سلام ، چند روز پيش مي خواستم مطلبي رو تو سايت بالاترين بذارم ولي به خاطر اينكه عضويت آن بسته شده بود نتونستم اين كارو بكنم به فكر اين كار افتادم.
شما مي توانيد پيام هاي خود را مستقيما با استفاده از ايميل بر روي اين وبلاگ بگذاريد . روش كار خيلي ساده است ،پيام هاي خود را به اين آدرس alirezairf.social@blogger.com ميل كنيد.
فقط به مباني اخلاقي خود و ديگران احترام بگذاريد



۱۳۸۹ خرداد ۲۰, پنجشنبه

News from VOA in Persian

مهم ترين خبرها

احمدی نژاد وارد شانگهای شد

محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران، دیدار از چین را آغاز کرده است.

یک روز پس از آن که پکن به سود قطعنامه تحریم های جدید سازمان ملل متحد علیه تهران رای داد، احمدی نژاد روز پنجشنبه برای شرکت در مراسم روز ملی ایران در نمایشگاه جهانی ۲۰۱۰ وارد شانگهای شد. او قرار است روز جمعه از غرفه های نمایشگاه دیدن کند، اما انتظار نمی رود با هیچ یک از مقامات ارشد چین ملاقات کند.

چین متحد عمده ایران است، و از دیرباز با تلاش های قدرت های غربی برای وضع دور چهارم تحریم های سازمان ملل متحد مخالف بوده است، اما در تصویب قطعنامه جدید به روسیه و دیگر اعضای دائمی شورای امینت پیوست.

وزارت امور خارجه چین می گوید هدف از این اقدام این است که ایران به میز مذاکره بازگردد، و راه را بر گفت و شنود بیشتر نمی بندد.

استقبال کانادا از تصویب تحریم های جدید شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران

کانادا از تصویب دور جدید تحریم های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران استقبال کرد.  

دوازده عضو  از پانزده کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل، روز چهارشنبه ( ۹ ژوئن ) به قطعنامه اعمال دور جدیدی از تحریم ها علیه ایران رای موافق دادند.

برزیل و ترکیه تنها کشورهایی بودند که به این قطعنامه تحریمی علیه ایران رای منفی دادند. لبنان نیز رای ممتنع به این قطعنامه داد.

اندک زمانی پس از تصویب دور چهارم تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران، استفان هارپر، نخست وزیر دولت فدرال کانادا، از تصویب تحریم های جدید شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران استقبال کرد.

نخست وزیر دولت محافظه کار کانادا، روز چهارشنبه ( ۱۰ ژوئن ) در برابر نمایندگان پارلمان کشورش در اتاوا گفت: «  ما به منظور اجرای کامل مفاد این تحریم ها همه توان خود را به کار می گیریم تا با شرکای ( بین المللی ) خود همکاری کنیم. »

دولتمردان کانادا طی ماه های گذشته نسبت به ماهیت فعالیت های هسته ای ایران  و سرپیچی مقامات تهران از همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی و  توقف مراحل غنی سازی اورانیوم ابراز نگرانی کرده اند.

کنت تایلور، سفیر پیشین اتاوا در تهران در گفتگوی روز چهارشنبه ( ۹ ژوئن ) خود با خبرگزاری رسمی کانادا ابراز امیدواری کرده است ایران، رای شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر اعمال تحریم های جدید را به منزله پیام مخالفت با برنامه هسته ای این کشور قلمداد کند که از مخالفت ایالات متحده  و اسراییل فراتر می رود.

این دیپلمات پیشین کانادا در تهران، ضمن اشاره به اهمیت رای روسیه  و چین در موافقت با اعمال تحریم علیه ایران، به خبرگزاری کشورش گفته است در رای گیری شورای امنیت سازمان ملل و تصویب تحریم های جدید علیه ایران پیامی نهفته است که من امیدوارم ایران دریابد این امر صرفاً اقدام ابتکاری ایالات متحده نبوده است.

از سویی دیگر « کمیته اسراییل و کانادا » نیز روز چهارشنبه با انتشار بیانیه ای از قطعنامه ۱۹۲۹ شورا ی امنیت سازمان ملل مبنی بر اعمال تحریم های بین المللی علیه جمهوری اسلامی استقبال کرده است.

موشه رانن، رئیس ملی این کمیته ضمن ابراز امیدواری به تصمیم اتاوا برای اعمال تحریم های یک جانبه علیه تهران، در این بیانیه خاطرنشان کرده است که انگیزه دولت ایران برای دستیابی به سلاح های اتمی تهدید بسیار جدی را متوجه ثبات خاورمیانه  و امنیت کشور اسراییل می کند. »

کانادا اخیراً در رایزنی با متحدان غربی خود، به ویژه با رهبران کشورهای هشت کشور صنعتی جهان برای تصویب تحریم های جدید شورای امنیت سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی تلاش کرده بود.
      

پرزیدنت اوباما درباره نشت نفت با قانون گزاران آمریکا بحث می کند

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، برای بحث درباره نشت نفت در خلیج مکزیک با قانون گزاران ارشد ملاقات کرده است و می گوید حمایت دو حزب از تغییر قوانین به منظور بهبود راه های جلوگیری از چنین حوادثی و پاسخگویی به آنها گسترده است.

آقای اوباما روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت قوانین فعلی برای چنین مصیبتی کافی نیست، زیرا آنها پیش از آن که صنعت نفت در آب های عمیق به حفاری بپردازد، تدوین شده اند. او می گوید قانون گزاران را از پاسخ دولت فدرال به فاجعه آگاه ساخت.

رییس جمهوری همچنین در کاخ سفید با خانواده های ۱۱ نفری که در انفجار سکوی نفتی در هفت هفته پیش کشته شدند ملاقات می کند.

در این حال، تاد آلن، دریادار گارد ساحلی، که پاسخ دولت به نشت نفت را هدایت می کند، می گوید تلش برای مهار نشت نفت از چاه ادامه دارد، و در ۲۴ ساعت گذشته نزدیک به ۱۶۰ هزار بشکه نفت جمع آوری شده است.

دولت همچنین می گوید شرکت بی پی موافقت کرده است به رسیدگی به دعاوی بازرگانان و افرادی که نشت عظیم نفت بر زندگی و درآمد آنها اثر گذاشته است، شتاب بخشد.

قرار است پرزیدنت اوباما هفته آینده برای چهارمین بار از هنگام آغاز بحران در اواخر ماه آوریل به خلیج مکزیک بازگردد. او قبلا از لوئیزیانا دیدن کرده است، و هفته آینده خواهد دید نشت نفت چگونه بر سواحل می سی سی پی، آلاباما و فلوریدا اثر می گذارد.

تحریم تهران با افت شاخص بورس و رونق طلا و دلار همراه شد

آخرین روز کاری در بورس تهران با افت تمامی شاخص ها به پایان رسید. آگاهان تاثیرات تصویب قطعنامه تحریم ایران را عامل افت شاخص ها در چند روز اخیر ارزیابی کردند.

محمود رضا خاوری، مدیر عامل بانک ملی، نیز، پیش از گفت و گو با خبرگزاری مهر، محدویت های سیاسی را علت بسته شدن دست و بال بانک های دولتی دانسته بود.

هر چند بابک افقهی، معاون وزیر بازرگانی می گوید، «با وجود بحث هایی که در حال حاضر درباره تحریم ایران در دنیا وجود دارد... مردم جهان نسبت به شناخت بیش تر جمهوری اسلامی ایران، تمایل بیش تری از خود نشان می دهند.»

در حالی که علی اکبر محرابیان، وزیر صنایع و معاون، در جمع نمایندگان اعزامی اقتصادی ایران به سایر کشورهای جهان، اقتصاد در جمهوری اسلامی را متکی بر مردم دانست، مصطفی کواکبیان، عضو فراکسیون خط امام مجلس، در جلسه علنی روز چهارشنبه ۱۹ خرداد گفت، اساسنامه صندوق توسعه ملی دولتی تنظیم شده است.

این مقام با استناد به اصل ۴۴، اظهار داشت، «بر اساس بند ۲۲ سیاست های ابلاغی رهبر نظام، این صندوق اصلا دولتی نیست و باید به صورت غیر دولتی تشکیل شود.»

یک فوریت لایحه اساسنامه صندوق توسعه ملی، در حالی روز چهارشنبه با ۱۲۱ رای موافق تصویب شد، که به نوشته خبر آن لاین، دولت قصد دارد «منابع صندوق توسعه ملی را صرف ادامه حضور خود در اقتصاد کشور کند.» هر چند قانون دولت را موظف کرده است که حداقل ۲۰ درصد از در آمدهای نفتی را به این صندوق واریز کند.

مهدی غضنفری، وزیر بازرگانی، در آخرین نشست خبری خود اعلام کرد، تهران خواهان بالا بردن حجم تجارت خود است، حال چه واردات باشد، چه صادرات. آقای وزیر بالا رفتن حجم تجارت را، به طور قطع، مساوی با افزایش اشتغال دانست.

از سوی ديگر وزیر بازرگانی، در پاسخ به پرسش روزنامه خراسان، اعلام کرد که اطلاعی از میزان قاچاق کالا ندارد، هر چند آماده ممانعت از واردات پوشاک مغایر با شئونات اسلامی است.

هم زمان بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه نیز در جریان است. از دید محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی ایران، برنامه پنجم نباید بخشنامه دولتی باشد. وی درباره جزئیات ۹ ماده پیشنهادی اتاق ایران می گوید، این پیشنهادات، کاملا با محور جهش صادرات بوده است.

آقای نهاوندیان هم چنین در دیدار با آیت الله اسدالله ایمانی، امام جمعه شیراز، گفت واگذاری امور اقتصادی کشور به بخش خصوصی می تواند در رشد و توسعه اقتصاد ملی موثر باشد. این مقام خواهان آن شد، که روحانیون و ائمه جمعه، فضای جذب سرمایه گذاران را فراهم کنند.

موسی غنی نژاد، اقتصادان، در سرمقاله روزنامه پول نوشت، «اگر شرایطی را داشتیم که اقتصاد ایران، در طول این سال ها، به این شکل دولتی نشده بود، برای توسعه اقتصاد کشور، نیازی به برنامه های توسعه پنج ساله نبود، زیرا این برنامه ها مربوط به بنگاه ها و سازمان هاست و دولت صرفا به عنوان یک سازمان باید برای اداره خودش برنامه داشته باشد، نه این برای اداره برنامه کل اقتصاد برنامه بنویسد...»

هم زمان شاهد تداوم صعود بازار طلا و دلار هستیم، سکه طرح قدیم ۳۱۴ هزار تومان فروخته شد، و دلار آمریکا نیز ۱۰۶۰ تومان معامله شد. 

محاکمه متهمان حوادث بازداشتگاه كهريزك پایان گرفت

 آخرين جلسه دادگاه رسيدگى به اتهامات متهمان حوادث بازداشتگاه كهريزك (در جنوب تهران ) روز دوشنبه برگزار شد. احكام متهمان تا كمتر از ۱۰ روز آينده صادر خواهد شد. اما به نام ۱۲ متهمی که همگی دارای رده های نظامی از سرتیپ و سرهنگ گرفته تا ستوان، استوار و گروهبان هستند هیچ اشاره ای نشده است.

در جریان وقایع بعد از انتخابات جنجالی ریاست جمهوری سال گذشته، برخی از معترضان به این بازداشتگاه، که زیر نظر نیروی انتظامی اداره می شد، منتقل شدند و حداقل چهار نفر از دستگیر شدگان بنام های  محسن روح‌الامينى، امير جوادى‌فر، محمد كامرانى و رامين آقازاده قهرمانى در این بازداشتگاه کشته شدند.

در نهایت آيت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، به دلیل غیر استاندارد بودن این بازداشتگاه دستور تعطیلی آن را صادر کرد.

در تابستان گذشته، آقای مهدی کروبی، از رهبران مخالفین در ایران، بنا بر اظهارات برخی از بازداشت شدگان کهریزک خبر از وجود تجاوز جنسی در این زندان داد، هر چند این اتهام از سوی مسولان جمهوری اسلامی تاکنون رد شده است.

با اين حال، اظهارات، تصاویر و فیلمهای منتشر شده از کشته شدن معترضان در خیابانهای تهران و سایر شهرهای ایران، واکنش بین المللی را به آنچه که در ایران می گذرد بر انگیخت و سالی سخت را برای رهبران جمهوری اسلامی رقم زد.

اما این تنها  معترضان خیابانی نبودند که نامشان با پرونده کهریزک گره خورد. رامین پور اندرجانی، پزشک بازداشتگاه کهریزک، اندکی پس از برملا شدن اخبار رويدادهای این بازداشتگاه جان خود را بطور مشکوکی از دست داد.

سازمان قضایی نیروهای مسلح، که مرجع قضایی رسیدگی به پرونده کهریزک است، اعلام کرد موضوع مرگ دکتر پور اندرجانی را بطور جدا گانه بررسی خواهد کرد.

در این میان دستگاه قضایی ایران تاکنون در ارتباط با سعید مرتضوی، دادستان پیشین تهران، و احمد رضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی کشور، که گفته می شود در حوادث کهریزک نقش اصلی را داشته اند،اقدامی جدی نکرده است.
هر چند که پیش از این  مجلس ایران در گزارشی به صراحت از نقش  مرتضوی در این حوادث و خلاف گویی او پرده برداشته بود.

در گزارش  کمیته مجلس  که دی ماه گذشته  منتشر شد، سعید مرتضوی به عنوان صادرکننده دستور انتقال بازداشت ‌شدگان روز ۱۸ تیر ۸۸ به بازداشتگاه کهریزک معرفی شده بود. مرتضوی دلیل این کار را «فقدان ظرفیت زندان اوین» اعلام کرد.

وی همچنین علت مرگ سه تن از بازداشت شدگان روز ۱۸ تیر را ابتلا به بیماری مننژیت اعلام کرده بود، اما کمیته ویژه مجلس در بررسی‌های خود به این نتیجه رسید که هردوی این اظهارات خلاف واقع بوده است.

انتشار گزارش کمیته ویژه مجلس که در آن سعید مرتضوی به خلاف‌گویی متهم شد،درست یک روز پس از آن صورت گرفت که او بر اساس حکم محمود احمدی‌نژاد، رسما کار خود را به عنوان رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آغاز کرد.اواخر آبان ماه سال گذشته نیز خبری منتشر شد مبنی بر اين که در نیروی انتظامی از سردار رادان در ارتباط با بازداشتگاه کهریزک تحقیقاتی صورت گرفته است. پس از این تحقیق،  قاضی پرونده قرار قضایی را که التزام اخلاقی به همکاری در ادامه روند تحقیقات است، برای وی صادر کرد. هر چند پس از آن خبری در ارتباط با پیگیری نقش وی در این بازداشنگاه منتشر نشد و خود وی نیز چون مر تضوی منکر نقش خود در حوادث بازداشتگاه کهریزک شد.

اما سردار رادان همچنان جایگاه خود را به عنوان جانشین فرمانده نیروی انتظامی کشور حفظ  کرده است و  اظهارات وی در ارتباط با حوادث روز عاشورای ۸۸ تهران که در آن منکر نقش پلیس تهران در برخورد  با معترضان خیابانی شد، نیز واکنشی را از سوی مقامات قضایی ایران در بر نداشته است.

انتشار فیلمهای منتشر شده از روز عاشورا تردیدی بر  نقش پلیس در  کشتن وضرب وشتم معترضان خيابانی در اذهان عمومی باقی نگذاشت.

روسای جمهوری چین و روسیه همکاری بین دو کشور را تحسین می کنند

روسای جمهوری چین و روسیه همکاری اقتصادی و دیپلماتیک بین کشورهای خود را ستوده اند.

هو جینتائو رییس جمهوری چین، و دمیتری مدودف ریس جمهوری روسیه، روز پنجشنبه در تاشکند پایتخت ازبکستان، در پیشاپیش همایش سازمان همکاری شانگهای در روز جمعه، با یکدیگر ملاقات کردند.

آقای هو گفت چین و روسیه باید تلاش های خود را برای دست یابی به «نتایج بهتر» در تجارت، انرژی، فناوری های نظامی و همکاری منطقه ای یک کاسه کنند. او همچنین گفت دیدار آینده رییس جمهوری روسیه از چین در سپتامبر، رویدادی عمده در مناسبات دو جانبه خواهد بود.

مدودف گفت روسیه و چین درباره شماری از مشکلاتی که به تازگی به وجود آمده است رایزنی می کنند. او توضیحی نداد، اما گفت مهم است دو کشور مواضع خود را در امور بین المللی «هماهنگ کنند.»

دیدار روز پنجشنبه سومین ملاقات دو رییس جمهوری در سال جاری است.

مدودف و جینتائو نخستین بار در ماه آوریل در برازیلیا در حاشیه کنفرانسی که در آن رهبران برزیل و هند نیز حضور داشتند ملاقات کردند. آنها بار دیگر ماه پیش در مسکو در شصت و پنجمین سالگرد پیروزی روسیه بر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم به گفت و گو نشستند.

رهبران اپوزیسیون تجمع ۲۲ خرداد را لغو می کنند

رهبران اپوزیسیون در ایران برپایی یک گردهمایی به مناسبت نخستین سالگرد انتخابات ریاست جمهوری را لغو کرده اند.

میر حسین موسوی و مهدی کروبی روز پنجشنبه در بیانیه مشترکی گفتند آنها برای حفاظت از جان و مال مردم تصمیم گرفتند برگزاری گردهمایی در تهران را لغو کنند.

آنها در اوائل ماه جاری نامه ای برای فرماندار تهران فرستادند و در خواست مجوز کردند، اما می گویند چنین جوازی صادر نشد.

بر اساس مقررات دولت فعلی کسب مجوز پیش از برگزاری گردهمایی سیاسی لازم است. با این حال قانون اساسی جمهوری اسلامی ایجاب نمی کند برای برگزاری تجمعات مسالمت آمیز و آرام مجوز کسب شود.

هشت گروه اپوزیسیون، به علاوه جناح های موسوی و کروبی، هفته پیش اعلام کردند که آنها نیز درخواست مجوز کرده اند. روشن نیست که آیا این گروه ها بر قصد خود به برپایی تجمعات باقی هستند یا نه.

اسراییل لغو محاصره غزه را به آزادی یک سرباز ارتباط می دهد

وزیر امور خارجه اسراییل می گوید کشور او نباید محاصره غزه را لغو کند تا آن که حماس به امدادگران بین المللی اجازه دهد از یک سرباز اسیر اسراییلی دیدن کنند.

آویگدور لیبرمن روز پنجشنبه گفت دست کم به عنوان شرط پایان دادن به محاصره سه ساله، رهبران حماس باید امکان دسترسی صلیب سرخ به گیلاد شالیت را فراهم آورند.

خبرگزاری فرانسه می گوید حماس این شرط را رد کرده است و پیشنهاد را «کوششی برای منحرف کردن افکار و سرپوش گذاشتن بر تلاش های بین المللی برای شکستن محاصره می نامد.»

شبه نظامیان حماس شالیت را در سال ۲۰۰۶ دستگیر کردند. رهبران این گروه قبلا از اسراییل خواسته اند صدها زندانی فلسطینی را برای معاوضه با او آزاد کند.

روز سه شنبه، اسراییل اعلام کرد محدودیت ورود برخی از مواد غذایی و کالاهای شخصی به غزه را کاهش می دهد. این تصمیم دقایقی پیش از ملاقات باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، با محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی، اعلام شد.

آقای اوباما وضع در غزه را «غیرقابل دوام» نامید و اسراییل را تشویق کرد محاصره را کاهش دهد.

در این میان، روز پنجشنبه، نمایندگان ترکیه و کشورهای عرب در کنفرانسی در استانبول، حمله کماندوهای اسراییلی به کشتی های حامل کمک برای غزه را محکوم کردند.

پاکستان: تحریم های سازمان ملل متحد بر پروژه خط لوله گاز با ایران تاثیر ندارد

دولت پاکستان می گوید تحریم های جدید سازمان ملل متحد علیه برنامه اتمی ایران، بر پروژه خط لوله گاز طبیعی اسلام آباد با تهران تاثیر نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت قطعنامه ای که روز چهارشنبه تصویب شد، به برنامه های اتمی و موشکی ایران ارتباط دارد و پروژه خط لوله کاملا یک توافق بازرگانی است.

ایران و پاکستان در اوائل سال جاری یک قرارداد 7 میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری برای کشیدن خط لوله ای که گاز طبیعی ایران را به پاکستان، و در تاریخی دیرتر احتمالا به هند، حمل خواهد کرد امضا کردند.

این توافق به پاکستان کمک خواهد کرد از یک بحران انرژی که هم اینک موجب کمبود برق شده است، پرهیز کند.

خط لوله میدان گاز پارس جنوبی، ایران را به استان های بلوچستان و سند پاکستان وصل خواهد کرد، و به گفته مقامات پاکستان، تا نیمه سال ۲۰۱۵ روزانه نزدیک به ۲۱ میلیون متر مکعب گاز تحویل خواهد داد.

اگر این خط لوله سرانجام به هند توسعه داده شود، پاکستان خواهد توانست «عوارض ترانزیت» جمع کند. قرار بود هند به پروژه خط لوله ملحق شود، و هنوز ممکن است چنین کند، اما تا کنون به دلیل تنش با پاکستان، تمایلی ابراز نداشته است.

آمریکا سعی کرده است از اجرای توافق جلوگیری کند تا فشار بیشتری بر ایران بر سر برنامه اتمی وارد شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان روز پنجشنبه گفت مساله اتمی ایران باید از طریق گفت و شنود حل شود.

سخنان پرزیدنت اوباما در واکنش به رأی شورای امنیت سازمان ملل متحد به قطعنامه تحريم ایران

پرزيدنت اوباما:

عصر همگی بخیر. امروز شورای امنیت سازمان ملل متحد با اکثریت قاطعی به مجازات ایران به خاطر قصور آن کشور درانجام تعهدهایش رای داد. این قطعنامه مجازات های سختی را که برای دولت ایران بی سابقه بوده است پیش بینی می کند و در بردارنده یک پیام خالی از اشتباه در باره تعهد جامعه بین المللی به متوقف ساختن روند گسترش جنگ افزارهای هسته ای است.

دولت ایران در طول سال ها در امر پایبندی به تعهدهای بین المللی اش در پیمان منع گسترش هسته ای قصور ورزیده است. ایران، تعهدهایش به آژانس بین المللی انرژی اتمی را زیر پا نهاده است. قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد را نادیده گرفته است. و در همان هنگام که سران ایران خود را  زیر لفاظی های عجیب و غریب پنهان می کنند اقداماتشان عمیقا دردسر آفرین است. با این همه هنگام آغاز تصدی من درست شانزده ماه پیش، موضع سازش ناپذیر ایران بخوبی مشخص شده بود. با تفرقه جامعه بین المللی در برابرایران، این کشور از فعالیت صفر به سوی راه اندازی چندین هزار سانتریفوژ پیش رفت.

با همه اینها چنین روزی گزیر ناپذیر می نمود. از همان آغاز شروع به کار دولت من، این نکته را کاملا روشن ساختیم که ایالات متحده آمریکا آماده است با دنبال کردن راه حل ها ی دیپلماتیک، نگرانی های پیرامون برنامه های هسته ای ایران را بررسی کند. فراتر از این، من پیشنهاد تعامل را برپایه منافع متقابل و احترام متقابل دادم. و همراه با  بریتانیا، روسیه، چین و آلمان با همتایان ایرانی مان به گفتگو نشستیم. ما پیشنهاد فرصتی در زمینه مناسبات بهترایران با جامعه بین المللی را دادیم، امری که انزوای سیاسی ایران را کاهش می داد و بر ادغام اقتصادی آن کشور در بقیه جهان می افزود. خلاصه اینکه ما به دولت ایران چشم انداز آینده ای بهتربرای مردم آن کشور را دادیم به این شرط – و تنها به این شرط - که دولت ایران به تعهدهای بین المللی اش پای بند شود.

بنا بر این، اینجا هیچ گونه برخورد دو گانه ای درکار نیست. بارها و بارها این نکته را روشن ساخته ایم که به حق ایران مثل هر کشور دیگری در زمینه دسترسی به انرژی صلح آمیز هسته ای احترام می گذاریم. این حق در پیمان منع گسترش هسته ای آمده است، پیمانی که وظیفه اش پاسداری در جهانی است که کشورهای هرچه بیشتری به مرگبارترین جنگ افزار جهان دسترسی پیدا می کنند و با حقوق بین المللی به گونه وعده ای توخالی برخورد می شود. پیمان منع گسترش را همه طرف های مربوط امضا کرده اند و پیمانی است که آمریکا از همان روز نخست تصدی من درتقویت آن و از جمله تعهد خودمان با کاستن از زرادخانه هسته ای آمریکا تلاش کرده است.

پس اجازه دهید تکرار کنم: ما حقوق ایران را به رسمیت می شناسیم. اما آن حقوق با خود مسئولیت هائی می آورند. ایران تاسیسات غنی سازی در قم را مخفی کرده بود و این امر پرسش هائی جدی را در زمینه ماهیت برنامه آن کشور مطرح می سازد. فراتر از این، ایران تعهدهایش به موجب قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد در امر تعلیق غنی سازی اورانیوم را زیر پا نهاده است. برعکس، ایران به غنی سازی اورانیوم درحد بیست درصد اقدام کرده است. این کشور در انجام کامل تعهدهایش نسبت به آژانس بین المللی انرژی اتمی قصور ورزیده است. ایران تنها کشور- آری تنها کشور- امضا کننده پیمان منع گسترش در جهان است که  نتوانسته است آژانس بین المللی انرژی اتمی را قانع کند که برنامه هسته ای اش با مقاصد صلح آمیز دنبال می شود.

به همین دلیل جامعه بین المللی به اعمال این پیامدهای جدی ناچار شد. اینها همه جانبه ترین مجازات هائی هستند که دولت ایران تا کنون با آنها رو به رو شده است. اینها محدودیتهائی را بر فعالیت های هسته ای، برنامه موشک های بالیستیک، و برای نخستین بار، بر برنامه نظامی متعارف ایران اعمال می کنند. چارچوبی را ایجاد می کنند که جلو فعالیت های قاچاقی ایران را بگیرند و فعالیت بانکها و معاملات مالی ایران را بشدت محدود کنند. مجازاتها، افراد، واحدها و نهادها از جمله نهادهای وابسته به سپاه پاسداران را، که از برنامه هسته ای ایران پشتیبانی کرده و به هزینه مردم ایران از راه فعالیت های غیرقانونی ثروت اندوخته اند هدف قرار می دهد. ما این تضمین را خواهیم داد که این مجازاتها بشدت به اجرا درخواهند آمد، درست به همان گونه که به شفاف ساختن و تحمیل مجازاتهای خودمان، دوشادوش دوستان و متحدانمان علیه ایران ادامه خواهیم داد.

قطعنامه قوی که امروز تصویب شد از پشتیبانی محکم جامعه بین المللی برخوردار بود. هنگام رای گیری، کشورهای آسیائی، آفریقائی، اروپائی و آمریکای لاتینی، و از جمله روسیه و چین در کنار ما بودند. این مجازاتها دیدگاه واحد جامعه بین المللی را در این زمینه نشان داد که مسابقه تسلیحات هسته ای در خاورمیانه به سود هیچ کس نیست. و کشورها باید به خاطر به چالش کشیدن رژیم جهانی منع گسترش  پاسخگو باشند. دولت ایران باید بفهمد که امنیت راستین از راه دنبال کردن تسلیحات هسته ای نیست. امنیت راستین از راه پشتیبانی از حقوق بین الملل و نشان دادن مقاصد صلحجویانه اش تامین می گردد.

ما می دانیم که دولت ایران یک شبه رفتار خود را تغییر نخواهد داد. اما رای امروز هزینه های فزاینده ای را نشان داد که ایران به خاطر سازش ناپذیری خواهد پرداخت. من می خواهم روشن سازم که این مجازاتها راه را بر دیپلماسی نمی بندد. ایران همچنان از این فرصتها برخوردار خواهد بود که راه متفاوت و بهتری را برگزیند. من چیزی را بیشتر از این دوست ندارم که روزی برسد که دولت ایران تعهدهای بین المللی اش را انجام بدهد، روزی که این مجازات ها برداشته شود، مجازاتهای پیشین برداشته شود و مردم ایران سرانجام بتوانند بزرگی ملت ایران را نشان بدهند.

قطعا این مجازاتها متوجه مردم ایران نخواهد بود. همان طور که من در قاهره گفتم، طی دهه ها دولت ایران، خود را در مخالفت با کشور من تعریف کرده است، با  فرصتی رو به رو بوده است که راهی تازه به سوی آینده در پیش بگیرد. راهی که به سود مردم آن کشور است. اما دولت ایران برعکس راهی را در پیش گرفته که آن را زندانی گذشته اش کرده است.

روز شنبه سالگرد روزی است که یک انتخابات، توجه جهان را به خود جلب کرد. رویدادی که می شد به یادآوری آن از این زاویه پرداخت که چگونه مردم ایران با شور و شوقی وصف ناپذیر در آن شرکت کردند اما حالا برعکس، باید به این یادآوری پرداخت که چگونه حکومت ایران با بیرحمی ناراضیان را سرکوب کرد و بیگناهان را به قتل رساند از جمله دختر جوانی که در خیابان جان داد.

اقدام ها پیامدهائی دارند و امروز حکومت ایران با برخی از آن پیامدها رو به رو می شود. چون، هم از راه تهدید رژیم منع گسترش هسته ای، یا زیر پا نهادن حقوق شهروندان خود، و هم به دلیل بی ثبات سازی همسایگان از راه پشتیبانی از تروریسم، دولت ایران اقدام های ناعادلانه اش را که موجب تهدید عدالت در همه جا می شود ادامه می دهد.

می خواهم و امیدوارم به خاطر مردم ایران، دولت این کشور گزینه ای متفاوت در پیش بگیرد. این دولت می تواند گزینه ای متفاوت درپیش بگیرد و روندی را دنبال کند که تایید پیمان منع گسترش به عنوان پایه منع گسترش جهانی و خلع سلاح باشد، روندی که به پیشبرد امنیت و رفاه  ایران و صلح در جهانی پهناورتر می انجامد. مجازات های امروز نشانه دیگری است بر اینکه دولت ایران خود را منزوی تر، با برخورداری کمتر از رفاه و امنیت خواهد دید.   

متشکرم

شبکه خبری فارسی صدای آمريکا آخرين خبرها و ويديوهای روز را روی تلفن موبايل، يا هر وسيله اينترنتی دستی ديگر، بطور رايگان عرضه می کند. لطفأ به آدرس سايت جديد موبايل صدای آمريکا توجه کنيد:

pnn.voa.mobi

DIT - پراکسی

Ultrareach - نرم افزار اولترا ريچ را از اينجا دانلود کنيد

UltraVOAPersian96

PSIPHON - نرم افزار

http://bit.ly/9XBTr

https://3241257.net/a.php?token=
cb57eb84c442fc36aa0af64235bdc17f

نرم افزار فيلترشکن

www.voanews.com/persian
/parvaaz.cfm

وبلاگ ها

راهروهای کنگره
http://voacapitol.blogspot.com

نوشته ها و خوانده ها
http://pnnketab.blogspot.com

روی خط
http://rooyekhat.blogspot.com

بهنام ناطقی
http://emshabtv.blogspot.com

بلاگ دونی
http://blogdooni.blogspot.com

ورزش
http://zangevarzesh.blogspot.com

ماهواره های صدای آمريکا

لطفاً توجه داشته باشید که صدای آمریکا از مشکلاتی که بر سر راه دریافت برنامه های شبکه خبری فارسی صدای آمریکا از طریق ماهواره ها قرار دارد، آگاه است، و با استفاده از همه امکانات خود در تلاش است که دسترسی به برنامه های تلویزیونی خود را با استفاده از تکنولوژی و مراجعه به تشکیلات و سازمانهای حقوقی و قانونی امکان پذیر سازد.
متاسفانه آنگونه که برخی از تماشاگران برنامه های تلویزیونی ما تصور میکنند برداشتن موانعی که بر سر این راه قرار دارد به آسانی میسر نیست، چرا که مشکلات فنی و پخش پارازیت بر روی ماهواره هائی که برنامه های ما را به شما میرساند از سوی جمهوری اسلامی ایران ایجاد میشود و مرکز ایجاد اختلال در ایران قرار دارد. همانگونه که بسیاری اطلاع دارند این مشکل برای بی  بی  سی و صدای آلمان نیز وجود دارد، و آنها نیز به اتفاق صدای آمریکا در رفع این مشکل تلاش می کنند.

Arabsat/Eurobird 8 (25.5 Deg East)

Downlink Frequency: 11,662 MHz

FEC: 3/4

Symbol Rate: 27.500 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 175

Eutelsat W3A (7 Deg East)

Downlink Frequency: 10,720.75 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 22.0 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Asiasat - 3 (105.5 Deg E)

Downlink Frequency: 4,040 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 20.4 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 415

Telstar 12 (15 Deg W)

Downlink Frequency: 11,545.3 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 5.7357441 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 3

Telstar 12 (15 Deg W)

Downlink Frequency: 12,608 MHz

FEC: 2/3

Symbol Rate: 19.279 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Nilesat (AB4) - (7 Deg W)

Downlink Frequency: 11,355 MHz

FEC: 3/4

Rate: 27.5 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 1004

 

در اين ايميل

خبرها
ايران
آمريکا
آمريکای لاتين
اروپا
خاورميانه
آسيا
آفريقا
مناطق ديگر
هنر و فرهنگ
حوادث و بلايا
اقتصادي
آموزش
محيط زيست
بهداشت
حقوق بشر
نيروی کار
سياست
مذهب
علم و فن آوری
مسايل اجتماعی
ورزش
زنان

فسخ آبونمان

اگرنمی خواهيد اين ايميل را دريافت کنيد فسخ آبونمان

کمک می خواهيد؟

اگر در مورد اين ايميل پرسشی داريد به ankbut@voanews.com اطلاع دهيد.

صفحه نخست سايت از نو طراحی شده است تا دسترسی به اخبار و اطلاعات، ويديو، و برنامه های صدای آمريکا را تسهيل کند.

فسخ آبونمان | خبرهای بيشتر