سلام ، چند روز پيش مي خواستم مطلبي رو تو سايت بالاترين بذارم ولي به خاطر اينكه عضويت آن بسته شده بود نتونستم اين كارو بكنم به فكر اين كار افتادم.
شما مي توانيد پيام هاي خود را مستقيما با استفاده از ايميل بر روي اين وبلاگ بگذاريد . روش كار خيلي ساده است ،پيام هاي خود را به اين آدرس alirezairf.social@blogger.com ميل كنيد.
فقط به مباني اخلاقي خود و ديگران احترام بگذاريد



۱۳۸۹ بهمن ۱۷, یکشنبه

News from VOA in Persian

مهم ترين خبرها

افزايش فشارها بر زندانيان سياسي

خبرهای تازه ای در مورد نقض حقوق بشر در ايران منتشر شده است که مایه نگرانی فعالین حقوق بشر را فراهم می کند.

درهفته گذشته زندانهای ایران شاهد اقدامات تازه ای از سوی مسئولین بوده است که، به تحلیل فعالان حقوق بشر، باعث افزايش فشار ها بر زندانیان سیاسی خواهد شد. انتقال چندین زندانی سرشناس سیاسی به بند های انفرادی، ممنوعیت ملاقات و استفاده از تلفن برای برخی دیگر و انتشار خبر بیماری و نیاز فوری زندانیان به رسیدگی پزشکی از جمله اين اقدامات هستند.

جابجایی زندانیان سیاسی از بند های مربوطه، انتقال برخی از آنها به سلول های انفرادی، شکنجه و ضرب و شتم و عدم توجه به مشکلات جسمانی و نیازهای پزشکی آنان، محوراین  اخبار را تشکیل میدهد.

یکی از این موارد، خبر عفونت کلیه حسین رونقی ملکی، روزنامه نگار و وبلاگ نویس جوان، است که با وجود نیاز فوری به درمان، نهاد های امنیتی از اعزام وی به بیمارستان ممانعت به عمل می آورند. در بالای اين صفحه به گفتگوی صدای آمريکا با بابک اجلالی، پسرخاله حسین رونقی ملکی توجه کنيد.

حسین رونقی ملکی وبلاگ‌نویس ۲۵ساله و فعال حقوق بشر آذری زبان، چهره شناخته شده وب فارسی است که سالها با نام مستعار بابک خرمدین در ایران به  وبلاگ‌نویسی مشغول بوده است.  وی همچنین در گروهی به نام ایران پراکسی عضویت داشت  که در زمینه عبور از فیلترینگ و سانسور در فضای مجازی به کاربران ایرانی کمک می‌کند.

بازگشایی بانک ها در مصر

با گذشت نزدیک به دوهفته تظاهرات اعتراضی مصر دولت این کشور درتلاش است تا با بازگشائی بانک ها و تشویق مردم به بازگشتن به سرکار، احساس عادی شدن اوضاع را به قاهره بازگرداند.

امروز برخی شعبه های بانک ها درقاهره بازگشایی شد. مردم برای پول گرفتن درجلو این بانک ها صف کشیده بودند. دولت دستور داده است میزان پول پرداختی به مشتریان محدود باشد و ساعت کاربانک ها نیزنسبت به قبل، کمتر شده است.

با بازگشت مردم به محیط های کار، خیابان های قاهره به وضعیت عادی باز می گردد. دولت روز شنبه اعلام کرد درنظر دارد روز دو شنبه بورس قاهره را نیز بازگشائی کند اما بعد با بازنگری دراین سیاست، اعلام شد تاریخ بازگشائی بعدا به اطلاع عموم خواهد رسید.

با آغاز تظاهرات بزرگ و گسترده ضد دولتی درماه گذشته، بورس قاهره سقوط کرد و به فاصله دو روز ۱۲ میلیارد دلار قیمت سهام افت کرد.آن چنان که مقام ها ناچار به تعطیل بازار بورس شدند.

سمیر رضوان، وزیر دارایی مصرمی گوید نابسامانی اقتصاد کشور بسیار جدی است و ناآرامی های سیاسی موجب فلج شدن اقتصاد و فرار توریستها شده که منبع بزرگ ارز درمصر هستند.

مذاکرات بی سابقه عمر سلیمان با اخوان المسلمین

عمر سلیمان معاون ریاست جمهوری مصر، گفت و گوهای بی سابقه با طیفی از مخالفان دولت، از جمله اخوان المسلمین، را آغاز کرد. اخوان المسلمین، بزرگترین گروه سازمان یافته اسلامی مخالف حسنی مبارک است که فعالیت آن رسما در مصر ممنوع است. این مذاکرات برای اصلاحات با هدف حل ناآرامی و اعتراض های مردمی مصر علیه دولت است که تقریبا از دو هفته پیش آغاز شد و منجر به فلج شدن بخش های اقتصادی و توریسم این کشور شد.

عمر سلیمان، معاون ریاست جمهوری مصر روز یکشنبه با نمایندگان اخوان المسلمین، احزاب اپوزیسیون سکولار و چهره های مستقل سیاسی ملاقات کرد.

محمد مورسی، نماینده اخوان المسلمین و از رهبران این گروه اسلامگرا، به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت گروه او همچنان بر خواست خود مبنی بر لزوم پایان حکومت سی ساله حسنی مبارک، پافشاری می کند.

دولت حسنی مبارک اخوان المسلمین را غیر قانونی اعلام کرده بود و نمایندگان این سازمان به عنوان افراد مستقل درانتخابات شرکت می کردند و وارد پارلمان می شدند. این نخستین بار است که دولت مبارک با اخوان المسلمین وارد گفتگوی رسمی می شود.

خبرگزاری رسمی مصر می گوید شرکت کنندگان در مذاکرات روز یکشنبه، بر تشکیل کمیته ای با حضور نمایندگان قضائی و چهره های سیاسی توافق کردند تا درباره متمم های قانون اساسی درباره این که چه کسی می تواند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند، مطالعه کنند.

این در حالی است که هزاران فعال ضد دولتی و معترض به حسنی مبارک، روز یکشنبه برای سیزدهمین روز متوالی، در میدان تحریر قاهره حاضر شدند و گفتند تا زمانی که حسنی مبارک ریاست جمهوری را ترک نکند، به این کار ادامه می دهند. بسیاری از تظاهرکنندگان می گویند نگران آنند که اگر صحنه اعتراض را ترک کنند دولت با انجام اصلاحات مصنوعی دمکراتیک، جنبش را به شکست بکشاند.

حسنی مبارک در پاسخ به خواسته تظاهرکنندگان وعده داده است که در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری مصر در ماه سپتامبر، شرکت نخواهد کرد.

در اقدامی دیگر در راستای مطالبات تظاهرکنندگان، اعضای کمیته اجرایی حزب حاکم مصر، موسوم به «حزب ملی دمکراتیک»، از جمله «جمال» فرزند حسنی مبارک، در روز شنبه استعفا دادند. اما رئیس جمهوری مصر همچنان ریاست این حزب را برعهده دارد.

تظاهرکنندگان حسنی مبارک، استعفای اعضای حزب حاکم را اقدامی بی معنی توصیف کردند اما مقامات آمریکایی آن را «گامی مثبت» در جهت تغییر سیاستی می داند که آمریکا خواستار آن است و گفتند واشنگتن در انتظار گام های دیگر دولت مصر در جهت انتقال قدرت است.

سازمان ملل متحد تخمین می زند که بیش از ۳۰۰ نفر در جریان تظاهرات ضد دولتی مصر کشته و هزاران تن مجروح شده اند.

فرزين: قیمت حامل های انرژی در سال آینده افزایش می يابد

پس از گذشت ۴۷ روز از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها در ایران، محمد رضا فرزین، سخنگوی طرح تحول اقتصادی دولت، و معاون وزیر اقتصاد و دارایی، در تازه ترین گفت و گوی مفصل خود با خبرگزاری فارس از در آمد ۱۴ هزار میلیارد تومانی دولت در سه ماهه اول اجرای قانون هدفمندی یارانه ها خبر داد.

وی با اشاره به این موضوع که دولت فعلا در بودجه ۹۰ قیمت حامل های انرژی را بر مبنای قیمت های امسال بسته است، تاکید کرد اگر برای سال ۹۰ در آمدهای پیش بینی شده دولت عملی نشود امکان رساندن قیمت برخی حامل های انرژی نظیر گازوئیل به قیمت فوب خلیج فارس وجود دارد. به عبارتی هر لیتر گازوئیل از ۱۵۰ تا ۳۵۰ تومان فعلی به ۷۰۰ تومان افزایش خواهد یافت.

سخنگوی طرح تحول اقتصادی دولت در حالی از احتمال افزایش قیمت حامل های انرژی در سال آینده خبر می دهد، که محمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری اسلامی ايران، هفته گذشته در جلسه رای اعتماد به علی اکبر صالحی وعده کاهش قیمت ها از فروردین ۹۰ را داد.

در همین حال شمش الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و سخنگوی اقتصادی دولت، در حاشیه همایش روز جهانی گمرک، در خصوص واریز مرحله دوم یارانه های نقدی اظهار داشت، «آن چه در مرحله اول پرداخت یارانه های نقدی انجام شده است در مرحله دوم نیز تکرار خواهد شد.»

سر مقاله روزنامه دنیای اقتصاد روز شنبه ۱۶ بهمن ماه که به موضوع «تورم بعد از هدفمندی یارانه ها» اختصاص یافته بود، با اشاره به سخنان اخیر محمود بهمنی، رئیس بانک مرکزی مبنی بر رشد ۲۵ و نیم درصدی حجم نقدینگی کشور در دی ماه امسال، نوشت، «به هر حال تورم، هميشه و در همه جا يك پديده پولی است و علت آن، پيشی گرفتن رشد مقداری پول از رشد اقتصادی می‌باشد. يعنی نطفه تورم هميشه در بانك مركزی منعقد شده و رشد می‌كند. به عبارت ديگر، در صورت ثبات عرضه پول، تغييرات نرخ تورم نيز تقريبا ثابت و در حد به علاوه و منهای يك درصد خواهد بود. آيا دولت تدابير لازم را برای جلوگيری از افزايش رشد نقدينگی در دستور كار دارد؟»

مجتبی اعلایی، استاندار ایلام، که مدتی سمت رئیس تشریفات ریاست جمهوری را نیز در دولت نهم برعهده داشت، در تازه ترین  نشست مطبوعاتی خود، اعلام کرد، «اجرای هدفمندی یارانه ها فشار مالی مضاعفی را بر دولت وارد کرده است.»  

رکورد اعدام در ايران همزمان با شورش های جهان عرب

فارن پاليسی زير عنوان "سرکوبی در ايران همزمان با شورش در مصر" می نويسد با معطوف شدن توجه جهانيان به شورش های اين ماه در تونس و مصر دولت ايران در اعدام زندانيان رکوردی از خود بجا گذاشته است که بنظر می رسد هدف آن جلوگيری از تکرار اعتراض هائی خيابانی است که در ژوئن ۲۰۰۹ دولت پرزيدنت محمود احمدی نژاد را به لبه پرتگاه کشانده بود.

در همين حال مقامات ايران التهاب در جهان عرب را يک پيروزی برای خود جلوه می دهند و آن را وقوع مجدد انقلابی نظير انقلاب ۱۹۷۹ درايران توصيف می کنند که عليه شاه مورد حمايت آمريکا انجام گرفت.

اما اعتراض های گسترده ای که منطقه را فرا گرفته است، و بخشی از گسترش آن ناشی از وجود فيس بوک، توئيتر، پيامک ها و تلويزيون های ماهواره ای است، می تواند به تهران پيام ديگری بدهد. اين اعتراض ها می تواند مردم ايران را به ياد تلاش های ناکام خودشان درمقابله با يک دولت متکی به استبداد و خودکامگی رو به افزايش بياندازد.

هادی قائمی مدير کمپين بين المللی برای دفاع از حقوق بشر در ايران می گويد "نيروهای امنيتی و اطلاعاتی ايران می خواهند با اعدام اين همه زندانی، که حتی يک شهروند اروپائی هم جزو آنها بود، قدرت نمائی کنند".

سرکوبی ها می تواند بخشی از يک پيشدستی برای جلوگيری از وقوع تظاهرات در جريان آئين های دهه فجر در سی و دومين سالگرد انقلاب اسلامی در ايران باشد که در سالروز بازگشت آيت الله روح الله خمينی از تبعيد و سقوط آخرين دولت شاه به اوج خود می رسد. ايران سال گذشته نيز در چنين سالروزی، چندين زندانی سياسی را اعدام کرد.

آقای قائمی می گويد دولت ايران در ژانويه امسال ۸۳ نفر را اعدام کرد که زهرا بهرامی، هلندی ايرانی تبار يکی از آنان بود. خانم بهرامی در دسامبر ۲۰۰۹ هنگامی بازداشت شد که جنبش اپوزيسيون سبز همزمان با مراسم عاشورا وارد خيابان ها شده بود. خانم بهرامی بعدا به قاچاق هروئين متهم شد اما خانواده اش می گويند اين اتهامی ساختگی است. دولت هلند در واکنش به اعدام خانم بهرامی مناسبات ديپلماتيک با ايران را معلق ساخته است.

به گفته آقای قائمی شمار کسانی که در يک ماهه ژانويه امسال در ايران اعدام شدند معادل شمار تمامی اعدام شدگان سال ۲۰۰۵ در ايران بود.

امضای موافقت نامه امنیتی کانادا و ایالات متحده

کانادا و ایالات متحده موافقت نامه امنیت مرزی  و ارتقای مبادلات بازرگانی بین دو کشور را امضا کردند.

استفان هارپر، نخست وزیر دولت فدرال کانادا در سفر روز جمعه ( ۴ فوریه) خود به واشنگتن با باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده دیدار و گفتگو کرد.

حفظ تدابیر امنیتی به ویژه در مرزهای گسترده بین دو کشور، مقابله با فعالیت های تروریستی و رفع محدودیت های بازرگانی و تجاری بین کانادا و ایالات متحده، درصدر گفتگوهای یک ساعته دولتمردان اتاوا و واشنگتن قرار داشت.

با وجودی که جزئیات زیادی در مورد مفاد موافقت نامه مرزی و بازرگانی بین کشور در اختیار رسانه ها قرار نگرفته است، استفان هارپر، نخست وزیر کانادا و باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امضای این موافقت نامه را راهبردی و برای ارتقای مبادلات بارزگانی مرزی بین دو کشور بسیار کلیدی خواندند.

آقای اوباما در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با نخست وزیر کانادا به سرفصل گفتگوهای خود با رهبر کانادا اشاره کرد و گفت بهره گیری از فن آوری های جدید، تبادل اطلاعات و کنترل تردد مرزی و حصول اطمینان از جریان آزاد مردم و کالا و تشکیل یک شورای جدید برای بازبینی مقررات و آیین نامه های قدیمی و نیز راهکارهایی برای ارتقای تبادلات بازرگانی و سرمایه گذاری بین دو کشور از جمله اولویت های مطرح شده در توافق نامه اخیرخواهند بود.

تشدید تدابیر امنیتی بین مرزهای زمینی و هوایی دو کشور پس از حوادت تروریستی یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ موجبات نگرانی مقامات کانادا را فراهم آورده و از جمله موانع پیش روی تجارت مرزی بین دو کشور قلمداد می شود.

با وجودی که کانادا بزرگترین شریک تجاری ایالات متحده محسوب می شود، اما تبادل اطلاعات دولتمردان اتاوا با مقامات امنیتی ایالات متحده  و مسئله حریم خصوصی شهروندان و استقلال مرزهای کانادا نیز از جمله مشکلات عمده ای هستند که مناسبات بازرگانی بین دو کشور را تحت تاثیر قرار داده اند.

گرچه برخی از منتقدان دولت محافظه کار معتقدند امضای موافقت نامه امنیت مرزی، استقلال کانادا را به خطر می اندازد، نخست وزیر دولت فدرال  و رئیس جمهوری آمریکا ضمن رد این ایده، هدف تنظیم این توافق نامه را حفظ امنیت و سلامت مردم کانادا خواندند.

در شرایطی که فعالان حقوق مدنی و ناظران حقوق بشر کانادا نگرانی های خود نسبت به سطح تبادل اطلاعات بین دو کشور و نقض حقوق و آزادی های مدنی و حریم خصوصی شهروندان کشور را به کرات مطرح کرده اند، کالین رابرتسون، دیپلمات پیشین کانادا و مشاور دولت فدرال در این مورد به خبرگزاری رسمی کانادا گفته است: « سازمان امنیت ملی ایالات متحده خواهان دسترسی به کلیه اطلاعات و پیشینه رفت و آمد و آمار مهاجرت و داده های دیگری در مورد شهروندان کانادا بود، اما پاسخ ما به این درخواست منفی بود. »       

بحث در مورد خط لوله ۳۲۰۰ کیلومتری نفت کانادا از آلبرتا به سواخل خلیح تگزاس و احتمال افزایش میزان صادرات انرژی کانادا به ایالات متحده نیز از جمله مسائلی بود که در گفتگوی روز جمعه دولتمردان اتاوا و واشنگتن قرار گرفت.

کلینتون: آمریکا در مذاکرات میان دولت و اپوزیسیون مصر، سیاست صبر را دنبال می کند

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا می گوید واشنگتن در قبال مشارکت اسلامگرایان مصری در مذاکره با دولت مصر برای حل ناآرامی سیاسی، موضع «صبر و مشاهده» را در پیش می گیرد.

خانم کلینتون روز یکشنبه در مصاحبه با رادیو سراسری آمریکا «ان پی آر» گفت تصمیم اخوان المسلمین برای کار با دولت نشان می دهد که این گروه اسلامی اکنون در نوعی مذاکره و گفت و گو مشارکت دارد که واشنگتن پیشتر آن را توصیه کرده بود. وزیر خارجه آمریکا این سخنان را حین دیدار از آلمان ایراد کرد.

هیلاری کلینتون همچنین می گوید ایالات متحده درباره انتظاراتش از مذاکرات و ایجاد رابطه میان دولت قاهره و اپوزیسیون یعنی «انتقال آرام و منظم» قدرت از حسنی مبارک به گروه های دیگر از طریق یک انتخابات عادلانه و آزاد، «بسیار صریح» بوده است. به گفته وزیر خارجه آمریکا، این همان چیزی است که مردم مصر می خواهند.

مقام های کاخ سفید می گویند باراک اوباما می خواهد که حسنی مبارک چنین انتقالی را «هم اکنون» آغاز کند. این مقامات می گویند این پیام را روز شنبه، طی مکالمه تلفنی با دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و محمد بن زاید، ولیعهد امارات متحده عربی اعلام کرد.

یک سخنگوی رسمی دولت بریتانیا در لندن نیز اعلام کرد دیوید کامرون و آقای اوباما در مورد نیاز مصر به «یک نقشه راه شفاف و موثق» گذار سیاسی در کوتاه ترین زمان ممکن توافق داشتند.

همزمان، کاخ سفید می گوید روز شنبه جو بایدن معاون ریاست جمهوری آمریکا پیام آقای اوباما را تلفنی به همتای مصری خود، عمر سلیمان انتقال داده و از او درباره پیشرفت مصر در آغاز «گفتگوهای همه جانبه» برای رسیدگی به مطالبات مردم مصر پرسیده است.

کاخ سفید می گوید جوبایدن از همتای مصری خود خواسته است برای نشان دادن تعهد جدی خود به اصلاحات، قاهره باید برنامه مشخص اصلاحات، جدول زمانی و اقدامات اولیه فوری را ارائه دهد.

جوبایدن، معاون ریاست جمهوری آمریکا همچنین درباره نگرانی دولت آمریکا از انجام «حملات علیه جامعه مدنی» در مصر سخن گفت و خواهان آزادی فوری روزنامه نگاران بازداشت شده ، فعالان سیاسی و طرفداران حقوق بشر درمصر شد. آقای بایدن گفت این قبیل بازداشت ها از نظر واشنگتن «بدون دلیل» است.

موسوی و کروبی خواستار مجوز راهپیمایی همبستگی با مصر و تونس شدند

دو تن از رهبران مخالفان حکومت جمهوری اسلامی در ایران خواستار صدور مجوز راهپیمایی در تهران برای حمایت از اعتراض های مردم مصر و تونس شدند.

به گزارش وبسایت کلمه، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران جنبش اعتراضی ایران موسوم به جنبش سبز، خواستار صدور مجوز راهپیمایی برای روز ۲۵ بهمن ماه شده اند. هدف از این راهپیمایی اعلام همبستگی با تظاهرات مردمی مصر و تونس اعلام شده است.

از دسامبر ۲۰۰۹، بیش از یک سال پیش که حرکات اعتراضی و تظاهرات حامیان جنبش سبز در ایران از سوی مقامات و نیروهای وابسته به حاکمیت سرکوب شد، تظاهرات گسترده دیگری تا کنون برگزار نکرده اند. در اعتراض های مردمی ایرانیان به نتیجه انتخابات بحث انگیز اخیر ریاست جمهوری، بنا به آمار رسمی هشت تن کشته و صدها تن مجروح شدند.

دولت جمهوری اسلامی ایران تاکنون پاسخی به درخواست آقایان موسوی و کروبی برگزاری تظاهرات نداده اند.

روز جمعه آیت الله علی خامنه ای در پیامی که بخشی از آن را به زبان عربی ایراد کرد، تظاهرات ضد دولتی مردم در مصر و تونس را «بیداری اسلامی» خواند و ضمن حمایت از این حرکات، ارتش مصر را به حمایت از تظاهرکنندگان ترغیب کرد.

احمد ابوالغیط، وزیر خارجه مصر روز شنبه، در پاسخ به پیام رهبر جمهوری اسلامی گفت آیت الله خامنه ای به نظر می رسد تظاهرات گسترده سال گذشته در کشورش را فراموش کرده است. او گفت خامنه ای به جای تلاش برای منحرف کردن توجه مردم ایران به وقایع مصر، به خواست مردم کشور خودش توجه کند.

همچنین اخوان المسلمین، گروه اسلامگرای مصر نیز گفت اعتراض های مصر «مردمی» است و نه اسلامی.

مناقشه دولت و مجلس بر سر لايحه بودجه

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران، صبح روز شنبه ۱۶ بهمن ماه، در بیست و چهارمین دوره جشنواره خوارزمی، درباره زمان ارايه‌ لايحه بودجه کل ۱۳۹۰ گفت، «دولت مشغول انجام اين كار است و ان‌شاءالله يك بودجه بسيار قوی و منطبق با برنامه‌ی پنجم ارايه خواهد شد.»

رئیس قوه مجریه با اشاره به دليل تاخير دولت در ارايه‌ لايحه بودجه ۱۳۹۰ گفت: «قانون برنامه پنجم اخيرا به ما داده شده و مستلزم اين است كه تمام ابعاد بودجه مورد بازنگری قرار گيرد. گرچه چارچوب اصلی آن را قبلا تهيه كرده بوديم اما بخش‌های بسياری از بودجه دچار تغيير و تحول می‌شود كه بايد انجام دهيم.»

این در حالی است که شمس الدین حسینی، وزیر اقتصاد و دارایی، و سخنگوی اقتصادی دولت، بامداد روز شنبه ۱۶ بهمن ماه، در حاشیه همایش روز جهانی گمرک در مورد لایحه بودجه ۹۰ گفت، «کلیات این لایحه در جلسه هفته گذشته دولت به تصویب رسیده است.»

وزیر اقتصاد و دارایی، بامداد روز شنبه ۱۶ بهمن ماه، در گفت و گو با خبرگزاری فارس، افزود، «لایحه بودجه به زودی از سوی دولت تقدیم مجلس می شود.»

روزنامه جهان صنعت، عنوان صفحه اول شماره روز شنبه ۱۶ بهمن ماه، را به موضوع بودجه ۹۰ اختصاص داده، و با ذکر این موضوع که«زمان ارائه لایحه بودجه سال آینده معلوم نیست»، بودجه ۹۰ را قربانی مناقشه دولت و مجلس دانسته است.

روزنامه تهران امروز نیز، در شماره روز شنبه ۱۶ بهمن ماه، در همین زمینه نوشت، «در حالی كه هنوز دولت و مجلس بر سر تقديم بودجه سال ۹۰ كل كشور به نقطه مشتركی نرسيده‌اند، خبرها حاكی از آن است كه كار لايحه بودجه در معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی به اتمام رسيده ولی بنابر اختلافاتی كه دولت اين روزها با مجلس داشته از ارائه لايحه بودجه به مجلس سرباز زده است.»

اين در حالی است که برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، از جمله حجت الاسلام حسین سبحانی نیا، عضو هیئت رئیسه مجلس، از احتمال تصویب سه دوازدهم بودجه سال ۹۰، آن هم به دلیل تاخیر در ارائه این لایحه به مجلس سخن می گویند.

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، بعد از ظهر روز شنبه ۱۶ بهمن ماه، در گفت و گو با خبرگزاری فارس، با اشاره به احتمال ارسال بودجه در روز یکشنبه هفته آینده، گفت، «با توجه به آیین نامه داخلی مجلس احتمالا بودجه سال آینده به صورت دو دوازدهم خبر می دهد.»

در همین حال عماد حسینی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، بعد از ظهر روز شنبه ۱۶ بهمن ماه، در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی فرارو، با تاکید بر این موضوع که امیدواری برای ارائه لایحه بودجه در هفته آینده هم وجود ندارد درباره سرنوشت لایحه بودجه ۹۰، اظهار داشت، «من مطمئن هستم که این بودجه امسال به طور کامل به تصویب نخواهد رسید.»

معاون رياست جمهوری مصر با اخوان المسلمين وارد گفت و گو شد

معاون رياست جمهوری مصر مذاکرات با اخوان المسلمين، بزرگترين گروه اپوزيسيون در آن کشور و ديگر جناح های مخالف را شروع کرده است و سعی می کند برای شورش دو هفته ای مردمی عليه دولت راه حلی بيابد.

عمر سليمان روز شنبه با نمايندگان اخوان المسلمين، احزاب سکولار مخالف و چهره های سياسی مستقل ملاقات کرد. محمد مُرسی رهبر ارشد در گروه اخوان المسلمين به آسوشيتد پرس گفت اين گروه اسلامی به خواست خود در پايان دادن به حضور ۳۰ ساله حسنی مبارک رئيس جمهوری در صحنه قدرت پابرجاست.

اين مذاکرات، پس از سال ها، نخستين مذاکرات علنی ميان دولت و گروه منحله اخوان المسلين است، که به فقرای کشور خدمات اجتماعی ارائه می دهد و اعضايش در پارلمان به عنوان نمايندگان مستقل عمل می کنند.

روز يکشنبه، هزاران فعال مخالف دولت برای سيزدهمين روز متوالی ميدان تحرير قاهره را در اشغال داشتند و عهد کردند تا زمانی که آقای مبارک استعفا ندهد، بی اعتنا به درخواست های دولت برای خالی کردن ميدان و بازگشت به سر کار، در آنجا باقی بمانند.

بسياری از معترضين می گويند از آن بيم دارند که دولت سعی کند با اصلاحات دموکراتيک ظاهری جنبش آنان ازهم بپاشاند.

آقای مبارک با قول کنار رفتن از قدرت پس از انتخابات رياست جمهوری که قرار است در ماه سپتامبر انجام گيرد به اعتراض ها پاسخ داده است.

در همين حال اعضای کميته اجرائی حزب حاکم دموکراتيک ملی، در يک ژست آشتی جويانه ديگر نسبت به معترضين، روز شنبه استعفا دادند، که جمال، پسر آقای مبارک نيز يکی از آنان است. اما رئيس جمهوری در مقام رهبری حزب باقی مانده است.

خبرگزاری دولتی مصرمی گويد اين حزب، حُسام بدراوی را برای احراز مقام دبيرکلی نامزد کرده است که جانشين صفوت الشريف شود. بعضی از مصری ها بدراوی را يک اصلاح طلب می شناسند.

معترضين مخالف مبارک در ميدان تحرير استعفای کميته اجرائی حزب را به عنوان اقدامی توخالی و بی ثمر رد کردند. اما يک مقام آمريکائی اين استعفا را گامی مثبت در مسير تغييراتی ناميد که به اعتقاد واشنگتن ضروری است. اين مقام گفت آمريکا درعين حال منتظر برداشتن گام هائی ديگر توسط دولت مصر است.

سازمان ملل متحد تخمين می زند که از هنگام شروع اعتراض های ضد مبارک در مصر بيش از ۳۰۰ نفر کشته و هزاران نفر مجروح شده اند.

نوروز در راه است و بخش فارسی صدای آمریکا سرگرم تهیه فهرستی است از مهمترین وقایع سال گذشته در زمینه های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، هنری و ورزشی. به ما بگویید به نظر شما مهمترین خبرهای سال گذشته چه بوده است.
نظرات خود را با ایمیل shoma@voanews.com با ما در میان بگذارید.
لطفاً در محل موضوع ایمیل بنویسید مهمترین خبرها تا دسترسی به نظرات شما آسانتر شود.

**********

پخش زنده برنامه های بخش فارسی صدای آمريکا از آيفون

**********

هنرمندان، ورزشکاران و شخصیتهای ایرانی به سئوالهای شما پاسخ می دهند. سئوالهای خود را از جيمی دلشاد (شهردار بورلی هيلز) با عنوان "سئوال هفتهبه ايميل آدرس: q10@voanews.com ارسال کنيد.

پاسخهای شاهين نجفی به پرسشها را از اينجا ببينيد.

**********

شبکه خبری فارسی صدای آمريکا آخرين خبرها و ويديوهای روز را روی تلفن موبايل، يا هر وسيله اينترنتی دستی ديگر، بطور رايگان عرضه می کند. لطفأ به آدرس سايت جديد موبايل صدای آمريکا توجه کنيد:

pnn.voa.mobi

DIT - پراکسی

Ultrareach - نرم افزار اولترا ريچ را از اينجا دانلود کنيد

UltraVOAPersian96

PSIPHON - نرم افزار

http://mardomdoost.com/

ماهواره های صدای آمريکا

Arabsat/Eurobird 8 (25.5 Deg East)

Downlink Frequency: 11,585 MHz

FEC: 3/4

Symbol Rate: 27.500 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 175

Eutelsat W3A (7 Deg East)

Downlink Frequency: 10,720.75 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 22.0 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Asiasat - 3 (105.5 Deg E)

Downlink Frequency: 4,040 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 26.5 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 415

Telstar 12 (15 Deg W)

Downlink Frequency: 12,608 MHz

FEC: 2/3

Symbol Rate: 19.279 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Nilesat (AB4) - (7 Deg W)

Downlink Frequency: 11,355 MHz

FEC: 3/4

Rate: 27.5 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 1004

 

در اين ايميل

خبرها
ايران
آمريکا
آمريکای لاتين
اروپا
خاورميانه
آسيا
آفريقا
مناطق ديگر
هنر و فرهنگ
حوادث و بلايا
اقتصادي
آموزش
محيط زيست
بهداشت
حقوق بشر
نيروی کار
سياست
مذهب
علم و فن آوری
مسايل اجتماعی
ورزش
زنان

فسخ آبونمان

اگرنمی خواهيد اين ايميل را دريافت کنيد فسخ آبونمان

کمک می خواهيد؟

اگر در مورد اين ايميل پرسشی داريد به ankbut@voanews.com اطلاع دهيد.

صفحه نخست سايت از نو طراحی شده است تا دسترسی به اخبار و اطلاعات، ويديو، و برنامه های صدای آمريکا را تسهيل کند.

فسخ آبونمان | خبرهای بيشتر