سلام ، چند روز پيش مي خواستم مطلبي رو تو سايت بالاترين بذارم ولي به خاطر اينكه عضويت آن بسته شده بود نتونستم اين كارو بكنم به فكر اين كار افتادم.
شما مي توانيد پيام هاي خود را مستقيما با استفاده از ايميل بر روي اين وبلاگ بگذاريد . روش كار خيلي ساده است ،پيام هاي خود را به اين آدرس alirezairf.social@blogger.com ميل كنيد.
فقط به مباني اخلاقي خود و ديگران احترام بگذاريد



۱۳۸۹ بهمن ۱۵, جمعه

News from VOA in Persian

مهم ترين خبرها

اينترنتی ها در ايران با پليس سايبری مبارزه می کنند

بانکوک پست زير عنوان "مبارزه اينترنتی ها با پليس سايبری در ايران" می نويسد تاثير تحريم های غربی در متوقف ساختن جريان ورود کامپيوترها و نرم افزارهای کامپيوتری به ايران - که صحنه چالشی واقعی برای استفاده کنندگان از اينترنت بمنظور گريزاز سانسورهای محلی و مسدود کننده هزاران وب سايت، ازجمله فيس بوک و يوتيوب است - اندک بوده است.

مقامات ماه گذشته نخستين واحد پليس اينترنتی جمهوری اسلامی را برای مقابله با محبوبيت روزافزون شبکه های اجتماعی پايه گذاری کردند، که انتظار می رود به افزايش سانسورهای اينترنتی درايران دارای بيشترين جمعيت استفاده کننده از اينترنت در خاورميانه منجر شود.

برقراری محدوديت های اينترنتی ازطريق فيلترهای سانسور کننده، با هدف مسدود ساختن دسترسی به سايت هائی انجام می گيرد که رژيم اسلامی آن ها را غير اخلاقی و مخرب می داند، و سايت های پورنوگرافی و خبری حاوی انتقاد از ايران را نيز در بر می گيرد. روز يکشنبه، دادگاهها در ايران برای دو نفر به اتهام گرداندن سايت های پورنو حکم مرگ صادر کردند.

کارشناسان می گويند سخت گيری عليه اينترنت در ايران که پس از انتخابات جنجال برانگيز رياست جمهوری در ژوئن ۲۰۰۹ شديد شده بود با شورش های جاری در جهان عرب شديد ترشده است.
انتخابات رياست جمهوری ايران در عين حال نقطه عطفی نيز در استفاده از اينترنت به وجود آورد و اينترنت عليه جنبش مخالفی مورد استفاده قرار گرفت که خود از آن برای کسب حمايت عليه دولت تحت رياست محمود احمدی نژاد استفاده کرده بود.

به رغم محدوديت ها، استفاده از اينترنت در جمهوری اسلامی، کشوری که ۳۲ ميليون نفر از جمعيت ۷۴ ميليونی آن منظما سراغ اينترنت می روند، سير صعودی داشته است.

ايران در عين حال به بازاری پررونق برای استفاده غير مجاز از نرم افزارها، بازيهای کامپيوتری و فيلم های سينمائی هاليوودی مبدل شده است. در غياب قوانين کپی رايت، فيلم های سينمائی ،بازيهای کامپيوتری و نرم افزارها به فاصله چند روز پس از عرضه به بازارهای آمريکا، به قيمت هائی بسيارارزان تر از آمريکا در ايران عرضه می شوند.

ميلاد که خواسته است نام خانوادگی او برده نشود، می گويد ما بزرگترين مصرف کننده غير مجاز نرم افزارها در خاورميانه هستيم. او به عنوان نمونه به نرم افزار (Adobe CS5) اشاره می کند که درسايت (Amazon) به قيمت هائی تا ۲۳۵۹ دلارفروخته می شود، و در ايران ۵ دلار.

فائزه، معلم انگايسی ۲۷ ساله ای که خود را به فيس بوک و يوتيوب وفادار می داند می گويد مبارزه با سانسوراکنون با تجربه استفاده از اينترنت در جمهوری اسلامی عجين و همراه شده است. او می گويد آنها هر روز با ايجاد موانعی جديد، آنچه را که خوب بلدند انجام می دهند. ماهم آنچه را که خوب بلديم انجام می دهيم، و آن پيدا کردن راههای مقابله با آنهاست.

بی اطلاعی دولت احمدی نژاد از زمان ارائه بودجه سال آینده

دولت دهم رکورد تمام دولت های قبلی در خصوص دیر ارائه کردن لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی را شکسته است، و تا امروز با ۵۸ روز تاخیر در ارائه لایحه بودجه نسبت به موعد تعیین شده در قانون که ۱۵ آذر ماه است، بیش ترین تاخیر را به خود اختصاص داده است.

از این رو اعتراض نمایندگان به تاخیر در ارائه بودجه امسال از شدت بیش تری برخوردار است، به گونه ای که تا کنون بیش از ۱۰۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نسبت به این تاخیر از خود واکنش های انتقادکرده، و نسبت به رعایت نشدن قانون آن هم به وسیله دولت تذکراتی داده اند.
در تازه ترین واکنش در این زمینه، حمید رضا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع و رئیس کمیسیون اصل ۴۴ مجلس شورای اسلامی، ظهر روز جمعه ۱۵ بهمن ماه، در گفت و گو با خبرگزاری فارس، از نیاز زمان ۴۵ روزه مجلس برای تصویب بودجه ۹۰ خبر داد و گفت:

برای این که تجربه بودجه اضطراری زمان جنگ تکرار نشود، باید بودجه ۹۰ تا ۲۴ بهمن ماه ارائه شود .

هر چند محمد رضا خباز، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، روز سه شنبه ۱۲ بهمن ماه با تاکید بر این موضوع که «اگر تا ۲۴ بهمن ماه هم بودجه به مجلس ارسال شود تا پایان سال فقط ۲۴ روز، روز کاری مجلس است»، گفت:
«مجلس حداقل ۳۵ روز برای رسیدگی به لایحه بودجه زمان نیاز دارد.»
از این رو یونس اسدی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، بامداد روز جمعه ۱۵ بهمن ماه، در گفت و گو با خبرگزاری فارس گفت:
«با توجه به این که دولت لایحه بودجه را در موعد مقرر به مجلس ارائه نکرده است، به احتمال زیاد بررسی آن به سال آینده موکول خواهد شد.»

در حالی که لایحه بودجه ۹۰، سرنوشت مالی کشور را در سال آینده رقم می زند.
رحیم ممبینی، معاون بودجه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، ظهر روز جمعه ۱۵ بهمن ماه در گفت و گو با خبرگزاری مهر، در پاسخ به این پرسش که بالاخره لایحه بودجه ۹۰ کل کشور چه زمانی به مجلس تقویم می شود؟ گفت: «زمان ارائه این لایحه به مجلس فعلا معلوم نیست.»

فرار پاکستانی ها از نبرد جدید در شمال غربی کشور

ده ها هزار پاکستانی از خانه هایشان در شمال غربی کشور فرار می کنند و سعی دارند از آغاز نبرد جدیدی بین دولت و ستیزه گران اسلامگرا بگریزند.

آژانس آوارگان سازمان ملل متحد روز جمعه گفت هفته گذشته حدود ۲۵ هزار نفر خانه هایشان را در بخش «مهمند» در نزدیکی مرز افغانستان ترک کردند. مقام ها هشدار می دهند که شمار آوارگان تا پایان ماه ممکن است به ۹۰ هزار نفر برسد.

مقام های پاکستانی روز جمعه تایید کردند که یک کمپین نظامی در منطقه علیه رزمندگان طالبان پاکستان جریان دارد.

آنها می گویند از آغاز هجوم هوائی و زمینی در ۲۷ ژانویه، دست کم ۷۰ ستیزه گر کشته شده اند.

مقام های سازمان ملل متحد می گویند بسیاری از کسانی که می گریزند چیزی بیشتر از لباس هایشان حمل نمی کنند و به حفاظت کافی از سرما نیاز دارند.

به گفته آژانس آوارگان سازمان ملل متحد دو اردوگاه جدید برای اسکان دادن موج جدید آوارگان ایجاد شده است، اما هشدار می دهد برخی از مردان جوان و میانسال، در خارج شدن از منطقه نبرد با دشواری روبرو بوده اند.

به گفته آژانس، نبرد جاری در مناطق قبیله ای پاکستان اینک حدود یک میلیون نفر را آواره کرده است.

.

آژانس آوارگان سازمان ملل متحد روز جمعه گفت هفته گذشته حدود ۲۵ هزار نفر خانه هایشان را در بخش «مهمند» در نزدیکی مرز افغانستان ترک کردند. مقام ها هشدار می دهند که شمار آوارگان تا پایان ماه ممکن است به ۹۰ هزار نفر برسد.

مقام های پاکستانی روز جمعه تایید کردند که یک کمپین نظامی در منطقه علیه رزمندگان طالبان پاکستان جریان دارد.

آنها می گویند از آغاز هجوم هوائی و زمینی در ۲۷ ژانویه، دست کم ۷۰ ستیزه گر کشته شده اند.

مقام های سازمان ملل متحد می گویند بسیاری از کسانی که می گریزند چیزی بیشتر از لباس هایشان حمل نمی کنند و به حفاظت کافی از سرما نیاز دارند.

به گفته آژانس آوارگان سازمان ملل متحد دو اردوگاه جدید برای اسکان دادن موج جدید آوارگان ایجاد شده است، اما هشدار می دهد برخی از مردان جوان و میانسال، در خارج شدن از منطقه نبرد با دشواری روبرو بوده اند.

به گفته آژانس، نبرد جاری در مناطق قبیله ای پاکستان اینک حدود یک میلیون نفر را آواره کرده است.

ادامه تظاهرات در مصر

در قاهره مقررات منع آمد و شد شبانه به اجرا در آمده، اما ده ها هزار معترض روز جمعه در میدان تحریر باقی ماندند و خواهان خروج فوری حسنی مبارک رییس جمهوری شدند.

تصاویر ویدیویی، معترضینی را که شعار می دهند و پرچم های قرمز، سفید و سیاه مصر را در دست دارند نشان داد. دیگران بیرق های عظیمی برافراشتند در حالی که دست کم یک نفر آنچه را به نظر می رسید پیکره پارچه ای حسنی مبارک باشد، بلند کرد.

معترضین، جمعه را «روز خروج» برای مبارک نامیده اند، هر چند او گفته است تصمیم دارد تا پایان دوره ریاست جمهوری در قدرت باقی بماند.

روز جمعه عمروموسی، دبیرکل اتحادیه عرب و یک چهره سیاسی دیرینه در مصر که به عنوان وزیر امور خارجه خدمت کرده است، به معترضین پیوست. رادیوی «اروپای یک» فرانسه به نقل از موسی می گوید وی ممکن است شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را بررسی کند، اما بر این عقیده است که مبارک دوره خود را تمام خواهد کرد.

گروه کوچکی از طرفداران مبارک نیز در قاهره جمع شده اند، اما نیروهای امنیتی از ورود آنها به میدان تحریر جلوگیری کردند.

هزاران معترض مخالف دولت نیز در اسکندریه، سوئز، اسماعیلیه و شهرهای دیگر جمع شدند.

حسن طنطاوی وزیر دفاع مصر روز جمعه برای نخستین بار از آغاز اعتراضات در میدان تحریر دیده شد.

اعتراضات روز جمعه پایان دومین هفته گردهمایی های ضد مبارک است. روز چهارشنبه، زد و خوردهای خشونت باری بین مخالفان و موافقت دولت در میدان تحریر در گرفت.

مبارک روز پنجشنبه به تلویزیون ای بی سی گفت آماده است حاضر است کنار برود، اما از آن بیم دارد که اگر چنین کند مصر بیشتر در هرج و مرج فرو رود.

مبارک که نزدیک به ۳۰ سال بر مصر حکومت کرده است، اخوان المسلمین را مسئول خشونت های چند روز گذشته در قاهره دانست. معترضین می گویند طرفداران مبارک با حمله به تظاهر کنندگان مخالف دولت در روز چهارشنبه موجب خشونت شدند.

در دو روز درگیری در اطراف میدان تحریر دست کم ۸ تن جان سپرده اند و نزدیک به ۹۰۰ نفر زخمی شده اند.

برگزاری تظاهرات اعتراضی در اردن

صدها معترض روز جمعه تظاهراتی در امان، پایتخت اردن به راه انداختند تا نخست وزیر تازه برگزیده شده را برای اجرای اصلاحات سیاسی که قول داده است زیر فشار بگذارند.

تظاهرات یک روز پس از آن صورت می گیرد که مقام های حزب اصلی اسلامگرای اپوزیسیون برای بحث درباره درخواست های حزب با ملک عبدالله ملاقات کردند.

در حالی که برخی از معروف البخیت، نخست وزیر منتخب خواسته اند کنار برود، رهبران اخوان المسلمین می گویند به وی فرصت خواهند داد اصلاحات را انجام دهد.

ملک عبدالله در اوائل هفته پیش، دولت خود را در پی هفته ها اعتراضات ضد دولتی برکنار کرد. او پس از دیدار با مقام های اخوان المسلمین در روز پنجشنبه پذیرفت که اصلاحات کند بوده است و اظهار داشت تمام احزاب باید برای کمک به افزایش نقش شهروندان در تصمیم گیری ها با هم کار کنند.

یکی از درخواست های اصلی اخوان المسلمین تغییر قانون اساسی است، تا پارلمان بتواند کنترل بیشتری بر انتصاب نخست وزیر، که در حال حاضر حق انحصاری پادشاه است، داشته باشد.

پیشنهاد آمریکا برای استعفای فوری مبارک

مقام های آمریکایی می گویند دولت اوباما درباره پیشنهادی برای استعفای فوری حسنی مبارک و واگذاری قدرت به یک دولت انتقالی به سرپرستی عمر سلیمان، معاون رییس جمهوری با حمایت ارتش، با مقام های مصری گفت و گو می کند.

مقام ها، که نخواستند نامی از آنان برده شود، گفتند  در این پیشنهاد از دولت انتقالی خواسته شده اعضای طیف گسترده ای از گروه های اپوزیسیون، از جمله اخوان المسلیمن را برای آغاز به کار اصلاح سیستم انتخاباتی کشور دعوت کند. هدف این است که امکان برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه در سپتامبر فراهم شود.

در این میان، دریادار مایک مولن رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز جمعه در مصاحبه ای در تلویزیون ای بی سی علیه هرگونه اقدامی جهت قطع کمک سالانه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری آمریکا به مصر هشدار داد. برخی از قانون گذاران خواسته اند در صورتی که انتقال قدرت در مصر هرچه زودتر انجام نگیرد، این کمک قطع شود.

مایک مولن همچنین گفت همتای مصری او اطمینان داده است که سربازان به سوی معترضین تیراندازی نخواهند کرد.

سنای آمریکا روز پنجشنبه قطعنامه ای تصویب کرد که از پرزیدنت اوباما می خواهد بی درنگ انتقال صلحجویانه به یک نظام سیاسی دموکراتیک در مصر را آغاز کند. در قطعنامه آمده است انتقال باید شامل واگذاری قدرت به یک دولت موقت، در هماهنگی با اپوزیسیون، جامعه مدنی و ارتش، با هدف انجام اصلاحات لازم برای برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه در سال جاری باشد.

قطعنامه، که جان مک کین سناتور جمهوری خواه و جان کری سناتور دموکرات پیشنهاد کردند، همچنین نسبت به هر سازمانی با یک ایدئولوژی افراطی، از جمله اخوان المسلین، ابراز نگرانی می کند و از تمام حرکت ها و احزاب سیاسی در مصر می خواهد بر «تعهد قاطع» خود به پرهیز از خشونت، حکومت قانون و اصول اساسی دموکراسی تاکید بگذارند.

این قطعنامه از ارتش مصر خواستار «خویشتنداری» شده است.

روزهای دشوار مصر

کم نیستند کسانی که می پرسند اگر تونسی ها به خیابان ها نیامده بودند در این لحظات مردم مصر به جای آن که در میدان تحریر گرد آمده باشند در خانه های خود به تماشای سریال های پر بیننده مشغول بودند. اما اکنون قلب مصر در میدان تحریر می تپد و حتی آنان که خاموش هستند به این میدان و دو سوی معادله قدرت چشم دوخته اند.

 

مصر در قرن پیش برای جهان عرب که  نمی توانست از کابوس تولد اسراییل رها شود، الگو ساخت. هم در تئوری و هم در عمل. در تئوری اخوان المسلمین اولین الگوی حکومت اسلامی را ارائه کردند و در عرصه عمل جمال عبدالناصر حرف های آتشین زد و دست به کار جنگ شد. آن روزها همه راه ها به قاهره ختم می شد. او تجسم قهرمان گمشده اعراب شده بود. رییس حتی زمانی که در سال ۱۹۶۷ جنگ را باخت، به قدرت بازگردانده شد. برایش شعر سرودند و هورا کشیدند. قهرمان جنگ باخته، قلب تپنده جهان عرب بود. و رویای زنده. رویایی که کابوس غرب بود. اما قهرمان برای شرق هم برگ برنده بود. او بود که شوروی را قانع کرد برای مصریان سد بنا کند. سد آسوان، آروزی مصریان برای توسعه کشاورزی که هرگز برآورده نشد. قهرمان که می خواست همه کشورهای عربی را متحد سازد تنها یک هنر به خرج داد. یک ارتش ساخت و حتی گناه شکست آن را شخصا به عهده گرفت تا ارتش در امان بماند. قهرمان وقتی مرد هزاران مستشار شوروی در حال تجهیز ارتش مصر بودند. محمد انورسادات جانشین او باید صحرای سینا را پس می گرفت. برای مصریان این بخش از وطن شان تاریخ بود و هویت. سادات برآمده از ارتش بود بی آن که از جاذبه ناصر برخوردار باشد. اما بخت یارش شد و جنگ ۱۹۷۳ را برد. زود هم عقب نشست و پیشنهاد صلح را پذیرفت. او بر خلاف ناصر می دانست که نمی تواند نقش اول را در منطقه ایفا کند و ارتش مصر جز همان چند روز توان ادامه جنگ را ندارد. سادات اما صلح را هم برد. حتی جایزه صلح نوبل را هم برد. او با انتخاب صلح با اسراییل نه تنها از اردوی شرق بیرون آمد بلکه راه مصر را از چپ به راست تغییر داد. گناهی که انقلابیون اسلام گرا هرگز بر او نبخشیدند.

ترور سادات ثابت کرد که اخوان المسلمین در همه این سال ها و پس از انقلاب ایران نه تنها به عمل گرایی گراییده اند بلکه نسل جوان آنان با نام جهاد اسلامی تا ارتش مصر نفوذ کرده است. حسنی مبارک در چنین شرایطی قدرت را به دست گرفت. او انتخاب ناگزیر بود. نه مثل ناصر بود و نه مثل سادات اما بودنش برای غرب که در شوک انقلاب ایران بود، سدی بود که می توانست جهان عرب را در برابر این امواج ناشناس و عوام گرا محافظت کند.

دوران مبارک دوران پایان ایدئولوژی ها هم بود. او حتی موفق شد که اخوان المسلمین را به دوری از جهاد اسلامی و این سازمان را به ترک مبارزه مسلحانه وادار کند.

مصر دوران مبارک برای غرب صف مقدم مبارزه بود. مبارک در جنگ لبنان نقش متعادل کننده ایفا کرد. او بود که به عربستان سعودی فرصت داد تا به قدرت دلارهای نفتی، نقش برادر بزرگتر را ایفا کند. او بود که از صلح فلسطینیان با اسراییل حمایت کرد. بخت یارش بود که در همه این دوران، غرب بهتر از او برای مصر نیافته بود. اما اکنون آن همه فرصت به تهدید تبدیل شده است. همه منتقدانش بر محور مخالفت با او گرد آمده اند.

همه می گویند «رییس برو!»

اما همه نمی گویند پس از او چه کسی بر این روح جهان عرب حکومت خواهد کرد؟ اخوان المسلین که از البرادعی برای سخنگویی استفاده کرده و خویشتنداری ارتش مصر را ستوده اند. مبارک می گوید که دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری نخواهد شد و پسرش نیز صریحا نامزدی خود را رد کرده است. اما معترضان به خانه هایشان باز نمی گردند. آنان استعفای بی قید و شرط را می خواهند و همین برای دولتمردان مصری هراس ایجاد می کند. پذیرش چنین شرطی به مثابه فروپاشی همه ساختارهای سنتی قدرت است و تردیدی نیست که در صورت برگزاری انتخابات فوری تندروها پیروز خواهند شد. وحشتی که فعالان سیاسی سکولار مصر از آن به عنوان «موج ریشوها » یاد می کنند. حتی هراس ندارند که بگویند که «مصر، ایران نخواهد شد.»

هر چند معترضان رسانه ها را تسخیر کرده اند اما در میان آنان زنان به چشم نمی خورند. در حالی که اینترنت متوقف شده، شبکه ای از هواداران اخوان مسئولیت ارسال پیام ها را به عهده گرفته اند تا شبح کاست صوتی انقلاب ایران در اذهان بازسازی شود. در واقع ارتش با اتخاذ سکوت به معترضان فرصت داده تا خواسته های خود را بگویند. آنان باید به روش عربی به نهضت الکفایه، کفایت کنند. اصلاح در چارچوب قانون اساسی و احترام به تعهدات بین المللی مصر نسبت به جامعه جهانی. گامی فراتر از این ارتش را از سکوت خارج کرده و به سرکوب و مهار وادار خواهد کرد. میشل سلیمان که قرار شده، مسئول دوره گذار باشد نمی تواند با کسانی که برای گفت و گو شرط گذاشته اند، مذاکره کند.

اما این همه هم نمی تواند موجب نادیده گرفتن اشتباه ها و خطاهای فاحش و فساد سیاسی دوران ۳۰ ساله مبارک باشد. مشروط بر آن که مصریان ارزش حرکت گام به گام را درک کرده باشند. و در این راه دشوار از گفتمان انقلاب عبور کنند. وظیفه دشواری که روشنفکران مصری در این لحظات تاریخی به عهده دارند. اگر این شرایط قدر دانسته شود جهان عرب می تواند امیدوار باشد که راه ترکیه انحصاری نیست و آنان هم می توانند در این را گام بردارند. اما اگر راه ها به دخالت ارتش منجر شود در آن صورت باید به راه الجزایر بروند. اما تردیدی نیست که حتی اخوان هم نمی خواهد به راه ایران برود. حتی اگر البرادعی بخواهد نقش مهدی بازرگان را ایفا کند.

افزایش تدابیر امنیتی در دمشق

ماموران و افسران امنیتی سوریه برای حفاظت از پارلمان در برابر تظاهرات احتمالی ضد دولتی در خارج از آن مستقر شده اند، اما تا نیمروز جمعه معترضی در آنجا دیده نشد.

یک گروه اپوزیسیون از طریق فیس بوک مردم را به برگزاری «روز خشم» در روزهای جمعه و شنبه در دمشق دعوت کرده بود.

یک صفحه در فیس بوک با عنوان «انقلاب ۲۰۱۱ سوریه» نزدیک به ۱۵ هزار طرفدار مجازی را به خود جلب کرده است.

گروه، که بنا به گزارش های خبری توسط سوری های مقیم خارج به وجود آمده، همچنین خواهان برپایی تظاهرات مسالمت آمیز در برابر سفارتخانه های سوریه در چندین کشور، از جمله آمریکا، بریتانیا، کانادا، دانمارک و سوئد شده است.

فعالان خواهان اصلاحاتی در سوریه، از جمله انتقال به یک دموکراسی کثرت گرا هستند.

استفاده از سایت های شبکه های اجتماعی برای سازمان دادن تظاهرات ضد دولتی در حوادث اخیر در تونس و مصر منعکس است.

با این حال، یکی از فعالان به شبکه تلویزیونی الجزیره گفت سوری ها از حکومت و سرویس های اطلاعاتی «بسیار می ترسند.»

سازمان دیده بان حقوق بشر، دولت مصر را به ترساندن و آزار تظاهر کنندگانی که با معترضین مصری ابراز همبستگی می کنند، متهم کرده است.

رهبران اتحادیه اروپا خواهان گفت و شنود در مصر هستند

رهبران اتحادیه اروپا خواهان آغاز گفت و گو بین دولت مصر و اپوزیسیون شده اند.

کاترین آشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه در جلسه رهبران و مقام های بلندپایه اتحادیه در بروکسل گفت اساسی است مردم و دولت مصر به اتفاق پیش بروند.

دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا که او نیز در جلسه حضور داشت، گفت دولت مصر برای مسلم ساختن این که راهی روشن، معتبر و شفاف به سوی انتقال قدرت وجود دارد، باید گام هایی بردارد.

وی اظهار کرد که تا کنون گام هایی در جهت پاسخگویی به آرمان های مردم مصر برداشته نشده است.

انتظار می رود رهبران اتحادیه اروپا که ۲۷ عضو دارد، در پایان جلسه یک روزه خود بیانیه ای درباره مصر صادر کنند.

در این میان، آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران قیام در مصر را نشانه ای از بیداری اسلامی در منطقه نامید و از مردم مصر خواست یک رژیم اسلامی در کشور خود برقرار کنند.

مطبوعات از طرح ايجاد دولت موقت در مصر خبر می دهند

 
 
 
 
 

واشنگتن تايمز سرمقاله خود را به انتقاد از سياست دولت اوباما در قبال بحران مصر اختصاص داده و می نويسد کاخ سفيد به شعله های آتش انقلاب اسلامی دامن می زند، چون به مخالفان دولت مصر نشان داده است که زمان به قدرت رسيدن آنها رسيده است. اين روزنامه محافظه کار پايتخت آمريکا در سرمقاله خود از مدارای دولت اوباما با حزبهای اسلامگرا که در دولت بعدی مصر نقش کليدی دارند سخن گفته ومی نويسد بنا به گزارشها مقامهای آمريکايی در حال تماس پنهانی با اخوان المسلمين هستند؛ درحالی که يک حکومت اسلامگرا در مصر نه به سود مصريهاست و نه به سود آمريکا، چون اخوان المسلمين می خواهد با اجرای قوانين شريعت، درمسير بازگرداندن کشور از پيشرفتهای حاصل از دولتی سکولار، گام بردارد.

نيويورک تايمز نيز می گويد که دولت اوباما در حال مذاکره با مقامات مصر در مورد طرحی است که حسنی مبارک فوراً استعفاء داده و قدرت را به يک دولت موقت به رياست عمرسليمان، معاون رياست جمهوری، و با پشتيبانی ارتش، خواهد سپرد. اين روزنامه می گويد که در اين طرح قرار است از گروه های مختلف اپوزيسيون مصر از جمله از اخوان المسلمين دعوت به شرکت در دولت موقت شود تا که مقدمات انتخابات را برای ماه سپتامبر، فراهم کنند. نيويورک تايمز همچنين از سخت تر شدن موضع اسراييل در صلح با فلسطينی ها خبر داده و می نويسد موضع سخت آقای نتانياهو در صلح با تشکيلات خودگردان با توجه به رويدادهای جاری مصر سخت تر هم خواهد شد، چون طرفداران اين دولت استدلال می کنند که در وضعيت بی ثبات کنونی هرنوع معامله با فلسطينی ها با مخاطره هايی همراه خواهد بود زيرا چنانچه بتوان در دولت جانشين مبارک صلح سی ساله مصر با اسراييل را زير پا گذاشت هر نوع موافقت نامه صلح ديگر در منطقه هم اعتبار خود را از دست می دهد.

اما وال استريت جورنال می نويسد نقش محمد البرادعی در مصر مورد ترديد قرار می گيرد چون در حالی که البرادعی در جهان خارج چهره شناخته شده ای است در داخل مصر برای مخالفانی که در کانون اعتراضهای کنونی اند چيزی بيش از يک نقش کمرنگ در دوران گذار را ندارد و درست است که کميته ۱۰ نفری سران مخالف وی را برای گفتگو با حسنی مبارک تعيين کرده است اما به جای آنکه او را رييس جمهوری آينده بدانند او را داوری بيطرف می شناسند که می تواند گفتگوهای دوران گذار را رهبری کند.

واشنگتن پست از شکاف محافظه کاران آمريکايی با اسراييل در ماجرای بحران مصر خبر داده و می نويسد حزب جمهوريخواه پشتيبان رييس جمهوری در پيشبرد سياست جاری در مصر است. نومحافظه کاران آمريکايی با پشتيبانی از سياست جرج بوش، رييس جمهوری پيشين، داير بر گسترش دموکراسی در سراسر جهان، با اندک اختلافی، از سياست دولت اوباما نيز جانبداری می کنند. اما اسراييل نگران روی کارآمدن يک دولت اسلامگرا در مصر است و بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسراييل، رويدادهای کنونی مصر را با ايران سال ۱۳۵۷ مقايسه کرده و می گويد امکان روی کار آمدن حکومتی سرکوبگر و راديکال به جای دولت مبارک، منتفی نيست.

رسانه های دولتی ايران و مقامات جمهوری اسلامی در واکنش به تحولات سياسی در مصر، از حق مردم اين کشور برای برکناری حسنی مبارک سخن می گويند و دولت مصر را از اعمال خشونت عليه معترضان پرهيز می دهند.

شيخ عبداله بِن زايدآل نَهيان، وزير امور خارجه امارات متحده عربی، با انتقاد از برخی کشورها آنها را به بهره برداری از اعتراضها عليه حسنی مبارک، رييس جمهوری مصر، متهم کرد. بگزارش خبرگزاريها اشاره شيخ عبداله، ايران بود بی آنکه نامی از جمهوری اسلامی ببرد. وزير امور خارجه امارات گفت ما بهره برداری های شرم آور و نفرت انگيز برخی کشورها را محکوم می کنيم.

شيخ عبداله بِن زايدآل نَهيان که درکنار هشيار زيباری، همتای عراقی خود، در کنفرانس مشترک خبری روز پنجشنبه دربغداد سخن می گفت اضافه کرد: «ترديدی نيست که همه ما کشورها به اصلاحات نياز داريم.» وزير امورخارجه امارات اوامه داد که «ايستادگی ما درکنار مصريها مطلقا ضروری است اما درعين حال از آنانی که از وضعيت آن کشور به نفع خود بهره برداری می کنند، بشدت انتقاد داريم.» هشيار زيباری نيز گفت: «همه سخنان همتای اماراتی مورد تاييد اوست.»

پيشتر علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی، گفته بود ما در کنار همه آزاديخواهان جهان هستيم و از قيام ملت بزرگ مصر پشتيبانی می کنيم. آقای اضافه کرد که «من اطمينان دارم مصريها درحال برپايی يک خاورميانه اسلامی برای همه آزاديخواهان و طرفداران عدالت و استقلال هستند.»

نوروز در راه است و بخش فارسی صدای آمریکا سرگرم تهیه فهرستی است از مهمترین وقایع سال گذشته در زمینه های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، هنری و ورزشی. به ما بگویید به نظر شما مهمترین خبرهای سال گذشته چه بوده است.
نظرات خود را با ایمیل shoma@voanews.com با ما در میان بگذارید.
لطفاً در محل موضوع ایمیل بنویسید مهمترین خبرها تا دسترسی به نظرات شما آسانتر شود.

**********

پخش زنده برنامه های بخش فارسی صدای آمريکا از آيفون

**********

هنرمندان، ورزشکاران و شخصیتهای ایرانی به سئوالهای شما پاسخ می دهند. سئوالهای خود را از جيمی دلشاد (شهردار بورلی هيلز) با عنوان "سئوال هفتهبه ايميل آدرس: q10@voanews.com ارسال کنيد.

پاسخهای شاهين نجفی به پرسشها را از اينجا ببينيد.

**********

شبکه خبری فارسی صدای آمريکا آخرين خبرها و ويديوهای روز را روی تلفن موبايل، يا هر وسيله اينترنتی دستی ديگر، بطور رايگان عرضه می کند. لطفأ به آدرس سايت جديد موبايل صدای آمريکا توجه کنيد:

pnn.voa.mobi

DIT - پراکسی

Ultrareach - نرم افزار اولترا ريچ را از اينجا دانلود کنيد

UltraVOAPersian96

PSIPHON - نرم افزار

http://mardomdoost.com/

ماهواره های صدای آمريکا

Arabsat/Eurobird 8 (25.5 Deg East)

Downlink Frequency: 11,585 MHz

FEC: 3/4

Symbol Rate: 27.500 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 175

Eutelsat W3A (7 Deg East)

Downlink Frequency: 10,720.75 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 22.0 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Asiasat - 3 (105.5 Deg E)

Downlink Frequency: 4,040 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 26.5 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 415

Telstar 12 (15 Deg W)

Downlink Frequency: 12,608 MHz

FEC: 2/3

Symbol Rate: 19.279 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Nilesat (AB4) - (7 Deg W)

Downlink Frequency: 11,355 MHz

FEC: 3/4

Rate: 27.5 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 1004

 

در اين ايميل

خبرها
ايران
آمريکا
آمريکای لاتين
اروپا
خاورميانه
آسيا
آفريقا
مناطق ديگر
هنر و فرهنگ
حوادث و بلايا
اقتصادي
آموزش
محيط زيست
بهداشت
حقوق بشر
نيروی کار
سياست
مذهب
علم و فن آوری
مسايل اجتماعی
ورزش
زنان

فسخ آبونمان

اگرنمی خواهيد اين ايميل را دريافت کنيد فسخ آبونمان

کمک می خواهيد؟

اگر در مورد اين ايميل پرسشی داريد به ankbut@voanews.com اطلاع دهيد.

صفحه نخست سايت از نو طراحی شده است تا دسترسی به اخبار و اطلاعات، ويديو، و برنامه های صدای آمريکا را تسهيل کند.

فسخ آبونمان | خبرهای بيشتر