سلام ، چند روز پيش مي خواستم مطلبي رو تو سايت بالاترين بذارم ولي به خاطر اينكه عضويت آن بسته شده بود نتونستم اين كارو بكنم به فكر اين كار افتادم.
شما مي توانيد پيام هاي خود را مستقيما با استفاده از ايميل بر روي اين وبلاگ بگذاريد . روش كار خيلي ساده است ،پيام هاي خود را به اين آدرس alirezairf.social@blogger.com ميل كنيد.
فقط به مباني اخلاقي خود و ديگران احترام بگذاريد



۱۳۸۹ خرداد ۲۹, شنبه

News from VOA in Persian

مهم ترين خبرها

بی پی سیستم مهار نفت را می بندد

شرکت نفت بی پی می گوید بدلیل یک اشکال فنی ناچار شد سیستم مهار نفت در چاه آسیب دیده در خلیج مکزیک را ببندد.
در اطلاعیه بی پی که روز شنبه در وب سایت شرکت منتشر شد گفته می شود سیستم شامگاه جمعه بعلت پیدا شدن مشکلی در دستگاه برق گیر بسته شد. انتظار می رفت شرکت آنرا روز شنبه در پی عبور توفان رعد و برق دوباره به راه بیاندازد.
مقامات دولت آمریکا گزارش داده اند بی پی قادر شد نزدیک به نیمی از نفتی را که از چاه فوران می کند، جمع کند.
یک اطلاعیه دولت حاکی است در یک دوره ۲۴ ساعته منتهی به روز جمعه، نزدیک به ۳۰ هزار بشکه نفت جمع شد، که نزدیک به ۵ هزار بشکه از روز پنجشنبه بیشتر است.
تخمین های دولت نشان می دهد هر روز بین ۳۵ تا ۶۰ هزار بشکه نفت از چاه بیرون می ریزد.
بیشترین مقدار نفت گرفته شده در کشتی ها پالایش می شود، در حالی که مقداری از آن سوزانده می شود.
در این میان، روز جمعه، شرکت نفت آنادارکو، که بخشی از مالکیت چاه آسیب دیده را در دست دارد، بی پی را به بی احتیاطی در گرفتن تصمیمات و انجام اقداماتی که به انفجار چاه در ماه آوریل منجر شد، متهم کرد.
بی چی این اتهامات را رد کرده است، در عین حال می گوید اختلاف بین دو شرکت بر تعهد آن به پاکسازی نشت نفت و حل دعاوی قانونی تاثیر نخواهد داشت.
در این میان، راجر ویکر، سناتور جمهوریخواه ایالت می سی سی پی روز شنبه در سخنرانی رادیویی هفتگی جمهوری خواهان از پاسخ پرزیدنت اوباما به نشت نفت انتقاد کرد و گفت رییس جمهوری مسئولیت فاجعه را بسیار کند پذیرفت و بسیاری از اقدامات او آمریکا را به مسیری نادرست کشانده است.

وزیر امور خارجه آمریکا از اسلام آباد دیدن می کند

وزیرامور خارجه پاکستان می گوید هیلاری کلینتون وزیرامور خارجه آمریکا در ماه ژوییه از اسلام آباد دیدن خواهد کرد.
شاه محمود قریشی روز شنبه، در پی ملاقات با ریچارد هالبروک نماینده مخصوص آمریکا در پاکستان و افغانستان، به خبرنگاران گفت همتای آمریکایی او دردومین نشست «گفت و شنود استراتژیک آمریکا – پاکستان» حضور خواهد یافت. نخستین نشست در ماه مارس در واشنگتن برگزار شد.
هالبروک روز جمعه برای گفت و گو با مقامات ارشد پاکستان وارد اسلام آباد شد.
خبر سفر کلینتون در حالی اعلام می شود که مقامات اطلاعاتی پاکستان می گویند در یک حمله موشکی مظنون آمریکا دست کم ۱۲ تن کشته شدند.
بگفته آنها، یک فروند هواپیمای بدون سرنشین روز شنبه دو موشک بسوی مجتمعی در شرق میرانشاه، در ناحیه عشیره ای وزیرستان شمالی پرتاب کرد.
مقامات گفتند کشته شدگان خارجیان را شامل می شدند.
دولت پاکستان به چنین حملاتی اعتراض کرده است.

گزارش سازمان ملل متحد: برخشونت در افغانستان افزوده می شود

دبیر کل سازمان ملل متحد می گوید خشونت در افغانستان شدت می گیرد.
بان کی مون در گزارش جدیدی می گوید تعداد حوادث خشونت آمیز در نخستین سه ماه سال جاری در مقایسه با دوره مشابه در سال ۲۰۰۹، بسیار افزایش یافت.
گزارش حاکی است شمار بمب های کنار جاده ای ۹۰ درصد بالا رفت، در حالی که بر تعداد ترورهایی که شورشیان انجام دادند ۴۵ درصد افزوده شد.
 گزارش همچنین می گوید نرخ آنچه آنرا " حملاتی انتخاری پیچیده" می نامد دو برابر شد.
گزارش یاد آور می شود خشونت بیشتر در مناطق شرق و جنوب افغانستان صورت می گیرد، و توانایی فزاینده شبکه های تروریستی مرتبط با القاعده را نشان می دهد.
سخنگوی ناتو روز شنبه در پاسخ به پرسشی درباره گزارش سازمان ملل متحد گفت نیروی نظامی بین المللی در جهت درست حرکت می کند.
سرتیپ ژورف بولتز گفت نیروهای ناتو انتظار دارند تا ماه اوت در جنگ با شورشیان پیشرفت کنند. او گفت در حالی که سربازان بیشتری وارد افغانستان می شوند، وضع رو به بهبودی می رود.
روز شنبه همچنین ناتو گفت نیروهای بین المللی و سربازان افغان در عملیاتی در ایالت غندوز یک فرمانده طالبان و چندین شورشی را کشتند. مقامات گفتند ملا عبدالرزاق بمب اندازان انتحاری احتمالی در سراسر کشور را هدایت می کرد و بمب گذاری های کنار جاده ای را هماهنگ می ساخت.
ناتو گفت نیروها همچنین مقادیری اسلحه و مهمات کشف کردند.
پیشتر در روز جمعه، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا گفت دولت افغانستان و حامیان بین المللی آن در برقراری ثبات در کشورپیشرفت کرده اند، او همچنین تاکید کرد در کنفرانسی که قرار است روز ۲۰ ژوئیه در کابل تشکیل شود، حضور خواهد یافت.

دبیر کل سازمان ملل متحد می گوید برای کمک به دولت موقت قرقیزستان به بیش از ۷۰ میلیون دلار نیاز است

دبیر کل سازمان ملل متحد ۷۰ میلیون دلار کمک فوری برای یاری دادن قرقیزستان در غلبه بر پیامدهای زدو خوردهای قومی در جنوب کشور درخواست کرده است.
بان کی مون می گوید برخی مناطق با کمبود شدید غذا، آب، برق و دارو روبرو هستند.
روزا اوتونبایوا رهبر موقت قرقیزستان می گوید در خشونت در شهر های اوش و جلال آباد احتمالا ۲ هزار تن کشته شدند. او روز شنبه با رابرت بلیک مدیر کل وزارت امور خارجه آمریکا ملاقات کرد. بلیک دولت موقت را تشویق کرد درباره دلایل خشونت به تحقیق بپردازد و عاملان را شناسایی کند.
 تخمین زده می شود که ۳۰ هزار نفر در داخل قرقیزستان در بدر شده اند، در حالی که حدود ۱۰۰ هزار نفر به ازبکستان فرار کرده اند.
ائوتونبایوا روز جمعه برای نخستین بار از زمان آغاز شورش از مناطق خشونت زده دیدن کرد و به خبرنگاران گفت دولت او آنچه را در توان دارد برای بازسازی منطقه بکار خواهد برد تا مردم بتوانند به خانه هایشان باز گردند.
دو سازمان طرفدار حقوق بشر می گویند خشونت های قومی در اوش و جلال آباد به قتل، تجاوز جنسی، ضرب و شتم و آتش زدن وغارت گسترده خانه ها منجر شده است.
هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه گفت چنین اتهاماتی باید جدی گرفته شود، اما جامعه بین المللی باید توجه خود را بر حمایت از مقامات دولت موقت قرقیزستان برای رساندن کمک به آوارگان متمرکز کند.
دولت موقت طرفداران باکی اف رییس جمهور برکنار شده را مسئول خشوت دانسته است. او این اتهام را تکذیب می کند.

تحریم ها و سهم ۸ درصدی تهران در شرکت نفت انگلیسی

تهران هم چنان بر مدیریت تحریم ها تاکید دارد اصغر ابوالحسنی معاون وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران از عادت کردن ایران به تحریم های اقتصادی سخن گفت
و شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد نیز در حاشیه نشست شورای پول و اعتبار از قدرت اقتصاد ایران برای مقابله با تحریم ها خبر داد.
 آقای وزیر در گفت و گو اختصاصی با ایرنا خبرگزاری جمهوری اسلامی بیان داشت تحریم کنندگان قصد دارند برتری های اقتصادی ایران را کمرنگ جلوه دهند وزیر اقتصاد ضمن اشاره به تلاش دولت برای اجرایی کردن قانون یارانه ها از اول نیمه دوم سال در گفت و گو با خبرگزاری مهر با تاکید بر این که نظام ناکار آمدی فعلی پرداخت یارانه ها تولید ثروت در کشور را مختل کرده است، از هدفمند کردن یارانه ها به عنوان رازگشایی اقتصاد یاد کرد که اقتصادکشور را از مسیر و آدرس غلط فعلی نجات می دهد.
هم زمان حجت الاسلام محمد حسن ابوترابی نایب رییس مجلس شورای اسلامی در حاشیه مراسم تجلیل از کشاورزان نمونه استان قزوین گفت نیمی از منابع نفت و گاز در داخل کشور مصرف می شود در حالی که گزارش ها از به تاخیر افتادن پروژه های پالایشگاهی ایران حکایت دارد.
بر اساس آمارهای سازمان بنادر و دریانوردی میزان صادرات نفت ایران از بنادر کشور در دو ماهه اول امسال به یک میلیون و ۸۴۰ هزار تن رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۲۵ درصد کاهش یافته است.
این در حالی است که از دید مسعود درخشان کارشناس ارشد در حوزه انرژی و عضو علمی دانشگاه علامه طباطبایی حفظ میزان تولید فعلی نفت ایران تا پایان سند چشم انداز ۲۰ ساله نظام را به یک معجزه نیاز دارد.
ایلنا، خبرگزاری کار ایران، نیز گزارشی را از رضا غیبی منتشر کرده که در آن می خوانیم : "طی ۵ سال گذشته طرح های نیمه کاره پارس جنوبی طبق زمان بندی ها به اتمام نرسیده است و به رغم کسب نزدیک به یک سوم در آمد نفتی در یک صد سال گذشته باز هم برای به سر انجام رساندن پروژه ها، دست به دامن شرکت های خارجی شده ایم.
مجله معتبر تایم در تازه ترین شماره خود در ۲۶ بیست و ششم خرداد ماه شانزدهم ژوئن مطلبی با عنوان "هم آغوشی با دشمن" منتشر ساخته که در قسمتی از این گزارش می خوانیم با وجود آن که به واسطه تحریم های مجامع بین المللی شرکت انگلیسی بی پی نیز از سرمایه گذاری در داخل ایران امتناع می ورزد.
شریک جدی شرکت ایرانی سوییسی "نفت ایران" در خارج از مرزهای کشور به شمار می رود. بر اساس این گزارش شرکت نفت ایران بیش از ۲۴ میلیون از سهام بی پی را به ارزش تقریبی ۷۷۵ میلیون دلار در اختیار دارد که معادل با ۸ درصد از سهام عادی شرکت بریتیش پترولیوم محسوب می شد .
بهای جهانی نفت بامداد روز جمعه به وقت شرق آمریکا به محدوده ۷۶ دلار به ازای هر بشکه افت کرد. و بهای سبد نفتی اوپک نیز به محدوده ۷۵ دلار کاهش یافت.

نتايج يک نظرسنجی در مورد پرزيدنت اوباما و برنامه اتمی ايران منتشر شد

در بخشی از نتايج حاصله از نظرسنجی مرکز تحقيقاتی «پيو» در باره محبوبيت پرزطدنت اوباما که با مراجعه به ۲۴ هزار نفر از ۲۲ کشور جهان صورت گرفته است تأکيد شده است که سياست هاي رييس جمهوری آمريکا بيشتر در جهان خارج بويژه در اروپا طرفدار دارد، تا در آمريکا. به عنوان مثال درصد تأييد پرزيدنت اوباما در کشورهای غير مسلمان بالغ بر ۷۱ در صد است. مردم در سراسر جهان عملکرد پرزيدنت اوباما را در مورد بحران جهانی اقتصاد تاًييد می کنند، در همان حالی که بطور گسترده عدم رضايت خود را از اقتصاد فعلی نيز ابراز می دارند.

در اين نظرسنجی بارها به مخالفت با برنامه تسليحاتی اتمی ايران نيز اشاره می شود. به عنوان مثال تعداد کسانی که با برنامه تسليحاتی اتمی ايران مخالف نظر داده اند بيش از سه چهارم شرکت کنندگان در نظرسنجی است و بطور گسترده ای چهرۀ جمهوری اسلامی ايران نيز منفی ترسيم شده است.

اين ارقام در اسپانيا به ۷۰ در صد، در بريتانيا به ۷۸ در صد و در فرانسه به ۷۶ در صد ميرسد. جالب توجه آنست که حتی ۶۷ در صد از مردمی که در روسيه مورد پرسش قرار گرفته بودند، با برنامه تسليحاتی اتمی جمهوری اسلامی ايران مخالفت کرده اند. اين رقم در چين به ۵۸ در صد رسيده است. بسياری نيز استفاده از نيروی نظامی را برای جلوگيری از دستيابی ايران به بمب اتمی، مورد ملاحظه قرار داده اند.

در اين نظر سنجی نيمی از شرکت کنندگان در لهستان، آلمان، اسپانيا و بريتانيا مورد پرسش قرار گرفته اند و بطور کلی در فرانسه از هر ده نفر شش نفر مخالفت خود را با برنامه تسليحات اتمی جمهوری اسلامی ايران، ابراز داشته اند.

مردم در کشورهای مسلمان نظرات مختلفی نسبت به محمود احمدی نژاد رييس جمهوری ايران ابراز داشته اند. اما بطور کلی در صد کسانی که عدم اعتماد خود را نسبت به وی ابراز داشته اند؛ در مصر به ۷۲ در صد، در اردن به ۶۶ در صد، در لبنان به ۶۳ در صد و در ترکيه به ۶۰ در صد ميرسد. آقای احمدی نژاد در برخی از کشورها مانند اندونزی از حدود ۵۰ در صد اعتماد برخوردار بوده است.

در اين نظر سنجیِ گسترده همچنين به تنش بالقوه بين آمريکا و ساير قدرت های بزرگ درباره اينکه چگونه بايد با برنامه اتمی ايران روبرو شد نيز اشاره شده است.

در بين آن گروه از کسانی که مورد پرسش قرار گرفته و مخالفت خود را با برنامه تسليحاتی اتمی ايران اعلام کرده اند، آمريکائی ها بيشتر از اروپائی ها، ژاپنی ها، چينی ها، مردم هند يا روسيه از اعمال تحريم ها سخن می گويند بلکه بيشتر از يک اقدام نظامی برای متوقف کردن ايران از دستيابی به سلاح اتمی حمايت می کنند.

اما جالب ترين مورد در چارچوب اين نظرسنجی آنست که هر چند سياست های آمريکا و چگونگی نزديکی آن نسبت به مسائل جهانی مورد انتقاد قرار گرفته است، اما مردم همچنان نقطه نظر های مثبت خود را نسبت به آمريکا حفظ کرده اند.

هزاران نفر در کوزوو در اعتراض به قوانین منع حجاب اسلامی دست به تظاهرات زدند

روز جمعه در کوزوو هزاران نفر در اعتراض به قوانین منع حجاب اسلامی در مدارس به خیابانها آمدند. طبق این قانون دخترها اجازه ندارند در مدارس دولتی حجاب اسلامی به سر کنند.

نزدیک به ۵ هزار زن و مرد از سراسر این کشور مقابل وزارت آموزش تجمع کردند. آنها شعار الله اکبر سر می دادند و پلاکاردهایی در دست داشتند که رویشان نوشته شده «افتخار میکنم که یک مسلمان آلبانیایی تبار هستم.»

خلیل کاستراتی برگزار کننده این تظاهرات می گوید «همۀ ما میدانيم که روسری یک یونیفورم یا سمبل مذهبی نیست بلکه از واجباتِ مذهبی است. کسانی که قانون اساسی را نوشته اند خودشان هم به آن احترام نمیگذارند. طبق قانون اساسی ما و سایر معاهدات بین المللی، دخترهای ما حق دارند توی مدرسه روسری سر کنند.»

تظاهرکنندگان از دولت خواستند که این قانون را لغو کند و در برابر اکثریت مسلمان در این کشور تبعیض قائل نشود.

بیش از ۹۰ درصدِ جمعیت کوزوو مسلمان هستند و ۴ درصد، کاتولیک، اما این کشور عموماً سکولار است.

لاودیه رسیکا یک دانشجوست که در تظاهرات شرکت کرده است می گويد «ما به تصمیم دولت برای منع حجاب در مدرسه ها اعتراض داریم. من از دولت می خواهم که این قانون را لغو کند و به دخترها اجازه بدهد که با روسری به مدرسه بروند چون ما هم حقوقی داریم.»

تظاهرکنندگان پیش از رسیدن به ساختمان وزارت آموزش در خیابانها راه پیمایی کردند و پلاکاردهایی در دست داشتند که رویشان نوشته بود «از دولت ما، بر ضد خودمان استفاده نکنید.»

سازمان ملل متحد ۷۱ ميليون دلار برای کمک انسانی به پناهجويان قرقيزستان درخواست کرد

بر اساس برآورد سازمان ملل متحد زندگی بيش از يک ميليون نفر در قرقيزستان به علت خشونت های قومي تحت تاثير قرار گرفته اند که حدود ۳۰۰ هزار نفر در داخل کشور بی خانمان شده اند و ۱۰۰ هزار نفر نيز برای حفظ جان خود از مرز ازبکستان عبور کرده اند.

بان کی مون دبير کل سازمان ملل متحد از کشورهای جهان خواسته است با اعطای يک کمک اضطراری بشر دوستانه به ميزان ۷۱ ميليون دلار برای حل مشکلات پناهندگانِ ناشی از خشونت های قومی در آن کشور، کمک کنند.

در همين حال رابرت بِليک معاون وزارت امور خارجة آمريکا از اردوگاه پناهندگان در ازبکستان که قربانيان خشونت های قومی قرقيزستان در آن اسکان گرفته اند، ديدن کرد.

آقای بليک در ديدار از اردوگاه ازبکستان شرايط منطقه را يک بحران بشری توصيف کرد. معاون وزارت امور خارجة آمريکا همچنين از مقامات ازبک به علت واکنش سريع به بحران پناهندگان قدردانی کرد. حدود يکصد هزار نفر در اردوگاهی که در بخش ازبک قرار دارد اسکان گرفته اند و نسبت به پناهندگانی که در بخش قرقيز به سر می برند از شرايط بهتری برخوردارند.

روزا اوتون بايوا رييس دولت موقت قرقيزستان می گويد بيش از ۲۰۰۰ نفر در خشونت های قومی در جنوب آن کشور جان خود را از دست داده اند. اين تعداد ۱۰ برابر آمار رسمی ارائه شده است.

خانم روزا اوتون بايوا برای اولين بار از شهرهای جنوبی اوش و جلال آباد که اخيراً صحنة خشونت های قومی بين ازبک ها و قرقيز ها بود، ديدن کرد.

روزا اتون بايوا در ميان تدابير شديد امنيتی به شهر اوش وارد شد. خانم اوتون بايوا جليقه ضد گلوله ای که زير کاپشن سفيد رنگ خود بتن کرده بود به محلی به ظاهر آرام اما مرکز آشوب های اخير سفر کرد. رييس جمهوری موقت قرقيزستان با اشاره به اقدامات دولت خود برای کاهش ناآرامی ها از خبرنگاران خواست، بيجهت در گزارش های خود وضعيت را «متشنج» نشان ندهند.

نا آرامی ها در قرقيزستان که ابتدا با حملات گروه هايی از جوانان چماق بدست قرقيز به اقليت ازبک در شهر «اوش» شروع شد و تقريباً بلافاصله به شهر جلال آباد آن کشور هم سرايت کرد. يکی از ازبک های ساکن اين شهر می گويد از نظامی يا شخصی بودن عده ای که سوار بر يک خودرو ارتشی بودند مطمئن نيست، اما آنها تنها به ازبک ها شليک و اموالشان را تخريب می کردند. همسر اين شهروند ازبک اظهار می کند که با اين وضعيت به اصطلاح «به خاک سياه نشسته اند» و در اين يک هفته جز همسايه های خَيّر، کس ديگری به آنها کمک نکرده است.

به ابتکار ريش سفيدانِ شهر جلال آباد، تعدادی از بزرگان قرقيز و ازبکِ ساکن آن شهر بمنظور کاهش تنش ها گرد هم آمدند و بعد از مراسم دعا و نيايشی که توسط قاريان هر دو قوم انجام شد، و ضمن سلام و احوال پرسی، عبای های سنتی خود را به نشانه برادری با هم عوض کردند.

ازبک هائ ساکن شهر «اوش» که به ازبکستان پناهنده شده اند از اين شکوه می کنند که چرا آنها را از شهر آباء و اجدادی خود بيرون کرده اند و بنا به گزارش ها، در هفته گذشته تعدادی از مردان قرقيز تنها در يک خيابانِ شهر اوش به بيش از ده دختر و زن ازبک تجاوز کرده اند.

در بمب گذاری در عراق دستِ کم ۲۰ تن کشته شدند

در انفجار بمبی که در یک اتومبیل در شمال بغداد کار گذاشته شده بود، دست کم ۲۰ تن جان سپردند و بیش از ۴۰ نفر مجروح شدند.

پلیس می گوید خودرو محتوی مواد منفجره در نزدیکی خانه یک عضو شورای محلی در شهر «توز خورماتو» پارک شده بود. هنوز روشن نیست که آیا به او نیز آسیب رسیده است یا نه.

پیشتر، پلیس عراق گفت مردان مسلح یک کارمند اداره آب و خانواده او را در بغداد کشتند. به گفته پلیس، مرد، همسر و دو فرزند او روز جمعه در حمله ای در ناحیه ابو غریب کشته شدند.

روز جمعه همچنین در انفجار یک خودرو محتوی مواد منفجره در شهر بعقوبه شش نفر زخمی شدند. پلیس گفت هدف بمب خانه یک افسر پلیس بود.

روز پنجشنبه، پلیس القاعده را مسئول حمله که در آن یک رزمنده ضد القاعده و اعضای خانواده او کشته شدند دانست.

مرد عضو گروهی از شبه نظامیان سنی محلی بود که در سال های  ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ به نیروهای آمریکا و عراق کمک می کردند.

عراق به حوزه نفوذ ايران کشانده می شود؟

Today's Zaman نشريه انگليسی زبان ترکيه زيرعنوان «به نظر می رسد روحانی ارشد بر موازنه سياسی در عراق اثر می گذارد» می نويسد عراقی های اميدوار به داشتن يک دولت سکولار غير فرقه ای نگران نشانه هائی هستند که از ورود محترم ترين روحانی شيعه به صحنه مبارزات پس از انتخابات با حرکاتی حکايت دارد که به نظر می رسد با جاه طلبی های ايران درعراق تطبيق می کند.

انتخابات هفتم مارس گروه تحت رهبری اياد علاوی، شيعه سکولار را با حمايت سنی ها به يک پيروزی ضعيف رساند. اما شانس علاوی برای رهبری دولت آتی عراق با ائتلاف دو گروه عمده شيعه، که يکی تمايلات کاملا آشکار مذهبی دارد، کم شده است.

علاوی اکنون با چالشی جديد روبروست که از قرارگرفتن آيت الله العظمی علی سيستانی، حکيم هشتاد و سه ساله مورد احترام شيعيان و سنی ها به عنوان يک متحد کننده، در موضعی بالاتر از سياست ها ناشی می شود، و خيلی ها او را فردی می بينند که ضمن کنار گذاشتن علاوی ميانجی اتحادی شده است که شيعيان را در راس می گذارد.

ظهور اين تغيير با توجه به آماده شدن آمريکا برای خروج سال آينده ازعراق، پرسش ها و پيش بينی هائی متفاوت را در مورد آينده عراق مطرح ساخته است. آيا عراق به حوزه نفوذ ايران کشانده می شود؟، و يا از طريق بهبود مناسبات با عربستان سعودی و ديگر دولت های عرب تحت رهبری سنی ها، موضع و مسيری ميانه را بر می گزيند؟

سنی ها بدان جهت از گروه عراقيه علاوی حمايت کردند که خواستار حزب سکولاری بودند که توجه خود را به عراق معطوف کرده باشد و بتواند از آنها در مقابل حکمرانی آخوندی شيعه ايران نظير يک سپرمحافظت کند. آنها ائتلاف جديد شيعه را ضربه ای به خود تلقی می کنند و از آن نگرانند که سيستانی از موضع متحد ساختن عراق به موضع متحد ساختن شيعيان عراق رفته باشد.

شيعيان به نوبه خود عراقيه را وسيله ای برای طرفداران رژيم بعثی صدام در پس گرفتن سلطه، و يا دست کم کسب قدرتی بيشتر از آنچه که وضعيت شان در حد اقليت ايجاب می کند، تلقی می کنند.

سيستانی متولد ايران است و تابعيت ايرانی دارد. علاوی عضو سابق حزب بعث عراق است و آمريکائی ها در سال ۲۰۰۴ او را به عنوان نخستين نخست وزير دوران پس از صدام برگزيدند.

دو نخست وزير بعد از او، يکی ابراهيم  الجعفری، و ديگری، نوری المالکی نخست وزير کنونی، از حزب مذهبی شيعه دعوه هستند، که در ائتلاف جديد جای دارد.

مالکی در مقام رهبری اين ائتلاف خواستار يک دوره ديگر نخست وزيری است و علاوی به استناد قدرتی که در انتخابات نشان داد مدعی اين مقام است، و در چنين شرايطی نقش ال سيستانی می تواند مهم و سرنوشت ساز باشد.

شبکه خبری فارسی صدای آمريکا آخرين خبرها و ويديوهای روز را روی تلفن موبايل، يا هر وسيله اينترنتی دستی ديگر، بطور رايگان عرضه می کند. لطفأ به آدرس سايت جديد موبايل صدای آمريکا توجه کنيد:

pnn.voa.mobi

DIT - پراکسی

Ultrareach - نرم افزار اولترا ريچ را از اينجا دانلود کنيد

UltraVOAPersian96

PSIPHON - نرم افزار

http://bit.ly/9XBTr

https://3241257.net/a.php?token=
cb57eb84c442fc36aa0af64235bdc17f

نرم افزار فيلترشکن

www.voanews.com/persian
/parvaaz.cfm

وبلاگ ها

راهروهای کنگره
http://voacapitol.blogspot.com

نوشته ها و خوانده ها
http://pnnketab.blogspot.com

روی خط
http://rooyekhat.blogspot.com

بهنام ناطقی
http://emshabtv.blogspot.com

بلاگ دونی
http://blogdooni.blogspot.com

ورزش
http://zangevarzesh.blogspot.com

ماهواره های صدای آمريکا

لطفاً توجه داشته باشید که صدای آمریکا از مشکلاتی که بر سر راه دریافت برنامه های شبکه خبری فارسی صدای آمریکا از طریق ماهواره ها قرار دارد، آگاه است، و با استفاده از همه امکانات خود در تلاش است که دسترسی به برنامه های تلویزیونی خود را با استفاده از تکنولوژی و مراجعه به تشکیلات و سازمانهای حقوقی و قانونی امکان پذیر سازد.
متاسفانه آنگونه که برخی از تماشاگران برنامه های تلویزیونی ما تصور میکنند برداشتن موانعی که بر سر این راه قرار دارد به آسانی میسر نیست، چرا که مشکلات فنی و پخش پارازیت بر روی ماهواره هائی که برنامه های ما را به شما میرساند از سوی جمهوری اسلامی ایران ایجاد میشود و مرکز ایجاد اختلال در ایران قرار دارد. همانگونه که بسیاری اطلاع دارند این مشکل برای بی  بی  سی و صدای آلمان نیز وجود دارد، و آنها نیز به اتفاق صدای آمریکا در رفع این مشکل تلاش می کنند.

Arabsat/Eurobird 8 (25.5 Deg East)

Downlink Frequency: 11,662 MHz

FEC: 3/4

Symbol Rate: 27.500 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 175

Eutelsat W3A (7 Deg East)

Downlink Frequency: 10,720.75 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 22.0 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Asiasat - 3 (105.5 Deg E)

Downlink Frequency: 4,040 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 20.4 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 415

Telstar 12 (15 Deg W)

Downlink Frequency: 11,545.3 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 5.7357441 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 3

Telstar 12 (15 Deg W)

Downlink Frequency: 12,608 MHz

FEC: 2/3

Symbol Rate: 19.279 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Nilesat (AB4) - (7 Deg W)

Downlink Frequency: 11,355 MHz

FEC: 3/4

Rate: 27.5 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 1004

 

در اين ايميل

خبرها
ايران
آمريکا
آمريکای لاتين
اروپا
خاورميانه
آسيا
آفريقا
مناطق ديگر
هنر و فرهنگ
حوادث و بلايا
اقتصادي
آموزش
محيط زيست
بهداشت
حقوق بشر
نيروی کار
سياست
مذهب
علم و فن آوری
مسايل اجتماعی
ورزش
زنان

فسخ آبونمان

اگرنمی خواهيد اين ايميل را دريافت کنيد فسخ آبونمان

کمک می خواهيد؟

اگر در مورد اين ايميل پرسشی داريد به ankbut@voanews.com اطلاع دهيد.

صفحه نخست سايت از نو طراحی شده است تا دسترسی به اخبار و اطلاعات، ويديو، و برنامه های صدای آمريکا را تسهيل کند.

فسخ آبونمان | خبرهای بيشتر