سلام ، چند روز پيش مي خواستم مطلبي رو تو سايت بالاترين بذارم ولي به خاطر اينكه عضويت آن بسته شده بود نتونستم اين كارو بكنم به فكر اين كار افتادم.
شما مي توانيد پيام هاي خود را مستقيما با استفاده از ايميل بر روي اين وبلاگ بگذاريد . روش كار خيلي ساده است ،پيام هاي خود را به اين آدرس alirezairf.social@blogger.com ميل كنيد.
فقط به مباني اخلاقي خود و ديگران احترام بگذاريد



۱۳۸۹ آبان ۲۱, جمعه

News from VOA in Persian

مهم ترين خبرها

بزرگترين شرکت خدمات نفتی جهان قول خروج از ايران داده است

بوستون گلوب زيرعنوان "شرکت نفتی می گويد از ايران خارج می شود" و با سوتيتر "ولی قراردادهای پرسود خروج آن را به تعويق می اندازد" می نويسد بزرگترين شرکت خدمات نفتی جهان بی سرو صدا به وزارت امورخارجه آمريکا وعده خروج از ايران را برای زمانی داده است که قراردادهای جاری اش به انجام برسد. تائيديه سخنگوی شرکت شلومبرگر (Schlumberger Ltd) دراين زمينه می تواند نشان از يک پيروزی عمده در تلاش هائی داشته باشد که آمريکا برای قطع دسترسی ايران به منابع مالی مورد نياز دربرنامه اتمی اش انجام می دهد.
ريچارد مودست (Richard Modesette) بازرس پيشين در وزارت بازرگانی آمريکا می گويد " اين اگرحقيقت داشته باشد، فوق العاده است".

اما اسنادی داخلی که بوستون گلوب ازاين شرکت به دست آورده است نشان می دهد شلومبرگر - که برای احتمال نقض تحريم ها مورد تحقيق قرار گرفته است - قراردادهائی به ارزش صدها ميليون دلار امضاء کرده است، و در نظر دارد آنها را پيش از خروج به انجام برساند. اين قراردادها، شلومبرگر را که تصور می رود آخرين شرکت غربی خدمات نفتی در ايران باشد، دست کم تا سال ۲۰۱۳ دراين کشور نفت خيز فعال نگاه می دارد، که بعضی از مقامات آمريکائی را برای اين تعويق در خروج خشمگين ساخته است.

شلومبرگر که درMIT (انستيتوی تکنولوژی ماساچوست) مرکز پژوهشی دارد ، دامنه فعاليت های خود را در ايران، و نيز تصميم اش را برای نهايتا ترک ايران، در پرده ای از اسرار نگاه داشته است. اين شرکت، برخلاف شرکت های ديگری که با بوق کرنا تصميم شان را در مورد خارج شدن اعلام می کنند، هيچگاه علنا قصدش را برای خروج اعللام نکرده است.

با اينحال، قول خصوصی شلومبرگر به مقامات آمريکائی احتمالا معرف فصلی نهائی در يک بازی ۱۵ ساله موش و گربه ميان دولت آمريکا و شرکت های غربی کمک کننده به صنايع نفت و گاز ايران است، که بيش از ۶۰ درصد درآمد دولت ايران را تامين می کند.

اسناد داخلی ارائه شده به بوستون گلوب توسط کارمندی از کارمندان شلومبرگر، که اين شرکت را به طفره رفتن از تحريمهای عليه ايران متهم می کند، نشان می دهد شرکت چگونه خود را با تحريم های همواره رو به تشديد وفق داده است و تا مدتها پس از آنکه رقبايش مجبور به خروج ايران شدند، قراردادهائی پرمنفعت را درو کرده است.

تحريم هائی که شرکت های آمريکائی را از کمک به ايران منع می کند از سال ۱۹۹۵ برقرار بوده است. اما شلومبرگر توانست به کار کردن در ايران ادامه دهد زيرا اين شرکت درخارج ثبت شده است. در سال ۱۹۹۶ مقامات آمريکائی سعی کردند شرکت های خارجی را با تهديد به جريمه به خروج از ميدان های نفتی ايران وادار کنند. اما تهديد ها چنان خشمی را در اروپا برانگيخت که مقامات آمريکائی هيچگاه آن ها را به اجرا نگذاشتند.

در سالهای اخير مقامات آمريکائی کشورهای ديگر را برای به اجرا گذاشتن تحريم های مصوب خودشان زير فشار گذاشتند. همزمان با شدت گرفتن نگرانی ها از برنامه اتمی ايران، اتحاديه اروپا، به نوبه خود ممنوعيت انتقال تکنولوژی نفتی به ايران را وضع کرد.

اين حمايت فزاينده اروپا از تحريم ها بود که به گفته راد نلسون (Rod Nelson) نايب رئيس و مسئول ارتباطات در شلومبرگر، اين شرکت را به خروج  از ايران متقاعد ساخت. نلسون می گويد شلومبرگرهيچگاه قانون شکنی نکرده است، و تاکيد می کند که تصميم اش به خروج داوطلبانه بوده است.

با اينحال منتقدين شلومبرگر می گويند اين شرکت در تلاش برای طفره رفتن از تحريم ها و ماندن در ايران بيش از حد جلورفته است.

براد شرمن، (Brad Sherman) نماينده حزب دمکرات از ايالت کاليفرنيا درمجلس نمايندگان و يکی ازبانيان قانون تحريم های عليه ايران که تابستان امسال به تصويب رسيد و به وزارت امورخارجه اجازه می دهد دارائی شرکت خارجی فعال در صنعت نفت ايران را مسدود کند و آنها را از گرفتن مقاطعه های دولت فدرال محروم سازد، می گويد اين [رفتار شلومبرگر] موردی روشن برای اعمال مجازات است.

شلومبرگر در سال ۱۹۱۹ توسط دو برادر فرانسوی پايه گذاری شد که ماشين های مخصوص کشف نفت در زيرزمين را اختراع کرده بودند. اين شرکت از سال های دهه ۱۹۴۰ که شرکت های عظيم نفتی بريتانيائی و آمريکائی برصعنت نفت ايران سلطه داشتند در اين کشور فعال بوده است. شلومبرگر، و ديگر شرکت های خدمات نفتی پس از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ نيز در ايران ماندند، و به ايران در حفظ جريان نفت کمک کردند.

دفاع پرویز مشرف از نقش پاکستان در افغانستان

پرویز مشرف اتهام حمایت سازمان اطلاعات و امنیت داخلی پاکستان از طالبان را رد می کند، اما می گوید آی اس آی باید با توطئه های هند علیه پاکستان مقابله کند.

رییس جمهوری پیشین پاکستان، روز پنجشنبه در مصاحبه ای با صدای آمریکا در واشنگتن همچنین گفت طالبان بارها به آی اس آی حمله کرده و دفاتر آن را هدف بمب گذاری های انتحاری قرار داده است. وی تاکید می کند در این حملات نزدیک به ۳۰۰ نفر از ماموران آی اس آی کشته شده اند. اما در حالی که این سازمان هدف حملات طالبان قرار دارد، به حمایت از آنان هم متهم می شود. در واقع این دو موضوع با هم همخوانی ندارند، به همین دلیل یک بررسی واقعی لازم است.

پرویز مشرف گفت او مفهوم «عمق استراتژیک» را که برخی از کارشناسان نظامی پاکستان مطرح می کنند و افغانستان را به عنوان کشوری برای جلوگیری از نفوذ هند در منطقه می نگرند، قبول ندارد. وی هند را متهم کرد که از محل سفارت خود در کابل و کنسولگری هایش در قندهار و جلال آباد اقدام های تروریستی علیه پاکستان را سازماندهی می کند.

رییس جمهوری پیشین پاکستان افزود از آی آس آی انتظار می رود از منافع پاکستان حفاظت کند، نه به کمک طالبان. وی تاکید کرد که حتی نمی داند این سازمان با چنین تهدیدهایی چگونه مقابله می کند. اما معتقد است آمریکا و متحدانش در افغانستان باید حساسیت های پاکستان را درک کنند.

هند، پاکستان را به حمایت از لشکر طیبه متهم کرده است. سرویس های اطلاعاتی لشگر طیبه را که یک گروه مسلح کشمیری است به سازماندهی حملات تروریستی سال ۲۰۰۸ در مومبای که نزدیک به ۲۰۰ تن کشته بر جای گذاشت، متهم می کنند. در حالی که مشرف هرگونه ارتباط اسلام آباد با گروه های ستیزه جو از جمله لشگر طیبه را تکذیب می کند.

ژنرال پرویز مشرف، در سال ۱۹۹۹ به عنوان رییس ستاد ارتش پاکستان در یک کودتای بدون خونریزی قدرت را در دست گرفت و تا سال ۲۰۰۸ با وجود تهدید به استیضاح در مقام ریاست جمهوری باقی ماند. رییس جمهوری پیشین پاکستان اعلام کرده، قصد دارد بار دیگر وارد صحنه سیاسی پاکستان شود. ناظران حتی امکان حضور او در انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۳ را نیز قابل بررسی می دانند. پرویز مشرف گفته است برای سخنرانی و راه اندازی کمپین سیاسی در میان پاکستانی های مقیم آمریکا به ایالات متحده آمده است.

وی در دوره ریاست جمهوری به دلیل تلاش برای دستیابی به صلح با طالبان میانه رو در مناطق مرزی افغانستان، با انتقادهای شدید آمریکا و متحدانش روبرو شد. پرویز مشرف هنوز از آن تلاش های نافرجام به عنوان استراتژی «جداسازی پشتون ها از طالبان» دفاع کرده و می گوید امروز آمریکا تلاش می کند در همان مسیر گام بردارد.

مشرف در پاسخ به این پرسش که آیا مصالحه سیاسی در افغانستان بدون شرکت پاکستان امکان پذیر است یا نه؟ می گوید دشوار خواهد بود. آی اس آی می تواند نقشی مثبت بازی کند، زیرا بهتر از هر فرد وسازمانی افغانستان و مردم این کشوررا می شناسد.

وی این نظر را که ارتش پاکستان در تلاش برای نابودی پناهگاه های القاعده و طالبان در مناطق قبیله ای این کشور با قاطعیت عمل نکرده است رد کرد.

مجروح شدن دو سرباز در حمله انتحاری در کابل

به گفته ناتو یک بمب گذار انتحاری در حمله ای به یک کاروان اتحادیه در نزدیکی کابل، پایتخت افغانستان، دو سرباز را مجروح کرد.

یک اطلاعیه نظامی حاکی است در انفجار که روز جمعه در نزدیکی کمپ جولیان، در جنوب کابل، روی داد، یک سرباز افغان و یک سرباز ناتو مجروح شدند.

این حمله در پی چند ماه آرامش نسبی در پایتخت، که در آن بر تدابیر امنیتی در پیشاپیش انتخابات سپتامبر افزوده شده بود، صورت می گیرد.

با این حال، خشونت در مناطقی که در آنها نیروهای خارجی با طالبان می جنگند ادامه دارد.

ناتو می گوید در نبردهای شدید در ایالت هلمند دست کم ۱۵ شورشی کشته شدند، در حالی که در جریان عملیات شبانه علیه رهبران طالبان در سراسر افغانستان ۱۵ شورشی دیگر بازداشت شدند.

در رویدادی دیگر، نیروی بین المللی امنیتی - آیساف - می گوید در ایالت غندوز دست کم چهار شورشی به هلاکت رسیدند و یک نفر مجروح شد. ناتو ستیزه گران مسئول بمب گذاری در امتداد جاده ای را که نیروهای خارجی از آن استفاده می کنند هدف گرفت.

ناتو همچنین می گوید یک سرباز آن در حمله شورشیان در شرق افغانستان کشته شد.

گزارش: آمریکا باید محدود ساختن تلاش های جنگی در افغانستان را بررسی کند

یک هیات مستقل آمریکایی به پرزیدنت اوباما توصیه کرده است ماموریت نظامی آمریکا در افغانستان را، درصورت نبود پیشرفت، کوتاه کند.

گروه ویژه ای که شورای مناسبات خارجی در واشنگتن تشکیل داده است، روز جمعه در گزارشی از تصمیم سال گذشته پرزیدنت اوباما برای افزایش تعداد سربازان آمریکایی در افغانستان به ۱۰۰ هزار نفر، برای نبرد با نیروهای طالبان و القاعده و آموزش نیروهای امنیتی کشور، پشتیبانی می کند اما می گوید اگر تلاش های آمریکا کارساز نباشد، آنگاه ایجاب خواهد کرد کاهشی عمده در ماموریت جاری صورت گیرد.

هیات از پرزیدنت اوباما می خواهد هزینه های بالای ماموریت را، در حالی که درباره موفق بودن تلاش های آن بحث می کند، در نظر بگیرد.

دولت، که قرار است ماه آینده استراتژی خود برای جنگ در افغانستان را کاملا بازنگری کند، مطرح ساختن امکان دور شدن از ضرب الاجل ژوئیه سال ۲۰۱۱ برای آغاز خارج ساختن نیروها را آغاز کرده است، و به جای آن بر هدف واگذاری کامل کنترل امنیت به نیروهای افغان تا سال ۲۰۱۴ تاکید می گذارد.

توافق رهبران عراق برای تقسيم قدرت مورد تحسين اوباما قرار گرفت

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا می گوید دولت ائتلافی جدید عراق دولتی منتخب، فراگیر، و نمایانگر اراده مردم عراق است.
آقای اوباما ، که برای شرکت در کنفرانس سران کشورهای عضو گروه ۲۰ به کره جنوبی رفته است، در سؤل پایتخت آن کشور، در جمع خبرنگاران گفت: توافق تقسیم قدرت در عراق سنگ بنای دیگری است که برای عراق مدرن پی ریزی شده است.
وی اضافه کرد مردم عراق نشان دادند که عزم آنها برای یکپارچگی و وحدت کشورشان قویتر از آنهایی است که میخواهند عراق را به جنگ فرقه ای و ترور سوق دهند.
رهبران عراق روز چهارشنبه، پس از يک بن بست هشت ماهه، بر طرحی توافق کردند که بر اساس آن نوری المالکی نخست وزیر شیعی مذهب برای یک دوره چهار ساله دیگر در پست خود باقی خواهد ماند.
بموجب این توافق رياست پارلمان به ائتلاف عراقيه مورد حمايت سنی ها داده می شود وجلال طالبانی رهبر کرد پست ریاست جمهوری را کماکان عهده دار خواهد بود.
با اینحال، روز پنجشنبه اجرای این توافق با مشکل روبرو شد، زیرا قريب دو سوم از ۹۱ قانونگذار  ائتلاف عراقيه به عنوان اینکه نظراتشان تأمین نشده است، جلسه پارلمان را ترک کردند.

گزارش: گروه بيست از توافق برسر متوقف کردن جنگ ارزی خبر می دهد

نشست گروه بيست روز جمعه اعلام کرد که شرکت کنندگان از نرخ ارزهای خود برای رقابت اقتصادی، سوء استفاده نخواهند کرد.

پرزیدنت باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا و لی میونگ باک، رييس جمهوری کره جنوبی، در مصاحبه مطبوعاتی مشترک در سئول گفتند: «آمریکا و کره جنوبی در مورد ارتقاء قرارداد تجارت آزاد میان دو کشور مذاکره کردند، پیمانی که اشتغال و ثروت بیشتر برای هر دو کشور را به ارمغان می آورد. این قرارداد با ایجاد تقریبا ۷۰ هزار شغل در آمریکا، صادرات کشور را به میزان ۱۰ میلیارد دلار، افزایش می دهد.»

پرزيدنت اوباما گفت: «کره شمالی باید نگرانیهای کره جنوبی را در نظر داشته باشد و به تعهد خود در مورد نابود کردن برنامه اتمی اش عمل کند. آمریکا آماده است تا با کمک اقتصادی به کره شمالی ورود آن کشور به جامعه بین المللی را تسهیل کند.»

در همين حال تظاهرات در مخالفت با روند جهانی شدن در حالی روز پنجشنبه در سئول پایتخت کره جنوبی ادامه یافت، که اجلاس کشورهای گروه بیست که قدرتمند ترین کشورهای اقتصادی جهان اند، ساعتی پیش آغاز به کار کرده بود.

مسئله کلیدی گردهمآیی فعلی رهبران کشورهای گروه بیست در کره جنوبی، توافق بر تعدیل ها و تاکتیک هايی برای ایجاد موازنه در داد و ستد بین المللی ست، روندی نامتعادل در حال حاضر که برخی مانند آمریکا و آلمان را با کسری موازنه تجاری روبرو کرده است اما جمهوری خلق چین را با ۳۵ میلیارد دلار اضافه موازنه بازرگانی، بصورت موتور محرک این عدم توازن در آورده است.

پرزيدنت اوباما پيش از سفر به کره جنوبی برای شرکت در گردهمايی گروه ۲۰ قدرت اقتصادی عمده جهان، ابراز اميداوری کرده بود که در زمينه عقد قرارداد تجارت آزاد با همتای کره جنوبی خود، لی ميونگ-باک، به توافق برسد، ولی با توجه به عدم رفع اختلافات موجود دو کشور، از جمله، مسئله حذف تعرفه های گمرکی که از پيش نيز لاينحل به نظر می رسيدند، توافقی در اين زمينه حاصل نشد.

پرزيدنت اوباما پس از اين گفتگوها در يک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با پرزيدنت لی ميونگ- باک گفت: «ما نمی خواهيم اين مسئله ماهها بطول بيانجامد، تکليف اين توافقنامه ظرف چند هفته آينده بايد مشخص شود.»

لی ميونگ باک، رييس جمهوری کره جنوبی، نيز گفت: «من و پرزيدنت اوباما به اين نتيجه رسيديم که مقامهای تجاری دو کشور نياز به وقت بيشتری برای گفتگو دارند و مذاکرات آنها قرار است بعد از پايان کنفرانس گروه ۲۰ ادامه پيدا کند.»

مسئله حذف تعرفه های گمرکی و ورود توليدات گوشت گاو و اتومبيلهای ساخت آمريکا به بازارهای کره جنوبی از جمله موضوعات مورد اختلاف دو کشور در زمينه توافقنامه تجارت آزاد هستند.

رييس جمهوری آمريکا در نظر دارد پيش از تسليم متن اين توافقنامه به کنگره مسأله موازنه تجاری ميان دو کشور را مورد رسيدگی قرار گيرد.

پرزيدنت اوباما در اشاره به برنامه اتمی کره شمالی نيز گفت: «پيش از آغاز دور جديد مذاکرات گروه شش، کره شمالی در زمينه توقف توليد تسليحات اتمی بايد از خود جديت و قاطعيت بيشتری نشان دهد.»

رييس جمهوری آمريکا در مورد اختلافات اخير دو کشور کره نيز تصريح کرد که جامعه بين المللی نيز به سهم خود هر گونه اقدامات لازم را برای آغاز مجدد مذاکرات برنامه اتمی کره شمالی به عمل خواهد آورد.

پرزيدنت اوباما می گوید ایالات متحده آمریکا هرگز تعهد خود را در دفاع از کره جنوبی فراموش نخواهد کرد.

رئیس جمهوری آمریکا همچنين روز پنجشنبه، به مناسبت روز سربازان قدیمی آمریکا در پایگاه نظامی آمریکا در سئول، پایتخت کره جنوبی، طی سخنانی ضمن ادای احترام به سربازان آمریکایی که در کره جنوبی خدمت می کنند، گفت حضور آنها به حراست از نظامهای مردمسالاری کمک می کند.

پرزيدنت اوباما در سخنان خود کره شمالی را بخاطر ادامه راهی که به گفته او انزوای آن کشور را عمیق تر می کند محکوم کرد، و از دولت کره شمالی خواست در زمینه برنامه هسته ای خود با جامعه جهانی تعامل کند و بیش از این موجبات سخت تر شدن زندگی مردم خود را فراهم نیاورد.

رييس جمهوری آمريکا گفت شبه جزیره کره نمونه بارز دو نظام متفاوت است که یکی جامعه ای باز و دیگری جامعه ای بسته دارد.

وی گفت برای کره شمالی هنوز فرصتی هست تا راه خود را تغییر دهد.

همچنین، روز پنجشنبه، به مناسبت روز سربازان قدیمی جنگ دیده آمریکا، مراسمی در گورستان آرلینگتون در ایالت ویرجینیا، برگزار شد، و برای سربازانی که در جنگ جانبازی کرده اند نیایش بعمل آمد. در این مراسم جو بایدن، معاون ريیس جمهوری آمریکاف و دیگر مقامات لشکری و کشوری آمریکا، شرکت کردند.

فدراسيون دانشمندان آمريکا غنی سازی اورانيوم در ايران را مورد بررسی قرار داد

در حالی که مقام های تهران همواره تاکيد کرده اند برنامه اتمی ايران صلح آميز است، کشورهای غربی نگران دستيابی جمهوری اسلامی به سلاح اتمی هستند. فدراسيون دانشمندان آمريکا در اين هفته در جلسه ای در واشنگتن با تحليل داده های مربوط به فعاليت تاسيسات اتمی ايران، بازده و روند آينده غنی سازی اورانيوم در ايران را مورد بررسی قرار داد.

سال گذشته، فرانسه، روسيه و آمريکا در گفتگو با مقام های تهران پيشنهاد کردند ايران ۱۲۰۰ کيلوگرم ذخيره اورانيوم با غنای پائين را از کشور خارج کند و در ازای آن سوخت لازم را برای راکتور تحقيقاتی تهران، دريافت کند. در حاليکه اکنون گروه پنج بعلاوه يک قصد دارد از ايران بخواهد که اين ميزان را به حدود ۲ هزار کيلوگرم برساند. مقامهای ايرانی ميگويند از آنجا که تنها به ۱۲۰ کيلوگرم اورانيوم ۲۰ درصدی برای راکتور تهران نياز دارند دليلی برای ارسال بيش از ۱۲۰۰ کيلوگرم به خارج از کشور نمی بينند.

ايوانکا بارزانشکا، محقق فدراسيون دانشمندان آمريکا، می گويد اکنون زمان زيادی از بحث اوليه در خصوص تبادل سوخت گذشته است و در اين مدت ايران ميزان قابل توجهی اورانيوم را در سطح پايين غنی سازی کرده است و ايران امکان ادامه غنی سازی را دارد و اکنون مقام های تهران يک قدم فراتر نهاده اند و از توليد اورانيوم با غنای بيست درصد، برای راکتور تحقيقاتی تهران سخن می گويند.

ايوانکا بارزانشکا می گويد با توجه به امکان ادامه غنی سازی از سوی ايران، پيگيری قرار تبادل سوخت بيشتر برای اعتماد سازی است ولی هر قدر که توافق ها به تعويق افتد، ايران ذخيره اورانيوم با غنای پايين خود را افزايش خواهد داد و قرار تبادل بلاموضوع، خواهد شد.

محقق فدراسيون دانشمندان آمريکا در گفتگو با بخش فارسی صدای آمريکا می گويد همان سانتريفيوژهايی که برای توليد سوخت اتمی نيروگاه های تحقيقاتی مورد استفاده قرار می گيرد، می تواند برای توليد سلاح اتمی نيز مورد استفاده قرار گيرد. ايران می تواند از موجودی اورانيوم خود با غنای پايين استفاده کند و به غنی سازی بيشتر اين مواد بپردازد.

به رغم توانايی بالقوه ايران برای ادامه غنی سازی و توليد سلاح اتمی، ايوان اولريک، عضو ارشد فدراسيون دانشمندان آمريکا، می گويد بازدهی تاسيسات اتمی ايران بسيار پايين است و حتی برای توليد سوخت بيست درصدی هم به صرفه نيست.

آقای اولريک می گويد بهره برداری از برنامه اتمی بسيار دشوارتر از آن چيزی بوده که ابتدا به نظر رسيده است. تاسيسات سانتريفوژها بازدهی بسيار کمی دارند. اين تاسيسات، بر اساس تکنولوژی نيم قرن پيش اروپاست و به اينصورت، بازده تاسيسات اتمی ايران، حدود يک چهارم بازده تاسيسات اتمی هلند در سال ۱۹۶۰ است.

عضو ارشد فدراسيون دانشمندان آمريکا می گويد اگر مقام های تهران واقعا در پی دستيابی به تکنولوژی صلح آميز هسته ای هستند بايد متوجه باشند که خريد سوخت از خارج، روش بسيار مقرون به صرفه تری برای ايران است.

ايوان اولريک معتقد است گرچه اکنون پول نفت امکان ادامه برنامه غنی سازی اورانيوم را فراهم کرده است اما به احتمال زياد در آينده رهبران ايران متوجه خواهند شد که هزينه ادامه غنی سازی بسيار بيشتر از منفعت آن است.

گزارش: روزنامه اعتماد ملی پيش شماره اول دوره جديد خود را منتشر کرد

 
 
 
 
 

يک سال و سه ماه پس از توقيف روزنامه اعتماد ملی، ارگان حزب وابسته به مهدی کروبی، روز پنجشنبه پيش شماره اول اين روزنامه در يک صفحه منتشر شد. روزنامه کلمه وابسته به ميرحسين موسوی نيز اگرچه ماه ها پيش توقيف شده است، اما اکنون در مرحله انتشار پيش شماره است.

روزنامه ابتکار در گزارشی از اختلاف های موجود در ميان اصولگرايان سخن به ميان آورده و نوشته است وحدت اصولگرايان در چند ماهه اخير با همه تلاش ها و تبليغاتی که انجام گرفت تاکنون صورت نگرفته است. ابتکار در ادامه نوشته است غيبت رقيب قدرتمند در صحنه سياست داخلی از جمله دلايلی است که مانع از وحدت اصولگرايان شده است.

در همين حال، روزنامه کيهان نيز همين موضوع را مورد توجه قرار داده و از تاکتيک تازه مخالفان برای انتقام از رييس مجلس شورای اسلامی، خبر داده است. به نوشته کيهان، مخالفان يا همان فتنه گران که فراکسيون اقليت در مجلس را از راه دور هدايت می کنند، پروژه منافقانه ای را عليه فراکسيون اصولگرايان و رييس مجلس، طراحی کرده اند. پروژه ای که به نوشته کيهان اختلاف سليقه بين اصولگرايان را برجسته و پررنگ می کند و ضمن به بازی گرفتن دو سه نفر از اعضای اين فراكسيون چنين القا می كند كه بخشی از فراكسيون اصولگرايان با اقليت مجلس به تفاهم و ائتلاف رسيده اند و از سوی ديگر چهره اصولگرايانه علی لاريجانی رييس مجلس را مخدوش می کند.

روزنامه خراسان، يادداشت سياسی خود را به نتيجه انتخابات اخير در آمريکا اختصاص داده و نوشته است نتيجه اين انتخابات می تواند به نفع ايران باشد. به اين معنا که نگاه خاص جمهوريخواهان به روسيه، چين و اروپا باعث ايجاد شکاف ميان آمريکا و متحدانش در خصوص مسايل مختلف خواهد شد و به اين ترتيب، و به نوشته خراسان ، ايران فرصت يارگيری های تازه در صحنه منطقه ای و جهانی، خواهد داشت.

و دست آخر اين که روزنامه تهران امروز از بی خبری مسؤلان از قطع انگشتان دست ساکنان يکی از روستاهای کهگيلويه و بويراحمد خبر داده و نوشته است اهالی روستای گاودانه برای عبور از عرض رودخانه مارون مجبور به استفاده از وسيله ای هستند که تاکنون باعث قطع انگشت بيش از ۳۰ نفر شده است. به نوشته تهران امروز، فرماندار کهگيلويه و بوير احمد، اهالی روستا را مقصر معرفی کرده و سيد علی محمد بزرگواری، نماينده کهگيلويه و بوير احمد در مجلس، نيز گفته است موضوع را بزرگ نکنيد چرا که دانش آموزان می توانند خود را با شنا به مدرسه برسانند.

عربستان سعودی برای مراسم حج آماده می شود

تدابیر امنیتی در عربستان سعودی یک هفته پیش از آغاز برگزاری مراسم سالانه حج در آن کشور، افزایش یافته است.

قرار است یکصد هزار سرباز و نیروی ویژه، هفته آینده امنیت در مکه را تامین کنند. عربستان سعودی هفته آینده پذیرای میلیون ها زائر از سراسر جهان خواهد بود.

تدابیر امنیتی در عربستان در حالی افزایش یافته است که اخیرا در یمن، کشور همسایه عربستان، از توطئه القاعده برای بمبگذاری در یک محموله پستی پرده برداشته شد. ریاض تعهد داده است به یمن برای تعقیب و نبرد علیه ستيزه جويان کمک کند.

همزمان، نگرانی ها از نفوذ احتمالی القاعده از یمن به عربستان افزایش یافته است. مرز مشترک دو کشور ۱۵۰۰ کیلومتر است.

شاهزاده نایف بن عبدالعزیز، وزیر کشور عربستان، می گويد «ریاض نگران شرایط امنیتی درعربستان و یمن است. با این حال همکاری بین نیروهای امنیتی دو کشور در بالاترین سطح است.»

انتظار می رود هفته آینده حدود چهار میلیون زائر مسلمان از کشورهای مختلف برای حضور در مراسم حج وارد مکه شوند.

کامرسانت: سرهنگ سرباکوف به ۱۰ جاسوس روسيه در آمريکا خيانت کرد

روزنامه روسی کامرسانت می نویسد یکی از مأمورین اطلاعاتی روسیه به منظور درهم شکستن یک باند جاسوسی روسی به آمریکا، کمک کرده است.

این روزنامه در شماره روز پنجشنبه خود نوشت که مأمور روسی که با نام سرهنگ سرباکوف شناسایی میشد، به ۱۰ جاسوس خیانت کرده است و آنها را لُو داده است.

کامرسانت به نقل از یک مقام کرملین که نخواست هویتش فاش شود نوشت: «بدون تردید یک نفر برای کشتن این مأمور اطلاعاتی به آمریکا اعزام شده است. سرهنگ سرباکوف چند روز پیش از بازداشت جاسوسان در روسیه به آمریکا، فرار کرده بود.»

به نوشته این روزنامه دختر سرهنگ سرباکوف در آمریکا بسر می برد.

سرویس اطلاعاتی روسیه از اظهار نظر در این مورد خودداری کرده است.

اگر شما ورزشکار هستید و مایلید در دانشگاه های آمریکا تحصیل کنید واز طریق ورزش بورس تحصیلی بگیرید، به ما بگویید در چه رشته ورزشی فعالیت می کنید، تا دانشگاه های برتر آمریکا در رشته مورد نظرتان را به شما معرفی کنیم.
برای این منظور تنها از ایمیلvarzesh@voanews.com استفاده کنید و در قسمت موضوع ایمیل نیز، نام رشته ورزشی خود را قید کنید.
**********

هنرمندان، ورزشکاران و شخصیتهای ایرانی به سئوالهای شما پاسخ می دهند. سئوالهای خود را از شهرزاد سپانلو با عنوان "سئوال هفته" Question of the Week به ايميل آدرس: q10@voanews.com ارسال کنيد.

پاسخهای فرامرز اصلانی به پرسشها را از اينجا ببينيد.

**********

شبکه خبری فارسی صدای آمريکا آخرين خبرها و ويديوهای روز را روی تلفن موبايل، يا هر وسيله اينترنتی دستی ديگر، بطور رايگان عرضه می کند. لطفأ به آدرس سايت جديد موبايل صدای آمريکا توجه کنيد:

pnn.voa.mobi

DIT - پراکسی

Ultrareach - نرم افزار اولترا ريچ را از اينجا دانلود کنيد

UltraVOAPersian96

PSIPHON - نرم افزار

http://bit.ly/9XBTr

https://3241257.net/a.php?token=
cb57eb84c442fc36aa0af64235bdc17f

نرم افزار فيلترشکن

www.voanews.com/persian
/parvaaz.cfm

وبلاگ ها

راهروهای کنگره
http://voacapitol.blogspot.com

نوشته ها و خوانده ها
http://pnnketab.blogspot.com

روی خط
http://rooyekhat.blogspot.com

زنگ ورزش
http://zangevarzesh.blogspot.com

پيچ در پيچ
http://peechdarpeech.blogspot.com

روزنگار
http://sigarchi.net/roznegar

ماهواره های صدای آمريکا

لطفاً توجه داشته باشید که صدای آمریکا از مشکلاتی که بر سر راه دریافت برنامه های شبکه خبری فارسی صدای آمریکا از طریق ماهواره ها قرار دارد، آگاه است، و با استفاده از همه امکانات خود در تلاش است که دسترسی به برنامه های تلویزیونی خود را با استفاده از تکنولوژی و مراجعه به تشکیلات و سازمانهای حقوقی و قانونی امکان پذیر سازد.
متاسفانه آنگونه که برخی از تماشاگران برنامه های تلویزیونی ما تصور میکنند برداشتن موانعی که بر سر این راه قرار دارد به آسانی میسر نیست، چرا که مشکلات فنی و پخش پارازیت بر روی ماهواره هائی که برنامه های ما را به شما میرساند از سوی جمهوری اسلامی ایران ایجاد میشود و مرکز ایجاد اختلال در ایران قرار دارد. همانگونه که بسیاری اطلاع دارند این مشکل برای بی  بی  سی و صدای آلمان نیز وجود دارد، و آنها نیز به اتفاق صدای آمریکا در رفع این مشکل تلاش می کنند.

Arabsat/Eurobird 8 (25.5 Deg East)

Downlink Frequency: 11,585 MHz

FEC: 3/4

Symbol Rate: 27.500 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 175

Eutelsat W3A (7 Deg East)

Downlink Frequency: 10,720.75 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 22.0 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Asiasat - 3 (105.5 Deg E)

Downlink Frequency: 4,040 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 20.4 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 415

Telstar 12 (15 Deg W)

Downlink Frequency: 11,566.63 MHz

FEC: 2/3

Symbol Rate: 2.22 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 1

Telstar 12 (15 Deg W)

Downlink Frequency: 12,608 MHz

FEC: 2/3

Symbol Rate: 19.279 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Nilesat (AB4) - (7 Deg W)

Downlink Frequency: 11,355 MHz

FEC: 3/4

Rate: 27.5 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 1004

 

در اين ايميل

خبرها
ايران
آمريکا
آمريکای لاتين
اروپا
خاورميانه
آسيا
آفريقا
مناطق ديگر
هنر و فرهنگ
حوادث و بلايا
اقتصادي
آموزش
محيط زيست
بهداشت
حقوق بشر
نيروی کار
سياست
مذهب
علم و فن آوری
مسايل اجتماعی
ورزش
زنان

فسخ آبونمان

اگرنمی خواهيد اين ايميل را دريافت کنيد فسخ آبونمان

کمک می خواهيد؟

اگر در مورد اين ايميل پرسشی داريد به ankbut@voanews.com اطلاع دهيد.

صفحه نخست سايت از نو طراحی شده است تا دسترسی به اخبار و اطلاعات، ويديو، و برنامه های صدای آمريکا را تسهيل کند.

فسخ آبونمان | خبرهای بيشتر