سلام ، چند روز پيش مي خواستم مطلبي رو تو سايت بالاترين بذارم ولي به خاطر اينكه عضويت آن بسته شده بود نتونستم اين كارو بكنم به فكر اين كار افتادم.
شما مي توانيد پيام هاي خود را مستقيما با استفاده از ايميل بر روي اين وبلاگ بگذاريد . روش كار خيلي ساده است ،پيام هاي خود را به اين آدرس alirezairf.social@blogger.com ميل كنيد.
فقط به مباني اخلاقي خود و ديگران احترام بگذاريد



۱۳۸۹ بهمن ۲۷, چهارشنبه

News from VOA in Persian

مهم ترين خبرها

قانع ژاله: برادرم بسیجی نبود

رسانه های خبری ایرانی، از جمله تلویزیون رسمی جمهوری اسلامی از وقوع درگیری در مراسم تشییع جنازه صانع ژاله خبر می دهند.

صانع ژاله، دانشجوی هنر دانشگاه تهران، در جریان تظاهرات و ناآرامی های روز دوشنبه، ۲۵ بهمن در تهران به ضرب گلوله کشته شد. فیلم هایی که از مراسم تشییع جنازه صانع ژاله منتشر شده و اخبار اعلام شده در خبرگزاری ها و رسانه های دولتی حاکی است که جمعی از بسیجی ها و حامیان دولت در این مراسم شرکت کردند و از شرکت دانشجویان و مردم در این مراسم به شدت خودداری کردند.

نیروهای بسیجی می گویند صانع ژاله یک دانشجوی بسیجی بود که در جریان ناآرامی ها به ضرب گلوله عوامل مسلح سازمان مجاهدین خلق کشته شده است. شرکت کنندگان در مراسم تشییع جنازه این دانشجو، شعارهای «مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، موسوی کروبی اعدام باید گردند» سر دادند. همچنین شرکت کنندگان در مراسم پلاکاردهایی در دست داشتند که بر آنها شعارهایی علیه رهبران اصلاح طلب ایران و منتقدان دولت، از جمله علیه مهدی کروبی، میرحسین موسوی و محمد خاتمی نوشته شده و آنان را مفسد فی الارض خوانده بود. این پلاکاردها همچنین دربرگیرنده شعار «فتنه گر، صهیونیست، پیوندتان مبارک» بودند. عنوان «فتنه گر» از سوی طرفداران حاکمیت به معترضان دولت اتلاق می شود.

بنا به گزارش‌های رسیده، دانشجویان دانشگاه هنر که برای تشییع جنازه صانع ژاله به دانشگاه رفته ‌بودند با حمله افراد ناشناس، پس از درگیری، در آمفی ‌تئاتر دانشگاه محبوس شدند.
مراسم تشییع جنازه صانع ژاله؛ دانشجوی ۲۶ ساله، کرد اهل تسنن و متولد پاوه در حالی برگزار شد که دانشجویان معترض به حاکمیت از یک سو او را یک «دانشجوی سبز» معرفی می کنند و از سوی دیگر بسیجیان و لباس شخصی های طرفدار حاکمیت او را به عنوان «دانشجوی بسیجی» معرفی کرده اند.

حامیان دولت جمهوری اسلامی از یک سو و مخالفان دولت از سوی دیگر تلاش کرده اند با ارائه برخی مدارک، صانع ژاله، دانشجوی کرد سنی متولد ۱۳۶۳ را که روز ۲۵ بهمن آنگونه که منابع دولتی صراحتا اعلام کرده اند با شلیک مستقیم گلوله کشته شده است، از هواداران خود معرفی کنند.

«قانع»، برادر صانع ژاله، ساعاتی پیش در گفت و گو با صدای آمریکا ادعای رسانه های دولتی را رد کرد و گفت: «صانع بسیجی نبود». قانع ژاله همچنین گفت: «صبح روز ۲۶ بهمن، بدون آن که از کشته شدن صانع خبر داشته باشیم، پسرخاله ام به در خانه آمد و عکس صانع را خواست. بعد از ظهر عکس او را دیدیم که روی کارت بسیج، در سایت های خودشان به چاپ رسیده است». قانع ژاله، کارت بسیج منسوب به صانع را که در خبرگزاری های وابسته به دولت برای توجیه ادعای بسیجی بودن برادرش چاپ شده است را غیرواقعی توصیف کرده و به صدای آمریکا می گوید: «آن را خودشان درست کرده اند، جنازه اش را هم به ما نمی دهند».

یک عضو دیگر خانواده ژاله به صدای آمریکا گفته است مقامات از بیم برگزاری تظاهرات ضد دولتی در کردستان، درخواست خانواده برای بازگرداندن پیکر فرزندشان را رد کرده اند.

تلویزیون جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در گزارشی با اعضای نزدیک خانواده صانع ژاله گفت و گو کرد. آنان در این مصاحبه ها گفتند که صانع دانشجوی بسیجی بود. قانع ژاله به صدای آمریکا می گوید خانواده تهدید شده اند که اگر سکوت نکنند، برادران صانع را دستگیر و اعدام خواهند کرد.

بنا به گزارش های منتشر شده در منابع ایرانی، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم تشییع پیکر «شهید صانع ژاله» در تجمع دانشجویان و مردم حاضر شد.

آقای رضایی، فرمانده پیشین سپاه پاسداران، و از جمله نامزدهای معترض به نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری پس از دستور آیت الله خامنه ای مبنی بر لزوم قبول پیروزی بحث برانگیز محمود احمدی نژاد در انتخابات، از مخالفت دست برداشت.

محسن رضایی روز سه شنبه آقایان کروبی و موسوی را به دلیل دعوت به تظاهرات همبستگی با قیام های مردمی و ضد دولتی اخیر در مصر و تونس به شدت هدف حمله قرار داد.

تظاهرات در روز دوشنبه، ۲۵ بهمن، در تهران و شماری دیگر از شهرهای ایران با وجود حضور گسترده نیروهای امنیتی و پلیس های ضد شورش و سربازان موتور سوار و مسلح در خیابان های تهران، به شکل گسترده و پراکنده برگزار شد و فعالان و منابع خبری مخالف دولت از حضور گسترده مردم در آن خبر دادند. منابع دولتی با وجودی که گفتند از فراخوان برگزاری تظاهرات استقبال نشد اما در عین حال از بازداشت شمار زیادی از «فتنه گران» خبر دادند. در تظاهرات ۲۵ بهمن، دو تن کشته شدند: صانع ژاله و محمد مختاری.

در شامگاه دوشنبه ۲۵ بهمن، منابع دولتی از مجروح شدن یک نفر بر اثر اصابت گلوله خبر دادند و سپس خبرگزاری فارس اعلام کرد این شخص بر اثر تیراندازی «تظاهرکنندگان به سوی مردم و رهگذران» شهید شده است. ساعاتی بعد این خبرگزاری وابسته به دولت نوشت «شهید صانع ژاله» دانشجوی نمایش دانشگاه هنر تهران بود که توسط «گروه های تروریستی در خیابان امیراکرم» تهران به ضرب گلوله مجروح و در بیمارستان جان داد.

همکلاسی ها و اعضای انجمن اسلامی دانشگاه هنر تهران گفته اند که صانع به هیچوجه ارتباطی با بسیج دانشجویی نداشت و از طرفداران جنبش سبز بود. وبسایت کلمه که از میرحسین موسوی حمایت و دیدگاه های او را منعکس می کند، متن مصاحبه ای را با سجاد رضایی، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه هنر، منتشر کرده که گفته است صانع ژاله در این انجمن عضویت داشت، از انقلاب و نظام اسلامی حمایت می کرد اما خواستار اصلاحات تدریجی در حکومت بود. همچنین تصویری از صانع ژاله در ملاقات دانشجویان با آیت الله منتظری منتشر شده است. سجاد رضایی گفته است صانع با ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی همکاری می کرد و از فعالان برگزاری سخنرانی آقای موسوی در دانشگاه هنر بود.

وبسایت راه سبز، که اخبار جنبش سبز را منتشر می کند نیز متن بیانیه سازمان ادوار تحکیم وحدت را درباره «شهادت» صانع ژاله منتشر کرده و نیروهای دولتی را مسئول قتل این دانشجو معرفی کرده است.

گفته می شود تشییع جنازه صانع ژاله، با کامیون و تحت حراست نیروهای نظامی و انتظامی از چهارراه ولیعصر به سمت دانشگاه تهران انجام شد و «هرگونه تحرک سبز‌ها در این مسیر نیز با برخوردهای تند و خشن لباس‌ شخصی ‌ها و نیروهای امنیتی روبه ‌رو شد».

محمد مختاری یکی دیگر از کشته شدگان تظاهرات ۲۵ بهمن

محمد مختاری، جوان ۲۲ ساله ای که به ضرب گلوله در تظاهرات ۲۵ بهمن کشته شد، یکی دیگر از قربانیان این روز است. خبرگزاری فارس وابسته به دولت، ضمن اعلام این خبر گفت محمد مختاری، روز دوشنبه در اثر تیراندازی عوامل سازمان مجاهدین خلق به شدت زخمی شده بود و روز سه شنبه جان باخت.

به گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمد مختاری، فرزند اسماعیل و ۲۲ ساله، بر اثر شلیک مستقیم گلوله از سوی ناحیه کتف مضروب شده بود.

بنا به این گزارش او در خیابان رودکی در نزدیکی میدان توحید تهران، و به ضرب گلولهٔ مستقیم ماموران موتور سوار نیروی انتظامی و به وسیلهٔ کلت کمری مجروح شد و حاضران در صحنه شدت جراحات وی را در حد مرگ نمی دانستند چرا که وی تا مدتی با پای خودش نیز حرکت می نموده است. گفته می شود محمد مختاری به علت تاخیر در رسیدگی به موقع پزشکی جان باخته است چرا که شاهدان عینی گفته اند تمامی لباس های او غرق در خون بود.

احتمال تنزل جایگاه ایران در اوپک

جایگاه ایران در سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک به خطر افتاده است. روزنامه خبر روز چهارشنبه ۲۷ بهمن ماه خود، با اشاره به این موضوع که فاصله میزان صادرات نفت عراق به ایران نزدیک شده، نوشته است، «بسیاری از کارشناسان نفتی معتقدند شرایط قراردادهای نفتی ایران بر مبنای اوضاع و احوال این روزها نیست.»

این روزنامه به نقل از کارشناسان نفتی می افزاید، «باید هر چه زودتر به فکر ایجاد قراردادهای جذابی برای صنعت نفت ایران بود تا شاید سرمایه گذارن خارجی به جای اندیشیدن به سرمایه گذاری در صنعت نفت عراق و همسایگان دیگر، ایران را برای سرمایه گذاری انتخاب کنند.»

بر اساس گزارش اوپک، ایران در سال ۲۰۰۹ میلادی، روزانه یک میلیون و ۷۶۲ هزار بشکه نفت صادر کرده است در حالی که در همین زمان صادرات نفت عراق در حدود یک میلیون و ۷۳۳ هزار بشکه اعلام شده است.

در حال حاضر وزارت نفت عراق از افزایش ۹۰۰ هزار بشکه ای صادرات نفت خبر می دهد و گفته می شود تا پایان سال جاری میلادی صادرات نفت عراق به ۳ میلیون بشکه در روز برسد که در این صورت،ایران از جایگاه دوم اوپک در زمینه تولید و صادرات نفت به صندلی سوم تنزل خواهد کرد.

با این وجود محمد خطیبی، نماینده ویژه ایران در اوپک، بعد از ظهر روز سه شنبه ۲۶ بهمن ماه، در گفت و گو با خبرآن لاین، با تاکید بر این که، آمار نفتی عراقی ها متناقض است، گفت، «تولید نفت عراق تا پایان سال جاری میلادی ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار بشکه افزایش خواهد یافت.»

امیر مسعود جباری، مدیر نظارت بر تولید و هماهنگی شرکت ملی نفت ایران نیز، بعد از ظهر روز چهارشنبه ۲۷ بهمن ماه در گفت و گو با خبرگزاری مهر، توان فعلی تولید روزانه نفت ایران را بیش از ۴ میلیون بشکه بر اساس نظام سهمیه بندی اوپک اعلام کرد و گفت، «کاهش تولید و صادرات نفت ایران به هیچ وجه صحت ندارد.»

خبرگزاری فارس اواخر دی ماه به نقل از رویترز از کاهش ۱۶ درصدی میزان صادرات نفت ایران به ژاپن در ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۱۰ خبر داد.

در همین حال علی شمس اردکانی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، روز دوشنبه ۲۵ بهمن ماه، در جمع نمایندگان رسانه های گروهی، با تاکید بر این موضوع که اقتصاد ایران باید انرژی محور باشد، بی توجهی به این موضوع را حرکت به سوی قهقرا و تبدیل شدن ایران به بنگلادش و افغانستان دیگری دانست.

عصر جدید مصر

پس از ۱۸ روز اعتراض در خیابان های قاهره، که منجر به کناره گیری حسنی مبارک رییس جمهوری مصر شد، باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا گفته است« آقای مبارک با این اقدام به عطش مردم مصر برای تغییر پاسخ داد. اما این پایان روند انتقال در مصر نیست و آغاز کار است.» رییس جمهوری آمریکا تاکید کرده «من اطمینان دارم روزهای دشواری در پیش است و هنوز پرسش های،بی پاسخ بسیاری وجود دارد. اما یقین دارم که مردم مصر می توانند در روندی مسالمت آمیز پاسخ ها را بیابند و وحدت خود را حفظ کنند. مصریان به وضوح نشان داده اند که به کمتر از دمکراسی واقعی رضایت نخواهند داد.»

ارتش مصر به عنوان جانشین موقت حکومت عمل کرده و ناگزیر به انتقال قدرت خواهد بود. ارتش پیشتر تهعد کرده بود که بر روند انتقال مسالمت آمیز قدرت به غیر نظامیان نظارت کند. این اقدام پس از تعلیق قانون اساسی و انحلال پارلمان اعلام شد. ارتش گفته است که به مدت شش ماه و یا تا زمانی که انتخاباتی آزاد و عادلانه برگزار شود، مسئولیت اداره کشور را برعهده خواهد داشت . در این میان، مصر به تمام تعهدهای بین المللی خود از جمله قرار داد صلح با اسراییل پایبند خواهد ماند.

آمریکا همچنان به عنوان شریک مصر آماده است کمک های لازم را برای پیگیری انتقال به دمکراسی را فراهم آورد. مصری دمکراتیک می تواند نقش آن را به عنوان یک رهبر مسئول نه تنها در منطقه بلکه در سراسر جهان تقویت کند. مصر بیش از شش هزار سال نقش محوری در تاریخ بشر ایفا کرده اما طی چند هفته گذشته حوادث سیاسی در این کشور شتاب گرفته است. پرزیدنت اوباما همچنین گفته است هرگز نمی توان شآن والای انسانی را انکار کرد. مصریان ثابت کردند توسل به خشونت برای رسیدن به عدالت دروغی بیش نیست. اکنون آنان فرصت دارند جامعه ای جدید، بر پایه اصول و حقوق دمکراتیک بنا کنند.» 

کانادا سرکوب خشونت آمیز تظاهرکنندگان ایرانی را محکوم کرد

لارنس کانن، وزیر امور خارجه کانادا در بیانیه روز سه شنبه «۱۵ فوریه » خود نسبت به سرکوب خشونت آمیز مقامات ایران علیه معترضان آرام ابراز نگرانی عمیق کرد.

آقای کانن گفته است نفاق و دورویی مقامات جمهوری اسلامی، که از سویی خواستار استقرار دموکراسی در مصر می شوند و از سویی دیگر خواست مشابه مردم ایران را سرکوب می کنند، بسیار آزاردهنده است.

وزیر امور خارجه کانادا در بخشی از این بیانیه خاطرنشان می کند: «استفاده نیروهای امنیتی ایران از باتوم، گاز اشک آور و اسپری فلفل علیه هزاران ایرانی که برای حمایت از رویدادهای مصر گرد آمده بودند، نقض آشکار حق آزادی بیان و آزادی تجمعات ایرانیان است.»

این مقام وزارت امور خارجه کانادا تاکید می کند شهروندان ایران باید آزاد باشند تا دیدگاه های سیاسی خود را آزادانه  و فارغ از هراس بازداشت  و مجازات ابراز کنند.

لارنس کانن در ادامه این بیانیه، خواست سیاستمداران ایران برای اعدام مخالفان و معترضان را غیرقابل پذیرش خوانده است.

کانادا از مقامات ایران خواسته است تا اجازه گردهمایی های آرام را صادر کند و همه معترضانی را که بدون هیچ دلیل و توجیهی بازداشت کرده اند، فوراً آزاد کنند.

در پایان بیانیه وزیر امور خارجه آمده است کانادا همچنان از ایران می خواهد تا به  تداوم روند نقض فاحش حقوق بشر و آزادی بیان و تجمعات پایان دهد.   

از سویی دیگر روزنامه تورنتو استار گزارش می دهد سه تن از فعالان ایرانی در دیدار با نمایندگان پارلمان کانادا خواستار افزایش قابل توجه حمایت دولت فدرال کانادا از جنبش مخالفان ( حکومت ) در ایران شدند.

بنا به گزارش این روزنامه، پروفسور پیام اخوان، استاد حقوق بین الملل دانشگاه مک گیل در مونترال، دکتر رامین جهانبگلو، استاد علوم سیاسی دانشگاه تورنتو و رویا برومند، مدیرعامل «بنیاد عبدالرحمان برومند» در واشنگتن سه فعالی بودند که یک روز پس از گردهمایی ۲۵ بهمن در ایران در مورد تحولات سیاسی و وضعیت حقوق بشر در ایران در برابر کمیته حقوق بشر مجلس عوام کانادا شهادت دادند.

دکتر پیام اخوان، فعال حقوق بشر و یکی از بنیانگزاران «مرکز اسناد حقوق بشر در ایران» تاکید کرده است (کانادا) باید خیلی زودتر از امروز در این زمینه اقدامی به عمل می آورد و اگر ما امروز قدمی برنداریم، خیلی ساده به حاشیه رانده خواهیم شد و نقش کلیدی نمی توانیم در این برهه بازی کنیم.

پروفسور اخوان در این دیدار به رو به وخامت گذاشتن و شدت گرفتن نقض حقوق بشر در در ایران و اعدام حداقل ۱۲۱ ایرانی در طی سال جاری اشاره کرد و گفت حکومت ایران مصمم بوده است تا با مخالفان خود با جدیت هرچه بیشتر مقابله کند.

این فعال حقوق بشر تاکید کرده است: «همزمان با تشدید تغییرات دموکراتیک در خاورمیانه، خشونت حکومت ایران علیه معترضان نیز تشدید خواهد شد و به همین دلیل است که امروز زمان عمل است و دوران تردید و انفعال گذشته است.»

رامین جهانبگلو نیز در برابر کمیته حقوق بشر مجلس نمایندگان کانادا گفته است اتاوا برای کمک به گروه های مخالف ( حکومت ) و به اصطلاح « جنبش سبز» اقدامات متعددی می تواند اتخاذ کند.

دکتر جهانبگلو مصرانه از دولت کانادا خواست تا فعالیت های خود برای کمک به مردم ایران را از انتشار گزارش هایی در مورد زندانیان، شکنجه و یا احکام اعدام آن ها فراتر ببرد.

رویا برومند یکی از افرادی که در جلسه فعالان ایرانی با نمایندگان پارلمان در اتاوا شرکت کرده بود نیز از کانادا خواست تا اطمینان حاصل کند فعالان ایرانی که کشور را ترک می کنند فرصتی برای ابراز دیدگاه های خود بیابند.

این فعالان ایرانی به دولت فدرال توصیه کردند اتاوا می تواند با کمک به پناهندگان ایرانی،  حمایت از فعالان حقوق بشر، ثبت موارد نقض حقوق بشر در ایران و آموزش فعالان ایرانی برای بهره گیری از فن آوری های اعتراضی به دور از خشونت، همچون شیوه های موثری که باعث سرنگونی حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر شد، این نقش را ایفا کند.

ادامه تظاهرات در بحرین

هزاران بحرینی در سومین روز از اعتراض های ضد دولتی در منامه راه پیمایی کردند. روز چهارشنبه دستکم ۲ هزار نفر، که اغلب شیعه بودند، میدان ُلوُلو را ، اشغال کردند. بسیاری از معترضین می گویند تا رسیدن به اهداف خود در میدان می مانند . برخی خواهان برکناری خاندان سنی حاکم هستند و جمعی دیگر خواستار استعفای شیخ خلیفه بن سلمان آل خلیفه نخست وزیر هستند.

رهبر گروه «وفاق» جناح اصلی شیعیان بحرین روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری پیشنهاد کرد نخست وزیر که در حال حاضر از سوی پادشاه منصوب می شود، با رای مستقیم برگزیده شود. شیخ علی سلمان همچنین اضافه کرد اعضای جناح وی که ۱۸ کرسی پارلمان را در اختیار دارند تا رسیدن به درخواست های خود، شرکت در مجلس را تحریم خواهند کرد. تظاهرکنندگان خواستار آزادی زندانیان سیاسی و اعطا فرصت های بیشتری برای اکثریت شیعه شده اند.

حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین، روز سه شنبه در یک پیام تلویزیونی مرگ دو معترض شیعه را تسلیت گفت و قول داد در باره آن تحقیق شود. وی همچنین متعهد شد به اصلاحات سیاسی که با همه پرسی سال ۲۰۰۱ آغاز شد، ادامه دهد. وزارت کشور بحرین نیز قول داده است کسانی را که به اعمال خشونت علیه معترضان متوسل می شوند، مجازات کند. بسیاری از شهروندان بحرینی از فقر، بیکاری و تلاش دولت برای اعطای شهروندی به خارجیان سنی جهت تغییر موازنه جمعیتی، خشمگین هستند. شیعیان نیمی از جمعیت یک میلیون و ۳۰۰ هزارنفری بحرین را تشکیل می دهند.

 

آغاز اعتراض علیه قذافی در لیبی

منابع خبری از درگیری پلیس و معترضان در لیبی، خبر داده اند. مخالفان دولت معمر قذافی که از طریق شبکه های اجتماعی اینترنتی  به سازماندهی پرداخته اند، روز چهارشنبه  با الهام از تظاهرات مردم مصر و تونس، در بنغازی، دومین شهر بزرگ لیبی علیه  معمر قذافی رییس جمهوری مادام العمر کشور به تظاهرات پرداختند.  رسانه های محلی از پرتاب سنگ معترضین به سوی پلیس خبر داده اند. در حالی که پلیس نیز برای مهار جمعیت  گلوله های پلاستیکی شلیک کرده ، منابع بیمارستانی هم از زخمی شدن دستکم ۴۸ نفر گزارش داده اند. شاهدان عینی گفته اند اعتراض در پی  دستگیری یک مدافع حقوق بشر آغاز شد.  او نماینده قربانیان تیراندازی در زندان ابوسلیم لیبی در سال ۱۹۹۶میلادی بود.

رسانه های دولتی لیبی بی آن که خبری از این درگیری ها پخش کنند تنها واکنش هواداران قذافی را در حمایت از دولت در شهرهای بنغازی و طرابلس را منتشر کرده اند.  سرهنگ معمر قذافی از سال ۱۹۶۹ و در پی یک کودتا حکومت پادشاهی را سرنگون کرد و از آن زمان تاکنون خود را رهبر لیبی اعلام کرده است.     

اعتراض ها در ايران رئيس جمهوری ترکيه را در موضعی دشوار گذاشت

TODAY'S ZAMAN روزنامه انگليسی زبان ترکيه زير عنوان "اعتراض ها، گل را در جريان ديدار از ايران دروضعيتی دشوار گذاشت" می نويسد نخستين سفر رسمی عبدالله گل رئيس جمهوری ترکيه به ايران با تظاهراتی اعتراضی مصادف شد، که يک کشته و دهها مجروح بجا گذاشت، و آقای گل را برای اتخاذ موضعی که می توانست انتخاب کند در وضعيتی دشوار قرار داد.

آقای گل که با محمود احمدی نژاد رئيس جمهوری، آيت الله علی خامنه ای رهبر ارشد، و علی لاريجانی رئيس مجلس برای مذاکره در باره مناسبات دو کشورملاقات هائی داشت، روز دوشنبه گفت دولت ها در خاورميانه بايد به خواست های ملت هايشان گوش کنند، اما از هرگونه اشاره ای به ايران اجتناب ورزيد. او که در يک کنفرانس خبری مشترک با حضور آقای احمدی نژاد صحبت می کرد هنگامی که در باره شورش های اخير مردمی در تونس و مصر اظهار نظر می کرد گفت "وقتی رهبران و روسای کشورها به خواست های مردم توجه نمی کنند مردم خودشان برای تحقق بخشيدن به خواست هايشان وارد عمل می شوند".

آقای گل آخر شب همان روز در جمع خبرنگاران ترک نيز از اظهار نظر مستقيم درباره تظاهراتی که در ايران به نشانه حمايت از اعتراض های مردمی در مصر و تونس برگزار شده بود خودداری کرد. اما وقتی خبرنگاران يادآور شدند که شبکه های تلفن موبيل و ارتباطات اينترنتی به سبب محدوديت هائی که مقامات ايرانی برای جلوگيری از گسترش تظاهرات وضع کرده اند قطع شده است آقای گل ضمن اينکه بنظر می رسيد از محدويت ها انتقاد می کند گفت "شبکه های تلفن موبيل را می توان قطع کرد اما تلويزيون ها همه چيز را نشان می دهند. بايد ازاقداماتی که مغايربا خواست مردم است اجتناب ورزيد".

محدوديت های روز دوشنبه برهيات رسمی همراه آقای گل نيز اثر گذاشته بود و ارتباطات ضروری با وزارت امورخارجه ترکيه و دفتر آقای گل در آنکارا از طريق يک سرويس تلگرافی مستقر در سفارت ترکيه در تهران انجام می گرفت.

ترکيه از اعتراض های مردمی در مصر، که حسنی مبارک رئيس جمهوری آن کشور را پس از سه دهه حکمرانی به استعفا واداشت حمايت کرده است، وايران نيزاين وقايع را به عنوان پيروزی مردم بر يک ديکتاتور مورد حمايت غرب تحسين می کند. اما مقامات ايران به اعتراض هائی که در داخل کشور خودشان می شود به عنوان يک توطئه غربی برای سرنگون سازی رژيم ايران می نگرند - ادعائی که توسط رهبران اپوزيسيون تکذيب شده است.

روز سه شنبه قانونگذاران از قوه قضائيه خواستند برای رهبران اپوزيسيون بخاطر ناآرامی های پس از تظاهرات روز دوشنبه حکم مرگ صادر کند. عفو بين الملل، بريتانيا و آمريکا واکنش مقامات ايران به اعتراض ها را تقبيح و محکوم کرده اند.

آقای گل همچنين از فساد و عدم نظارت به عنوان بعضی از مشکلات اصلی در رژيم های استبدادی ياد کرد. آقای گل با اين تاکيد که شورش های اخير در مصر و تونس از بی عدالتی های ناشی از فقدان نظارت مايه گرفته است به خبرنگاران گفت " بی عدالتی، فساد، عدم حسابرسی و جوابگوئی و سوء استفاده از منابع بزرگترين مشکلات رژيم های استبدادی است".

هیلاری کلینتون: سرکوب وبلاگ نویسان و محدود کردن وبسایت مخالفان در نهایت به زیان حاکمان تمام خواهد شد

هیلاری  کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا به کشورهایی که دسترسی به اینترنت را محدود کرده اند، هشدار داد که آنها نمی توانند برای همیشه نارضایتی عمومی را نادیده بگیرند. وی در عین حال افزود محدود کردن دسترسی به اینترنت، کشورها را از کسب منافع اقتصادی که می توان از مسیر شبکه جهانی  اینترنت به دست آورد، محروم می کند.
وزیر امور خارجه آمریکا این اظهارات را روز سه شنبه و در تشریح سیاستهای اصلی ایالات متحده در مورد اینترنت عنوان کرد.
هیلاری کلینتون گفت اینترنت می تواند مجرایی برای انتشار سخنان نفرت انگیز و یا محلی برای انتشار اسناد دیپلماتیک ربوده شده آمریکا در پرونده موسوم به ویکی لیکس باشد. با این حال خانم کلینتون افزود ایالات متحده، جایگاه خود را در سمت و سوی آشکار و شفاف این موضوع تعریف کرده است. وی افزود آزادی اینترنت مانند هر آزادی دیگری همراه با تنش است، اما فواید آزادی بیشتر از مضرات آن است.
سخنان هیلاری کلینتون در شرایطی عنوان می شود که بخش هایی از خاورمیانه دستخوش تظاهرات مخالفان است، مخالفانی که در مواردی، شبکه های اجتماعی مانند تویتر و فیس بوک، موتور محرکه فعالیتهای آنهاست. در این میان برخی از کشورهای منطقه کوشیده اند با محدود کردن خدمات شبکه اینترنت، صدای مخالفان را خاموش کنند. هیلاری کلینتون تاکید کردن سرکوب وبلاگ نویسان و محدود کردن وبسایت مخالفان در نهایت به زیان حاکمان تمام خواهد شد.
وی افزود: «ما معتقدیم دولتهایی که موانعی در برابر آزادی اینترنت ایجاد کرده اند، در نهایت خود را به دردسر خواهند انداخت. آنها با وضعیت دشوار یک دیکتاتور روبرو خواهند شد؛ این که اجازه دهند دیوارها فرو ریزد یا اینکه بهای پابرجا ماندن این دیوارها را بپردازند.»
هیلاری کلینتون در ماه های گذشته کوشیده است روابط آمریکا را با کشورهایی که به دلیل انتشار اسناد ویکی لیکس به سردی گراییده بود، بهبود ببخشد. وی می گوید در دنیای دیپلماتیک لازم است تعادلی میان شفافیت و محرمانه بودن برقرار شود.
او گفت: «کفه ترازو باید به نفع شفافیت باشد. اما اگر تمام بار روی این کفه باشد به نفع هیچ کس نیست. این که می گویم ماجرای ویکی لیکس با یک سرقت آغاز شد، مثل این است که اوراق در یک چمدان قاچاق شده باشد. بنابراین استفاده ویکی لیکس از اینترنت برای انتشار این اسناد، نباید دلیلی برای انتقاد از اینترنت باشد.»
هیلاری کلینتون در نهایت افزود وزارت امور خارجه آمریکا خود را متعهد می داند که ارتباط مستقیم اینترنتی با مردم را در گوشه و کنار جهان توسعه دهد. وی افزود صفحه وزارت امور خارجه آمریکا در تویتر که هفته گذشته به زبانهای عربی و فارسی راه اندازی شد، به زودی زبانهای چینی، روسی و هندی را نیز به مجموعه فعلی خود خواهد افزود.

نيويورک تايمز: آيا اينترنت راهگشای آزاديخواهان است يا ابزار دولت ها برای سرکوب ناراضيان؟

نيويورک تايمز نوشته است پس از آنکه شبکه های اجتماعی فيس بوک و تويتر آتش انقلاب را در مصر شعله ور کرد، دولت پرزيدنت اوباما در نظر دارد خط مشی جديدی را در مورد آزادی های اينترنتی اعلام کند. هدف از اين اقدام، کمک به مردم برای دور زدن موانع در فضای سايبری (يا فضای ارتباطات مجازی روی اينترنت) از سويی؛ و دشوار کردن کار دولت های استبدادی در استفاده از همين تکنولوژی برای سرکوب مخالفان از سوی ديگر عنوان شده است. به نوشته نيويورک تايمز اين که آيا اينترنت سلاحی است برای سرنگون کردن رژيم های سرکوبگر يا ابزاری در دست حکومت های خودکامه برای قلع و قمع کردن ناراضيان، يکسال تمام موضوع بحث های تند و آتشين ميان موافقان و مخالفان در وزرات خارجه آمريکا بود. اين روزنامه يادآوری می کند که بعضی انتقاد کرده اند که دولت اسلامی ايران در طول اين مدت با استفاده از فرصت، با سانسور اينترنت، صدای معترضان به انتخابات مخدوش سال ۱۳۸۸ را خفه کرده است.

در خبر ديگری روزنامه استريلين سخنان وزير امور خارجه آمريکا پس از تظاهرات روز دوشنبه ۲۵ بهمن در شهرهای مختلف ايران را گوشزدی به رهبران جمهوری اسلامی خوانده و نوشته است هيلاری کلينتون بر تهران فشار می آورد تا با درس گرفتن از انقلاب مصر، نظام سياسی کشور را باز گذارد؛ و به اعتراضات مردم توجه کند. استريلين به نقل از خانم کلينتون خاطرنشان می کند که معترضان در ايران شايسته برخورداری از «حقوق فطری» خود هستند؛ و اين همان حقوقی است که مردم مصر برای احقاق آن ها حسنی مبارک را از قدرت خلع کردند.

در ستون نظرات وال استريت جورنال نيز اين پرسش مطرح شده است که «آيا پس از تونس و قاهره، نوبت سقوط رياض است؟» اين روزنامه می نويسد خاندان سلطنتی عربستان يعنی آل سعود، مهمترين هم پيمانی است که برای ايالات متحده در ميان کشورهای عرب خاورميانه باقی مانده است. اما آل سعود، خاندانی فاسد است که به طور روزافزون مورد انتقاد شبکه های اجتماعی قرار دارد. بعيد نيست بزودی شاهد تغيير و جانشينی رهبری در آن کشور باشيم؛ و اين روند ممکن است با تفرقه و شکافی بزرگ در حاکميت عربستان سعودی همراه شود.

در خبری ديگر سرگئی لاورف، وزير امور خارجه روسيه، روز سه شنبه در جريان ديدار با همتای بريتانيايی خود ويليام هيگ تاکيد کرد روسيه از تحريمهای احتمالی جديد عليه ايران حمايت نخواهد کرد. آقای لاورف معتقد است هرگونه تحريم جديد عليه ايران به اقتصاد و معيشت شهروندان ايرانی لطمه خواهد زد و روسيه از چنين تحريم هايی حمايت نخواهد کرد.

وزير انرژی ارمنستان نيز از آغاز عمليات احداث خط لوله انتقال نفت ايران به آن کشور در سال جاری ميلادی خبر داد. خط لوله ۳۶۵ کيلومتری پس از تکميل در سال ۲۰۱۳ ميلادی روزانه يک و نيم ميليون ليتر سوخت بنزين و ديزل ايران را از تبريز به «يراشخ» در ارمنستان منتقل خواهد کرد.

جامعه بين المللی بهاييان هم روز سه شنبه با صدور بيانيه ای از انتقال ۷ رهبر زندانی جامعه بهايی ايران به بندهای جديدی در زندان گوهردشت به منظور تشديد شرايط سخت اين افراد خبر داد. در اين بيانيه بويژه نسبت به شرايط وخيم ۲ زن زندانی بهايی در زندان گوهردشت ابراز نگرانی شديد شده است.

کيهان: در تظاهرات ۲۵ بهمن ماه چند صد نفر شرکت داشتند

روزنامه کيهان چاپ تهران، روز سه شنبه در پايان سرمقاله بلند خود به قلم حسين شريعتمداری، اشاره ای به تظاهرات روز دوشنبه معترضان داشته و آن را تجمعی چند صد نفره توصيف کرده است.

سرمقاله نويس کيهان در اين مطلب، اعتراضات روز دوشنبه را يک کاريکاتور خوانده و نوشته است در تجمع ديروز، نهايتا ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر از جمعيت ۷۵ ميليونی ايران و يا از جمعيت ۱۲ ميليونی تهران برای مخالفت و ضديت با انقلاب و نظام، حضور داشتند.

کيهان می پرسد، آيا حضور اين چند صد نفر از مخالفان، نشانه پايگاه مردمی عظيم و گسترده جمهوری اسلامی نيست؟

خبرگزاری های بين المللی روز دوشنبه گزارش دادند که در تظاهرات ۲۵ بهمن ماه که تحت لوای همبستگی با مردم تونس و مصر اما در عمل در مخالفت با دولت ايران برگزار شد، به رغم تلاش مأموران امنيتی و نيروهای لباس شخصی، ده ها هزار نفر در تهران، و ديگر شهرهای ايران از جمله اصفهان، شيراز و کرمانشاه حضور داشتند.

روزنامه رسالت نيز در مطلبی به نقل از سايت دولتی شبکه ايران، اخبار و فيلم های اخير مربوط به معترضان که در حال سردادن شعار های شبانه از قبيل الله اکبر و مرگ بر ديکتاتور هستند را رد کرده و می نويسد: «پروژه شعارهای شبانه که معمولا در نقاط شمالی شهر تهران صورت مي‌گرفت، در روزهای اخير حتی در اين مناطق هم خريداری نداشت و زندگی عادی مردم در جريان است و مردم هيچ واکنشی نسبت به اين هجمه تبليغاتی فتنه‌گران نشان نداده‌اند.»

در ادامه اين مطلب آمده است: «پروژه شعار های شبانه، سال گذشته برای مدت کوتاهی انجام گرفت و پس از مشخص شدن ماهيت جريان فتنه پايان يافت.» رسالت، خبر عدم سردادن شعار های شبانه را در صفحه نخست شماره روز سه شنبه خود منتشر کرده است.

اما روزنامه خراسان، اظهارات علی لاريجانی، رييس مجلس شورای اسلامی، را منتشر کرده است که در گفتگو با شبکه عربی العالم وابسته به سپاه پاسداران گفته است با شکلات سياسی نمی‌توان مسائل منطقه را حل کرد. به گفته آقای لاريجانی، اين حرف ساده انديشانه‌ای است که مردم مصر و جوانان آن توقع داشته باشند که حسنی مبارک، ژنرال مسنّ، برود و عده‌ای ژنرال جوان کشور را اداره کنند.

نوروز در راه است و بخش فارسی صدای آمریکا سرگرم تهیه فهرستی است از مهمترین وقایع سال گذشته در زمینه های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، هنری و ورزشی. به ما بگویید به نظر شما مهمترین خبرهای سال گذشته چه بوده است.
نظرات خود را با ایمیل shoma@voanews.com با ما در میان بگذارید.
لطفاً در محل موضوع ایمیل بنویسید مهمترین خبرها تا دسترسی به نظرات شما آسانتر شود.

**********

پخش زنده برنامه های بخش فارسی صدای آمريکا از آيفون

**********

هنرمندان، ورزشکاران و شخصیتهای ایرانی به سئوالهای شما پاسخ می دهند. سئوالهای خود را از ماز جبرانی با عنوان "سئوال هفتهبه ايميل آدرس: q10@voanews.com ارسال کنيد.

پاسخهای جيمی دلشاد به پرسشها را از اينجا ببينيد.

**********

شبکه خبری فارسی صدای آمريکا آخرين خبرها و ويديوهای روز را روی تلفن موبايل، يا هر وسيله اينترنتی دستی ديگر، بطور رايگان عرضه می کند. لطفأ به آدرس سايت جديد موبايل صدای آمريکا توجه کنيد:

pnn.voa.mobi

DIT - پراکسی

  https://zf.lascalea.com.ar/pn/  https://zg.soschuin.com.ar/pn/  https://zv.louis-ip.com/pn/
Ultrareach - نرم افزار اولترا ريچ را از اينجا دانلود کنيد

UltraVOAPersian96

PSIPHON - نرم افزار

http://mardomdoost.com/

ماهواره های صدای آمريکا

Arabsat/Eurobird 8 (25.5 Deg East)

Downlink Frequency: 11,585 MHz

FEC: 3/4

Symbol Rate: 27.500 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 175

Eutelsat W3A (7 Deg East)

Downlink Frequency: 10,720.75 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 22.0 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Asiasat - 3 (105.5 Deg E)

Downlink Frequency: 4,040 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 26.5 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 415

Telstar 12 (15 Deg W)

Downlink Frequency: 12,608 MHz

FEC: 2/3

Symbol Rate: 19.279 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Nilesat (AB4) - (7 Deg W)

Downlink Frequency: 11,355 MHz

FEC: 3/4

Rate: 27.5 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 1004

 

در اين ايميل

خبرها
ايران
آمريکا
آمريکای لاتين
اروپا
خاورميانه
آسيا
آفريقا
مناطق ديگر
هنر و فرهنگ
حوادث و بلايا
اقتصادي
آموزش
محيط زيست
بهداشت
حقوق بشر
نيروی کار
سياست
مذهب
علم و فن آوری
مسايل اجتماعی
ورزش
زنان

فسخ آبونمان

اگرنمی خواهيد اين ايميل را دريافت کنيد فسخ آبونمان

کمک می خواهيد؟

اگر در مورد اين ايميل پرسشی داريد به ankbut@voanews.com اطلاع دهيد.

صفحه نخست سايت از نو طراحی شده است تا دسترسی به اخبار و اطلاعات، ويديو، و برنامه های صدای آمريکا را تسهيل کند.

فسخ آبونمان | خبرهای بيشتر

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر