سلام ، چند روز پيش مي خواستم مطلبي رو تو سايت بالاترين بذارم ولي به خاطر اينكه عضويت آن بسته شده بود نتونستم اين كارو بكنم به فكر اين كار افتادم.
شما مي توانيد پيام هاي خود را مستقيما با استفاده از ايميل بر روي اين وبلاگ بگذاريد . روش كار خيلي ساده است ،پيام هاي خود را به اين آدرس alirezairf.social@blogger.com ميل كنيد.
فقط به مباني اخلاقي خود و ديگران احترام بگذاريد



۱۳۸۹ بهمن ۱۴, پنجشنبه

News from VOA in Persian

مهم ترين خبرها

احتمال کسری ۲۰ درصدی در بودجه امسال ایران

لایحه بودجه ۹۰ نیز به سرنوشت پنج لایحه قبلی دولت محمود احمدی نژاد دچار شده است.

سایت خبری تحلیلی فردا نیوز بعد از ظهر روز چهارشنبه ۱۳ بهمن ماه، با تاکید به کارنامه دولت های نهم و دهم در تاخیر بودجه ای به رکورد شکنی دولت در تاخیر ارائه بودجه پرداخت. اين سايت می نويسد، «لایحه بودجه سال ۱۳۹۰ در میان لوایح بودجه پس از انقلاب رکورد تاخیر و ارائه دیر هنگام را تاکنون به خود اختصاص داده است.»

بر اساس تاکید مجلس هشتم، دولت مکلف به ارائه لایحه بودجه سال تا ۱۵ آذر ماه هر سال شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) روز سه شنبه ۱۲ بهمن ماه، اعلام کرد، «خبرنگار این خبرگزاری، از سه هفته پيش به طور مكرر تلاش كرد با معاونت بودجه معاونت برنامه ريزی و نظارت راهبردی رييس جمهور تماس بگيرد و علل تاخير در ارائه لايحه بودجه را جويا شود، اما تا كنون موفق نشده‌ است.»  

موسی الرضا ثروتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، روز دوشنبه ۱۱بهمن ماه، در گفت و گو با خبرنگار خبر آن لاین گفت، «روز شنبه و در حاشیه مراسم رای اعتماد وزیر امور خارجه در گفتگویی با رئیس جمهور از وی شنیده است که بررسی بودجه تازه این هفته در هیات دولت آغاز شده است و به این ترتیب به نظر نمی رسد حد اقل تا دو هفته دیگر دولت آمادگی ارایه لایحه بودجه ۹۰ به مجلس را داشته باشد.»

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود، «دولت عنوان می کند که دلیل این تاخیر در ارایه بودجه تنظیم آن بر اساس قانون برنامه پنجم است ولی در جواب باید گفت چارچوب های برنامه پنجم مشخص است و دولت می توانست بر اساس همان چارچوب ها اقدام به تدوین و تقدیم بودجه کند ولی با این تاخیر ایجاد شده به نظر می رسد امسال مجلس برای تصویب لایحه با مشکلات بسیار جدی مواجه خواهد شد.»

در حالی که علی موسوی جرف، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، روز دوشنبه ۱۱ بهمن ماه، در گفت و گو با ایسنا با اشاره به تاخير دولت در ارائه لايحه بودجه ۹۰ به مجلس شورای اسلامی اظهار داشت مرجع صالحی تاخيرات زمانی در ارائه لايحه بودجه را پيگيری كند، گفت، «دولت بايد طبق قانون، بودجه را ۱۵ آذر به مجلس تقديم مي‌كرد كه متاسفانه با گذشت دو ماه هنوز اين امر رخ نداده است.»

محمد رضا خباز، یک عضو دیگرکمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، روز دوشنبه ۱۱ بهمن ماه، در گفت وگو با ایسنا گفت با تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه ۹۰، مجلس دیگر وقتی برای بررسی کارشناسانه لایحه بودجه ندارد. وی اضافه کرد، «مجلس در این شرایط تنها می تواند یک یا دو دوازدهم بودجه را برای سال آینده تصویب کند تا پس از آن با دقت و درایت به تصویب کامل بودجه بپردازد.»

از این رو محمد حسین فرهنگی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، روز دوشنبه ۱۱ بهمن ماه، در گفت و گو با خبرگزاری فارس اعلام کرد اگر دولت تا روز بعد «لایحه بودجه را تقدیم مجلس نکند مجلس مجبور است طبق آیین نامه بودجه سه دوازدهم برای سال آینده تصویب کند.»

البته روزنامه جام جم در شماره روز پنج شنبه ۱۴ بهمن ماه از «احتمال کسری ۲۰ درصدی بودجه ۸۹ » خبر می دهد.  این روزنامه احتمال کسری بودجه را، با تکیه بر گزارش مجلس شورای اسلامی بازگو کرده است.

به نوشته این منبع، «با این که مجلس شورای اسلامی از تحقق ۸۰ درصدی در آمدهای بودجه ۸۹ و کسری ۲۰ درصدی آن سخن می گوید، دولت آقای احمدی نژاد، آن را رد می کند.»

رهبران اروپا خواهان انتقال سریع قدرت در مصر هستند

رهبران پنج کشور اتحادیه اروپا خواهان انتقال سریع و منظم قدرت در مصر شده اند و می گویند آنها نگران خشونت بین طرفداران و مخالفان دولت هستند.

رهبران فرانسه، آلمان، بریتانیا، ایتالیا و اسپانیا در بیانیه مشترکی گفتند «روند انتقال باید هم اینک آغاز شود.»

روز پنجشنبه همچنین سازمان دیده بان حقوق بشر در نیویورک گفت دولت مصر باید «آنچه را به نظر می رسد حملات سازمان یافته به تظاهر کنندگان طرفدار دموکراسی باشد» متوقف کند. این سازمان روز پنجشنبه در بیانیه ای گفت آمریکا و اتحادیه اروپا باید دولت مصر را برای جلوگیری از خشونت های آینده علیه معترضین صلحجو زیر فشار بگذارند.

روز چهارشنبه آمریکا و متحدان آن خونریزی در قاهره را محکوم کردند و از دولت حسنی مبارک خواستند نسبت به معترضین خویشتنداری نشان دهد.

رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه گفت «هر خشونتی اگر به تحریک دولت صورت می گیرد، باید بی درنگ متوقف شود.»

گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا نیز پیام مشابهی داشت و گفت هرگونه حمایت دولت از آنچه او آن را «صحنه های نکوهیده» خشونت نامید، «کاملا غیر قابل قبول» است.

فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه روز چهارشنبه به عمر سلیمان معاون رییس جمهوری مصر گفت ایالات متحده خونریزی را محکوم می کند و از دولت می خواهد تحقیقاتی انجام دهد و مسئولان خشونت را به مجازات برساند.

آقای کراولی گفت روشن نیست چه کسی «اوباشان را به خیابان های قاهره فرستاده» و افزود عاملان خشونت «طرفداران دولت شناسائی» شده اند.

فیلیپ کراولی حملات را «تهدید مستقیم آرمان های مردم مصر» نامید و اظهار داشت خانم کلینتون به معاون رییس جمهوری مصر گفت آقای مبارک نیاز دارد انتقال قدرت را «هم اینک» آغاز کند.

پیشتر، کاترین آشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت حسنی مبارک لازم است راه هایی را برای آرام ساختن وضع فراهم آورد و به معترضین نشان دهد که او پیام هایشان را شنیده است و به آنها پاسخ می دهد.

نیکولا سارکوزی، رییس جمهوری فرانسه روز چهارشنبه آرزو کرد انتقال قدرت در مصر «بدون تاخیر» و «بدون خشونت» صورت گیرد.

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه گفت مردم مصر به دولت فعلی اعتماد ندارند و افزود بهترین راه برای مصر این است که اجازه دهد یک دولت موقت، کشور را به سوی دموکراسی هدایت کند.

روز چهارشنبه همچنین دریادار مایک مولن، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا، با همتای مصری خود تماس گرفت و به گفته یک سخنگو، تمایل به بازگشت به آرامش را تکرار کرد و اعتماد خود را به توانایی ارتش مصر در تامین امنیت، هم در داخل کشور و هم در سراسر منطقه کانال سوئز ابراز داشت.

مصر به دلیل قرارداد صلح سال ۱۹۷۹ با اسراییل، کنترل مسیر کشتیرانی مهم سوئز و مخالفت سرسختانه با اسلام افراطی، برای سه دهه متحد استراتژیک آمریکا بوده است.

بنیامین نتاینیاهو، نخست وزیر اسراییل روز چهارشنبه گفت اگر دموکراسی بر مصر حاکم شود، تهدید برای صلح با اسراییل نخواهد بود. نتانیاهو در سخنانی در پارلمان گفت این خطر وجود دارد که بی ثباتی در مصر سال ها طول بکشد و خواهان تقویت قدرت اسراییل در پاسخ به آشوب شد.

پرزیدنت اوباما برای پایان خشونت در مصر دعا می کند

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا می گوید او دعا می کند خشونت در مصر به پایان برسد و «روز بهتری برای مصر و سراسر جهان طلوع کند.»

پرزیدنت اوباما که روز پنجشنبه در گردهمایی سالانه دعا در واشنگتن سخن می گفت اظهار داشت وی نگران خشونت در خاورمیانه است و دعا می کند «حقوق و آرمان های» مردم مصر عملی شود.

مراسم ملی دعای صبحگاهی امسال، آئینی که کنگره آمریکا ۵ دهه پیش برقرار ساخت، اعضای کنگره، رهبران و مقامات جهانی، یک معدنچی اهل شیلی و یک کارگردان هالیوود را گردهم آورد.

اعضای کنگره هر هفته برای خوردن صبحانه و دعا دور هم جمع می شوند. دو تن از سناتورها گفتند این صبحانه ها «با معناترین دوره» هفته است، که در جریان آن اختلافات سیاسی و مذهبی کنار گذاشته می شود.

مارک کلی، فضانورد و شوهر گابریل گیفوردز، عضو مجلس نمایندگان آمریکا، دعای پایانی را خواند و به همسرش، که ماه پیش در یک رویداد سیاسی هدف گلوله قرار گرفت و به شدت مجروح شد، ادای احترام کرد. کلی گفت گابریل هر روز «اندکی بهتر» می شود و از آمریکاییان خواست برای یافتن خوبی و نیکی در تراژدی تیراندازی در آریزونا، که شش تن را کشت، به یکدیگر به پیوندند.

خوزه انریکز، معدنچی اهل شیلی، که همراه با ۳۲ معدنچی دیگر به دام افتاده بود و آنها را در دعا و نیایش هدایت می کرد، درباره نقش دعا در بیش از دو ماهی که زیر زمین بودند سخن گفت.

تقابل هواداران و مخالفان حسنی مبارک و چشم انداز آینده بحران مصر

در شرایطی که دولتمردان اتاوا از اظهارنظر درباره دولت حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر خودداری کرده اند، احزاب مخالف دولت محافظه کار کانادا در جلسه اضطراری بحث و گفتگوی روز دوشنبه ( ۲ فوریه ) در پارلمان، خواستار اتخاذ موضع روشن دولت کانادا در مورد بحران مصر شدند.

احزاب مخالف، دولت فدرال کانادا را متهم می کنند که برای دفاع از ارزش های دموکراتیک مردم مصر و موضع گیری قاطع و بی پرده علیه دولت مبارک، ناکام کانده است.

باب ری، منتقد وزارت امور خارجه و چهره سرشناس حزب لیبرال گفته است جهان در انتظار واکنش کانادا در قبال بحران مصر است و اتاوا باید به حسنی مبارک، رئیس جمهوری پیام روشنی ارسال کند که وعده های او برای ترک قدرت در ماه سپتامبر، کافی نیست.

لارنس کانن، وزیر امور خارجه دولت فدرال کانادا که برخوردهای خشونت آمیز با معترضان در مصر را محکوم کرده، به رسانه های کانادایی گفته است اولویت اصلی باید بر پایان دادن به خشونت بین متعرضان و طرفداران مبارک متمرکز شود.

آقای کانن همچنین گفته است اتاوا مصرانه از قاهره می خواهد تا به آزادی تجمعات و آزادی فعالیت همه احزاب سیاسی احترام بگذارد، با این وجود وزیر امور خارجه کانادا از اعلام موضع دولت محافظه کار در قبال کناره گیری فوری آقای مبارک از قدرت خودداری کرده است.

در حالی که گردهمایی اعتراضی طرفداران دموکراسی و هواداران حسنی مبارک در قاهره و چندین شهر دیگر مصر به خشونت کشیده شد، روزنامه کانادایی گلوب اند میل در مقاله تحلیلی روز پنج شنبه ( ۳ فوریه ) خود می نویسد اگر اعتراض های میدان تحریر در قاهره «انقلاب» مصر قلمداد شد، مقاومت حسنی مبارک برای کناره گیری فوری از قدرت و بی توجهی وی به خواست باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده و دیگر رهبران اروپایی به «قیام بر ضد انقلاب» بدل شد.

این روزنامه به نقل از یک دیپلمات غربی می نویسد با وجودی که پس از سخنرانی سه شنبه شب حسنی مبارک و اعلام کناره گیری وی از قدرت پس از پایان دوره ریاست جمهوری اش در ماه سپتامبر، پیروزی مطلق از آن مخالفان وی بود، اما پافشاری معترضان برای کناره گیری فوری مبارک، خواست آن ها برای سقوط فوری دولت و تسلیم شدن بی قید و شرط او همچون رئیس جمهوری تونس، عامل وقوع خشونت های روز چهارشنبه بود.

این دیپلمات غربی تاکید کرده است اعمال خشونت بی رحمانه طرفداران مبارک برای رویارویی با تظاهرکنندگان دموکراسی خواه، سبب شد که معترضان حس همدردی جامعه بین الملل را به خود جلب کنند و در پی یافتن راهی برای ضد حمله برآیند.

نویسنده گلوب اند میل خاطرنشان کرده است گرچه تردیدهای بسیاری در مورد توانایی احزاب مخالف برای اعمال فشار بر حکومت مبارک وجود دارد، اما گردهمایی اعتراضی عظیم روز جمعه نیز برای بحران مصر سرنوشت ساز خواهد بود.

این روزنامه می افزاید احتمال دارد احزاب مخالف مصر ناچار شوند تا با مذاکره فوری برای اعمال اصلاحات سیاسی با حکومت توافق کنند و امیدوار باشند که فشارهای واشنگتن و کشورهای دیگر جهان بر مبارک، قدرت و نفوذ مورد نیاز گروه های مخالف در مذاکرات را فراهم کند.

این دیپلمات غربی همچنین در گفت و گو با گلوب اند میل، ضمن اشاره به درگیری های سنگین میان طرفین، بویژه در شهرهای قاهره و اسکندریه گفته است که وجود ارتش و سلاح های سنگین، اوضاع را وخیم تر خواهد کرد.

حمله به خبرنگاران در مصر

خبرنگارانی که اعتراضات در مصر را گزارش می دهند توسط نیروهای امنیتی بازداشت می شوند و طرفداران حسنی مبارک به آنها حمله می کنند.

نیروهای امنیتی روز پنجشنبه دست کم هشت خبرنگار خارجی را بازداشت کرده و طرفداران خشمگین مبارک گزارشگران را هدف گرفته اند. آنها رسانه ها را به جانبداری از معترضین ضد دولت متهم می کنند.

در قاهره، چندین نفر گزارشگران صدای آمریکا را محاصره کردند و مانع از حرکت آنها به میدان تحریر شدند.

خبرنگارانی از سی ان ان، الجزیره و دیگر سازمان های خبری نیز حملات مشابهی را گزارش داده اند. آنها همچنین می گویند دوربین ها و تجهیزاتشان هنگام تهیه گزارش شکسته شد یا مهاجمان آنها را از دستشان ربودند. بسیاری از خبرنگاران آنها را تظاهر کنندگان طرفدار دولت توصیف می کنند.

فیلیپ کراولی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه آنچه را یک «کمپین هماهنگ» برای ترساندن خبرنگاران بین المللی و مداخله در کارهایشان نامید، محکوم کرد.

روز چهارشنبه، دولت بلژیک خواهان آزادی فوری یک خبرنگار بلژیکی شد. وی در جریان اعتراضات پس از حمله لباس شخصی های ناشناس دستیگر شده است.

گروه گزارشگران بدون مرز حملات را «تکان دهنده» نامید و محکوم کرد. دبیرکل گروه گفت هدف حملات خاموش کردن خبرنگاران بوده است.

یک سخنگوی کمیته حفاظت از روزنامه نگاران، دولت مصر را مسئول «حملات آگاهانه اوباشان طرفدار دولت به خبرنگاران» دانست.

تهران فناوری ضد تحريم را در دمشق به نمايش می گذارد

ميامی هرالد زير عنوان "نمايشگاه فناوری ايران پيامی حاکی از بی اعتنائی و مقاومت به غرب می فرستد" می نويسد مطرح ساختن پيشرفت های علمی ايران اين روزها با نزديک شدن آئين های سالگرد انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ سرعت و شتابی بيشترمی گيرد.

چنين اقدامی همواره بخشی از آئين های سالانه برای به نمايش گذاشتن دانش و قدرت نظامی ايران بوده است، اما امسال پس از بی نتيجه ماندن آخرين دور مذاکرات بر سر برنامه اتمی تهران، با پيامی اضافی برای غرب نيز همراه است. اينکه: توانائی تهران برای توليد سوخت اتمی در کانون تلاش های متکی به فناوری داخلی باقی می ماند.

تهران با اين هدف که نشان بدهد تحريم های بين المللی موجب فلج شدن آزمايشگاهها در ايران نشده است، برپائی يک نمايشگاه عمده فناوری را در دمشق پايتخت سوريه تدارک ديده است که روز شنبه افتتاح خواهد شد.

انتظارمی رود در اين نمايشگاه مجموعه ای از نوآوری های ساخت ايران توسط بيش از ۱۲۰ شرکت به نمايش گذاشته شود، که تجهيزات دقيق صنعتی - توليدات حاصل از فناوری موسوم به نانو، و ابزارهای وابسته به صنايع هوائی و فضائی از جمله آنهاست.

به گفته يک ديپلمات ايرانی در سوريه به خبرگزاری آسوشيتدپرس هدف از برپائی اين نمايشگاه پنج روزه، که در نوع خود اولين نمايشگاهی است که در خارج از کشور دائرمی شود، اين است که به دوستان و دشمنان نشان داده شود تحريم ها به رغم نظرات ابراز شده توسط هيلاری کلينتون وزير امورخارجه آمريکا، وديگران، حرکت ايران را کُند نکرده است. اين ديپلمات بشرطی اظهار نظر می کرد که از وی نامی برده نشود زيرا مجاز نبود به خبرنگاران توضيحی بدهد.

به گفته علیرضا خامسيان، نويسنده روزنامه ميانه رو ملت ما،اين نمايشگاه فناوری می خواهد نشان دهد که ايران قدرتمندترين و مستقل ترين کشور منطقه است. اومی گويد نمايشگاه هدف روشنی دارد، و آن اينکه به کشورهای منطقه نشان دهد ايران کشوری منحصر به فرد است زيرا به رغم تحريم ها دست آوردهائی فنی داشته است.

مقامات ايران قول داده اند هفته آينده نسلی جديد از راکت ها و ماهواره هائی را به نمايش بگذارند، که می تواند نگرانی غرب را از اينکه برنامه فضائی ايران ممکن است به مرحله ايجاد زرادخانه ای از موشک های قاره پيما کشانده شود، تشديد خواهد کرد.

ايران سال پيش از فرستادن کوتاه مدت بعضی حيوانات، شامل يک موش، دو قورباغه و تعدادی کرم با پرتاب يک راکت تحقيقاتی به فضا خبر داد. ايران درفوريه ۲۰۰۹ نيز نخستين ماهواره خود را به مدار زمين فرستاد.

درهمين حال مقامات ايران در هفته های اخير از يک سری پيشرفت ها، از جمله واحدهای اشعه گاما برای درمان های پزشکی و نيز ابريارانه ای خبر داده اند که به گفته آنها يکی از ۵۰۰ کامپيوتر قدرتمند جهان است. سالار آملی معاون رئيس جمهوری ايران در امورعلمی و فناوری به تلويزيون دولتی گفته است از قدرت اين کامپيوتردر زمينه هائی که فيزيک نيز از جمله آنهاستآ استفاده خواهد شد.

به گزارش تلويزيون دولتی پرس تی وی، يک مرکز بيوتک نيز در جزيره کيش در خليج فارس ساختن تاندون های و پيوند های عضلانی مصنوعی را تدارک می بيند.

ویکی لیکس و افشای نقش سوریه و ایران در عراق

بر اساس یک سند محرمانه منتشر شده در ویکی لیکس، نوری المالکی نخست وزیر عراق در سال ۲۰۰۹ به دیپلمات های آمریکایی گفته است ایران و سوریه به شورشیان این کشور اسلحه می رسانند.

آقای مالکی این موضوع را با کریستوفر هیل، سفیر وقت آمریکا در عراق در میان گذاشته و گفته است از جمله این سلاح ها، موشک های ضد هوایی قابل حمل «استرلا» هستند.

این سند به اظهارات یک مقام ناشناس در سفارت آمریکا در عراق استناد می کند که گفته نه  سفارت و نه نیروهای چند ملیتی هیچ اشاره ای به کشف و ضبط موشک های استرلا در عراق نکرده اند.

با این حال، آقای مالکی گفته است پنج عضو «تیپ روز معاد» وابسته به گروه صدر، که با با سپاه قدس ایران ارتباط دارند، هنگام جا به جایی موشک ها بازداشت شده اند.

به نظر می رسد متن سند زمانی تهیه شده که تنش بین عراق و سوریه بالا بوده است. مقام های عراقی، نیروهای سوریه را به طارحی و اجرای حمله ماه اکتبر ۲۰۰۹ در بغداد متهم کرده اند که طی آن نزدیک به ۱۰۰ تن جان خود را از دست دادند.

عراق و سوریه به عنوان بخشی از یک اختلاف دیپلماتیکی بر سر این مساله، سفیرانشان را فراخواندند.

گزارش: ایران برای ساختن بمب اتمی به یک سال وقت نیاز دارد

یک گروه پژوهشی در بریتانیا می گوید ایران برای تولید نخستین اسلحه اتمی به دست کم یک سال وقت نیاز دارد.

موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک در گزارشی که روز چهارشنبه منتشر شد می گوید شواهد نشان می دهد ایران بی هیچ تردیدی در جستجوی تسلیحات اتمی است و در صورتی که رهبرانش تصمیم بگیرند، گام لازم را در این جهت برخواهد داشت.

ایران می گوید برنامه اتمی آن فقط برای مقاصد صلحجویانه اجرا می شود.

این موسسه پژوهشی، دو سناریو برای تولید تسلیحات اتمی در ایران ارائه می دهد که در یکی تولید نخستین اسلحه اتمی یک سال طول می کشد و دیگری کمی بیش از ۲ سال.

در گزارش آمده است موجودی فعلی اورانیوم با غنای پایین در ایران برای ساختن یک یا دو بمب کافی خواهد بود، اما یادآور می شود که تاخیرها در تاسیسات نطنز به دلیل مشکلات فنی ناشی از طرح های ناقص سانتریفیوژها و خرابکاری ویروس کامپیوتری استاکس نت از بهبود فناوری غنی سازی اورانیوم جلوگیری کرده است.

اندیشکده بریتانیایی در گزارش خود همچنین می گوید ایران علیرغم ادعای خودکفایی، برای تهیه برخی مواد و عناصری که فراهم آوردن آنها به دلیل کنترل های سخت صادراتی دشوار است، به فروشندگان و تولید کنندگان خارجی متکی است.

عذر خواهی نخست وزیر مصر از خشونت های روز چهارشنبه

سربازان مصری بین طرفداران و مخالفان دولت در میدان تحریر در قاهره موضع گرفته اند. بامداد پنجشنبه در این میدان در پی زد و خوردهای خشونت بار بین دو طرف، تیراندازی هایی صورت گرفت.

در حالی که هزاران متعرض مخالف دولت جمع می شدند و سنگربندی می کردند، چندین تانک نیز در انجا مستقر شدند.

یکی از تانک ها روی پلی که از آنجا طرفداران حسنی مبارک به سوی مخالفان سنگ پرتاب می کردند ایستاد.

گزارش ها به نقل از شاهدان حاکی است در جدیدترین خشونت پیش از سحرگاه، دست کم ۴ تن کشته شده انند.

ارتش همچنین چندین نفر را دستگیر کرده، اما روشن نیست آنها چه کسانی هستند.

روز پنجشنبه همچنین احمد شفیق نخست وزیر مصر از خشونت های روز چهارشنبه در میدان تحریر پوزش خواست. وی آن را یک «فاجعه» نامید و گفت چنین اتفاقی دوباره تکرار نخواهد شد.

آقای شفیق در یک کنفرانس خبری که از تلویزیون پخش می شد، همچنین گفت وی مذاکره با اعضای اپوزیسیون را آغاز کرده است.

مخالفان مبارک خواهان برپایی تظاهرات بیشتری در روز جمعه شده اند.

روز چهارشنبه، زمانی که طرفداران مبارک به میدان تحریر هجوم بردند و با معترضینی که خواهان پایان گرفتن حکومت ۳۰ ساله او هستند روبرو شدند، زد و خوردهای خشونت باری درگرفت. پزشکان برای کمک به بیش از ۶۴۰ مجروح درمانگاهی در یک مسجد در نزدیکی میدان برپا کردند. وزارت بهداری مصر می گوید رقم رسمی کشته شدگان در ۲۴ ساعت گذشته پنج نفر بوده است.

گزارش ها حاکی است سربازان در آغاز تیرهای اخطار شلیک کردند، اما ارتش فعالیت خود را به حفاظت از موزه مصر و استفاده از لوله های آب برای خاموش کردن شعله های ناشی از بمب های آتش زا محدود کرد.

معترضین مخالف دولت، رژیم مبارک را متهم می کنند که نیرویی از خرابکاران حقوق بگیر و پلیس مخفی را برای درهم شکستن قیام به خیابان ها فرستاده است. آنها کارت های شناسایی پلیس هایی را که به مردم حمله کرده اند نشان داده و می گویند بسیاری از آنان به چماق، چاقو و سلاح های دیگر مسلح بودند.

تلویزیون دولتی مصر می گوید وزارت کشور درگیری پلیس مخفی و لباس شخصی ها در خشونت را تکذیب می کند.

رکورد جهانی قيمت های خواربار شکسته شد

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) ميگويد قيمت مواد خوراکی در سطح جهانی در ماه گذشته  از خود بالاترين رکوردها را بر جای گذاشت. سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)،  که قيمت عمده فروشی مواد اصلی خوراکی را اندازه گيری ميکند، ميگويد اين هفتمين ماه متوالی است که بر ارزش خواربار افزوده ميشود. به گفته عبدالرضا عباسيان، اقتصاددان فائو، احتمالاً اين روند در آينده نيز همچنان ادامه خواهد يافت.

در تحولی ديگر جنگ خيابانی در  مصر و تعطيلات سال نو در بسياری از کشورهای آسيائی از قيمت شاخص های عمده سهام در توکيو، مانيل و ولينگتون کاست. ولی در ايران بر ارزش شاخص کل بورس  اوراق بهادار تهران افزوده شد.

در همين حال، بازارهای بورس اروپا در دادوستدهای نيمروز شاهد کاهش قيمت سهام بودند، و بازارهای  بورس آمريکا امروز کار خود را با کاهش قيمت سهام آغاز کردند.

در همين حال در ژاپن شرکت سونی از کاهش سود خالص خود در سه ماه چهارم سال گذشته خبر داد که عمدتاً ناشی از چالشهای رقابتی موجود در بازارهای جهانی برای فروش تلويزيون های ساخت اين شرکت بود. از ماه مارس گذشته تا بحال ۲۰ درصد از ارزش سهام شرکت سونی کاسته شده است.

بيم از سرايت بحران سياسی مصر به ساير کشورهای منطقه به ويژه کشورهای صادر کننده نفت، روز پنجشنبه قيمت نفت را بالا برد.

بر قيمت نفت برنت، معتبرترين شاخص نفتی آسيا و اروپا، ۲۷ سنت افزوده شد و هر بشکه به مبلغ ۱۰۲ دلار و ۳۴ سنت دادوستد شد.

در بازار نفت نيويورک نيز بر قيمت نفت ۶۶ سنت افزوده شد و هر بشکه به مبلغ ۹۱ دلار ۵۲ سنت خريد و فروش شد.

در بازار فلزات قيمتی هر اونس طلا به مبلغ هزار و ۳۳۴ دلار معامله شد. در بازارهای ارزی ارزش برابری دلار آمريکا در برابر ين ژاپن بالا رفت و هر دلار آمريکا به در برابر هزار و ۳۷ تومان مبادله شد.    

کورش نادری، صدای آمريکا، واشنگتن

پخش زنده برنامه های بخش فارسی صدای آمريکا از آيفون

**********

هنرمندان، ورزشکاران و شخصیتهای ایرانی به سئوالهای شما پاسخ می دهند. سئوالهای خود را از جيمی دلشاد (شهردار بورلی هيلز) با عنوان "سئوال هفتهبه ايميل آدرس: q10@voanews.com ارسال کنيد.

پاسخهای شاهين نجفی به پرسشها را از اينجا ببينيد.

**********

شبکه خبری فارسی صدای آمريکا آخرين خبرها و ويديوهای روز را روی تلفن موبايل، يا هر وسيله اينترنتی دستی ديگر، بطور رايگان عرضه می کند. لطفأ به آدرس سايت جديد موبايل صدای آمريکا توجه کنيد:

pnn.voa.mobi

DIT - پراکسی

Ultrareach - نرم افزار اولترا ريچ را از اينجا دانلود کنيد

UltraVOAPersian96

PSIPHON - نرم افزار

https://khabarharouzi.com

ماهواره های صدای آمريکا

Arabsat/Eurobird 8 (25.5 Deg East)

Downlink Frequency: 11,585 MHz

FEC: 3/4

Symbol Rate: 27.500 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 175

Eutelsat W3A (7 Deg East)

Downlink Frequency: 10,720.75 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 22.0 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Asiasat - 3 (105.5 Deg E)

Downlink Frequency: 4,040 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 26.5 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 415

Telstar 12 (15 Deg W)

Downlink Frequency: 12,608 MHz

FEC: 2/3

Symbol Rate: 19.279 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Nilesat (AB4) - (7 Deg W)

Downlink Frequency: 11,355 MHz

FEC: 3/4

Rate: 27.5 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 1004

 

در اين ايميل

خبرها
ايران
آمريکا
آمريکای لاتين
اروپا
خاورميانه
آسيا
آفريقا
مناطق ديگر
هنر و فرهنگ
حوادث و بلايا
اقتصادي
آموزش
محيط زيست
بهداشت
حقوق بشر
نيروی کار
سياست
مذهب
علم و فن آوری
مسايل اجتماعی
ورزش
زنان

فسخ آبونمان

اگرنمی خواهيد اين ايميل را دريافت کنيد فسخ آبونمان

کمک می خواهيد؟

اگر در مورد اين ايميل پرسشی داريد به ankbut@voanews.com اطلاع دهيد.

صفحه نخست سايت از نو طراحی شده است تا دسترسی به اخبار و اطلاعات، ويديو، و برنامه های صدای آمريکا را تسهيل کند.

فسخ آبونمان | خبرهای بيشتر