سلام ، چند روز پيش مي خواستم مطلبي رو تو سايت بالاترين بذارم ولي به خاطر اينكه عضويت آن بسته شده بود نتونستم اين كارو بكنم به فكر اين كار افتادم.
شما مي توانيد پيام هاي خود را مستقيما با استفاده از ايميل بر روي اين وبلاگ بگذاريد . روش كار خيلي ساده است ،پيام هاي خود را به اين آدرس alirezairf.social@blogger.com ميل كنيد.
فقط به مباني اخلاقي خود و ديگران احترام بگذاريد



۱۳۸۹ خرداد ۱۸, سه‌شنبه

News from VOA in Persian

مهم ترين خبرها

گارد ساحلی: تلاش برای مهار نشت نفت پیشرفت می کند

دولت اوباما می گوید تلاش برای مهار نشت عظیم نفت در خلیج مکزیک پیشرفت می کند، و هر روز نفت بیشتری جمع آوری می شود.

دریادار تاد آلن، فرمانده گارد ساحلی، روز چهارشنبه در واشنگتن به خبرنگاران گفت در ۲۴ ساعت گذشته تقریبا ۱۵ هزار بشکه نفت مهار شده است، این رقم در روز گذشته حدود ۱۱ هزار بشکه بود.

آلن که سرپرستی پاسخ دولت به بحران را برعهده دارد، می گوید نفتکش هایی که در سطح آب نفت را جمع می کند هنوز به حداکثر ظرفیت خود نرسیده اند.

نفت همچنان از چاه بیرون می زند، و آلن می گوید کارشناسان به سرپرستی موسسه تحقیقات زمین شناسی آمریکا سعی دارند میزان دقیق نفتی را که وارد خلیج مکزیک شده است تخمین بزنند .

آلن می گوید شرکت نفت بی پی یکی از چهار دریچه سرپوش روی چاه را بسته است، اما نفت از طریق سه دریچه دیگر بیرون می زند.

روز سه شنبه، رییس سازمان ملی اقیانوسی و جّو، گفت نمونه های آبی که کارشناسان جمع آوری کرده اند، حضور نفت در زیر سطح خلیج را تایید می کند.

پیشتر، پرزیدنت اوباما در یک مصاحبه تلویزیونی گفت او برای مشخص ساختن این که چه کسی باید بابت نشت نفت مجازات شود، با ماهیگیران در منطقه و کارشناسان صحبت کرده است.

آقای اوباما موضع سختی علیه تونی هیوارد رییس بی پی برگزیده است. تونی هیوارد سخنان بحث انگیزی ایراد کرده است که تاثیر نشت نفت را کم می کند. همچنین از توجه عمومی به حادثه ابراز ناراحتی کرده و در نقطه ای گفت می خواهد زندگی اش به حال عادی بازگردد. اما از آن هنگام از گفته هایش گفته پوزش خواسته است.

آقای اوباما گفت هر مقام دولتی که چنین حرف هایی زده باشد «برای من کار نخواهد کرد.»

رییس جمهوری گفته است تاثیر اقتصادی نشت نفت زیاد خواهد بود.

شورای امنیت رایزنی درباره وضع تحریم های جدید علیه ایران را آغاز می کند

شورای امنیت سازمان ملل متحد رایزنی درباره امکان برقراری چهارمین دور تحریم علیه ایران را آغاز کرده است.

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، روز سه شنبه گفت او خوشبین است که شورا قطعنامه جدید را به زودی تصویب خواهد کرد. یک دیپلمات فرانسوی در سازمان ملل متحد گفت شورا ممکن است روز چهارشنبه به قطعنامه رای دهد.

پیشتر محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران، هشدار داد که تحریم های بین المللی جدید علیه ایران می تواند به معنای پایان گرفتن مذاکره درباره برنامه اتمی کشور باشد.

محمود احمدی نژاد این سخنان را روز سه شنبه در استانبول، محل یک کنفرانس منطقه، ابراز داشت و گفت آمریکا و متحدانش اگر فکر می کنند می توانند تحریم ها را برقرار سازند و بعد با ایران به مذاکراه بنشینند اشتباه می کنند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد برای دادن رای به قطعنامه چهارمین دور تحریم ها به دلیل خودداری ایران از متوقف ساختن فعالیت های اتمی اش آماده می شود.

ولادیمر پوتین، نخست وزیر روسیه نیز، که برای حضور در کنفرانس به ترکیه رفته است، به خبرنگاران گفت با پیشنهاد سازمان ملل متحد، «عملا موافقت شده است» اما یادآور شد تحریم ها نباید «بیش از اندازه» باشد یا موانعی در حرکت ایران به سوی انرژی اتمی صلح جویانه ایجاد کند.

پوتین گفت فرصت خواهد داشت در حاشیه کنفرانس با احمدی نژاد بحث کند.

ماه پیش ایران در مورد معاوضه سوخت اتمی با برزیل و ترکیه به توافق رسید.

احمدی نژاد روز سه شنبه گفت این توافق فرصتی است که فقط یکبار پیش می آید و تکرار نخواهد شد. او ابراز امیداری کرد جامعه بین المللی آن را قبول کند.

روز دوشنبه، رییس آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت ایران، به دلیل این بدگمانی که برنامه های اتمی خود را پنهان می کند، «مورد ویژه ای» برای تیم های بازرسی و کنترل آژانس است.

دومین ویدیوی دانشمند مفقود شده ایرانی پخش شد

   
   

 

یک ویدیو در وب سایت «یوتیوب» مردی را که یک دانشمند اتمی ایرانی معرفی می شود نشان می دهد که می گوید او در آمریکا صحیح و سالم است، در حالی که تهران ادعا می کند وی ربوده شده است.

این ویدیو، که روز دوشنبه پست شد، شهرام امیری را که به راحتی در اتاقی که به نظر می رسد دفتر یا اتاق مطالعه باشد نشسته است، نشان می دهد. او می گوید برای ادامه مطالعات آکادمیک به آمریکا آمده است.

امیری می گوید به حوزه تسلیحات علاقه ای ندارد و برای پایان دادن به این شایعات که او در «خلافکاری هایی» علیه ایران درگیر بوده است، از طریق این ویدیو سخن می گوید.

تلویزیون دولتی ایران نیز ویدیویی از مردی که امیری معرفی شده است نشان داده است. در این ویدیو مرد می گوید او در مدینه، در عربستان سعودی، در عملیات مشترک سرویس های اطلاعاتی سعودی و آمریکا ربوده شد، و در حالی که در آمریکا در بازداشت به سر می برد، شکنجه شده است.

امیری، دانشمند اتمی که نزدیک به ۳۰ سال دارد، در ماه ژوئن سال ۲۰۰۹ ناپدید شد. چند ماه پس از آن، منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران، گفت تحقیق گران اسنادی به دست آورده اند که آنچه را او «مداخله آمریکا» در ناپدید شدن امیری نامید نشان می دهد.

پیشتر در اوائل سال جاری، شبکه تلویزیونی ای بی سی آمریکا گفت امیری برای کمک به سی آی ا به آمریکا گریخته است.

روز سه شنبه، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت کشور او در نظر ندارد طرح هایی را برای معاوضه این دانشمند با سه کوهنورد آمریکایی که به ظن جاسوسی در ایران زندانی هستند پیشنهاد کند. او گفت تهران برای تامین آزادی امیری از «مجرای قانونی» استفاده خواهد کرد.

نگاهی به تحولات عمده در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران

ایران برای برگزاری سالگرد انتخابات ریاست جمهوری در ۲۲ خرداد ماه، که به پیروزی محمود احمدی نژاد در سال پیش منجر شد، آماده می شود.

انتخاب دوباره او با اتهامات تقلب و خلافکاری در رای گیری، و هفته ها اعتراضات مرگبار دنبال شد. فعالان اپوزیسیون گفتند در نا آرامی ها دست کم ۷۲ تن کشته شدند. دولت گفت شمار کشته شدگان از نصف این رقم کمتر بود و اعضای نیروهای امنیتی را شامل می شد.

در ماه دسامبر، مقامات جمهوری اسلامی برای نخستین بار قبول کردند که مسئولان زندان دست کم سه نفر دا که در جریان نا آرامی های پس از انتخابات بازداشت شده بودند، در زیر ضربات مشت و لگد کشته اند.

در ماه ژانویه، سازمان نظارت بر حقوق بشر گزارشی منتشر کرد که در آن گفته می شد نیروهای امنیتی هزاران معترض صلح جو و ناراضیان را خودسرانه دستگیر کرده اند، با این امید که منتقدین را بترسانند و ناراضیان را خاموش کنند.

تا ماه مارس، مقامات ایران بیش از ۸۰ نفر را در ارتباط با اعتراضات به زندان محکوم کردند. رسانه های ایران گفتند دست کم برای ۱۱ نفر حکم مرگ صادر شده است.

برخی از وقایع مهمی که در جریان انتخابات سال پیش در ایران روی داد از این قرار است:

۱۳ ماه ژوئن سال ۲۰۰۹- مقامات ایران احمدی نژاد را پس از آن که نتایج مقدماتی نشان می دهد او بیش از ۶۲ درصد رای ها را کسب کرده است، برنده اعلام می کنند. رقیب اصلی وی، میر حسین موسوی، که کمتر از ۳۴ در صد رای ها را به دست  آورده – نتایج را به عنوان «خیانت بزرگ» و «سوء استفاده خطرناک» محکوم می کند. زد و خوردها بین معترضین و پلیس آغاز می شود.

۱۴ ماه ژوئن سال ۲۰۰۹- میر حسین موسوی در کوشش برای وادار ساختن مقامات به ابطال نتایج، در صدد کسب حمایت عمومی بر می آید. او برای اعتراض به نتیجه انتخابات و خشونت علیه هوادارانش، خواهان برپایی یک گردهمایی انبوه می شود.

۱۷ ماه ژوئن سال ۲۰۰۹- ده ها هزار نفر از طرفداران موسوی برای اعتراض، خیابان های تهران را پر می کنند. روز بعد، سازمان عفو بین الملل می گوید نزدیک به ۱۵ تن در سلسله اعتراضات پس از انتخابات کشته شده اند.

۲۰ ماه ژوئن سال ۲۰۰۹- هزاران معترض با نادیده گرفتن هشدار آیت الله خامنه ای برای متوقف ساختن تظاهرات با پلیس درگیر می شوند. سازمان نظارت بر حقوق بشر می گوید مقامات امنیتی، صدها فعال معترض و اصلاح طلب، از جمله رهبران سیاسی و مذهبی برجسته را دستگیر کرده اند. مرگ ندا آقا سلطان – زن جوانی که در جریان اعتراضات هدف گلوله قرار گرفت - روی نوار ویدیو ضبط می شود و به نمادی برای تظاهر کنندگان تبدیل می شود.

۲۳ ماه ژوئن سال ۲۰۰۹- شورای نگهبان حکم می دهد که نتایج انتخابات را باطل نخواهد کرد. باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، آنچه را «اقدامات ناعادلانه» دولت ایران علیه تظاهر کنندگان مخالف می نامد محکوم می کند.

۵ ماه اوت سال ۲۰۰۹- احمدی نژاد برای دومین بار به عنوان رییس جمهوری،  مراسم تحلیف به جای می آورد. صدها نفر از هواداران اپوزیسیون در تهران تظاهرات می کنند.

۸ ماه اوت سال ۲۰۰۹- ایران به دلیل محاکمه جمعی از بازداشت شدگان سیاسی، به اتهام تحریک نا آرامی در جریان اعتراضات پس از انتخابات، با محکومیت بین المللی روبرو می شود. از جمله بازداشت شدگان، کلوتید ریس، معلم فرانسوی است که پیش از آزاد شدن، ۱۰ ماه به اتهام جاسوسی در بازداشت می ماند.

۳۰ ماه دسامبر ۲۰۰۹- صدها هزار نفر در گردهمایی هایی به طرفداری از دولت شرکت می کنند. برخی از تظاهر کنندگان، رهبران مخالف را که مسئول نا آرامی ها می دانند، به مرگ تهدید می کنند.

۱۱ ماه فوریه ۲۰۱۰- نیروهای امنیتی ایران، معترضین ضد دولت را در جریان تجمعاتی به مناسبت سی و یکمین سالگرد بنیان گذاری جمهوری اسلامی سرکوب می کنند. وب سایت های اپوزیسیون می گویند نیروهای امنیتی به زهرا رهنورد، همسر میر حسین موسوی، حمله کرده اند. آنها می گویند به مهدی کروبی و محمد خاتمی، رییس جمهوری سابق، نیز حمله شد.

۳ ماه ژوئن ۲۰۱۰- ایران گزارش می دهد ۸۱ نفر را که در اتهامات مرتبط با نا آرامی های پس از انتخابات محکوم شده اند، عفو کرده یا مجازات آنها را تخفیف داده است. گروه های مخالف برای برگزاری تجمعاتی در سالگرد انتخابات در روز ۱۲ ژوئن ماه، درخواست مجوز می کنند.

پارلمان جدید عراق نخستین جلسه خود را تشکیل می دهد

جلال طالبانی، رییس جمهوری عراق، خواهان تشکیل نخستین جلسه پارلمان در روز ۱۴ ماه ژوئن شد.

سه ماه پس از برگزاری انتخابات بی نتیجه ای که هنوز منجر به تشکیل دولت جدید نشده است، سخنگوی ریاست جمهوری روز سه شنبه دستور طالبانی را اعلام کرد. یک هفته پیش دادگاه عالی عراق نتایج انتخابات را تایید کرد.

رای دادگاه پیروزی اندک یک ائتلاف سکولار به رهبری ایاد علاوی، نخست وزیر سابق، را تایید می کند و گامی مهم به سوی تشکیل دولت جدید تلقی می شود.

هیچکدام از احزاب سیاسی در انتخابات ۷ ماه مارس قادر نشدند ۱۶۳ کرسی را که برای احراز اکثریت لازم است به دست آورند. ائتلاف علاوی ۹۱ کرسی و گروه اصلی شیعه به رهبری نوری المالکی، نخست وزیر، ۸۹ کرسی کسب کردند.

مالکی اصرار داشته است که او باید دولت را رهبری کند و به اتحادیه ملی عراق، که از نظر تعداد کرسی در ردیف سوم قرار دارد و مقتدی صدر، روحانی ضد آمریکایی، را شامل می شود، نزدیک شده است. طرفداران صدر تمایلی به مالکی ندارند زیرا نیروهای دولت او شبه نظامیان آنها را در سال ۲۰۰۸ سرکوب کردند.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، از رهبران سیاسی عراق خواسته است برای تشکیل یک دولت فراگیر به سرعت اقدام کنند.

بایدن: در صورت اجرای اصلاحات در کنیا، آمریکا سرمایه گذاری در آن کشور را افزایش خواهد داد

جو بایدن، معاون رییس جمهوری آمریکا، می گوید او به اجرای اصلاحات سیاسی به دست رهبران کنیا خوشبین است.

بایدن، که برای سفری ۳ روزه به کنیا رفته است، روز سه شنبه در پی دیداری با رییس جمهوری و نخست وزیر آن کشور در یک کنفرانس خبری گفت اگر کنیا قانون اساسی جدید را تصویب کند و به تقویت نهادهای دولتی و کارآیی دولت بپردازد، در را به روی کمک و سرمایه گذاری بیشتر آمریکا باز خواهد کرد.

دو رهبر در سال ۲۰۰۸، در پی خشونت های پس از انتخابات که حدود ۱۳۰۰ کشته بر جا گذاشت، برای تقسیم قدرت به توافق رسیدند.

به عنوان بخشی از این توافق، آنها و احزابشان پذیرفتند پیش نویس قانون اساسی جدیدی را که به موارد سوء استفاده و تنش های قومی خواهد پرداخت تهیه کنند. مردم کنیا قرار است روز ۴ ماه اوت به آن رای بدهند.

در مسائل امنیتی، بایدن گفت آمریکا از کوشش های کنیا برای تامین امنیت در مرز خود با سومالی، کشوری که در آن شورشیان مسلمان سعی دارند دولت را سرنگون کنند، پشتیبانی می کند.

پرزیدنت کیباکی گفت کنیا از آمریکا درخواست کرده است رهبری تلاشی هماهنگ را برای برقراری ثبات در سومالی بر عهده بگیرد.

بایدن روز جمعه به آفریقای جنوبی خواهد رفت و به عنوان نماینده آمریکا در آیین گشایش مسابقات جام جهانی فوتبال حضور خواهد یافت.

پیشتر در روز دوشنبه، بایدن با حسنی مبارک، رییس جمهوری مصر، ملاقات کرد و درباره مشکلاتی که در برابر ساکنان نوار غزه وجود دارد با او بحث کرد.

بایدن گفت آمریکا درباره راه های جدید پرداختن به «جنبه های انسانی، اقتصادی، امنیتی و سیاسی» وضعیت غزه، نه فقط با مصر بلکه با دیگر شریکان خود رایزنی می کند.

ايران می گويد دو کشتی برای رساندن کمک های انسانی به مردم غزه ارسال خواهد کرد

عبدالرئوف اديب ‌زاده، مدير امور بين ‌الملل جمعيت هلال احمر ايران، روز دوشنبه برنامۀ ارسال کشتی های امداد به غزه را کاملاً بشردوستانه توصيف کرده و در گفتگو با پرس تی وی شبکه انگليسی زبان جمهوری اسلامی ايران گفت «دو کشتی يکی حامل کمک های مردمی و ديگری حامل امدادگران برای کمک به مردم غزه خواهند بود.» پيشتر در هفتۀ جاری نمايندۀ رهبر جمهوری اسلامی ایران در نيروی دريايی سپاه اعلام کرد، سپاه آمادگی دارد با همه توان و امکانات بالقوه اش کاروان های حامل کمک های انساندوستانه به غزه را اسکورت کند. اما وزير امور خارجه بريتانيا روز دوشنبه در واکنش به اين اعلامِ آمادگیِ سپاه تأکيد کرد چنين اقدامی ممکن است به تنش آفرينی بيشتر منجر شود. ويليام هيگ افزود «فکر نمی کند اسکورت شدن کشتی های امداد توسط سپاه به شرايط موجود کمک کند.»

در همين حال روز دوشنبه محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، به قصد سفر به ترکيه، تاجيکستان و چين، تهران را ترک کرد. خبرگزاری های ايران اعلام کردند اسفنديار رحيم مشايی، معاون و رئيس دفتر رياست جمهوری، مجتبی ثمره هاشمی، مشاور ارشد و منوچهر متکی وزير امور خارجه ايران، در اين سفر آقای احمدی نژاد را همراهی می کنند.

آقای احمدی نژاد که بارها خواستار محو اسرائيل از نقشۀ جهان شده است روز سه شنبه در کنفرانس «تعامل و تدابير برقراری اعتماد» موسوم به سيکا در ترکيه شرکت کرد. رييس جمهوری ايران پيش از گشايش کنفرانس سيکا با عبدلله گل، رييس جمهوری ترکيه، ديدار کرد و پشت درهای بسته با وی به گفتگو پرداخت. کنفرانس تعامل و تدابير برقراری اعتماد در آسيا در دهه ۹۰ ميلادی توسط رييس جمهوری قزاقستان پايه گذاشته شد.

ترکيه روز دوشنبه در کنفرانس سيکا گفت که اسرائيل بايد به خاطر حمله به کشتی حامل کمک های بشردوستانه به نوار غزه، که منجر به کشته شدن ۸ نفر از اتباع ترکيه و يک نفر آمريکايی ترک تبار شد، مجازات شود. ترکيه همچنين ممنوعيت رفت و آمد خطوط مرزی نوار غزه از سوی اسرائيل را غيرقانونی و غيرانسانی خواند و خواهان لغو آن شد.

رهبران روسيه، ايران، پاکستان، و افغانستان در کنفرانس دو روزه سيکا شرکت کرده اند اما اسرائيل به علت خشم همگانی از حملۀ هفته گذشته به جای اعزام يکی از مقامات ارشد آن کشور به کنفرانس تنها يک ديپلمات کنسولگری را به سيکا فرستاده است.

احمت داوود اوغلو، وزير امور خارجه ترکيه، در مراسم گشايش کنفرانس گفت که اقدام اسراييل خط بين ترور و يک دولت مسئول را محو کرده است. او از اسرائيل خواست که تحقيقات بين المللی در مورد اين حمله که از سوی بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد، پيشنهاد شده است را بپذيرد. وزير امور خارجه ترکيه در حاشيه اجلاس گفت که آنکارا در نظر دارد اسراييل را به اتهام ارتکاب جنايت در دادگاه بين المللی لاهه تحت تعقيب قانونی قرار دهد.

در همين حال رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه، روز دوشنبه در يک کنفرانس خبری مشترک با بشار اسد گفت که اسراييل بايد جزای خونی را که جاری ساخته است بپردازد و وی تأکيد کرد که به طور قطع خواهد پرداخت. آقای اردوغان تصريح کرد که روابط دو کشور هرگز به گذشته باز نخواهد گشت و اسرائيل را متهم به سوء استفاده از نيروی نظامی و ارتکاب به جنايت جنگی کرد.

رئيس جمهوری سوريه نيز ضمن محکوم کردن حمله اسراييل گفت که وی و مردم سوريه از تصميمات و اقدامات ترکيه در اين زمينه پشتيبانی خواهند کرد. دولت اسراييل که تلاش مي کند کشته شدگان را تروريست جلوه دهد گفته است که آنها قبل از ورود نيروهای اسرائيل به کشتی، خود را برای نبرد آماده کرده بودند و نيروهای اسرائيل صرفاً از جان خود دفاع کردند. ارتش اسرائيل نيز روز دوشنبه با فاش کردن اسامی ۵ تن از حاميان حقوق بشر مدعی شد که آنها مدت هاست که با سازمان های تروريستی همکاری می کنند. ولی نخست وزير ترکيه بعد از ظهر روز دوشنبه دولت اسرائيل را يک دولت تروريستی خواند.

سه سرباز دیگر ناتو در افغانستان کشته شدند

ناتو می گوید سه سرباز خود را در افغانستان از دست داده است.

یک روز پس از کشته شدن ۱۰ سرباز در سلسله حملاتی در سراسر کشور، ناتو روز سه شنبه گفت دو سرباز در انفجار بمب در جنوب افغانستان کشته شدند، و سرباز دیگری با آتش سلاح های سبک در همان منطقه از پای در آمد.

در خشونت های دوشنبه، که مرگبارترین روز در سال جاری برای نیروهای بین المللی در افغانستان توصیف شده است، هفت سرباز آمریکایی، یک سرباز فرانسوی و دو سرباز استرالیایی در حملات جداگانه در جنوب و شرق افغانستان کشته شدند.

روز دوشنبه همچنین دو مربی غیر نظامی پلیس - یک آمریکایی و یک نپالی - در حمله انتحاری طالبان به یک مرکز آموزش پلیس در شهر قندهار کشته شدند.

تونی هيوارد: «بی پی» صورتحساب مربوط به پاکسازی سواحل خليج مکزيک را تمام و کمال پرداخت خواهد کرد

پرزيدنت اوباما در سومين سفر خود در تقريباً ۵۰ روز اخير به منطقۀ خليج مکزيک تاکيد کرد «حال که بريتيش پتروليوم اخيراً ده ميليارد دلار به عنوان سود بين سهام داران خود تقسيم کرده است، نبايد برای خسارت دادن به مثلاً يک ماهيگير در خليج مکزيک، به اصطلاح «يک قرون و دوزار» کند.»

تونی هيوارد، رييس شرکت بريتيش پتروليوم، در چهل و هفتمين روز از انفجار چاه نفتی به نام «ماکوندو» در خليج مکزيک اظهار اميدواری کرد بعد از نصب دومين وسيله شبيه به «قيفی وارونه» بر دهانۀ آن چاه نفت در عمق هزار و ششصد متری از سطح آب، ميزان ريزش نفت به ميزان قابل ملاحظه ای کمتر شود و يکبار ديگر تعهد کرد که «بی پی» صورتحساب مربوط به پاکسازی سواحل خليج مکزيک، و خسارات به محيط زيست و حيات وحش را تمام و کمال پرداخت خواهد کرد.

درياسالار تاد آلن، از گارد ساحلی آمريک،ا که در حال حاضر تلاش هايی را که برای جلوگيری از گسترش نفت و مبارزه با اثرات گاه هراس آور ناشی از آن بر محيط زيست منطقه در جريان است، رهبری می کند؛ روز دوشنبه در مصاحبه ای تلويزيونی «اواسط پائيز» را به عنوان تاريخ احتمالی پايان مصيبت اخير در منطقه ياد کرد. اين فاجعه اثرات سوء خود را بر روال زندگی عادی مردم و به ويژه ماهی گیران موجب شده است تا آنجا که يکی از اهالی سواحل ايالت جنوبی لوئيزيانا آن را به «فاجعه اتمی» تشبيه کرده است.

بر اساس آخرين برآوردها، با سرازير شدن روزانه بين ۵۰۰ هزار تا يک ميليون بشکه نفت از چاه «ماکوندو»، منطقه ای در خليج مکزيک، برابر با تقريباً يک هفتم مساحت ايران که به نفت آلوده شده است بزرگترين و وخيم ترين بحران محيط زيستی ناشی از نشت نفت در تاريخ آمريکا به وجود آمده است، و رابرت ردفورد از مشهورترين هنرپيشه های سينما می گويد از اقدامات کمپانی های نفتی و ريا کاری مديرانشان که در اين مورد زندگی و اقتصاد مردم ساکن سواحل خيلج مکزيک را با فاجعه روبرو کرده اند «حالش به هم می خورد.»

آیت الله خامنه ای - علی یا معاویه زمان؟

بیست و یکمین سالگرد درگذشت رهبر پیشین جمهوری اسلامی، آیت الله خمینی، هرچند که با نا تمام ماندن سخنرانی  نوه اش، سيد حسن خمینی، به سر تیتر رسانه های خبری تبدیل شد، اما تنها مسأله ای نبود که ذهن ناظران سیاسی را به خود مشغول کرد.

شبیه سازی تاریخی و مقایسه ای که آیت الله خامنه ای میان شرایط کنونی کشور با شرایط صدر اسلام کرد، شاید از ناتمام ماندن سخنان نواده آیت الله خمینی، که طرفداران افراطی حکومت حتی جایگاه وی را به سید حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان بخشیدند، نیز مهمتر به نظر برسد.

این اولین بار نیست که آیت الله خامنه ای در منازعات سیاسی کشور دست به مقایسه و شبیه سازی تاریخی می زند، و خود را در جایگاه امامان شیعه قرار می دهد. اما این قضیه از سوی مخالفان سیاسی وی نیز تاکنون بی پاسخ نمانده است. شاید یکی از مهمترین این مخالفتها را میر حسین موسوی، از رهبران مخالفین، در یکی از صریح ترین اظهاراتش در رابطه با آیت الله خامنه ای بیان کرد، و ولی فقیه را به برکشیدن خود تا حد حضرت علی متهم کرد.

شبیه سازی تاریخی امری بی سابقه حداقل در تاریخ معاصر ایران نیست، اما به ویژه در سال های اخیر این امر خود را به شکل آشکارتری در سطح جامعه ایران نشان می دهد.

چه منتقدانی که حکومت جمهوری اسلامی مدعی حکومت عدل علی را به عملکردی متفاوت از عملکرد علی در دوران حکومتش متهم می کنند، و چه آنها که این امر را در قالب های دیگر نظير مقاله، شعار و ترانه و موسيقی مطرح می کنند، همگی با توجه به رویدادهای پس از انتخابات ایران، بویژه حوادث روز عاشورای ۸۸ که درگیری های معترضان با نیروهای حکومتی به کشته شدن تنی چند از معترضان انجامید، به اين شبیه سازی اشاره داشته اند.

از سوی ديگر نيز، هواداران حکومت از آیت الله خامنه ای با تعابیری چون علی زمان و حسین زمان یاد می کنند، و او را رهبری مذهبی می دانند که مشروعیت خود را نه از مردم بلکه از خدا گرفته است.

اما در این میان، بسیاری از ناظران سیاسی بر این اعتقادند که جدا از نداشتن ارزش علمی بکار بردن این گونه شبیه سازی های تاریخی، حکومت با پیش کشیدن چنین بحث هایی از آن به عنوان حربه ای برای حذف مخالفان سیاسی خود از صحنه استفاده می کند.

به این ترتیب باید دید بنابر شبیه سازی های صورت گرفته از سوی آیت الله خامنه ای در آخرین سخنرانی عمومی اش، علی زمانه چگونه در مقابل طلحه و زبیر، دو یار دیرین پییغمبر اسلام که رودر روی علی ایستادند، عمل خواهد کرد.

و یا به تعبیر دیگر، نظام تحت رهبری آیت الله خامنه ای چگونه سیاستی را در مقابل میرحسین موسوی و مهدی کروبی که از یاران نزدیک آیت الله خمینی بوده اند و هم اکنون تن به پذیرش خواسته های رهبر کنونی جمهوری اسلامی و مصالحه با وی نداده اند، در پیش خواهد گرفت.

این پرسشی است که هم اکنون ذهن بسیاری از کنشگران سیاسی و مردم را به خود مشغول کرده است.

شبکه خبری فارسی صدای آمريکا آخرين خبرها و ويديوهای روز را روی تلفن موبايل، يا هر وسيله اينترنتی دستی ديگر، بطور رايگان عرضه می کند. لطفأ به آدرس سايت جديد موبايل صدای آمريکا توجه کنيد:

pnn.voa.mobi

DIT - پراکسی

Ultrareach - نرم افزار اولترا ريچ را از اينجا دانلود کنيد

UltraVOAPersian96

PSIPHON - نرم افزار

http://bit.ly/9XBTr

https://3241257.net/a.php?token=
cb57eb84c442fc36aa0af64235bdc17f

نرم افزار فيلترشکن

www.voanews.com/persian
/parvaaz.cfm

وبلاگ ها

راهروهای کنگره
http://voacapitol.blogspot.com

نوشته ها و خوانده ها
http://pnnketab.blogspot.com

روی خط
http://rooyekhat.blogspot.com

بهنام ناطقی
http://emshabtv.blogspot.com

بلاگ دونی
http://blogdooni.blogspot.com

ورزش
http://zangevarzesh.blogspot.com

ماهواره های صدای آمريکا

لطفاً توجه داشته باشید که صدای آمریکا از مشکلاتی که بر سر راه دریافت برنامه های شبکه خبری فارسی صدای آمریکا از طریق ماهواره ها قرار دارد، آگاه است، و با استفاده از همه امکانات خود در تلاش است که دسترسی به برنامه های تلویزیونی خود را با استفاده از تکنولوژی و مراجعه به تشکیلات و سازمانهای حقوقی و قانونی امکان پذیر سازد.
متاسفانه آنگونه که برخی از تماشاگران برنامه های تلویزیونی ما تصور میکنند برداشتن موانعی که بر سر این راه قرار دارد به آسانی میسر نیست، چرا که مشکلات فنی و پخش پارازیت بر روی ماهواره هائی که برنامه های ما را به شما میرساند از سوی جمهوری اسلامی ایران ایجاد میشود و مرکز ایجاد اختلال در ایران قرار دارد. همانگونه که بسیاری اطلاع دارند این مشکل برای بی  بی  سی و صدای آلمان نیز وجود دارد، و آنها نیز به اتفاق صدای آمریکا در رفع این مشکل تلاش می کنند.

Arabsat/Eurobird 8 (25.5 Deg East)

Downlink Frequency: 11,662 MHz

FEC: 3/4

Symbol Rate: 27.500 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 175

Eutelsat Hotbird 8 (13 Deg East)

Downlink Frequency: 12,226 MHz

FEC: 3/4

Symbol Rate: 16.3 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 295

Eutelsat Hotbird 8 (13 Deg East)

Downlink Frequency: 12,242 MHz

FEC: 3/4

Symbol Rate: 3.7 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 295

Eutelsat W3A (7 Deg East)

Downlink Frequency: 10,720.75 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 22.0 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Asiasat - 3 (105.5 Deg E)

Downlink Frequency: 4,040 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 20.4 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 415

Telstar 12 (15 Deg W)

Downlink Frequency: 11,545.3 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 5.7357441 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 3

Telstar 12 (15 Deg W)

Downlink Frequency: 12,608 MHz

FEC: 2/3

Symbol Rate: 19.279 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Nilesat (AB4) - (7 Deg W)

Downlink Frequency: 11,355 MHz

FEC: 3/4

Rate: 27.5 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 1004

 

در اين ايميل

خبرها
ايران
آمريکا
آمريکای لاتين
اروپا
خاورميانه
آسيا
آفريقا
مناطق ديگر
هنر و فرهنگ
حوادث و بلايا
اقتصادي
آموزش
محيط زيست
بهداشت
حقوق بشر
نيروی کار
سياست
مذهب
علم و فن آوری
مسايل اجتماعی
ورزش
زنان

فسخ آبونمان

اگرنمی خواهيد اين ايميل را دريافت کنيد فسخ آبونمان

کمک می خواهيد؟

اگر در مورد اين ايميل پرسشی داريد به ankbut@voanews.com اطلاع دهيد.

صفحه نخست سايت از نو طراحی شده است تا دسترسی به اخبار و اطلاعات، ويديو، و برنامه های صدای آمريکا را تسهيل کند.

فسخ آبونمان | خبرهای بيشتر