سلام ، چند روز پيش مي خواستم مطلبي رو تو سايت بالاترين بذارم ولي به خاطر اينكه عضويت آن بسته شده بود نتونستم اين كارو بكنم به فكر اين كار افتادم.
شما مي توانيد پيام هاي خود را مستقيما با استفاده از ايميل بر روي اين وبلاگ بگذاريد . روش كار خيلي ساده است ،پيام هاي خود را به اين آدرس alirezairf.social@blogger.com ميل كنيد.
فقط به مباني اخلاقي خود و ديگران احترام بگذاريد



۱۳۸۹ بهمن ۱۶, شنبه

News from VOA in Persian

مهم ترين خبرها

«مدارک فلسطین» (بخش دوم): شهرک های یهودی نشین

شهرک های یهودی نشین

«مدارک فلسطین» نام برنامه ای است که در دهه اول بهمن ماه از شبکه تلویزیونی الجزیره پخش شد. مدارک فلسطین، اسناد سری فلسطینیان از مذاکرات با اسراییل در خصوص دستیابی به صلح در خاورمیانه است که به احتمال زیاد از دفتر صائب عریقات یکی از مذاکره کنندگان ارشد فلسطینی درز کرده است. . بر اساس این اسناد، مذاکره کنندگان فلسطینی در گفتگوهایشان با اسراییل تمایل خود به اعطای تعدادی از بحث انگیز ترین امتیازات را نشان داده بودند. (۱)  

برای مثال، رهبران فلسطینی و دستیارانشان در این مذاکرات که در دهه گذشته صورت گرفته رسما به اسراییل پیشنهاد داده بودند تا آن کشور تمام شهرک های یهودی نشین در ساحل غربی به جز یکی از آنها (شهرک «هر حوما» در جنوب اروشلیم شرقی) را به خاک خود ضمیمه کند.

مقام های فلسطینی منکر صحت این مدارک شده و از آن به عنوان «توطئه ای» برای مخدوش کردن تلاش هایشان نام برده اند. با این حال، به گزارش روزنامه هاآرتص چاپ اسراییل، بنیامین نتانیاهو، دوشنبه ۱۴ بهمن در اولین واکنش خود به مدارک فلسطین گفت «این اسناد، به ویژه بخش مربوط به شهرک های یهودی نشین، مضحک بودن خواست آشکار فلسطینیان برای توقف ساخت شهرک های یهودی نشین را نشان می دهد.» (۲)

بیشتر مدارک منتشر شده که به تدریج در روزنامه انگلیسی گاردین نیز به چاپ می رسد، مربوط به دوران ایهود المرت، نخست وزیر پیشین اسراییل است. در آن زمان پیشرفت های محسوسی در گفت و گوهای صلح با فلسطینیان ایجاد شده بود. اما به گفته تعدادی از آگاهان، بنیامین نتانیاهو پس از انتخاب به نخست وزیری در اردیبهشت ماه ۱۳۸۷، همه چیز را از اول شروع کرده است.

جفری آرنسون از «بنیاد صلح برای خاورمیانه» معتقد است «دولت نتانیاهو هنوز به درخواست های مکرر واشنگتن برای تعیین موضع در مورد مسائل بسیار مهم پاسخ نداده است. بنابراین، همه چیز به نقطه اول بازگشته است.» (۳)

بنیامین نتانیاهو که از دو سال پیش سمت نخست وزیری اسراییل را بر عهده دارد، دومین باری است که در ده سال گذشته به این مقام برگزیده می شود. نتانیاهو۶۰ ساله که اولین و تنها نخست وزیر متولد اسراییل است در ۵ آذرماه ۱۳۸۸ (۲۶ نوامبر ۲۰۰۹) توقفی ده ماهه در ساخت شهرک های یهودی نشین در ساحل غربی را اعلام کرد. (۴)  

این مهلت ده ماهه کمی پس از آغاز مجدد گفت و گوهای مستقیم صلح فلسطینیان و اسراییل سپری شد، اما با وجود درخواست واشنگتن، اسراییل از تمدید آن (حتی کوتاه مدت) خودداری کرد. شروع مجدد ساخت و سازها از سوی اسراییل در ساحل غربی و اورشلیم شرقی به خروج فلسطینیان از مذاکرات بی واسطه صلح و بن بست در گفت و گوها منجر شد که هنوز ادامه دارد.

اسناد منتشرشده همچنین نشان می دهد که مذاکره کننده های فلسطینی شهرک های یهودی نشین در ساحل غربی و اورشلیم شرقی را به عنوان یک واقعیت پذیرفته اند، اما از میزان و حدود ساخت و سازهای یهودی نشین به ویژه در ساحل غربی رود اردن بیمناک هستند. برای مثال، در سندی به تاریخ ۲۱ اکتبر ۲۰۰۹ (۷ آبان ۱۳۸۸) که از ملاقات جرج میچل، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه با محمود عباس رهبر فلسطینیان و مشاورانش تهیه شده، از قول آقای میچل ذکر شده اگرچه طرف فلسطینیان انتظار دارند که در نهایت در مرزهای ساحل غربی اصلاحاتی انجام شود، اما از این که گفت و گوها به تقسیم ساحل غربی منتهی شود، ناراضی هستند. (۵)

برخی ناظران معتقدند که نبود فشار کافی از سوی واشنگتن به اسراییل در مورد شهرک سازی دلیل اصلی بن بست فعلی در مذاکرات صلح خاورمیانه است. برای مثال جفری آرنسون می گوید «ما پیشنهادهایی را ارایه دادیم، مثل توقف کامل ساخت و سازها توسط اسراییل، که خودمان به اندازه کافی به آن متعهد نبوده ایم. این طبیعتا نقش واشنگتن در این گفت و گوها را تضعیف کرده است.» (۶)  

با این حال، دولت اوباما از هنگام به روی کار آمدن، موضع کاملا مشخص و بدون ابهامی را در مورد ساخت شهرک های یهودی نشین اتخاذ کرده که هنوز خللی در آن وارد نشده است. این موضع بخشی از راه حل دو کشوری است که در جریان کنفرانس صلح خاورمیانه در آناپلیس ابداع شد.

در این گردهمآیی که در آبان ماه ۱۳۸۶ و در زمان ریاست جمهوری جرج دبلیو بوش تشکیل شد، بر تاسیس دو کشور مستقل و حاکم «در غرب سرزمین تاریخی فلسطین» تاکید شده است. اسراییل تنها کشوری است که در این محدوده قرار دارد و دولت های بوش و اوباما نیز تاکید کرده اند که راه حل برقراری صلحی عادلانه و پایدار در خاورمیانه تاسیس کشوری مستقل و همجوار با اسراییل برای فلسطینیان است.

مخالفت با ساخت شهرک های یهودی نشین در اورشلیم شرقی و ساحل غربی رود اردن یکی از مبانی «راه حل دو کشوری» است که به ویژه در زمان دولت پرزیدنت اوباما با شدت و حدت بیشتری پی گیری شده است.

برای مثال، با وجودی که آویگدور لیبرمن، وزیر امورخارجه اسراییل در اولین دیدار با همتای آمریکایی اش در واشنگتن در ۲۷ دی ماه ۱۳۸۷ گفته بود که اسراییل با توقف کامل ساخت شهرک های یهودی نشین موافقت نخواهد کرد، روز بعد هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا هنگام مصاحبه خبری مشترک اظهار کرد، «خواست پرزیدنت اوباما در مورد شهرک های یهودی نشین کاملا روشن است و آن را در ملاقات اخیر با نخست وزیر اسراییل نیز مطرح کرده است. بر این اساس، رییس جمهوری ایالات متحده مایل است ساخت این شهرک ها اعم از ادامه شهرک ساختمان سازی قبلی، ساخت پاسگاه ها و راه بندان های حفاظتی و یا استثناهایی در رابطه با آن چیزی که در اسراییل به عنوان توسعه طبیعی شهرک ها از آن نام می برند، به طور کامل متوقف شود. ... این به نفع همه طرف های درگیر است و واشنگتن مصصم به دنبال کردن این موضع است.» (۷)

در ۶ بهمن ماه ۱۳۸۸ نیز هیلاری کلینتون، وزیر امورخارجه آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با ناصر جوده همتای اردنی اش در واشنگتن فرصت را مغتنم شمرد و گفت «راه حل دو کشوری متضمن امنیت برای اسراییل و حق مشروع فلسطینان برای داشتن کشوری مستقل در خاورمیانه است.»

با وجود این که تحولات سریع در تونس، یمن، اردن و به ویژه مصر دیگر مسایل خاورمیانه را کاملا تحت الشعاع قرار داده، آخرین اظهارات وزیرامورخارجه ایالات متحده نشان می دهد که نه تنها از تعهد واشنگتن به راه حل دو کشوری برای صلح در خاورمیانه کم نشده، چه بسا در سایه وقایع اخیر در منطقه راسخ تر نیز شده است.

پانوشت ها:

۱)  http://www.voanews.com/persian/news/middle-east/palpaper2011-2-4-115284929.html

۲)  http://www.haaretz.com/news/diplomacy-defense/netanyahu-s-aides-leaked-papers-prove-palestinian-demands-for-jerusalem-are-ridiculous-1.338962?localLinksEnabled=false

۳)  http://www.voanews.com/english/news/Analysts-Say-Leaked-Palestine-Papers-Will-Impact-Prospects-for-Peace-114794639.html

۴)  http://articles.latimes.com/2009/nov/26/world/la-fg-israel-settlements26-2009nov26

۵)  http://www.guardian.co.uk/world/palestine-papers-documents/4899

۶)  Ibid, VOA 

http://www.voanews.com/english/news/Analysts-Say-Leaked-Palestine-Papers-Will-Impact-Prospects-for-Peace-114794639.html

۷)  http://www.richardsilverstein.com/tikun_olam/tag/avigdor-lieberman-meets-hillary-clinton/  

 

 

 

 

سناتورهای آمريکائی از آلمان خواستار قطع کمک بانکی به ايران شدند

وال استريت جرنال زير عنوان "درخواست سناتورها از آلمان برای متوقف ساختن کمک بانک مستقر در هامبورگ به ايران" می نويسد يازده سناتور آمريکائی نامه ای برای وزير امور خارجه آلمان فرستاده اند که از برلن می خواهد بانک اروپائی - ايرانی موسوم به (Trade Bank AG) یا (EIH) مستقر در هامبورگ را از معامله با ايران بازدارد.

اين نامه تاريخ اول فوريه را دارد که چند روز قبل از آن هند از طريق يک سخنگوی معرفی نشده دولتی گفته بود از اين بانک برای پرداخت های مرتبط با خريد نفت ايران استفاده خواهد کرد. در چارچوب قرار و مدارهائی که نخستين بار يک ماه پيش به اجرا گذاشته شد، طرفهای هندی حساب هائی در بانک دولتی هند موسوم به (SBI) بازمی کنند و اين بانک نيز به نوبه خود با گشودن حساب هائی در (EIH) پرداخت ها را انجام می دهد.

نامه می گويد " EIH يکی از چند مورد محدود از موارد باقيمانده دسترسی ايران به سيستم پولی اروپاست".

سناتورها در اين نامه گفته اند "تهديد ناشی از ايران مسلح به اتمی انکار ناپذير است و ما بايد تحريم ها را در قوی ترين شکل ممکن عملی کنيم تا ايران ابزارهای اقتصادی توليد چنين تسليحاتی را نداشته باشد".

بانک EIH در فهرست تحريم های آمريکائی است، ولی در ليست سياه سازمان ملل متحد و يا اتحاديه اروپا نيست.

سناتورها در نامه خود هشدار داده اند شرکت هائی که با EIH معامله دارند ممکن است خود با تحريم مواجه شوند.

نامه می گويد "اين بانک به نقل و انتقال های پولی برای نهادهای مشمول تحريم های مصوب آمريکا و اتحاديه اروپا از جمله بانک ملت ادامه می دهد، که جزو فراهم کنندگان حمايت برای سازمان انرژی اتمی ايران شناخته شده است".

استعفای مبارک از رهبری حزب حاکم

حسنی مبارک، رییس جمهوری مصر از مقام خود به عنوان رهبر حزب حاکم استعفا داده است، در همین حال هزاران معترض به تظاهرات در میدان تحریر ادامه می دهند و از او می خواهند از ریاست جمهوری کنار برود.

به گزارش تلویزیون مصر تمامی کادر رهبر حزب دموکرات ملی استعفا داده اند.

گزارش حاکی است رییس جمهوری و پسر او، جمال مبارک، از جمله کسانی بودند که از پست های حزبی خود کنار رفته اند. حزب دموکرات ملی، جناح سیاسی حاکم بر مصر بوده و بر سر انتخابات پارلمانی سال پیش که مخالفان می گویند با تقلب همراه بود، با انتقادهای شدید بین المللی روبرو شد.

پیشتر در روز شنبه رسانه های مصر گزارش دادند حسنی مبارک، رییس جمهوری مصر روز شنبه با تیم اقتصادی خود ملاقات کرد و درباره تاثیر مالی بحران سیاسی کشور با آنان به بحث پرداخت، در همین حال هزاران معترض به تظاهرات در میدان تحریر ادامه می دهند.

گزارش رسانه های مصر حاکی است در جلسه وزیران نفت و دارایی و رییس بانک مرکزی حضور داشتند. سمیره فوزی ابراهیم، وزیر بازرگانی، روز شنبه گفت به دلیل نا آرامی ها، صادرات در ماه ژانویه ۶ درصد کاهش یافته است. برخی تخمین ها حاکی است که نا آرامی ها روزانه ۳۱۰ میلیون دلار به کشور زیان می رساند.

در این میان، سربازان مصری در تلاش هستند تظاهرکنندگان مخالف مبارک را به جمع کردن راه بندان ها تشویق کنند. یک افسر بلندپایه ارتش، روز شنبه با بلندگو به میان جمعیت رفت و سعی کرد آنها را به بازگشتن به خانه هایشان تشویق کند، اما موفق نشد.

معترضین همچنین در برابر تلاش های ارتش برای جمع کردن راه بندان ها  مقاومت کرده اند. به گزارش تلویزیون الجزیره، ارتش در تلاش برای برداشتن موانع و بیرون بردن خودروهای سوخته از میدان، از جرثقیل و کامیون های بارکش کمک گرفته است.

برخی از تظاهرکنندگان عهد کرده اند تا زمانی که مبارک استعفا دهد به اعتراض ادامه دهند،  هرچند وی می گوید تا پایان دوره ریاست جمهوری در مقامش باقی خواهد ماند.

چندین رهبر اپوزیسیون با عمر سلیمان، معاون رییس جمهوری به گفت و گو نشسته اند. با این حال، اخوان المسلیمن می گوید تا مبارک استعفا نداده است، به مذاکرات نخواهد پیوست.

بامداد شنبه صدای تیراندازی هایی شنیده شد، اما درباره تلفات گزارشی نرسیده است.

روز جمعه، ده ها هزار معترض مخالف دولت، میدان تحریر را در آنچه «روز خروج» برای مبارک می نامیده اند پر کردند.

عمرو موسی، دبیرکل اتحادیه عرب به تظاهر کنندگان پیوسته و گفته است ممکن است شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را بررسی کند. حسین طنطاوی وزیر دفاع مصر نیز از میدان دیدن کرد.

روز جمعه همچنین گزارش هایی درباره زد و خورد و تیراندازی های هوایی، در حالی که نیروهای نظامی از ورود گروهی از طرفداران مبارک به میدان جلوگیری می کردند، منتشر شد. آنها در نقطه دیگری ار قاهره برای آنچه آن را «روز وفاداری» نامیدند جمع شده بودند.

حمایت هیلاری کلینتون از برنامه های اصلاحی در مصر

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا از طرح های دولت مصر برای اجرای اصلاحات عمده حمایت کرده است.

کلینتون روز شنبه در یک کنفرانس امنیتی در آلمان گفت مهم است که از روند انتقال قدرت به سرپرستی عمر سلیمان، معاون رییس جمهوری حمایت شود.

سلیمان، رییس پیشین سازمان اطلاعات و امنیت مصر، روز شنبه با اعضای اپوزیسیون ملاقات کرد و درباره طرح های تشکیل یک دولت انتقالی، که ممکن است خود او آن را سرپرستی کند، گفت و گو کرد.

کلینتون تاکید کرد که انتقال آرام قدرت ممکن است وقت بگیرد و اظهار داشت «اصول بسیار روشن است، جزییات عمل بسیار چالش برانگیز است.»

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز که در کنفرانس حضور داشت گفت در مصر تغییراتی صورت خواهد گرفت و این تغییرات لازم است صلحجویانه باشد.

دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا گفت بدون تغییر، اصلاح و انتقال قدرت، ثبات در مصر برقرار نخواهد شد.

انفجار در خط لوله گاز در مصر

مقام های مصری می گویند خط لوله ای که گاز به اسراییل و اردن حمل می کند، در انفجاری در روز شنبه آسیب دیده است.

انفجار در یک پایانه گاز در شمال شبه جزیره سینا، حریق عظیمی به راه انداخت و مسئولان را ناچار ساخت جریان گاز را قطع کنند.

آسوشیتد پرس به نقل از رییس شرکت گاز طبیعی مصر می گوید نشت گاز موجب انفجار بوده است. اما خبرگزاری به نقل از یک مقام امنیتی محلی گزارش داد یک وسیله انفجاری در داخل پایانه منفجر شده و فرماندار منطقه می گوید وی به خرابکاری مظنون است.

اردن برای تولید ۸۰ درصد برق خود به گاز مصر متکی است. مقام های اردنی می گویند کشور آنها اینک برای ادامه کار نیروگاه ها از نفت و گازوئیل استفاده می کند.

مقام ها می گویند ذخایر نفت و گازوئیل اردن برای تامین نیازهای الکتریکی به مدت سه هفته کافی است، اما تغییر منبع سوخت روزانه ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار برای کشور تمام خواهد شد.

مقام های اردنی می گویند مقام های مصری پیش بینی می کنند قطع ارسال گاز، تا زمانی که خط لوله تعمیر شود، یک هفته طول بکشد.

شاخه ای از خط لوله که به اسراییل گاز می رساند آسیبی ندیده است. اما مقام های اسراییلی می گویند آنها لوله را موقتا بسته اند تا میزان خسارت ارزیابی شود.

مبادله اسناد نهایی پیمان جدید استارت

آمریکا و روسیه پیمان جدید کاهش تسلیحات استراتژیک - استارت - را به اجرا گذاشته اند. این پیمان تعداد کلاهک های اتمی را که هر کشور می تواند داشته باشد محدود می کند.

روز شنبه، در جریان آئینی در مونیخ آلمان، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اسناد تصویب شده را رد و بدل کردند و پیمان رسما به اجرا در آمد.

در این آئین که در حاشیه یک کنفرانس امنیتی برگزار شد، هیلاری کلینتون قرارداد را «نوعی همکاری بصیرانه که به سود همگان است» توصیف کرد و لاورف گفت این پیمان، ثبات بین المللی را تقویت خواهد کرد.

پیمان جدید، که جایگزین پیمان کنترل تسلیحات سال ۱۹۹۱ می شود، تعداد کلاهک های استراتژیک هر کشور را به ۱۵۵۰ عدد محدود می کند.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا و دمیتری مدودف، رییس جمهوری روسیه آن را در آوریل گذشته امضا کردند.

بان کی - مون دبیر کل سازمان ملل متحد هر دو رییس جمهوری را به دلیل نشان دادن رهبری در مساله کاهش تسلیحات اتمی ستود.

اوباما مبارک را به آغاز روند انتقال قدرت ترغیب می کند

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا حسنی مبارک، رییس جمهوری مصر را ترغیب کرده است روند انتقال قدرت را بی درنگ آغاز کند، اما از او نمی خواهد فورا کنار برود.

پرزیدنت اوباما روز جمعه در کنفرانس خبری مشترکی با استفن هارپر، نخست وزیر کانادا اظهار داشت آینده مصر باید توسط مردم آن تعیین شود و گفت جهان حوادث در آن کشور را زیر نظر دارد و این لحظه آشوب باید به لحظه فرصت تبدیل شود.

آقای اوباما خشونت بین طرفداران و مخالفان مبارک را محکوم کرد.

رییس جمهوری آمریکا همچنین با رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه درباره وضعیت مصر گفت و گو کرد.

رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید پیشتر گفته بود مبارک باید برای رسیدن به توافق با کسانی که خارج از دولت هستند، گام های واقعی و مشروع بردارد.

مقام های کاخ سفید درباره تشکیل یک دولت موقت جهت آماده ساختن کشور برای برگزاری انتخابات با مقام های مصری گفت و گو کرده اند.

در گزارش های قبلی گفته می شد مقام های دولت آمریکا و مصر درباره پیشنهادی بحث می کنند که بر اساس آن مبارک بی درنگ استعفا دهد و قدرت را به یک دولت انتقالی به سرپرستی عمر سلیمان معاون رییس جمهوری، با پشتیبانی ارتش مصر، تحویل دهد.

سلیمان پیشنهاد کرده است برای بحث درباره چنین انتقالی با رهبران سیاسی مصر ملاقات کند.

کاخ سفید همچنین از جامعه اطلاعاتی در برابر منتقدینی که می گویند به اندازه کافی درباره شکل گرفتن نا آرامی در خاورمیانه به رییس جمهوری هشدار نداده دفاع کرد و گفت پرزیدنت اوباما اطلاعات دقیق و به موقع در باره وضعیت منطقه دریافت کرده است.

قتل متهمان به جاسوسی برای آمریکا در پاکستان

اجساد سوراخ سوراخ شده چهار مرد در شمال غربی پاکستان، در نزدیکی مرز افغانستان، پیدا شده است.

مقام های پاکستانی روز شنبه گفتند اجساد در امتداد جاده ای در  وزیرستان شمالی کشف شد.

به گفته آنان، در یادداشتی که به اجساد چسبانده شده بود هشدار داده می شد که این سرنوشت کسانی است که برای آمریکا جاسوسی کنند.

وزیرستان شمالی قرارگاه طالبان پاکستان و ستیزه گران القاعده ، که به نیروهای بین المللی در افغانستان حمله می کنند، تلقی می شود.

در نقطه ای دیگر، در انفجار یک اتومبیل در روز شنبه در ناحیه عشایری خیبر، سه مسافر و دو رهگذر کشته شدند.

گزارش: دوازدهمين روز تظاهرات ضد مبارک در مصر آغاز شد

هزاران تظاهرکننده در آستانه دوازدهمين روز اعتراضات مردم مصر عليه حکومت ۳۰ ساله حسنی مبارک، رييس جمهوری مصر، در ميدان تحرير قاهره، شب را به صبح آوردند.

بامداد روز شنبه صدای شليک گلوله در ميدان مملو از جمعيت به گوش می رسيد اما گزارشی از تلفات احتمالی نرسيده است.

رسانه های مصر می گويند حسنی مبارک، رييس جمهوری مصر، روز شنبه با چند تن از اعضای کابينه تازه خود که پس از انحلال کابينه پيشين در هفته گذشته منصوب شد، ديدار کرده است.

روز جمعه ده ها هزار نفر از معترضان ضد دولت در ميدان تحرير تجمع کرده و جمعه را «روز رفتن» برای حسنی مبارک، نام گذاری کردند.

شماری از تظاهر کنندگان آدمکی را که به شکل مبارک ساخته بودند آتش زدند در حاليکه عده ای ديگر از معترضان پرچم ها و بيرق های بزرگی را به حرکت درآورده و به رقص و پايکوبی پرداختند.

احمد شفيق، نخست وزير مصر، روز جمعه اعلام کرد که هيچ اقدامی عليه معترضان در ميدان تحرير صورت نخواهد گرفت. دولت همچنين اعمال مقررات منع عبور و مرور شبانه را که يک هفته است اعلام شده است، کاهش داد.

روز جمعه عمروموسی، دبيرکل اتحاديه عرب، که يک چهره سياسی پرسابقه در مصر است و در گذشته به عنوان وزير امور خارجه خدمت کرده است، به معترضان پيوست. راديوی «اروپای يک» فرانسه به نقل از عمروموسی می گويد وی ممکن است شرکت در انتخابات رياست جمهوری را بررسی کند، اما بر اين عقيده است که آقای مبارک دوره خود را تمام خواهد کرد.

همچنين روز جمعه حسين طنطاوی، وزير دفاع مصر، به همراه چند تن از مقام های ارشد ارتش به ميدان تحرير قاهره رفته و با تظاهرکنندگان مخالف دولت، ملاقات کردند. بر اساس گزارش ها، آقای طنطاوی مورد استقبال تظاهرکنندگان قرار گرفته و کوشش کرد معترضان را آرام کند.

روز جمعه تظاهرات در ميدان تحرير بدون خشونت برگزار شد. در اطراف ميدان همچنين ايستگاه های موقت بهداری داير شده و ارتش و نيروهای مردمی امنيت تظاهرکنندگان را تامين می کنند. مخالفان همچنان بر خواست خود مبنی بر کناره گيری مبارک از قدرت تاکيد می کنند. اما در عين حال روز جمعه برخی درگيری ها و تيراندازی هوايی هنگام تلاش هواداران حسنی مبارک برای وارد شدن به ميدان تحرير، بگوش می رسيد. نيروهای نظامی از ورود آنان به ميدان تحرير جلوگيری کردند اما آنها در نقاط ديگر قاهره تظاهراتی برپا کردند و نام آن را «روز وفاداری» گذاردند.

اوايل صبح جمعه سربازان با کلاه خود و پوشش ضد گلوله تانک های ارتش را در ميدان تحرير مستقر کردند و اين ميدان با سيم خاردار، محصور شد. سربازان مدارک شناسايی کسانی را که وارد ميدان می شدند ديده و آنان را مورد بازرسی بدنی قرار می دادند. ده ها هزار تظاهرکننده بار ديگر روز را در اعتراض به حکومت حسنی مبارک آغاز کردند و عده ای از تظاهر کنندگان نماز جمعه خود را در ميدان تحرير، برگزار کردند.

در اسکندريه، سوئز، اسمعيليه، و شهرهای ديگر نيز تظاهرات مشابهی صورت گرفت.

روز جمعه عمر سليمان، معاون رياست جمهوری مصر، در مصاحبه ای با کريستين امانپور، خبرنگار تلويزيون ا بی سی، اعلام کرد دولت عليه تظاهرکنندگان به زور متوسل نخواهد شد. حسنی مبارک نيز در مصاحبه با خانم امانپور ابراز داشت از برخورد خشونت بار طرفداران خود با مخالفان غمگين است. وی افزود به دنبال ۶۲ سال خدمت به مصر خسته است ولی نمی تواند استعفا دهد زيرا کشور در هرج و مرج فرو خواهد رفت.

بحران جاری سياسی مصر و خلاء قدرتی که با کناره گيری حسنی مبارک، رييس جمهوری اين کشور، ايجاد خواهد شد موضوع عمده بحث روزنامه های معتبر آمريکا است. اين روزنامه ها با اشاره به فرصت طلبی حکومت ايران با هدف بهره برداری سياسی از بحران موجود يادآور می شوند که رژيم ايران نيز که يکی از سرکوبگرترين حکومت های امروز جهان است که خود می تواند صحنه قيام آزاديخواهانه مردم ايران باشد. آيت الله علی خامنه ای درحالی که اعتراض های سال گذشته در ايران را نقشه طراحان خارجی می ناميد اعتراض های مردم مصر را بيداری اسلامی خوانده است. آيـت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، که پس از مدت ها در نماز جمعه تهران حاضر می شد، در خطبه های اين نماز، حرکت های اعتراضی ايرانيان پس از انتخابات رياست جمهوری دهم را، نمايشنامه دشمنان خارجی در قبال جمهوری اسلامی خواند و افزود که عده ای نيز در داخل کشور، به خاطر حُبِّ مقام، به گفته او اسير اين توطئه شدند. آيت الله خامنه‌ای تحولات اخير در مصر و ديگر کشورهای عربی را بيداری اسلامی قلمداد کرد و عنوان نمود که حوادث امروز شمال آفريقا، مصر، تونس و برخی کشورهای ديگر برای ملت ايران معنای خاصی دارد.

اما نيويورک تايمزمی نويسد مقام های مصری بردامنه سرکوب افزوده اند خبرنگاران را کتک می زنند و دوربين ها را مصادره می کنند تا اخبار را در کنترل بگيرند و درهمان حال آمريکا درحال گفت و گو برای کناره گيری مبارک است. اين روزنامه با گزارش آشفتگی در خيابان های مصر می نويسد دولت در حال دادن امتيازهايی برای جلب حمايت است. اما کاخ سفيد برای خروج هرچه سريع تر مبارک فشار می آورد و می گويد در هر پيشنهادی بايد نظر کسانی که در خيابان ها هستند به حساب آورده شود. نيويورک تايمز با اشاره به اخوان المسلمين می نويسد اين گروه درآستانه قدرت گرفتن در مصر است اما نيات آن مشخص نيست چون در حالی که به آن برچسب راديکال زده می شود مورد نفرت القاعده نيزهست.

واشنگتن تايمز روزنامه محافظه کار چاپ واشنگتن از زاويه انتقاد به سياست دولت اوباما در مقابله با بحران مصربه بحث پرداخته و می نويسد اوباما به اسلام راديکال قدرت می دهد و آشفتگی در خاورميانه موجب گستاخ شدن سرسخت ها در چين می شود. واشنگتن تايمز می نويسد سياست باج دهی، هميشه خشونتهای بيشتری را به دنبال آورده است و آشوب ها در مصر نشانه ورشکستگی سياست آقای اوباما در نزديک شدن به مسلمانان است. اعتبار و قدرت آمريکا رو به زوال می رود و خلاء موجود در منطقه را وحشيان مدرنی که در قاهره دارند به قدرت می رسند، پر خواهند کرد.

واشنگتن پست از بازداشت گسترده خارجيان در مصر خبر داده و می نويسد بسياری از خارجيان ساعت ها دربازداشت بوده اند. واشنگتن پست از آمادگی دولت مصر برای گفت و گو با مخالفان در اوج تظاهرات روز جمعه خبر داده و از فشار شديد دولت اوباما برای انتقال سريع قدرت در مصر خبر می دهد ضمن اينکه تاکيد می کند پرزيدنت اوباما نمی داند چه نوع حکومتی قرار است در مصر جايگزين رژيم مبارک شود. اين روزنامه در پاسخ به اين پرسش که آيا نفوذ آمريکا با توجه به قيام های منطقه درحال کاهش است می نويسد هيچ کس نمی داند در منطقه چه رژيم هايی جانشين نظام های کنونی خواهند شد. رژيم های دموکراتيک؟ راديکال؟ يا بشدت استبدادی؟ روزنامه می افزايد حکومت های ايران، ترکيه و حتا قطر تلاش دارند خلاء ايجاد شده را در منطقه پرکنند.

وال استريت جورنال می نويسد دشمنان آمريکا از بحران مصر دلگرم شده اند. اين روزنامه با اشاره به جبهه مقاومت متشکل از اسلامگرايان به رهبری سوريه و ايران می نويسد اعضای اين جبهه که دشمنی با آمريکا و اسراييل عامل وحدت آنهاست شاهد زوال يا ضعف دشمنان عمده منطقه ای خود خاصه حسنی مبارک و ملک عبدالله، پادشاه اردن، هستند. اين روزنامه می افزايد بحران سياسی جاری خاورميانه ممکن است گريبان رژيم های ايران و سوريه را که جزو سرکوبگرترين حکومت های جهان هستند نيز بگيرد.

در رويدادی ديگر آمريکا معتقد است تعريف دموکراسی صرفاً برگزاری انتخابات نيست که فقط يکی از ارکان آن است. رکن ديگر، آزادی مطبوعات است. به همين دليل دولت آمريکا شديداً سرکوب خبرنگارانی را که برای پوشش دادن وقايع مصر در آنکشور هستند، محکوم کرد. روز پنجشنبه ۱۴ بهمن روشن شد که دولت مصر می خواهد از طريق بازداشت خبرنگاران توسط ارتش، پوشش رسانه ای اعتراضات مردمی را محدود کند. پيش از اين نيز، روز چهارشنبه «لباس شخصی های» هوادار حسنی مبارک، در ميدان تحرير به خبرنگاران، حمله کردند. گزارش های روز پنجشنبه که ارتش مصر به منظور «حفاظت» از خبرنگاران اقدام به بازداشت آنها کرده است را برخی ناظران رد می کنند و می گويند غالب خبرنگاران، عليرغم خطرات موجود، می خواهند در نزديکی ماجرا باشند. به عبارت ديگر ارتش جلوی حمله «غيرنظاميان» به خبرنگاران را نگرفته است، و به گفته اين ناظران، ادعای «حفاظت» از آنها، درست نيست.

وزير امور خارجه آمريکا روز جمعه اظهار داشت جلوگيری از انتشار اخبار، نقض آيين بين المللی ست. آيينی که آزادی مطبوعات را تضمين می کند و نقض آن تحت هر شرايطی غيرقابل پذيرش است. بان کی مون، دبير کل سازمان ملل متحد، نيز برای چندمين مرتبه از آغاز نا آرامی ها در مصر توسل به خشونت و ارعاب و وحشت را غيرقابل قبول خواند. وی يادآور شد که فعاليت رسانه ای و خبرنگاری و فعاليت در دفاع از حقوق بشر از حقوق اوليه انسان است. بان کی مون اظهار داشت اين آزادی ها اصول بنيادين دموکراسی هستند و بايد تضمين شوند.

سفير آمريکا در مصر از احمد ابوالغيط، وزير امور خارجه مصر، خواسته است مسؤلين حمله به خبرنگاران و بازداشت برخی از آنان شناسايی شوند و وزارت امور خارجه آمريکا مراتب نگرانی خود را به سفير مصر در واشنگتن ابراز داشته است. رابرت گيبز و فيليپ کراولی، سخنگويان دولت آمريکا، خواستار آزادی هر چه زودتر خبرنگاران بازداشتی شده اند. فيليپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، گفت شواهد از سرکوب خبرنگاران حاکی از اقدامی برنامه ريزی شده است و در مورد حمله روز چهارشنبه به تظاهرکنندگان گفت سرنخ های به دست آمده به افرادی در دولت يا حزب حاکم می رسد اما مشخص نيست در چه سطح. جو بايدن، معاون رييس جمهوری آمريکا، مقام ديگر ايالات متحده است که روز پنجشنبه با عمر سليمان، همتای مصری خود، مکالمه تلفنی داشت. آقای بايدن به معاون رياست جمهوری مصر يادآور شد که دولت مصر مسئول تضمين حفظ آرامش تظاهرات و تسهيل کار خبرنگاران و فعالان حقوق بشر است. اين مقام آمريکايی نيز عمر سليمان را ترغيب کرد مذاکرات با اپوزيسيون و روند انتقال قدرت هرچه زودتر آغاز شود. سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا روز پنجشنبه تشريح کرد که اصرار بر تعجيل به خاطر آن است که هر چه بيشتر زمان بدون عمل بگذرد خطر درگيری و خشونت بيشتر می شود.

گروه های مخالف دولت می گويند بسياری از هواداران مبارک که به زد و خورد با تظاهرکنندگان پرداخته اند از نيروهای پليس مصر هستند. خشونت عليه تظاهرکنندگان و خبرنگاران با واکنش شديد مقام های آمريکايی و اروپايی روبرو شده است. اتحاديه اروپا روابط نزديکی با مصر دارد و طی روزهای اخير به علت اين نزديکی مورد انتقاد قرار گرفته است.

روز جمعه کاترين آشتون، مسؤل سياست خارجی اتحاديه اروپا، گفت مقام های اتحاديه اروپا از نزديک با عمر سليمان، معاون رييس جمهوری مصر، در ارتباط هستند و در خصوص بحران جاری در مصر با وی به گفت و گو پرداخته اند. خانم آشتون گفت: «ما خواستار تداوم حمايت ها از تظاهرکنندگان مصری شده ايم، تا آسيبی به مردم نرسد و خشونت ها شدت نگيرد. ما از ارتش مصر می خواهيم که نقش خود را به درستی ايفا کند و در جهت انتقال قدرت حرکت کند.» روز پنجشنبه خانم آشتون اعلام کرد که در گفت و گويی يک ساعت و نيمه با عمر سليمان از ضرورت حفظ امنيت و حرکت در جهت انتقال قدرت سخن گفته است.

روز پنجشنبه ميشل اليو ماری، وزير امور خارجی و اروپايی فرانسه، با انتقاد از خشونت ها عليه تظاهرکنندگان گفت هفته گذشته چهار خبرنگار فرانسوی در مصر بازداشت شدند و تنها پس از مداخله سفارت فرانسه امکان آزادی آنها، فراهم شد.

روز جمعه ديويد کامرون، نخست وزير بريتانيا، نيز تاکيد کرد خشونت حقوق بگيران دولتی عليه مردم معترض به هيچ وجه قابل قبول نيست. آقای کامرون گفت: «اگر ما امروز شاهد خشونت های دولتی عليه تظاهرکنندگان باشيم و يا مزدوران دولتی را ببينيم که به مردم حمله می کنند، در آن صورت رژيم مصر حمايت ها و نيز اعتبار باقی مانده ای را که نزد ناظران بين المللی دارد از دست خواهد داد.»

اما در عرصه اقتصادی مقام های مصری می گويند اين کشور زيان اقتصادی زيادی را در پی اعتراض های روزهای اخير، متحمل شده است. در ماه ژانويه سهام مصر با ۲۱ درصد کاهش قيمت روبرو بود و تنها طی يک هفته گذشته، ارزش سهام مصر ۱۶ درصد سقوط کرد. وزير دارايی مصر اعلام کرد که دولت صندوقی ۸۵۴ ميليون دلاری ايجاد کرده است تا به کسانی که دارايی هايشان در جريان تظاهرات خسارت ديده، غرامت پرداخت کند.

از سوی ديگر سازمان ملل متحد روز پنجشنبه کار تخليه کادر پرسنلی خود را از مصر آغاز کرد، و به صف خروج دسته جمعی اتباع خارجی مقيم مصر پيوست. سازمان ملل ميگويد اين اقدام برای حفظ جان کارکنان صورت گرفته و تاکنون نزديک به ۳۰۰ تن از کارکنان و خانواده های آنها را از مصر خارج کرده است.

اکنون چندين روز است که دولت ها سرگرم خارج کردن شهروندان خود از مصر هستند، و با توجه به اينکه اعتراضات به خشونت و درگيری ميان هواداران و مخالفان دولت حسنی مبارک گراييده است، دولت ها نيز به تخليه اتباع خود شتاب بيشتری داده اند. ايالت متحده آمريکا تا کنون نزديک به ۲۳۰۰ تن از اتباع خود را از مصر خارج کرده و شمار ديگری نيز در انتظار پرواز به خارج از مصر هستند. ايتاليا ۴۵۰۰ نفر را از مصر بيرون برده است و مقام های آن کشور می گويند تعداد زيادی از اتباع ايتاليا هنوز در مصر باقی مانده اند. دولت اتريش نيز می گويد کار تخليه بيش از يک هزار توريست را از روز پنجشنبه آغاز کرده است و بريتانيا اعلام کرد که روز پنجشنبه يک هواپيمای چارتر ۱۸۰ مسافر را از مصر به آن کشور بازگردانده است.

حزب حاکم پاکستان تعداد ۵۰ وزیر کنونی را کاهش خواهد داد

مقامات حزب مردم پاکستان -- حزب حاکم – اظهار میدارند بر تقاضاهای جناح مخالف گردن مینهند و به تشکیل کابینه ای کوچکتر میپردازند.

یوسف رضاگیلانی، نخست وزیر پاکستان، می گويد کابینه کنونی خود را که بیش از ۵۰ وزیر دارد، منحل خواهد کرد.

تقلیل تعداد وزرا به قصد اصلاح اقتصاد خواست احزاب مخالف در پاکستان بوده است و کشمکشهای سیاسی هفته های اخیر در آن کشور موجب هراس از سقوط دولت شده است بخصوص که منتقدان دولت را نيز به ناتوانی در کاستن از دامنه فساد، متهم ساخته اند.

نوروز در راه است و بخش فارسی صدای آمریکا سرگرم تهیه فهرستی است از مهمترین وقایع سال گذشته در زمینه های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، هنری و ورزشی. به ما بگویید به نظر شما مهمترین خبرهای سال گذشته چه بوده است.
نظرات خود را با ایمیل shoma@voanews.com با ما در میان بگذارید.
لطفاً در محل موضوع ایمیل بنویسید مهمترین خبرها تا دسترسی به نظرات شما آسانتر شود.

**********

پخش زنده برنامه های بخش فارسی صدای آمريکا از آيفون

**********

هنرمندان، ورزشکاران و شخصیتهای ایرانی به سئوالهای شما پاسخ می دهند. سئوالهای خود را از جيمی دلشاد (شهردار بورلی هيلز) با عنوان "سئوال هفتهبه ايميل آدرس: q10@voanews.com ارسال کنيد.

پاسخهای شاهين نجفی به پرسشها را از اينجا ببينيد.

**********

شبکه خبری فارسی صدای آمريکا آخرين خبرها و ويديوهای روز را روی تلفن موبايل، يا هر وسيله اينترنتی دستی ديگر، بطور رايگان عرضه می کند. لطفأ به آدرس سايت جديد موبايل صدای آمريکا توجه کنيد:

pnn.voa.mobi

DIT - پراکسی

Ultrareach - نرم افزار اولترا ريچ را از اينجا دانلود کنيد

UltraVOAPersian96

PSIPHON - نرم افزار

http://mardomdoost.com/

ماهواره های صدای آمريکا

Arabsat/Eurobird 8 (25.5 Deg East)

Downlink Frequency: 11,585 MHz

FEC: 3/4

Symbol Rate: 27.500 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 175

Eutelsat W3A (7 Deg East)

Downlink Frequency: 10,720.75 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 22.0 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Asiasat - 3 (105.5 Deg E)

Downlink Frequency: 4,040 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 26.5 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 415

Telstar 12 (15 Deg W)

Downlink Frequency: 12,608 MHz

FEC: 2/3

Symbol Rate: 19.279 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Nilesat (AB4) - (7 Deg W)

Downlink Frequency: 11,355 MHz

FEC: 3/4

Rate: 27.5 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 1004

 

در اين ايميل

خبرها
ايران
آمريکا
آمريکای لاتين
اروپا
خاورميانه
آسيا
آفريقا
مناطق ديگر
هنر و فرهنگ
حوادث و بلايا
اقتصادي
آموزش
محيط زيست
بهداشت
حقوق بشر
نيروی کار
سياست
مذهب
علم و فن آوری
مسايل اجتماعی
ورزش
زنان

فسخ آبونمان

اگرنمی خواهيد اين ايميل را دريافت کنيد فسخ آبونمان

کمک می خواهيد؟

اگر در مورد اين ايميل پرسشی داريد به ankbut@voanews.com اطلاع دهيد.

صفحه نخست سايت از نو طراحی شده است تا دسترسی به اخبار و اطلاعات، ويديو، و برنامه های صدای آمريکا را تسهيل کند.

فسخ آبونمان | خبرهای بيشتر