سلام ، چند روز پيش مي خواستم مطلبي رو تو سايت بالاترين بذارم ولي به خاطر اينكه عضويت آن بسته شده بود نتونستم اين كارو بكنم به فكر اين كار افتادم.
شما مي توانيد پيام هاي خود را مستقيما با استفاده از ايميل بر روي اين وبلاگ بگذاريد . روش كار خيلي ساده است ،پيام هاي خود را به اين آدرس alirezairf.social@blogger.com ميل كنيد.
فقط به مباني اخلاقي خود و ديگران احترام بگذاريد



۱۳۸۹ دی ۲۶, یکشنبه

News from VOA in Persian

مهم ترين خبرها

تلاش رهبران سیاسی تونس برای تشکیل دولت ائتلافی

رهبران سیاسی موقت در تونس، روز یکشنبه تلاش برای تشکیل دولت موقت را آغاز کردند. این اقدام در پی سقوط زین العابدین بن علی، رئیس جمهوری سابق کشور تونس و فرار او از کشور به دنبال قیام های مردمی و استقرار حکومت موقت، صورت می گیرد. فواد المبزع، رئیس پارلمان تونس روز شنبه، یک روز پس از فرار بن علی به عربستان سعودی، به عنوان رئیس جمهوری موقت سوگند یاد کرد.

آقای المبزع گفت از نخست وزیر تقاضا کرده است تا دولت وحدت ملی تشکیل دهد.

شورای قانون اساسی تونس گفته است انتخابات ریاست جمهوری جدید باید ظرف ۶۰ روز آینده برگزار شود.

با آن که اوضاع شهر تونس، پایتخت این کشور در روز شنبه ناآرام گزارش شده بود، روز یکشنبه این شهر در وضعیتی تقریبا بدون خشونت است.

زین العابدین بن علی که به مدت ۲۳ سال بر تونس حکومت کرده بود در پی تظاهرات چند هفته ای مردم به عربستان سعودی پناهنده شده است.فساد حاکم بر کشور و بیکار ی گسترده از عوامل عمده اعتراض های خیابانی قلمداد شده است.

پلیس و نیروها ی ارتش درخیابانهای تونس درحال گشت زنی هستند. صدای تیراندازی هائی نیز گزارش شده است. زباله های ناشی از درگیری ها و غارت فروشگاه ها در شنبه شب در گوشه و کنار خیابانهای پایتخت همچنان به چشم می خورد.

فعالان در مصر از سقوط بن علی ابراز شادمانی کرده و گفتند امیدوارند که وقایع تونس منبع الهام جنبشی مشابه درمصر شود که حسنی مبارک، رئیس جمهوری کهنه کار مصر را به چالش بکشد.

دولت مصر روز شنبه بر حمایت خود از «انتخاب مردم تونس» تاکید کرد. وزارت خارجه مصر با صدور بیانیه ای گفت قاهره اطمینان دارد که مردم تونس نخواهند گذاشت که این کشور به ورطه هرج و مرج کشیده شود.

اتحادیه عرب، مستقر در قاهره نیز با صدور بیانیه ای مستقل نیروهای سیاسی تونس را به نشان دادن وحدت برای حفظ آرامش دعوت کرد.

شورای امنیت و صلح اتحادیه آفریقا می گوید کفالت فواد المبزع را در سمت ریاست جمهوری تونس به رسمیت می شناسد.

نیکولا سرکوزی، رئیس جمهوری فرانسه که سابقا تونس مستعمره آن بود، برای حمایت از روند دمکراتیک تونس ابراز آمادگی کرده است.

پرتاپ سنگ و تخم مرغ بسوی کنسولگری جمهوری اسلامی در هرات

اعتراضهای ضد ایرانی مردم افغانستان، روز یکشنبه برای دومین روز متوالی در هرات برگزار شد.صدها شهروند افغانستان در راهپیمایی ضد ایران در شهر غربی هرات شرکت کردند تا به محدودیت های جمهوری اسلامی ایران در راه رساندن محموله های سوخت به افغانستان و همچنین اقدام اخیر تهران در اعدام شهروندان افغانستان اعتراض کنند.

بازرگانان افغانی و دیگر معترضان روز یکشنبه پلاکاردها و پرچم هایی حمل می کردند که شعارهای ضد ایرانی روی آن ها نوشته شده بود. راهپیمایی های مشابهی در هفته گذشته در کابل، پایتخت افغانستان برگزار شد. در راهپیمایی های کابل، معترضان، اقدام به پرتاب تخم مرغ به ساختمان کنسولگری کردند و ایران را به رسیدگی به شکایات سفیر افغانستان در تهران، ترغیب کردند.

از ماه گذشته میلادی تاکنون، در میانه فصل سرما، ایران تحویل شماری از تانکرهای سوخت به افغانستان را محدود کرد. افغانستان حدود ۳۰ درصد از سوخت مصرفی خود را از ایران تامین می کند.

انورالحق احدی وزیر بازرگانی افغانستان گفت جمهوری اسلامی دلیل موجهی برای جلوگیری از صدور نفت به افغانستان ارانُه نمی دهدو افزود: «بارها مقامات ایران به ما اطمینان دادند که تانکرهای نفتکش بزودی آزاد میشوند. ولی فقط به چهل تانکر روزانه اجازه عبور می دهند وما از مذاکرات با مقامات ایران راضی نیستیم».

افغانستان هفته هاست با قطع یکی از خطوط اصلی تامین کننده سوخت از جانب ایران با کمبود سوخت مواجه است و قیمت نفت در بعضی نقاط افغانستان بویژه نزدیک مرز با ایران تا سی و پنج درصد افزایش یافته است .

احدی میگوید: «متوقف کردن تانکرهای نفتکش ما در داخل مرز ایران به بخش خصوصی ضربه شدیدی زده است. ما به مذاکره با مقامات ایران ادامه میدیم ولی دلایل آنها عادلانه و متقاعد کننده نیست».

غلام سخی یک شهروند افغان که در راهپیمای هرات شرکت داشت می گوید: «ما از جامعه بین المللی میخواهیم بخاطر اقدام دولت جمهوری اسلامی ایران فشار بیشتری روی آنها بگذارند».

وزیر بازرگانی افغانستان از انعقاد قراردادهای سوخت میان بخش خصوصی افغانستان و شرکت های نفتی روسیه خبر داده است. 

در این میان جمهوری اسلامی انتقاد افغانستان را رد کرده و دلیل کندی صدور نفت را مشکلات فنی توصیف کرده است. هفته پیش هم در پی تظاهرات افغانها به دلیل هم کمبود سوخت و نیز اعدام شهروندان افغانستان در ایران به جرائم جنایی، تهران را به پاسخگویی به شکایت سفیر افغانستان در تهران فراخواندند.

وزیر بازرگانی افغانستان گفت مقامات جمهوری اسلامی گفته اند تاخیر در صدور سوخت به آن دلیل بوده که آنها فکر میکنند این سوخت به دست نیروهای آمریکا و ناتو که با ستیزه جویان میجنگند، میرسد.

ولی سخنگوی نیروهای ائتلاف در این باره گفت سوخت مورد نیاز آنها از طرق دیگری تأمین می شود.

جمهوری اسلامی ایران با عملیات ناتو در افغانستان مخالف است و حضور سربازان خارجی را مسئول بروز خشونت ها در کشور همسایه خود می داند.

مقامات آمریکایی همواره دولت ایران را به پشتیبانی تسلیحاتی و مالی از شبه نظامیان در افغانستان متهم کرده اند.

از سوی دیگر، در برخورد یک وانت با بمب کنار جاده در جنوب افغانستان شش نفر کشته و سه نفر زخمی شدند.

انفجار در شهر «سنگین» در ولایت هلمند در روز شنبه روی داد. در همین حال نیروهای ائتلاف در ولایت وردک دو شورشی مسلح را کشتند و دونفر مظنون به دست داشتن در عملیات تروریستی را دستگیر کردند.

سخنگو ی ناتو در این باره می گوید نیروهای این سازمان درناحیه «نرخ» در ولایت وردک در جستجو برای یافتن یک رهبر طالبان بودند که به سوی آنها تیراندازی شد

پروژه مشترک آمریکا و اسرائیل در طراحی استاکس نت

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در شماره روز سه شنبه خود می نویسد پروژه مشترک آمریکا و اسرائیل برای ایجاد اخلال در برنامه اتمی جمهوری اسلامی، ظاهرا یک پنجم از سانتریفوژهای ایران را از کار انداخته است.

نیویورک تایمز به نقل از منابع اطلاعاتی و کارشناسان نظامی که نامشان را اعلام نمی کند می نویسد این پروژه مشترک با آزمودن کرم کامپیوتری (بدافزار) استاکس نت، در به تعویق افتادن تحقیقات هسته ای جمهوری اسلامی نقشی حیاتی داشت، هرچند نتوانست آن را کاملا ویران سازد.

در مقاله ای به قلم ویلیام براد، دیوید سنگر و جان مارکف آمده است، اسرائیل و آمریکا در طول دو سال گذشته در مجتمع اتمی دیمونا در صحرای نگو در اسرائیل، به طور پنهانی دست به آزمایش های مشترکی زده اند که هدف آن تولید کرم مخربی بود که کامپیوترها در ایران را هدف حمله خود قرار دهد.

نیویورک تایمز می گوید اسرائیل در آغاز کرم کامپیوتری استاکس نت را روی سانتریفوژهای غنی سازی اورانیوم خود در مرکز اتمی دیمونا آزمایش کرد که تقریبا شبیه به سیستم کامپیوتری در مراکز اتمی ایران است.

نفوذ بدافزار استاکس نت به سانتریفیوژهای مرکز نطنز، نزدیک به یک پنجم اطلاعات آن مرکز را پاک کرد و هر چند برنامه را به کلی از بین نبرد، اما توانست روند آن را بسیار به تعویق اندازد.

انتشار گزارش نیویورک تایمز، با بازدید دو روزه گروهی از نمایندگان بین المللی از تاسیسات اتمی ایران همزمان شده است. مقامات جمهوری اسلامی می گویند هدف از این تور بازرسی، نشان دادن صلح آمیز بودن برنامه اتمی ایران است.

اما شش کشور شرکت کننده در مذاکرات اتمی ایران موسوم به کشورهای ۱+۵ در این تور نادر شرکت نمی کنند. مذاکرات اتمی پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان با جمهوری اسلامی ایران، قرار است روز پنجشنبه در استانبول ازسرگرفته شود.

هفته گذشته هیلاری کلینتون وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا ضمن تاکید بر نگرانی های جدی از برنامه اتمی ایران گفت «مشکلات فنی» همراه با تحریم های بین المللی، پیگیری بلندپروازی های هسته ای را برای جمهوری اسلامی ایران مشکل تر کرده است.

خامنه ای بی اعتنائی به شکايات خودی ها از احمدی نژاد را کنار می گذارد؟

نشنال، روزنامه انگليسی زبان امارات متحده عربی زيرعنوان "ياران احمدی نژاد در معرض اتهام اصول گرايان" می نويسد محمود احمدی نژاد رئيس جمهوری ايران می گويد اتهامات حاکی از فساد در سطحی بالا عليه محمد رضا رحيمی معاون اول رياست جمهوری، که عمدتا توسط رقبای اصول گرا عنوان شده است، بی اساس است و انگيزه سياسی دارد.

آقای احمدی نژاد هفته گذشته در پايان يک جلسه کابينه به خبرنگاران گفت آقای رحيمی از برادران بسيارخوب، پاک و مومن دولت است.

دفاع رئيس جمهوری از آقای رحيمی جوابی تند به طرح اتهامات جديد حاکی از فساد توسط الياس نادران، قانون گذارسرشناس، در يک برنامه زنده تلويزيون دولتی درهفته گذشته بود. او از قوه قضائيه به سبب معلق گذاشتن تعقيب آقای رحيمی برای فساد انتقاد کرده بود.

آقای نادران که نخست در آوريل ۲۰۱۰ اتهامات فساد عليه آقای رحيمی را علنی ساخت گفته است مدارکی دارد که ثابت می کند آقای رحيمی رئيس باند فسادی است که به "حلقه فاطمی" شهرت يافته است. يازده عضو باند موسوم به فاطمی برای دخيل بودن در پرونده مرتبط با يک اختلاس دولتی در زندان در انتظار محاکمه به سر می برند.

قانون گذاران سرشناس ديگر، از جمله احمد توکلی و علی مطهری، ضمن پشتيبانی از ادعای آقای نادران خواستار محاکمه آقای رحيمی شده اند.

اين قانون گذاران همچنين آقای رحيمی را متهم کرده اند چند سال قبل هنگامی که معاون پارلمانی بود برای کسب رای موافق به يک لايحه دولت مقادير کلانی از پول دولت را صرف رشوه دادن به قانون گذاران کرد. آنان همچنين می گويند آقای رحيمی از نفوذ خود در کمک به ديگران برای فراراز عدالت استفاده کرده است.

آقای رحيمی با امتناع از اظهار نظر علنی نسبت به اين اتهامات عليه آقای نادران و علی مطهری، يک قانون گذار اصلاح گرای ديگر، بخاطر اتهام زنی، شکايت کرده است.

آقای رحيمی که يکی از مورد اعتماد ترين افراد نزديک به رئيس جمهوری است رياست کميته ويژه دولتی ضد فساد مالی را برعهده دارد.

غلامحسين محسنی اژه ای دادستان کل کشور ماه گذشته تائيد کرد که آقای رحيمی با اتهامات فسادی روبروست که مستلزم تحقيق است. آقای محسنی اژه ای نخستين مقام قضائی است که علنا گفته است آقای رحيمی متهم به فساد است و مورد تحقيق قرار گرفته است.

تحليلگران می گويند پرمعنا خواهد بود اگر آقای رحيمی محاکمه شود.

تحليگری در تهران، که به شرط معرفی نشدن صحبت می کرد، گفت "اقدامی اين چنين بدان معنا خواهد بود که ولی فقيه سرانجام تصميم گرفته است نبايد تمامی حمايت خود را به رئيس جمهوری اختصاص بدهد و به شکايات اصول گرايان ديگر از او بی اعتنا بماند".  

تناقض گویی های مقامات ایران در مورد دستگيری جاسوسان و عوامل خارجی

در سالگرد ترورمسعود علی محمدی، رسانه های دولتی طی پوشش خبری گسترده از دستگیری عامل ترور این دانشمند هسته ای ایرانی خبر دادند.

فرد دستگیر شده، در اعترافات تلویزیونی خود، مدعی شد که از سوی سرویس اطلاعاتی اسرائیل مامور به انجام این کار شده و از سوی موساد نیز آموزش های لازم را فراگرفته است.

هرچند اعترافات این فرد بلافاصله از سوی منابع اسرائیلی تکذیب و از ادعاهای مقامات امنیتی ایران مبنی بر نفوذ به درون سازمان اطلاعاتی اسرائیل، با عنوان سناریویی ناشیانه یاد شده، اما از آن سو برخی از منابع غیر رسمی ایرانی، مدعی شدند که فرد دستگیر شده مجید جمالی فشی نام دارد و از مربیان درجه سه کیک بوکسینگ ایران بوده و چندین دوره نيز قهرمان جهان بوده است.

این منابع هم چنین ذکر کرده اند، این فرد در تیر ماه سال ۸۸ به همراه تیم ملی پانکرشن ایران در مسابقات جهانی آذربایجان شرکت و مدال برنز این مسابقات را نیز کسب کرد، اما اخیرا خبرهای مربوط به این ماجرا از وبسایت های مختلف ازجمله خبرگزاری فارس به صورت تعجب برانگیزی حذف شده است.

در صورت صحت این ادعا حضور چنین فردی در این سناریو و عدم ذکر پیشینه این فرد از سوی نهاد های امنیتی شبهات در مورد این موضوع را بیش از پیش افزايش می دهد.

در هفته های اخیر نیز برخی از منابع خبری نزدیک به دولت و همچنین تعدادی از مقامات رسمی ایران از دستگیری یک زن آمریکایی در مرزهای ایران خبر داده بودند که به همراه تجهیزات جاسوسی دستگیر شده است، اما در نهایت این خبر با تناقض گویی های متعدد از سوی مقامات ایرانی مورد تکذیب قرار گرفت.

به اعتقاد کارشناسان، تایید و تکذیب هايی از اين دست، انتشار اطلاعات ناقص به همراه ادعا های بزرگ اما فاقد اسناد کافی از سوی رسانه های دولتی و همچنین نهاد های امنيتی ایران، تردیدهای فراوانی را در بین افکار عمومی ایجاد کرده و باور پذيری این گونه روایات را بیش از گذشته با مشکل مواجه کرده است.

بدهی آمريکا از مرز ۱۴ تريليون دلار گذشت

بدهی دولت آمريکا از مرز ۱۴ تريليون دلار گذشت و به بالاترين سطح خود در تاريخ رسيد.اين در حاليست که گزارش وزارت خزانه داری آمريکا حاکی است در ماه گذشته ۸۰ ميليارد دلار ديگر بر کسری بودجه کشور افزوده شد، و آنرا به بيش از يک تريليون دلار رساند.

با توجه به انتقادات و مخالفتهای اخير بسياری از مردم، به ويژه تی پارتی در مورد بدهی نجومی و کسری بالای بودجه کشور، افزايش  بدهی آمريکا، کنگره این کشور را با چالشی عمده روبرو  ساخته است. بدين معنی که بايد افزايش سطح بدهی کشور را به تصويب برساند و آنرا بصورت قانونی در آورد؛ اقدامی که در آمريکا چندان محبوبیت ندارد. تيموتی گايتنر، وزير خزانه داری آمريکا به قانونگزاران هشدار داده است قصور در تصويب افزايش میزان اعتبار فاجعه انگيز خواهد بود و احتمالاً کشور را به درون بحرانهای مالی ديگری فرو خواهد برد.

در تحولی ديگر، در حاليکه قيمت هر بشکه نفت ميرود تا از مرز ۱۰۰ دلار بگذرد، مسعود ميرکاظمی، وزير نفت جمهوری اسلامی ايران، روز يکشنبه در يک کنفرانس خبری در تهران گفت قيمت صد دلاری هر بشکه نفت غيرواقعی نيست و موضوعی نخواهد بود که برای کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، مسئله ساز بوده و يا نگرانی ايجاد کند.

در همين  رابطه آقای ميرکاظمی افزود که نيازی به تشکيل نشست اضطراری اوپک نيست و تا بحال هيچ يک از اعضاء چنين درخواستی را نکرده اند.

ايران، در حال حاضر رياست دوره ای اوپک را برعهده دارد و قرار است که نشست بعدی اوپک در دوم ماه ژوئن برگزار شود.

در خبری ديگر وزيران امور خارجه اعضای اتحاديه کشورهای جنوب شرق آسيا، موسوم به «آسه آن» اجلاس دو روزه خود را در اندونزی آغاز کردند.

انتظار ميرود که در اين اجلاس وزيران امور خارجه از ده کشور جنوب شرقی آسيا پيرامون تشکيل يک اتحاديه، مشابه با اتحاديه اروپا، تا سال ۲۰۱۵ بحث و گفتگو کنند.

هدف اقتصادی اين نشست ايجاد يک مرکز توليدی و بازار مشترکی است که در آن کالا، خدمات، سرمايه گذاری و تخصص های شغلی بتوانند بطور آزاد مبادله شوند. 

کناره گیری رهبر حزب جبهه ملی فرانسه

ژان ماری لوپن طی مراسمی از رهبری «حزب جبهه ملی فرانسه» که تشکیلاتی راست افراطی است، کناره گیری کرد.

ژان ماری لوپن که ۸۲ سال دارد، ۵ بار نامزد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بود و در دور دوم انتخابات سال ۱۳۸۰ و در مصاف با ژاک شیراک رئیس جمهوری آن زمان فرانسه، با کسب ۱۷.۴ درصد از آرا به صورتی غیر منتظره در مکان دوم گرفت.

آقای لوپن که تقریبا ۴ دهه پیش حزب جبهه ملی فرانسه را بنیانگذاری کرد، در مراسم پر شوری که از جانب آن حزب برگزار شده بود، خطاب به طرفدارانش گفت، «من آینده، اتحاد و سر سختی این جنبش در دستیابی به آرمان هایش را تحت رهبری جدیدی که برای آن انتخاب خواهد شد، به شما می سپارم.»

انتخابات آتی ریاست جمهوری فرانسه دو سال دیگر برگزار می شود و آقای لوپن با اشاره تلویحی به آماده سازی جبهه ملی برای شرکت در آن رای گیری گفت، «می دانم که حضور این تشکیلات در صحنه سیاسی کشور، امیدی است برای میلیون ها فرانسوی. امیدوارم تا دیر نشده شاهد پیوستن تعداد بیشتری از هموطنان به این جبهه برای نبرد سیاسی آتی باشم.»

به گزارش مطبوعات فرانسوی، ژان ماری لوپن مدت ها قبل از کناره گیری از رهبری حزب جبهه ملی زمینه را برای جانشینی دخترش، ماری لوپن، فراهم کرده است. یک استاد علوم سیاسی فرانسوی هم می گوید «احتمالا آقای لوپن جانشین مورد نظرش را پیدا کرده، چون قبلا می گفتند با خروج لوپن، جبهه ملی هم از بین خواهد رفت.»

خانم ماری لوپن ۴۲ ساله که ۴ فرزند دارد، در مصاف با رقیبش «برونو گولنیچ»، فرد دوم در حزب جبهه ملی فرانسه، به رهبری آن تشکیلات انتخاب شد.

خانم لوپن در نگاه اول، چهره ای کمتر جنجالی و پرخاشجو به نمایش گذاشته و مصصم است تصویر حزب جبهه ملی به عنوان تشکیلاتی نژاد پرستانه و ضد یهود را ترمیم کند.

حزب جبهه ملی فرانسه در حالی هفته آینده نامزد آن تشکیلات را برای شرکت در انتخابات آتی ریاست جمهوری معرفی خواهد کرد، که نیکولا سارکوزی رئیس جمهوری فعلی فرانسه هنوز در مورد شرکت یا عدم شرکت در انتخابات سال ۱۳۹۱ اظهار نظر نکرده، و نامزد حزب سوسیالیست فرانسه در آن انتخابات نیز تا چند ماه دیگر معرفی نخواهد شد.

حزب جبهه ملی فرانسه همواره سیاستی سرسختانه در برابر مهاجران و مهاجرت خارجی ها به آن کشور داشته است. از سوی دیگر، نرخ بیکاری در فرانسه در دهه گذشته بین ۸ تا ۱۰ درصد در نوسان بوده و یک چهارم جوانان جویای کار در آن کشور عملا بیکار هستند، وضعیتی که به خودی خود نقطه قوتی برای حزب جبهه ملی فرانسه در انتخابات ریاست جمهوری آن کشور شمرده می شود.

احمدی نژاد: جزو پنج قدرت اقتصادی جهان می شویم

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران، ظهر روز شنبه ۲۵ دی ماه، طی سخنرانی در مراسم تجلیل از دانشجویان نمونه کشوری، ضمن تاکید بر این موضوع  که ایران تا پایان زمانی که برای تحقق سند چشم انداز در نظر گرفته شده، قادر است در عرصه جهانی بدرخشد، اظهار داشت، «به فضل الهی ایران با اجرای یکی دو برنامه پنج ساله دیگر جزو پنج قدرت اقتصادی جهان خواهد بود.»

رئیس قوه مجریه، با بیان این که «سند چشم انداز ۲۰ ساله سند خوب و یک نقطه راهنما است» افزود، «اما ایران نه در ۲۰ سال بلکه باید در ۱۵ سال دیگر نه در منطقه بلکه در دنیا بدرخشد.»

ایران در بیست سال گذشته چهار برنامه توسعه پنج ساله به اجرا گذاشته است ولی امسال به دلیل تاخیر دولت در تهیه برنامه پنجم و ارسال دیرهنگام آن به مجلس، برنامه ای وجود ندارد.

بنابر قانون برنامه چهارم توسعه، نرخ رشد اقتصادی باید به ۸ درصد می رسید و نرخ بیکاری نیز به ۸ درصد کاهش پیدا می کرد.

هر چند گزارش ها نشان می دهد که نرخ رشد اقتصادی در دو سال گذشته با افت شدید مواجه بوده است.

برخی از آگاهان اقتصادی احتمال رشد صفر درصد را برای اقتصاد ایران پیش بینی کرده اند.

نرخ بیکاری نیز برخلاف پیش بینی برنامه پنج ساله بالای ۱۱ درصد گزارش شده، در حالی که این رقم باید به هشت درصد می رسید.

پیش تر غلام علی حداد عادل، رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی و رئیس فعلی کمیسیون فرهنگی مجلس، در آبان ماه امسال با اشاره به عملکرد دولت گفت، «تنها ۳۰ درصد از برنامه چهارم توسعه اجرا شده است.»

رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی، هم چنین با اشاره به وضعیتی که برنامه چهارم توسعه با آن رو به رو بوده، گفت، «چشم انداز بیست ساله نوشته می شود، محترمانه کنار گذاشته می شود، سیاست های کلی نوشته می شود، کنار گذاشته می شود، قانون برنامه نوشته می شود، کنار گذاشته می شود. قانون بودجه نوشته می شود آن هم همین طور.»

به گفته رئیس فعلی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، «برنامه پنج ساله توسعه و قانون بودجه کل کشور، دانه های تسبیح هستند ولی نخ تسبیحی از بین آن ها رد نشده است که آن ها را به هم ربط بدهد.»

در همین حال، عنوان صفحه اول روزنامه دنیای اقتصاد، روز شنبه ۲۵ دی ماه، به انتقاد علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ، در جلسه مشترك با اعضای هيات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم پرداخته، و در این زمینه نوشته است، «رییس مجلس برای دومین بار ظرف کم تر از یک هفته به انتقاد از نحوه اجرایی شدن اصل ۴۴ قانون اساسی پرداخت و گفت که قرار نبود در اجرای اصل ۴۴ كارخانجات تقسيم شود و اقتصاد شبه‌‌دولتی به وجود بيايد.»

اصل ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اصلی است که بر اساس آن نظام اقتصادی ایران به ۳ بخش تعاونی، دولتی و خصوصی تقسیم می‌شود.

رئیس قوه مقننه، روز دوشنبه ۲۰ دی ماه ‌در ديدار با نمايندگان بخش‌خصوصی، هيات‌رييسه سنديکای شرکت‌های ساختمانی و جامعه مهندسان مشاور ايران به انتقاد از نحوه خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی پرداخت و گفت، «معتقديم که در نحوه اجرای اصل ۴۴ از چارچوب‌های قانونی خروج صورت گرفته است و اين قانون آن‌چنان که بايد اجرا می‌شد، اجرا نشده است.»

علی لاریجانی، هم چنین از بدهکاری سنگین دولت به پیمانکاران بخش خصوصی ابراز تاسف کرد.

پارتی های شبانه سفارتخانه ها، مشکل یا بهانه

خبرگزاری فارس و جهان همزمان از شمار فزاینده پارتی های شبانه سفارتخانه ها در تهران ابراز نگرانی کرده و مدعی شده اند پارتی شبانه یکی از سفارتخانه ها جولانگاه همجنسگرایان بوده است.

در همین حال زهره الهیان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز به خبرگزاری فارس از کشف همکاری سفارتخانه های برای اخلال در اجرای قانون هدفمندی یارانه خبرداد.

زهره الهیان که ظاهرا نگران وقوع شورش های خیابانی مردم تونس علیه حذف یارانه ها در ایران است، افزود: «برخی سفارتخانه ها با فتنه گران برای ایجاد نا آرامی و تخریب افکار عمومی نسبت به قانون هدفمندکردن یارانه ها شناسایی شده است.»

کوثری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرگزاری مشرق (وابسته به محافل تندرو حاکمیت) این فعالیت سفارتخانه های خارجی را «اهانت آمیز و ساختارشکنانه» نامیده و گفت: «باید به طور کامل از طرف دستگاه‌های امنیتی تحت نظر قرار داشته باشد.»

محمد کرمی راد عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با «مشرق» گفت: «برخورد نیروهای امنیتی و اطلاعاتی با چنین مسائلی که از سوی سفارتخانه‌های خارجی انجام می‌شود ضروری است.»

خبرگزاری جهان خواهان نظارت و کنترل عملکرد سفارتخانه های خارجی در تهران شده و از آنچه «تحرکات ضد فرهنگی» سفارتخانه های خارجی در تهران نام برده ابراز نگرانی کرده است.

خبرگزاری های فارس و جهان در تازه ترین حلقه اقدامات پس از پارتی شبانه سفارتخانه فرانسه که طی آن شماری از هنرمندان ایرانی در آن شرکت کرده بودند، از پارتی شبانه سفارتخانه فیلیپین نام برده که بیش از صد و پنجاه زن و مرد در آن پارتی شرکت داشتند. پارتی ای که به گفته این خبرگزاری ها تحت عنوان «بازارچه خیریه» برگزار شده بود؛ اما نوشابه های الکلی مصرف شده و زنان و مردان بدون حجاب در این میهمانی شرکت کرده بودند.

خبرگزاری جهان در این باره گزارش کرده در جریان برگزاری پارتی شبانه سفارتخانه فیلیپین پلیس دیپلماتیک به مقابله با آن برخاست اما سرانجام دو دستگاه خودروی سیاسی سفارت فیلیپین میهمانان خود را از خیابان مجاور سفارت به محوطه سفارت رساند.

چندی پیش نیز خبرگزاری ها گزارش کردند در جریان پارتی شبانه سفارت فرانسه در تهران که تحت عنوان کنسرت موسیقی محلی برگزار شده بود، بیش از ۱۸۰ میهمان ایرانی و خارجی شرکت داشتند. فردای آن روز پلیس تهران اعلام کرد پس از پایان پارتی شماری از هنرمندان، ورزشکاران و بازیگران سریال های تلویزیونی را دستگیر کرده است.

برخورد با میهمان سفارتخانه فرانسه باعث شد دولت فرانسه رسما سفیر ایران در پاریس را فراخوانده و نسبت به رفتار ناشایست پلیس ایران با مدعوین اعتراض کرد.

سایت بازتاب نیز در گزارشی جداگانه از پرونده سوء استفاده از دختران ایرانی توسط سفارتخانه های اتریش و فرانسه خبر داده بود و نوشت دست کم ده سفارتخانه از جمله سفارتخانه های آفریقایی و عربی متهم به اغفال دختران ایرانی هستند.

یک کارشناس مسائل دیپلماتیک نوشته است: «محافل تندرو بیش از دیگران آگاهند که محوطه سفارتخانه هر کشور جزو خاک آن کشور به شمار آمده و قوانین خود آن کشور بر آن حاکم است. برگزاری میهمانی مختلط یا پذیرایی با نوشابه های الکلی امری عادی ست.»

این کارشناس نوشته است: «تنها راه رفع نگرانی از پارتی های شبانه سفارتخانه ها که در همه جای جهان مرسوم و معمول است، بستن سفارتخانه های خارجی ست؛ و این نشدنی ست.»

یک کارشناس نیز با اشاره به سخنان نمایندگان مجلس که از توطئه سفارتخانه های خارجی برای اخلال در هدفمندسازی یارانه سخن گفته اند، نوشته است: «نگرانی از فرار رئیس جمهوری تونس که بر اثر شورش های خیابانی ناشی از آزادسازی قیمت ها صورت گرفته؛ محافلی از حاکمیت را چنان نگران کرده که می خواهند بگویند چنانچه شورشی در خیابان های تهران به راه افتد، فتنه ای ساخته سفارتخانه های خارجی ست.»

همایش دولتی رسانه ها و ایرانیان برون مرز

«نقش رسانه‌ها در تعامل با ایرانیان خارج از کشور» محور همایشی بود که در یکی از تالارهای ساختمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی برگزار شد.

برگزارکنندگان این نشست گفتند: بررسی چگونگی کارآیی تاثیرگذاری رسانه ها بر ایرانیان خارج از کشور هدف اصلی این نشست بوده است. اما به جز سید محمود دعایی سرپرست موسسه اطلاعات، بقیه سخنرانان مدیران و مسئولان دولت کنونی بودند و از ایرانیان خارج از کشور یا نماینده رسانه های فارسی زبان در این نشست خبری نبود.

برگزارکنندگان این نشست تایید کردند از مدیران رسانه های فارسی زبان خارج از کشور برای شرکت در این نشست دعوت نکرده اند.

رضا مقدسی، مدیرعامل خبرگزاری مهر، که در این نشست سخنرانی می کرد، با تکرار سخنان قبلا شنیده شده از دولتیان مبنی بر «وارونه منعکس کردن اخبار پیشرفت های کشور توسط رسانه های بیگانه» از رسانه های داخلی خواست «با پوشش گسترده و اطلاع رسانی به هنگام» به مقابله با این رسانه ها برخیزند.

اما خبرگزاری مهر تحت سرپرستی ایشان خبر سخنرانی سید محمود دعایی در همین همایش را به کلی نادیده گرفت که به گفته یکی از کارشناسان: «تنها بخش انتقادی همایش بود.»

محمود دعایی سرپرست موسسه اطلاعات در سخنرانی خود گفت: «برخی از نخبگان به این دلیل رفتند كه فضای فکر و اندیشه برای آنها تنگ شده بود. این نخبگان از كشور رفتند و تبدیل به سرمایه ارزشمند كشورهای دیگر شدند.»

گزارشگر بخش اجتماعی یکی از خبرگزاری ها که در این نشست شرکت داشته، در وبلاگ خود نوشته است: «مدیران این نشست درباره سختگیری های شدید حکومتی علیه جریان آزاد اطلاع رسانی از جمله فیلترینگ سایت های منتقدان داخلی و خارجی و ارسال پارازیت علیه شبکه های خبری فارسی زبان و زندانی کردن متخصصان و وکیلان به دلیل گفت و گو با این رسانه ها سخنی به میان نیاوردند.»

یک روزنامه نگار دیگر در این باره نوشته است: «در کشوری که مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی فرامرزی جرم محسوب و مصاحبه شونده با زندان و محرومیت اجتماعی روبرو می شود، سخن گفتن از پوشش گسترده و اطلاع رسانی بیشتر به یک وعده تبلیغاتی شبیه است که این روزها نقل محافل دولتیان است. مثل گفته های محمود احمدی نژاد که وعده داده با اجرای یکی دو برنامه تا پنج سال آینده ایران جزو پنج قدرت اقتصادی جهان می شود.»

پخش زنده برنامه های بخش فارسی صدای آمريکا از آيفون

**********

هنرمندان، ورزشکاران و شخصیتهای ایرانی به سئوالهای شما پاسخ می دهند. سئوالهای خود را از جيمی دلشاد (شهردار بورلی هيلز) با عنوان "سئوال هفتهبه ايميل آدرس: q10@voanews.com ارسال کنيد.

پاسخهای شاهين نجفی به پرسشها را از اينجا ببينيد.

**********

شبکه خبری فارسی صدای آمريکا آخرين خبرها و ويديوهای روز را روی تلفن موبايل، يا هر وسيله اينترنتی دستی ديگر، بطور رايگان عرضه می کند. لطفأ به آدرس سايت جديد موبايل صدای آمريکا توجه کنيد:

pnn.voa.mobi

DIT - پراکسی

Ultrareach - نرم افزار اولترا ريچ را از اينجا دانلود کنيد

UltraVOAPersian96

PSIPHON - نرم افزار

http://bit.ly/9XBTr

https://3241257.net/a.php?token=
cb57eb84c442fc36aa0af64235bdc17f

نرم افزار فيلترشکن

www.voanews.com/persian
/parvaaz.cfm

وبلاگ ها

راهروهای کنگره
http://voacapitol.blogspot.com

نوشته ها و خوانده ها
http://pnnketab.blogspot.com

روی خط
http://rooyekhat.blogspot.com

زنگ ورزش
http://zangevarzesh.blogspot.com

پيچ در پيچ
http://peechdarpeech.blogspot.com

روزنگار
http://sigarchi.net/roznegar

ماهواره های صدای آمريکا

Arabsat/Eurobird 8 (25.5 Deg East)

Downlink Frequency: 11,585 MHz

FEC: 3/4

Symbol Rate: 27.500 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 175

Eutelsat W3A (7 Deg East)

Downlink Frequency: 10,720.75 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 22.0 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Asiasat - 3 (105.5 Deg E)

Downlink Frequency: 4,040 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 26.5 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 415

Telstar 12 (15 Deg W)

Downlink Frequency: 11,566.63 MHz

FEC: 2/3

Symbol Rate: 2.22 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 1

Telstar 12 (15 Deg W)

Downlink Frequency: 12,608 MHz

FEC: 2/3

Symbol Rate: 19.279 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Nilesat (AB4) - (7 Deg W)

Downlink Frequency: 11,355 MHz

FEC: 3/4

Rate: 27.5 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 1004

 

در اين ايميل

خبرها
ايران
آمريکا
آمريکای لاتين
اروپا
خاورميانه
آسيا
آفريقا
مناطق ديگر
هنر و فرهنگ
حوادث و بلايا
اقتصادي
آموزش
محيط زيست
بهداشت
حقوق بشر
نيروی کار
سياست
مذهب
علم و فن آوری
مسايل اجتماعی
ورزش
زنان

فسخ آبونمان

اگرنمی خواهيد اين ايميل را دريافت کنيد فسخ آبونمان

کمک می خواهيد؟

اگر در مورد اين ايميل پرسشی داريد به ankbut@voanews.com اطلاع دهيد.

صفحه نخست سايت از نو طراحی شده است تا دسترسی به اخبار و اطلاعات، ويديو، و برنامه های صدای آمريکا را تسهيل کند.

فسخ آبونمان | خبرهای بيشتر