سلام ، چند روز پيش مي خواستم مطلبي رو تو سايت بالاترين بذارم ولي به خاطر اينكه عضويت آن بسته شده بود نتونستم اين كارو بكنم به فكر اين كار افتادم.
شما مي توانيد پيام هاي خود را مستقيما با استفاده از ايميل بر روي اين وبلاگ بگذاريد . روش كار خيلي ساده است ،پيام هاي خود را به اين آدرس alirezairf.social@blogger.com ميل كنيد.
فقط به مباني اخلاقي خود و ديگران احترام بگذاريد



۱۳۸۹ دی ۲۱, سه‌شنبه

News from VOA in Persian

مهم ترين خبرها

دفاع پسر بی نظیر بوتو از فرماندار مقتول پنجاب

 

 

 

پسر بی نظیر بوتو نخست وزیر سابق پاکستان کسانی را که ترور یک فرماندار مخالف با قانون اهانت به مقدسات را ستوده اند، محکوم کرده است.
«بیهاول بوتو زرداری» دوشنبه در لندن گفت: «کسانی که از متهم به قتل سلمان تاثیر فرماندار ایالت پنجاب حمایت کرده اند، اهانت کنندگان واقعی به مقدسات هستند.» فرزند رییس جمهوری کنونی پاکستان همچنین عهد کرد از مسیحیان و اقلیت های دیگر در کشور دفاع کند.
یکی از محافظان سلمان تاثیر متهم است که او را در اسلام آباد، پس از حمایت از تغییر قانون ضد اهانت به مقدسات دینی ترور کرده است. این قانون در ماه نوامبر پس از آن که برای محکوم ساختن یک زن مسیحی به مرگ، به اتهام اهانت به اسلام بکار گرفته شد، توجه جهانی را جلب کرد. روز دوشنبه متهم به قتل آقای «تاثیر» در یک دادگاه ویژه تروریسم در راولپندی تصریح کرد که در این ترور به تنهایی عمل کرده است.
ممتاز قادری در اعترافات خود همچنین گفت: «فرماندار پنجاب را به این دلیل کشته ام که او از قانون اهانت به مقدسات انتقاد کرده بود.» بر اساس این قانون هرکسی که به اسلام اهانت کند، به مرگ محکوم می شود. روز یکشنبه، هزاران نفر در شهر کراچی در حمایت از اعمال این قانون راه پیمایی کردند.

تاکید آمریکا به ایجاد ثبات در افغانستان پس از ۲۰۱۴

جو بایدن معاون رییس جمهوری آمریکا تصریح کرده در صورت تمایل مردم افغانستان ،ایالات متحده آماده است تا پس از ۲۰۱۴سال نیز در این کشور بماند.

بایدن روز سه شنبه در کابل در پی دیدار با حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان همچنین گفت« برنامه های آموزشی و دیگر کمک های آمریکا پس از ۲۰۱۴ ادامه می یابد و هردو کشور هدفی مشترک دارند که من آن را یک افغانستان باثبات و حاکم برخود توصیف می کنم.» بر اساس توافق سال پیش قرار است آمریکا در سال جاری خروج جمعی از سربازانش را آغاز کند و تا پایان سال ۲۰۱۴ مسئولیت های امنیتی را به نیروهای افغان واگذار کند.

بایدن گفت: «برنامه های انتقال کنترل امنیت به نیروهای افغان به خوبی پیش می رود و هر دو طرف با چگونگی انجام آن موافق هستند.»

بایدن در یک ماموریت حقیقت یابی، که از پیش اعلام نشده بود، برای ارزیابی پیشرفت آمریکا به افغانستان رفته است. وی اضافه کرد «آمریکا قصد ندارد افغانستان را اداره کند و نمی خواهد درگیر ملت سازی شود زیرا مردم افغانستان قادر هستند از عهده این مسئولیت برآیند.»

بایدن که همراه با حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان با خبرنگاران سخن می گفت، تاکید کرد ایالات متحده شورش طالبان تا حد زیادی متوقف کرده ، اما وضعیت شکننده است و امکان تغییر هم وجود دارد.

دیدار بایدن از کابل در پی سفر پرزیدنت اوباما در ماه دسامبر صورت می گیرد. رییس جمهوری امریکا از سربازان آمریکایی دیدن کرد، اما وضعیت نامساعد جوی مانع از پرواز هلیکوپتر حامل وی از پایگاه بگرام به کابل و دیدار با پرزیدنت کرزی شد. بایدن روز دوشنبه دقایقی پس از ورود به کابل، با ژنرال دیوید پترایوس فرمانده سربازان بین المللی در افغانستان و کارل آیکنبری سفیر آمریکا دیدن کرد.

یک مقام کاخ سفید در این باره گفته است سفر بایدن در زمانی مهم و در حالی که نقش نیروهای آمریکا در افغانستان تغییر می کند، انجام می شود.

 

 

همه پرسی در سودان و احتمال تولد کشوری مستقل

میلیون ها سودانی در جنوب آن کشور روز یکشنبه در یک همه پرسی مبنی استقلال از سودان شرکت کرده اند. انتظار می رود با تقسیم بزرگترین کشور قاره آفریقا به دو بخش، کشوری جدید زاده شود. حضور چهره های سرشناس آمریکایی به عنوان ناظر این همه پرسی که یک هفته طول خواهد کشید، چشمگیر گزارش شده است.

سناتور جان کری رئیس کمیتۀ روابط خارجی سنای آمریکا که تلاش های گسترده ای را برای برگزاری یک همه پرسی عادلانه و آزاد در سودان انجام داده از روزها پیش از انتخابات در سودان به سر می برد.  وی در روز نخست برگزاری رفراندوم آن را یک واقعۀ تاریخی خواند.  سناتور کری روز یکشنبه در یک کنفرانس خبری مشترک با جورج کلوونی هنرمند و فعال حقوق بشر ، برگزاری همه پرسی در سودان را آغازی برای یک واقعۀ تاریخی در آن کشور قلمداد کرد.  وی شرکت در این مراسم و سهیم شدن در آن با مردم سودان را افتخاری برای خود خواند.  نزدیک به ۴ میلیون نفر برای شرکت در این همه پرسی ثبت نام کرده اند.  سناتور کری گفته است صف های طولانی رأی دهندگان را به چشم دیده که در انتظار رأی دادن به آزادی خود بودند.  وی به یکی از این افراد گفته که صبور باشد و رأی دهندۀ سودانی پاسخ داده ۵۵ سال برای دادن این رأی صبر کرده ایم پس می توانیم چند ساعت دیگر هم صبر کنیم.

 سناتور کری پیشتر در یک سخنرانی در کلیسایی در شهر جوبا در جنوب سودان گفته بود« تاریخ آمریکا نشان از تلاش مردم برای استقلال دارد و من به شما اطمینان می دهم که پرزیدنت اوباما، کنگره و مردم آمریکا در امیدهای شما برای آینده و سرنوشت تان و ارزش هایی که شما را به آنها می رساند،سهیم هستند و افتخار می کنم که حامل پیام ایالات متحده در حمایت از تلاش شما برای تأسیس کشوری تازه باشم.»

 این چهارمین سفر سناتور کری به سودان به شمار می رود. وی در این سفر با مقام های سودانی در جوبا و خارطوم دیدار کرد . هدف از این دیدارها تشویق طرفین به برگزاری یک همه پرسی آرام و صلح آمیز و اجرای کامل موافقتنامۀ همه جانبۀ صلح و رعایت مرزهای شناخته شده شمال و جنوب اعلام شده است. سناتور کری در سال ۲۰۱۰ به درخواست دولت پرزیدنت اوباما دو نوبت به جوبا و خارطوم سفر کرد تا به پیشبرد روند صلح در سودان کمک کند. در دیدار ماه اکتبر رهبران دولت سودان متعهد شدند که نتایج همه پرسی را به رسمیت بشناسند و در مورد مسائل گستردۀ اقتصادی ، سیاسی و امنیتی با جنوب همکاری کنند.

روزنامۀ نیویورک تایمز روز یکشنبه به نقل از پرزیدنت اوباما همه پرسی سودان رو واقعه ای تاریخی قلمداد کرده و آن را لحظه ای خوانده که رهبران شجاع و با بصیرت می توانند مردم را به آینده ای بهتر هدایت کنند.

تهدید موشکی کره شمالی در مذاکرات گیتس با مقام های چینی

وزیر دفاع آمریکا بر این باور است که کره شمالی ظرف ۵ سال به یک موشک بالیستیک بین قاره ای با توان تهدید آمریکا، دست می یابد.

رابرت گیتس روز سه شنبه در دیدار با «هوجین تائو» ریس جمهوری چین در پکن ضمن طرح این دیدگاه و در پاسخ به پرسشی در باره واکنش واشنگتن گفت« این موضوعی است که در باره آن گفت و گو می کنیم یعنی یافتن راهی که کره شمالی از ادامه این منصرف شود.»

مقام های آمریکایی می گویند گیتس از «هو» در باره گزارش های رسانه ای مبنی بر آزمایش نخستین جت جنگی رادار گریز چینی نیز سوال کرده است. برخی وب سایت های دولتی چین تصاویر این نوع هواپیما را هنگام پرواز منتشر کردند، که نشان می دهد برنامه نوسازی نظامی چین از آن چه پیش از این گمان برده می شد سریع تر پیشرفت می کند.  یک مقام ارشد دفاعی که در این جلسه حضور داشته گفته است« بنظر رسید همه مقام های غیرنظامی چینی حاضر در جلسه از این که چنین پروازی انجام شده،شگفت زده بودند.»

برنامه های تسلیحات کره شمالی در کانون فعالیت های دیپلماسی اخیر قرار داشته است. چین بر از سرگیری مذاکرات شش جانبه برای وادار سازی پیونگ یانگ به رها ساختن برنامه های تسلیحات اتمی در برابر کمک های اقتصادی و منافع دیگر تاکید می کند. اما آمریکا و کره جنوبی می گویند کره شمالی نخست باید با رعایت تعهدات قبلی به خلع سلاح، خلوص نیت خود را نشان دهد.

گیتس روز سه شنبه همچنین گفت « پیونگ یانگ می تواند با اعلام توقف در آزمایش های اتمی و موشکی، این راه را بگشاید.»

کره شمالی تاکنون دو آزمایش اتمی انجام داده و باور عمومی این است که مواد لازم برای چندین آزمایش دیگر را نیز در اختیار دارد. اما گیتس در این باره که آیا کره شمالی در ساختن یک کلاهک اتمی که بتواند در یک موشک بین قاره ای نصب شود پیشرفت کرده است یانه؟ اظهار نظری نکرد.

عکس های جنگنده رادار گریز چین موسوم به «جی ۲۰» پیش از سفر گیتس به چین در رسانه ها منتشر شد.در گزارش های مطبوعاتی و اینترنتی در روز سه شنبه گفته شده که این هواپیما از همان فرودگاهی که سال پیش در جریان آزمایش هایی برای حرکت در روی زمین از آن عکسبرداری شد به پرواز در آمده است.  تحلیلگران سیاسی نبود پنهانکاری در ارتش چین را نشانه اعتماد به نفس فزاینده تلقی کرده اند که ممکن است پاسخی به پیشنهاد های گیتس برای شفافیت بیشتر در تقویت تجهیزات نظامی باشد.

گیتس پیشتر در روز سه شنبه با «یانگ جیه پی» وزیر امور خارجه چین که به تازگی از آمریکا باز گشته،ملاقات کرد. او برای آماده ساختن سفر رسمی رییس جمهوری چین در هفته آینده به واشنگتن سفر کرده بود. گیتس این دیدار را « گامی عمده در مناسبات آمریکا و چین» نامید و گفت« در باره برنامه های تسلیحاتی کره شمالی بحث خواهد شد.»

گیتس قرار بود در ژوئن سال پیش از پکن دیدار کند اما این سفر در پی اعتراض چین به فروش جنگ افزارهای آمریکایی به تایوان لغو شد. هدف اصلی دیدار فعلی این است که تماس های مستقیم ارتش های دو کشور، که در ژانویه ۲۰۱۰ قطع شد از سرگرفته شود.

گیتس و وزیر دفاع چین موافقت کردند یک سلسله مبادلات نظامی که نخستین بار در سال ۲۰۰۹ با آنها موافقت شد از سر گرفته شود. آنان همچنین با حفظ یک رابطه دفاعی « ثابت» برای کاهش سوتفاهم موافقت کردند. اما وزیر دفاع چین امکان قطع مجدد این روابط در صورت فروش تسلیحات بیشتر به تایوان را رد نکرد. وی گفت چنین معامله هایی منافع چین آسیب وارد می کند.» در حالی که گیتس روز سه شنبه گفت« استنباط او این است که رایزنی های منظم در سطوح پایین و متوسط، حتی در صورت بروز اختلافی دیگر در آینده می تواند ادامه یابد، اما این امکان در مورد دیدارهای سطح بالاتر وجود ندارد.»

.

تحریم کالج اسراییلی توسط دانشگاهیان اسراییل

اختلافات و تنش برسر شهرک سازی های اسراییل در کرانه غربی رود اردن که موجب کندی و توقف مذاکرات صلح میان اسراییل و فلسطینیها است اکنون  به بخشهای دیگر کشانده شده و بحث و اختلافاتی را نیز در میان اسراییلی ها از جمله دانشگاهیان موجب گردیده است.

بیش از صد تن از استادان اسراییلی با اعلام تحریم کالج مورد منازعه اسراییل در کرانه غربی شکاف داخلی در اسراییل بر سر گسترش شهرکهای کرانه غربی را عمیق تر کردند.

این گروه آکادمیک با امضای درخواست اعلام کردند حاضر به شرکت در هیچگونه فعالیت مرکز دانشگاهی آریل واقع در شهرک آریل درکرانه غربی نیستند.

نیر گوو ویزمن، برگزار کننده تحریم، میگوید، «زمان آن رسیده که بگوییم دیگر بس است و دانشگاهیان اسراییل در این پروژه شهرک سازی شرکت نخواهند کرد . بنظر ما این پروژه برای اسراییل مصیبت بار است.»

اضافه بر دویست هزار یهودی که در شرق اسراییل زندگی میکنند ، سیصد هزار شهرک نشین یهودی نیز در کرانه غربی ساکنند وشهرک آریل با نوزده هزار سکنه در قلب کرانه باختری قرار دارد.

مقامات اسراییلی چنین تلاشهایی را معکوس دانسته و آنرا علیه آرمان آزادی دانشگاهی میخوانند.

پروفسور دن مه یر اشتاین" رییس دانشگاه آریل در کرانه غربی در واکنش چنین میگوید:

" اینجا یک بنیاد آزاداست و نمیتوان هیچکس را به زور وادار به آمدن به اینجا کرد . از طرفی دیگر هیچکس هم نباید دیگران را به خاطر گزینه کار در اینجا تحریم کند."

استادان معترض می گویند شهرک آریل جزو قلمرو مستقل اسراییل نیست ولی دانشجویان دانشگاه آریل خلاف این نظر دارند.

" آنها میخوان به ماتکلیف کنند کجا درس بخوانیم . تحصیل که مرز نمی شناسد من میتونم هرجا بخوام تحصیل کنم."

" ما اینجا مالیات میدیم بنابراین بایکوت کردن اینجا ، یعنی بایکوت سرتاسر کشور اسراییل."

تا زمانی که اسراییل به شهرک سازی در کرانه غربی که فلسطینیها آنرا برای کشور آینده خود میخواهند ادامه میدهد، فلسطینیها از مذاکره با اسراییل خودداری میکنند . آخرین دور مذاکرات سپتامبر گذشته با پایان مهلت توقف شهرک سازی بهم خورد.

سال گذشته صد و پنجاه هنرمند اسراییلی شرکت در هنرنمایی در شهرک نشینها را تحریم کردند . در این میان شهردار شهر آریل به رادیوی اسراییل گفت در برابر بایکوت هر چه بیشتر ، وی نیز شهرک بیشتری خواهد ساخت.

دولت احمدي نژاد سهم بيشتري از اقتصاد مي خواهد

اصل ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نظام اقتصادی کشور را به سه  بخش تعاونی، دولتی و خصوصی تقسیم می کند.

هر چند در سال های اخیر، بسیاری در زمینه دولتی تر شدن اقتصاد ایران سخن گفته، و در این زمینه هشدار داده اند.

این نگرانی ها تنها شامل فعالان بخش خصوص نمی شود، بلکه برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در این باره سخن گفته اند.

عبدالرضا ترابی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در تازه ترین گفت وگوی خود با پایگاه خبری تحلیلی فرارو (۱۴ دی ماه) با اشاره به این که در کاهش تصدی‌گری دولت در عرصه اقتصاد ناکام بوده ایم، گفت، «باید ۸۰ درصد از اقتصاد ما به بخش خصوصی و تعاونی واگذار شود.»

به گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی، نه تنها این اتفاق نیافتاده است، بلکه در سال ۹۰ هم معجزه نمی‌شود، چرا که در این سال هم مشکلاتی در این زمینه وجود دارد.

در حالی که بر اساس گزارش های منتشر شده، سهم بخش دولتی از اقتصاد ایران، بیش از ۸۳ درصد است.

خبر آن لاین روز جمعه ۱۷ دی ماه، از قول اسدالله عسگر اولادی، رئیس فراکسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران، نوشته است، « امروز ۹۰ درصد اقتصاد در حالی دولتی شدن است.» زیرا به گفته وی، بخش خصوصی امکان انجام کار ندارد.

اسدالله عسگراولادی، هفته گذشته نیز، در نشست فعالان اقتصادی اتاق تهران، ضمن آن که رسما از دولت انتقاد کرد، مبنی بر اين که بخش خصوصی و فعالان اقتصادی را به مشورت نمی گیرد، بر این موضوع تاکید کرد، که « فعالان اقتصادی بخش خصوصی ایران هیچ برنامه مشخصی برای ادامه فعالیت های خود ندارند دولت هم برنامه ریزی معینی برای حمایت از بخش خصوصی ندارد.»

در همین حال، گزارش های گوناگونی در زمینه دخالت دولت در انتخابات اتاق های بازرگانی ایران در روزهای اخیر منتشر شده است.

اسدالله عسگر اولادی، که در تمام سال های بعد از انقلاب، عضو اتاق بازرگانی بوده است، با تاکید بر این که دفاع از مواضع بخش خصوصی باید در اولویت تایید صلاحیت کاندید های ریاست اتاق بازرگانی ایران باشد، اذعان کرد، «متاسفانه امروز علاقه به کرسی ریاست و تریبون از عوامل حضور افراد در اتاق بازرگانی محسوب می شود.»

دستگیری بیش از ۱۰ نفر در ارتباط با ترور یک دانشمند اتمی

وزیر اطلاعات و امنیت جمهوری اسلامی ایران می گوید ماموران بیش از ۱۰ مظنون را در ارتباط با ترور یک دانشمند اتمی دستگیر کرده اند.
حیدر مصلحی روز سه شنبه مظنونین را متهم ساخت که با موساد ارتباط دارند و هشدار داد هر کشوری که از اسراییل حمایت کند تهدیدی برای منطقه است.
مسعود علی محمدی در انفجار بمبی که از راه دور کنترل می شد، در خارج از خانه اش کشته شد.
روز دوشنبه، مقامات جمهوری اسلامی آمریکا و اسراییل را مسئول مرگ او دانستند.
مقامات آمریکایی اتهام درگیری در آن حادثه را «یاوه» نامیده اند. وزیر مشاور کابینه اسراییل سال پیش گفت او در این باره اطلاعاتی ندارد، اما از این که ایران اسراییل را مسئول بداند تعجب نمی کند.

مطبوعات ايران نيز خبر دستگيری يک زن آمريکايی بنام «هال تالايان» را بررسی می کنند

 
 
 
 
 

روزنامه آرمان روابط عمومی نوشته است که يک منبع آگاه درباره خبر دستگيری يک زن جاسوس آمريکايی در مرز جلفا گفته است: «اين زن ادعا ميکرد که در دندان خود تجهيزات جاسوسی دارد و خود را به مأموران مرزبانی به عنوان جاسوس معرفی کرده بود.»

به نوشته آرمان در بازجويی ‌های به عمل آمده مشخص شد که اين زن حالت روانی مساعدی ندارد و به دليل مشکلات روانی ادعاهايش مبنی بر جاسوسی و همراه داشتن تجهيزات صحت ندارد. روزنامه آرمان عمومی ادامه می دهد که به گفته اين منبع آگاه پس از مشخص شدن بيماری روانی اين فرد، وی از مرز جلفا ديپورت شد. پيش از اين، سايت رجانيوز به نقل از احمد گراوند جانشين پليس مرزبانی نيروی انتظامی نوشته بود که هال تالايان در حال فيلم برداری با تجهيزات پيشرفته دستگير شده است.

روزنامه کيهان چاپ بيست دی ماه درباره خبر بازداشت يک زن در مرز ايران و ارمنستان نوشته است: «جاسوس آمريکايی» دستگير شده در ايران با «اف.بی.آی» يا پليس فدرال آمريکا، همکاری داشته است. کيهان در خبر خود از «هال تالايان» زنی که گفته می شود در مرز زمينی ايران و ارمنستان بازداشت شد و شهروند آمريکاست، به عنوان جاسوسی ياد کرده است که هنگام دستگيری اش مشخص شد برخی از «تجهيزات جاسوسی را در دندان های خود کار گذاشته بود».

روز دوشنبه آمريکا اعلام کرد «هال تالايان» بازداشت نشده و در ترکيه به سر می برد و با سفارت آمريکا در ترکيه در تماس است.

گزارش: سفر رابرت گيتس مناسبات نظامی با چين را تقويت کرد

چين روز دوشنبه در نشست وزيران دفاع دو کشور چين و ايالات متحده در پکن پاسخ به درخواست برای گفتگوی جديد استراتژيک دفاعی با ايالات متحده را به تعويق انداخت. اما مقامات در يک سری از گفتگوها و مبادلات ديگر پس از يک سال سخت برای روابط دفاعی ايالات متحده و چين با يکديگر به توافق رسيدند.

ال پِسين خبرنگار صدای آمريکا از پايتخت چين گزارش می دهد که وزير دفاع چين با گرمی به رابرت گيتس وزير دفاع آمريکا در مقابل وزارتخانه دفاع آن کشور، خوش آمد گفت و آنها به همراه گارد تشريفاتی به داخل رفتند. هر دو طرف در ابتدا با گفتگويی «صادقانه» موافقت کردند.

آقای گيتس و ژنرال ليانگ گانگلی همتای چينی او موافقت کردند تا يک رشته طرحهای دفاعی را عملی سازند. اين تبادلات نخستين بار بيش از يک سال پيش مورد توافق قرار گرفته بود اما توسط چين و در اعتراض به آمريکا به دليل فروش سلاح به تايوان، متوقف مانده بود. اين تبادلات شامل سفر رييس ارتش آزاديبخش خلق به ايالات متحده، مذاکرات با هدف اجتناب از حوادث دريايی و يک مجموعه جديد از مذاکرات طراحی شده برای ايجاد چارچوبی برای روابط دفاعی آينده ست که در پايان سال از آنها نتيجه گيری خواهد شد.

ژنرال ليانگ گفت که چين تنها با «مطالعه» پيشنهاد عمده آقای گيتس در جلسه موافقت کرده است که عبارت است از برقراری گفتگوهای جديد استراتژيک جهت يافتن درک درستی از سياست های يکديگر در مورد سلاح های هسته ای، جنگ های سايبری، دفاع موشکی و استفاده از فضا برای اهداف نظامی.

موضوع ديگری که برای آقای گيتس بسيار حائز اهميت بود برقراری يک رابطه دفاعی استوار با چين است. آقای گيتس گفت: «ما به توافقی قوی رسيده ايم که به منظور کاهش احتمال سوء تفاهم يا سوء تعبير ها در ارتباطاتمان نيازمند يک رابطه نظامی محکم و سازگاريم که با تغييرات سياسی تغيير نکند.»

رابطه دفاعی ايالات متحده و چين اکنون در حال بيرون آمدن از يک وقفه ۸ ماهه از جانب چين و در اعتراض آن کشور به آمريکا به دليل فروش اسلحه به تايوان در ماه ژانويه سال ۲۰۱۰ است.

به رغم آنکه ژنرال ليانگ از نياز به مناسبات دفاعی «با ثبات» سخن گفت اما آمريکا را به جهت فروش تسليحات به تايوان به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت اين اقدام بر منافع هسته ای چين آسيب وارد آوردند . او همچنين خواستار تغيير سياست های ايالات متحده شد و گفت: «چيزی که من ميخواهم تاکيد کنم اين است که ما همچنين اميدواريم که ايالات متحده به نگرانی های چين توجه کافی مبذول نمايد و اقدامات لازم را برای حذف تدريجی و يا کاهش موانعی که بر سر راه روابط نظامی ما قرار دارد انجام خواهد داد.»

بر اساس قوانين ايالات متحده، دولت موظف است به کشور تايوان در حفظ قدرت دفاعی آن کشور، کمک کند. آقای ليانگ گفت که او اميدوار است فروش اسلحه آمريکا به تايوان روابط آمريکا و چين را در آينده مختل نکند، اما در پاسخ به سوال يک خبرنگار تضمين نداد که اگر آمريکا دوباره به تايوان اسلحه بفروشد چين روابط خود را با ايالات متحده، متوقف نخواهد کرد.

سال گذشته، آقای گيتس گفت که به نظر او رهبران ارتش آزاديبخش خلق چين نظير ژنرال ليانگ ممکن است به اندازه شهروندان هر دو کشور به عنوان رهبران غيرنظامی به توسعه روابط با ايالات متحده متعهد نباشند، اما به رغم ادامه اختلاف نظرها در مورد فروش اسلحه، حقوق دريايی و تهديد بالقوه ناشی از تکنولوژی پيشرفته جديد سلاح های چينی، آقای گيتس روز دوشنبه گفت : «نگرش خود را در اين مورد تغيير داده است.»

 آقای گيتس گفت: «من امروز برای شرکت در اين نشست آمده ام، خوشبين و مطمئن از اينکه رهبری ارتش آزاديبخش خلق هم به اندازه من به انجام اهداف رؤسای جمهوری آمريکا و چين متعهد است.»

آقای گيتس گفت که او اميدوار است از سرگيری مذاکرات و مبادلات به درک بهتری از اهداف چين در چگونگی استفاده از قدرت به سرعت فزاينده نظامی آن منجر شود.

ديدار وزير دفاع آمريکا از پکن يک هفته قبل از سفر هو جين تائو رئيس جمهور چين به واشنگتن صورت می گيرد. رابرت گيتس گفت رهبران چين از او خواسته اند که برای پايان دادن رسمی توقف روابط دفاعی و کمک به استحکام مناسبات نظامی دو کشور ابتدا او به آن کشور سفر کند.

خاکستر علیرضا پهلوی در دریای خزر پراکنده خواهد شد

شاهزاده رضا پهلوی، پسر بزرگتر محمدرضا پهلوی، آخرین شاه ایران هفته گذشته در کنفرانسی خبری، از «عواقب غم انگیز» افسردگی برادر جوان تر خود سخن گفت. علیرضا پهلوی، ۴۴ ساله روز سه شنبه، ۱۴ دی ماه، در محل سکونتش واقع در شهر بوستون با شلیک گلوله به زندگی خود پایان داد.

رحیم شایگان، استاد رشته ایران شناسی در بخش فرهنگ ها و زبان های خاور نزدیک در دانشگاه یو سی ال ای، که برای ده سال در مقطع دکترا در دانشگاه هاروارد، همدوره، همشاگردی و از دوستان نزدیک شاهپور علیرضا پهلوی بود در گفت و گو با صدای آمریکا ضمن اشاره به ابتلای او به افسردگی، می گوید او شخصیتی والا و انسانی گرانقدر بود که در علم ایران شناسی صاحب دانشی فوق العاده بود.

رضا پهلوی که پس از مرگ برادرش به شهر بوستون در شمال شرق آمریکا رفته بود، اعلام کرد علیرضا پهلوی سال ها با بیماری افسردگی مبارزه می کرد. وی در حالی که سعی داشت از گریه پرهیز کند، به نماینده رسانه ها از برادر خود و اینکه چگونه افسردگی از خانواده او قربانی گرفته است، سخن گفت.

در سال ۲۰۰۱ نیز جسد لیلا پهلوی، خواهر ۳۱ ساله رضا پهلوی و کوچکترین فرزند این خانواده، پس از مصرف بیش از اندازه قرص های آرام بخش در اتاق هتلی در لندن کشف شد.

رضا پهلوی درباره مرگ برادرش به خبرنگاران گفت:«خانواده من پیش از این، با این بیماری فلج کننده دست و پنجه نرم کرده بود، ولی ما این را هم می دانیم که این تراژدی منحصر به ما نیست، ما آن را با میلیون ها نفر در سراسر جهان و به ویژه با آنهایی که در وطنمان، ایران هستند و از همین بیماری رنج می برند شریک هستیم.»

رضا پهلوی گفت:«ما امروزعزاداریم. عزادار تسلیم شدن علیرضای محبوب ما به سنگینی، درد و فشارهای روزانه این بیماری شدید، و عزاداریم به خاطر از کف یک زندگانی دیگر.»

رضا پهلوی گفت زمانی که خانواده او پس از انقلاب ایران مجبور به ترک کشور شدند، برادرش ۱۲ ساله بود و خواهرش لیلا، ۱۰ سال داشت. رضا پهلوی از آن واقعه به عنوان یک «ضربه روحی» یاد کرد که «شاید هیچگاه آنان را رها نکند.»

رضا پهلوی به خبرنگاران گفت که با برادرش مرتب در تماس بوده و اخیرا نیز، یک هفته پیش از مرگ او، با علیرضا تماس گرفته بود. او گفت برادرش هیچ نشانه ای از اینکه تصمیم به پایان دادن به زندگی خود گرفت، نداده بود.

رضا پهلوی گفت برادرش طی چند سال گذشته، در بوستون زندگی می کرده است، شهری که پیش از خودکشی، در آن برای تکمیل تحصیلاتش در زمینه تاریخ و تمدن ایران درس خوانده بود.

علیرضا پهلوی در رشته زبان شناسی تاریخی و مطالعات ایران باستان در دوره تحصیلات تکمیلی دانشگاه هاروارد مطالعه کرده بود و مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه کلمبیا دریافت کرده بود.

رضا پهلوی گفت برادرش آخرین خواسته های خود را اعلام کرده است که شامل سوزانده شدن جسدش و پراکندن خاکستر آن در دریای خزر است.

اعضای خانواده پهلوی در حال تکمیل تدارکات برای برگزاری مراسم یادبود علیرضا پهلوی هستند، این مراسم به احتمال زیاد در منطقه واشنگتن، برگزار خواهد شد.

پسر بزرگتر محمدرضا پهلوی روز چهارشنبه گفت مایل نیست به دلیل اتفاقی که برای برادرش رخ داده است، درباره مسائل سیاسی صحبت کند.

زمانی که از او درباره نقش جنبش اپوزیسیون در ایران پرسیده شد، رضا پهلوی پاسخ داد:«تعهد من به کشورم تغییری نکرده است و من هرکاری که بتوانم، برای کمک در جهت آزادی و دموکراسی در وطنم انجام خواهم داد.»

پخش زنده برنامه های بخش فارسی صدای آمريکا از آيفون

**********

هنرمندان، ورزشکاران و شخصیتهای ایرانی به سئوالهای شما پاسخ می دهند. سئوالهای خود را از جيمی دلشاد (شهردار بورلی هيلز) با عنوان "سئوال هفتهبه ايميل آدرس: q10@voanews.com ارسال کنيد.

پاسخهای شاهين نجفی به پرسشها را از اينجا ببينيد.

**********

شبکه خبری فارسی صدای آمريکا آخرين خبرها و ويديوهای روز را روی تلفن موبايل، يا هر وسيله اينترنتی دستی ديگر، بطور رايگان عرضه می کند. لطفأ به آدرس سايت جديد موبايل صدای آمريکا توجه کنيد:

pnn.voa.mobi

DIT - پراکسی

Ultrareach - نرم افزار اولترا ريچ را از اينجا دانلود کنيد

UltraVOAPersian96

PSIPHON - نرم افزار

http://bit.ly/9XBTr

https://3241257.net/a.php?token=
cb57eb84c442fc36aa0af64235bdc17f

نرم افزار فيلترشکن

www.voanews.com/persian
/parvaaz.cfm

وبلاگ ها

راهروهای کنگره
http://voacapitol.blogspot.com

نوشته ها و خوانده ها
http://pnnketab.blogspot.com

روی خط
http://rooyekhat.blogspot.com

زنگ ورزش
http://zangevarzesh.blogspot.com

پيچ در پيچ
http://peechdarpeech.blogspot.com

روزنگار
http://sigarchi.net/roznegar

ماهواره های صدای آمريکا

لطفاً توجه داشته باشید که صدای آمریکا از مشکلاتی که بر سر راه دریافت برنامه های شبکه خبری فارسی صدای آمریکا از طریق ماهواره ها قرار دارد، آگاه است، و با استفاده از همه امکانات خود در تلاش است که دسترسی به برنامه های تلویزیونی خود را با استفاده از تکنولوژی و مراجعه به تشکیلات و سازمانهای حقوقی و قانونی امکان پذیر سازد.
متاسفانه آنگونه که برخی از تماشاگران برنامه های تلویزیونی ما تصور میکنند برداشتن موانعی که بر سر این راه قرار دارد به آسانی میسر نیست، چرا که مشکلات فنی و پخش پارازیت بر روی ماهواره هائی که برنامه های ما را به شما میرساند از سوی جمهوری اسلامی ایران ایجاد میشود و مرکز ایجاد اختلال در ایران قرار دارد. همانگونه که بسیاری اطلاع دارند این مشکل برای بی  بی  سی و صدای آلمان نیز وجود دارد، و آنها نیز به اتفاق صدای آمریکا در رفع این مشکل تلاش می کنند.

Arabsat/Eurobird 8 (25.5 Deg East)

Downlink Frequency: 11,585 MHz

FEC: 3/4

Symbol Rate: 27.500 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 175

Eutelsat W3A (7 Deg East)

Downlink Frequency: 10,720.75 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 22.0 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Asiasat - 3 (105.5 Deg E)

Downlink Frequency: 4,040 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 26.5 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 415

Telstar 12 (15 Deg W)

Downlink Frequency: 11,566.63 MHz

FEC: 2/3

Symbol Rate: 2.22 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 1

Telstar 12 (15 Deg W)

Downlink Frequency: 12,608 MHz

FEC: 2/3

Symbol Rate: 19.279 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Nilesat (AB4) - (7 Deg W)

Downlink Frequency: 11,355 MHz

FEC: 3/4

Rate: 27.5 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 1004

 

در اين ايميل

خبرها
ايران
آمريکا
آمريکای لاتين
اروپا
خاورميانه
آسيا
آفريقا
مناطق ديگر
هنر و فرهنگ
حوادث و بلايا
اقتصادي
آموزش
محيط زيست
بهداشت
حقوق بشر
نيروی کار
سياست
مذهب
علم و فن آوری
مسايل اجتماعی
ورزش
زنان

فسخ آبونمان

اگرنمی خواهيد اين ايميل را دريافت کنيد فسخ آبونمان

کمک می خواهيد؟

اگر در مورد اين ايميل پرسشی داريد به ankbut@voanews.com اطلاع دهيد.

صفحه نخست سايت از نو طراحی شده است تا دسترسی به اخبار و اطلاعات، ويديو، و برنامه های صدای آمريکا را تسهيل کند.

فسخ آبونمان | خبرهای بيشتر