی کره جنوبی و دو غيرنظامی در حمله کره شمالی کشته شدند و دست کم ۱۸ نفر ديگر، زخمی شدند.

دولت کره جنوبی روز پنجشنبه اعلام کرد که نيروهای نظامی خود را در جزاير نزديک مرز کره شمالی در دريای زرد، تقويت خواهد کرد. مقامات می گويند که مقررات مربوط به اقدام نظامی را در جهت امکان واکنش شديد تر به حملات آينده، مورد بازبينی قرار می دهند.

پيونگ يانگ هشدار داده است که حملات ديگری را در صورت تحريک های جديد تر، بعمل خواهد آورد.

اما، چين، نزديک ترين متحد کره شمالی، روز پنجشنبه دعوت خود را از هر دو طرف برای خویشتن داری، تکرار کرد.

چین روز پنجشنبه نه تنها از انجام رزمایش آمريکا و کره جنوبی در آب های بین چین و شبه جزیره کره که از لحاظ استراتژیکی حساس است ابراز نگرانی کرد بلکه وزیر امور خارجه چین ملاقات برنامه ریزی شده با همتای کره جنوبی خود را به تعویق انداخت.

وزیر امور خارجه کره جنوبی اظهار داشت انتظار دارد چین در مورد تعویق ملاقات توضیح بیشتری بدهد.

در بيانيه اخیر کره شمالی آمده است در صورت تحریکات بیشتری از سوی کره جنوبی بدون تأمل برای بار دوم یا سوم آن کشور را مورد حمله، قرار خواهد داد. در گذشته پيونگ يانگ به تهديدات مشابه خود در مورد رزمایش های نظامی آمريکا و کره جنوبی، عمل نکرده است.

با وجود برقراری آرامش ظاهری در شبه جزیره کره، تهدیدهای کره شمالی برای انجام حملات بیشتری به خاک کره جنوبی، ادامه می یابد. در این میان جامعه جهانی هردو طرف را دعوت به خویشتن داری کرده است.

اظهارات ون جیابانُو، نخست وزیر چین، شدیدترین واکنشی است که پکن تاکنون در قبال حمله روز سه شنبه کره شمالی به جزیره کره جنوبی از خود، نشان داده است. در راستای حفظ موضع چین بعنوان مهمترین متحد پیونگ یانگ، نخست وزیر چین در اظهارات خود نه نام کره شمالی را برد و نه آن کشور را بخاطر حمله سرزنش کرد.

ون جیابانُو در اظهارات خود گفت چین همواره تلاش خود را وقف صلح و ثبات در شبه جزیره کره کرده است و مخالف هرگونه تحریکات نظامی است و از جامعه جهانی نیز خواست تلاش بیشتری برای کاهش تنش، انجام دهند.

نخست وزیر چین علاوه براین خواهان ازسرگیری مذاکرات شش جانبه برای پایان دادن به برنامه اتمی کره شمالی بعنوان یک راه الزامی جهت تضمین ثبات و خلع سلاح اتمی منطقه شد.

گرچه ایالات متحده ناو هواپیمابر اتمی جورج واشینگتن و کشتی های جنگی دیگر را در نمایش همبستگی با کره جنوبی برای شرکت در مانور نظامی مشترک یکشنبه اعزام کرده است اما چند گزینه بعنوان اهرم نفوذ بر کره شمالی، در اختيار دارد.

پکن نیزدر برابرمانور نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی در دریای زرد که میان شبه جزیره کره و چین واقع است با خشم، واکنش نشان داده است.

در این میان گارد ساحلی کره جنوبی روز پنجشنبه پیکر دو غیرنظامی این کشور را که در حمله آتشبار کره شمالی به جزیره «یئون پیه ئونگ» آنکشور کشته شدند به بندر «این چه اون» منتقل کردند. و افسران نیروی نظامی نیز در یک بیمارستان نظامی در خارج از شهر سئول نسبت به دو سرباز کشته شده آن کشور در اين حمله، ادای احترام کرده و بستگان نیز به یادبود آنها گل، نثار کردند.

مقابله نهادهای محيط زيست با کاربرد مواد شيميايی خطرناک در اسباب بازی های کودکان

يک سازمان پژوهشی- زيست محيطی حفظ منافع عمومی در آمريکا می گويد هنوز بسياری از اسباب بازی هايی که در فروشگاه های اين کشور فروخته ميشود حاوی مواد شيميايی خطرناک هستند.

اين گروه در ۲۵ اُمين گزارش سالانه خود به خطرات اسباب بازيهايی که والدين برای کودکانشان خريداری می کنند اشاره کرده است.

سازمان دولتی ايمنی محصولات در آمريکا دارای نگرانی های مشترکی با اين گروه است اما مسؤلان صنايع ساخت اسباب بازی اين اتهامات را رد کرده اند.

سازمان پژوهشي- زيست محيطی حفظ منافع عمومی در آمريکا پس از ۲۵ سال پژوهش با فراخواندن ۱۳۰ اسباب بازی نقص دار يا خطرناک و اقدامات قانونی می گويد ايمنی اسباب بازی ها هنوز يک موضوع مهم محسوب ميشود.

در نتايج آخرين پژوهش اين سازمان که در واشنگتن منتشر شده به موضوعاتی مانند استفاده از رنگهای سمی و مواد شيميايی خطرناک در توليد اسباب بازيها و همچنين توليد بازيچه های بسيار کوچک که برای کودکان خطرناک هستند، اشاره شده است.

اليزابت هيچکاک، مدافع سلامت (ايمنی) عمومی اين سازمان، می گويد: «اسباب بازيهايی را که از فروشگاه های کشور خريداری کرديم به يک آزمايشگاه فرستاديم. آزمايش ها نشان ميدهد اين محصولات حاوی مواد سرطان زای سُرب و آنتيموُان هستند که برای روکش از آنها استفاده ميشود. در اين دستبندها ۱۲ واحد آنتيموان در هر يک ميليون يافت شده که سرطان زا است يعنی ۲۰ برابر حد مجاز.»

نتايج آزمايشها همچنين از وجود ماده تالئين يا رنگيزه های شيميايی در اين اسباب بازيها خبر ميدهد که برای نرم کردن پلاستيک از آنها استفاده می شود. اين ماده تاثيرات منفی فراوانی به ويژه بر سلامت کودکان، داشته است.

خانم هيچکاک به يک عروسک اشاره کرده و می گويد که «حاوی دو ماده از ۶ ماده شيميايی موجود در تالئين است. ميدانيم که بچه های زير ۳ سال همه چيز را در دهان خود می گذارند. دولت در يک سال گذشته بيش از نيم ميليون اسباب بازی و کالاهای مورد استفاده کودکان را که حاوی سُرب بودند و همچنين بيش از ۱۲ ميليون محصولات ديگر را که حاوی ماده سرطان زای کادميم بودند فراخوانده است.»

اين پژوهش نشان ميدهد که اسباب بازی ها علاوه بر خطرات مواد شيميايی خطرات ديگری مانند خفگی را متوجه کودکان می کنند.

جنيفر تپر نزديک بود جک پسر يک ساله خود را که تکه کوچکی از اين قطار را قورت داده بود از دست بدهد. وی می گويد «متوجه شدم جَک يه تکه قرمز رنگی از قطار را داخل دهان خود گذاشت و در عرض چند ثانيه آن را قورت داد.»

رابرت اَدلر از کميسيون دولتی ايمنی محصولات در آمريکا ميگويد اين موضوعات سازمان او را نگران کرده است اما متاسفانه آنها دارای امکانات کافی برای آزمايش يکايک محصولات مورد استفاده کودکان نيستند. وی اضافه می کند که «سازمان ما مسئوليت نظارت بر مواد شيميايی خطرناک را بر عهده دارد اما از امکانات کافی برای آزمايشات مستقل و پژوهش بر روی اين مواد برخوردار نيست. هر چه اطلاعاتمان در اين مورد بيشتر ميشود مشکل هم جدی تر به نظر ميرسد.»

وزارت بازرگانی آمريکا ميگويد ۸۵ درصد از اسباب بازيهايی که در بازار آمريکا فروخته ميشود در خارج توليد شده است، مثلاً محصول ساخت چين است. انجمن صنفی توليدکنندگان اسباب بازی ميگويد نگرانی در اين زمنيه وجود ندارد.

اِستيسی لِستنر سخنگوی اين انجمن می گويد: «مصرف کنندگان بايد بدانند امروزه اسباب بازيها از هر زمان ديگر امن تر هستند.»

تفاوت قانونی ميان تعريف واژه «اسباب بازی» و ديگر «محصولات برای کودکان» تدوين مقررات در اين زمينه را پيچيده تر ساخته است.

دادستانی کل افغانستان دستور بازداشت چند مقام انتخاباتی را صادر کرد

دفتر دادستان کل افغانستان، دستور بازداشت چندین نفر از مسوولان بلند پایه انتخاباتی این کشور را صادر کرد. این دفتر همچنین یک کارمند دفتر نظارت بر انتخابات سازمان ملل متحد را، متهم به رهبری یک حلقه ی رشوه گیری کرد.این رویداد باعث افزایش شدید مناقشه بر سر نتایج انتخابات پارلمانی ماه سپتامبر در افغانستان خواهد شد.


رحمت الله نظری، معاون دادستان کل افغانستان روز پنجشنبه خبر احکام دستگیری ها را اعلام کرد. روز پنجشنبه همچنین دست کم دو نفر که از آنها به عنوان مسوولان کمیته مستقل انتخابات افغانستان یاد شده است، به همراه دو فرد دیگر که در امر نقل و انتقال پول فعال بودند، بازداشت شدند. همه این افراد افغان هستند.


به گفته نظری، احضاریه ها برای نور محمد نور، سخنگوی کمیته مستقل انتخابات افغانستان و همچنین شفیق کوهستانی، رییس اداره فناوری این کمیته صادر شده است.
روزنامه نیویورک تایمز به نقل از یک مقام مسوول افغان گزارش داده است که کارمند متهم سازمان ملل متحد در این پرونده، دارای تابعیت دوگانه افغان و آلمانی است. سازمان ملل متحد سرگرم تحقیق در این باره است.


حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان روز پنجشنبه از کاندیداهای بازنده در انتخابات پارلمانی در خواست کرد تا شکایات خود را به مقامات قضایی تحویل دهند و ازخشونت پرهیز کنند.

پخش زنده برنامه های بخش فارسی صدای آمريکا از آيفون

**********

هنرمندان، ورزشکاران و شخصیتهای ایرانی به سئوالهای شما پاسخ می دهند. سئوالهای خود را از ليلا فروهر با عنوان "سئوال هفتهبه ايميل آدرس: q10@voanews.com ارسال کنيد.

پاسخهای شهرزاد سپانلو به پرسشها را از اينجا ببينيد.

**********

شبکه خبری فارسی صدای آمريکا آخرين خبرها و ويديوهای روز را روی تلفن موبايل، يا هر وسيله اينترنتی دستی ديگر، بطور رايگان عرضه می کند. لطفأ به آدرس سايت جديد موبايل صدای آمريکا توجه کنيد:

pnn.voa.mobi

DIT - پراکسی

Ultrareach - نرم افزار اولترا ريچ را از اينجا دانلود کنيد

UltraVOAPersian96

PSIPHON - نرم افزار

http://bit.ly/9XBTr

https://3241257.net/a.php?token=
cb57eb84c442fc36aa0af64235bdc17f

نرم افزار فيلترشکن

www.voanews.com/persian
/parvaaz.cfm

وبلاگ ها

راهروهای کنگره
http://voacapitol.blogspot.com

نوشته ها و خوانده ها
http://pnnketab.blogspot.com

روی خط
http://rooyekhat.blogspot.com

زنگ ورزش
http://zangevarzesh.blogspot.com

پيچ در پيچ
http://peechdarpeech.blogspot.com

روزنگار
http://sigarchi.net/roznegar

ماهواره های صدای آمريکا

لطفاً توجه داشته باشید که صدای آمریکا از مشکلاتی که بر سر راه دریافت برنامه های شبکه خبری فارسی صدای آمریکا از طریق ماهواره ها قرار دارد، آگاه است، و با استفاده از همه امکانات خود در تلاش است که دسترسی به برنامه های تلویزیونی خود را با استفاده از تکنولوژی و مراجعه به تشکیلات و سازمانهای حقوقی و قانونی امکان پذیر سازد.
متاسفانه آنگونه که برخی از تماشاگران برنامه های تلویزیونی ما تصور میکنند برداشتن موانعی که بر سر این راه قرار دارد به آسانی میسر نیست، چرا که مشکلات فنی و پخش پارازیت بر روی ماهواره هائی که برنامه های ما را به شما میرساند از سوی جمهوری اسلامی ایران ایجاد میشود و مرکز ایجاد اختلال در ایران قرار دارد. همانگونه که بسیاری اطلاع دارند این مشکل برای بی  بی  سی و صدای آلمان نیز وجود دارد، و آنها نیز به اتفاق صدای آمریکا در رفع این مشکل تلاش می کنند.

Arabsat/Eurobird 8 (25.5 Deg East)

Downlink Frequency: 11,585 MHz

FEC: 3/4

Symbol Rate: 27.500 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 175

Eutelsat W3A (7 Deg East)

Downlink Frequency: 10,720.75 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 22.0 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Asiasat - 3 (105.5 Deg E)

Downlink Frequency: 4,040 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 20.4 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 415

Telstar 12 (15 Deg W)

Downlink Frequency: 11,566.63 MHz

FEC: 2/3

Symbol Rate: 2.22 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 1

Telstar 12 (15 Deg W)

Downlink Frequency: 12,608 MHz

FEC: 2/3

Symbol Rate: 19.279 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Nilesat (AB4) - (7 Deg W)

Downlink Frequency: 11,355 MHz

FEC: 3/4

Rate: 27.5 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 1004

 

در اين ايميل

خبرها
ايران
آمريکا
آمريکای لاتين
اروپا
خاورميانه
آسيا
آفريقا
مناطق ديگر
هنر و فرهنگ
حوادث و بلايا
اقتصادي
آموزش
محيط زيست
بهداشت
حقوق بشر
نيروی کار
سياست
مذهب
علم و فن آوری
مسايل اجتماعی
ورزش
زنان

فسخ آبونمان

اگرنمی خواهيد اين ايميل را دريافت کنيد فسخ آبونمان

کمک می خواهيد؟

اگر در مورد اين ايميل پرسشی داريد به ankbut@voanews.com اطلاع دهيد.

صفحه نخست سايت از نو طراحی شده است تا دسترسی به اخبار و اطلاعات، ويديو، و برنامه های صدای آمريکا را تسهيل کند.

فسخ آبونمان | خبرهای بيشتر