سلام ، چند روز پيش مي خواستم مطلبي رو تو سايت بالاترين بذارم ولي به خاطر اينكه عضويت آن بسته شده بود نتونستم اين كارو بكنم به فكر اين كار افتادم.
شما مي توانيد پيام هاي خود را مستقيما با استفاده از ايميل بر روي اين وبلاگ بگذاريد . روش كار خيلي ساده است ،پيام هاي خود را به اين آدرس alirezairf.social@blogger.com ميل كنيد.
فقط به مباني اخلاقي خود و ديگران احترام بگذاريد



۱۳۸۹ بهمن ۷, پنجشنبه

News from VOA in Persian

مهم ترين خبرها

دستگیری دو عضو القاعده در ایران

رسانه های جمهوری اسلامی از بازداشت دو مرد وابسته به گروه القاعده در شمال غربی ایران خبر داده اند.

در این گزارش ها به نقل از منابع نامشخص آمده است این افراد را نیروهای امنیتی روز سه شنبه در شهر سردشت استان آذربایجان غربی دستگیر کرده اند. ایران در ماه دسامبر نیز از دستگیری هفت عضو القاعده در این منطقه خبر داده بود

تظاهرات در یمن برای برکناری علی عبدالله صالح

در صنعا، پایتخت یمن، هزاران نفر با آغاز دور جدیدی از تظاهرات اعتراضی خواهان پایان گرفتن حکومت دیرینه علی عبدالله صالح رییس جمهوری شده اند.

روز پنجشنبه، دست کم ۱۰ هزار نفر در دانشگاه صنعا و نزدیک به ۶ هزار نفر در نقطه ای دیگر در پایتخت در گردهمایی هایی علیه دولت جمع شدند.

به گفته اعضای اپوزیسیون و فعالان جوانی که اعتراضات را سازمان داده اند، آنها از قیام عمومی در تونس که زین العابدین بن علی رییس جمهوری را برکنار ساخت الهام گرفتند.

صدها نفر نیز به طرفداری از دولت تظاهراتی ترتیبی دادند.

علی عبدالله صالح بیش از ۳۰ سال در قدرت بوده است. او در سال ۲۰۰۷ دوباره انتخاب شد و یک اصلاحیه پیشنهادی در قانون اساسی ممکن است به او اجازه دهد در پایایان دوره ریاست جمهوری اش در سال ۲۰۱۳، در قدرت باقی بماند.

پیشتر در اوائل هفته، در پی روزها اعتراضات ضد دولتی، صالح افزایش حقوق کارمندان دولت و پرسنل نظامی را پیشنهاد کرد.

تقریبا نیمی از جمعیت ۲۳ میلیونی یمن با معادل روزانه ۲ دلار یا کمتر زندگی می کنند.

شفاف سازی موضع میقاتی در برابر دادگاه حریری

المستقبل، حزب سعد حریری کفیل نخست وزیری لبنان از نخست وزیر جدید خواسته است تا موضع خود را در قبال حمایت از تحقیقات سازمان ملل درباره ترور رفیق حریری اعلام کند.

فواد سینیورا، متحد سیاسی سعد حریری روز پنجشنبه همچنین گفته است «المستقبل برای روشن شدن موضع نجیب میقاتی نسبت به دادگاه، فهرستی از چندین درخواست به وی تسلیم کرده است.»

در حالی که روند و نتیجه این  تحقیقات در کانون بحران سیاسی لبنان قرار دارد، گروه شیعه حزب الله خواستار قطع رابطه دولت این کشور با دادگاه است. حزب الله تاکنون ایفای هرگونه نقشی در ترور رفیق حریری را تکذیب کََُرده است. انتظار می رود کیفرخواست دادگاه که هنوز  محرمانه است، اعضای حزب الله را به دخالت در ترور حریری در سال ۲۰۰۵ متهم کند.

نجیب میقاتی نخست وزیر جدید گفته است قصد دارد از همه احزاب در تشکیل کابینه استفاده کند. اما حریری تاکید کرده در دولت مورد حمایت حزب الله شرکت نخواهد کرد.

در همین حال ولید معلم وزیر امور خارجه سوریه روز پنجشنبه همه جناح های لبنانی را تشویق کرد تا به دولت وحدت ملی ملحق شوند.

زاد و ولد مسلمانان پس از رشدی سريع متوازن می شود

نيويورک تايمز زير عنوان " افزايش شگفت انگيز زاد و ولد در ميان مسلمانان" می نويسد يک گزارش جديد پيش می کند که زاد و ولد مسلمانان در نقاط مختلف جهان طی ۲۰ سال آينده در مقايسه با زاد و ولد غير مسلمانان دو برابر می شود، اما از آن پس اين رشد سريع متوقف خواهد شد و بتدريج رو به توازن می گذارد.

گزارش می گويد بالا رفتن شمار زنان مسلمانی که تحصيل می کنند و صاحب شغل می شوند، مهاجرت به شهرها، و بهتر شدن استانداردهای زندگی موجب خواهد شد که درصد زاد و ولد در بسياری از کشورهای اسلامی به سطحی مشابه و رايج در کشورهای ديگر نزديک شود.

اين گزارش که مستند به مطالعات گروه مستقل تحقيقاتی پيو (Pew) در باره مذهب و زندگی است می گويد پيش بينی های حاکی از تبديل اروپا به کشورهائی که اکثريت جمعيت در آنها با مسلمانان باشد، بی اساس است.

گزارش می گويد مسلمانان در اروپا در سال ۲۰۱۰ فقط ۶ درصد جمعيت را تشکيل می دادند، و اين نسبت تا سال ۲۰۳۰ به ۸ درصد افزايش می يابد. طی ۲۰ سال آينده، مسلمانان در فرانسه و بلژيک قريب ۱۰ درصد، و در بريتانيا حدود ۸ درصد جمعيت را تشکيل خواهند داد.

مسلمانان اکنون ۲۳ و ۴دهم درصد جمعيت جهان را تشکيل می دهند و با ادامه روند کنونی زاد و ولد، اين نسبت در سال ۲۰۳۰ به ۲۶ و ۴دهم درصد افزايش می يابد. کارشناسان می گويند اين رشد به حدی نيست که در موازنه مذهبی جهان تغييری عمده ايجاد کند. مسيحيان، بموجب گزارشهائی ديگر، بين ۳۰ تا ۳۳ درصد جمعيت جهان را تشکيل می دهند.

گزارش شمار مسلمانان آمريکا را در سال ۲۰۱۰ قريب ۲ ميليون و ۶۰۰ هزار نفر ذکر می کند که پيش بينی شده است در ۲۰ سال آينده به ۶ ميليون و ۲۰۰ هزار نفر افزايش می يابد. با چنين رشدی، مسلمانان آمريکا در سال ۲۰۳۰ کماکان در رديف يک اقليت مذهبی باقی می مانند و ۱ و ۷دهم درصد جمعيت آمريکا را تشکيل خواهند داد، که معادل شمار کنونی يهوديان آمريکاست.

درسال ۲۰۳۰ پاکستان بيشترين جمعيت مسلمان را خواهد داشت و اندونزی را پشت سر می گذارد. شمار مسلمانان نيجريه نيز در ۲۰ سال آينده از شمار مسلمانان مصر فرا ترخواهد رفت.

گزارش همچنين پيش بينی می کند که عوامل اقتصادی و اجتماعی بيش از عامل مذهب بر رشد جمعيت در کشورهای اسلامی اثر بگذارد. در ايران، که برنامه تنظيم خانواده و کنترل زاد و ولد ترغيب می شود، نسبت ۱ و ۷دهم درصدی باروری زنان، مشابه بسياری از کشورهای اروپائی است. همچنين درصد باروری در ايران از هر کشور اسلامی ديگری پائين تراست. در همين حال متوسط دوره تحصيل برای دختران ايرانی ۱۵ سال است.

شل در نیجریه هم دردسر ساز شد

روز چهارشنبه شماری از طرفداران حفاظت از محیط زیست با تظاهرات در مقابل دفتر مرکزی شرکت نفتی شل در لاهه علیه عملیات استخراج نفت در دلتای نیجر، خواستار پاکسازی نیجریه از آلودگی های نفتی شدند. اما مدیران شل در پارلمان هلند به نمایندگان گفتند جریمه تعیین شده برای آلودگی محیط زیست را نخواهند پرداخت.

یک دادگاه نیجریه شرکت شل را به علت آلوده سازی محیط زیست در ظرف ۴۰ سال استخراج نفت در دلتای نیجر مسئول شناخته و ۱۰۰ میلیون دلار جریمه محکوم کرده است. در حالی که شل ادعا می کند ۷۵ درصد نشت نفت و آلودگی محیط زیست، ناشی از خرابکاری است و نه عملیات استخراج نفت.

ایان کریگ، یکی از مدیران شل می گوید «ما به شهروندان نیجریه برای عملیات استخراج نفت که به محیط زیست صدمه زده خسارت پرداخته ایم ولی پرداخت خسارت برای آلودگی ناشی از انفجار لوله های نفتی، تشویق برای حمله های آینده خواهد شد.» 

سازمان عفو بین الملل و گروه های فعال محیط زیست، شرکت شل را در آلودگی محیط زیست و عدم پاکسازی پس از نشت نفت و سوزاندن گاز ۱۰۰ چاه نفت مقصر می دانند. فعالان زیست محیطی می گویند این سومدیریت موجب آلودگی هوا و بیماری مردم نیجریه شده است. آدری گاگران از سازمان عفو بین الملل، شل را در این حادثه مقصر می داند ولی تصریح می کند که آمار معتبری در این زمینه وجود ندارد زیرا پروسه تحقیق از سوی شرکت های نفتی انجام شده است. سانی آفه از سازمان «امید برای دلتای نیجر» هم می گوید «زندگی بیش از ۲۵ میلیون نفر به علت انهدام محیط زیست در معرض خطر قرار می گیرد و به یاد داشته باشید هنگامی که در جایگاه فروش نفت بنزین می خرید بهای جان یک نفر است.»

هنوز معلوم نیست که آیا یک هیات مستقل مسئول رسیدگی به این پرونده خواهد شد یا نه؟

اعدام ۱۰ نفر در ایران

رسانه های دولتی جمهوری اسلامی از اعدام ۱۰ قاچاقچی مواد مخدر خبر داده اند. ایرنا خبرگزاری دولتی گزارش داده که روز پنجشنبه سه نفر در زندان ارومیه و هفت تن در کرج به دار آویخته شده اند.

فعالان حقوق بشر از ایران به دلیل داشتن یکی از بالاترین نرخ های اعدام در جهان انتقاد کرده اند. منابع رسمی و خبری از اعدام ۶۰ تن در ماه ژانویه را تایید کرده اند.

 

حمایت نهادهای فرهنگی، هنری و حقوق بشری کانادا از جعفر پناهی

رسانه های کانادا از حمایت تعداد بسیاری از نهادهای فرهنگی و سازمان های حقوق بشری این کشور از جعفر پناهی، کارگران و فیلسماز ایرانی خبر داده اند.

مقامات جمهوری اسلامی جعفر پناهی، کارگردان و فیلمساز سرشناس ایرانی را پس از تحمل ماه ها بازداشت، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به شش سال زندان و بیست سال ممنوعیت ساخت فیلم و محرومیت از برخی حقوق اجتماعی مثل ممنوعیت خروج از کشور محکوم کرد.
در حالی که چهره های سرشناس صنعت فیلم و سینمای جهان همچون پال هگیس، مارتین اسکورسیزی و شان پن بازداشت جعفر پناهی را محکوم کرده اند، انجمن صنفی کارگردانان کانادا نیز هم صدا با دیگر سازمان های بین المللی، از این فیلمساز ایرانی حمایت کرده اند.

روزنامه گلوب اند میل گزارش داده است هیات مدیره انجمن صنفی کارگردانان کانادا قصد دارد روز پنج شنبه ( ٢٧ ژانویه ) با ارسال نامه ای به لارنس کانن، وزیر امور خارجه دولت فدرال کانادا به محکومیت آقای پناهی اعتراض کنند.

برایان آنتونی، مدیرعامل ارشد انجمن صنفی کارگردانان کانادا گفته است با وجودی که نهادهای کانادا در حال تصمیم گیری برای یافتن بهترین راه مطرح کردن وضعیت اسف بار پناهی در مراسم اسکار و جشنواره های فیلم مهمی همچون جشنواره فیلم برلین و کن هستیم، راهکارهای دیگری برای جلب توجه عمومی به مخمصه جعفر پناهی را خواهیم یافت.

پال هیگس، کارگردان مشهور کانادایی از هنرپیشه ها و فیلمسازان هالیوود خواسته است تا به افتخار جعفر پناهی در انظار عمومی با روبان های سفید ظاهر شوند.

بنا به گزارش این روزنامه، سازمان های دیگری همچون انجمن قلم کانادا، سازمان دیده بان حقوق بشر در کانادا و انجمن تولیدکنندگان و کارگردانان کبک نیز این نامه را امضا خواهند کرد.

دیگر چهره های سرشناس فیلم و سینمای کانادا نیز با ارسال دادخواست جداگانه ای خواستار آزادی جعفر پناهی شده اند. باباک پیامی، فیلمساز ایرانی کانادایی، پاتریشیا روزما، کارگردان، رجینالد حارکما، کارگردان و جنیفر بایچوال، مستندساز کانادایی از جمله چهره هایی هستند که این دادخواست را امضا کرده اند. قرار است تعداد بسیاری از مشهورتریم فیلمسازان کانادا این دادخواست را امضا کنند.

تعداد زیادی از سازمان ها و چهره های فرهنگی هنری اروپا و آمریکای شمالی از جعفر پناهی حمایت و بازداشت وی را محکوم کرده اند.

برگزارکنندگان جشنواره فیلم کن در ماه مه، به افتخار جعفر پناهی یک صندلی خالی در جایگاه هیات داوران این جشنواره قرار داده بودند.

قرار است در جشنواره فیلم برلین که در ماه فوریه برگزار می شود، گزیده ای از آثر جعفر پناهی، از جمله آفساید به نمایش گذاشته شود. جعفر پناهی عضو هیات داوران جشنواره برلین است و در اقدام نمادینی همچون جشنواره کن، به افتخار و یاد او یک صندلی خالی در جایگاه هیات داوران این جشنواره قرار داده می شود.

ادامه تظاهرات در تونس

منابع خبری روز پنجشنبه از ادامه تظاهرات خیابانی در تونس خبر دادند. این گزارش ها حاکی است که معترضان در مقابل دفتر محمد الغنوشی نخست وزیر تجمع کرده اند.  

خبرگزاری رویترز گزارش داده آنان در حالی که به پافشاری برای استعفای مقام های مرتبط با زین العابدین بن علی رییس جمهوری پیشین ادامه می دهند، به سد معبر ایجاد شده از سوی پلیس نیز حمله می کنند.

ناظران پیش از این انتظار داشتند که دولت موقت روز پنجشنبه تغییرهایی را در ترکیب اعضای کابینه اعلام کند. دولت موقت با شرکت برخی از رهبران اپوزیسیون تشکیل شده اما هنوز بیشتر پست ها از جمله نخست وزیری و وزارتخانه های دفاع، کشور و امور خارجه، در اختیار دولتمردان دوران بن علی است.

مرگ دو پاکستانی در تیراندازی دیپلمات آمریکایی

یک دیپلمات آمریکایی در شهر لاهور پاکستان دو مهاجم مسلح را با شلیک گلوله کشته است. مقام های پلیس پاکستان می گویند این حادثه روز پنجشنبه رخ داده است. زمانی که یک پاکستانی دیگر به کمک این دیپلمات شتافت، وی نیز کشته شد.

این دیپلمات در تقاطع یک خیابان در انتظار علامت عبور بوده که دو مرد موتورسیکلت سوار به سوی وی آتش گشوده اند. این مقام آمریکایی و گروه محافظ همراهش با تیراندازی متقابل دو مهاجم را مجروح کرده اند. این دو تن به همراه فرد دیگری که مضروب شده بود، در بیمارستان جان سپردند.

مقام های امنیتی لاهور از ادامه تحقیقات خبر داده اند درحالی که سفارت آمریکا در پاکستان در این باره سکوت کرده است.

انفجار مرگبار در بغداد

انفجار روز پنجشنبه یک بمب جاسازی شده در یک خودرو در بغداد پایتخت عراق دست کم ۳۷ کشته بر جای گذاشت.

مقام های رسمی عراقی می گویند این حادثه که تاکنون ۷۸ تن مجروح داشته روز پنجشنبه در محله شیعه نشین باب المعظم و در جریان برگزاری یک مراسم ترحیم رخ داد. این انفجار مرگبارترین حادثه در سلسله بمب گذاری هایی اخیر در بغداد است. در حالی که در محله کراده نیز یک بمب کنار جاده ای یک تن را کشته و دست کم پنج نفر از جمله سه پلیس را مجروح کرده است.

در انفجار دیگری در منطقه باب المعظم، یک تن جان خود را از دست داد و سه نفر نیز مجروح شدند.

عراق در دو هفته گذشته، شاهد عملیات خشونت بار علیه زائران شیعه و نیروهای امنیتی بوده است.

پخش زنده برنامه های بخش فارسی صدای آمريکا از آيفون

**********

هنرمندان، ورزشکاران و شخصیتهای ایرانی به سئوالهای شما پاسخ می دهند. سئوالهای خود را از جيمی دلشاد (شهردار بورلی هيلز) با عنوان "سئوال هفتهبه ايميل آدرس: q10@voanews.com ارسال کنيد.

پاسخهای شاهين نجفی به پرسشها را از اينجا ببينيد.

**********

شبکه خبری فارسی صدای آمريکا آخرين خبرها و ويديوهای روز را روی تلفن موبايل، يا هر وسيله اينترنتی دستی ديگر، بطور رايگان عرضه می کند. لطفأ به آدرس سايت جديد موبايل صدای آمريکا توجه کنيد:

pnn.voa.mobi

DIT - پراکسی

Ultrareach - نرم افزار اولترا ريچ را از اينجا دانلود کنيد

UltraVOAPersian96

PSIPHON - نرم افزار

http://bit.ly/9XBTr

https://3241257.net/a.php?token=
cb57eb84c442fc36aa0af64235bdc17f

نرم افزار فيلترشکن

www.voanews.com/persian
/parvaaz.cfm

وبلاگ ها

راهروهای کنگره
http://voacapitol.blogspot.com

نوشته ها و خوانده ها
http://pnnketab.blogspot.com

روی خط
http://rooyekhat.blogspot.com

زنگ ورزش
http://zangevarzesh.blogspot.com

پيچ در پيچ
http://peechdarpeech.blogspot.com

روزنگار
http://sigarchi.net/roznegar

ماهواره های صدای آمريکا

Arabsat/Eurobird 8 (25.5 Deg East)

Downlink Frequency: 11,585 MHz

FEC: 3/4

Symbol Rate: 27.500 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 175

Eutelsat W3A (7 Deg East)

Downlink Frequency: 10,720.75 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 22.0 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Asiasat - 3 (105.5 Deg E)

Downlink Frequency: 4,040 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 26.5 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 415

Telstar 12 (15 Deg W)

Downlink Frequency: 12,608 MHz

FEC: 2/3

Symbol Rate: 19.279 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Nilesat (AB4) - (7 Deg W)

Downlink Frequency: 11,355 MHz

FEC: 3/4

Rate: 27.5 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 1004

 

در اين ايميل

خبرها
ايران
آمريکا
آمريکای لاتين
اروپا
خاورميانه
آسيا
آفريقا
مناطق ديگر
هنر و فرهنگ
حوادث و بلايا
اقتصادي
آموزش
محيط زيست
بهداشت
حقوق بشر
نيروی کار
سياست
مذهب
علم و فن آوری
مسايل اجتماعی
ورزش
زنان

فسخ آبونمان

اگرنمی خواهيد اين ايميل را دريافت کنيد فسخ آبونمان

کمک می خواهيد؟

اگر در مورد اين ايميل پرسشی داريد به ankbut@voanews.com اطلاع دهيد.

صفحه نخست سايت از نو طراحی شده است تا دسترسی به اخبار و اطلاعات، ويديو، و برنامه های صدای آمريکا را تسهيل کند.

فسخ آبونمان | خبرهای بيشتر