سلام ، چند روز پيش مي خواستم مطلبي رو تو سايت بالاترين بذارم ولي به خاطر اينكه عضويت آن بسته شده بود نتونستم اين كارو بكنم به فكر اين كار افتادم.
شما مي توانيد پيام هاي خود را مستقيما با استفاده از ايميل بر روي اين وبلاگ بگذاريد . روش كار خيلي ساده است ،پيام هاي خود را به اين آدرس alirezairf.social@blogger.com ميل كنيد.
فقط به مباني اخلاقي خود و ديگران احترام بگذاريد



۱۳۸۹ دی ۱۰, جمعه

News from VOA in Persian

مهم ترين خبرها

کشورهای اروپای شرقی، نگران معامله تسلیحاتی فرانسه و روسیه

معامله فروش دو کشتی جنگی میتسرال به مسکو در پی ماه ها مذاکره صورت گرفت. کشتی ها هلیکوپتر بر هستند و هرکدام چندین میلیون دلار ارزش دارند.

دولت فرانسه در وب سایت کاخ ریاست جمهوری نوشته است «فرانسه برنده می شود.» این معامله صدها شغل محلی به وجود می آورد و یک رونق اقتصادی برای کارخانه های کشتی سازی فرانسه در «سن نازر»، که دو کشتی میسترال در آنجا ساخته خواهند شد، خواهد بود. دو کشتی دیگر در مسکو ساخته می شوند.

اما کشورهای بالتیک و واشنگتن ملاحظاتی ابراز داشته اند. این نخستین معامله تسلیحاتی عمده یک کشور ناتو با روسیه است. فرانسه همچنین موافقت کرده است فناوری مورد نیاز کشتی ها را، که جزییات آنها روشن نیست، فراهم آورد.

روز دوشنبه، وزیر دفاع لیتوانی معامله را یک «اشتباه بزرگ» توصیف کرد و هشدار داد که ممکن است سابقه ای به وجود آورد. گرجستان، که در سال ۲۰۰۸ در جنگ کوتاهی با روسیه درگیر شد و آرزو دارد به ناتو ملحق شود، نیز ابراز نگرانی کرد.

پی اِر کونِسا، کارشناس دفاعی مقیم پاریس، می گوید این کشورها به گذشته نگاه می کنند، نه آینده:

*** آینده آنها و ما کاملا متفاوت است. آنها گرفتار اشغال اتحاد شوروی بوده اند. یا در مورد گرجستان، در مناقشاتی با روسیه. اما بهترین راه برای ثبات و برقراری مناسبات صلحجویانه با روسیه، احتمالا این است که با مسکو به عنوان یک شریک رفتار شود.

کونسا می گوید مهم است که به محتوای فعلی فروش ها نگاه شود. مناسبات ناتو با روسیه بسیار بهتر شده است. در جریان اجلاس رهبران ناتو در لیسبون در نوامبر، ناتو از روسیه دعوت کرد در به وجود آوردن یک سپر دفاع موشکی همکاری کند:

***باید به این واقعیت توجه کنید که در یک سیستم دفاع ضد موشکی، همکاری عمیق تر و احتمالا از نظر تکنولوژیکی حساس تر از سیستم میسترال خواهد بود.

کونسا همچنین یادآور می شود که انتظار می رود کشتی های جنگی در اقیانوس آرام، دور از دریای بالتیک مستقر شوند.

در ابراز نگرانی از معامله، کشورهای بالتیک تنها نیستند. اتحادیه کارگر فرانسه هشدار می دهد که انتقال فناوری بر اساس قرارداد فروش کشتی می تواند موجب رقابت هایی در خارج شود.

روند صلح نپال به یک نقطه حساس رسیده است

سازمان ملل متحد هشدار می دهد که روند صلح نپال به یک تقاطع رسیده است.

بان کی – مون، دبیر کل سازمان ملل متحد در بیانیه ای می گوید هرچند از زمان امضای قرارداد صلح در سال ۲۰۰۶ که به یک دهه جنگ داخلی بین شورشیان مائوئیست و ارتش نپال پایان داد پیشرفت زیادی صورت گرفته، اما هنوز کارهای عمده ای باقی است. ادغام شورشیان سابق در نیروهای امنیتی و تدوین قانون اساسی جدید از آن جمله است.

بیانیه دو هفته پیش از آن که قرار است سازمان ملل متحد دفتر هیات صلح خود در نپال را ببندد صادر می شود.

مائوئیست ها، که حاضر نشده اند نیروهای مسلح خود را کاملا منحل کنند، درخواست کرده اند ماموریت هیات شش ماه تمدید شود.

دستگیری تروریست های فرقه ای در نیجریه

پلیس نیجریه می گوید ۹۲ مظنون به عضویت در یک فرقه اسلامی را در ارتباط با حملات ایالت بورنو، در شمال شرقی این کشور، دستگیر کرده است.

به گفته پلیس، دست کم یکی از تامین کنندگان هزینه های مالی گروه، در میان بازداشت شدگان به چشم می خورد. مقام های رسمی به فرقه «بوکو حرام» این گروه را مسئول حملات روز چهارشنبه می دانند. در جریان این حمله ها ۵ پلیس کشته و چند غیر نظامی زخمی شدند.

گروه «بوکو حرام» که از اجرای قوانین اسلامی در نیجریه حمایت می کند، مسئولیت بمب گذاری های شب کریسمس در شهر «جوس» را، که دست کم ۸۰ کشته برجای گذاشت، نیز بر عهده گرفته است.

احتمال جیره بندی دلار در ایران

۱۲ روز از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها که از آن به عنوان بزرگ ترین تحول اقتصادی ایران در ۳ دهه اخیر یاد می شود گذشته است.
 بررسی های خبرگزاری مهر بامداد روز جمعه ۱۰ دی ماه نشان می دهد، که شهروندانی که یارانه های نقدی خود را از بانک ها بیرون کشیده اند، آن را به بازار خرده فروشی منتقل نکرده اند.
این خبرگزاری با وجود آن که این یارانه ها را، رقم بالایی برای سرمایه گذاری نمی داند، بر این موضوع اشاره دارد، که یارانه های نقدی صرف امور دیگری به غیر از مایحتاج روزانه مردم شده اند.
 ورود یارانه نقدی به عنوان سرمایه های سرگردان به بازار و به وجود آمدن شوک قیمتی ناشی از ورود تقاضاهای غیر منتظره، به عنوان یکی از دل مشغولی های دولت، از آن یاد شده است.
پیش تر سایت خبری تحلیلی فردا نیوز (۳۰ آذر ماه) با ذکر این پرسش که «منبع ارانه نقدی کجاست ؟» از قول یک منبع آگاه نوشته است:
«این رقم از محل تنخواه بانک مرکزی تعیین شده است و دولت باید به گونه ای برنامه ریزی کند که تا قبل از اتمام سال این مبلغ به بانک باز گردد.»
هم زمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) بعد از ظهر روز جمعه ۱۰ دی ماه با تاکید بر افزایش نسبت منابع به تسهیلات در بانک های دولتی، اعلام کرد اختصاص این منابع به بیش از ۱۱۷ درصد رسیده است.
این در حالی است که استاندارهای کمیته بال سوئیس برای نظام بانکداری بیان می کندکه نسبت ارائه تسهیلات به منابع در بانک ها ۸۰ درصد است.
در همین حال مهدی تقوی استاد اقتصاد کلان و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی بامداد روز جمعه ۱۰ دی ماه در گفت و گو با خبرگزاری مهر ، دلیل اختلاف نرخ دلار بانک مرکزی و بازار آزاد را افزایش تقاضا عنوان کرد و گفت:
«با این امر دلار در بازار جیره بندی می شود و افرادی که قیمتی بیش تری برای هر دلار می پردازند می توانند آن را خریداری کنند.»
پیش تر خبر آن لاین (۷ دی ماه) از «رونق بازار طلا هم زمان با هدفمند سازی یارانه ها» خبر داد ، و در این زمینه نوشت:
«به نظر می رسد هم زمان با برداشت یارانه های نقدی بازار سکه رونق گرفته است.»

گزارش سال ۲۰۱۰ ارتش ترکیه

گزارش نیروهای مسلح ترکیه حاکی است در سال ۲۰۱۰ میلادی ۱۴۱ تروریست کشته شده اند.

خبرگزاری نیمه رسمی آناتولی روز جمعه همچنین گزارش داد نیروهای امنیتی نیز در گزارش پایان سال خود اعلام کرده اند که ۷۷ تروریست را دستگیر کرده و ۲۰۲ستیزه گر نیز خود را تسلیم کرده اند.

این ارقام در آمار کشته شدگان نسبت به سال ۲۰۰۹ افزایش نشان می دهد. گزارش نشان می دهد سال پیش ۶۱ تروریست کشته شده و نیروهای امنیتی نیز ۱۰۵ نفر را دستگیر کرده بودند.

این گزارش تنها یک روز پس از آن منتشر می شود که خبرگزاری آناتولی نوشته بود مقام های امنیتی ۱۰ نفر را به ظن ارتباط با گروه القاعده دستگیر کرده است. گفته می شود که این سازمان در تدارک سازماندهی یک حمله در آستانه سال نو مسیحی بوده است. این مظنونین در جریان یورش پلیس در منطقه ای از شهر استانبول دستگیر شدند.

آخرین فرصت حل مناقشه ساحل عاج

آلاسان اوتارا، که از سوی جامعه بین المللی به عنوان برنده انتخابات ریاست جمهوری ساحل عاج به رسمیت شناخته شده است بار دیگر در سخنان روز جمعه خود از لورن بگبو خواست تا از قدرت کناره گیری کند.

در واکنش به تهدید یکی از اعضای کابینه لورن بگبو دایر بر حمله به مقر نیروهای صلح ملل متحد در ساحل عاج، بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد گفته است «حمله به مقر آلاسان اوتارا که مورد حمایت نیروهای سازمان ملل است می تواند به جنگ داخلی منجر شود.» ویلیام هیگ وزیرامور خارجه بریتانیا هم گفته است از تصمیم سازمان ملل به مداخله نظامی درساحل عاج در صورت شکست دیپلماسی پشتیبانی می کند.

-------------------------------------------------

آلاسان اوتارا در سخنانی به مناسبت آغاز سال نو مسیحی رقیب خود خطاب قرار داد و گفت «آن ضیافت بزرگی که قرار بود اوج رای دادن دموکراتیک مردم باشد با خودداری از پذیرش نتایج آرا به عزا تبدیل شد. اکنون هدف من حفظ جان انسان هاست، به همین دلیل شکیبایی پیشه کرده ام.»

سازمان ملل متحد با استناد به اعلام نظر کمیسیون مستقل انتخاباتی این کشور، آلاسان اوتارا را برنده انتخابات ۲۸ دسامبر در ساحل عاج اعلام کرده است. اما لورن بگبو رئیس جمهوری کنونی ساحل عاج با نپذیرفتن رای کمیسیون، با اتکا به نظر شورای قانون اساسی، خود را برنده اعلام کرده و می گوید حاضر نیست از قدرت کنار برود.

شورای قانون اساسی که در کنترل دوستان بگبو است با ابطال بیش از نیم میلیون رای مردم شمال کشور که به آقای اوتارا رای داده اند، لورن بگبو را رییس جمهوری اعلام کرده است. در حالی که جامعه بین المللی نیز با استناد به رای کمیسیون انتخابات ریاست جمهوری اوتارا را به رسمیت شناخته است. رهبران منطقه غرب آفریقا نیز با به رسمیت شناختن اوتارا به عنوان رییس جمهوری ساحل عاج تهدید کرده اند برای برکناری لورن بگبو به نیروی نظامی متوسل خواهند شد. جامعه اقتصادی کشورهای آفریقای غربی تاکنون به چندین کشور بحران زده آفریقا نیروی نظامی اعزام کرده است.

مقام های دفاعی این سازمان روز چهارشنبه در نشست ابوجا، پایتخت، درباره گام های بعدی حل این مشکل گفت و گو کردند. با این همه کشورهای عضو برادامه دیپلماسی تاکید کرده و می گویند هفته آینده هیات دیگری از سران کشورها به ابیجان می روند تا با لورن بگبو دیدار و گفت و گو کنند.

در همین حال چارلز بلگود، از اعضای دولت بگبو، از هواداران خود خواست با حمله به مقر آلاسان اوتارا مقر دولت را اشغال کنند. این مقام به اوتارا و اعضای دولت وی تا روز اول ژانویه –فردا- مهلت داده است دفتر ریاست جمهوری را ترک کنند. بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد این سخنان چارلز بلگود را یک هشدار جدی خوانده است.

سخنگوی بان کی مون گفته است نیروهای سازمان ملل متحد که حفاظت دفتر اوتارا را برعهده دارند و همه امکانات خود را برای حفظ امنیت کسانی به کار خواهند گرفت.

انفجار بمب در خارج از یک باشگاه شبانه در آتن

پلیس یونان می گوید بامداد جمعه بمب پر قدرتی در خارج از یک باشگاه شبانه در آتن منفجر شد. این حادثه تلفات جانی نداشت اما نمای ساختمان به شدت آسیب دید.

 پلیس بر این عقیده است که دسته های اشرار و باجگیر در انفجار دست داشته اند. باشگاه زمان وقوع حادثه بسته بود.

روز پنجشنبه، بمبی در مقابل دادگاهی در آتن منفجر شد و دست کم به هشت اتومبیل آسیب رساند، اما کسی زخمی نشد.

یک ایستگاه تلویزیونی پیش از انفجار یک هشدار تلفنی دریافت کرد و پلیس فرصت یافت منطقه را تخلیه کند.

آنارشیست های یونان مسئولیت ارسال بمب های نامه ای اخیر را به سفارتخانه ها در آتن و محل های دیگر بر عهده گرفته اند.

حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکا به شمال غربی پاکستان

در حمله یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در شمال غربی پاکستان، دست کم ۵ ستیزه گر کشته شده اند.

مقامات اطلاعاتی می گویند ستیزه گران زمانی کشته شدند که خودرو حامل آنها در نزدیکی شهر غلام خان در منطقه عشایری وزیرستان شمالی، هدف دست کم دو موشک قرار گرفت.

پیشتر، پلیس پاکستان گفت در انفجار بمبی در خارج از یک قرارگاه پلیس در شمال غربی پاکستان، یک تن جان سپرد و دست کم دو نفر مجروح شدند.

انفجار در شهرک «لاکی مروات» در حدود ۱۷۵ کیلومتری جنوب پیشاور روی داد.

در این میان، طالبان روز جمعه ۲۳ ایلمرد را آزاد کردند. آنها در پی جلسه ای با مقامات ارتش پاکستان در وزیر ستان جنوبی در اوائل دسامبر، بازداشت شده بودند.

اعتصاب بازرگانان در پاکستان

در پاکستان، در یک اعتصاب اعتراضی که به دعوت احزاب مذهبی به راه افتاده، فروشگاه ها و مغازه ها در سراسر کشور بسته شده اند. آنها براین عقیده هستند که دولت قصد دارد قانون کفر گویی و توهین به مقدسات را اصلاح کند.

اعتصاب روز جمعه مطابق برنامه برگزار شد، هرچند که مقامات گفته اند دولت چنین قصدی ندارد.

رهبر یک گروه اسلامی متنفذ به خبرگزاری فرانسه گفت اگر دولت قانون را اصلاح کند، یک حرکت نافرمانی مدنی آغاز خواهد شد.

قانون مورد بحث پس از آن که یک دادگاه پاکستان یک زن مسیحی را در ماه نوامبر به اتهام اهانت به اسلام به مرگ محکوم کرد، توجه بین المللی را برانگیخت.

منتقدین می گویند از این قانون برای مجازات اقلیت های مذهبی، دامن زدن به افراط گرایی مذهبی، و تسویه حساب های شخصی استفاده می شود.

مراسم آغاز سال ۲۰۱۱

استرالیا، زلاند نو و کشورهای حوزه اقیانوس آرام با برگزاری جشن ها و آتش بازی های چشمگیر، از سال جدید استقبال کرده اند.

در سیدنی، استرالیا، دست کم یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برای تماشای آتش بازی سالانه سال نو در روی پل ها جمع شدند.

مردم زلاند نو با نمایش آتش بازی چشمگیری در ولینگتون، پایتخت، به پیشواز سال ۲۰۱۱ رفتند. مراسم و جشن های شبانه ای نیز در شهر کرایست چرچ، که در زمین لرزه ویرانگر ماه سپتامبر به شدت آسیب دید، برپا شده است.

سال نو نخست به کشور «کریباتی» در منطقه اقیانوسیه رسید. این کشور در شرق «خط بین المللی دیت» قرار گرفته و نخستین مکان در روی زمین بود که در سال ۲۰۰۰ از هزاره جدید استقبال کرد.

یکی از بزرگترین مراسم سال نو جمعه شب در شهر نیویورک برگزار خواهد شد. در آنجا میلیون ها نفر برای تماشای فرود آمدن یک توپ عظیم، که با چراغ های روشن و جواهر زینت شده است، در میدان تاریخی «تایمز» جمع خواهند شد.

در مسکو، پایتخت روسیه، مردم در میدان سرخ جمع شده اند. در لندن، حدود ۲۵۰ هزار نفر در کرانه های رودخانه تایمز، یک نمایش آتش بازی را در حالی که ساعت بیگ بن در ساختمان پارلمان، با به صدا در آوردن زنگ در نیمه شب آغاز سال جدید را اعلام خواهد کرد، شاهد خواهند بود.

پخش زنده برنامه های بخش فارسی صدای آمريکا از آيفون

**********

هنرمندان، ورزشکاران و شخصیتهای ایرانی به سئوالهای شما پاسخ می دهند. سئوالهای خود را از شاهين نجفی با عنوان "سئوال هفتهبه ايميل آدرس: q10@voanews.com ارسال کنيد.

پاسخهای ليلا فروهر به پرسشها را از اينجا ببينيد.

**********

شبکه خبری فارسی صدای آمريکا آخرين خبرها و ويديوهای روز را روی تلفن موبايل، يا هر وسيله اينترنتی دستی ديگر، بطور رايگان عرضه می کند. لطفأ به آدرس سايت جديد موبايل صدای آمريکا توجه کنيد:

pnn.voa.mobi

DIT - پراکسی

Ultrareach - نرم افزار اولترا ريچ را از اينجا دانلود کنيد

UltraVOAPersian96

PSIPHON - نرم افزار

http://bit.ly/9XBTr

https://3241257.net/a.php?token=
cb57eb84c442fc36aa0af64235bdc17f

نرم افزار فيلترشکن

www.voanews.com/persian
/parvaaz.cfm

وبلاگ ها

راهروهای کنگره
http://voacapitol.blogspot.com

نوشته ها و خوانده ها
http://pnnketab.blogspot.com

روی خط
http://rooyekhat.blogspot.com

زنگ ورزش
http://zangevarzesh.blogspot.com

پيچ در پيچ
http://peechdarpeech.blogspot.com

روزنگار
http://sigarchi.net/roznegar

ماهواره های صدای آمريکا

لطفاً توجه داشته باشید که صدای آمریکا از مشکلاتی که بر سر راه دریافت برنامه های شبکه خبری فارسی صدای آمریکا از طریق ماهواره ها قرار دارد، آگاه است، و با استفاده از همه امکانات خود در تلاش است که دسترسی به برنامه های تلویزیونی خود را با استفاده از تکنولوژی و مراجعه به تشکیلات و سازمانهای حقوقی و قانونی امکان پذیر سازد.
متاسفانه آنگونه که برخی از تماشاگران برنامه های تلویزیونی ما تصور میکنند برداشتن موانعی که بر سر این راه قرار دارد به آسانی میسر نیست، چرا که مشکلات فنی و پخش پارازیت بر روی ماهواره هائی که برنامه های ما را به شما میرساند از سوی جمهوری اسلامی ایران ایجاد میشود و مرکز ایجاد اختلال در ایران قرار دارد. همانگونه که بسیاری اطلاع دارند این مشکل برای بی  بی  سی و صدای آلمان نیز وجود دارد، و آنها نیز به اتفاق صدای آمریکا در رفع این مشکل تلاش می کنند.

Arabsat/Eurobird 8 (25.5 Deg East)

Downlink Frequency: 11,585 MHz

FEC: 3/4

Symbol Rate: 27.500 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 175

Eutelsat W3A (7 Deg East)

Downlink Frequency: 10,720.75 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 22.0 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Asiasat - 3 (105.5 Deg E)

Downlink Frequency: 4,040 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 26.5 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 415

Telstar 12 (15 Deg W)

Downlink Frequency: 11,566.63 MHz

FEC: 2/3

Symbol Rate: 2.22 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 1

Telstar 12 (15 Deg W)

Downlink Frequency: 12,608 MHz

FEC: 2/3

Symbol Rate: 19.279 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Nilesat (AB4) - (7 Deg W)

Downlink Frequency: 11,355 MHz

FEC: 3/4

Rate: 27.5 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 1004

 

در اين ايميل

خبرها
ايران
آمريکا
آمريکای لاتين
اروپا
خاورميانه
آسيا
آفريقا
مناطق ديگر
هنر و فرهنگ
حوادث و بلايا
اقتصادي
آموزش
محيط زيست
بهداشت
حقوق بشر
نيروی کار
سياست
مذهب
علم و فن آوری
مسايل اجتماعی
ورزش
زنان

فسخ آبونمان

اگرنمی خواهيد اين ايميل را دريافت کنيد فسخ آبونمان

کمک می خواهيد؟

اگر در مورد اين ايميل پرسشی داريد به ankbut@voanews.com اطلاع دهيد.

صفحه نخست سايت از نو طراحی شده است تا دسترسی به اخبار و اطلاعات، ويديو، و برنامه های صدای آمريکا را تسهيل کند.

فسخ آبونمان | خبرهای بيشتر