سلام ، چند روز پيش مي خواستم مطلبي رو تو سايت بالاترين بذارم ولي به خاطر اينكه عضويت آن بسته شده بود نتونستم اين كارو بكنم به فكر اين كار افتادم.
شما مي توانيد پيام هاي خود را مستقيما با استفاده از ايميل بر روي اين وبلاگ بگذاريد . روش كار خيلي ساده است ،پيام هاي خود را به اين آدرس alirezairf.social@blogger.com ميل كنيد.
فقط به مباني اخلاقي خود و ديگران احترام بگذاريد



۱۳۸۹ آذر ۱۴, یکشنبه

News from VOA in Persian

مهم ترين خبرها

امضای قرارداد تجارت آزاد بين آمريکا و کره جنوبی

پس از چهار روز مذاکره سرانجام در تعطيلات آخر هفته مقامات تجارت آزاد آمريکا و کره جنوبی قرار داد تجاری بين دوکشور را که از سال ۲۰۰۷ تا بحال معلق مانده بود به امضاء رساندند. رهبران هردو کشور امضاء اين قرار داد را يک پيروزی بزرگ تجاری برای آمريکا و کره جنوبی خواندند.

براک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، با ابراز استقبال از اين قرارداد گفت که قرار داد تجارت آزاد با کره جنوبی،  از جمله صادرات اتومبيل، محصولات کشاورزی، و کارهای خدماتی به آن کشور، سالانه ۱۱ ميليارد دلار صادرات کشور را افزايش خواهد داد، و بيش از ۷۰ هزار شغل ايجاد خواهد کرد. پرزيدنت اوباما افزود قرار تجارت آزاد با کره جنوبی به وی امکان خواهد داد تا به تعهد خود عمل کرده و ظرف ۵ سال آينده ارزش حجم صادارات کشور را به دو برابر افزايش دهد.

در خبری ديگر، وزارت کار آمريکا ميگويد که اقتصاد آمريکا در ماه نوامبر تنها ۳۹ هزار کار جديد ايجاد کرد که اين امر نرخ بيکاری در آمريکا را از ۹ و ۶ دهم درصد به ۹ و هشت دهم درصد افزايش داد که چنين نرخ بالائی در هفت ماه گذشته بيسابقه بود. عليرغم افزايش شمار بيکاران در بخش خرده فروشی، بسياری از مديران فروشگاه ها از جمله لورن اندرسن، مدير يک فروشگاه اسباب بازی فروشی در نيويورک، اميدوارند که در آستانه فصل خريد تعطيلات کريسمس و سال نوی مسيحی بر تعداد کارکنان خود بيافزايند.

در همين حال مراجعه خريداران کالاهای گران قيمت به فروشگاه های سطح بالا مانند «سکس»، «نيم اند مارکوس»، «نوراستروم» بيشتر شده است. استيو سادوو، مديرعامل سکس ميگويد که مراجعه خريداران کالای لوکس و سطح بالا بستگی به ثبات بازار بورس  سهام دارد که در حال حاضر بسيار پر رونق است.

در اروپا، بانک مرکزی اتحاديه اروپا برای مقابله با بحرانهای مالی در برخی از کشورهای عضو مانند ايرلند، پرتغال شروع به خريد اوراق قرضه اين کشورهای کرده است. در همين حال/ ژان کلود تريشه، رئيس بانک مرکزی اروپا يورو، واحد پولی ۱۶ کشور از ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا را بسيار معتبر خواند   و گفت بحرانهای مالی اروپا ناشی از مشکل ارزی نيست بلکه در رابطه با سياست های نادرست مالی است.

۲۲ کشته در آتش سوزی منطقه تبتی نشین جنوب غربی چین

رسانه های دولتی چینی می گویند آتش سوزی در منطقه تبتی در جنوب غربی چین، دست کم ۲۲ کشته و سه مجروح برجای گذاشته است.

شین هوا، خبرگزاری دولتی چین با انتشار این خبر، زمان آتش سوزی را ظهر شنبه به وقت محلی و مکان آن را منطقه خودمختار و عمدتا تبتی نشین گارزه، در استان سیشوان چین اعلام کرد.

شین هوا به نقل از مقام های محلی اعلام کرد به دلیل وزش باد آتش به سرعت در منطقه باز گسترده شد و سربازان و دیگر افرادی را که سعی می کردند آن را مهار کنند، به محاصره در آورد. به گزارش شین هوا قربانیان شامل ۱۵ سرباز، دو کارگر و پنج ساکن منطقه بوده اند. گفته می شود سه نفر سوختگی شدید دارند.

به گفته شین هوا، آتش سوزی ظرف سه ساعت تحت کنترل در آمد. شعله های آتش تا ۶ کیلومتری ساختمان دولت منطقه ای پیشرفت کرد.

۸۹ درصد از ۴۵هزار ساکن منطقه خودمختار دائوفو، قوم تبتی هستند.

زندانيان سياسی در ايران همدردی بيشتری را از رئيس جمهوری منتخب برزيل کسب می کنند

واشينگتن پست زير عنوان " در برزيل، از زندانی تا رئيس جمهوری" مشروح مصاحبه ای با رئيس جمهوری منتخب برزيل را نقل کرده است که بخشی از آن به آينده مناسبات برزيل با ايران ارتباط دارد.

لالی ويموث (Lally Weymouth) دستيار ارشد سردبيری واشينگتن پست در برزيل که اين مصاحبه را انجام داده است مقدمتا می نويسد : چهارهفته پيش، برزيلی ها در انتخابات رياست جمهوری، ديلما روسف (Dilma Roussef) را به عنوان نخستين رئيس جمهوری زن در آن کشور برگزيدند، که خود کانديدای منتخب لوئيز اينسيو لولا دا سيلوا (Luiz Incio Lula da Silva) رئيس جمهوری کنونی است، که به رغم محبوبيتی بسيار نزد مردم، دوران رياست جمهوری اش رو به اتمام است.

خانم روسف، با سابقه ای غيرمعمول به قدرت می رسد. او در سال های دهه ۱۹۶۰ در تشکيلاتی زير زمينی عليه رژيم نظامی حاکم در آن ايام جنگيد، و سال های ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۲ را در زندان و زير شکنجه گذراند. خانم روسف پس از آن وارد فعاليت های سياسی شد و در سال ۲۰۰۲ به عنوان وزير معادن و انرژی به دولت آقای لولا پيوست، و تا احراز مقام رياست دفترمخصوص او پيش رفت.

زندانيان سياسی نخستين موضوعی است که خانم روسف در اولين مصاحبه مشروح خود پس از پيروزی در انتخابات به آن پاسخ می دهد:

سئوال: زندانی سياسی بودن، آيا موجبی برای همدردی بيشتر شما با زندانيان سياسی ديگرمی شود ؟

جواب: بدون شک. با توجه به اين واقعيت که من از وضعيت يک زندانی سياسی تجربه ای شخصی دارم ، خود را با تعهدی تاريخی در مقابل تمامی کسانی می بينم که صرفا به خاطر ابراز عقايدشان- شخصی يا عمومی زندانی بوده اند و يا در زندان هستند.

سئوال: دراينصورت، آيا اين به عنوان نمونه بر سياست شما در مورد ايران - کشوری که اجازه می دهد مردم اش سنگسار شوند، و روزنامه نگاران را به زندان می اندازد، اثری می گذارد؟

جواب: به عقيده من لازم است ما وقتی که به ايران اشاره می کنيم تفاوتی قائل شويم که چه منظوری داريم. من استراتژی ايجاد صلح در خاورميانه را مهم می بينم. آنچه که ما در خاورميانه می بينيم ورشکستگی يک سياست - سياست جنگ است. ما راجع به افغانستان صحبت می کنيم و فاجعه ناشی از حمله به عراق. ما نتوانسته ايم صلح ايجاد کنيم، و از عهده برطرف ساختن مشکلات عراق برنيامده ايم. عراق امروز درگير جنگ داخلی است. هر روز سربازانی از دو طرف کشته می شوند. بهترين راه تلاش برای ايجاد صلح و احتراز از جنگ است. اما من سنگسار را تائيد نمی کنم. من با روش های قرون وسطائی در مورد زنان موافق نيستم. هيچ معنائی ندارد. من در اين مورد حاضر به هيچگونه سازشی نيستم.

سئوال: برزيل در رای گيری اخير به قطعنامه حقوق بشری سازمان ملل متحد رای ممتنع داد؟

جواب: من هنوزرئيس جمهوری برزيل نيستم. اما به عنوان زنی که برای احراز اين مقام انتخاب شده است احساس ناراحتی می کنم اگر عليه سنگسار چيزی نگويم. هنگامی که دوران رياست جمهوری را شروع کنم موضع من عوض نخواهد شد. من با روشی که برزيل رای داد موافق نيستم. اين روش، موضع من نيست.

سئوال: بسياری از آمريکائيان با مردم ايران که در خيابان ها جمع شده بودند همدردی کردند. بهمين جهت است که می خواهم بدانم آيا موضع شما تفاوتی با موضع رئيس جمهوری فعلی خواهد داشت که با رژيم ايران مناسباتی دوستانه دارد؟

جواب: پرزيدنت لولا کارنامه خودش را دارد. او رئيس جمهوری است که از حقوق بشر دفاع کرده است - رئيس جمهوری است که همواره مدافع ايجاد صلح بوده است.

سئوال: مناسبات برزيل با آمريکا را چگونه می بينيد؟ دوست داريد اين مناسبات چگونه تکامل پيدا کند؟

جواب: من مناسبات با آمريکا را برای برزيل بسيار مهم می دانم. من سعی به ايجاد مناسباتی نزديک تر با آمريکا خواهم کرد. انتخاب پرزيدنت اوباما مايه تحسين بزرگی برای من بود. من معتقدم آمريکا در آن هنگام با ظرفيتی فوق العاده نشان داد که کشوری با عظمت است، و جهان را به شگفتی کشاند. احتمالا انتخاب يک رئيس جمهوری سياه پوست برای آمريکا می توانست به همان اندازه دشوار باشد که انتخاب يک رئيس جمهوری زن در برزيل.

واتسلاو هاول و دزموند توتو، خواستار آزادی برنده جایزه نوبل صلح شدند

واتسلاو هاول، رئیس جمهوری سابق جمهوری چک و دزموند توتو، اسقف اعظم آفریقای جنوبی، روز یکشنبه ضمن حمایت از لیو شیائوبو، برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۱۰، خواستار آزادی او شدند. آنان در مقاله ای مشترک که در روزنامه بریتانیایی «آبزرور» به چاپ رسید خواستار آزادی «بی قید و شرط» آقای لیو شدند.

آقای هاول و توتو، چین را به حمایت از «رژیم های سوء استفاده گر» و استفاده «خشن از زور» برای سرکوب انتقادها در داخل این کشور، متهم کردند. این چهره های سرشناس دموکراسی طلب در جمهوری چک و آفریقای جنوبی، همچنین گفتند اگر پکن می خواهد در جامعه بین الملل به عنوان «رهبری معتبر» قلمداد شود، باید تحت «اصلاحاتی اساسی» قرار گیرد.

همزمان صدها فعال دموکراسی طلب در هنگ کنگ، با برگزاری راهپیمایی خواستار آزادی «لیو شیائوبو»، دگراندیش چینی زندانی شدند.

دست کم ۴۰۰ تظاهرکننده روز یکشنبه در خیابان های منطقه تجاری هنگ کنگ و در مقابل یک ساختمان متعلق به دولت چین در این منطقه تجمع کردند. تظاهرکنندگان پرچم و پلاکارد در دست داشتند و شعارهایی برای آزادی لیو شیائوبو سر دادند.

تظاهرات در حمایت از فراخوان و تلاش های آقای لیو برای اصلاحات دموکراتیک در چین بود و تظاهرکنندگان، مقامات چینی را به آزادی «لیو شیا» همسر برنده جایزه صلح نوبل، از بازداشت خانگی ترغیب کردند.

علی رغم ادامه بازداشت لیو شیائوبو و اقدامات چین در ممنوعیت سفر خانواده این برنده نوبل صلح به خارج از کشور و دریافت جایزه، کمیته نوبل قرار است روز جمعه در اسلو، پایتخت نروژ مراسم اهدای جایزه را برگزار کند.

لیو شیائوبو، یکی از نویسندگان «منشور ۰۸» است. این منشور خواستار اصلاحات سیاسی و آزادی در کشور تک حزبی چین شده است.

مقامات چینی، سال گذشته او را به اتهام خرابکاری، به ۱۱ سال زندان محکوم کردند.

چین از تصمیم کمیته نوبل و انتخاب لیو شیائوبو برای جایزه صلح انتقاد کرده و دیپلمات های خارجی را برای تحریم مراسم اهدای جایزه تحت فشار گذاشته اند.

هنگ کنگ، مستعمره سابق بریتانیا است که قانون اساسی آن آزادی های مدنی غربی را تضمین می کند. آزادی هایی از قبیل حق تظاهرات علیه حکومت کمونیستی پکن، که اغلب توسط دولت چین رد می شود.

چهارمین روز نبرد بین المللی با شعله های سرکش آتش در اسرائیل

یک هواپیمای غول پیکر ۷۴۷ به تلاش ها برای مهار آتش سوزی در اسرائیل پیوست. پیوستن هواپیمای آمریکایی به تلاش های بین المللی جانی تازه داده است. تلاش برای مهار آتش سوزی، پنجشنبه گذشته آغاز شد.

این هواپیمای آمریکایی، بر خلاف دیگر هواپیماها قادر به پرواز در شب است و همین قابلیت به عملیات آتش نشانی امکان می دهد که بدون مقفه ادامه یابد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل آتش سوزی در اسرائیل را عظیم توصیف کرده و گفته است برای مهار آن به تکنولوژی های متفاوت و همکاری بین المللی نیاز است.

آتش نشان ها دراسرائیل ابراز امیدوار ی کرده اند آتش سوزی جنگل نزدیک شهر بندری حیفا را در کنترل درآورند. این آتش سوزی که در تاریخ کشور اسرائیل بی سابقه است از هفته پیش آغاز شده است.

حدود ۲۰ کشور برای مهار شعله های سرکش آتش که بیش از ۵۰۰۰ هکتار از جنگل های کارمل در شمال اسرائیل را نابود کرده است، هواپیماها و تجهیزات آتش نشانی خود را به این منطقه اعزام کرده اند. به رغم به بن بست رسیدن مذاکرات صلح خاورمیانه، فلسطینی ها در اقدامی کم سابقه به نشان همکاری، سه موتور آتش نشانی و کارشناسان آتش نشان را، به اسرائیل اعزام کردند.

روز شنبه دو برادر نوجوان به اتهام آتش زدن جنگل که به مرگ ۴۱ نفر انجامید بازداشت شدند. این دو نوجوان که گفته می شود بر اثر بی احتیاطی موجب آغاز آتش سوزی شده اند، روز یکشنبه در دادگاه حاضر شدند و به گفته سخنگوی پلیس قرار بازداشت آنها تمدید شد.

اسرائیل برای مقابله با این آتش سوزی که موجب جابه جایی نزدیک به ۱۷ هزار نفر شده است، آمادگی نداشت. انتقادها علیه عملکرد دولت در مواجهه با این فاجعه روبه افزایش است و برخی خواستار استعفای مقامات دولتی شده اند.

تحلیف همزمان دو رئیس جمهوری در ساحل عاج

در ساحل عاج هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور در مراسمی جداگانه، در مراسم تحلیف سوگند یاد کردند.

پس از آن که شورای قانون اساسی ساحل عاج اعلام کرد که لوران گباگبو، رئیس جمهوری کنونی این کشور با کسب ۵۱ درصد آرای انتخاباتی، برنده شده است، وی در مراسمی که از تلویزیون دولتی ساحل عاج پخش شد سوگند یاد کرد. اما کمیسیون مستقل انتخاباتی، پیشتر «آلاسان اوتارا»، رهبر اپوزیسیون را برنده انتخابات اعلام کرده بود.

اتحادیه آفریقا از «تابو امبکی» رئیس جمهوری پیشین آفریقای جنوبی خواسته است با سفر به ساحل عاج تلاش کند از راه گفت و گو بحران سیاسی کنونی این کشور حل شود.  

فرانسه، آمریکا و اتحادیه اروپا همراه با سازمان ملل متحد ریاست جمهوری آلاسان اوتارا، رقیب رئیس جمهوری فعلی، را به رسمیت شناخته و از آقای گباگبو خواسته اند به رای مردم و نتیجه انتخابات احترام بگذارد و آن را بپذیرد.

روز شنبه، سربازان در ساحل عاج، در آبیجان، پایتخت این کشور را محاصره کردند. ساحل عاج هم اکنون در وضعیت حکومت نظامی است و تمامی رسانه های خارجی از ورود به این کشور منع شده اند.

وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا با در نظر گرفتن احتمال بروز خشونت در ساحل عاج، درباره سفر به این کشور به مردم هشدار داده است.

خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپایی نیز آقای اوتارا را «برنده قانونی» انتخابات در ساحل عاج خوانده است.

صندوق بین المللی پول گفته است، تنها در صورتی با دولت ساحل عاج همکاری می کند، که این دولت از سوی سازمان ملل متحد حمایت شود.

«گیلامه سورو»، نخست وزیر ساحل عاج و از رهبران سابق شورشی که به دنبال قرارداد صلح سال ۲۰۰۷ به این سو در دولت ائتلافی با آقای گباگبو همکاری کرده است، روز یکشنبه گفت از آلاسان اوتارا، حمایت می کند.

گفته می شود شب گذشته در چندین بخش آبیجان صدای شلیک گلوله به گوش می رسید. روز شنبه، حامیان آقای اوتارا برای دومین روز پیاپی به خیابان ها ریختند. آنان لاستیک اتومبیل ها را به آتش کشیدند و موانعی را در خیابان ها گذاشتند. خشونت ها در پایتخت ساحل عاج تاکنون دست کم ۱۴ کشته بر جای گذاشته است.

به دنبال جنگ داخلی در ساحل عاج در سال ۲۰۰۲، هدف از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور بازگرداندن ثبات اعلام شده است.

تولید کیک زرد برای اولین بار در ایران

تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد از روز یکشنبه، از کیک زرد ساخته شده در کشور برای تولید اورانیوم استفاده خواهد کرد. به گفته تلویزیون دولتی ایران این نخستین بار است که ایران موفق به تولید کیک زرد می شود.

به گفته مسئولان جمهوری اسلامی، کارشناسان از کیک زرد، پودر غلیظ شده اورانیوم در داخل ایران، در تاسیسات اصفهان استفاده خواهند کرد. تاکنون در این کارخانه از کیک زرد خریداری شده از آفریقای جنوبی در دهه ۱۹۷۰ استفاده می شد.

خبر تهیه کیک زرد در داخل ایران در آستانه مذاکرات میان کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد اتمی جمهوری اسلامی ایران در ژنو اعلام می شود که قرار است روز دوشنبه صورت گیرد. خانم اشتون در این دیدار نماینده گروه موسوم به ۱+۵ است. این اولین مذاکره با تهران درباره برنامه اتمی جمهوری اسلامی در بیش از یک سال گذشته است.

گروه ۱+۵ شامل پنج عضو دائمی شورای امنیت شامل آمریکا، بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه بعلاوه آلمان است.

 به دنبال فاش شدن نگرانی های رهبران عرب منطقه درباره برنامه اتمی تهران، جمهوری اسلامی تلاش کرده است تا به همسایگان خود در منطقه خلیج فارس اطمینان دهد که ایران تهدیدی علیه آنان نیست.

کشورهای غربی ایران را به تلاش برای دستیابی به تولید سلاح اتمی متهم می کنند. اتهامی که تهران آن را یکسره رد می کند.

رسانه های ایرانی روز شنبه به نقل از محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی اعلام کردند که ایران آماده مذاکره است اما درباره آنچه که آن را «حقوق مسلم ایران» خواند، حاضر به مذاکره نیست.

برگزاری دور دوم انتخابات در مصر

مردم مصر روز یکشنبه، برای شرکت در دور دوم انتخابات پارلمانی به پای صندوق های رای رفته اند تا به نامزدهایی رای دهند که سرنوشت آنها به دور دوم کشیده شده است. پیش بینی می شود که حزب حاکم «دموکراتیک ملی» متعلق به حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر در این انتخابات پیروز شود.

در دور نخست رای گیری، حزب دموکراتیک ملی به رهبری حسنی مبارک رئیس جمهوری مصر، برنده قاطع انتخابات پارلمانی اعلام شده است و انتظار می رود به دنبال کناره گیری دو حزب عمده اپوزیسیون، اکثریت کرسی های باقی مانده نیز به همین حزب تعلق گیرد.

اخوان المسلمین و حزب وفد، دو حزب بزرگ مخالف دولت، در اعتراض به آنچه که تقلب گسترده حزب حاکم در دور نخست خواندند، دور دوم انتخابات را تحریم کرده اند.

این دو حزب اعلام کردند شکایت خود را در زمینه تقلب ها به دادستانی کل کشور تسلیم خواهند کرد.

اخوان المسلمین در بیانیه روز جمعه خود اعلام کرد از تقلب های حزب دموکراتیک ملی و طرفدارانش، شامل ترساندن رای دهندگان و سوء استفاده های دیگر، شکایت خواهد کرد.

شمارش معکوس برای اصلاح قیمت ها در ایران

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی به زودی آغاز اجرای هدفمندی یارانه ها را اعلام می کند. محمد رضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهوری، ظهر روز شنبه ۱۳ آذر ماه در مراسم افتتاح نمایشگاه راه و ترابری و صنایع وابسته، ضمن اعلام این موضوع، اولین نتیجه این اقدام را صرفه جویی سوخت در بخش حمل و نقل دانست.

خبرگزاری های مهر، ایسنا و فارس نیز بعد از ظهر روز شنبه ۱۳ آذر ماه به نقل از شمس الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، از آغاز اصلاح قیمت ها در آینده ای نزدیک خبر دادند.

وزیر اقتصادی و دارایی که در هفدهمین همایش بین المللی بیمه و توسعه در جمع خبرنگاران سخن می گفت، در خصوص زمان دقیق اعلام اصلاح قیمت ها در راستای هدفمندی یارانه ها با تاکید بر اینکه هنوز در مورد این موضوع نمی توان صحبت کرد، گفت دولت به عنوان نماینده مردم در این بخش نقش خود را ایفا کرده است؛ بنابراین باید بدانیم که اجرای هدفمندییارانه ها یک اضطرار است و نه یک انتخاب؛ البته اضطرار به این معنی نیست که اگرامروز انجام نشود دیگر فردا نمی توان آن را انجام داد.

هم زمان محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی ایران، بامداد روز شنبه ۱۳ آذر ماه در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در مورد پیشنهادش مبنی بر تعویق اجرای هدفمند کردن یارانه ها در بخش تولید توضیحاتی داد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران، در توضیح بیش تر پیشنهاد خود به خبرنگار ایسنا گفت، چه اشكالي دارد كه۳۰ درصد مصرف انرژي را كه مربوط به بخش توليد است، به مرحله دوم موكول شود، تا بهانه‌ای برای افزایش قيمت‌ تمام شده توليدات داخلي به سبب بالا رفتن قيمت انرژی نباشد.

در همین حال، خبرگزاری فارس ظهر روز شنبه ۱۳ آذر ماه، در گزارشی با عنوان «طولانی شدن انتظار هدفمندی و گام های لرزان بورسی ها» در فضای مه آلود اعلام کرد، فعالان بازار سرمایه از اجرای کامل قانون هدفمندی یارانه حمایت می کنند اما بر این باورند بلاتکلیفی در زمان اجرای آن مانند سمی است که مانع از روند طبیعی بازار سهام و جریان نقدینگی می شود.

خبرگزاری فارس می افزاید، اين تناقص‌ها و بی ‌خبری‌ها بيش از همه و در درجه اول بر بورس اوراق بهادار اثرگذاشته شده است كه نوسان روزانه و افت و خيز متعدد نوسان شاخص گويای اين نكته است كه تا زمان حاكم شدن ابرهای ترديد برآسمان بازار سهام نمی ‌توان اميدی به رشد قيمت‌‌‌ها و حتی شرايط طبيعی بازار داشت.

در عين حال محمدحسن پورخليل دبير انجمن صنفی صنعت سيمان، در گفت و گو با همین خبرگزاری، بلاتكليفی در زمان اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها، بر شركت‌هاي سيماني را بدون تاثير اعلام كرد و تاخير هر چه بيش تر اجراي آن را به نفع صنعت سيمان دانست.

در همین رابطه، روزنامه دنیای اقتصاد، در شماره روز شنبه ۱۳ آذر ماه خود، با بیان این موضوع که معامله ‌گران بازار سرمایه هفته کاری جدید خود را در شرایطی شروع خواهند کرد که نحوه اجرای طرح تحول اقتصادی، یکی از دو عاملی است که جو انتظار را بر بازار حاکم کرده است، نوشت، در حالی که انتظار می‌ رفت انتهای هفته گذشته سر آغاز شروع طرح تحول باشد و اعلام قیمت برخی از حامل‌های انرژي این گمانه ‌زنی را تقویت کرده بود، معامله‌ گران با تکذیب سناریوهای قیمتی حامل‌های انرژی به ویژه بنزین مواجه هستند که این امر باردیگر مسئله اجرای طرح تحول را با ابهام مواجه کرده است.

یارانه نقدی جوابگوی هزینه های زندگی در ایران نیست -- نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس

تازه ترین آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد شاخص قیمت کالاهای خوراکی در مهر ماه سال جاری در مقایسه با سال گذشته هفده و هفت دهم درصد رشد کرده اند و در بین گروه های کالایی در مهر ماه بیش ترین رشد را به خود اختصاص داده اند. شاخص بهای همین گروه کالایی بر اساس محاسبه دوره ای معادل ۱۰ درصد رشد پیدا کرده است.

با این وجود ارسلان فتحی پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، روز پنج شنبه ۱۱ آذر ماه ضمن بیان این موضوع، که «بدون شک اجرای هدفمند سازی یارانه ها در راستای تحقق عدالت اجتماعی و اقتصادی است،» افزود، مردم نگران تورم ناشی از اجرای هدفمند کردن یارانه ها نباشند – چرا که دولت و مجلس بسته های حمایتی موثر و زیادی در نظر گرفته اند.

تنها یک روز بعد از سخنان رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، کاظم دلخوش نایب رئیس همین کمیسیون، بعد از ظهر روز جمعه ۱۲ آذر ماه در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با تاکید بر این که «در آستانه هدفمند سازی یارانه ها، دستگاه های اجرایی نباید توقعات را بالا ببرند» اظهار داشت، مردم باید از هم اکنون جدی تر صرفه جویی کنند. زیرا به گفته نایب رئیس کمیسیون مجلس شورای اسلامی، «یارانه های نقدی مبلغی نیست که بتواند هزینه های سنگین خانوارها را پوشش دهد.»

در همین رابطه خبر آن لاین روز چهارشنبه ۱۰ آذر ماه، با اشاره به وعده های پیدا و پنهان محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی، که از حدود یک ماه پیش در زمینه افزایش میزان یارانه نقدی بیان شده است، نوشت، «وعده ای در این حد تقریبا از حدود یک ماه پیش در لابلای سخنان رئیس جمهور بیان شده بود ولی به نظر می رسد بعد از این مدت برای نخستین بار با صراحت در سخنرانی که در ساری انجام داد بیان شده است و با توجه به مقایسه این رقم با ارقام بودجه عمومی دولت و حجم نقدینگی و... می توان گفت این کار اگر حتی تبعات تورمی سنگین برای اقتصاد کشور به همراه نداشته باشد کاری نشدنی به نظر می رسد و می توان این وعده را بیشتر شعاری سیاسی تلقی کرد تا برنامه ای اقتصادی.»

پخش زنده برنامه های بخش فارسی صدای آمريکا از آيفون

**********

هنرمندان، ورزشکاران و شخصیتهای ایرانی به سئوالهای شما پاسخ می دهند. سئوالهای خود را از ليلا فروهر با عنوان "سئوال هفتهبه ايميل آدرس: q10@voanews.com ارسال کنيد.

پاسخهای شهرزاد سپانلو به پرسشها را از اينجا ببينيد.

**********

شبکه خبری فارسی صدای آمريکا آخرين خبرها و ويديوهای روز را روی تلفن موبايل، يا هر وسيله اينترنتی دستی ديگر، بطور رايگان عرضه می کند. لطفأ به آدرس سايت جديد موبايل صدای آمريکا توجه کنيد:

pnn.voa.mobi

DIT - پراکسی

Ultrareach - نرم افزار اولترا ريچ را از اينجا دانلود کنيد

UltraVOAPersian96

PSIPHON - نرم افزار

http://bit.ly/9XBTr

https://3241257.net/a.php?token=
cb57eb84c442fc36aa0af64235bdc17f

نرم افزار فيلترشکن

www.voanews.com/persian
/parvaaz.cfm

وبلاگ ها

راهروهای کنگره
http://voacapitol.blogspot.com

نوشته ها و خوانده ها
http://pnnketab.blogspot.com

روی خط
http://rooyekhat.blogspot.com

زنگ ورزش
http://zangevarzesh.blogspot.com

پيچ در پيچ
http://peechdarpeech.blogspot.com

روزنگار
http://sigarchi.net/roznegar

ماهواره های صدای آمريکا

لطفاً توجه داشته باشید که صدای آمریکا از مشکلاتی که بر سر راه دریافت برنامه های شبکه خبری فارسی صدای آمریکا از طریق ماهواره ها قرار دارد، آگاه است، و با استفاده از همه امکانات خود در تلاش است که دسترسی به برنامه های تلویزیونی خود را با استفاده از تکنولوژی و مراجعه به تشکیلات و سازمانهای حقوقی و قانونی امکان پذیر سازد.
متاسفانه آنگونه که برخی از تماشاگران برنامه های تلویزیونی ما تصور میکنند برداشتن موانعی که بر سر این راه قرار دارد به آسانی میسر نیست، چرا که مشکلات فنی و پخش پارازیت بر روی ماهواره هائی که برنامه های ما را به شما میرساند از سوی جمهوری اسلامی ایران ایجاد میشود و مرکز ایجاد اختلال در ایران قرار دارد. همانگونه که بسیاری اطلاع دارند این مشکل برای بی  بی  سی و صدای آلمان نیز وجود دارد، و آنها نیز به اتفاق صدای آمریکا در رفع این مشکل تلاش می کنند.

Arabsat/Eurobird 8 (25.5 Deg East)

Downlink Frequency: 11,585 MHz

FEC: 3/4

Symbol Rate: 27.500 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 175

Eutelsat W3A (7 Deg East)

Downlink Frequency: 10,720.75 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 22.0 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Asiasat - 3 (105.5 Deg E)

Downlink Frequency: 4,040 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 20.4 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 415

Telstar 12 (15 Deg W)

Downlink Frequency: 11,566.63 MHz

FEC: 2/3

Symbol Rate: 2.22 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 1

Telstar 12 (15 Deg W)

Downlink Frequency: 12,608 MHz

FEC: 2/3

Symbol Rate: 19.279 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Nilesat (AB4) - (7 Deg W)

Downlink Frequency: 11,355 MHz

FEC: 3/4

Rate: 27.5 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 1004

 

در اين ايميل

خبرها
ايران
آمريکا
آمريکای لاتين
اروپا
خاورميانه
آسيا
آفريقا
مناطق ديگر
هنر و فرهنگ
حوادث و بلايا
اقتصادي
آموزش
محيط زيست
بهداشت
حقوق بشر
نيروی کار
سياست
مذهب
علم و فن آوری
مسايل اجتماعی
ورزش
زنان

فسخ آبونمان

اگرنمی خواهيد اين ايميل را دريافت کنيد فسخ آبونمان

کمک می خواهيد؟

اگر در مورد اين ايميل پرسشی داريد به ankbut@voanews.com اطلاع دهيد.

صفحه نخست سايت از نو طراحی شده است تا دسترسی به اخبار و اطلاعات، ويديو، و برنامه های صدای آمريکا را تسهيل کند.

فسخ آبونمان | خبرهای بيشتر