سلام ، چند روز پيش مي خواستم مطلبي رو تو سايت بالاترين بذارم ولي به خاطر اينكه عضويت آن بسته شده بود نتونستم اين كارو بكنم به فكر اين كار افتادم.
شما مي توانيد پيام هاي خود را مستقيما با استفاده از ايميل بر روي اين وبلاگ بگذاريد . روش كار خيلي ساده است ،پيام هاي خود را به اين آدرس alirezairf.social@blogger.com ميل كنيد.
فقط به مباني اخلاقي خود و ديگران احترام بگذاريد



۱۳۸۹ بهمن ۱۱, دوشنبه

News from VOA in Persian

مهم ترين خبرها

کابینه جدید مصر، با تغییرات اندک، سوگند یاد کرد

در حالی که ده ها هزار شهروند مصری روز دوشنبه برای هفتمین روز متوالی در میدان تحریر و خیابان های قاهره حضور خود را حفظ کرده اند و با بی اعتنایی به قوانین منع رفت و آمد، همچنان خواستار پایان ریاست جمهوری سی ساله حسنی مبارک بر این کشور هستند،

آقای مبارک وزیران جدید کشور و اقتصاد را معرفی کرد. این اقدام رئیس جمهوری مصر از سوی منتقدان تلاش آشکار او برای آرام کردن تظاهرکنندگان خشمگین تعبیر شده است. وزیران کلیدی امور خارجه و دفاع مصر در پست های خود در کابینه مصر ابقا شده اند و دولت جدید روز دوشنبه تنها با دو تغییر نسبت به کابینه قبلی در حضور رئیس جمهوری سوگند یاد کرد.

بنا به گزارش ها از قاهره، وزیر جدید کشور مصر، ژنرال «محمود وجدی» رئیس سابق زندان های مصر است که جانشین «حبیب العادلی» شده است که مدیریت پلیس و نیروهای امنیتی لباس شخصی مصر را بر عهده دارد. در پی درگیری های مرگبار هفته گذشته میان پلیس و تظاهرکنندگان، بسیاری از مردم مصر خواستار برکناری حبیب العادلی شده بودند. همچنین سمیر محمد رضوان به عنوان وزیر امور اقتصاد معرفی شده است که جانشین یوسف پطرس غالی شده است.

در کابینه جدید محمد حسین طنطاوی، وزیر دفاع با حفظ سمت به عنوان معاون نخست وزیر معرفی شد و احمد ابوالغیظ در سمت وزارت خارجه مصر ابقا شد. حسنی مبارک هفته گذشته احمد شفیق را به عنوان نخست وزیر جدید کشور معرفی کرد.

حسنی مبارک در حالی این تغییرات جزئی را در کابینه مصر اعمال کرده است که تظاهرکنندگان مصری می گویند تا آقای مبارک از سمت خود کناره گیری نکند، به تظاهرات ادامه می دهند. روز دوشنبه، هلیکوپترها بر فراز تظاهرکنندگانی که برای فشار به آقای مبارک خواستار برگزاری تظاهرات میلیونی در روز سه شنبه شده اند، پرواز می کردند. تظاهرکنندگان همچنین خواستار اعتصاب عمومی شده اند.

واکنش های بین المللی

رهبران جهان از نزدیک شاهد تحولات مصر هستند. کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، حسنی مبارک رئیس جمهوری مصر را به پاسخگویی به شکایات تظاهرکنندگان مخالف دولت و مذاکره با اپوزیسیون ترغیب کرده است.
خانم اشتون پیش از ملاقات با وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل در روز دوشنبه گفت آقای مبارک باید «به خواسته های مشروع مردم مصر» پاسخ دهد. کاترین اشتون همچنین خواستار در پیش گرفتن «روش بدون خشونت و فوری» بر اساس گفت و گو با اعضای جامعه مدنی در مصر شد.
سخنگوی کاترین اشتون به صدای آمریکا گفته است که وضعیت مصر اولویت جلسه روز دوشنبه وزیران خارجه اتحادیه اروپا است.
باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا خواستار «گذار منظم» به سوی دولت پاسخگو در مصر شده است.
رهبران بریتانیا، فرانسه و آلمان نیز در سخنانی در همین زمینه، حسنی مبارک را به «در گرفتن روند تغییری فراخواند که در دولت و انتخابات آزاد و عادلانه متجلی شود».
دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، نیکولا سرکوزی، رئیس جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان درخواستی مبنی بر استعفای حسنی مبارک را مطرح نساخته اند.
در اسرائیل، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر گفته است که کشورش تظاهرات ضد دولتی در مصر را «هشیارانه و از نزدیک دنبال می کند». آقای نتانیاهو ابراز امیدواری کرد که روابط صلح آمیز ادامه یابد.
کشور عرب مصر با بیش از ۸۰ میلیون جمعیت با اسرائیل قرارداد صلح دارد و نقشی اساسی به عنوان میانجی مذاکرات صلح خاورمیانه، بین اسرائیل و فلسطینی ها ایفا کرده است.
اما از سوی دیگر، احساسات ضد اسرائیلی فراوانی در میان مردم مصر مشاهده می شود و تحلیلگران می گویند اسرائیل نگران است که اگر دولت جدیدی در مصر روی کار آید، ممکن است قرارداد صلح با اسرائیل لغو شود.

تداوم اعتراض ها برای روز هفتم

روز دوشنبه نیروهای پلیس در خیابان ها حاضر شدند اما نیروهای امنیتی می گویند دستور دارند تا بدون هیچ درگیری با تظاهرکنندگان، به کارهای معمول خود ادامه دهند.

هزاران گردشگر خارجی به علت بروز ناآرامی ها برای خروج از مصر در فرودگاه های این کشور سرگردان شده اند. چندین دولت شهروندان خود را به خروج از مصر ترغیب کرده اند و هواپیماهایی را برای خارج کردن شهروندان خارجی به قاهره فرستاده اند.

در ناآرامی های مصر طی یک هفته گذشته، بیش از صد تن کشته شده اند.

غارتگری در روزهای اخیر به یکی از مشکلات شهر قاهره بدل شده است و شماری از ساکنان با تشکیل گروه های دفاعی حفاظت از محله ها و منازل مسکونی خود را برعهده گرفته اند. ارتش مصر همچنان در خیابان ها حاضر است و تانک ها ساختمان های دولتی و بانک را حفاظت و نگهبانی می کنند.

تلویزیون الجزیره می گوید مقامات مصر شش تن از کارمندان این شبکه خبری را بازداشت و دوربین های آنان را ضبط کرده است. این خبرنگاران پس از مدت کوتاهی آزاد شدند.

ناآرامی در مصر به شکل خودجوش و محلی آغاز شد اما به سرعت در روز یکشنبه شکل سازمان یافته و جدی به خود گرفت. تظاهرات مصر هنگامی جدی تر شد که اخوان المسلمین، بزرگترین گروه اپوزیسیون و اسلامگرای مصر حمایت خود را از محمد البرادعی، چهره سرشناس مخالف حسنی مبارک و رئیس سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی، اعلام کرد.

ائتلاف جدید اپوزیسیون که از جمله شامل اخوان المسلمین است، از البرادعی خواسته است تا دولت وحدت ملی تشکیل دهد و با ارتش مصر وارد مذاکره شود.

آقای البرادعی روز یکشنبه در میدان تحریر قاهره خطاب به حدود ۵ هزار تظاهرکننده مصری گفت که آنان «نمی توانند به عقب برگردند». او خواستار «مصر جدید» شد که در آن تک تک شهروندان در «آزادی و کرامت» زندگی کند.

شروع اقتصاد سرمايه داری در کوبا

در اجلاس ۵ روزه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئيس بيش از ۲۵۰۰ نفر از شرکت کنندگان، از جمله رهبران و مقامات ارشد کشورها، صاحبان و مديران مشاغل، شخصيتهای جامعه مدنی و دانشگاهی، رسانه های گروهی تحت شعار «ايجاد ساختاری مشترک برای واقعيت های جديد»  در مورد موضوعات مختلفی از جمله بازسازی اقتصادجهانی، ازسر گيری مذاکرات در سازمان تجارت جهانی، و وقايع اخير مصر بحث و  گفتگو کردند.

در پايان صاحبان مشاغل عمده با خوش بينی محافظه کارانه ای گفتند که رشد اقتصاد  جهانی در سال جاری بسيار اميدوار کننده است. و پروفسور کلاس شوآب، پايه گذار و دبير کل مجمع جهانی اقتصاد،  در نطق پايانی اين مجمع گفت که در زندگی بسيار مهم است که بيش از آنچه دريافت ميکنيم بتوانيم عرضه کنيم، که وی آنرا هدف اصلی مجمع جهانی اقتصاد خواند.

در تحولی ديگر، وقايع مصر همچنان بر روی بازارهای بورس جهان سايه افکنده و خريداران سهام از نزديک و با نگرانی رويدادهای مصر را دنبال ميکنند. روز دوشنبه بازارهای بورس سهام شاهد کاهش ارزش قيمت شاخص های عمده سهام بودند ولی در بازار کالا بر ارزش نفت افزوده شد، قيمت هر بشکه نفت از مرز ۱۰۰ دلار گذشت، و به بالاترين سطح خود در ۲۸ ماه گذشته رسيد. در بخش فلزات قيمتی بازار کالای شيکاگو بر ارزش طلا نيز بشدت افزوده شد و هر اونس طلا نزديک به هزار و ۳۴۲ دلار دادو ستد شد.

و اين در حاليست که روز دوشنبه بازار بورس و بانکهای مصر  برای سومين روز متوالی همچنان بسته بودند و تنها برخی از مغازه داران از بيم غارت اجناسشان، با احتياط بر سر کار خود باز گشته اند.  تصميم بستن بانکها از سوی بانک مرکزی مصر پس از حمله به چند بانک صورت گرفته است.

و اما در خبری ديگر، شهروندان کوبا خود را برای اقتصاد سرمايه داری آماده ميکنند. در پی اعلام ماه سپتامبر گذشته مقامات دولتی کوبا مبنی بر گشودن محدود بخشی از بازارهای دولتی و  مارکسيستی کوبا به روی بخش خصوصی، بسياری از شهروندان کوبا به دنبال گرفتن جوازهای کاری جديد هستند. يک شهروند ۳۱ ساله کوبائی ميگويد در نظر دارد بجای گرفتن ماهی دوازده دلار از يک نانوائی دولتی برای خود  يک پيتزا فروشی باز کند.

افزايش صادارت و مصرف بر شتاب رشد اقتصادی آمريکا افزود

وزارت بازرگانی آمريکا اعلام کرد در سه ماه آخر سال گذشته بر شتاب رشد اقتصادی آمريکا افزوده شد، و رشد اقتصادی آمريکا را به سه و دو دهم درصد رساند. کارشناسان افزايش رشد اقتصادی آمريکا را عمدتاً ناشی از افزايش ارزش حجم صادرات و ميزان مصرف مردم ميدانند. ميزان مصرف مردم، که دو سوم اقتصاد آمريکا را تشکيل ميدهد، در سه ماهه چهارم سال گذشته چهار و نيم درصد رشد کرد و به بالاترين سطح خود در چهارسال گذشته رسيد. اقتصاددانان ميگويند که افزايش رشد اقتصادی آمريکا نگرانی ازبازگشت به رکود اقتصادی ديگری را تقريباً از ميان برده است.

تيموتی گايتنر، وزير خزانه داری آمريکا ميگويد اگرچه رشد اقتصادی آمريکا هنوز به ميزانی نيست که بتواند بسرعت نرخ بيکاری را کاهش دهد، ولی نشانگر بارزی از ثبات اقتصادی،  بالا رفتن ميزان اعتماد مردم، و اجتناب از خطر بازگشت به رکود اقتصادی ديگری بشمار ميرود. 

و اما در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئيس، رهبران شرکت کننده بدون ارائه هرگونه راه عملی، موافقت کردند پس گذشت ده سال از شکست اجلاس سازمان تجارت جهانی در دوحه، پايتخت قطر، يکبار ديگر برای رسيدن به توافق جديدی در مورد تجارت آزاد تلاش کنند.  رهبران همچنين متعهد شدند تا از  نابرابريها و انحرافات تجاری، هزينه ها و صرفه جوئی هائی که منجر به بی ثباتی اقتصادی و بحرانهای مالی ديگر بشود اجتناب کنند. در همين رابطه، نيکولا سرکوزی، رئيس جمهوری فرانسه، هشدار داد که نابرابريهای تجاری رو به گسترش و بحرانهای مالی و اقتصادی بطور فزاينده ای رو به افزايش است.

و سرانجام در خبری ديگر هوگو چاوز، رئيس جمهوری ونزوئلا گفت که هيچ طرحی در مورد ملی کردن بانک اسپانيائی پرودينس وجود ندارد. دولت ونزوئلا قبلاً تهديد کرده بود که در نظر دارد اين بانک را ملی اعلام کند.

و سرانجام در خبری ديگر،  بازارهای مالی جهان، به ويژه خريداران سهام در بازارهای بورس آمريکا  واکنشی منفی نسبت به وقايع مصر از خود نشان دادند و امروز نيز از قيمت سهام شرکت های عمده در بازار بورس دبی  بشدت کاسته شد، و «دی ام اف»، شاخص اصلی دوبی، بيش از ۶ درصد از دست داد . 

مطبوعات ايران و جهان تحولات مصر را زير ذره بين می گذارند

در حالی که در مصر حسنی مبارک گفتگو با احزاب سياسی را مطرح می کند، مطبوعات جهان به بحث در مورد مصر بعد از آقای مبارک پرداخته و موضوع مطالبات مردم مصر را از ديدگاه جامعه جهانی مورد بررسی قرار می دهند. چشم انداز آينده مبارزات مردمی در مصر -- اين مهمترين کشور شمال آفريقا -- در کانون توجه رسانه های جمعی در اقصی نقاط جهان، قرار دارد.

کاريکاتوری از حسنی مبارک، رييس جمهوری مصر، با بدن مجسمه باستانی ابوالهول که اصلاحات را زيرپا گذاشته اما بوی انقلاب مردم مشامش را می آزارد، در ستون نظرات روزنامه گاردين به چشم می خورد. اين روزنامه همچنين سرمقاله روز يکشنبه خود را به رويدادهای مصر اختصاص داده است. گاردين می نويسد روند تحولات مصر نشان می دهد که عمر رژيم سرکوبگر و ورشکسته حسنی مبارک به سر رسيده است. آقای مبارک ۳۰ سال تمام با سرکوب و ارعاب مردم؛ اعمال حکومت پليسی، بدون بصيرت و آينده نگری و تنها با کمک مالی آمريکا بر مصر حکومت کرد؛ اما بساط حکومت وی بزودی برچيده خواهد شد؛ و به نفع دولت های خودکامه عرب است که با عبرت گرفتن از انقلاب مردم مصر، دست به کار تغيير و تحولی اساسی در کشور خود شوند.

واشنگتن پست می نويسد پرزيدنت بوش ماه نوامبر ۲۰۰۳ اين پرسش را مطرح کرد که آيا دست آزادی به مردم خاورميانه نمی رسد؟ آيا ميليونها زن و مرد و کودک ساکن اين منطقه به لحاظ تاريخی يا فرهنگی محکومند که زير چکمه های استبداد، زندگی کنند؟ و آيا آنها هرگز طعم آزادی و حق انتخاب را نخواهند چشيد؟ اين روزنامه در ادامه می نويسد در زمانی بسيار کوتاه، تظاهرات آزاديخواهانه از تونس به مصر، و يمن کشيده شد؛ و ديری نخواهد کشيد که آتش آن دامنگير تمامی ديکتاتوری های منطقه شود. آنگاه می بينيم که آزادی به خاورميانه نيز راه پيدا خواهد کرد.

در همين حال، نيويورک تايمز با پيش بينی سقوط قريب الوقوع حکومت مصر، اين پرسش را مطرح کرده است که پس از رفتن مبارک گام بعدی برای مردم آن کشور چيست؟ روزنامه لوموند نيز واکنش جامعه بين المللی در برابر تظاهرات بی سابقه مردم مصر و درخواست از حسنی مبارک برای توجه به خشم مردم را بزدلانه و احتياط آميز خوانده و از آن انتقاد کرده است.

اما در سرمقاله وال استريت جورنال آمده است که حسنی مبارک برای حفظ قدرت چندان گزينه ای ندارد؛ و ادامه پشتيبانی ايالات متحده از وی در برابر انقلاب مردم نيز اقدامی مخاطره آميز و بی نتيجه، خواهد بود. اين روزنامه می نويسد دير يا زود، دوران پس از مبارک فراميرسد؛ پس بهتر آن که واشنگتن آخرين دوست ديکتاتور نباشد.

در همين حال مقام های جمهوری اسلامی روز يکشنبه به رويدادهای مصر و تونس واکنش نشان داده و اعتراض های ضد دولتی مردم اين دو کشور را قيام برای آزادی، ارزيابی کردند.

خبرگزاری ايرنا به نقل از علی لاريجانی، رييس مجلس شورای اسلامی، موضع کشورهای غرب را در ارتباط با مصر بمانند حمايت آنها از شاه ايران طی انقلاب ۵۷ توصيف کرد و تحليلهای غرب را از کشورهای اسلامی، احمقانه خواند. آقای لاريجانی در سخنان روز يکشنبه خود با نکوهش کشورهای غربی خطاب به نمايندگان گفت قيام مردم تونس و مصر را با تبليغ های دروغين، نمی توان تغيير داد. وی غرب را متهم کرد که با کشاندن چهره های ساختگی به عنوان رهبران انقلاب می خواهد قيام مردم اين کشورها را مصادره کند. اشاره رييس مجلس به حضور محمدالبرادعی، برنده جايزه صلح نوبل و رييس پيشين آژانس بين المللی انرژی اتمی، است که چند روز پيش به مصر بازگشته است و عده ای او را نامزد رياست جمهوری مصر، تلقی می کنند.

از سوی ديگر محمود احمدی نژاد در مجلس و در مراسم رأی اعتماد به علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه جديد ايران، به رغم آنکه اشاره ای به رويدادهای مصر و تونس نکرد اما گفت مردم ايران بايد پيام انقلاب سال ۱۳۵۷ خود را که ايستادگی قدرتمندانه دربرابر استکبار جهانی است به جهانيان برسانند و برای حضور در ساختار مديريت جهان آينده، سازماندهی کنند. علی اکبر صالحی نيز روز شنبه از رهبران مصر خواست به خواسته های عدالت طلبانه مردم برای جلوگيری از خشونت، تسليم شوند.

ميرحسين موسوی از رهبران مخالف دولت احمدی نژاد و نخست وزير اسبق در بياينه ای ابراز اميدواری کرده است جنبش مردم کشورهای عرب به تغيير وضعيت در ايران نيز منجر شود. آقای موسوی جنبش های کنونی جهان عرب راالهام گرفته از حرکت سال گذشته مردم ايران در اعتراض به نتيجه انتخابات رياست جمهوری، قلمداد کرده است.

رسانه دولتی صدا و سيمای جمهوری اسلامی روز يکشنبه با ستودن تظاهرات مردم مصر آنرا «انقلاب شريف» ناميد و واکنش غرب را نسبت به قيام ملت عرب، مورد انتقاد قرار داد.

روابط تهران ومصر پس از وقوع انقلاب در ايران و برسميت شناختن اسراييل از جانب مصر، قطع شد.

نظام جمهوری اسلامی خود سال گذشته با تظاهرات ضد دولتی مردم در پی انتخابات به لرزه در آمد و دهها تن از مردم در سرکوب شديد نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی، کشته شدند.

پليس سودان با دانشجويان معترض درگير شد

پلیس سودان با دانشجویان معترض به حکومت سودان، در شهر خارطوم، پایتخت، درگیر شد. دانشجویان سودانی با الهام از جنبش مردم مصر دولت عمرالبشیر را به خاطر گرانی مواد غذائی و فساد حکومت مورد انتقاد قرار داده اند.

دانشجویان سودانی در پاسخ به دعوت شبکه اجتماعی، برای اعتراض به دولت این کشور روز يکشنبه به خیابان های خارطوم، پایتخت ریختند. در دو دانشگاه خارطوم و دست کم سه نقطه شهر تظاهرات ضد دولتی جریان داشته است. مقامها از پنج مورد بازداشت خبرمی دهند.

حضور سنگین ماموران پلیس بسیار چشمگیر بود و آنها به رویارويی با دانشجویان پرداختند.

خبرگزاری رویترز از شلیک گاز اشک آوربه سوی دانشجویان خبر داده ومی گوید پلیس، دانشجویان را درمحوطه دانشگاه ها به محاصره درآورده است.

اعتراض های روز يکشنبه خارطوم همچنین همزمان است با روز اعلام نتیجه همه پرسی جنوب سودان. مردم جنوب سودان با اکثریتی بسیار بزرگ به جدايی از سودان رای داده اند.

مقام های جنوب سودان می گویند نتیجه مقدماتی همه پرسی نشان می دهد تقریبا همه مردم جنوب به جدايی از شمال رای داده اند. همه پرسی درباره تعیین سرنوشت این سرزمین در ماه گذشته انجام شد.

در وبسایت کمیسیون همه پرسی جنوب سودان آمده است نزدیک به ۹۹ درصد رای دهندگان جنوب به جدايی سرزمین شان از شمال رای داده اند. دروبسایت مشخص نشده است که رای مردم جنوب سودان که در کشورهای دیگر زندگی می کنند نیز به حساب آورده شده است یانه.

نتیجه مقدماتی همه پرسی درجوبا، مرکز جنوب سودان، روز يکشنبه به طور رسمی طی مراسمی اعلام شد؛ دراین مراسم سالوا کِر، ريیس جمهوری سودان جنوبی، حضور داشت.

به موجب نتیجه اعلام شده، در ۵ استان از ۱۰ استان جنوب سودان ۹۹ و ۹ دهم درصد مردم به جدايی رای داده اند.

دراستان بحرالغزال درمرز باشمال، این رقم ۹۵ و نيم درصد است. روز ۱۴ فوریه نتیجه نهايی همه پرسی به صورت رسمی اعلام می شود.

به موجب توافق سال ۲۰۰۵ که به جنگ داخلی دو دهه ای پایان داد مقرر شد وضعیت سیاسی جنوب سودان به همه پرسی مردم این سرزمین گذاشته شود.

مساله تعیین سرنوشت آبیه، منطقه نفتخیز جنوب، و خط دقیق مرزی جنوب با شمال هنوز مشخص نشده است.

در پی اعلام نتیجه مقدماتی همه پرسی جنوب سودان و رای تقریبا همه مردم این سرزمین به جدائی از شمال، موجی از شادی و پایکوبی ، شهر جوبا مرکز جنوب را فرا گرفت.

در تهران دو وبلاگ نويس به اتهام انتشار عکسهای پورنو به مرگ محکوم شدند

دادگاه انقلاب اسلامی درتهران دو وبلاگ نويس را به اتهام انتشار عکسهای پورنو به مرگ محکوم کرد. ايرنا خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی به نقل از عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، گزارش داد اين دو نفر در دو دادگاه جداگانه محاکمه و به اعدام محکوم شده اند.

وبلاگ نويسان در ايران پيشتر از بازداشت سعيد ملک پور ۳۵ ساله به اتهام ايجاد سايت ضداخلاقی و تبليغ عليه نظام و اهانت به اسلام خبر داده بودند.

دادستان تهران می گويد که برای دو نفر به اتهام راه اندازی سايت هايی که او آنها را «مستهجن» خواند، حکم اعدام صادر و برای رأی نهايی به ديوان کشور فرستاده شده است.

فاطمه افتخاری، همسر سعيد ملک پور، شهروند ايرانی- کانادايی که به اعدام محکوم شده است، در گفتگو با صدای آمريکاخاطرنشان کرد که سعيد ملک پور، پای حکم اعدامش نوشته است، اعترافاتی که از او گرفته شد، زير شکنجه بوده و رای دادگاه را قبول ندارد.

تماس باراک اوباما با رهبران خارجی درباره بحران مصر

با ادامه بحران در مصر، باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا با رهبران چند کشور مهم تماس گرفت و با آنان درباره وضعیت مصر مشورت کرد. آقای اوباما در این تماس ها علاقه کابینه اش را برای خویشتنداری در مصر بیان کرد و گفت کابینه او علاقه مند به یک فرایند منظم انتقال قدرت، به سمت یک دولت پاسخگو تر در پر جمعیت ترین کشور جهان عرب است.

کاخ سفید روز یکشنبه اعلام کرد در دو روز گذشته، آقای اوباما با رهبران بریتانیا، ترکیه، اسراییل و عربستان سعودی گفتگو کرده است. رییس جمهوری آمریکا در این گفتگو ها نقطه نظر آنان را در مورد وضعیت مصر جویا شد و توافق کرد تا در جریان بحران مصر، با رهبران این کشورها در ارتباط نزدیک باشد.

اعتراضات ضد دولتی در مصر از روز سه شنبه منجر به کشته شدن بیش از یک صد نفر شده است.
پیشتر در روز یکشنبه، هیلری کلینتون، وزیر امورخارجه آمریکا به شبکه های تلویزیونی آمریکایی گفت: ایالات متحده نمی خواهد شاهد نوعی تصاحب قدرت در مصر باشد که منجر به سرکوب شود. کلینتون همچنین گفت دولت اوباما درباره قطع کمک ها به متحد مهم عرب خود بحثی نکرده است.

در اسراییل، بنیامین نتانیاهو، گفت کشورش اعتراضات ضد دولتی در مصر را «با دقت» پیگیری می کند و امیدوار است روابط صلح آمیز میان دو کشور ادامه یابد. مصر و اسراییل دارای پیمان هستند. مصر همچنین نقشی اصلی به عنوان میانجی میان اسراییل و فلسطینی ها داشته است.

در مصر احساسات ضد اسراییلی قابل توجهی وجود دارد و تحلیلگران می گویند اسراییل نگران آن است که یک دولت جدید در مصر، ممکن است پیمان صلح میان دو کشور را لغو کند.

يک موزه بحث انگيز در استراليا گشايش يافت

 
 
 
 
 

موزه جديدی به نام موزه مونا يا موزه هنرهای قديم و جديد در تاسمانی در استراليا افتتاح شد. اين موزه که با ديگر موزه ها تفاوت دارد توجه بسياری را به خود جلب کرده است. ويژگی اين موزه شکستن سنت هاست .

اين موزه داخل يک تپه حفر شده است که در حومهء شمالی شهر هوبارت در استان تاسمانی استراليا، قرار دارد .

بر خلاف بسياری از موزه های جهان در اينجا ديوارها سفيد نيست و در کنار کارهای هنری برچسبی به چشم نمی خورد.

موزه هنرهای قديمی و جديد موسوم به مونا آثار هنری و کارهای دستی ارزشمند مصری و آثار هنری سيدنی نولَن، هنرمند نامی استراليايی، را در خود جای داده است.

در اين موزه در کنار اين گنجينه های هنری بين المللی، مجسمه های آزار دهنده بدن های ناقص، مثله شده، و چيدمان های ويديويی از صحنه های خشونت آميز قرار گرفته است.

مايکل تِرزتِن، افسر کنسولگری آمريکا، که در مراسمِ گشايشِ اين موزه شرکت داشت می گويد: «مردمِ تاسمانی بخصوص شهر هوبارت خيلی خوش شانس هستند که اين موزه اينجاست. اين موزه موردِ توجه بين المللی قرار خواهد گرفت.»

صاحبِ موزه ديويد والش، قمار باز حرفه ای است اما در برابر دوربين خجالتی است. او می گويد موزه هنرهای قديمی و جديد جايی است که می تواند افکار و عقايد شخصی خود را آزادانه منعکس کند .

در روز گشايشِ موزه هزاران هنردوست برای ديدن ِآثار هنری در صف ايستاده بودند.

يکی از ديدار کنندگان می گويد بی صبرانه می خواهد داخل اين موزهء بحث بر انگيز را ببيندو ادامه می دهد که «والش هميشه من را افسون کرده است. اين موزه برايم مثل يک معماست.»

مارک فريژِر، مدير موزه، متذکر می شود که اين نمايشگاه کاری که بايد بکند را کرده است و در ادامه می گويد: «چند قطعه آثار ستيزه جويانه هست. بعضی هايشان حتی ممکن است مردم را شوکه کنند. اما رويهم رفته آدم را به فکر فرو می برد.»

هر چند ديويد والش صاحب موزه انتظار داشت که ديدار کنندگان با عصبانيت موزه را ترک کنند اما ظاهراً بيشتر آنها کنجکاو بودند و قدرشناسی می کردند.

موزهء هنرهای قديمی و جديد همه روزه به طور رايگان برای بازديد عموم باز است.

اعزام هواپیماهای مسافربری به مصر برای خروج اتباع خارجی

با ادامه اعتراضات ضد دولتی برای ششمین روز در مصر، دولت های چندین کشور می گویند  در حال اتخاذ تدابیر لازم برای خارج کردن اتباع خود از این کشور هستند.

واشنگتن از شهروندان آمریکایی خواست داوطلبانه از مصر خارج شوند. واشنگتن اعلام کرده است که از روز دوشنبه برای خروج شهروندان آمریکایی از مصر چند پرواز فراهم می کند.
مسوولان سفارت آمریکا در قاهره می گویند هنوز مشخص نیست چند شهروند آمریکایی خواهان خروج از مصر هستند.

وزارت امورخارجه آمریکا همچنین به خانواده اعضای دیپلمات های آمریکایی و همچنین کارمندانی که حضورشان در شرایط اضطراری ضروری نیست، اجازه داده است از مصر خارج شوند.

کشورهای دیگری از جمله هند، عراق، جمهوری آذربایجان، ژاپن و ترکیه روز یکشنبه چند هواپیمای مسافربری برای خروج آن دسته از اتباع خود که مایل به ترک مصر هستند، به این کشور اعزام کردند.

از شهروندان بریتانیا، فرانسه و چین خواسته شده است از انجام سفر غیر ضروری به مصر خودداری کنند. اما دولت های این کشورها برنامه ای را برای خروج اتباع خود از مصر اعلام نکردند.

پاکستان نیز اعلام کرد که در حال بررسی وضعیت مصر است تا بعدا در مورد خروج ۱۵۰ خانواده پاکستانی از مصر تصمیم گیری کند.

از روز سه شنبه تاکنون، بیش از صد نفر در اعتراضات ضد دولتی مصر کشته شده اند.

شایعه ممنوعیت برگزاری جشن سده و زیان گردشگری ایران

جشن سده یا جشن روشنایی و آتش که همزمان است با روز دهم بهمن ماه یکی از جشن های بزرگ ایرانیان باستان پس از مهرگان و نوروز بشمار می آمده است که هنوز در استان‌هایی چون یزد، كرمان، خوزستان، لرستان و مازندران برگزار می شود.

اما باشکوه ترین مراسم در استان یزد زیستگاه اصلی زرتشتیان ایران برگزار می شود که سالیانه گروه های بزرگی از مردم برای تماشای این آیین زیبا و باستانی به یاری تورهای گردشگری در چنین روزی به این استان می روند.

توجه روزافزون مردم به آیین های باستانی ایران زمین بویژه جشن سده باعث رونق بازار سازمان های گردشگری داخلی شده و توسعه و شکوفایی این صنعت را در پی دارد؛ اما نگرانی محافل تندرو از توجه روز افزون مردم ایران به آیین های باستانی خود که به گفته یکی از کارشناسان هیچگونه مغایرتی با اسلام ندارد، باعث شد امسال به صورت کاملا سازمان یافته شایعه ای را در سطح کشور پخش کنند مبنی بر اینکه برگزاری آیین های جشن سده امسال غیرقانونی ست و برگزار نخواهد شد. از این رو شرکتهای گردشگری امسال با لغو تورهای برنامه ریزی خود روبرو شده و دچار زیان های مالی شدیدی شدند.

شایعه حمله به شرکت کنندگان در مراسم سده در زمانی پخش شد که مسئولان سازمان میراث فرهنگی کاملا از آن آگاه شدند؛ اما برای مقابله با این شایعه سازمان یافته که از سوی محافل معینی در تهران ساخته و پرداخته شد، اقدامی نکردند.

 مدیران و مالکان هتل های فهادان و مشی می گویند این دو هتل از جمله هتل های یزد هستند که دچار زیان شدیدی از بابت پخش این شایعه شدند.

رضا مرادی غیاث آبادی که صاحب چندین تالیف در زمینه جشن ها و آیین های ایرانی ست جشن سده را جشنی برای همه ایرانیان دانسته می نویسد: جشن سده، جشنی است كه از روزگاران بسیار دور تاكنون در ایران برگزار می هده و به هیچ دین و آیینی تعلق نداشته و از آن همه ایرانیان بوده است. فردوسی، جشن سده را به روزگار هوشنگ و كشف آتش از سوی او نسبت می‌دهد اما بعضی باستان‌شسناسان براین باورند كه یافتن آتش به نیم میلیون سال پیش برمی‌گردد.

 عنصر روشنایی

درمیان عناصر چهارگانه، آتش همواره برای ایرانیان مقدس بوده است. آتشی كه فردوسی، كشف ان را به هوشنگ پیشدادی نسبت می‌دهد اما رضا مرادی غیاث‌ابادی، پژوهشگر باستان‌شناسی براین باور است كه « براساس ویژگی‌های تمدنی كه فردوسی از روزگار هوشنگ شمرده، این دوره به ده تا پانزده هزار سال پیش برمی‌گردد در صورتی‌كه كشف اتش به پانصد هزار سال قبل برمی‌گردد و بسیار كهن‌تر از دوران هوشنگ و فریدون و ظهور زردشت است.»

مردم یزد، كرمان و بعضی شهرهای لرستان و مازندران، دهم بهمن ماه و همزمان با جشن سده به پشت‌بام خانه‌هاشان می‌روند و آتش می‌افروزند و ترانه می‌خوانند و شادی می‌كنند. جشن سده به گفته غیاث‌ابادی، «همواره از آن مردم بوده و به حاكمان یا موبدان زردشتی تعلق نداشته است. اصلا در هیچ كجای اوستا به جشن سده اشاره نشده زیرا آتش نه تنها در نزد زردشتیان كه در تمامی ادیان مقدس بوده است.»

جشن «سَـدَه» بزرگترین جشن‌ آتش و یکی از کهن‌ترین آیین‌های گروهی و اشتراکی شناخته شده در ایران باستان است. در این جشن و در آغاز شامگاه دهم بهمن‌ماه، همه مردمانِ سرزمین‌های ایرانی بر بلندای کوه‌ها و بام خانه‌ها، آتش‌هایی برمی‌افروخته و هنوز هم کم‌‌وبیش بر می‌افروزند. مردمان نواحی مختلف در کنار شعله‌های آتش و با توجه به زبان و فرهنگ خود، سرودها و ترانه‌های گوناگونی را خوانده و آرزوی رفتن سرما و آمدن گرما را می‌کنند. همچنین در برخی نواحی، به جشن‌خوانی، بازی‌ها و نمایش‌های دسته‌جمعی نیز می‌پردازند.

گستره برگزاری آیین سده در جهان

در گذشته، جشن سده در گستره پهناوری از آسیای کوچک (آناتولی) تا استان سین‌کیانگِ چین یعنی در سرتاسر ایران بزرگ، در بین همه مردمان، فارغ از هر قومیت یا گرایش دینی رواج داشته و به مانند نوروز در روایت‌های مکتوب تاریخی به آن اشاره شده است.

بجز این، به نظر می‌آید که چند واقعه کیهانی نیز در پیدایش این آیین بی‌تاثیر نبوده است. نخست اینکه جشن سده در چهلمین روزِ شب یلدا یا شب زایش خورشید (انقلاب زمستانی) برگزار می‌شود و جشن چهلمین روز تولد خورشید است. دوم اینکه، دهم بهمن ماه، یکی از دو هنگامِ سال است که در عرض‌های بالایی ایران‌زمین، طول تاریکی کامل آسمان دوازده ساعت تمام است. سوم اینکه، می‌دانیم ارتباط واژه «سده» با عدد «سد/ صد» هنوز به اثبات نرسیده است. عدد «سد» به شکل «صد» معرب شده‌، در حالیکه واژه «سده» به شکل «سَذق» معرب گشته ‌است. اما در زبان اوستایی واژه «سَـد» به گونه جالبی هم به معنای «فرو رفتن/ غروب کردن» و هم به معنای متضاد آن یعنی «بر آمدن/ طلوع کردن» آمده است. همچنین واژه «سَـذِه» در اوستا، هم به معنای طلوع کردن و هم به معنای غروب کردن آمده است که به گمان برگرفته از رویداد زیر است:

رخدادی کیهانی

 در حدود پنج هزار سال پیش و در نخستین شب‌های بهمن‌ماه، رویداد جالبی رخ می ‌داده که بعید نیست با آیین‌های جشن سده در پیوند باشد. این رویداد عبارت است از طلوع و غروب همزمان دو ستاره پرنور و درخشان آسمان به نام‌های «سماک رامح» و «نسر واقع» در شمال شرقی و شمال‌غربی آسمان سرشبی. در آن زمان ستاره زرین «سماک رامح» در آسمان سرشبی عرض‌های بالایی ایران ‌زمین و در افق شمال‌شرقی، به تازگی طلوع کرده و ستاره سپید‌فام و درخشان «نسر واقع» در همان هنگام و در افق شمال‌غربی، آماده غروب کردن بوده است. احتمالا طلوع و غروب همزمان دو ستاره درخشان آسمان، موجب پیدایی معنای دوگانه و متضاد واژه‌های اوستایی «سد» و «سذه»، و نیز عاملی دیگر برای جشن سده بوده است.

پخش زنده برنامه های بخش فارسی صدای آمريکا از آيفون

**********

هنرمندان، ورزشکاران و شخصیتهای ایرانی به سئوالهای شما پاسخ می دهند. سئوالهای خود را از جيمی دلشاد (شهردار بورلی هيلز) با عنوان "سئوال هفتهبه ايميل آدرس: q10@voanews.com ارسال کنيد.

پاسخهای شاهين نجفی به پرسشها را از اينجا ببينيد.

**********

شبکه خبری فارسی صدای آمريکا آخرين خبرها و ويديوهای روز را روی تلفن موبايل، يا هر وسيله اينترنتی دستی ديگر، بطور رايگان عرضه می کند. لطفأ به آدرس سايت جديد موبايل صدای آمريکا توجه کنيد:

pnn.voa.mobi

DIT - پراکسی

Ultrareach - نرم افزار اولترا ريچ را از اينجا دانلود کنيد

UltraVOAPersian96

PSIPHON - نرم افزار

http://bit.ly/9XBTr

https://3241257.net/a.php?token=
cb57eb84c442fc36aa0af64235bdc17f

نرم افزار فيلترشکن

www.voanews.com/persian
/parvaaz.cfm

وبلاگ ها

راهروهای کنگره
http://voacapitol.blogspot.com

نوشته ها و خوانده ها
http://pnnketab.blogspot.com

روی خط
http://rooyekhat.blogspot.com

زنگ ورزش
http://zangevarzesh.blogspot.com

پيچ در پيچ
http://peechdarpeech.blogspot.com

روزنگار
http://sigarchi.net/roznegar

ماهواره های صدای آمريکا

Arabsat/Eurobird 8 (25.5 Deg East)

Downlink Frequency: 11,585 MHz

FEC: 3/4

Symbol Rate: 27.500 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 175

Eutelsat W3A (7 Deg East)

Downlink Frequency: 10,720.75 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 22.0 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Asiasat - 3 (105.5 Deg E)

Downlink Frequency: 4,040 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 26.5 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 415

Telstar 12 (15 Deg W)

Downlink Frequency: 12,608 MHz

FEC: 2/3

Symbol Rate: 19.279 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Nilesat (AB4) - (7 Deg W)

Downlink Frequency: 11,355 MHz

FEC: 3/4

Rate: 27.5 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 1004

 

در اين ايميل

خبرها
ايران
آمريکا
آمريکای لاتين
اروپا
خاورميانه
آسيا
آفريقا
مناطق ديگر
هنر و فرهنگ
حوادث و بلايا
اقتصادي
آموزش
محيط زيست
بهداشت
حقوق بشر
نيروی کار
سياست
مذهب
علم و فن آوری
مسايل اجتماعی
ورزش
زنان

فسخ آبونمان

اگرنمی خواهيد اين ايميل را دريافت کنيد فسخ آبونمان

کمک می خواهيد؟

اگر در مورد اين ايميل پرسشی داريد به ankbut@voanews.com اطلاع دهيد.

صفحه نخست سايت از نو طراحی شده است تا دسترسی به اخبار و اطلاعات، ويديو، و برنامه های صدای آمريکا را تسهيل کند.

فسخ آبونمان | خبرهای بيشتر