سلام ، چند روز پيش مي خواستم مطلبي رو تو سايت بالاترين بذارم ولي به خاطر اينكه عضويت آن بسته شده بود نتونستم اين كارو بكنم به فكر اين كار افتادم.
شما مي توانيد پيام هاي خود را مستقيما با استفاده از ايميل بر روي اين وبلاگ بگذاريد . روش كار خيلي ساده است ،پيام هاي خود را به اين آدرس alirezairf.social@blogger.com ميل كنيد.
فقط به مباني اخلاقي خود و ديگران احترام بگذاريد



۱۳۸۸ اسفند ۲۷, پنجشنبه

News from VOA in Persian

مهم ترين خبرها

بان کی – مون گرجستان و روسیه را به تجدید مذاکرات صلح تشویق می کند

دبیر کل سازمان ملل متحد گرجستان و روسیه را ترغیب می کند در نبود نیروهای صلحبان سازمان ملل متحد مناسبات صلحجویانه را ادامه دهند.

بان کی – مون که به مسکو رفته است این موضوع را روز پنجشنبه در یک گفت و گوی رادیوئی عنوان کرد و گفت ارجحیت سازمان ملل متحد این است که بدون حضور صلحبانان، راه هایی برای تضمین صلح پیدا کند.

بان گفت مایل است ببیند گرجستان و روسیه مذاکراتی را که به جنگ سال ۲۰۰۸ پایان داد از سر بگیرند.

دبیر کل سازمان ملل متحد گفت مذاکرات، که سازمان ملل و اروپا در آن شرکت داشتند، پیشرفت می کرد. او ابراز امیدواری کرد پیشرفت های بیشتر ممکن شود.

سازمان ملل متحد ژوئن گذشته به ماموریت ۱۶ ساله خود در گرجستان، پس از آن که روسیه تمدید آن را وتو کرد، پایان داد.

هیات سازمان ملل متحد در گرجستان کمتر از ۲۰۰ سرباز، پلیس و ناظر را شامل می شد.

روز چهارشنبه، رییس کمیسیون اروپا از گرجستان خواست از هر فعالیتی که بر تنش های منطقه ای بیافزاید خودداری کند.

زن آمریکایی متهم به تروریسم تحت پیگرد قرار گرفت

یک زن آمریکایی که به توطئه چینی با مظنونین به تروریسم در خارج برای کشتن یک تبعه سوئد متهم است، روز پنجشنه در دادگاهی در شهر فیلادلفیا حاضر شد و خود را از اتهامات از جمله کوشش برای کشتن یک کاریکاتوریست سوئدی مبرا دانست.

وزارت دادگستری آمریکا هفته پیش گفت کولین لاروز، که «فاطمه لاروز» و «جهاد جین» نیز نامیده می شود، در ارتباط با توطئه ای برای استخدام «جنگجویان جهادی» و ارتکاب قتل در خارج تحت پیگرد قرار گرفت.

لاروز به تبانی برای حمایت مادی از تروریست ها، قتل در یک کشور خارجی و جرائم دیگر متهم است. او که ۴۶ سال دارد از ماه اکتبر در بازداشت فدرال بوده است، و در صورت محکومیت ممکن است با حبس ابد و پرداخت یک میلیون دلار جریمه روبرو شود.

کیفرخواست، کولین لاروز را متهم می کند که از طریق اینترنت مردان را برای جهاد در جنوب آسیا و اروپا، و نیز زنانی را که بتوانند برای حمایت از جهاد در سراسر اروپا سفر کنند، استخدام می کرد.

مردی که گفته می شود او قصد کشتنش را داشت، لارس ویلکس، کاریکاتوریست سوئدی است که تصویری از پیامبر اسلام کشید و مسلمانان را خشمگین ساخت.

مقامات ارشد آمریکا و پاکستان در واشنگتن ملاقات می کنند

وزیر امور خارجه پاکستان می گوید جلسه هفته آینده مقامات ارشد آمریکا و پاکستان در واشنگتن، به ایالات متحده فرصت می دهد به وعده هایی که برای گسترش مناسبات با اسلام آباد داده است عمل کند.

شاه محمود قریشی روز پنجشنبه در اسلام آباد به خبرنگاران گفت پاکستان در سرکوب ستیزه گران در سال گذشته پیشرفت نشان داده است و اینک زمان آن است که اعتماد بین دو کشور تقویت شود.

وزارت امور خارجه آمریکا می گوید جلسه روز چهارم فروردین ماه (۲۴ مارس) بر توسعه اقتصادی پاکستان، مسائل آب و انرژی، آموزش، دیپلماسی عمومی، کشاورزی و امنیت متمرکز خواهد بود.

در گذشته، مقامات پاکستان شکایت کرده اند که واشنگتن بیش از اندازه بر مسائل امنیتی کوتاه مدت تمرکز دارد و به مسائل دراز مدت تر و گسترده تر اقتصادی و اجتماعی در پاکستان نمی پردازد.

دولت اوباما بهبود و گسترش مناسبات با پاکستان را یک ارحجیت اعلام کرده است، اما سیاست های ایالات متحده در منطقه همچنان عمیقا نامطلوب است.

حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا علیه هدف های ستیزه گران در شمال غربی پاکستان بسیار بحث انگیز است. قریشی گفت او این مساله را بار دیگر در واشنگتن مطرح خواهد ساخت.

کانادا: چین می تواند نقش راهبردی در مورد برنامه هسته ای ایران بازی کند

کانادا که ریاست اجلاس سال ۲۰۱۰ گروه هشت کشور صنعتی جهان را به عهده دارد، روز چهارشنبه (۱۷مارس) از چین خواست تا برای توقف بلند پروازی های اتمی ایران بر تهران فشار اعمال کند.

پکن تحت فشارهای فزاینده تقاضاهای قدرت های غربی قرار گرفته تا قطعنامه پیشنهادی شورای امنیت سازمان ملل برای اعمال تحریم های جدید بر تهران را بپذیرد.

لارنس کانن، وزیر امور خارجه دولت فدرال کانادا، در مصاحبه روز چهارشنبه (۱۷ مارس) خود با خبرگزاری رویترز گفته است: «به نظر نمی رسد که همکاری طرفین ایرانی در سطحی باشد که ما به این نتیجه برسیم راهکار دیپلماتیکی برای حل این مسئله پیش روی مان قرار دارد. بنابراین من جداً معتقدم که چین می تواند نقش راهبردی در این امر بازی کند. ما به نقطه ای رسیده ایم که اتخاذ اقدام عملی و برقراری گفتگو ضروری است.»

پکن تاکنون در برابر فشارها برای موافقت با اعمال تحریم های سخت گیرانه ترعلیه تهران مقاومت کرده است.

آقای کانن به خبرگزاری رویترز گفته است چین به واقع می تواند یک نقش راهبردی و عزمی راسخ در مورد این مسئله نشان دهد.

درشرایطی که یافتن راهکاری برای حل بحران غنی سازی اورانیوم تهران در اجلاس آتی وزرای امورخارجه هشت کشور صنعتی جهان در کانادا در صدراولویت گفتگوها قرار خواهد داشت، وزیر امورخارجه کانادا تهران را به عدم تمایل به همکاری به منظور یافتن یک راهکاردیپلماتیک متهم کرده است.

لارنس کانن تاکید کرده است اعمال هرگونه تحریمی علیه ایران، باید مقامات حکومت تهران و نه مردم این کشور را هدف قرار دهد.
انتقادهای شدید دولت محافظه کار کانادا از نقض حقوق بشر در چین، پکن را خشمگین کرده است و مناسبات دو کشور در برهه حساسی قرار دارد.

دولت فدرال کانادا طی هفته های اخیر تاکید کرده است از ریاست خود در اجلاس رهبران هشت کشور صنعتی جهان که اواخر ماه جاری در این کشور برگزار می شود، بهره خواهد جست تا دولتمردان این کشور را متقاعد کند برای توقف فعالیت های غنی سازی اورانیوم ایران اقدام موثری به عمل آورند.   

نماینده آمریکا به خاورمیانه سفر می کند

جرج میچل، فرستاده ارشد آمریکا به خاورمیانه روز یکشنبه به منطقه می رود.

یک مقام ارشد فلسطینی می گوید میچل کوشش های خود را برای آغاز مذاکرات غیر مستقیم صلح بین اسراییل و فلسطینیان از سر خواهد گرفت.

سفر میچل قرار بود زودتر انجام گیرد، اما به دلیل بروز یک اختلاف دیپلماتیک با اسراییل، در پی اقدام آن کشور در اعلام طرح هایی برای ساختن ۱۶۰۰ واحد مسکونی در اورشلیم شرقی، به تاخیر افتاد.

این تصمیم در جریان سفر جو بایدن، معاون رییس جمهوری آمریکا به اسراییل و درست در حالی اعلام شد که آمریکا خود را برای آغاز مذاکرات غیر مستقیم صلح آماده می کرد. واشنگتن به سرعت این اقدام را محکوم کرد، و سفر میچل به تاخیر افتاد.

روز چهارشنبه پرزیدنت باراک اوباما گفت طرح های خانه سازی اسراییل به کوشش های صلح کمک نمی کند و تایید کرد دو کشور در مورد چگونگی پیشرفت مذاکرات اختلاف نظر دارند. با این حال، او این نظر را که مناسبات آمریکا و اسراییل در یک نقطه بحرانی قرار دارد تکذیب کرد.

پرزیدنت اوباما گفت مردم آمریکا و اسراییل «پیوند ویژه ای دارند که از بین نخواهد رفت.»

آقای اوباما گفت دولت او همچنین شورش فلسطینیان در اورشلیم شرقی را محکوم می کند. آنها به تصمیم خانه سازی اسراییل و بازگشایی یک کنیسه اعتراض می کردند.

سه نفر از اصلاح طلبان بازداشت شده در ایران آزاد شدند

مقامات امنیتی و قضایی در ایران یک سیاستمدار ارشد اپوزیسیون و دو اصلاح طلب برجسته دیگر را، که به اتهام درگیری در نا آرامی های پس از انتخابات بازداشت شده بودند، آزاد کرده اند.

گروه های اپوزیسیون می گویند دولت سه اصلاح طلب را روز چهارشنبه به نشانه حسن نیت در پیشاپیش نوروز آزاد کرد.

یکی از آنها محسن میردامادی، رهبر جبهه مشارکت ایران اسلامی، بزرگترین حزب اصلاح طلب ایران است. او در ژوئن گذشته، زمانی کوتاه پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بازداشت شد.

به گفته گروه های اپوزیسیون، دو آزاد شده دیگر، محمود رسول اوف فیلمساز وعلی اکبر منتجبی روزنامه نگار هستند.

فضا نوردان آمریکایی و روسی به زمین بازگشتند

کپسول فضایی روسی سویوز با دو سرنشین پس از انجام ماموریتی در ایستگاه فضایی بین المللی به سلامت در شمال قزاقستان فرود آمده است.

مسئولان کنترل ماموریت در روسیه می گویند کپسول روز پنجشنبه، مطابق برنامه، در نزدیکی شهر آرکالیک به زمین نشست.

دو فضانورد، ماکسیم یورایف روسی، و جف ویلیامز عضو سازمان ملی هوایی و فضا نوردی آمریکا – ناسا – بیش از ۵ ماه در ایستگاه فضایی به سر بردند.

سه فضا نورد – تیموتی کریمر آمریکایی، سو ئی چی نوچوچی، مهندس پرواز ژاپنی، و اولگ کوتوف روسی، در ایستگاه باقی مانده اند.

ماه آینده دو روسی و یک آمریکایی به آنها خواهند پیوست.

رییس سی آی ا: حملات تهاجمی القاعده را ضعیف کرده است

لئون پانتا، رییس سازمان مرکزی اطلاعات می گوید حملات تهاجمی علیه القاعده در پاکستان اوسامه بن لادن رهبر القاعده و همدستان او را ناچار ساخته است بیشتر مخفی شوند، و از توانایی گروه برای طرح ریزی عملیات پیچیده کاسته شده است.

پانتا این نظر را در مصاحبه ای با واشنگتن پست ابراز داشت و گفت اخیرا یک دستیار بن لادن در پیامی از او خواسته است به نجات گروه بیاید و آن را رهبری کند.

پانتا همچنین گفت همکاری بین سی آی ا و همتایان پاکستانی آن طی سال گذشته بهتر شده است.

در این میان، یک مقام دیگر ضد تروریسم روز چهارشنبه گفت شواهد نشان می دهد در حمله یک هواپیمای بی سرنشین در شمال پاکستان در هفته پیش یک رهبر ارشد القاعده کشته شد.

این مقام، که خواست ناشناس بماند گفت «حسین الیمنی» احتمالا به طرح ریزی حمله انتحاری ۳۰ دسامبر به یک پست سی آی ای در پاکستان کمک کرد. در آن حادثه هفت آمریکایی و یک افسر اطلاعات اردنی کشته شدند.

تحلیلگران ضد تروریسم در آمریکا گفتند آمادگی گسترده برای آن حمله نشان می دهد القاعده و متحدانش، علیرغم آن که زیر فشار حملات هواپیماهای بی سرنشین قرار دارند، هنوز قادر هستند به عملیات پیچیده ای دست بزنند.

سازمان مرکزی اطلاعات، نقش ایالات متحده در حملات هوایی در پاکستان را رسما تایید نمی کند، اما پانتا گفت حملات علیه القاعده «تهاجمی ترین عملیات» در تاریخ سی آی ا بوده است.

پرزيدنت اوباما می گويد برای ممانعت از دستيابی جمهوری اسلامی ايران به تسليحات اتمی «تحريم های شديدی» را دنبال خواهد کرد

پرزيدنت باراک اوباما روز چهارشنبه گفت آمريکا «تحريم های شديدی» را برای ممانعت از دستيابی جمهوری اسلامی ايران به تسليحات اتمی که بالقوه می تواند جرقۀ مسابقه تسليحاتی در خاورميانه مشتعل کند، دنبال خواهد کرد.

پرزيدنت اوباما که در آغاز تصدّی مقام رياست جمهوری آمريکا هدفِ پيگيری گفتگو با ايران را سنگ بنای سياست خارجیِ دولت خود قرار داده بود گفت که موفق شده است تا جمهوری اسلامی ايران را در ميان جامعه بين المللی، منزوی سازد.

رييس جمهوری آمريکا در مصاحبه با شبکه تلويزيونی فاکس نيوزِ آمريکا گفت «همانطور که ما ديده ايم دولت ايران بيشتر نگران آن بوده است که مردم خود را از داشتن آزادی های دموکراتيک و حقوق بشر محروم کند تا آنکه بخواهد برای حل مشکل اتمی از طريق ديپلماتيک تلاش نمايد.»

پرزيدنت اوباما گفت «به همين دليل خط مشی، ما قصد داريم که راه «تحريم های شديد» را دنبال کنيم و در حال حاضر هيچ گزينه ای را نيز از روی ميز برنداشته ايم. ما ميخواهيم به فشار ادامه دهيم.»

ايران تلاش برای ساختن بمب اتمی را انکار ميکند و می گويد برنامه هسته ای کشور را با هدف توليد انرژی، انجام می دهد.

رييس جمهوری آمريکا گفت که جلوگيری از دستيابی ايران به سلاح های هسته ای يکی از بالاترين اولويت های دولت وی است.

پرزيدنت اوباما گفت «اين مشکل بزرگی است اما مشکلی است که ما بايد حل کنيم چون اگر ايران به سلاح هسته ای دست پيدا کند بالقوه مسابقه تسليحات هسته ای در سراسر خاور ميانه می تواند به راه افتد و چنين تحوّلی برای امنيت ملی ما بسيار خطرناک خواهد بود.»

مقامات آمريکا روز سه شنبه گفتند به نظر می رسد سرعت توليد سلاح های هسته ای ايران کاهش يافته است که زمان مساعدی را برای دور تازه ای از تحريم ها و ادامه اقدامات گسترده بالقوه در آينده، فراهم می آورد.

انتظار ميرود هيلاری کلينتون وزير امور خارجه آمريکا امروز، پنجشنبه، روسيه را در گفتگوهای با همتای روسی خود سرگئی لاوروف در مسکو زير فشار قرار دهد تا که از تحريم های جديد سازمان ملل عليه جمهوری اسلامی ايران، حمايت کند.

وقايع روز: پس از اعلام حکم اعدام برای شش نفر از معترضان، دادسرای عمومی و انقلاب تهران خبر از قطعی شدن احکام ۸۶ نفر ديگر داد

مقامات قضايی ايران اعلام کرده اند که برای شش نفر از متهمان اعتراضات ِ روز عاشورا احکام اعدام صادر شده است

دادسرای عمومی و انقلاب تهران روز چهارشنبه اعلام کرد که احکام ۸۶ نفر از متهمان اعتراضات بعد از انتخابات رياست جمهوری ايران قطعی شده و پرونده های آنها به اداره اجرای احکام، ارسال شده است. اين خبر در شرايطی اعلام شد که برخی از چهره های سياسی و مطبوعاتی همچنان در زندان به سر می برند. همزمان مقامات قضايی ايران اعلام کرده اند که برای شش نفر از متهمان اعتراضات ِ روز عاشورا احکام اعدام صادر شده است. در چند هفته گذشته دو تَن به نام های آرش رحمانی پور و محمد رضا علی زمانی از سوی حکومت ايران اعدام شدند.

ادوارنيوز: پدر علی مليحی می گويد که پسر وی در زندان مورد ضرب و شتمِ شديد قرار گرفته است

تارنما يا سايت خبری ادوارنيوز به نقل از جواد مليحی پدر علی مليحی روزنامه نگار و عضو شورای سياستگذاری سازمان دانش آموختگان ايران گزارش داده است که فرزندش نه تنها بيش از يک ماه در بخش انفرادی بند ۲۴۰ زندان اوين در بازداشت بوده است بلکه مورد ضرب و شتمِ شديد قرار گرفته و مدتی نيز دست به اعتصاب غذا زده است. جواد مليحي در نامه ای به دادستان تهران به تحت فشار بودن پسر خود طی بازجويی ها، اعتراض کرده است.

برگزيدگان نهمين دوره جايزه هوشنگ گُلشيري روز بيستم اسفند ماه اعلام شدند

نهمين دوره جايزه هوشنگ گُلشيري برای بهترين مجموعۀ داستان های منتشرشده در سال ۱۳۸۷، بررسی وانتخاب شده اند. «آويشن قشنگ نيست» نوشتـﮥ حامد اسماعيليون؛ «مرگ - بازی،» نوشتـﮥ پدرام رضايي زاده؛ «آنجا که پنچرگيری ها تمام می شوند» نوشتـﮥ حامد حبيبی و «برف و سمفونی ابری» نوشتـﮥ پيمان اسماعيلی، برگزيدگان جايزه هوشنگ گُلشيری هستند.

احمد رضا احمدی نويسنده ايرانی نامزد دريافت جايزه هانس کريستين اندرسن برای سال ۲۰۱۰ شده است

جايزه هانس کريستين اندرسن معتبرترين جايزه ادبيات کودکان محسوب می شود. احمدرضا احمدی در فهرست ۵ نويسنده و ۵ تصويرگر نامزد نهايی دريافت اين جايزه است که از ميان ۵۵ نامزد از ۳۲ کشور جهان، انتخاب شده اند. اسامی برندگان اين جايزه روز چهارم فرودين ماه اعلام خواهد شد.

دادسرای عمومی و انقلاب تهران می گويد احکام ۸۶ نفر از متهمان اعتراضات بعد از انتخابات رياست جمهوری قطعی شده است

 

دادسرای عمومی و انقلاب تهران روز چهارشنبه اعلام کرد که احکام ۸۶ نفر از متهمان اعتراضات بعد از انتخابات رياست جمهوری ايران قطعی شده و پرونده های آنها  به اداره اجرای احکام ارسال شده است. اين خبر در شرايطی اعلام شد که برخی از چهره های سياسی و مطبوعاتی همچنان در زندان به سر می برند. همزمان  مقامات قضايی ايران اعلام کرده اند که برای شش نفر از متهمان اعتراضات ِ روز عاشورا احکام اعدام صادر شده است. در چند هفته گذشته دو تَن به نام های آرش رحمانی پور و محمد رضا علی زمانی  از سوی حکومت ايران اعدام شدند.

 

ادوارنيوز: پدر علی مليحی می گويد که پسر وی در زندان مورد ضرب و شتمِ  شديد قرار گرفته است

 

تارنما يا سايت خبری ادوارنيوز به نقل از جواد مليحی پدر علی مليحی روزنامه نگار و عضو شورای سياستگذاری سازمان دانش آموختگان ايران  گزارش داده است  که فرزندش نه تنها بيش از يک ماه در بخش انفرادی بند ۲۴۰ زندان اوين در بازداشت بوده است بلکه  مورد ضرب و شتمِ  شديد قرار گرفته و مدتی نيز دست به اعتصاب غذا زده است. جواد مليحي در نامه ای به دادستان تهران به تحت فشار بودن پسرش طی بازجويی ها اعتراض کرده است.

 

برگزيدگان نهمين دوره جايزه هوشنگ گُلشيري روز بيستم اسفند ماه اعلام شدند

 

در اين دوره جايزه هوشنگ گُلشيري بهترين مجموعۀ داستان های منتشرشده در سال ۱۳۸۷ بررسی وانتخاب، شده اند. «آويشن قشنگ نيست،» نوشتـﮥ حامد اسماعيليون؛ «مرگ ¬بازی،»  نوشتـﮥ پدرام رضايي زاده؛ «آنجا که پنچرگيری ها، تمام می شوند»، نوشتـﮥ حامد حبيبی و «برف و سمفونی ابری»، نوشتـﮥ پيمان اسماعيلی  برگزيدگان جايزه هوشنگ گُلشيری هستند.

 

احمد رضا احمدی  نويسنده ايرانی نامزد دريافت جايزه هانس کريستين اندرسن برای سال ۲۰۱۰ شده است

 

جايزه هانس کريستين اندرسن معتبرترين جايزه ادبيات کودکان محسوب می شود. احمدرضا احمدی در فهرست ۵ نويسنده ،و ۵ تصويرگر نامزد نهايی دريافت اين جايزه است که از ميان ۵۵ نامزد، از ۳۲ کشور جهان انتخاب شده اند. اسامی برندگان اين جايزه روز چهارم فرودين ماه اعلام خواهد شد.


دريافت خبر از طريق موبايل

www.voamobile.com
/persian

DIT - پراکسی

Ultrareach - نرم افزار اولترا ريچ را از اينجا دانلود کنيد

UltraVOAPersian96

PSIPHON - نرم افزار

http://bit.ly/9XBTr

https://3241257.net/a.php?token=
cb57eb84c442fc36aa0af64235bdc17f

نرم افزار فيلترشکن

www.voanews.com/persian
/parvaaz.cfm

وبلاگ ها

راهروهای کنگره
http://voacapitol.blogspot.com

نوشته ها و خوانده ها
http://pnnketab.blogspot.com

روی خط
http://rooyekhat.blogspot.com

بهنام ناطقی
http://emshabtv.blogspot.com

بلاگ دونی
http://blogdooni.blogspot.com

ورزش
http://zangevarzesh.blogspot.com

ماهواره های صدای آمريکا

لطفاً توجه داشته باشید که صدای آمریکا از مشکلاتی که بر سر راه دریافت برنامه های شبکه خبری فارسی صدای آمریکا از طریق ماهواره ها قرار دارد، آگاه است، و با استفاده از همه امکانات خود در تلاش است که دسترسی به برنامه های تلویزیونی خود را با استفاده از تکنولوژی و مراجعه به تشکیلات و سازمانهای حقوقی و قانونی امکان پذیر سازد.
متاسفانه آنگونه که برخی از تماشاگران برنامه های تلویزیونی ما تصور میکنند برداشتن موانعی که بر سر این راه قرار دارد به آسانی میسر نیست، چرا که مشکلات فنی و پخش پارازیت بر روی ماهواره هائی که برنامه های ما را به شما میرساند از سوی جمهوری اسلامی ایران ایجاد میشود و مرکز ایجاد اختلال در ایران قرار دارد. همانگونه که بسیاری اطلاع دارند این مشکل برای بی  بی  سی و صدای آلمان نیز وجود دارد، و آنها نیز به اتفاق صدای آمریکا در رفع این مشکل تلاش می کنند.

Eutelsat Hotbird 8 (13 Deg East)

Downlink Frequency: 12,226 MHz

FEC: 3/4

Symbol Rate: 16.3 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 295

Eutelsat Hotbird 8 (13 Deg East)

Downlink Frequency: 12,242 MHz

FEC: 3/4

Symbol Rate: 3.7 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 295

Eutelsat W3A (7 Deg East)

Downlink Frequency: 10,720.75 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 22.0 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Asiasat - 3 (105.5 Deg E)

Transponder: 11H

Downlink Frequency: 4,040 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 20.4 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 415

Telstar 12 (15 Deg W)

Downlink Frequency: 11,545.3 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 5.737 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 3

Telstar 12 (15 Deg W)

Transponder: 10

Downlink Frequency: 12,608 MHz

FEC: 2/3

Symbol Rate: 19.279 MSym/s

Polarization: H

Video Format: PAL

VC/Service ID: 6

Nilesat (AB4) - (7 Deg W)

Transponder: 8

Downlink Frequency: 11,355 MHz

FEC: 3/4

Rate: 27.5 MSym/s

Polarization: V

Video Format: PAL

VC/Service ID: 1004

 

در اين ايميل

خبرها
ايران
آمريکا
آمريکای لاتين
اروپا
خاورميانه
آسيا
آفريقا
مناطق ديگر
هنر و فرهنگ
حوادث و بلايا
اقتصادي
آموزش
محيط زيست
بهداشت
حقوق بشر
نيروی کار
سياست
مذهب
علم و فن آوری
مسايل اجتماعی
ورزش
زنان

فسخ آبونمان

اگرنمی خواهيد اين ايميل را دريافت کنيد فسخ آبونمان

کمک می خواهيد؟

اگر در مورد اين ايميل پرسشی داريد به ankbut@voanews.com اطلاع دهيد.

صفحه نخست سايت از نو طراحی شده است تا دسترسی به اخبار و اطلاعات، ويديو، و برنامه های صدای آمريکا را تسهيل کند.

فسخ آبونمان | خبرهای بيشتر

خبرنامه وب‌سایت رادیو فردا - 2010/03/18 07:21:04 ب.ظ

این خبرنامه را رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی به شکل خودکار برای شما ارسال می‌کند. برای لغو عضویت خود به این آدرس بروید
خبرنامه وب‌سایت رادیو فردا
 
خبرنامه وب‌سایت رادیو فردا
2010/03/18 07:21:21 ب.ظ
گزارش‌ها و تحلیل‌ها از ایران و جهان

تازه‌ترین فیلترشکن رادیو فردا:
daftareghermez.com
daftaresabz.com
 
سياسی

۵۰۰ روز بلاتکلیفی؛ «نه اتهامی به درخشان تفهیم شده و نه دادگاهی تشکیل» ۵۰۰ روز بلاتکلیفی؛ «نه اتهامی به درخشان تفهیم شده و نه دادگاهی تشکیل»
حسين درخشان، كه در بين پاره ای از وبلاگ نويسان ايرانى به «پدر وبلاگ نويسى در ايران» مشهور است، بيش از ۵۰۰ روز است كه در بازداشت به سر مى برد. ادامه

حسين درخشان، كه در بين پاره ای از وبلاگ نويسان ايرانى به «پدر وبلاگ نويسى در ايران» مشهور است، بيش از ۵۰۰ روز است كه در بازداشت به سر مى برد.عذرى كيارش‌ پور، مادر وى در نامه اى سرگشاده خطاب به آيت ‌الله صادق لاريجانى، رییس قوه قضاییه ایران، خواهان تعيين تكليف وى شده است.بنا بر آنچه در اين نامه آمده است، هنوز هيچ اتهامى به حسين درخشان تفهيم نشده و پرونده او هنوز در اختيار دادستانى است. عذرى كيارش پور نوشته است: آيت الله لاريجانى، من از بى ‌توجهى ‌هاى مكرر دستگاه تحت ‌الامر شما به قاضى‌ الحاجات شكايت مى ‌برم و دعا مى ‌كنم هيچ ‌گاه خانواده ‌اى، اين چنين به بى ‌پناهى ما دچار نشوند.   بیشتر بخوانید: معینی: دستگاه قضایی در مورد درخشان کم‌کاری کرده است احمدی‌نژاد خواستار رسیدگی عادلانه به اتهامات صابری و درخشان شد حامد درخشان، برادر حسين درخشان، در گفت و گو با رادیو فردا به تشریح علت ارسال این نامه و آخرین وضعیت این زندانی سیاسی پرداخته است.رادیو فردا: چه شد كه مادرتان تصميم گرفت به رئيس قوه قضاييه نامه بنويسد؟حامد درخشان: ما منتظر بوديم تا دادگاهى تشكيل شده و تكليف حسين روشن شود چون مرتب قول داده بودند تا شب عيد وضعيت روشن مى شود، ولى اكنون مى دانيم كه اين اتفاق رخ نخواهد داد. تشكيل دادگاه هر روز به بهانه هاى مختلف به تعويق افتاده تا اين كه امروز طى تماسى كه حسين با خانه داشت، متوجه شديم قبل از عيد دادگاه او تشكيل نمى شود. بعد از گذشت ۵۰۰ روز از بازداشت آقاى درخشان هيچ اتهامى به او تفهيم نشده است؟به صورت رسمى نه اتهامى به او تفهيم شده و نه دادگاهى تشكيل شده است. البته چيزهايى به او گفته اند و به زور اعترافاتى از او گرفته اند كه بعد آنها را رد كرده است. ما نمى دانيم حسين به چه اتهامى ۵۰۰ روز است كه در زندان به سر مى برد. آقاى درخشان! مادر شما در نامه اى خطاب به آقاى لاريجانى گفته است هر روز به خانواده شما وعده جديدى داده اند. در مورد اين وعده ها توضيح دهيد. آنها وعده داده اند كه تكليف حسين مشخص شود. آزار دهنده ترين حالت همين بلاتكليفى است، پدر من هر روز به دادسرا مى رود و تمام خانواده تحت شكنجه هستند چون ما حتى نمى دانيم اتهام حسين چيست. اگر او جرمى مرتكب شده بايد محاكمه شده و حكمش تعيين شود، اگر هم جرمى ندارد بايد آزاد شود. براى هر جرمى قانون مشخص است. آنها وعده روشن شدن تكليف حسين را مى دهند انگار اين مسئله امتياز خاصى است، اما اين حق هر فرد بازداشت شده است كه اتهامش مشخص شده و دادگاه برايش تشكيل شود. در واقع يك خانواده تحت شكنجه است و از حقوق خود محروم شده ولى آنها فقط هر روز وعده مى دهند فردا فردا... آيا خانواده آقاى درخشان با او ملاقات داشته اند؟بله! به طور مرتب ملاقات وجود دارد، البته شايد فكر مى كنند اين ملاقات لطفى در حق خانواده ما است، اما ۵۰۰ روز يك نفر بدون مشخص شدن اتهام زندانى است و ما بايد خوشحال باشيم كه با او ملاقات مى كنيم.شايعاتى مطرح شده مبنى بر اين كه آقاى حسين درخشان در طول بازداشت خود به سايت هاى اينترنتى دسترسى دارد و در طراحى برخى از اتهامات عليه بازداشت شدگان پس از انتخابات با قوه قضاييه همكارى داشته است. آقاى درخشان در مورد امكاناتى كه در زندان در اختيار دارد به خانواده خود حرفى زده است؟حسين چيزى در اين مورد نگفته، ولى نكته اى كه بايد به آن توجه كرد اين است كه حسين يكى از اولين كسانى بوده كه وبلاگ فارسى راه انداخته است. او متخصص اينترنت، كامپيوتر يا هكر نيست كه از نظر تكنيكى بتواند به كسى كمك كند. تنها اطلاعاتى كه حسين در اختيار دارد همان چيزهايى است كه با مسئوليت خود در وبلاگش مى نوشت و چيزى را از كسى پنهان نكرده بود. پس آقاى حسين درخشان در پرونده سازى عليه ديگران هيچ دخالتى نداشته است؟قبل از دستگيرى حسين خيلى ها با او اختلاف نظر داشتند اما او كار مخفى انجام نمى داده است. در واقع حسين قربانى شده، تحت شكنجه بوده و به زور اعترافاتى از او گرفته اند كه بعد آنها را رد كرده است. او در وضعيت همكارى با كسى نيست. شما اشاره كرديد كه به طور غير رسمى اتهاماتى عليه آقاى درخشان مطرح شده، اين اتهامات چه چيزهايى بوده است؟توهين به مقدسات و ائمه كه البته حسين در هيچ جاى وبلاگش توهينى به مقدسات يا ائمه نداشته و همه نوشته هايش به صورت مكتوب وجود دارد. يك سرى شايعاتى هم بود كه مى گفتند با اسراييل رابطه داشته است. حسين به طور علنى به اسراييل سفر كرد و اين مسئله را پنهان نكرده بود، او به اسراييل رفت و گزارش هايى از آنجا تهيه كرد و اين مسئله را در تمام رسانه هايى كه با او صحبت كرده بودند مطرح كرد. آدم بايد ابله باشد كه براى جاسوسى به صورت علنى به جايى برود و مسئله را همه جا مطرح كند اما ارتباط با اسراييل هم يكى از اتهامات او است.


 
میردامادی و رسول‌اف، تعطیلات نوروزی در خانه؛ پناهی همچنان در اوین میردامادی و رسول‌اف، تعطیلات نوروزی در خانه؛ پناهی همچنان در اوین
در ادامه روند آزادی بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری، روز چهارشنبه محسن میردامادی و محمد رسول‌اف از زندان به تعطیلات نوروزی رفتند، اما جعفر پناهی هم‌چنان در اوین است. ادامه

در ادامه روند آزادی بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری، روز چهارشنبه محسن میردامادی و محمد رسول‌اف از زندان به تعطیلات نوروزی رفتند، اما جعفر پناهی هم‌چنان در اوین است. محسن میردامادی، دبیرکل حزب اصطلاح‌طلب جبهه مشارکت، روز چهارشنبه پس از گذراندن ۲۷۰ روز در بازداشت با وثیقه ۴۵۰ میلیون تومانی از زندان اوین روانه خانه شد تا پس از تعطیلات عید به این زندان بازگردد.   بیشتر بخوانید: وزارت کشور: فعالیت حزب مشارکت از سوی قوه قضاییه متوقف شده است همسر جعفر پناهی: نمی‌گذارند با همسرم ملاقات کنم آقای میردامادی که یک بار یک روز پس از انتخابات بازداشت و آزاد شده بود در دادگاه بازداشت‌شدگان پس از انتخابات که به صورت جمعی برگزار شد به «اقدام علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام» متهم شده است. از زمان آغاز اعتراضات مردم ایران به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، عده زیادی از اعضای جبهه مشارکت بازداشت و روانه زندان شده‌اند. در هفته جاری نیز در پی ممانعت از برگزاری کنگره سالانه جبهه مشارکت که با انتقاد شدید این حزب عمده اصلاح‌طلب روبه‌رو شد، معاون سیاسی وزارت کشور دولت محمود احمدی‌نژاد اعلام کرد که فعالیت این حزب از سوی قوه قضاییه متوقف شده است. در همین حال محمد رسول‌اف نیز که دو هفته پیش به همراه جعفر پناهی و جمعی از مهمانان او در منزل آقای پناهی دستگیر شده بود عصر روز چهارشنبه با پرداخت وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از اوین به مرخصی ۲۰ روزه رفت. این در حالی است که جعفر پناهی، سینماگر پرآوازه ایران و برنده جوایز معتبری چون خرس نقره‌ای جشنواره فیلم برلین، هم‌چنان در زندان اوین به سر می‌برد و هنوز مشخص نیست که مقامات قوه قضاییه چه زمانی به آزادی او رضایت خواهند داد. در حالی که در دو هفته گذشته بسیاری از افراد حقیقی و حقوقی، از سینماگران تا سیاست‌مداران، خواستار آزادی سریع و بی قید و شرط جعفر پناهی شده‌اند، روز سه‌شنبه نیز بیش از ۵۰ تن از بازیگران و کارگردانان سینمای ایران در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه و وزارت ارشاد جمهوری اسلامی خواستار آزادی این فیلمساز شدند. همچنین خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، از آزادی علی‌اکبر منتجبی، روزنامه‌نگار، و فرزانه قاسمی، فعال حقوق زنان، خبر داده است. آقای منتجبی، دبیر سیاسی دو نشریه شهروند امروز و ایران‌دخت زیر نظر محمد قوچانی، که در آستانه روز ۲۲ بهمن دستگیر شده بود نیز با قرار وثیقه از زندان آزاد شده است.


 
دو شکایت یوتل‌ست از ایران به دلیل «ارسال عامدانه پارازیت» دو شکایت یوتل‌ست از ایران به دلیل «ارسال عامدانه پارازیت»
یوتل‌ست، شرکت خدمات تلویزیون‌های ماهواره‌ای، روز چهارشنبه اعلام کرد که در ۹ ماه گذشته دو بار از ایران به دلیل «ارسال عامدانه پارازیت» بر روی شبکه‌های بی‌بی‌سی فارسی و صدای آمریکا شکایت کرده است. ادامه

یوتل‌ست، شرکت خدمات تلویزیون‌های ماهواره‌ای، روز چهارشنبه اعلام کرد که در ۹ ماه گذشته دو بار از ایران به دلیل «ارسال عامدانه پارازیت» بر روی شبکه‌های بی‌بی‌سی فارسی و صدای آمریکا شکایت کرده است. با این حال یوتل‌ست که مقر آن در فرانسه است می‌گوید هر دو شبکه فارسی‌زبان از آغاز ماه جاری میلادی «بدون قطعی یا پارازیت» برنامه پخش کرده‌اند.   بیشتر بخوانید: درخواست از اتحادیه اروپا برای مقابله با سانسور و ارسال پارازيت توسط ايران برای «کمک» به شهروندان ایرانی، آمریکا محدودیت‌های اینترنتی را لغو کرد بیانیه این شرکت فرانسوی در حالی منتشر شده است که سه کشور بريتانيا، فرانسه و آلمان نیز روز چهارشنبه در نامه‌ای از اتحاديه اروپا خواستند برای مقابله با سانسور و ارسال پارازيت بر روی برنامه‌های ماهواره‌ای از سوی جمهوری اسلامی اقداماتی اتخاذ کند. در نامه مشترک وزرای امور خارجه اين سه کشور اروپايی به کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی و امنيتی اتحاديه اروپا، درخواست شده است تا در فروش تکنولوژی‌هايی که می‌تواند به حکومت ايران در امر سرکوب و سانسور کمک کند محدودیت ایجاد شود. در همين زمينه، يک ماه پيش نیز شبکه‌های صدای آمريکا، بی‌بی‌سی فارسی و دويچه‌وله در بيانيه‌ای ارسال پارازيت از سوی ايران روی برنامه‌های اين سه شبکه را به شدت محکوم کردند. از زمان آغاز اعتراضات مردم به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران و به دنبال آن سیاست‌های دولت محمود احمدی‌نژاد در ده ماه گذشته، دولت جمهوری اسلامی با صرف هزینه‌ای هنگفت به سانسور و کنترل شبکه‌های ماهواره‌ای، سیستم‌های ارسال ای‌میل و همین طور تلفن‌های موبایل دست زده است. آن طور که در بیانیه شرکت یوتل‌ست آمده است، این شرکت اولین بار در ماه مه سال ۲۰۰۹ از ایران به دلیل ارسال پارازیت شکایت کرده و بار دوم ماه گذشته شکایت خود را به نزد «اتحادیه بین‌المللی ارتباطات» برده تا ایم مسئله در جلسه ماه جاری این اتحادیه «در اولویت قرار گیرد». ديويد ميلی بند، وزير امور خارجه بريتانيا، برنارد کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه، و گیدو وستر وله، وزير امور خارجه آلمان، نیز در نامه چهارشنبه خود از وزرای ۲۷ کشور اروپايی خواسته‌اند در نشست روز دوشنبه هفته آینده خود اقدامات ايران در این زمینه را به شدت محکوم کرده و از تهران بخواهند فوراً ارسال پارازيت را متوقف کند. در جريان حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری ايران، مقامات جمهوری اسلامی بسياری از روزنامه‌های اصلاح‌طلب و وب‌سايت‌های خبری را بسته و تعداد زيادی از روزنامه‌نگاران را روانه زندان کرده‌اند، به طوری که اکنون ایران بزرگ‌ترین زندان روزنامه‌نگاران در جهان نام گرفته است.


 
تشدید فشارها بر چین برای موافقت با تحریم ایران تشدید فشارها بر چین برای موافقت با تحریم ایران
کانادا، رئیس گروه هشت کشور بزرگ صنعتی دنیا، روز چهارشنبه از چین خواست برای واداشتن جمهوری اسلامی به توقف غنی‌سازی اورانیوم فشار بیشتری بر تهران وارد کند. سفیر آمریکا در پکن نیز می‌گوید اختلافات چین با آمریکا نباید مانع حمایت این کشور از تحریم‌های قوی علیه تهران شود. ادامه

کانادا، رئیس گروه هشت کشور بزرگ صنعتی دنیا، روز چهارشنبه از چین خواست برای واداشتن جمهوری اسلامی به توقف غنی‌سازی اورانیوم فشار بیشتری بر تهران وارد کند. سفیر آمریکا در پکن نیز می‌گوید اختلافات چین با آمریکا نباید مانع حمایت این کشور از تحریم‌های قوی علیه تهران شود. به این ترتیب فشار بر چین نیز برای توافق با تحریم بیشتر ایران افزایش یافت. پکن در حال حاضر با فشار فزاینده‌ای از سوی کشورهای غربی و در راس آنها ایالات متحده روبه‌روست که از چین خواسته‌اند قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای اعمال تحریم‌های تازه علیه تهران را تایید کند.   بیشتر بخوانید: کانادا به دنبال اعمال نفوذ برای تشدید تحریم جمهوری اسلامی چین: نگرانی‌ها در باره برنامه هسته‌ای ایران تشدید شده است کشورهای عضو گروه ۵+۱ متشکل از آمریکا، فرانسه، روسیه، بریتانیا، چین و آلمان با اعتقاد بر این که ایران در تلاش برای ساخت تسلیحات اتمی است تهران را به خاطر فعالیت‌های هسته‌ای‌اش تحت فشار گذاشته‌اند. اما در حالی که مسکو چندین بار اشاره کرده است که حاضر است موضعی سخت‌تر در برابر جمهوری اسلامی اتخاذ کند،‌ پکن هم‌چنان با تحریم‌های تازه در مورد ایران مخالفت می‌کند و بر ایده دیپلماسی و گفت‌وگو پا می‌فشارد. در همین زمینه وزیر خارجه کانادا در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز اشاره کرده است که اکنون زمان آن است که چین عزم جزم خود را نشان دهد و «نقش رهبری را بر عهده گیرد». به گفته لارنس کنن، وزیر خارجه کانادا،‌ «همکاری از سوی ایرانی‌ها در آن سطحی نیست که بتوان گفت راه حل دیپلماتیک هنوز راه درستی است». آقای کنن در عین حال تاکید کرده است که نوک پیکان هر گونه تحریم تازه علیه ایران باید متوجه مقامات جمهوری اسلامی باشد، نه مردم ایران. او گفت: «مردم ایران نباید بهای تمایل رهبری ایران به نزدیک‌تر شدن به تسلیحات اتمی را بپردازند.» وزارت خارجه کانادا دو هفته پیش اعلام کرده بود که از فرصت ریاست خود بر گروه هشت کشور بزرگ صنعتی دنیا برای تصویب تحریم‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد استفاده خواهد کرد. دولت محافظه‌کار کانادا از هم‌پیمانان قدرتمند اسرائیل است که مصرانه می‌گوید جمهوری اسلامی به دنبال ساخت تسلیحات هسته‌ای است. در مقابل تهران همواره این اتهام را رد کرده و آن را مخالف اصول اخلاقی و مذهبی خود دانسته است. «اختلاف در تایوان و تبت نباید مانع همکاری در مورد ایران شود»در همین زمینه سفیر آمریکا در چین روز پنج‌شنبه چنین اظهار نظر کرد که اختلافات دو کشور بر سر تایوان و تبت نباید مانع حمایت پکن از تحریم‌های اثرگذار علیه تهران شود. جان هانتسمن گفت: «اختلاف بر سر تایوان و تبت نمی‌تواند و نباید مانع از همکاری ما در راه ممانعت از رسیدن ایران به تسلیحات اتمی شود.» به گفته آقای هانتسمن، چشم امید آمریکا به حمایت چین از تحریم‌های قوی و اثرگذار علیه جمهوری اسلامی است. واشینگتن در دو ماه گذشته با دو اقدام خود چین را به‌شدت به خشم آورده است:‌ ابتدا فروش شش و نیم میلیارد دلار تسلیحات به تایوان و سپس دیدار باراک اوباما با دالای لاما، رهبران مذهبی تبت، در کاخ سفید. ایالات متحده و چین همچنین بر سر ارزش واحد پول چین در مبادلات خارجی این کشور با یکدیگر اختلاف پیدا کرده‌اند. در همین زمینه سناتورهای آمریکایی روز سه‌شنبه لایحه‌ای را به مجلس خود بردند که بنا بر آن در صورتی که چین مانع افزایش ارزش یوآن شود مستوجب جریمه‌هایی سخت خواهد بود.


 
مبادله ۱۲۰۰ كيلوگرم اورانيوم؛ تغيير عمده در سياست اتمى ايران؟ مبادله ۱۲۰۰ كيلوگرم اورانيوم؛ تغيير عمده در سياست اتمى ايران؟
شش هفته پس از آنكه منوچهر متكى در كيش مراتب آمادگى ايران را براى مبادله ۴۰۰ كيلو گرم اوانيوم غنى شده با سوخت اتمى مورد مصرف در راكتور آزمايشگاهى تهران اعلام كرد، اينك على اكبر صالحى از آمادگى جمهورى اسلامى براى معاوضه ۱۲۰۰ كيلو گرم اورانيوم ۳.۵ در صد غنى شده ايران با سوخت اتمى ۲۰ در صد غنى شده خبر مى دهد. ادامه

شش هفته پس از آنكه منوچهر متكى در كيش مراتب آمادگى ايران را براى مبادله ۴۰۰ كيلو گرم اوانيوم غنى شده با سوخت اتمى مورد مصرف در راكتور آزمايشگاهى تهران اعلام كرد، اينك على اكبر صالحى از آمادگى جمهورى اسلامى براى معاوضه ۱۲۰۰ كيلو گرم اورانيوم ۳.۵ در صد غنى شده ايران با سوخت اتمى ۲۰ در صد غنى شده خبر مى دهد.بى ترديد اظهارات اخير رييس سازمان انرژى اتمى ايران نشانه تغيير سياست تازه اى نيست و در شرايط جارى به تحقق يك مبادله پاياپاى و پايان بحران اتمى ايران نيز منجر نخواهد شد.اظهار نظر قاطع در رد امكان انجام چنين معامله اى، به خصوص در حالى كه ظاهرا به نظر مى رسد دولت جمهورى اسلامى آماده پذيرفتن شرط اصلى نظام جهانى و واگذارى ۱۲۰۰ كيلو گرم اورانيوم غنى شده خود شده است، نيازمند درجه اى از اطمينان خاطر است، كه با تكيه بر آن صحت تحليل ارائه شده اثبات گرديده و اعتبار نظريات بعدى تحليلگر نيز در خطر ترديد قرار نگيرد.   بیشتر بخوانید: ایران: حاضریم همه ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده را یکجا مبادله کنیم رفسنجانی:‌ طوری عمل کنیم که سوء‌ظن ۵+۱ از بین برود موافقت جمهورى اسلامى با ارسال ۱۲۰۰ كيلوگرم اوانيوم غنى شده به خارج و معاوضه آن با سوخت اتمى، در صورت عملى شدن، به معنى تغيير سياست عمده ايران و باز گشت از راهى است كه طى پنج سال گذشته با تحمل ده ها ميليارد دلار زيان اقتصادى پيموده شده است.چنين تغيير سياستى از سوى جمهورى اسلامى، نه در عهده دولت كه نيازمند رايزنى هاى گسترده در درون نظام و هماهنگى كليه ارگان هاى سياسى و نظامى و امنيتى است. بنا بر اين فرض (نامحتمل) ، چنانچه جمهورى اسلامى به چنين تغيير سياست عمده اى مبادرت ورزيده باشد، اعلام آن از سوى رييس سازمان انرژى اتمى،آن هم طى گفت و گو با يك نشريه دست دوم، بسيار دور از ذهن و خارج از چهارچوب هاى اوليه ديپلماتيك است.رفتار رقابتى در برنامه اتمى ايرانمسئول راهبرى ادارى ديپلماسى جمهورى اسلامى، وزير امور خارجه، و مسئول اداره ديپلماسى اتمى جمهورى اسلامى، دبير شوراى امنيت ملى است. بالاتر از اين دو، رهبر جمهورى اسلامى و بعد از او رييس جمهورى قرار گرفته اند كه هر يك به نوبه خود و هر از گاهى در يك رفتار رقابتى، به اعلام و يا تكرار خطوط اصلى سياست هاى اتمى ايران مبادرت مى ورزند.هفته قبل، يكى از نمونه هاى داخل شدن در چنين رقابت خبرى از سوى رهبر جمهورى اسلامى و رييس دولت ، با طرح اين موضوع كه چه كسى پيش از تحليف رسمى رييس دولت نهم، تصميم به آغاز كار در مركز فراورى اتمى در اصفهان را اتخاذ كرده، ديده شد. تقريبا با فاصله كمى از يكديگر، رهبر جمهور ى اسلامى اتخاذ تصميم ياد شده را به خود نسبت داد و در فاصله زمانى كوتاهى، رييس دولت از اعلام تصميم خود داير بر آغاز كار در كارخانه توليد گاز اورانيوم در اصفهان خبر داد.در اين صورت واگذارى مسئوليت اعلام تغيير سياست عمده اى از اين دست، به جاى چهار مقامى كه بالاتر از او قرار دارند، آن هم به شخصى كه كه تنها مسئول اداره امور فنى برنامه هاى اتمى ايران است، و نه مسئول سياست گذارى و هدايت ديپلماسى آن، نه تنها تعجب برانگيز كه تا حدود زيادى دور از ذهن و ناممكن مى نمايد. به علاوه، چنانچه چنين تغيير سياست عمده اى در جمهورى اسلامى روى داده بود، محل طرح آن روزنامه «جوان» نبود. به جاى آن، جمهورى اسلامى، به سياق گذشته كه وزير امور خارجه از طريق ارسال نامه اى رسمى به وزيران خارجه شش كشورعضو گروه ۱+۵ آنها را در جريان محتواى «بسته پيشنهادى متقابل ايران» قرار داد، اين بار هم با ارسال يك پيام رسمى و معتبر، ازهمان مسير رسمى ديپلماتيك، آژانس بين المللى انرژى اتمى، شوراى امنيت، و گروه ۱+۵ را از مراتب تصميم خود آگاه مى ساخت. ايران، چنانچه بخواهيم نقل قول آقاى صالحى را جدى تلقى كنيم، در مقابل واگذارى اورانيوم غنى شده اى كه بابت بدست آوردن آن علاوه بر ۱۰ ميليارد دلار سرمايه گذارى مستقيم و ۲۰ سال صرف وقت، ده ها ميليارد دلار زيان ناشى از اعمال سه قطعنامه تنبيهى را نيز تحمل كرده است، اينك به دريافت سوخت ساده اى كه ارزش تمام شده آن در بازار بيش از پنج ميليون دلار نيست قانع شده است!تغيير سياستى به اين درجه از اهميت بدون انجام گفت و گوهاى نفس گير، چانه زنى هاى فراوان و در نهايت انجام يك بده بستان سوداگرانه، كاملا ساده لوحانه به نظر مى رسد.مبادله اورانيوم در برابر تنها پنج ميليون دلار سوخت!ايران، چنانچه بخواهيم نقل قول آقاى صالحى را جدى تلقى كنيم، در مقابل واگذارى اورانيوم غنى شده اى كه بابت بدست آوردن آن علاوه بر ۱۰ ميليارد دلار سرمايه گذارى مستقيم و ۲۰ سال صرف وقت، ده ها ميليارد دلار زيان ناشى از اعمال سه قطعنامه تنبيهى را نيز تحمل كرده است، اينك به دريافت سوخت ساده اى كه ارزش تمام شده آن در بازار بيش از پنج ميليون دلار نيست قانع شده است!جمهورى اسلامى ايران ۱۵ سال قبل و در زمانى كه رضا امراللهى اداره سازمان انرژى اتمى را عهده دار بود، به كمك آرژانتين كوره اصلى راكتور آزمايشگاهى تهران را كه تامين سوخت براى آن ظاهرا يك سوى معامله مورد بحث است، تعمير كرد و از همان منبع، سوخت اتمى راكتور را نيز براى مصرف در ۲۰ سال بعد دريافت داشت. مجموع هزينه هاى پرداختى ايران به آرژانتين بابت هر دو مورد تنها پنج ميليون دلار بود.گذشته از محسبات مالى، جمهورى اسلامى ايران به منظور دست يافتن به حجم كنونى اورانيوم غنى شده اى كه در اختيار دارد، خطرات امنيتى گسترده اى را پذيرفته است. تحقق بخش بزرگى از هدف هاى توسعه موشكى ايران در گرو به نتيجه رسيده برنامه هاى توسعه اتمى و حفظ اورانيوم غنى شده كنونى است.در صورت واگذارى اين حجم از اورانيوم، جمهورى اسلامى هيچ اهرم كار آمد ديگرى براى چانه زنى با مخالفان خود در اختيار نخواهد داشت. به دليل كاهش ذخيره كيك زرد، امكان جايگزينى ۱۲۰۰ كيلو گرم اورانيوم غنى شده به سادگى مهيا نيست.در صحنه داخلى نيز، علاوه بر اصلاح طلبان و رهبران جنبش سبز كه مخالفت قطعى خود را با انجام هر معامله و بده بستان اتمى در گذشته اعلام داشته اند ( متن پيام شماره ۱۴ مير حسين موسوى) ، محافظه كاران نظام و نظاميان نيز در تقابل كامل با هر نوع معامله و معاوضه اى از اين دست قرار دارند.تنها دو هفته پس از آنكه خبر توافق كلى روز ۲۱ اكتبر سال گذشته براى مبادله اورانيوم غنى شده با سوخت مورد نياز راكتور آزمايشگاهى تهران انتشار يافت ابتدا على لاريجانى رييس و بعد از او محمد رضا باهنر نايب رييس مجلس و سپس روزنامه كيهان چاپ تهران و فيروزآبادى، رييس ستاد نيروهاى مسلح جمهورى اسلامى نيز آن را منع كردند.رييس دولت دهم نيز به نوبه خود در رد امكان انجام اين معامله سخن گفت و مجدد از ادامه غنى سازى اورانيوم به عنوان يك حق ملى ياد كرد.چند ماه بعد و بعد از افزايش نسبى فشار هاى جامعه جهانى و جدى تر شدن خطر تصويب قطعنامه تنبيهى تازه اى عليه ايران، دولت جمهورى اسلامى از راه تماس با ميانجى هاى تركيه با ارسال تنها ۲۰۰ كيلوگرم اورانيوم غنى شده موافقت به عمل آورد. آمريكا و جامعه جهانى متقابلا تاكيد كردند كه چنين پيشنهادى پذيرفتنى نيست.شش هفته قبل، منوچهر متكى، وزير امور خارجه جمهورى اسلامى در كيش اعلام كرد كه ايران ممكن است با ارسال ۴۰۰ كيلو گرم اورانيوم غنى شده به خارج موافقت به عمل آورد. اين پيشنهاد نيز به دليل روشن نبودن شرايط آن و همچنين مطرح شدن در يك مسير غير رسمى، از سوى جامعه جهانى مردود شمرده شد.در اظهارات اخير صالحى نيز، با وجود انعكاس خبرى گسترده آن، نشانه تازه اى داير بر اثبات تغيير سياست اتمى ايران ديده نمى شود.هدف ايران از تن دادن به يك معامله اتمى و مبادله اورانيوم غنى شده با سوخت اتمى، مشروعيت دادن به غنى سازى اورانيوم و گسترش آن در داخل است ونه محدود كردن و يا تعليق آن. از اين رو حق خريد اورانيوم طبيعى و كيك زرد و همچنين قطعات مورد نياز مونتاز سانتريفوژ، از جمله شرط هايى خواهد بود كه ايران به پيشنهاد مبادله اورانيوم غنى شده با سوخت الصاق خواهد كرد.در مقابل، جامعه جهانى به خارج ساختن ۱۲۰۰ كيلوگرم اورانيوم غنى شده ايران به عنوان بخشى از راه حل خنثى ساختن خطر تبديل شدن ايران به يك نيروى نظامى اتمى نگاه كرده و مصمم است كه به انجام معامله پيشنهادى، قطع غنى سازى اورانيوم در ايران را نيز اضافه كند- شرطى كه دولت كنونى ايران نه مايل و نه به هيچ وجه قادر به پذيرفتن آن است.اظهارات آقاى صالحى در مورد آمادگى ايران براى مبادله ۱۲۰۰ كيلو گرم اورانيوم غنى شده، رها ساختن تيرى است در تاريكى، با اين هدف كه شايد به ايجاد ابهام در نظام جهانى منجر شده و در صورت به هدف نشستن، اعمال تنبيهات تازه را مدتى به تعويق بياندازد.


 
آیا تغییر موضع رفسنجانى دستاوردی خواهد داشت؟ آیا تغییر موضع رفسنجانى دستاوردی خواهد داشت؟
به نظر مى رسد كه هاشمى رفسنجانى در نهايت به نفع جناح تندرو حكومت ايران موضع گيرى مى كند. آيا اين پايان كار جنبش سبز است و يا صرفا نقطه آغازى براى اين جنبش؟ جنيو عبدو از كارشناسان سياست ايران و مدير مطالعات ايران در مركز پژوهشى Century در مطلبى در مجله «فارين پاليسى» چاپ واشنگتن، به تازه ترين موضع گيرى هاى هاشمى رفسنجانى پرداخته و آن را به نوعى اعلام موضع نهايى اين سياستمدار موثر و با نفوذ ايران در بحران سياسى ماه هاى اخير مى داند. به نوشته فارین پالسی، هاشمى رفسنجانى از آغاز بحران سياسى كه در پى انتخابات رياست جمهورى در ايران آغاز شد مواضع ناروشنى اتخاذ كرده است. گاهى از نيروهاى معترض و منتقد دفاع كرده و گاه وفادارى خود را به نظام اعلام كرده است. در تمام اين دوره، هم رهبران جنبش سبز و هم آيت الله خامنه اى رهبر ايران مى دانستند كه جلب حمايت و ائتلاف هاشمى رفسنجانى مى تواند براى هر يك از اين دو اردو يك پيروزى مهم باشد. ادامه

به نظر مى رسد كه هاشمى رفسنجانى در نهايت به نفع جناح تندرو حكومت ايران موضع گيرى مى كند. آيا اين پايان كار جنبش سبز است و يا صرفا نقطه آغازى براى اين جنبش؟جنيو عبدو از كارشناسان سياست ايران و مدير مطالعات ايران در مركز پژوهشى Century در مطلبى در مجله «فارين پاليسى» چاپ واشنگتن، به تازه ترين موضع گيرى هاى هاشمى رفسنجانى پرداخته و آن را به نوعى اعلام موضع نهايى اين سياستمدار موثر و با نفوذ ايران در بحران سياسى ماه هاى اخير مى داند.به نوشته فارین پالسی، هاشمى رفسنجانى از آغاز بحران سياسى كه در پى انتخابات رياست جمهورى در ايران آغاز شد مواضع ناروشنى اتخاذ كرده است. گاهى از نيروهاى معترض و منتقد دفاع كرده و گاه وفادارى خود را به نظام اعلام كرده است. در تمام اين دوره، هم رهبران جنبش سبز و هم آيت الله خامنه اى رهبر ايران مى دانستند كه جلب حمايت و ائتلاف هاشمى رفسنجانى مى تواند براى هر يك از اين دو اردو يك پيروزى مهم باشد.نويسنده اين تحليل در مجله «فارين پاليسى» نتيجه مى گيرد كه به نظر مى رسد در پايان اين بندبازى آقاى رفسنجانى تصميم گرفته از رهبر جمهورى اسلامى دفاع كند و سابقه ديرينه وى به عنوان يك سياستمدار مستقل در نظام اسلامى دقيقا همان چيزى است كه رهبر ايران اكنون به آن نياز دارد.مخالفت عمیق با محمود احمدی نژادجنيو عبدو خاطر نشان مى كند كه يكى از دلايل موضع گيرى بينابينى آقاى رفسنجانى در طول بحران اخير مخالفت عميق وى با محمود احمدى نژاد و سياست هاى تندروانه گروه حامى وى بود. آقاى رفسنجانى در انتخابات رياست جمهورى سال ۲۰۰۵ از محمود احمدى نژاد شكست خورد. تنش بين اين دو در جريان مبارزات انتخاباتى سال ۲۰۰۹ نيز تشديد شد. محمود احمدى نژاد، ميرحسين موسوى را متهم كرد كه از سياستمداران فاسدى مثل هاشمى رفسنجانى حمايت و كمك مالى دريافت مى كند.در مقابل، هاشمى رفسنجانى چند روز قبل از انتخابات رياست جمهورى در نامه سرگشاده اى خطاب به رهبر ايران با شكايت از «دروغ پردازى هاى» محمود احمدى نژاد از آيت الله خامنه اى خواست تا شعله هاى آتشى را كه وى برافروخته است خاموش كند. از زمان برگزارى انتخابات تاكنون هاشمى رفسنجانى در بسيارى از مراسم رسمى حكومت شركت نكرده و از حضور در كنار محمود احمدى نژاد امتناع كرد.جنيو عبدو در ادامه تحليل خود در «فارين پاليسى» يادآورى مى كند كه جنبس سبز اميدوار بود كه رقابت آشكار هاشمى رفسنجانى با آيت الله خامنه اى و مخالفت وى با محمود احمدى نژاد او را به يك حامى مهم اپوزيسيون بدل كند. آقاى رفسنجانى در سخنرانى خود در تنها نماز جمعه يى كه پس از انتخابات رياست جمهورى امامت آن را برعهده داشت از سركوب مخالفان انتقاد كرده و خواستار يافتن راهى براى حل بحران شد و در كشمكش بر سر چگونگى تفسير از اولويت هاى نظام اسلامى بر عنصر جمهوريت آن تاكيد كرد. در مقابل اعلام حمايت رفسنجانى از رهبرى نظام به نظر مى رسد كه آيت الله خامنه اى به وى اختيار داده كه با تصويب مقررات جديدى كميسيون ملى انتخابات را براى اصلاح سيستم راى گيرى داير كند. اين موضوع يكى از محورهاى مهم در بطن بحران سياسى فعلى ايران است.تحليلگر مجله «فارين پاليسى» سپس مى افزايد: در ماه هاى بعد آقاى رفسنجانى متوجه شد كه حمايت آشكار و بيشتر از منتقدان ممكن است به انزواى كامل و دورى وى از ساختارهاى نظام اسلامى منجر شود. در ماه هاى اخير موضع وى بيشتر به سمت حمايت از موازين حكومت متمايل شد و متوجه شد كه پيوستن به معترضان امكان وى براى مانور و قرار گرفتن در ميانه اين جدال را تضعيف خواهد كرد.اولين نشانه اين تغيير جهت در جريان جلسات مجلس خبرگان در اواخر ماه فوريه مشخص شد. آيت الله خامنه اى در پيام خود به اين اجلاس در اشاره اى آشكار به هاشمى رفسنجانى گفت كه سياستمداران بايد تكليف خود را بين دفاع از نظام و يا همسویی با مخالفان روشن كنند. عكس هايى كه در رسانه هاى دولتى ايران منتشر شد نشان مى داد كه على خامنه اى و هاشمى رفسنجانى با نگاهى دوستانه در كنار يكديگر نشسته اند. در مراسم رسمى ولادت پيامبر اسلام نيز كه در آن رهبر جمهورى اسلامى و گروه زيادى از سران حكومت شركت داشتند، آقاى رفسنجانى آنچه را كه بسيارى انتظار نداشتند انجام داد و آن حضور در كنار محمود احمدى نژاد بود. به نوشته جنيو عبدو، مخالفان به شدت از اين حركت آقاى رفسنجانى نااميد شدند و در مقابل مسلما موجب خوشحالى آيت الله خامنه اى خواهد شد. نفوذ و چهره مستقل هاشمى رفسنجانى در شرايط كنونى مى تواند كمك موثرى براى رهبر ايران باشد.آیا رفسنجانی اختیارات گرفته است؟به نوشته فارین پالسی، هاشمى رفسنجانی همواره در صفوف محافظه كاران معتدل نظام اسلامى بوده هر چند كه با گروه حامى محمود احمدى نژاد و سپاه پاسداران كه در سال هاى اخير سلطه آنها رو به افزايش بوده مخالف است. در ماه هاى پس از انتنخابات بخش هايى از محافظه كاران معتدل نيز با حمايت فزاينده آيت الله خامنه اى از جناح تندرو مخالف بودند و اكنون بازگشت هاشمى رفسنجانی به دايره حاميان رهبر مى تواند نقش مهمى ايفا كند.تحليلگر «فارين پاليسى» مى افزايد در مقابل اعلام حمايت رفسنجانى از رهبرى نظام به نظر مى رسد كه آيت الله خامنه اى به وى اختيار داده كه با تصويب مقررات جديدى كميسيون ملى انتخابات را براى اصلاح سيستم راى گيرى داير كند. اين موضوع يكى از محورهاى مهم در بطن بحران سياسى فعلى ايران است. اين كميسيون صلاحيت نامزدهاى انتخاباتى را تعيين خواهد كرد و قرار است كه مجمع تشخيص مصلحت اعضاى اين كميسيون را تعيين كند. به اعتقاد جنيو عبدو، اين تحول تا حد زيادى از قدرت شوراى نگهبان كه اكثر اعضاى آن توسط رهبرى انتصاب مى شوند خواهد كاست. شوراى نگهبان در طول تاريخ انتخابات ايران مسئول رد صلاحيت هاى اصلاح طلبان بوده و در انتخابات رياست جمهورى اخير نيز به جانبدارى از محمود احمدى نژاد متهم شده بود. از اين پس قرار است كه اين مسئوليت ها به كميسيون ملى انتخابات سپرده شود.اين تغيير ممكن است به كاهش نفوذ برخى چهره هاى تندرو و محافظه كار منجر شود و از خصلت تماميت خواهانه سيستم انتخاباتى ايران بكاهد ولى بعيد است بتواند مخالفت و اعتراض هاى موجود در جامعه ايران را خنثى كند. اگر آيت الله خامنه اى در روزهاى پس از انتخابات چنين تصميمى مى گرفت شايد تاثير آن متفاوت بود. اما اكنون بسيارى از مخالفان خواسته هاى بسيار وسيعترى دارند كه يكى از آنها بركنارى محمود احمدى نژاد است.نويسنده در پايان نتيجه مى گيرد كه هاشمى رفسنجانى از اين پس ناگزير خواهد بود به شكل چشمگيرى از انتقادات خود از محمود احمدى نژاد و رهبر ايران بكاهد. در مقابل بعيد است كه اين كميسيون ملى انتخابات بتواند در آينده نزديك زمينه برگزارى انتخابات نسبتا آزاد را در ايران فراهم كند. در حالى كه خامنه اى از حمايت رفسنجانى بهره مند مى شوند هيچ معلوم نيست كه آيا اين معامله براى خود رفسنجانى دستاوردى خواهد داشت يا نه؟


 
تاکید اوباما بر پیگیری تحریم های شدید بین المللی علیه ایران تاکید اوباما بر پیگیری تحریم های شدید بین المللی علیه ایران
باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، روز چهارشنبه گفت که یکی از اولویت های اصلی دولت او اطمینان حاصل کردن از عدم دستیابی ایران به سلاح اتمی است و تاکید کرد که تحريم های شديد بين المللی عليه ايران را پيگيری می کند. ادامه

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، روز چهارشنبه گفت که یکی از اولویت های اصلی دولت او اطمینان حاصل کردن از عدم دستیابی ایران به  سلاح اتمی است و  تاکید کرد که تحريم های شديد بين المللی عليه ايران را پيگيری می کند.   بیشتر بخوانید: ایران: حاضریم همه ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده را یکجا مبادله کنیم باراک اوباما درگفت وگو با شبکه «فاکس نيوز» هشدار داد که دستيابی جمهوری اسلامی به سلاح های اتمی زمینه ساز رقابت اتمی در خاورميانه می شودرييس جمهوری آمريکا همچنين دولت ايران را متهم کرد که بيشتر از حل ديپلماتيک مناقشه هسته ای، معطوف به سرکوب مردم خود است.آقای اوباما درباره اهميت برنامه هسته ای ايران در دولت خود گفت:«يکی از الويت های اصلی ما اين است که مطمئن شويم ايران به سلاح اتمی دست پيدا نکند.»رييس جمهوری آمريکا افزود:«به همين دليل است که من برای بسيج موفقیت آمیز جامعه جهانی در راستای منزوی کردن ايران سخت تلاش کرده ام». باراک اوباما در ادامه تصريح کرد:«اما همانطور که ديده ايم، حکومت ايران بيشتر نگران جلوگيری از مطالبات دمکراتيک و حقوق بشری مردم خود است تا تلاش ديپلماتيک برای حل اين مشکل(پرونده اتمی)»باراک اوباما تاکيد کرد: به همین دلیل است که ما به دنبال تحریم های شدید هستیم . ما  ( برای حل مناقشه هسته ای ايران) هیچ گزینه ای را روی میز کنار نگذاشته ایم. وی با اين حال گفته است به تلاش برای حل ديپلماتيک مناقشه هسته ای ايران ادامه می دهد.آقای اوباما گفته است:«اين مشکل دشوار است که ما می بايست ان را حل کنيم، چرا که دستيابی ايران به سلاح اتمی به طور بالقوه به مسابقه هسته ای در سراسر خاورميانه دامن می زند و این به منافع  امنیت ملی ما لطمه بزرگی  وارد می کند » کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که در پوشش برنامه هسته ای خود برای توليد انرژی در صدد است تا به تکنولوژی لازم برای ساخت سلاح دست يابد. ايران اين اتهام را رد می کند. کشورهای غربی طی هفته های اخير تلاش های خود را برای تشديد تحريم های ايران افزايش داده اند. در حالی که چين و روسيه ترديدهايی درباره حمايت چهارمين قطعنامه تحريمی ايران مطرح کرده اند، آمريکا، فرانسه و بريتانيا، سه عضو دايم ديگر شورای امنيت سازمان ملل متحد، از دور تازه تحريم جمهوری اسلامی حمايت می‌کنند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، تصويب قطعنامه در شورای امنيت سازمان ملل متحد نيازمند رأی مثبت حداقل ۹ عضو از ۱۵ عضو شورای امنيت سازمان ملل متحد و همچنين «وتو» نشدن از سوی هيچ يک از پنج عضو دايم اين شورا است. ايران پيشنهاد هسته ای را بپذيرددرهمین زمینه، يک ديپلمات بلند پايه چينی از ايران خواسته است تا پيشنهاد هسته ای آژانس بين المللی انرژی اتمی را بپذيرد.کشورهای غربی طی ماههای اخير از چين خواسته اند تا از مخالفت با تشديد تحريم ها عليه ايران دست بردارد و با ديگر اعضای دايم شورای امنيت همراه شود.چين تاکنون با  اين در خواست ها مخالفت کرده است و وزير امور خارجه اين کشور تصريح کرده است که تحريم «راه حلی اساسی» برای حل مناقشه هسته ای ايران نيست.در همين زمينه، هی يافی، سفير جديد چين در سازمان ملل در ژنو، روز چهارشنبه به خبرنگاران گفته است که کشورش از ايران خواسته است پيشنهاد آژانس بپذيرد. سفير جديد چين در سازمان ملل در ژنو گفته است :«ما به صورت دو جانبه به طور مداوم در حال گفت وگو با ايران هستيم».وی افزوده است:ما از انها می خواهيم در گام اول با پيشنهاد آژانس بين المللی انرژی اتمی برای مبادله سوخت مورد نياز راکتور اتمی تهران موافقت کنند.»قدرت های جهانی پیشتر از پيشنهاد آزانس بين المللی انرژی اتمی برای مبادله سوخت مورد نياز راکتور تحقيقاتی تهران حمایت کرده بودند. اين در حالی است که به رغم استقبال اوليه جمهوری اسلامی از اين پيشنهاد، ایران  در نهايت آن را رد کرد.طبق اين پيشنهاد قرار بود اورانيوم غنی شده ايران با عيار سه و نيم ايران برای غنی سازی با عيار ۲۰ به روسيه ارسال شده و سپس به فرانسه فرستاده شود، و در نهايت ميله سوختی در اختيار ايران قرار گيرد. ایران به رغم رد پیشنهاد آژانس می گوید حاضر به مبادله است اما این مبادله می بایست در خاک ایران صورت گیرد.در همین زمینه، علی اکبر صالحی، رييس سازمان انرژی اتمی ايران، روز چهارشنبه با تأکيد دوباره بر آمادگی تهران بر تأمين سوخت مورد نياز رآکتور تهران از راه مبادله سوخت گفته است که تهران آماده است تا  همه ۱۲۰۰ کيلوگرم اورانيوم غنی‌شده موضوع تبادل سوخت را به طور يکجا، مبادله کند.آقای صالحی که  در عين حال افزوده که شرط تهران برای انجام مبادله آن است که اين تبادل در خاک ايران صورت گيرد.


 
مرور روزنامه‌ها

بررسى روزنامه هاى صبح پنج شنبه، ۲۷ اسفند ۱۳۸۸ بررسى روزنامه هاى صبح پنج شنبه، ۲۷ اسفند ۱۳۸۸
روزنامه خراسان گزارشی از «بازار داغ بيانيه ها درباره آثار تورمى هدفمند كردن يارانه ها» منتشر كرده و می نویسد: «در آخرين روزهاى سال ۸۸ با انتشار نامه سرگشاده احمد توكلى، رئيس مركز پژوهش هاى مجلس در پاسخ به نامه ميرتاج الدينى معاون پارلمانى رياست جمهورى و همچنين بيانيه دبيرخانه كارگروه تحولات اقتصادى دولت، مناظره هاى مكتوب بين دولت و منتقدان دولت درباره نحوه اجراى هدفمند كردن يارانه ها داغ تر شده است.» ادامه

روزنامه خراسان گزارشی از «بازار داغ بيانيه ها درباره آثار تورمى هدفمند كردن يارانه ها» منتشر كرده و می نویسد: «در آخرين روزهاى سال ۸۸ با انتشار نامه سرگشاده احمد توكلى، رئيس مركز پژوهش هاى مجلس در پاسخ به نامه ميرتاج الدينى معاون پارلمانى رياست جمهورى و همچنين بيانيه دبيرخانه كارگروه تحولات اقتصادى دولت، مناظره هاى مكتوب بين دولت و منتقدان دولت درباره نحوه اجراى هدفمند كردن يارانه ها داغ تر شده است.»به نوشته اين روزنامه، در روزهاى اخير همچنين رئيس شوراى رقابت نيز با انتقاد از روش هاى محاسبه تورم مركز پژوهش هاى مجلس را فاقد جايگاه در نظريه هاى اقتصادى دانست، و معاون اول محمود احمدى نژاد از مصوبات مجلس درباره بودجه هدفمند كردن يارانه ها انتقاد كرده است و سخنگوى اقتصادى دولت نظرات مركز پژوهش ها درباره تورم هدفمند كردن يارانه ها را رد كرده اند. روزنامه خراسان نوشته كه در مقابل احمد توكلى رييس مركز پژوهش هاى مجلس در پاسخ به بيانيه هاى پياپى مقامات دولتى وجود انگيزه هاى سياسى و ارائه نظرات خود را تكذيب كرد اما گفته كه «وقتى، همه فراهم آوردن مقدمات» براى اجراى طرح حذف يارانه ها را ضرورى مى‌دانند «طبيعى است بدون تهيه مقدمات اصلاح يكباره قيمت‌ها قابل قبول نيست؛ هم كمر توليدكننده را خم مى‌كند، هم كمر مستضعفان را مى‌شكند.» و حتى «وقتى فرصت كافى براى تعديل ساختار و رفتار داده نشود، از جبران مستقيم هم كارى ساخته نيست.»دستگيرى ۵۰ نفر در چهارشنبه سورىروزنامه همشهرى از دستگيرى ۵۰ نفر در مراسم چهارشنبه سورى خبر داده است.به نوشته اين روزنامه، جانشين فرمانده نيروى انتظامى با اشاره به اين كه شب چهارشنبه سورى امسال وضعيت مطلوبى در كل كشور حاكم بود ادعا كرده است: نزديك به ۵۰ نفر از كسانى كه بازداشت شده اند «در حد غير قابل قبولى ايجاد مزاحمت» کرده بودند.احمد رضا رادان گفته است: «بر اساس قولى كه داده‌ايم ‌بايد اين افراد تا پايان نوروز در بازداشت باشند، اما در اين راستا بررسى‌هايى بايد صورت گيرد و نسبت به آن تصميم گرفته شود.»وى همچنين افزوده است: تعدادى در شب چهارشنبه سورى مصدوم شدند كه طبق آخرين آمار اورژانس در اين شب ۲۰۰ نفر مصدوم شدند كه بيشتر جراحات آن‌ها سطحى بوده است.«نبايد بى دليل به افراد نسبت جاسوسى داد»روزنامه آفتاب يزد از قول آيت الله مكام شيرازى نوشته كه نبايد بى دليل به افراد نسبت جاسوسى و ضد انقلاب داد.دامنه اتهام سازى عليه افراد در رسانه هاى نزديك به جناح حاكم تا حدى گسترش يافته كه به نوشته اين روزنامه، آیت الله مكارم شيرازى نيز به آن اعتراض كرده و گفته که «متأسفانه بحران ادبيات در رسانه‌ها و ميان ما فراگير شده است.»اين مرجع تقليد نزديك به حكومت در آخرين درس خارج فقه خود در سال ۸۸ همچنين با تاكيد بر اينكه «اين ادبيات شايسته محيط اسلامى نيست كه افراد نسبت جاسوسى و ضد انقلاب به يكديگر مى‌زنند» گفته است: «البته بايد منحرفان و جاسوسان را به دستگاه قضايى بسپرند اما افراد نبايد حرف‌هاى ناروا به هم نسبت دهند.»صدور احكام قطعى ۸۶ نفر از بازداشت شدگانروزنامه جمهورى اسلامى خبر داده كه احكام قطعى براى ۸۶ نفر از متهمان اعتراضات پس از انتخابات قطعى شده است.اين روزنامه با تاكيد بر اينكه «احكام ۸۶ نفر از متهمان اغتشاشات پس از انتخابات قطعى و پرونده هاى آنان براى اجرا به اجراى احكام ارسال شد» به نقل از روابط عمومى دادسراى عمومى و انقلاب تهران نوشته كه اين احكام عمدتا شامل حبس تعزيرى است و براى اجرا به اجراى احكام دادسراى انقلاب اسلامى تهران ارسال شده است. روزنامه جمهورى اسلامى نوشته است: «اجتماع و تبانى عليه امنيت» ، «تبليغ عليه نظام»،«عضويت در گروهك هاى معاند و ضد انقلاب» ، «شركت در تجمع هاى غير قانونى» و «اخلال در نظم عمومى» از جمله اتهامات ۸۶ نفر از بازداشت شدگان پس از انتخابات كه احكام آن ها قطعى شده است.اين روزنامه اشاره اى به اسامى هيچ يك از ۸۶ نفرى كه احكام قطعى عليه آن ها صادر شده، نكرده است.جلسه ششم دادگاه غير علنى متهمان بازداشتگاه كهريزك روزنامه بهار از برگزارى ششمين جلسه دادگاه متهمان بازداشتگاه كهريزك خبر داده و نوشته که «ششمين جلسه دادگاه رسيدگى به پرونده متهمان بازداشتگاه كهريزك روز چهارشنبه در تهران برگزار شده است.»به دليل غير علنى بودن دادگاه متهمان بازداشتگاه كهريزك، اين روزنامه از قول بخش اطلاع رسانى سازمان قضايى نيروهاى مسلح نوشته است: «در اين جلسه، متهمان رديف هاى پنجم، ششم و هفتم پرونده و وكيل آنان به دفاع از اتهامات وارده پرداختند و اولياى دم پرونده و وكلاى آنان مطالب خود را مطرح كردند. »اين روزنامه افزوده كه محمد مصدق، قاضى سازمان قضايى نيروهاى مسلح در جلسه ششم بررسى اتهام دستكم ۱۲ تن از فرماندهان و ماموران نيروى انتظامى دخيل در فاجعه بازداشتگاه كهريزك گفته است: «برخورد قضايى با متهمان به منزله ناديده گرفتن زحمات و خدمات آنان در طول خدمتشان نيست و قصد دادگاه كشف حقيقت و مجازات مجرمان در اين پرونده است.»روزنامه بهار نوشته كه در روزهاى پايانى سال جارى شش جلسه از دادگاه رسيدگى به پرونده متهمان بازداشتگاه كهريزك برگزار شده كه در اين جلسات كيفرخواست صادره عليه ۱۲ متهم پرونده قرائت و اتهامات وارده به آنان تفهيم شد.بر اساس این گزارش، اولياى دم محسن روح الامينى، پدر محمد كامرانى و پدر امير جوادى فر از بازداشت شدگان پس از انتخابات كه در بازداشتگاه كهريزك كشته شدند و وكلاى آنان شكايت خود را مطرح و ساير شكات و وكلاى آنان نيز مطالب خود را به تفصيل بيان كرده اند و «ادامه جلسات دادگاه متهمان بازداشتگاه كهريزك به نيمه دوم فروردين ماه ۱۳۸۹ موكول شده است.»به نوشته اين روزنامه، محمد كاظم بهرامى، رییس سازمان قضايى نيروهاى مسلح نيز درباره رسيدگى به پرونده رامين پوراندرجانى، پزشك وظيفه بازداشتگاه كهريزك كه در جريان رسيدگى به پرونده اين بازداشتگاه به صورت مشكوك جان باخت نيز گفته که «پرونده پزشك كهريزك جدا از پرونده متهمان بازداشتگاه كهريزك در حال رسيدگى است.»


 
اقتصاد ایران

دو بانك براى يك سپاه دو بانك براى يك سپاه
حالا سپاه پاسداران انقلاب اسلامى همه چيز دارد، از باشگاه ورزشى و تيم فوتبال گرفته تا شركت مخابرات و حالا مدتى است كه اين مجموعه عظيم نظامى، امنيتى و البته اقتصادى به دنبال داشتن يك بانك رسمى است تا بتواند حجم بزرگ دادوستدها و گردش مالى خود را مستقل از شبكه بانك هاى دولتى و خصوصى در شبكه اى متعلق به خود رتق و فتق كند. ادامه

سپاه پاسداران انقلاب اسلامى همه چيز دارد، از باشگاه ورزشى و تيم فوتبال گرفته تا شركت مخابرات و حالا مدتى است كه اين مجموعه عظيم نظامى، امنيتى و البته اقتصادى به دنبال داشتن يك بانك رسمى است تا بتواند حجم بزرگ دادوستدها و گردش مالى خود را مستقل از شبكه بانك هاى دولتى و خصوصى در شبكه اى متعلق به خود رتق و فتق كند. هرچند اين خواسته نيز چندى پيش با تصويب اساسنامه «موسسه مالى و اعتبارى انصار» و موافقت اصولى بانك مركزى با تبديل شدن اين موسسه متعلق به سپاه پاسداران به بانك تحقق يافته بود، اما شوراى پول و اعتبار در آخرين جلسه خود در سال ۸۸ كه روز سه شنبه برگزار شد، مجوز تبديل «موسسه مالى و اعتبارى مهر» به بانك را صادر كرد تا اين موسسه متعلق به بسيجيان كه در واقع موسسه اى وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامى است بتواند در آينده اى نزديك فعليت هاى پولى و بانكى خود را در قالب يك بانك مستقل سامان دهد. بر اساس گزارش هاى مختلف نهادهاى نظارتى داخل ايران و گزارش نهادهاى بين‌المللى، سپاه پاسداران و ديگر نهادهاى نظامى ايران با داشتن امكانات فراوانى همچون اسكله هاى نامرئى در سال‌هاى گذشته به تجارت غيرقانونى و قاچاق كالا، ارز، موادمخدر و اسلحه مشغول بوده‌اند كه عوايد اين فعاليت ها سر به ميلياردها دلار مى زند.حسن منصور، اقتصاددان مقيم بريتانيابا اين حساب، مجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامى صاحب دو بانك شده كه مى تواند كليه فعاليت هاى مربوط به خدمات بانكى خود و گردش مالى عظيم شركت‌ها، پروژه ها و نيروهاى تحت امر سپاه و بسيج را در شبكه اين دو بانك سامان دهد.پول شويى رسمى با رانت هاى قانونىحسن منصور، اقتصاددان مقيم بريتانيا درباره تاثير حضور نهادهاى نظامى در نظام بانكدارى مى گويد: «حتى كسانى كه آشنايى ناچيزى با اصول بانكدارى دارند هم مى دانند كه ورود نهادهاى نظامى و امنيتى به عرصه بانكدارى تا چه اندازه خطرناك و نامربوط است.»وى ادامه مى دهد: «اين نهادها چون نفوذ دارند، مسلح هستند و به ويژه در اين روزها قانون كشور را در اختيار دارند و به هيچ كس پاسخگو نيستند، تمام امكانات و رانت ها را در اختيار دارند و در مقايسه با اين موسسات و بانك ها، ديگر بانك هاى خصوصى نمى توانند از امكاناتى مشابه بهره ببرند.»اين چيزى است كه حتى غلامحسين تقى نتاج، مديرعامل موسسه مالى و اعتبارى مهر در گفت و گو با ايسنا آن را پنهان نمى كند و معتقد است كه «رانت قانونى و مقرراتى يك فرصت است. اصلا هر قانونى داراى فرصت است و ما هم مثل بقيه آن را در اختيار داريم اما اگر از حالت منطقى خارج شود بايد در سياست‌گذارى‌ها متوقف شود.»حسن منصور، اقتصاددان مقيم بريتانيا، در عين حال که بر اين باور است اعطاى مجوز تبديل بانك به موسسات پولى، مالى و بانكى متعلق به نهادهاى نظامى، راهكارى است كه بانك مركزى براى نظارت بيشتر و قانونمندكردن فعاليت اين موسسات انجام مى دهد، اما از سوى ديگر بانك شدن اين موسسات را گشوده شدن راهى براى نزديك شدن آنها براى دست اندازى به منابع بانك مركزى و حساب ذخيره ارزى مى داند.وى با اشاره به سابقه نهادهاى نظامى در تجارت هاى غيرقانونى و قاچاق كالا و ارز ادامه مى دهد: «بر اساس گزارش هاى مختلف نهادهاى نظارتى داخل ايران و گزارش نهادهاى بين‌المللى، سپاه پاسداران و ديگر نهادهاى نظامى ايران با داشتن امكانات فراوانى همچون اسكله هاى نامرئى در سال‌هاى گذشته به تجارت غيرقانونى و قاچاق كالا، ارز، موادمخدر و اسلحه مشغول بوده‌اند كه عوايد اين فعاليت ها سر به ميلياردها دلار مى زند، صندوق هاى قرض‌ا‌لحسنه وابسته به اين نهادهاى نظامى و امنيتى نيز محملى براى گردش مالى اين فعاليت‌ها بوده و با تبديل آن صندوق‌ها به بانك كار پولشويى روان تر از قبل انجام خواهد شد.»فعاليت‌هاى پولى، مالى، نظامىبانك انصار حدود بيست سال پيش و بعد از پايان جنگ هشت ساله با عراق به عنوان صندوق قرض الحسنه انصارالمجاهدين فعاليت خود را آغاز كرد و در دولت محمود احمدى نژاد به موسسه مالى تبديل شد و اكنون به بانك تبديل شده است و در انتظار از سر گرفتن فعاليت خود در قالب يك بانك خصوصى است.شوراى پول و اعتبار اساسنامه موسسه مالى و اعتبارى انصار براى تبديل به بانك را در مهرماه تصويب كرد و غلامحسين تقى نتاج، مديرعامل وقت اين بانك ابراز اميدوارى كرده بود كه فرآيند پذيره نويسى و عرضه ۳۰ درصد از سهام اين بانك تا پايان امسال انجام شود.اوهمچنين وعده داده بود كه بانك انصار به بزگترين بانك بخش خصوصى تبديل شود. غلامحسين تقى نتاج با توجه به تجربه موفق خود در تبديل نخستين موسسه مالى و اعتبارى سپاه به بانك انصار، چندى پيش مديرعامل موسسه مالى و اعتبارى مهر شد كه پيش تر با نام صندوق قرض الحسنه بسيجيان فعاليت مى كرد، و براى بار دوم توانسته تا يكى از موسسات مالى و اعتبارى متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامى را به بانك تبديل كند. موسسه مالى و اعتبارى مهر اكنون با ايجاد يك شركت سرمايه گذارى به نام «مهر اقتصاد ايرانيان» حضور پر رنگى در بورس ايران دارد و به يكى از بازيگران بزرگ اين بازار تبديل شده كه سهام برخى شركت هاى بزرگ دولتى را كه در قالب اصل ۴۴ عرضه شده خريده است.سپاه پاسداران انقلاب اسلامى گذشته از اين دو موسسه مالى و اعتبارى كه حال پسوند بانك را كنار نام خود دارند، «تعاونى اعتبار ثامن» را نيز در اختيار دارد. اما سپاه پاسداران انقلاب اسلامى و ديگر زير مجموعه اين نهاد نظامى همچون بسيج تنها نهادهاى نظامى علاقمند به حضور در عرصه بانكدارى نيستند، نيروى انتظامى جمهورى اسلامى ايران نيز پيش از اين «صندوق قرض الحسنه قوامين» را راه اندازى كرده بود كه حال به «موسسه مالى و اعتبارى قوامين» تبديل شده و مسوولان آن تبديل اين موسسه به بانك را وعده مى دهند.ارتش جمهورى اسلامى ايران نيز براى آنكه از همتايان نظامى خود در عرصه بانكدارى باز نماند، سالهاست موسسه اى به نام «موسسه مالى و اعتبارى ايرانيان» را راه اندازى كرده كه در خواست تبديل مجوز اين موسسه به بانك در آخرين جلسه شوراى پول و اعتبار در كنار درخواست بانك مهر و آرين بررسى شده، اما هنوز نتيجه بررسى اعضاى شوراى پول و اعتبار درخصوص تبديل اين موسسه به بانك منتشر نشده است.حداقل سرمايه براى تاسيس بانك ‌خصوصى بر اساس قوانين موجود ايران، ۲۰۰ ميليارد تومان است كه تامين آسان اين ميزان سرمايه براى داشتن دو بانك خصوصى وابسته به سپاه، نشانه اى كوچك از توان مالى بسيار اين نهاد قدرتمند نظامى است.محمد على جعفرى، فرمانده كل سپاه پاسداران، چند ماه پيشتر و درست زمانى كه سپاه نخستين بانك متعلق به خود را به ثبت مى رساند در گفت و گو با روزنامه «جام جم» تصريح كرده بود كه سپاه در فعاليت هاى اقتصادى اش «مزاحم يا رقيب زيادى ندارد» و تلويحا حضور پر رنگ سپاه درعرصه اقتصاد را چنين توجيه كرد كه «سپاه هرگز خودسرانه وارد هيچ مرحله‌اى كه مربوط به ماموريت انقلابى‌اش نباشد، نشده است.»


 
جهان

اوباما درباره تنش در روابط آمریکا و اسرائیل:‌ بحرانی در کار نیست اوباما درباره تنش در روابط آمریکا و اسرائیل:‌ بحرانی در کار نیست
رئیس جمهور آمریکا در نخستین اظهار نظر خود درباره اختلاف نظر کم‌سابقه میان آمریکا و اسرائیل ضمن اشاره به این که بحرانی در کار نیست، بار دیگر بر ناخرسندی خود از خانه‌سازی اسرائیلی‌ها تاکید کرد. ادامه

رئیس جمهور آمریکا در نخستین اظهار نظر خود درباره اختلاف نظر کم‌سابقه میان آمریکا و اسرائیل ضمن اشاره به این که بحرانی در کار نیست، بار دیگر بر ناخرسندی خود از خانه‌سازی اسرائیلی‌ها تاکید کرد. باراک اوباما با «مقدس» خواندن حفظ امنیت اسرائیل چهارشنبه شب گفت که «بحرانی در کار نیست»، اما ناخرسندی آمریکا را از خانه‌سازی‌های جدید اسرائیل در مناطق مورد نزاع بیت‌المقدس (اورشلیم) مورد تاکید قرار داد.آقای اوباما در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آمریکایی فاکس نیوز گفت: «ما جوزف بایدن (معاون رئیس جمهوری ایالات متحده) را به منطقه فرستاده بودیم تا برای از سرگیری روند صلح اسرائیلی – فلسطینی تلاش کند، اما الی ییشای مزاحم شد.»   بیشتر بخوانید: واکنش تند لابی قدرتمند یهود به انتقاد دولت اوباما از اسرائیل وزارت کشور اسرائیل تلاش آمریکا برای مذاکرات صلح را به شکست کشاند الی ییشای وزیر کشور اسرائیل است که کمیته صدور مجوز خانه‌سازی‌ها در وزارتخانه او روز سه‌شنبه، نهم مارس، در اقدامی غافلگیرکننده و همزمان با حضور معاون رئیس جمهور آمریکا در اسرائیل، برای ساخت ۱۶۰۰ واحد مسکونی جدید در منطقه «رمت شلومو» در شمال شرق بیت‌المقدس مجوز صادر کرد.آقای اوباما به فاکس نیوز گفت: «الی ییشای به سود روند صلح کار نکرد و نخست وزیر اسرائیل به خطا بودن این اقدام اذعان کرد و پوزش خواست.»با این حال رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که «اسرائیل یکی از نزدیک‌ترین هم‌پیمان‌های آمریکاست، و رابطه ما ویژه است، اما گاهی دوستان نیز اختلافاتی پیدا می‌کنند».باراک اوباما همچنین گفت که «برای روند صلح دو طرف (اسرائیلی – فلسطینی) باید اعتمادسازی کنند، و لزوم وجود طرف مقابل را به رسمیت بشناسند تا روند صلح به جلو حرکت کند».همزمان سلطان عبدالله، پادشاه اردن، نیز بر فشارها بر اسرائیل افزوده و از جامعه بین‌الملل خواسته است که در مورد «خط قرمز» بیت‌المقدس دست به اقدام قاطعانه بزنند. سلطان عبدالله که از متحدان بسیار نزدیک آمریکا و بریتانیاست خواستار «اقدام قاطعانه و عاجل و موثر شده است تا اقدامات تحریک‌آمیز اسرائیل در بیت‌المقدس که تهدیدی برای اماکن مقدس است متوقف شود». در همین حال، وزارت خارجه آمریکا بار دیگر تاکید کرده است که آن کشور در انتظار گرفتن پاسخ اسرائیل به مطالبی است که وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی جمعه گذشته خود با نخست وزیر اسرائیل در میان گذاشته است. هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، در مکالمه ۴۳ دقیقه‌ای خود در روز جمعه گفته بود که این درخواست‌ها را به نام و از طرف باراک اوباما مطرح می‌کند.بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، از شامگاه چهارشنبه در نشستی طولانی که تا پاسی از بامداد نیز ادامه یافت، با هفت نفر از وزیران پست‌های حساس در دولت خود، درباره نحوه پاسخ دادن به درخواست‌های آمریکا به رایزنی نشسته، و اعلام شده است که این رایزنی‌ها روز پنج‌شنبه نیز ادامه خواهد یافت.در همین حال رسانه‌های اسرائیل خبر داده‌اند که درخواست مهم آمریکا دادن تعهد از سوی دولت اسرائیل است مبنی بر این که در محلات عرب‌نشین بیت‌المقدس به خانه‌سازی دست نزند. شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل، که سابقه‌ای ۶۵ ساله در صحنه سیاست اسرائیل دارد و بارها خود نخست وزیربوده، روز چهارشنبه اشاره کرد که هیچ دولتی در اسرائیل در ۴۲ سال اخیر در محله‌های عرب‌نشین برای یهودیان خانه‌سازی نکرده، و به این ترتیب تلویحا از نخست وزیر اسرائیل خواسته است که این امر را رعایت کند.همزمان محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، نیز روز چهارشنبه گفت که برای ازسرگیری روند صلح با اسرائیل هیچ گونه پیش‌شرطی ندارد و تنها می‌خواهد که اسرائیل تعهدات پیشین خود را بر اساس طرح «نقشه راه» اجرا کند، تعهدی که در صورت اجرا به توقف ساخت و سازها در سرزمین‌هایی خواهد انجامید که فلسطینی‌ها بر مالکیت آن تاکید دارند.در همین حال، با فروکش کردن تنش در مناسبات اسرائیل و آمریکا و تقویت احتمال بازگشت میانجی‌گر مذاکرات صلح اسرائیلی – فلسطینی به منطقه، ناآرامی‌های شدید فلسطینی‌ها نیز که روز سه‌شنبه شرق بیت‌المقدس را به صحنه کشمکشی جدی تبدیل کرد فروکش کرده و تشکیلات خودگردان فلسطینی از برگزاری هر گونه تظاهرات در سرزمین‌های تحت اختیار خویش جلوگیری کرده است.


 
دانش و فناوری

فيس بوك براى نخستین بار از گوگل جلو افتاد فيس بوك براى نخستین بار از گوگل جلو افتاد
بر اساس گزارش های منتشر شده، فيس بوك، ستاره شبكه هاى اجتماعى بر پهنه اينترنت هفته گذشته براى نخستین بار در آمريكا از نظر تعداد بازديد كنندگان وب سايت از گوگل پيشى گرفت. ادامه

فيس بوك ستاره شبكه هاى اجتماعى بر پهنه اينترنت هفته گذشته براى نخستین بار در آمريكا از نظر تعداد بازديد كنندگان وب سايت از گوگل پيشى گرفت.خبرگزارى آسوشيتدپرس از قول كارشناسان رسانه هاى اينترنتى گزارش داده است كه صفحات فيس بوك در هفته اى كه هفدهم مارس پايان يافت پر بيننده ترين وب سايت در سراسر آمريكا بوده است.«هيت وايز»، موسسه اى كه بر چگونگى فعالیت سايت ها و تعداد مراجعان به آنها نظارت مى كند، موفقيت فيس بوك را يك تحول بسيار مهم توصيف كرد.بر اساس آمارهاى اين موسسه، ميزان بازديدها از وب سايت فيس بوك در اين هفته در مقايسه با زمان مشابه در سال ۲۰۰۹ حدود ۱۸۵ درصد افزايش يافته است.در مقايسه، تعداد مراجعان به وب سايت جستجوگر گوگل در همين دوره فقط ۹ درصد افزايش نشان می دهد. البته در شمارش مراجعان به گوگل ساير بخشهاى وابسته به اين شركت مثل جى ميل، يوتيوب و نقشه گوگل منظور نشده اند.بنابر آمارهاى موسسه هيت وايز، مجموع مراجعات به وب سايت گوگل و فيس بوك ۱۴ درصد از كل مراجعات مردم آمريكا به اينترنت را تشكيل مى دهد. به گزارش آسوشيتدپرس، شركت گوگل با راه اندازى شبكه اجتماعى خود به نام «باز» در ماه هاى اخير رقابت با فيس بوك و تويتر را آغاز كرده است. شبكه اجتماعى فيس بوك از چند ماه پيش و همزمان با ششمين سال فعاليت خود خدمات جديدى را به كاربران ارائه مى دهد كه يكى از آنها دريچه دريافت پيام هاى تازه است كه به سرويس ايميل گوگل شباهت فراوانى دارد.بر اساس آمارهاى يك موسسه ديگر در نظارت بر رسانه هاى اينترنتى به نام «كام اسكور» در ماه دسامبر حدود ۴۰۰ ميليون نفر از شبكه فيس بوك استفاده كرده اند در حالي كه ميزان كاربران و مشتركان جى ميل ۱۷۶ ميليون نفر بوده است.


 
مجله اقتصادی

قانون بودجه و بالا گرفتن درگیری دولت و مجلس بر سر نرخ تورم قانون بودجه و بالا گرفتن درگیری دولت و مجلس بر سر نرخ تورم
سرانجام لايحه بودجه ۸۹ روز يكشنبه ۲۳ اسفندماه با راى اكثريت نمايندگان مجلس تصويب و به شوراى نگهبان فرستاده شد. شوراى نگهبان هم با گرفتن ايرادهاى جزيى مصوبه مجلس را بازپس گرداند كه مجلس شوراى اسلامى در جلسه نوبت شب روز دوشنبه خود ايرادهاى شوراى نگهبان را برطرف كرد و به شورا بازگرداند. شوراى نگهبان با تاييد مصوبه مجلس آن را روز سه شنبه به مجلس پس فرستاد. به اين ترتيب قانون بودجه سال ۱۳۸۹ به تصويب رسيد و با ابلاغ به دولت از اول فروردين ماه قابل اجرا است. ادامه

سرانجام لايحه بودجه ۸۹ روز يكشنبه ۲۳ اسفندماه با راى اكثريت نمايندگان مجلس تصويب و به شوراى نگهبان فرستاده شد. شوراى نگهبان هم با گرفتن ايرادهاى جزيى مصوبه مجلس را بازپس گرداند كه مجلس شوراى اسلامى در جلسه نوبت شب روز دوشنبه خود ايرادهاى شوراى نگهبان را برطرف كرد و به شورا بازگرداند. شوراى نگهبان با تاييد مصوبه مجلس آن را روز سه شنبه به مجلس پس فرستاد. به اين ترتيب قانون بودجه سال ۱۳۸۹ به تصويب رسيد و با ابلاغ به دولت از اول فروردين ماه قابل اجرا است.دولت در دهم دى ماه ۸۸ لايحه بودجه را با حجم حدود ۳۶۰ هزار ميليارد تومان تحويل مجلس داد كه مجلس نهايتاً مبلغ كل بودجه را به ۳۴۷ هزار ميليارد تومان تقليل داد. قانون هدفمند كردن يارانه ها از مهمترين ويژگى هاى بودجه سال ۸۹ بود. برابر اين قانون، در مدت پنج سال يارانه ۱۶ قلم كالا و خدمات حذف مى شود كه مهمترين آن حذف يارانه هاى مواد سوختى از جمله بنزين خواهد بود.ژاله وفا، تحليلگر اقتصادى و عضو هيئت تحريريه نشريه «انقلاب اسلامى در هجرت» ويژگى هاى مهم قانون بودجه سال ۸۹ را چنين بر مى شمارد: ژاله وفا: بودجه اى كه تصويب شده دو خاصيت عمده دارد. يكى تورم زا است و ديگر اينكه ركود تورمى مى آورد. بالا رفتن تورم و همچنين نرخ پايين رشد اقتصادى همزمان. اينها عوارض و پيامدهاى بسيار نامطلوبى دارد. براى اينكه بشود با اين پيامدها مبارزه كرد، چندين اصلاحات ساختارى بايد در بودجه داده شود ولى مى بينيم كه نه كميسيون تلفيق و نه بودجه اى كه به تصويب رسيده، هدفشان اصلاحات ساختارى نبوده. بودجه اى كه تصويب شده دو خاصيت عمده دارد. يكى تورم زا است و ديگر اينكه ركود تورمى مى آورد. بالا رفتن تورم و همچنين نرخ پايين رشد اقتصادى همزمان. اينها عوارض و پيامدهاى بسيار نامطلوبى دارد. براى اينكه بشود با اين پيامدها مبارزه كرد، چندين اصلاحات ساختارى بايد در بودجه داده شود ولى مى بينيم كه نه كميسيون تلفيق و نه بودجه اى كه به تصويب رسيده، هدفشان اصلاحات ساختارى نبوده.ژاله وفا، تحليلگر اقتصادى خانم وفا معتقد است رويارويى با ركود تورمى نياز به يك انضباط مالى در دولت دارد كه كاهش هزينه هاى جارى و استفاده بهينه از دلارهاى نفتى مى تواند به آن كمك كند.مسئله اى كه مطرح مى شود اين است كه ساختار بودجه جمهورى اسلامى هيچ وقت بر تقويت توليد يا درآمد نبوده، بلكه بيشتر پول نفت را مى گرفتند و هزينه مى كردند و باعث تورم مى شدند. اما در اين بودجه، اگر بخواهيم مقايسه كنيم، نقش كليدى تنها منبع درآمد دولت يعنى نفت چيست؟«اين معضل بزرگ ساختارى بودجه هاى جمهورى اسلامى است كه روز به روز وابستگى آنها به نفت بيشتر و بيشتر مى شود. چند نمونه را مى آورم. ماليات بر عملكرد نفت هم كه بايد از فروش نفت حاصل شود چون وزارتخانه نفت كه غير از نفت و مشتقات نفتى كه محصولات ديگرى ندارد. از آن طريق ماليات مى گيرد. اين ماليات در بودجه منظور مى شود و به اين ترتيب باز بخشى از بودجه به نفت وابسته مى شود. سود سهام شركت نفت بازهم به ارز حاصل از نفت ارتباط پيدا مى كند. صادرات پتروشيمى باز به مخازن نفت وابسته است. بخشى از درآمدهاى مالياتى كه اينها را جدا حساب مى كنند و مى گويند درآمدهاى مالياتى، بخش اعظم آنها به طور غيرمستقيم به نفت متكى است.»خانم وفا نتيجه مى گيرد كه بودجه ۸۹ هم مانند ديگر بودجه هاى جمهورى اسلامى ايران به نفت وابسته است. وى با اشاره به درآمد حاصل از هدفمندسازى يارانه ها مى گويد: «مركز پژوهش هاى مجلس بررسى كرده اين ۲۰ هزار ميليارد تومان كه دولت از بابت آزاد كردن قيمت حامل هاى انرژى دريافت مى كند تا ۴۴.۶ در صد ايجاد تورم مى كند.»درگيرى دولت و مجلسقانون بودجه تصويب شد اما درگيرى ها ميان دولت و مجلس هنوز ادامه دارد. نامه هاى رد و بدل شده ميان دولت و مركز پژوهش هاى مجلس حكايت از اين اختلاف ها دارد.فريدون خاوند، كارشناس اقتصادى و استاد دانشگاه در پاريس دليل تنش ميان مركز پژوهش هاى مجلس و دولت را چنين بر مى شمارد:افزایش نقدینگی در ایران یکی از نگرانی های عمده به شمار می رود.فريدون خاوند: پيش بينى مى شد كه بالاخره بين مركز پژوهش هاى مجلس و دولت تنش هاى شديدى به وجود بيايد. زيرا آقاى احمدى نژاد در چند سال گذشته بسيارى از نهادهايى كه به خصوص در زمينه اطلاع رسانى اقتصادى تخصص داشتند، يا تعطيل كرده يا زير كنترل دولت قرار داده. مهمترين اين نهادها، سازمان مديريت و برنامه ريزى بوده. اين نهاد در تيرماه ۸۶ به فرمان رييس جمهورى اسلامى منحل شد. بسيارى از رسانه هاى رسمى جمهورى اسلامى كه پيش از اين گزارش هاى اقتصادى قابل توجهى منتشر مى كردند، اغلب به وضعيتى درآمدند كه در اين زمينه فقط گزارش هاى سفارشى منتشر مى كنند به سبك شوروى سابق. بعضى از نهادها مانند بانك مركزى كه براى كارشناسى اقتصادى ارزش داشتند به تدريج از هدف هاى خود منحرف شدند. مركز پژوهش هاى مجلس كه در سال ۱۳۷۴ تاسيس شد هدفش بر اساس قانون انجام طرح هاى مطالعاتى و تحقيقاتى بود كه بازوى تحقيقاتى دستگاه مقننه جمهورى اسلامى به شمار مى آمد. ولى به تازگى دولت، مركز پژوهش هاى مجلس را متهم كرده كه گزارش هايش تبديل شده به ابزار توليد تيتر عليه دولت.» آقاى خاوند با اشاره به تصويب بودجه سال ۸۹ خاطرنشان مى سازد كه نه دولت و نه منتقدان دولت از بودجه راضى اند. «رابطه بين بودجه و قانون جنجالى هدفمند سازى يارانه ها مسائل بسيارى را به وجود آورده و در حال حاضر اين پرسش بار ديگر مطرح مى شود كه آيا اصولاً قانون هدفمند كردن يارانه ها سال آينده كه چند روز بيشتر به آن نمانده، اجرا خواهد شد يا نه. مركز پژوهش هاى مجلس براى اينكه ثابت كند كه پيش بينى هايش در مورد بودجه سال آينده درست است، انتقاد شديدى مى كند از عملكرد بودجه سال ۸۸ و مى گويد كه در بودجه امسال بر اساس عملكردش كسرى به ۴۲ هزار ميليارد تومان رسيده است و دولت براى جبران كسرى، بهاى نفت را كه در بودجه مصوب ۸۸ نزديك به ۳۷.۵ دلار در نظر گرفته شده بود، ۶۰ دلار برداشت كرده. بخش عمده اى از بودجه عمرانى را به مصرف هزينه هاى جارى رسانده است. بدهى هاى خود را پس نداده و حدود شش هزار ميليارد تومان از كسرى را به بودجه سال آينده منتقل كرده است. اين مركز همچنين اضافه مى كند كه دولت محمود احمدى نژاد دار و ندار حساب ذخيره ارزى را هم برداشت كرده و اصولا در اين حساب چيزى باقى نمانده.» به نظر من تحريم هايى كه در گذشته با آنها برخورد كرديم، تحريم هاى هوشمند نبودند. منظور از هوشمند تحريم هايى است كه مستقيماً به كسانى كه اهرم هاى اصلى قدرت را در اختيار دارند، صدمه بزند و حداقل صدمه را به مردم عادى بزند.تقى ثقفى نژاد، استاد تجارت جهانى دانشگاه تگزاس آقاى خاوند نتيجه گيرى مى كند كه با توجه به اين عوامل مى توان انتظار داشت كه تنش ميان اين مركز و دولت بالا بگيرد و ما در هفته ها و ماه هاى آينده شاهد تحولاتى در اين زمينه خواهيم بود. تاثير سياسى و اقتصادى تحريم هابحث اعمال تحريم هاى تازه عليه جمهورى اسلامى از سوى شوراى امنيت سازمان ملل از مهمترين خبرهاى هفته در رسانه هاى جهان بود. درباره تاثير سياسى و اقتصادى تحريم ها و پيامد هاى آن نظرها در ميان كارشناسان اقتصادى و تحليل گران سياسى متفاوت است.تقى ثقفى نژاد، استاد تجارت جهانى دانشگاه تگزاس در اين زمينه مى گويد: تحريم هاى اقتصادى با وجود اشكالاتى كه در اجراى آن هست، در نهايت تاثير مثبتى در به وجود آوردن و يا تغيير رفتار كشورهاى مورد تحريم مى گذارد. نمونه هاى بسيارى داريم مانند آفريقاى جنوبى در دوره آپارتايد و يا ليبى. اينها مورد تحريم اقتصادى قرار گرفتند و تا حدودى تغيير رفتار دادند. و خيلى ها هم مطرح مى كنند كه در مورد كوبا بى تاثير بوده. «اگر كوبا را از نزديك مطالعه كنيد مى يينيد كشورى است بسيار فقير و مردم از لحاظ سطح زندگى هنوز خيلى پائين تر از كشورهاى مشابه اند. اگر تحريم ها وجود نداشت، وضع اقتصادى مردم عادى در كوبا خيلى بهتر مى شد.» آقاى ثقفى نژاد بر اين نكته تاكيد مى كند كه در سى سال پس انقلاب، وابستگى ايران به نفت روز به روز بيشتر شده است. دولت جمهوری اسلامی می گوید تحريم هايى كه در چند سال گذشته از سوى سازمان ملل عليه ايران تصويب شده، تاثيرى نداشته؟طبيعى است هر دولتى كه هدف تحريم قرار مى گيرد، اين حرف را بزند. شما انتظار نداريد از دولتى كه هدف تحريم هاى اقتصادى بين المللى است بگويد كه ما ضربه خورديم و به ما صدمه رسيده است. طبيعى است كه دولت اين حرف را بزند. ولى اين درست نيست. برخى انتقاد مى كنند كه تحريم ها را محدود به برنامه هسته اى كردن درست نيست و دوم اينكه تحريم ها بايد خيلى هدفمند باشد. به نظر من تحريم هايى كه در گذشته با آنها برخورد كرديم، تحريم هاى هوشمند نبودند. منظور از هوشمند تحريم هايى است كه مستقيماً به كسانى كه اهرم هاى اصلى قدرت را در اختيار دارند، صدمه بزند و حداقل صدمه را به مردم عادى بزند. آقاى ثقفى در پاسخ به اينكه ايران حدود ۵۰ درصد نفت خود را به ژاپن و اروپاى غربى مى فروشد، چرا كشورهاى غربى خريد نفت ايران را تحريم نمى كنند، مى گويد: «علت اصلى اين عدم تمايل به تحريم اقتصادى نفت از طرف ژاپن و اروپا اين است كه هر دو اينها خيلى آسيب پذيرند، ژاپن مقدار زيادى از نفت ايران را مى خرد و اگر نفت ايران نبود، با توجه به اينكه ظرفيت اضافى براى توليد آن قدر نيست كه بتوان جبران كرد، ژاپن در موقعيتى است كه تقريباً خيلى صدمه پذير است. همين نكته در مورد اروپاى مركزى و اروپاى غربى صادق است و اين كشورها مجبورند. چون نفت ايران قسمت زيادى از مصرف آنها را تامين مى كند، اگر بخواهند تحريم كنند به خودشان هم صدمه مى زنند و بهاى نفت بالا مى رود، آن هم در مقطع حساسى كه اقتصاد جهانى تازه دارد روى پاى خودش بلند مى شود. نه ژاپن و نه اروپا نمى توانند تحمل كنند چنين چيزى را و به همين خاطر هم تمايلى ندارند.»


 

این خبرنامه به شکل خودکار ارسال می‌شود. لطفاً به ایمیلی که از طریق آن خبرنامه را دریافت می‌کنید، پاسخ ندهید.
تماس با وب‌سایت رادیو فردا webmaster@radiofarda.com .
تمام حقوق بر اساس قانون کپی‌رایت برای رادیو فردا محفوظ است.

اشتراک شما در خبرنامه وب‌سایت رادیو فردا پذیرفته شد. خبرنامه به آدرس ایمیل شما alirezairf.social@blogger.com فرستاده می‌شود.
آدرس ایمیل ما listmanager@list.rferl.org را به فهرست آدرس‌های خود اضافه کنید تا به «سطل اسپم» اضافه نشود.